TVP Kultura Środa, 26.07.2023 07:10 NIEDZIELA Z...ROLAMI HANKI BIELICKIEJ Program publicystyczny, 41 min, Polska, 2020 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Prowadzący: Katarzyna Sanocka Kolejny odcinek cyklicznego programu "Niedziela z..." poświęcony jest Hance Bielickiej. Była jedną z najbardziej charakterystycznych i barwnych postaci polskiej sceny teatralnej. Nazywana "królową estrady i kabaretu" oraz "mistrzynią monologu". Największe sukcesy odniosła w warszawskim Teatrze Syrena, z którym była związana przez ponad czterdzieści lat. Prowadząca program Katarzyna Sanocka będzie wspominała artystkę wraz z zaproszonymi do studia gośćmi. 08:00 VISTULIADA 7 Reportaż, 25 min, Polska, 2017 Scenariusz: Małgorzata Nieciecka - Mac 1047 kilometrów Wisły i niezwykła podróż po obu brzegach najdłuższej Polskiej rzeki. Razem z Cecylią Malik, artystką i Małgorzatą Nieciecką - Mac, dziennikarką spotkamy się z przyrodnikami, flisakami, podróżnikami, artystami i historykami, którzy tworzą i działają nad Wisłą. W dziesięcioodcinkowym cyklu Vistuliada będziemy szukać odpowiedzi na pytania: co urzeka nas w miejskim biegu rzeki? Jaka Wisła istnieje dziś w oczach artystów i podróżników? Czy to ta sama rzeka, którą malował kiedyś Stanisław Wyspiański i opisywał Jan Długosz? Jak dwa brzegi i wijąca się wiślana nitka wyglądają widziane o świcie z podkrakowskich Bielan? Vistuliada to nie tylko wyprawy przez cały kraj, ale kameralne spacery, penetracje krótkich odcinków i osobiste historie zaproszonych gości, związane z fenomenem geograficznym i kulturowym, jakim jest ostatnia taka dzika rzeka w Europie. Program będzie także niezwykłą dokumentacją działań związanych z Rokiem Rzeki Wisły 2017. Władysław Broniewski razem ze swoją córką Anką pracował nad scenariuszem do filmu poświęconego Wiśle. Dlaczego dzieło nigdy nie zostało skończone? Odpowiedzi szukamy w Płocku, mieście rodzinnym poety. Małgorzata Nieciecka - Mac i Cecylia Malik spotkają się także z aktorami Teatru Dramatycznego w Płocku. Z kamerą TVP Kultura odwiedzimy zaporę we Włocławku i skansen w Wielkiej Nieszawce, poświęcony osadnikom nad Wisłą - Olędrom. 09:00 ARABELA S.I - ODC. 7/13 - BAJKI WĘDRUJĄ DO LAMUSA (POHADKY JDOU DO SBERU (W WIDEOTECE: ZMIANY W KRAINIE BAŚNI)) Serial fantasy, 28 min, Czechosłowacja, 1979 Reżyseria: Vaclav Vorlicek, Vaclav Vorlicek Muzyka: Lubos Fiser Aktorzy: Jana Nagyova, Jiri Sovak, Ondrej Kepka, Dagmar Patrasova, Jana Brejchova Wykonawcy: Anna Gornostaj, Wojciech Machnicki, Irena Kownas, Jacek Czyż, Zofia Gładyszewska, Wiesław Machowski, Ryszard Dembiński, Zofia Saretok, Ewa Smolińska, Krystian Tomczak Muzyka: Lubos Fiser Piotr trafia do Krainy Baśni. Wykorzystuje to Ksenia, która z jego pomocą zamienia królestwo w nowoczesne miasto z drapaczami chmur. Postaci z bajek nie mogą zaadaptować się wśród cudów techniki, w nowym otoczeniu. Mimo że Petr wykonał zadanie, Ksenia nie pozwala mu wrócić na Ziemię. W tym czasie Arabela, odwiedzając Majera w szpitalu, odnajduje też ojca i czarodzieja Vigo. Odzyskuje z depozytu pierścień czarodzieja i uwalnia wszystkich ze szpitala. Młodszy syn Majera i jego koleżanka korzystają z pierścienia, który wcześniej ukradli Arabeli. Dzieci bawią się dobrze i wprowadzają trochę zamieszania. 09:40 ARABELA S.I - ODC. 8/13 - NIEZWYKŁE PERYPETIE (JENICEK A MARENKA (W WIDEOTECE: PERYPETIE Z PIERŚCIENIEM)) Serial fantasy, 28 min, Czechosłowacja, 1979 Reżyseria: Vaclav Vorlicek Muzyka: Lubos Fiser Aktorzy: Jana Nagyova, Jiri Sovak, Ondrej Kepka, Dagmar Patrasova, Jana Brejchova Wykonawcy: Anna Gornostaj, Wojciech Machnicki, Irena Kownas, Jacek Czyż, Zofia Gładyszewska, Wiesław Machowski, Ryszard Dembiński, Zofia Saretok, Ewa Smolińska, Krystian Tomczak Czarodziejski pierścień Arabeli, który po kryjomu wzięli do szkoły Honzk i Marenka, dostaje się w ręce ich kolegów Kozelki i Hromdki. Ci, nadużywając mocy pierścienia, zamieniają nauczyciela Adama w Myszkę Miki, a dyrektora szkoły w ogromną gąsienicę. Spotkanych zaś przypadkowo Rumburaka i włamywacza Fouska, którzy uciekają z więziennego szpitala, zamieniają w parasole. Parasole wpadają w ręce Honzka i Marenki, by wkrótce znaleźć się w domu państwa Majerów. Dzieci wykradają latający kufer wraz z czarodziejskim płaszczem i tak jak wcześniej Petr, przypadkiem zapinając guzik tego płaszcza, znikają ze Świata Ludzi... 12:15 KOLUMBOWIE - ODC. 1/5 - ŚMIERĆ PO RAZ PIERWSZY Serial wojenny, 54 min, Polska 1970 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Roman Bratny Zdjęcia: Tadeusz Wieżan Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Jan Englert, Władysław Kowalski, Jerzy Matałowski, Krzysztof Machowski, Marek Perepeczko, Antonina Gordon - Górecka, Ryszarda Hanin, Piotr Pawłowski, Ignacy Machowski, Karol Strasburger, Jerzy Trela, Alicja Jachiewicz, Halina Golanko, Janusz Zaorski, Wiktor Grotowicz i inni Filmowa adaptacja najlepszej, zdaniem wielu krytyków, powieści Romana Bratnego - "Kolumbowie - rocznik 20", a właściwie jej dwóch pierwszych tomów. Serial Janusza Morgensterna opowiada o polskim ruchu oporu przeciw hitlerowskim okupantom, o młodzieży lat wojny, jej codziennym życiu i walce. Głównymi bohaterami są dwudziestoletni chłopcy, wplątani nagle w dramatyczną historię narodu i zmuszeni do podejmowania trudnych, nierzadko tragicznych decyzji. Z właściwą ich wiekowi fantazją, poświęceniem, ale i ze świadomością ogromu ryzyka i odpowiedzialności, podejmują nierówną walkę z wrogiem. Początkowo jest ona spontaniczna. Z czasem przeradza się jednak w zorganizowaną i dokładnie planowaną działalność dywersyjną. Wielką zaletą filmu jest to, że reżyser nie ograniczył się do ukazania swoich bohaterów tylko w pracy konspiracyjnej. Sporo miejsca poświęcił też mniej heroicznemu obliczu okupacji. Sugestywnie ukazał osobiste dramaty i rozterki Zygmunta, Jerzego, Kolumba, Niteczki, opowiedział o ich miłościach skażonych mrocznym cieniem wszechobecnej śmierci; o drobnych i większych radościach jakby na przekór nieludzkiej rzeczywistości; o ich mężnej postawie, kiedy przyszło oddać życie na szańcach powstania. Dzięki znakomitym kreacjom Jana Englerta, Władysława Kowalskiego i Jerzego Matałowskiego ich bohaterowie podbili współczesną widownię. Potrafili przemówić do niej językiem lat siedemdziesiątych, w niczym nie zubożając swej historycznej i literackiej wiarygodności. Stanisław Dygat tak charakteryzował ten fenomen na łamach "Ekranu": "Byłem wtedy młodzieżą i spotykałem się z Kolumbami. Z tymi"prawdziwymi"z epopei Bratnego i z filmu Morgensterna też. Nie było wtedy Niemena ani Brigitte Bardot. Ani beatu, ani autostopu, ani podróży międzyplanetarnych. Nie było swobody poruszania ani swobody obyczajów, ani telewizji. Była godzina policyjna, łapanki i huk salw karabinowych. Ale Kolumbowie szli na śmierć dlatego, że tak bardzo kochali życie. Kochali je tak samo, jak kocha je młodzież dzisiejsza i starali się wykorzystać każdy urok, który mogło ofiarować. Pod tym względem nie różnili się od młodzieży dzisiejszej... Morgenstern odkrył w"Kolumbach"nowe i szerokie możliwości, jakie daje polskiemu filmowi tematyka okupacyjna. To nieprawda, że ludzie mają dosyć tej tematyki. Mają jej dosyć w wersji sfałszowanej". Innym odkryciem Morgensterna było ukazanie losów Kolumbów bez pseudopatriotycznego zadęcia i sztucznego patosu. Bez świadomości, że uczestniczą w wielkim dziejowym wydarzeniu i że po latach historia uczyni z nich bohaterów. Ten klimat filmu doskonale oddaje autentyczny, krążący po okupacyjnej Warszawie wierszyk: "Pod Rostowem od krwi ślisko / A my idziem na boisko". Cynizm? Nie, raczej postawa obronna, wisielczy humor jako odtrutka na czyhającą za każdym rogiem możliwość łapanki i nieustanne poczucie zagrożenia. Są wreszcie "Kolumbowie" dalekim echem szkoły polskiej - nurtu naszej kinematografii, który wygasł z górą dziesięć lat przed premierą dzieła Morgensterna. Stało się tak głównie za sprawą powieści Bratnego, która ujrzała światło dzienne w chwili, gdy "szkoła polska" przeżywała swe najlepsze lata. Adaptacja Janusza Morgensterna, zarówno w wersji kinowej, jak i telewizyjnej, odniosła sukces. Reżyserska wizja powieści Bratnego przypadła do gustu widowni i krytyce. Dowodem jest m. in. wielokrotne wznawianie filmu zwłaszcza na małym ekranie. W pierwszym odcinku reżyser zaznajamia widza z głównymi bohaterami. Zygmunt, Kolumb, Jerzy i Siwy tworzą grupkę dywersyjną pod dowództwem pierwszego z nich. Pewnego dnia młodzi konspiratorzy otrzymują rozkaz przerzucenia tajnej drukarni w bezpieczne miejsce. Podczas akcji dochodzi do potyczki z hitlerowcami. W jej wyniku ginie Siwy. 13:25 FORMAN VS. FORMAN Film dokumentalny, 77 min, Francja/Czechy, 2019 Reżyseria: Jakub Hejna, Helena Trestkova Scenariusz: Jakub Hejna, Helena Trestkova Film poświęcony Milosowi Formanowi jest próbą podsumowania dorobku oraz życiorysu wybitnego czeskiego reżysera, zdobywcy dwóch Oscarów oraz trzech Złotych Globów. Dokument zawiera wyjątkowe materiały archiwalne, pochodzące między innymi z prywatnych zbiorów przyjaciół i współpracowników reżysera. Milos Forman zaaprobował pomysł stworzenia dokumentu, lecz nie zdążył wziąć udziału w jego realizacji. 15:05 AUTOPORTRET ZA MGŁĄ. OLGA BOZNAŃSKA Film dokumentalny, 47 min, Polska, 2021 Reżyseria: Marta Węgiel Scenariusz: Marta Węgiel Zdjęcia: Maciej Mroziewski Muzyka: Stanisław Radwan Filmowy portret Olgi Boznańskiej - jako artystki i kobiety. Osadzenie w kontekście historycznym, miejsce kobiety w świecie malarskim, psychologiczne przemiany, wybory życiowe i artystyczne. Film dokumentalny "Autoportret za mgłą. Olga Boznańska" opowiada o życiu i etapach twórczości znanej polskiej malarki, portrecistki. Konieczność kształcenia za granicą, pobyty w Monachium i Paryżu, spotkania ze światowymi twórcami, realizowanie indywidualnej drogi artystycznej i jednocześnie trudne życiowe wybory, osobiste tragedie. Od dzieciństwa, przez dojrzewanie - do schyłku życia. O Oldze Boznańskiej opowiadają historycy sztuki, znawcy jej twórczości. 16:10 STO MINUT WAKACJI Film dla młodych widzów, 90 min, Polska/Niemcy 1998 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Maleszka Zdjęcia: Jacek Januszyk Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Jolanta Fraszyńska, Andrzej Zieliński, Kamila Natkaniec, Piotr Budzowski, Tomek Wroński, January Brunov, Zofia Czerwińska, Edyta Jungowska, Lech Łotocki, Anna Milewska, Cezary Morawski, Radosław Pazura, Bronisław Wrocławski, Zbigniew Zamachowski i inni Andrzej Maleszka, urodzony w 1955 roku scenarzysta i reżyser, niemal od początków swej kariery specjalizuje się w produkcjach dla młodych widzów. W 1992 roku otrzymał Nagrodę Prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji za programy dla najmłodszych. W tym samym mniej więcej czasie postanowił spróbować sił w filmie. Zrealizował m. in. seriale: "Mama - Nic" (1992), "Jacek" (1993) i bardzo popularną "Maszynę zmian" (1995 - 1996). Ma też na koncie filmy telewizyjne ("Polowanie", "Koniec świata u Nowaków"). Powstałe w 1998 roku "Sto minut wakacji" to koprodukcja polsko - niemiecka, która wyróżnia się tym, że mogą ją z powodzeniem oglądać i dzieci, i rodzice. Zwłaszcza ci zapracowani i zabiegani, z trudem znajdujący wolną chwilę na zabawę lub choćby dłuższą rozmowę ze swymi pociechami. Mama Tosi jest znaną aktorką, zaś ojciec Piotrka - wziętym reporterem telewizyjnym. Oboje nie spędzają ze swymi dziećmi zbyt wiele czasu. Dlatego zarówno Tosia, jak i Piotrek bardzo cieszą się na od dawna zaplanowane wspólne wakacje. Tymczasem w życiu zawodowym rodziców pojawiają się niespodziewane kłopoty. Mamie dziewczynki wydłużają się zdjęcia do filmu i w efekcie spóźnia się na samolot do Włoch. Tosia jest ogromnie zawiedziona. Obietnica, że pojadą samochodem, tylko trochę poprawia jej humor. Tymczasem ojciec Piotrka tuż przed urlopem dostaje od redaktora naczelnego zadanie śledzenia z kamerą matki Tosi. A wszystko dlatego, że najnowszy film z jej udziałem dostał nominację do Oscara. Pomimo wielu przeszkód i często zabawnych perypetii, obie rodziny lądują wreszcie na urokliwej wyspie, położonej na jednym z mazurskich jezior. Czy jednak dane im będzie spokojnie spędzić wakacje? 17:55 ZAGINIONE SKARBY - "MADONNA GŁOGOWSKA" Film animowany, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Beata Szuszwedyk - Sadurska Scenariusz: Beata Szuszwedyk - Sadurska Lektor: Kacper Kaliszewski Muzyka: Michał Izydorczyk Cykl programów poświęconych kradzieżom dzieł sztuki. Odcinek przedstawia historię kradzieży obrazu Lucasa Cranacha starszego "Madonny z Dzieciątkiem zw. Głogowską". Dzieło zostało zarekwirowane przez majora Armii Czerwonej, a obecnie znajduje się w Państwowym Muzeum Sztuki im. Puszkina w Moskwie. Strona polska podejmuje starania o zwrot obrazu od 2004 roku. 18:05 PRZESTRZEŃ PAMIĘCI - MUZEUM SPORTU I TURYSTYKI W WARSZAWIE Magazyn, 24 min, Polska, 2023 Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie powstało w latach 50. XX wieku. Od 2005 roku ma nową siedzibę w Centrum Olimpijskim na stołecznym Żoliborzu. Muzeum zostało włączone przez MKOl do elitarnego grona 22 placówek działających w Olympic Museums Network. 18:45 ARABELA S.I - ODC. 9/13 - FATALNE SKUTKI CYWILIZACJI (CIVILIZACE SI RADA SVE (W WIDEOTECE: ZGUBNE SKUTKI CYWILIZACJI)) Serial fantasy, 28 min, Czechosłowacja, 1980 Reżyseria: Vaclav Vorlicek Muzyka: Lubos Fiser Aktorzy: Jana Nagyova, Jiri Sovak, Ondrej Kepka, Dagmar Patrasova, Jana Brejchova Wykonawcy: Anna Gornostaj, Wojciech Machnicki, Irena Kownas, Jacek Czyż, Zofia Gładyszewska, Wiesław Machowski, Ryszard Dembiński, Zofia Saretok, Ewa Smolińska, Krystian Tomczak Dzieci trafiają do domu Baby Jagi. Ksenia zmienia świat bajek w świat współczesnych ludzi. Buntowników zaś zamienia w samochody. Baba Jaga przeistacza się w stary samochód. Nauczyciel staje się Myszką Miki, a dyrektor ogromnym motylem. Złodziejaszek przetapia czarodziejskie pierścienie. Petr z dziećmi wraca po zaczarowaną skrzynię i płaszcz, ale zostały już tylko strzępy, wktórych zagnieździły się myszy. 19:15 ARABELA S.I - ODC. 10/13 - WIELKA SZANSA RUMBURAKA (RUMBURAKOVA VELKA SANCE) Serial fantasy, 28 min, Czechosłowacja, 1979 Reżyseria: Vaclav Vorlicek Muzyka: Lubos Fiser Aktorzy: Jana Nagyova, Jiri Sovak, Ondrej Kepka, Dagmar Patrasova, Jana Brejchova Wykonawcy: Anna Gornostaj, Wojciech Machnicki, Irena Kownas, Jacek Czyż, Zofia Gładyszewska, Wiesław Machowski, Ryszard Dembiński, Zofia Saretok, Ewa Smolińska, Krystian Tomczak Ksenia pozbawia krainę baśni jej bajkowego uroku. Petr z dziećmi przebywa w krainie baśni dla dorosłych. Fantomas wskazuje im drogę na zamek. Dzięki szklanej kuli młody Majer dowiaduje się, co dzieje się teraz w świecie ludzi. Tymczasem Wodnik porywa Arabelę. Ksenia przez nieuwagę gubi czarodziejski pierścień w restauracji. 20:00 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - DZIECI SZCZĘŚCIA (THE CHILDREN OF CHANCE) Dramat wojenny, 91 min, Francja, 2016 Reżyseria: Malik Chibane Scenariusz: Malik Chibane Aktorzy: Philippe Torreton, Pauline Cheviller, Camille Loubens Francja pod nazistowską okupacją, rok 1942. Przewieziony do szpitala za złamaną nogę dwunastoletni Maurice Gutman cudem unika śmierci podczas masowej obławy, w której ginie cała jego rodzina. W szpitalu dr Daviel diagnozuje u chłopca gruźlicę i kieruje go na długie leczenie. W ten sposób zapobiega jego deportacji. Przez dwa lata Maurice wraz z ośmioma innymi młodymi pensjonariuszami, mieszkając z personelem szpitala, doświadcza przyjaźni, solidarności i niezwykłej odwagi. To są dzieci szczęścia. 22:15 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - MROCZNE OBLICZE HOLLYWOOD - ODC. 4 "WROTA NIEBIOS" (THE DARK SIDE OF HOLLYWOOD - "HEAVEN'S GATE" EP. 3) Serial dokumentalny, 52 min, Francja, 2020 Reżyseria: Claudia Collao Scenariusz: Claudia Collao Muzyka: Guillaume Tunzini Są filmy, które osiągają status kultowych. Zdarzają się też takie, które stają się największymi porażkami kasowymi, a później również osiągają status kultowych. Niektóre filmy nigdy nie zostały ukończone lub są nadmiernie skrócone, ale z perspektywy czasu uznawane są za świetne. Claudia Collao w swojej czteroczęściowej serii "Mroczne oblicze Hollywood" przygląda się kilku filmom cenionym dziś, ale ponoszącym kasową klęskę w momencie premiery lub zrealizowanych w formie zupełnie nieodpowiadającej wizji ich twórców. Czwarta część to oparty na faktach western opowiadający o krwawych starciach pomiędzy pionierami i europejskimi emigrantami. Niestety wytwórnia United Artists nie zdołała zapanować nad rozrzutnością reżysera Michaela Cimino, który stracił kontrolę nad budżetem filmu. W rezultacie pierwsza, czterogodzinna wersja filmu spotkała się z nieprzychylną oceną publiczności i krytyki. Materiał został przemontowany i skrócony, ale nowa wersja była niezrozumiała dla widzów. Klęska filmu zrujnowała karierę Michaela Cimino. Pozostałe odcinki to "Chciwość" Ericha von Stroheima, "Zdobywca" Dicka Powella i "Kleopatra" Josepha L. Mankiewicza. 23:20 JAZZ.PL - KRZYSZTOF HERDZIN I JEGO CHOPIN QUINTET Koncert, 81 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Krzysztof Herdzin, Maciej Sikała, Jerzy Małek, Andrzej Święs, Marcin Jahr Repertuar koncertu z pierwszej autorskiej płyty pod tytułem "Chopin", która ukazała się w 1995 roku. Wraz z Krzysztofem Herdzinem wystąpią: Maciej Sikała na saksofonie, Jerzy Małek na trąbce, Andrzej Święs na kontrabasie i Marcin Jahr na perkusji. Cykl Jazz. PL, organizowany przez radiową Dwójkę, stanowi najbogatszą ofertę koncertową w Polsce skierowaną do miłośników muzyki jazzowej. 02:30 KINO NOCNE - BOISKO BEZDOMNYCH Film obyczajowy, 118 min, Polska, 2008 Reżyseria: Kasia Adamik Zdjęcia: Jacek Patrycki Muzyka: Antoni Łazarkiewicz Scenariusz: Przemysław Nowakowski Aktorzy: Marcin Dorociński, Rafał Fudalej, Piotr Jagielski, Marek Kalita, Krzysztof Kiersznowski, Eryk Lubos, Maciej Nowak, Dmitrij Piersin, Jacek Poniedziałek, Dariusz Toczek, Bartłomiej Topa, Zbigniew Zamachowski, Wojciech Kalarus, Maria Seweryn, Joanna Grudzińska Film Kasi Adamik (ur. w Warszawie w 1972 r. córki Laco Adamika i Agnieszki Holland), twórczyni m. in. debiutanckiej tragikomedii "Szczekać na psa" oraz "Janosika. Prawdziwej historii". Akcja "Boiska" rozgrywa się współcześnie i opowiada o kilku rozbitkach życiowych, którzy znaleźli się nad przepaścią, skąd, jakby się wydawało, nie ma już drogi odwrotu. Spotkanie z byłym piłkarzem, nagle odmienia ich los, pozwala uwierzyć w swój sukces i z optymizmem spojrzeć w przyszłość. Mistrzostwa Europy zbliżają się wielkimi krokami. Zawodnicy reprezentacji Polski w pocie czoła przygotowują się do eliminacji. Nadzieją zespołu jest 17 - letni Jacek Mróz z Zabrza, o tego utalentowanego zawodnika ubiegają się nawet zagraniczne kluby. Niedaleka przyszłość okaże się jednak dla niego brutalna. Akcja przenosi się kilkanaście lat później. Widz jest świadkiem upadku bohatera filmu, moralnej i fizycznej degrengolady niegdysiejszej gwiazdy futbolu. Światem Jacka Mroza są teraz meliny i najmroczniejsze zakątki warszawskiego Dworca Centralnego. Zaniedbany i zmarnowany Jacek chodzi na ciągłym rauszu. Splot okoliczności sprawił, że stracił sportową pasję i chęć do normalnego życia. Kiedy wszyscy stawiali na niego, odniósł na boisku poważną kontuzję nogi, która wyeliminowała go z kadry. Miał zostać trenerem, ale nie chciał sprzedać meczów i znowu wypadł z gry. Praca nauczyciela WF - u w szkole podstawowej nie dawała żadnej satysfakcji. Alkohol, agresja, bijatyki to kolejne etapy degrengolady znakomitego piłkarza, postępującego coraz szybciej beznadziejnego wyniszczenia sportowca, który swego czasu był na świeczniku. Nie ocaliła go nawet kochająca rodzina: oddana żona Ewa i córka Anielka. Przegrany zawodowo ambitny sportowiec zaczął staczać się na dno. Cierpliwość ma swoje granice, po kolejnym wyskoku męża, Ewa nie wytrzymuje napięcia i wyrzuca go domu. W ten sposób Jacek trafia z Zabrza do stolicy. Na warszawskim dworcu poznaje grupkę bezdomnych, którzy dla zabicia czasu kopią piłkę. Szybko do nich przystaje, razem piją, razem się włóczą po okolicy. Dzięki Jackowi, który odkrywa w swych kompanach sportowy talent, ludzie z marginesu uświadamiają sobie, że piłka może być nie tylko sposobem na nudę, ale także jedynym dla nich wyjściem z życiowego zakrętu. Pod okiem wytrawnego trenera, który żelazną ręką trzyma dyscyplinę, niedawni rozbitkowie zaczynają wierzyć w siebie i z zapałem przygotowują się do mistrzostw w piłce nożnej dla bezdomnych. Stworzoną przez Jacka kadrę tworzą: Ksiądz, Minister, Wariat (w tej roli Maciej Nowak, dziennikarz, znany krytyk kulinarny i teatralny), Staszek, Górnik, Indor, Mitro, Mundek. Każdy z nich dźwiga swój bagaż przeżyć i smutnych doświadczeń, a mimo to potrafią się zjednoczyć w zgrany zespół. Łączy ich jeden cel: chcą pokazać światu i swoim bliskim, że jednak są coś warci, że mają swoją godność.