TVP Kultura Piątek, 23.06.2023 07:20 ZAGINIONE SKARBY - "WALKA KARNAWAŁU Z POSTEM" Film animowany, 6 min, Polska, 2020 Reżyseria: Beata Szuszwedyk - Sadurska Scenariusz: Beata Szuszwedyk - Sadurska Muzyka: Michał Izydorczyk Wykonawcy: Kacper Kaliszewski Cykl programów poświęconych kradzieżom dzieł sztuki. Odcinek przedstawia losy dzieła Pietera Brueghela młodszego (1564 - 1638), którym jest "Walka karnawału z postem". To malowana opowieść o barwnie przedstawionym konflikcie światopoglądowym i moralnym. Obraz był ozdobą kolekcji Stanisława hrabiego Ursyn Rusieckiego do roku 1934. Wtedy hrabia przekazał go w darze Muzeum. W chwili utraty, w 1941 roku, właścicielem obrazu było Muzeum Narodowe w Krakowie. 07:30 PRZESTRZEŃ PAMIĘCI - CENTRALNE MUZEUM WŁÓKIENNICTWA W ŁODZI Magazyn, 25 min, Polska, 2023 Łódź pod koniec XIX wieku była największym ośrodkiem przemysłu włókienniczego na ziemiach polskich. Pomysł stworzenia muzeum, które dokumentowałoby dokonania łódzkiego włókniarstwa, pojawił się zaraz po II wojnie światowej. W 1952 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej powstał Dział Tkactwa, a że jego zbiory się rozrastały, trzy lata później przeniesiony został do Białej Fabryki Ludwika Greyera, która jest jednym z najciekawszych zabytków architektury przemysłowej w Polsce. W 1960 roku powstało już samodzielne muzeum, które od 2013 roku funkcjonuje pod nazwą Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. 08:05 SZLAKIEM KOLBERGA - ANIA RUSOWICZ Reportaż, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Goście tego odcinka to: Eudokia Markiewicz i Zofia Kirdylewicz ze wsi Dasze, gmina Kleszczele w powiecie bialskim na Podlasiu. Pani Eudokia i pani Zofia kultywują tradycje śpiewu wielogłosowego charakterystyczne dla tego regionu. Na co dzień mówią i śpiewają w lokalnej gwarze - odmianie języka ukraińskiego - nazywanej językiem chechłackim. Wyznają prawosławie. Pieśni i styl wykonania są bardzo podobne i wywodzące się z tych wykonywanych na Ukrainie i Białorusi. Śpiewaczki zachowały pieśni i warianty melodii ze wsi Dasze i najbliższej okolicy. Repertuar przejęły, słuchając w młodości pieśni od lokalnych śpiewaczek i śpiewaków. Odwiedza je Ania Rusowicz - piosenkarka. Oprócz działalności solowej Ania Rusowicz występuje w zespołach niXes i Dezire. Laureatka nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk w dziedzinach Album Roku hip - hop, Wokalistka Roku 2012. 10:15 PORA UMIERAĆ Film obyczajowy, 104 min, Polska 2007 Scenariusz i reżyseria: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Aktorzy: Danuta Szaflarska, Krzysztof Globisz, Patrycja Szewczyk, Kamil Bitau, Robert Tomaszewski, Małgorzata Rożniatowska, Witold Kaczanowski, Weronika Karwowska, Kai Schoenhals i inni Tak jak dla 88 - letniej Krystyny Feldman rolą życia okazała się zagrana w wieku 88 lat postać Nikifora, tak starsza od niej o rok Danuta Szaflarska (rocznik 1915) dała brawurowy popis swoich umiejętności aktorskich w filmie "Pora umierać", gdzie wystąpiła już jako dama 92 - letnia, ale wspaniałej formy mógłby jej pozazdrościć niejeden 60 - latek. Jej występ doceniło jury FPFF w Gdyni w 2007 r. , gdzie aktorka zdobyła nagrodę za główną rolę kobiecą (za rolę Anieli otrzymała również Orła - Polską Nagrodę Filmową). Ponadto dziełu Doroty Kędzierzawskiej przyznano też nagrodę za dźwięk, nagrodę dziennikarzy i Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu. Obraz ten doceniono również na festiwalach w Trieście, San Francisco, Leeds i Malmoe oraz na krajowych festiwalach i przeglądach. "Pora umierać" to utrzymana w nostalgicznej, poetyckiej tonacji (jak zresztą wszystkie filmy Doroty Kędzierzawskiej) opowieść o starości, przemijaniu i samotności, o pragnieniu bycia potrzebnym aż do końca, o wierności zasadom i wartościom, które nie powinny ustępować przed naporem nowego tylko dlatego, że to nowe jest silniejsze, bardziej przebojowe, zachłanne. W filmie niewiele się dzieje, ale od wydarzeń i wartkich dialogów ważniejsze są tu nastroje, spojrzenia, gesty. Bohaterka filmu, sędziwa pani Aniela, mieszka z ukochaną suczką Filą w przedwojennej, mocno już nadgryzionej zębem czasu drewnianej willi pod Warszawą, utrzymanej w stylu falenicko - otwockim. Po latach dzielenia obszernego lokum z licznymi, dokwaterowanymi jej lokatorami, wreszcie pozbywa się ostatniego z nich. Znów może się poczuć naprawdę u siebie. Z satysfakcją i dumą właścicielki przechadza się po opustoszałych pomieszczeniach, wierzy, że teraz zacznie nowy etap w życiu. Ale syn Witek, który odwiedza ją od czasu do czasu z wnuczką, otyłą 8 - latką w okularach, nie zamierza spełniać matczynych marzeń o zamieszkaniu z nią z powrotem w rodzinnym domu. Nie ma na to również ochoty ani jego żona Marzenka, która nigdy nie była z teściową w najlepszych stosunkach, ani wnuczka, bardziej zainteresowana otrzymaniem w prezencie babcinego pierścionka niż mieszkaniem w nieciekawym dla niej miejscu. Na domiar złego, staruszkę nachodzą wysłannicy jej nowobogackiego sąsiada, który chętnie odkupiłby atrakcyjną działkę, a drewnianą ruderę po prostu rozebrał, żeby nie zasłaniała mu widoku. Dla Anieli jednak ten dom ma przede wszystkim wartość sentymentalną i nie wyobraża sobie jego sprzedaży: to przecież jej młodość, życie rodzinne, rozliczne pamiątki i wspomnienia. Każdy kąt, każdy sprzęt ma tutaj swoją historię, która jest także jej historią. Staruszka liczy więc, że syn przynajmniej wyperswaduje sąsiadowi próby wywierania na nią nacisków. Zamiast tego odkrywa jednak, że Witek potajemnie, późnym wieczorem, odwiedził wraz z żoną sąsiada, i że to właśnie on, a nie synowa, usiłuje dogadać się z "wrogiem" za plecami matki. Wzburzona nielojalnością i zdradą syna Aniela dochodzi do wniosku, że w takiej sytuacji pora umierać. Odwołuje telefonicznie dalsze wizyty syna, zakrywa kirem lustra, zatrzymuje stary zegar, wkłada czarną suknię, zapala świecę i z różańcem w rękach układa się na łóżku, by czekać na śmierć. Szybko jednak zmienia zdanie. Postanawia działać, biorąc sprawy w swoje ręce. 12:15 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 11/24 Serial sensacyjny, wojenny, 59 min, Polska, 1991 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Aktorzy: Olaf Lubaszenko, Janusz Bukowski, Cezary Pazura, Dariusz Jakubowski, Iwona Rulewicz, Jerzy Gudejko, Gustaw Lutkiewicz, Piotr Barszczak, Roch Siemianowski, Piotr Grabowski, Jerzy Nowacki, Włodzimierz Adamski, Ryszard Kotys, Jarosław Kopaczewski Chęć współpracy z polskim wywiadem zgłasza związany z Abwehrą kupiec z Gdańska August Mackett. Na poparcie swej wiarygodności dostarcza Czarkowi szkic nowej bomby, której tajemnicę zna tylko III Eskadra z Bydgoszczy i Berlin. Mackett wskazuje swego łącznika z Bydgoszczy. Jest nim Zygmunt Patchek, brat Trudy, narzeczonej kapitana Grządka, pilota III Eskadry. Podsuwając Patchkowi sfałszowane materiały Czarek z kolegami wpada na trop szpiega Abwehry "Hansa", którym jest porucznik Peltz, dowódca V strażnicy WP pod Bydgoszczą. Peltz w pułapce godzi się na podwójną współpracę. Truda z bratem opuszczają Polskę. 14:15 PIÓRO I REWOLWER Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Tomasz Kamiński Scenariusz: Tomasz Kamiński Zdjęcia: Jeremi Grzywa Wykonawcy: Krzysztof Gadacz Film dokumentalny opowiadający o dwóch gazetach o profilu konserwatywnym: "Buncie Młodych" i "Polityce", wydawanych w latach 30. w Warszawie przez Jerzego Giedroycia. Późniejszy twórca paryskiej "Kultury" zaprosił do współpracy dziennikarzy i publicystów, odgrywających wówczas, a także po II wojnie światowej, znaczącą rolę w życiu politycznym i kulturalnym Polski, zarówno w kraju, jak i na emigracji. Wśród nich byli m.in. Ksawery Pruszyński, Stefan Kisielewski, Wacław Zbyszewski, a także Adolf i Aleksander Bocheńscy. To również opowieść o tzw. ideologii mocarstwowej, wokół której powstał w 1926 r. wpływowy, konserwatywny i ogólnopolski ruch, gromadzący młodzież akademicką. Jego celem było wspieranie działań, zmierzających do stworzenia państwa imperialnego: silnego i niezależnego, mogącego być przeciwwagą dla dwóch wrogich sąsiadów Niemiec i Rosji. Jerzy Giedroyć był jednym z ideologów tego ruchu, a jego gazety "Bunt młodych" i "Polityka", służyły do wzbudzania fermentu intelektualnego i wywierania nacisku na elity polityczne. Historycy i politolodzy występujący w filmie (prof. Kazimierz Ujazdowski, prof. Rafał Habielski, dr Maciej Zakrzewski) opowiadają o koncepcjach zawartych w obu pismach; dla Giedroycia i jego współpracowników (m.in. Adolfa Bocheńskiego i Ksawerego Pruszyńskiego) najważniejsze było zachowanie przez Polskę niepodległości, a umożliwić miała to budowa silnego państwa, prowadzącego zręczną politykę międzynarodową, szczególnie w odniesieniu do dwóch wrogich mocarstw Niemiec i Rosji. W filmie występuje również Anna Bernhardt, prezes Stowarzyszenia Instytut Literacki Kultura, które kontynuuje działalność Instytutu Literackiego w Maisons - Laffitte pod Paryżem. 14:55 LA LA LA. HISTORIA MUSICALU (LA LA LA. A STORY OF MUSICALS) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2019 Reżyseria: Thierry Bellaiche Scenariusz: Eric Bitoun Musical to nie tylko zwykły gatunek filmowy, ale także stan umysłu, rodzaj magii, który może dotyczyć wielu spraw. Film dokumentalny pełen wspomnień, fragmentów najbardziej znanych tytułów musicalowych, anegdot i muzyki, którą tak bardzo kochają widzowie. Od takich produkcji, jak "Dames" z 1934, "Kiss Me, Kate" z 1953, "Grease" z 1978, "Flashdance" z 1983, "Chicago" z 2003, aż po produkcje Bollywood. To wspaniałe przedstawienia w teatrach, widowiska telewizyjne oraz produkcje filmowe, takie jak zdobywca sześciu Oscarów "La la Land" o pianiście jazzowym zakochanym w początkującej aktorce. 16:00 BO OSZALAŁEM DLA NIEJ Komediodramat, 98 min, Polska, 1980 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Piotr Figiel Aktorzy: Zdzisław Wardejn, Gabriela Kownacka, Ignacy Gogolewski, Witold Pyrkosz, Witold Skaruch, Wiesław Drzewicz, Małgorzata Zajączkowska, Alicja Jachiewicz Adaptacja opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego pod tym samym tytułem. Główna postać filmu to Roman Kolatowski - skromny, prowincjonalny buchalter o aktorskich skłonnościach, marzący o stolicy, Teatrze Wielkim i pracy z Hanuszkiewiczem. Podczas występu w amatorskim teatrze zwraca na niego uwagę szef zaopatrzenia zakładów odzieżowych. Jego zdaniem uzdolnienia aktorskie Kolatowskiego znakomicie się przydadzą do pracy zaopatrzeniowca. I rzeczywiście. Pan Roman jest znakomity. Wyczuwając nastroje dostawców, raz zjednuje ich uśmiechem, raz jest bliski płaczu. Swój kunszt wspiera ofiarowywanymi "po kosztach własnych" najmodniejszymi garniturami. W efekcie do zakładów zaczyna płynąć strumień podszewek, guzików i innych niezbędnych artykułów. Niepostrzeżenie świat przemienia się w oczach Kolatowskiego w wielką teatralną scenę. W domu przykładny mąż i ojciec, w pracy szybko z zahukanego urzędnika przedzierzga się w ustosunkowanego fachmana, bywalca stołecznych restauracji i hoteli. Od tego już tylko krok do wykorzystania aktorskich umiejętności do podbojów miłosnych. Po pierwszych sukcesach Kolatowski wpada w pułapkę. Poderwawszy atrakcyjną blondynkę, zakochuje się w niej bez pamięci. Osadzony we współczesnych realiach film Chęcińskiego balansuje na granicy między satyryczną komedią a dramatem psychologicznym. Kpiąc z wynaturzeń i absurdów rzeczywistości, jest również poruszającą opowieścią o tęsknocie za czymś wielkim, szlachetnym i prawdziwym. 18:00 JAZZ.PL POLSKIE RADIO - SZYMON MIKA / ROMAIN PILON QUARTET - JAREK ŚMIETANA RECOMPOSED Koncert, 80 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Szymon Mika, Romain Pilon, Łukasz Żyta, Piotr Narajowski Polsko - francuski zespół powrócił do utworów zawartych na albumie "Speak Easy", który jest zapisem spotkania Jarka Śmietany z Johnem Abercrombiem. 20:00 KOMEDIOWE LATO - CZŁOWIEK Z RIO (L'HOMME DE RIO / THAT MAN FROM RIO) Komedia sensacyjna, 108 min, Francja/Włochy 1964 Reżyseria: Philippe de Broca Scenariusz: Jean-Paul Rappeneau, Ariane Mnouchkine, Daniel Boulanger i Philippe de Broca Zdjęcia: Edmond Séchan Muzyka: Georges Delerue Występują: Jean-Paul Belmondo, Françoise Dorléac, Jean Servais, Simone Renant, Milton Ribeiro, Ubiracy de Oliveira, Adolfo Celi, Daniel Ceccaldi i inni Adrien Dufurquet, żołnierz stacjonujący w prowincjonalnym francuskim garnizonie, otrzymuje osiem dni urlopu i przyjeżdża do Paryża, gdzie ma się spotkać ze swoją narzeczoną, Agnes. Na miejscu okazuje się, że dziewczyna, córka znanego archeologa, który zginął w tajemniczych okolicznościach podczas jednej z wypraw naukowych, została wplątana w aferę kryminalną. Z Muzeum Człowieka skradziono oryginalny posążek staroindiański, odnaleziony kiedyś przez ekipę, na której czele stał ojciec Agnes i jego kolega po fachu, profesor Catalan. Skradziona figurka była jedną z trzech, które - zdaniem profesora - wskazują drogę do legendarnego skarbu Malteków. Niebawem profesor zostaje porwany, a zaraz potem, niemal na oczach Adriena, kidnaperzy uprowadzają Agnes, jedyną osobę, która zna miejsce ukrycia skarbu. Adrien rusza na ratunek ukochanej. Udaje mu się ją uwolnić, po czym oboje postanawiają ostrzec mieszkającego w Brazylii niejakiego De Castro, posiadacza jednej ze statuetek. Philippe de Broca zadebiutował w 1959 r. i natychmiast zdobył sławę i uznanie. Jego pełne wdzięku komedie: "Igraszki miłosne", "Dowcipniś", "Pięciodniowy kochanek" i "Pan do towarzystwa" zapoczątkowały najlepszy okres w jego karierze. W latach 60. był jednym z bardziej znanych francuskich reżyserów na świecie, powszechnie uznawano go też za najdowcipniejszego w tym gronie, zaśmiewając się na seansach "Cartouche'a-zbójcy", "Człowieka z Rio" czy "Człowieka z Hongkongu". Umiejętnie łącząc elementy amerykańskiego kina przygodowego i francuskiej farsy, Philippe de Broca realizował zgrabne parodie obu tych gatunków. Inteligentnym i prześmiesznym pastiszem jest także "Człowiek z Rio", rojący się od zapożyczeń i filmowych cytatów. Komedia ta powstała jakby z myślą o odtwórcy głównej roli, Jeanie-Paulu Belmondo, jego talencie komediowym i wprost fantastycznej sprawności fizycznej. Filmowy Adrien jest bowiem młody, sympatyczny, odważny, kpiarski, ale przede wszystkim niezniszczalny, choć bohaterskie laury otrzymuje właściwie drogą pociesznych przypadków. 22:30 SERIALOWA NOSTALGIA - PITBULL - ODC. 3 Serial policyjny, 44 min, Polska, 2005 Reżyseria: Patryk Vega Scenariusz: Patryk Vega, Mariusz Bieliński Zdjęcia: Mirosław Brożek Muzyka: Luka Aktorzy: Marcin Dorociński, Janusz Gajos, Andrzej Grabowski, Rafał Mohr, Krzysztof Stroiński, Weronika Rosati, Małgorzata Foremniak, Ryszard Filipski i inni Zawodowe i rodzinne problemy Gebelsa nawarstwiają się. Żal mu Jarka, który skarży się, że on, jako jedyny w klasie, nie ma komputera. Dodatkowych zmartwień przysparza Gebelsowi żona, z którą nadal nie umie dojść do porozumienia. Kobieta prześladuje go i chce odebrać syna. W pracy policjant musi mądrze pokierować sprawą młodszego kolegi, Nielata, który nie może wyzwolić się z narkotykowego nałogu. Nie wie jednak jeszcze, że groźni gangsterzy, Kmieciak i Ciągły, namawiają chłopaka do współpracy. Ma im zdradzać policyjne sekrety. Despero spędza dużo czasu z Dżemmą. Wyglądają na zakochaną parę, razem robią zakupy. Ale związek córki mafiosa z policjantem nie wróży niczego dobrego. Tymczasem pogarsza się stan zdrowia Benka. Kłopoty sercowe znowu dają znać o sobie. Gebels jest świadkiem dramatycznych wydarzeń. 23:30 PODZIEMNY KRĄG (FIGHT CLUB) Thriller, 134 min, USA 1999 Reżyseria: David Fincher Scenariusz na podstawie powieści Chucka Palahniuka: Jim Uhls Aktorzy: Brad Pitt, Edward Norton, Helena Bonham Carter, Meat Loaf Aday, Jared Leto, Zach Grenier, Richmond Arquette, David Andrews i inni Najpierw była głośna, debiutancka powieść Chucka Palahniuka, w której autor opisał swoje życiowe frustracje i lęki oraz wyzwania, jakie sobie stawiał. W napisanym w ciągu trzech miesięcy dziele sportretował także swoich znajomych i przyjaciół. Po tę książkę sięgnął właśnie David Fincher ("Obcy 3", "Siedem"), twórca kreujący w swoich filmach ponury, ogarnięty przez wszechobecne zło obraz świata, posługujący się poetyką szoku i kontrastu. Na kanwie nieszablonowej powieści powstał równie nieszablonowy film pomyślany jako czarna komedia z elementami thrillera psychologicznego. Humor jest tu obecny, ale bardzo czarny, surrealistyczny, przewrotny, niekiedy wręcz makabryczny. Nie brak też realistycznych scen przemocy. "Podziemny krąg" to opowieść człowieka, który stanął na życiowym zakręcie, w obliczu próby: poznajemy go na dachu budynku, który zaraz ma wylecieć w powietrze, trzymającego w ustach rewolwer. Ów mężczyzna, określony jako Narrator, to trzydziestoparoletni yuppie, który wydawać by się mógł wybrańcem losu: ma dobrze płatną pracę, perspektywę awansu, eleganckie mieszkanie. Odczuwa jednak wewnętrzną pustkę, sukces nie sprawia mu radości, dręczy go poczucie niespełnienia. Do tego stopnia dał się wciągnąć w wyścig szczurów, nazywany eufemistycznie "samodoskonaleniem", że zapadł na chroniczną bezsenność. Pomocy szuka w terapeutycznych grupach wsparcia, gdzie poznaje bezczelną i cyniczną Marlę, która zbiorową psychoterapię traktuje jako darmową rozrywkę. Pewnego dnia w samolocie Narrator poznaje tajemniczego Tylera Durdena, który zarabia na życie handlując mydłem. Durden to ucieleśnienie marzeń człowieka zniewolonego: kpi ze wszystkiego i wszystkich, za nic ma "samodoskonalenie". Uważa też, że człowiek rozwija się, doświadczając bólu i nieszczęść. Kiedy mieszkanie Jacka dziwnym trafem wylatuje w powietrze, Tyler oferuje mu lokum u siebie - w dziwacznej ruderze, która cudem trzyma się w całości. Wyzywa jednak Narratora na przyjacielski pojedynek bokserski na gołe pięści. Wkrótce zamieszkuje z nimi również Marla, która zostaje dziewczyną Tylera. Między mężczyznami rodzi się dziwna przyjaźń. Zaczynają odbywać regularne walki, w których z upływem czasu bierze udział coraz więcej uczestników. Powstaje elitarny, sekretny klub. Jego członkowie swoje frustracje i agresję wyładowują najpierw na ringu, później także w aktach wandalizmu i terroru. Ale sytuacja zaczyna wymykać się spod kontroli założycieli klubu. 01:50 KINO KRÓTKICH FILMÓW - DWAJ LUDZIE Z SZAFĄ Groteska filmowa, etiuda, 13 min, Polska, 1958 Reżyseria: Roman Polański Zdjęcia: Maciej Kijowski Aktorzy: Henryk Kluba, Kuba Goldberg Krótkometrażowy film studencki Romana Polańskiego. Polański wspomina: "Pierwsze obrazy, jakie zarysowały się w mojej wyobraźni były irracjonalne: dwaj mężczyźni wyłaniają się z morza, taszcząc fortepian. Była to niedorzeczność, sytuacja absurdalna, w stylu naszych zwariowanych, szkolnych wygłupów. Poza dźwiganiem fortepianu mężczyźni nie robią nic nadzwyczajnego, próbują wejść do restauracji, wsiąść do tramwaju, wynająć pokój w hotelu. Są to osobnicy komiczni i nieszkodliwi, ale ich dziwne brzemię sprawia, że wszędzie są niepożądani i zewsząd przepędzani. Doszedłem do wniosku, że jedyny problem przedstawia sam fortepian: może wywołać niewłaściwe symboliczne skojarzenia - można by sądzić, że dwaj mężczyźni to artyści odrzuceni przez filistrów, podczas gdy ja miałem na myśli alienację bardziej ogólną. Zdecydowałem się na staroświecką szafę z lustrem, jaką można znaleźć w podrzędnych hotelach na całym świecie." Oglądając tę etiudę widzowie szybko zaczynają sobie uświadamiać, że tę historię o dwóch mężczyznach, wędrujących z szafą po mieście, ktoś im opowiada i prezentuje. Przede wszystkim ten ktoś rządzi spojrzeniem kamery. Kieruje nią na wybrane przez siebie wydarzenia i pokazuje je w sposób, jaki tylko jemu odpowiada. Wybiera sceny okrutne i szokujące, ale także liryczne i zabawne. Kilka razy porzuca nosicieli szafy, głównych bohaterów filmu, aby przyjrzeć się i z satysfakcją zarejestrować parę scen, które ich zupełnie nie dotyczą, ale z jakiegoś powodu budzą zainteresowanie jego - podglądacza rzeczywistości pokazywanej w filmie, np.: "przyjacielską" kradzież portfela na moście, zabiegi eleganta przed wejściem do hotelu, zabicie kota, pijaka bezskutecznie usiłującego wejść po schodach, brutalne morderstwo nad strumieniem. Spójrzcie, oto jak obok was toczy się życie - zdaje się mówić podglądacz z kamerą - nie dostrzegaliście tego dopóki ja wam tego nie pokazałem. Podglądactwo i groteskowe widzenie świata podobnie jak w "Morderstwie" i "Uśmiechu zębicznym" naznaczyło także i ten film. Podobnie jak w "Morderstwie" również i tu występuje kolista struktura: reżyser posyła dwóch mężczyzn z powrotem tam skąd przyszli, do morza. Ponadto Polański zastosował tu jeszcze jeden chwyt: wyjątkowość i odmienność bohaterów jest widoczna tylko wtedy gdy ich zachowanie skontrapunktowane zostanie brutalnym, okrutnym światem, w którym się znaleźli. Film ten zwrócił na Polańskiego uwagę i przyniósł mu szereg nagród na festiwalach. 02:05 KINO KRÓTKICH FILMÓW - GOŚĆ Film animowany, 2 min, Polska, 2017 Reżyseria: Aleksander Józefczyk Scenariusz: Aleksander Józefczyk Krótki film animowany. Etiuda o malarzu, którego nieoczekiwanie odwiedza mieszkaniec malowanego obrazu. Tytułowy gość łamie granice świata realnego i wykreowanego, zmieniając perspektywę naszej percepcji. Samotny mężczyzna w pokoju próbuje namalować obraz, jednak ten sprawia mu coraz większy kłopot. Obcy z namalowanej rzeczywistości nie zgadza się na ingerencję w swój świat i odwiedza malarza. (opis producenta) 02:15 KINO NOCNE - GRY ULICZNE Film sensacyjny, 99 min, Polska, 1996 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Jerzy Morawski, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Łukasz Kośmicki Muzyka: Maciej Zieliński Aktorzy: Redbad Klijnstra, Robert Gonera, Grażyna Wolszczak, Andrzej Precigs, Justyna Kulczycka Film z popularnego na świecie gatunku political fiction, którym zainteresowali się także polscy twórcy. Po premierze "Gier ulicznych" ukazały się skrajnie odmienne recenzje. Zarzutom o kolejne powielanie wzorców amerykańskiego kina akcji towarzyszyły pochwały, że film "mówi kawał prawdy", przejmująco ukazuje rosnący dystans między dawnymi opozycjonistami a nowym pokoleniem, wreszcie dokumentuje zadziwiającą zgodność i zrozumienie panujące bez względu na wiek w "obozie morderców" i ich sojuszników. Główną rolę zagrał tu Redbad Klijnstra - absolwent warszawskiej PWST, wywodzący się z polsko - holenderskiej rodziny. Młody aktor blisko dwadzieścia lat spędził w Amsterdamie i nie mógł być obciążony żadną wiedzą o życiu w PRL - u. Zdobywał ją razem ze swym filmowym bohaterem. W postać jego przyjaciela, operatora Witka, wcielił się Robert Gonera, znany z "Samowolki" Feliksa Falka."Gry uliczne" otrzymały Nagrodę Główną na FPFF w Gdyni '96 oraz nagrodę za zdjęcia dla Łukasza Kośmickiego. Bohaterami są dwaj młodzi, przebojowi pracownicy prywatnej telewizji. Janek Rosa jest dziennikarzem, Witek - operatorem. Ich specjalnością są gorące, sensacyjne tematy, których rozpracowanie nierzadko wiąże się ze sporym ryzykiem. Właśnie "mają na warsztacie" sprawę gangu, parającego się handlem materiałami wybuchowymi. Pewnego dnia ktoś podrzuca im kasetę, z której dowiadują się, że znany polityk o nazwisku Makowski był w latach siedemdziesiątych agentem UB o pseudonimie "Ketman". Co więcej, to właśnie on ponosi główną odpowiedzialność za tajemniczą śmierć Stanisława Pyjasa - krakowskiego studenta, zaangażowanego w działalność opozycyjną. Zafrapowani tymi rewelacjami reporterzy postanawiają sprawdzić wiarygodność kasety. Docierają do byłych esbeków, kolegów Pyjasa, dawnych agentów i współpracowników SB. Odkrywają sieć dawnych i obecnych powiązań między pracownikami służb specjalnych, ale tajemnicy śmierci sprzed blisko 20 lat nie da się rozwiązać. Mimo wszystko Janek stanowi zagrożenie i dawni esbecy zlecają zamordowanie go łasemu na pieniądze narkomanowi. 04:40 KOMFORT Film animowany, 9 min, Polska, 2018 Reżyseria: Weronika Banasińska Scenariusz: Weronika Banasińska Krótki film animowany. Dziewczyna trafia do tajemniczego miejsca, które okazuję się być jej wnętrzem. Podczas powróży w głąb siebie doznaje głębokiej eksploracji sensorycznej, a ekscytacja tym stanem zamienia się w zaniepokojenie i stres związany z nadmiarem bodźców. Bohaterka więc ucieka w stan dziecięcy - dający bezpieczeństwo, ale i przerażającą bezradność. (opis producenta) 04:50 ŁUSKA Film animowany, 5 min, Polska, 2016 Reżyseria: Alicja Kot Scenariusz: Alicja Kot Krótki film animowany. Film animowany w tradycyjnej technice rysunkowej. W humorystyczny sposób opowiada historię człowieka, mieszkającego w ponurym, deszczowym mieście rządzonym przez koty, którym nie może zdradzić swojej prawdziwej tożsamości. (opis producenta)