Program 2 Niedziela, 02.07.2023 Zmiany z dnia 21.06.2023 w stosunku do raportu z dnia 09.06.2023 (usunięto pozycję programową) 11:50 POLSKIE BIESIADY - (1) ŚLĄSKA (dodano pozycję programową) 11:50 POLSKIE BIESIADY - (5) WARSZAWSKA Koncert, 50 min, Polska, 2023 Reżyseria: Beata Szymańska - Masny Cykl widowisk, realizowanych w różnych miejscowościach Polski, nawiązujących do tradycji wspólnego, pokoleniowego śpiewania. Proponujemy biesiady: Warszawską, Śląską, Góralską, Cygańską, Kresową, Turystyczną, Weselną, Żeglarską, a na zakończenie Poprawiny, jako podsumowanie wszystkich wakacyjnych biesiad. (usunięto pozycję programową) 12:55 POLSKIE BIESIADY - (2) ŚLĄSKA (dodano pozycję programową) 12:55 POLSKIE BIESIADY - (6) WARSZAWSKA Koncert, 50 min, Polska, 2023 Reżyseria: Beata Szymańska - Masny Cykl widowisk, realizowanych w różnych miejscowościach Polski, nawiązujących do tradycji wspólnego, pokoleniowego śpiewania. Proponujemy biesiady: Warszawską, Śląską, Góralską, Cygańską, Kresową, Turystyczną, Weselną, Żeglarską, a na zakończenie Poprawiny, jako podsumowanie wszystkich wakacyjnych biesiad. (usunięto pozycję programową) 20:00 JA WAM POKAŻĘ! (dodano pozycję programową) 20:00 NIE LUBIĘ PONIEDZIAŁKU Komedia, 98 min, Polska, 1971 Reżyseria: Tadeusz Chmielewski Scenariusz: Tadeusz Chmielewski Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Mieczysław Czechowicz, Jerzy Turek, Halina Kowalska, Kazimierz Witkiewicz, Zygmunt Apostoł, Bohdan Łazuka, Bogusz Bilewski, Mitchell Kowal, Kazimierz Rudzki, Adam Mularczyk, Andrzej Nardelli, Lech Ordon Jedna ze szlagierowych komedii Tadeusza Chmielewskiego - twórcy m.in. filmów "Ewa chce spać", "Gdzie jest generał?" i "Jak rozpętałem drugą wojnę światową". "Nie lubię poniedziałku" jest sprawnie zrealizowany, utrzymany w dobrym tempie, obsadzony aktorami o niepodważalnej vis comica. Rzecz dzieje się pewnego feralnego poniedziałku w Warszawie. Bohaterem zaś jest zbiorowość - kilkanaście osób, których pechowe i skomplikowane perypetie słabiej lub silniej zazębiają się ze sobą. Włoski przemysłowiec Francesco Romanelli (znakomity Kazimierz Witkiewicz) przyjeżdża do stolicy Polski w sprawach handlowych. Już na lotnisku wsiada jednak do niewłaściwego auta, co skutkuje lawiną nieporozumień i problemów. Milicjant kierujący ruchem musi równocześnie opiekować się małym synkiem, bo w przedszkolu panuje różyczka, a żona nie może zwolnić się z pracy, bo ma manko. Tymczasem delegat gminnej spółdzielni, desperacko poszukujący części do kombajnu, zupełnie przypadkowo naraża się porywczemu taksówkarzowi i od tej pory jego zdrowie znajdzie się w poważnym niebezpieczeństwie. W biurze matrymonialnym, gdzie pracuje żona milicjanta, niespodziewanie wykryto manko. Trwa kontrola i okazuje się, że brakuje jednego "dewizowego". Do biura trafia ponętna blondynka, która akurat upiera się przy romantycznym południowcu, itp. itd. Zręcznie napisany scenariusz i sporo udanych gagów zapewniły filmowi "Nie lubię poniedziałku" stałe miejsce w annałach polskiej kinematografii, choć po premierze nie brakowało głosów krytycznych. Mimo nie najlepszego przyjęcia przez recenzentów film Chmielewskiego po raz kolejny ujawnił talent reżysera do ukazywania w krzywym zwierciadle polskiej codzienności, efektownie fotografowanej przez Mieczysława Jahodę. W jego obiektywie Warszawa przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych to upstrzona kolorowymi neonami europejska metropolia, tętniąca życiem i ruchem. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 21:55 KINO BEZ GRANIC - KWIAT PUSTYNI (DESERT FLOWER) (DESERT FLOWER) Film obyczajowy, 122 min, Wielka Brytania/Niemcy/Austria, 2009 Reżyseria: Sherry Horman Scenariusz: Smita Bhide, Sherry Horman Aktorzy: Liya Kebede, Sally Hawkins, Timothy Spall, Meera Syal, Juliet Stevenson, Anthony Mackie, Craig Parkinson, Soraya Omar - Scego Niezwykła historia życia Waris Dirie, która z ubogiej dziewczyny z plemienia nomadów, stała się światowej sławy modelką. Przeszła piekło, zanim osiągnęła niewyobrażalny sukces, odbyła daleką i wyboistą drogę: od czarnej rozpaczy do wielkiej nadziei, od ciemności do blasku fleszy i świateł rampy, od namiotu na pustyni do największych domów mody w Londynie, Paryżu, Mediolanie i Nowym Jorku. Stała się ozdobą kolorowych magazynów, jej zdjęcia robił najsłynniejszy fotograf mody, Terence Donovan. Dzięki niemu somalijska dziewczyna znalazła się na samym szczycie. To właśnie on dał jej siłę, pokazał, jak wspaniale jest być kobietą, sprawił, że trafiła na okładkę kultowego kalendarza Pirelli - jak sama wspomina w jednym z wywiadów. Scenariusz filmu powstał na podstawie autobiograficznej powieści, w której Waris Dirie opisała swoje życie. Imię autorki - Waris - w języku somalijskim oznacza "kwiat pustyni", stąd właśnie tytuł jej książki. Ciekawostką jest fakt, że Waris Dirie pod wpływem przyjaciółki Polki zakochała się w naszym kraju i związała swoje życie z Gdańskiem, tu zamieszkała wraz z dziećmi. Film otwiera scena na spieczonej słońcem pustyni, gdzie mała Waris dogląda kóz. Mimo biedy w rodzinie, na swój sposób jest szczęśliwa, wraz ze swym rodzeństwem cieszy się beztroskim dzieciństwem. Akcja przenosi się kilka lat później, do Londynu, dokąd, jak się okazuje, los rzucił Waris. Z jej wspomnień widz poznaje dramatyczne koleje jej życia. Miała zaledwie 13 lat, kiedy uciekła przed zaaranżowanym małżeństwem. Ojciec sprzedał ją 60 - letniemu mężczyźnie, miała zostać jego czwartą żoną. Rodzina nie mogła odmówić, przyszły mąż dużo za nią zapłacił. Ślub zaplanowano nazajutrz, ale nastolatka wybrała wolność. Uciekła w środku nocy, przeszła całą pustynię. To cud, że przeżyła. Wyczerpana i chora dotarła w końcu do Mogadiszu, gdzie mieszkała jej babcia. To ona popchnęła ją w wielki świat, załatwiła pracę pokojówki u żony ambasadora w somalijskiej placówce w Londynie. Kiedy w Somalii nastąpił przewrót, ambasada została zamknięta. Pełnoletnia już Waris ucieka jeszcze raz. Nie wraca do ojczyzny, zostaje w Wielkiej Brytanii, nie zdając sobie chyba nawet sprawy z tego, że przebywa tu nielegalnie, bez ważnego paszportu. Gdyby wiedziała o procedurach, mogłaby bez trudu dostać status uchodźcy politycznego. Waris błąka się po ulicach Londynu. Bardzo słabo mówiąca po angielsku dziewczyna poznaje w supermarkecie sprzedawczynię, młodą i żywiołową Marilyn, która marzy o karierze tancerki. Instynktownie oczekuje od niej pomocy. Zagubiona i pozbawiona środków do życia Somalijka w końcu niemal wymusza na Angielce, by ta przygarnęła ją do swego lokum. Marilyn współczuje bezradnej Waris, stara się jej pomóc, daje adres do jednego z barów, gdzie może podjąć pracę sprzątaczki. To właśnie tu myjącą podłogę somalijską piękność dostrzega znany fotograf Terry Donaldson (filmowe nazwisko Donovana), który wręcza jej wizytówkę i prosi o kontakt. Mija jakiś czas, zanim Waris zwróci się do niego o pomoc. Uświadamia sobie, że stać ją na lepsze życie. Od tej pory wypadki potoczą się bardzo szybko. Naturalne piękno dziewczyny dostrzegają także inni. Zdjęcia Waris zrobione przez Donaldsona robią wrażenie w branży. Dziewczyna ma jechać na sesję zdjęciową najpierw do Paryża, potem do Ameryki. Kiedy wszystko jest załatwione, a agencja modelek wydaje na nią grube pieniądze, okazuje się, że ma nieważny paszport. Szefowa Lucinda daje się namówić na fałszywe dokumenty. Waris wpada jednak na lotnisku. Zostaje zatrzymana, grozi jej deportacja. I znowu los się do niej uśmiecha. Dostaje tymczasowe prawo pobytu. Aby pozostać na stałe, bierze fikcyjny ślub. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 00:10 CHCE SIĘ ŻYĆ Film obyczajowy, 106 min, Polska, 2013 Reżyseria: Maciej Pieprzyca Scenariusz: Maciej Pieprzyca Zdjęcia: Paweł Dyllus Muzyka: Bartosz Chajdecki Aktorzy: Dawid Ogrodnik, Kamil Tkacz, Dorota Kolak, Arkadiusz Jakubik, Anna Nehrebecka, Katarzyna Zawadzka, Mikołaj Roznerski, Anna Karczmarczyk, Janusz Chabior Na 37. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Montrealu w 2013 r. widownia przyjęła "Chce się żyć" owacjami na stojąco, a przypieczętowaniem sukcesu były festiwalowe nagrody jury i publiczności. Nie inaczej było tegoż roku w Gdyni, gdzie film również zdobył wielkie uznanie i został uhonorowany Srebrnymi Lwami oraz nagrodą publiczności. Poruszający obraz dedykowany pamięci przedwcześnie zmarłej dokumentalistki Ewy Pięty, autorki dokumentu "Jak motyl", który stał się inspiracją dla twórców "Chce się żyć". Bohaterem w filmie jest Mateusz, cierpiący na porażenie mózgowe. Podejmuje on walkę o godność i prawo do normalnego życia. Mimo choroby i trudności w komunikacji ze światem zewnętrznym, udowadnia wszystkim, jak wiele może zdziałać siła ludzkiego ducha. Urodził się z poważnym defektem. Lekarze nie dawali mu żadnych szans. Jego rodzice nie mogli się jednak pogodzić z lekarską diagnozą. Od początku wierzyli, że ich syn, mimo kalectwa jest w pełni sprawny intelektualnie. Mateusz dorasta w miłości, otoczony troskliwą opieką najbliższych. Ma też u swego boku wierną przyjaciółkę - mieszkającą w sąsiedztwie Ankę. Splot okoliczności sprawia jednak, że chłopiec musi przeżyć rozłąkę z rodziną. Zostaje umieszczony w specjalistycznym ośrodku. Nie poddaje się, próbuje walczyć o swoją przyszłość, choć jest mu bardzo ciężko. W końcu w jego życiu pojawia się iskierka nadziei. Wiele się zmienia, kiedy do ośrodka trafia młoda wolontariuszka. Ponadto pacjent zwraca uwagę lekarki pracującej nad eksperymentalnymi metodami leczenia porażenia. (dodano pozycję programową) 02:15 OKO NA JULIĘ (EYE ON JULIET) (EYE ON JULIET) Dramat, 86 min, Kanada/Szwajcaria, 2016 Reżyseria: Kim Nguyen Scenariusz: Kim Nguyen Aktorzy: Joe Cole, Lina El Arabi, Faycal Zeglat, Mohammed Sakhi, Hatim Seddiki, Mansour Badri Gordon pracuje dla amerykańskiej firmy naftowej, ma za zadanie strzec rurociągu biegnącego przez pustynię na północy Afryki. Z swego biura w Detroit kontroluje teren na drugim końcu świata za pomocą nowoczesnego drona. Pewnego razu Gordon nawiązuje na odległość kontakt z dziewczyną o imieniu Ayusha, którą jest coraz bardziej zaintrygowany. Przypomina mu jego byłą sympatię, z którą niedawno się rozstał. Okazuje się, że rodzice chcą zmusić Ayushę do ożenku z majętnym starszym mężczyzną, którego ona nie kocha. Jej miłością jest Karim. Kiedy Gordon dowiaduje się o kłopotach dziewczyny, postanawia jej pomóc. Zrobi wszystko, co w jego mocy, by Ayusha uniknęła złego losu. Zamierza zebrać pieniądze dla kochającej się pary na ich emigrację. Ale Karim ginie w dramatycznych okolicznościach. Gordon próbuje przekonać zrozpaczoną dziewczynę, by jednak skorzystała z jego pomocy finansowej i uciekła od rodziny. Prosi ją o spotkanie za rok w Paryżu. (usunięto pozycję programową) 02:30 WYBUCHOWA PARA