TVP Kultura Piątek, 16.06.2023 07:50 ZAGINIONE SKARBY - "PORTRET JOHANNA SCHWARZWALDTA" Film animowany, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Beata Szuszwedyk - Sadurska Scenariusz: Beata Szuszwedyk - Sadurska Muzyka: Michał Izydorczyk Wykonawcy: Kacper Kaliszewski Cykl programów poświęconych kradzieżom dzieł sztuki. Hans Holbein młodszy "Portret Johanna Schwarzwaldta" (1543). Najmniejsze, pięciocentymetrowe dzieło ulubionego malarza króla Henryka VIII. W 1941 roku miniatura znalazła się w wykazie niemieckich narodowych dóbr kultury. Trafiła do rejestru wraz z tym, co było na tym terenie najcenniejsze. Na liście znalazły się: tryptyk "Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga i rzeźba "Pięknej Madonny" z Bazyliki Mariackij w Gdańsku. 08:00 PRZESTRZEŃ PAMIĘCI - MUZEUM ZAMOYSKICH W KOZŁÓWCE Magazyn, 24 min, Polska, 2023 Pałac w Kozłówce to zespół pałacowo - parkowy rodziny Zamoyskich, we wsi Kozłówka, która leży w północnej części województwa lubelskiego, Obecnie pałac jest siedzibą Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, Zespół pałacowo - parkowy jest wpisany na listę pomników historii. Pałac zbudowano w latach 1736 - 1742. Wnętrza zachowały autentyczny wystrój z przełomu XIX wieku i XX wieku, są doskonale utrzymane, posiadają wysoki stopień autentyzmu, bardzo rzadki w Polsce i bardzo rzadki w Europie. 08:35 SZLAKIEM KOLBERGA - MERY SPOLSKY Reportaż, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek będzie muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Bohaterowie tego odcinka to Zdzisław Marczuk ze wsi Zakalinki gmina Konstantynów okolice Białej Podlaskiej. Pogranicze Podlasia i Polesia. Skrzypek i harmonista. Urodzony nauczyciel i pedagog. Uczy gry na skrzypach i harmonii. Prowadzi grupy śpiewacze w pobliskich miejscowościach Konstantynowie, Leśnej. Odwiedza go Mary Spolsky młoda piosenkarka, gitarzystka i projektantka mody. 10:20 GALIMATIAS CZYLI KOGEL - MOGEL II Komedia, 93 min, Polska, 1989 Reżyseria: Roman Załuski Scenariusz: Roman Załuski, Ilona Łepkowska Zdjęcia: Jacek Mierosławski Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Grażyna Błęcka-Kolska, Dariusz Siatkowski, Jerzy Turek, Katarzyna Łaniewska, Ewa Kasprzyk, Zdzisław Wardejn, Małgorzata Lorentowicz, Anna Milewska, Stanisława Celińska Kontynuacja losów bohaterów znanych z wcześniejszej komedii Romana Załuskiego "Kogel - mogel". Kasia, zrażona miejskim życiem, wraca na wieś już jako żona Pawła, absolwenta SGGW, który po rocznym pobycie w Holandii zamierza krzewić nowoczesność w swojej rodzinnej wiosce. Przed młodymi małżonkami rysuje się świetlana przyszłość. Kłopot w tym, że dziewczyna nie chce zrezygnować z marzeń o studiowaniu. Nie zamierza utknąć na dobre w charakterze żony przy mężu, nie planuje powiększania rodziny. Tymczasem Paweł wciąż myśli o potomku. Jeszcze bardziej o wnuku marzy dziadek, dla którego wnuk byłby uświęceniem całego życia i naturalnym potwierdzeniem właściwego porządku świata. Taki jest punkt wyjścia serii perypetii - małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, towarzyskich. Znów pojawia się doc. Wolański z małżonką i ich nieznośny syn, Piotruś. Ludzie "z miasta" i "ze wsi" patrzą na siebie z dystansem, a to jest podatny grunt dla kolejnej komedii pomyłek. 12:15 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 6/24 Serial sensacyjny, wojenny, 58 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Janusz Bukowski, Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Włodzimierz Adamski, Janusz Sadowski, Andrzej Szczytko, Grażyna Walasek, Piotr Grabowski, Dariusz Siatkowski, Miłogost Reczek, Tadeusz Somogi, Andrzej Szejnach, Marian Glinka Współpracownik polskiego wywiadu w gdańskiej policji niemieckiej, Hubert, ujawnia Czarkowi istnienie przecieku w sztabie WP. Radca Wetter, jego zastępca Voraczek i wysłannik berlińskiej centrali, porucznik Relke, w komórce Abwehry w Gdańsku czekają na tajny dokument ze sztabu WP. Jego cenę ustalono z polskim oficerem na 10 tys. dolarów. Dowodem prawdomówności Huberta jest kopia jednego z dawnych dokumentów sztabu WP, rozesłanych do jednostek. W którejś z nich zaginął? Tropy wiodą do jednostki w Chełmnie. Dowodzi nią por. Sarna, wśród oficerów jest por. Konrad. Czarek i Sarna zastawiają pułapkę. Aresztowany Konrad usiłuje popełnić samobójstwo. Jego nieświadomym wspólnikiem okazuje się porucznik Rubanek. Zdezorientowana niestawieniem się Konrada na spotkanie Abwehra szuka przecieku w komórce gdańskiej. 13:50 PRL DE LUXE Film dokumentalny, 15 min, Polska, 2007 Reżyseria: Edyta Wróblewska Scenariusz: Edyta Wróblewska Muzyka: Dariusz Wancerz Film zrealizowany w ramach programu "Pierwszy dokument" - wspólnej inicjatywy Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i TVP. Crazy Mike z Krakowa organizuje wycieczki dla turystów z Zachodu, podczas których przybliża im uroki życia w PRL - u. Wiezie ich zdezelowanym "ogórkiem" do Nowej Huty, razem odwiedzają relikty przeszłości. Podczas wizyty w kolejnych miejscach opowiada o absurdach realnego socjalizmu. Czy ta wyprawa zostawi w nich jakiś ślad? 14:20 AMERYKAŃSKI PLAKAT FILMOWY (24X36: A MOVIE ABOUT MOVIE POSTERS) Film dokumentalny, 82 min, USA/Kanada, 2016 Reżyseria: Kevin Burke Film dokumentalny przedstawia narodziny, śmierć i zmartwychwstanie ilustrowanego plakatu filmowego. 15:50 DALEKO OD OKNA Dramat psychologiczny, 113 min, Polska 2000 Reżyseria: Jan Jakub Kolski Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Dorota Landowska, Dominika Ostałowska, Bartosz Opania, Krzysztof Pieczyński, Karolina Gruszka, Dariusz Toczek, Adam Kamień, Magdalena Mirek, Olgierd Łukaszewicz, Grzegorz Damięcki, Ola Fiedeń, Marysia Sabonis, Natalia Mikovic, Wiktoria Witczak, Filip Seweryński, Jerzy Żydkiewicz i inni "Daleko od okna" uznano za jeden z najlepszych polskich filmów 2000 roku. Stanowi on także przełom w karierze Jana Jakuba Kolskiego. Po raz pierwszy reżyser zdystansował się od swojej ulubionej, wiejsko - mitycznej tematyki, dzięki której dokonywał - jak sam mówił - "osobistych rozliczeń ze światem". Etap "rozliczeniowy" w jego twórczości zakończyła "Historia kina w Popielawach" (1998). "Wierzę, że teraz znajdę w sobie dość wrażliwości, by dostrzegać inne rzeczy" - deklarował Kolski w wywiadach i słowa dotrzymał. Na pierwszy rzut oka "Daleko od okna" jest filmem o holocauście. Trudno o temat bardziej ostatnio eksploatowany, a jednak reżyser nie powiela startych do cna klisz i martyrologicznych stereotypów. Spora w tym zasługa Cezarego Harasimowicza i jego scenariusza, powstałego na kanwie prozy Hanny Krall. "Daleko od okna", choć za punkt wyjścia ma historię autentyczną, daleko wykracza poza reporterski realizm właściwy twórczości autorki "Sublokatorki". Dramatycznej opowieści o Żydówce ukrywanej w czasie wojny przez Polaków Harasimowicz nadaje cechy uniwersalne, godne greckiej tragedii. Inkrustuje realistyczną fabułę akcentami metaforycznymi i symbolicznymi (szafa jako symbol zniewolenia i upodlenia). Mroczne, "klaustrofobiczne" zdjęcia Arkadiusza Tomiaka przydają filmowi dusznej i ciężkiej atmosfery. Uwiarygodniają w ten sposób dramat Jana i Barbary, którzy przez lata noszą na dnie serca straszną tajemnicę i poczucie winy. Aktorskim odkryciem filmu jest Dorota Landowska w roli bezpłodnej kobiety, przywłaszczającej sobie córkę swego męża i ukrywanej w szafie Żydówki. Udało jej się stworzyć fascynujący, pełen psychologicznych niuansów portret kobiety bezwzględnej i podłej, a zarazem naznaczonej cierpieniem, głęboko upokorzonej. Znakomitą, choć tylko drugoplanową, kreację tworzy też Krzysztof Pieczyński jako granatowy policjant Jodła. Pozornie pozbawiony skrupułów, cynicznie wykorzystujący swoje stanowisko, lecz jednocześnie skrycie kochający Barbarę, powstrzymujący się przed denuncjacją, dopóki ma choć cień nadziei na wzajemność. Wszystko to sprawia, że "Daleko od okna" nie sposób oglądać obojętnie. Przejmująca historia opowiedziana przez Kolskiego wciąga, hipnotyzuje, drąży sumienie. Tadeusz Sobolewski pisał: "Odzwyczailiśmy się traktować kino jako twórczość w sensie dosłownym. Tu udało się stworzyć na nowo jakiś świat, wpuścić nas do niego i sprawić, że stał się naszym światem". Akcja filmu zaczyna się tuż przed wojną. Młody malarz Jan i jego żona Barbara bardzo chcą mieć dziecko. Niestety, wraz z upływem czasu staje się jasne, że któreś z nich jest bezpłodne. Wybucha wojna. Jan zarabia na rodzinę głównie dzięki "fuchom", które organizuje mu Jodła, granatowy policjant, równie ostentacyjnie co nieskutecznie przypochlebiający się Niemcom. Pewnego dnia Jan przyprowadza do mieszkania Reginę, młodą żydowską wdowę. Barbara, choć z lekkimi oporami, zgadza się ją ukrywać. Jan i Regina stopniowo stają się sobie coraz bliżsi. Wreszcie dochodzi do zbliżenia, w wyniku którego Żydówka zachodzi w ciążę. Barbara, dowiedziawszy się o tym, przeżywa podwójne upokorzenie. Po pierwsze została zdradzona przez męża, a po drugie wychodzi na jaw, że to ona nie może mieć dzieci. W odruchu rozpaczy i nienawiści postanawia zadenuncjować Reginę. W decydującej chwili dostaje jednak torsji, co tłumaczy Niemcom jako objaw ciąży.Od tej pory zaczyna udawać, że jest w odmiennym stanie, Reginę zaś na całe dnie i noce zamyka w szafie, gdzie kobieta przechodzi psychiczne katusze. Jodła przypadkiem odkrywa, że Jan i Barbara ukrywają u siebie Żydówkę. Barbarze jednak udaje się go przekupić cennym na szyjnikiem. Jan, nie mogąc znieść coraz bardziej nieznośnej i stresującej sytuacji, całkowicie oddaje inicjatywę żonie. Wreszcie nadchodzi dzień rozwiązania. Regina rodzi córkę, lecz Barbara nie pozwala jej nawet zobaczyć twarzy dziecka. Niemowlę zostaje czym prędzej ochrzczone, Regina zaś zredukowana do roli karmicielki. Liczne nagrody m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni, Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie i Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia". 18:00 JAZZ.PL POLSKIE RADIO - "ROJAZZVITCH" BY RODZIEWICZ Koncert, 66 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Jacek Rodziewicz, Steve Nash, Maciej Sikała, Marcin Gawdzis Jacek Rodziewicz jest saksofonistą barytonowym i kompozytorem. Powołał do życia jazz - rockowo - latynoską grupę Q YA VY, z którą nagrał dwa przebojowe albumy. Wcześniej dał się poznać jako klawiszowiec i saksofonista, grając w zespołach Republika, Kult, Opera i Atrakcyjny Kazimierz oraz na płytach Kazika Staszewskiego i Kayah. Muzyka zespołu Rodziewicz wpisuje się stylistycznie w nurt nu jazz będący fuzją wielu stylistyk, jednocześnie jest wyrazem fascynacji muzycznych band lidera. Podczas koncertu usłyszymy energetyczny materiał z debiutanckiej płyty zespołu. 20:00 KOMEDIOWE LATO - DIABLI MNIE BIORĄ (MOUTARDE ME MONTE AU NEZ) Komedia, 93 min, Francja, 1974 Reżyseria: Claude Zidi Scenariusz: Michel Fabre, Claude Zidi, Pierre Richard Aktorzy: Pierre Richard, Jane Birkin, Claude Pieplu, Jean Martin Pewien roztargniony profesor matematyki, chcąc dorobić do skromnej pensji nauczyciela, angażuje się w politykę i dziennikarstwo poszukujące sensacji. Przez swoje roztargnienie nie może zapanować nad wszystkimi zadaniami, jakich się podjął. Spotyka aktorkę, którą miał sfotografować w niedwuznacznych sytuacjach. Nawiązuje się między nimi nić sympatii. 21:45 SERIALOWA NOSTALGIA - PITBULL - ODC. 2 Serial policyjny, 42 min, Polska, 2005 Reżyseria: Patryk Vega Scenariusz: Patryk Vega, Mariusz Bieliński Zdjęcia: Mirosław Brożek Muzyka: Luka Aktorzy: Janusz Gajos, Andrzej Grabowski, Marcin Dorociński, Krzysztof Stroiński, Rafał Mohr, Weronika Rosati, Danuta Stenka "Rezygnuję w tym serialu z efektownych pościgów i wyeksploatowanych scen akcji na rzecz realizmu.... Bohaterowie działają w niewyobrażalnym stresie. W komendzie nie mają sprzętu.... Nie mają nawet benzyny i często jeżdżą na przydziałach z następnego roku... Walczą nie tylko ze światem przestępczym, ale także z absurdalną ustawą o policji i naczelnikiem, który, gdyby nie filmy o Kojaku, nie widziałby zbója na oczy.... Za to płacą wysoką cenę, mają zrujnowane zdrowie i roztrzaskane życie prywatne? - mówił reżyser Patryk Vega. Dalsze losy oficerów operacyjnych z wydziału zabójstw, którzy w walce z przestępczością poświęcają wszystko, czasem dom i rodzinę. Od dawna sen z powiek spędza im Said, ormiański mafioso, którego poszukują także policje innych europejskich krajów i Interpol. Po tym, jak na jego zlecenie wykonano wyrok na trzech handlarzach na stadionie Dziesięciolecia, znowu zrobiło się o nim głośno. Od czterech lat Despero prowadzi sprawę Saida, ale dopiero teraz wyłania się realna szansa schwytania go. Od Wora, któremu zależy na zlikwidowaniu mafiosa gnębiącego Ormian, Despero dowiaduje się, jak dotrzeć do przestępcy. Jedyną osobą, dla której wyjdzie z ukrycia, jest jego córka. Jeżeli zniknie osobisty ochroniarz Dżemmy - Zoro Szembeka, wtedy w obawie o bezpieczeństwo dziewczyny na pewno pojawi się w Polsce jej ojciec. Despero, Gebels i Benek organizują zasadzkę na Zoro. Akcja o mało nie kończy się fiaskiem z winy odurzonego narkotykami Nielata, który nieświadomie go ostrzega. Choć Despero utrzymuje z Dżemmą kontakty natury czysto zawodowej, wyraźnie zaczyna łączyć ich coś więcej. Tymczasem Zoro Szembeka przesłuchiwany przez Gebelsa proponuje mu wysoką łapówkę w zamian za uwolnienie. Starszy aspirant zdecydowanie odmawia, choć boryka się z dużymi problemami finansowymi. Jego małżeństwo właśnie się rozpada, nie ma gdzie mieszkać. Nie chce też zaniedbywać swoich powinności wobec 9 - letniego syna. Stara się dorobić do skromnej policyjnej pensji jako parkingowy. Z kolei Metyl jedzie"na zdarzenie". Makabryczna sprawa dotyczy dzieciobójstwa. Policjant nie wytrzymuje napięcia. Na widok zamordowanego dziecka, płacze. Czy tej tragedii można było uniknąć? Matka zabiła z bezsilności, ale gdyby mogła liczyć na czyjąś pomoc, losy rodziny z pewnością potoczyłyby się inaczej. Metyl znowu sięga po butelkę. Niebawem trafia do szpitala. Wyniszczony alkoholem organizm odmawia posłuszeństwa. Okazuje się, że poważne problemy zdrowotne ma również Benek. Powinien przejść na emeryturę i pozostawać pod stałą opieką kardiologa. Ale dla aspiranta Zbigniewa Chyba, który ma za sobą 29 lat służby, życie bez pracy nie ma sensu. 01:15 KINO KRÓTKICH FILMÓW - ZESZYT Film animowany, 6 min, Polska, 2018 Reżyseria: Aleksandra Rylewicz Scenariusz: Aleksandra Rylewicz Krótki film animowany. Przed łóżkiem pogrążonego w głębokim śnie chłopca, leży zeszyt, który po chwili się otwiera i wprowadza nas w inny świat. Nagle znajdujemy się w szkole, gdzie: udręczeni nauczyciele działają jak automaty, tak naprawdę nie nawiązując kontaktu ze swoimi podopiecznymi. Uczniowie traktują zakazy i nakazy szkolne jak przeszkody, które należy omijać bądź ignorować. Interesy uczniów i nauczycieli są rozbieżne, łączy ich tylko jedno: czekają na ostatni dzwonek, który ich uwolni. (opis producenta) 01:20 KINO KRÓTKICH FILMÓW - MASTERCLASS Film animowany, 6 min, Polska, 2018 Reżyseria: Ewa Drzewicka, Grażyna Trela, Dominika Fedko, Małgorzata Jachna, Małgorzata Jędrzejec, Aleksandra Rylewicz, Weronika Kuc Scenariusz: Grażyna Trela Krótki film animowany inspirowany twórczością Romana Polańskiego, opowiadający o formowaniu się Mistrza. Surrealistyczny obraz z elementami makabrycznego absurdu sytuacyjnego, metaforyczne zmaganie materii w procesie kształtowania człowieka i twórcy. Materia zsuwa się z okna kamienicy, jak bohater filmu "Lokator". Paradoksalnie jednak kolejne upadki kształtują ludzką postać, która w końcu wykonuje mistrzowski skok i pewnie ląduje na ziemi. W pełni już uformowana okazuje się Romanem Polańskim. (opis producenta) 01:25 KINO KRÓTKICH FILMÓW - NOCNY PORTIER Film animowany, 6 min, Polska, 2018 Reżyseria: Alicja Kot Scenariusz: Alicja Kot Krótki film animowany. Nocny portier nieco niepewnie podchodzi do swojej pracy. Jakie niebezpieczeństwa czyhają na niego w ciemnościach i chaszczach otaczających stróżówkę; gotowe zaatakować podczas nocnego obchodu? Kiedy bohater zasypia, odsłania się przed nami. Dowiadujemy się, o jakiej marzy relacji ze swoimi tajemniczymi podopiecznymi. (opis producenta) 01:50 KINO NOCNE - NIEMCY (GERMANS) Dramat, 106 min, Polska, 1996 Autor: Leon Kruczkowski Reżyseria: Zbigniew Kamiński Scenariusz: Zbigniew Kamiński Zdjęcia: Zbigniew Wichłacz Aktorzy: Per Oscarson, Matthew Sullivan, Vivian Schilling, Scott Cleverdon, Beata Tyszkiewicz, Peter Thoemke, Mark Folger, Teresa Budzisz Krzyżanowska, Katarzyna Figura, Edward Żentara, Wiktoria Padlewska, Jan Prochyra, Cezary Żak "Jestem przekonany, że problemy poruszane w"Niemcach"mogą zainteresować i dzisiejszego odbiorcę. Świadczy o tym przykład"Listy Schindlera", którą obejrzało miliony ludzi na świecie."Niemcy"to jeden z najlepszych tekstów napisanych po wojnie. Myślę, że przetrwał próbę czasu i mimo upływu lat nie stracił na aktualności. Problemy w nim przedstawione występują i dziś, choć w innej oprawie. Pojawiają się te same dylematy moralne..." - mówił w jednym z wywiadów Zbigniew Kamiński. Jego opinie o niezwykłej jakości dramatu Leona Kruczkowskiego wydają się nieco szokujące. Wszak po wojnie pojawiło się w Polsce kilku twórców piszących dla teatru co najmniej nie gorzej niż autor "Kordiana i chama". Dość przypomnieć nazwiska Mrożka, Gombrowicza, Różewicza, czy Szaniawskiego. Nie wspominając już o autorach zagranicznych. Warto jednak docenić odwagę Kamińskiego, który podjął się tchnąć nowego ducha w tekst coraz bardziej popadający w zapomnienie, a przy tym lekko "nadkażony" socrealistycznym propagandyzmem. By uczynić "Niemców" zrozumiałymi dla współczesnego widza, autor "Amerykańskiej nocy" dokonał kilku, nieznacznych zresztą, przeróbek oryginału. I tak w filmie prof. Sonnenbruch to nie tyle przebywający na "wewnętrznej emigracji" humanista, ze skrywaną pogardą odnoszący się do nazizmu, co raczej człowiek ubezwłasnowolniony, dyskretnie, ale zauważalnie inwigilowany, płacący za swą postawę poczuciem osaczenia. Zmiany dotyczą również kluczowej postaci Petersa, u Kruczkowskiego - wyidealizowanego komunisty, "jedynego sprawiedliwego" wśród bohaterów. W wersji filmowej Peters nie jest już heroicznym wyznawcą marksizmu leninizmu, lecz ukrywającym się Żydem, byłym asystentem uczonego. Nie wygłasza tyrad na temat "walki", a jedynie żal z powodu degrengolady swego mistrza i jego panicznego lęku wywołanego niespodziewaną wizytą dawnego wychowanka. Kamiński robił, co mógł, by ustrzec się nadmiernej teatralizacji filmu. Przyspieszył więc tempo akcji, dodał kilka scen, których nie było w dramacie. Mimo to w paru miejscach słowo wyraźnie dominuje nad obrazem. Obsada "Niemców" jest międzynarodowa. Profesora Sonnenbrucha zagrał Per Oscarsson, ceniony aktor szwedzki, laureat m.in. Złotej Palmy w Cannes za rolę w "Głodzie" według słynnej powieści Knuta Hamsuna. Pozostałe kreacje odtwarzają Amerykanie, Anglicy i Polacy, częściowo ci, z którymi autor "Pani Bovary to ja" współpracował jeszcze przed swym wyjazdem do USA. Tak jest w przypadku Beaty Tyszkiewicz (grała w dwu filmach Kamińskiego: "Niewdzięczność" i "W obronie własnej") i Teresy Budzisz - Krzyżanowskiej (wystąpiła w "Lekcji miłości" - debiucie fabularnym reżysera). Angaż do "Niemców" okazał się szczególnie szczęśliwy dla Beaty Tyszkiewicz, ponieważ zaowocował nagrodą za najlepszą rolę drugoplanową na FPFF w Gdyni w 1996 roku. Akcja "Niemców" toczy się w 1943 roku w Niemczech. Na jubileusz czterdziestolecia pracy naukowej profesora biologii Sonnenbrucha zjeżdżają z różnych zakątków Europy członkowie rodziny. Familijna uroczystość w domu uczonego staje się pretekstem do ukazania diametralnie odmiennych postaw wobec nazizmu, od niefrasobliwej obojętności, poprzez obłudną i wyniosłą izolację, do zajadłego fanatyzmu. Niebawem jednak wszyscy członkowie rodziny Sonnenbruchów zostaną poddani ciężkiej próbie. 04:20 WEHIKUŁ CZASU Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Jan Bujnowski Scenariusz: Jan Bujnowski Zdjęcia: Jan Grobliński Do samotnego, mieszkającego w Londynie artysty ulicznego z Polski, przylatują w odwiedziny sędziwi rodzice, których od dawna nie widział. Mężczyzna ma nadzieję, że uda mu się wykorzystać tę okazję do rozwiązania wieloletniego konfliktu z ojcem, którego obwinia o swoją obecną sytuację. W trakcie wizyty rodziców okazuje się jednak, że prawdziwy problem bohatera leży gdzie indziej. (ŹRÓDŁO: filmpolski.pl)