TVP Kultura Sobota, 09.09.2023 07:00 W POLSKĘ IDZIEMY... CZYLI JUBILEUSZ WIESŁAWA GOŁASA CZ. 1 Widowisko rozrywkowe, 53 min, Polska, 2001 Reżyseria: Krzysztof Jaślar Scenariusz: Wojciech Młynarski Aktorzy: Wiesław Gołas, Wiesław Michnikowski, Barbara Krafftówna, Agnieszka Kotulanka, Magdalena Zawadzka, Janusz Gajos, Franciszek Pieczka, Jan Kobuszewski, Andrzej Łapicki, Grażyna Braszczewska Wykonawcy: Bogdan Łazuka, Wojciech Młynarski, Ryszard Rynkowski Koncert jubileuszowy przygotowany z okazji 45 - lecia pracy zawodowej Wiesława Gołasa - aktora wszechstronnego, znakomicie sprawdzającego się zarówno w rolach komediowych, by wspomnieć choćby Tomka Czereśniaka z "Czterech pancernych i psa," czy Roberta z "Żony dla Australijczyka", jak i dramatycznych, m.in. tytułowy ogniomistrz Kaleń. Po mistrzowsku również interpretował piosenki śpiewane w Dudku czy Kabarecie Starszych Panów. Wylansowane przez niego w latach 60. przeboje, jak "W Polskę idziemy", "Tupot białych mew", "W co się bawić", czy "Upiorny twist" należą do klasyki gatunku. Uroczysty wieczór uświetnili swoją obecnością przyjaciele, koledzy oraz partnerzy sceniczni i filmowi jubilata: Wojciech Młynarski, Wiesław Michnikowski, Barbara Krafftówna, Bohdan Łazuka, Magdalena Zawadzka, Ryszard Rynkowski, Janusz Gajos, Franciszek Pieczka i inni. Wiesław Gołas urodził się 4 kwietnia 1930 roku. Spokojne dzieciństwo przerwała wojna. Jako członek Szarych Szeregów, a potem AK przemierzał na rowerze świętokrzyskie lasy z rozkazami dla ukrywającego się tam wojska. Już w gimnazjum marzył o aktorstwie. W 1950 roku rozpoczął studia w warszawskiej PWST. Doskonalił wrodzony talent pod okiem m.in. profesora Aleksandra Bardiniego i Aleksandra Zelwerowicza. Jego kolegami z roku byli Franciszek Pieczka i Mieczysław Czechowicz. Wraz z przyjaciółmi założył studencki kabaret Koń. Po dyplomie w 1954 roku wyjechał do Jeleniej Góry, gdzie występował w Teatrze Miejskim. Wkrótce otrzymał pierwsze propozycje ról filmowych, początkowo epizodycznych. W 1957 roku zagrał główną rolę w "Szkicach węglem" Antoniego Bohdziewicza. Popis kunsztu aktorskiego dał w filmie "Ogniomistrz Kaleń" (1961) kreując tytułową postać. Jego rzemiosło docenili zarówno widzowie, jak i krytycy. W całej swojej karierze zagrał w ponad 120 filmach, współpracując ze znanymi reżyserami. Wystąpił m.in. w "Domu bez okien" Stanisława Jędryki, "Mężu swojej żony", "Brunecie wieczorową porą" Stanisława Barei, "Upale" Kazimierza Kutza, "Chudym i innych" Henryka Kluby, "Jak być kochaną" Wojciecha Jerzego Hasa, "Szabli od komendanta" Jana Jakuba Kolskiego i wielu innych. Grał w wielu produkcjach telewizyjnych. W każdej nawet najmniejszej kreacji objawiał swój nieprzeciętny talent. "Jest aktorem wybitnym, obdarzonym siłą, ekspresją wewnętrznym magnetyzmem, jakąś tajemniczą charyzmą, charakteryzującą tylko największych" - pisali recenzenci. Stworzył wiele interesujących postaci scenicznych, sam najbardziej ceni rolę Papkina w "Zemście" Aleksandra Fredry. W uzasadnieniu wyjaśnia: "Papkin jest liryczny i zadziorny, żartuje, śmieje się, płacze, umiera rzekomo otruty. Jest w nim wszystko z naszego zawodu". Wiesław Gołas cieszy się zarówno uznaniem krytyki, sympatią publiczności, jak i szacunkiem kolegów z branży. Bez względu na repertuar zachwyca, wzrusza, skłania do refleksji. "Kreowany na komika jest w gruncie rzeczy o wiele głębszym człowiekiem teatru niż wskazuje to, co dane mu było zagrać" - mówi Gustaw Holoubek. Podziela tym samym dość powszechny pogląd, że zdolności aktorskie Wiesława Gołasa nie w pełni zostały wykorzystane. Obecnie świętujący jubileusz artysta jest na emeryturze, choć nadal uczestniczy w życiu kulturalnym stolicy. 08:05 TAMTE LATA, TAMTE DNI - MARTA LIPIŃSKA Magazyn, 23 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuć - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem swoje dzieciństwo i młodość wspomina znana i popularna aktorka filmowa i teatralna, Marta Lipińska. Rozmowa toczy się w warszawskim parku Królikarnia, miejscu dziecięcych zabaw małej Marty. 09:10 ROYAL CONCERTGEBOUW ORCHESTRA POD DYREKCJĄ PAAVO JÄRVI. MOZART I SCHUMANN Koncert, 70 min, Niderlandy (Holandia), 2021 Wykonawcy: Royal Concertgebouw Orchestra, Vkingur Ólafsson, Paavo Järvi Koncert z udziałem islandzkiego pianisty Vkingura Ólafssona i Royal Concertgebouw Orchestra pod dyrekcją Paavo Järvi. 11:30 SERIALOWA NOSTALGIA - ALTERNATYWY 4 - ODC. 6/9 - GOŁĘBIE Serial komediowy TVP, 59 min, Polska, 1983 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Janusz Płoński, Maciej Rybinski Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Roman Wilhelmi, Gustaw Lutkiewicz, Wojciech Pokora, Bronisław Pawlik, Kazimierz Kaczor, Bożena Dykiel, Bolesław Płotnicki, Jerzy Kryszak, Zdzisław Rychter, Ryszard Pietruski Stanisław Anioł wciąż doskonali sposoby uzależniania od siebie niesubordynowanych lokatorów. Prosi, grozi, knuje intrygi, kontroluje korespondencję. Najłatwiej idzie mu z Murzynem, najwięcej problemów stwarza niedawny alkoholik z Pragi, Balcerek. W końcu Anioł wysyła mu fikcyjne wezwanie na kurację odwykową, po czym - powołując się na swoje znajomości - obiecuje wezwanie unieważnić. W zamian Balcerek musi przysiąc, że będzie brał udział w czynach społecznych, a nawet próbach chóru. Gospodarz domu powołuje też radę mieszkańców, która odtąd będzie ustalała kolejność sprzątania. Na czele rady staje docent Furman. Konstruktor Manc ma nowy, rewelacyjny pomysł - wstawia robota do prawdziwej kolejki w sklepie. Niestety, eksperyment kończy się fiaskiem. 13:10 RES POLONIAE - O POLSCE Z ODDALI - ILZE KUNGA - MELGAILE Rozmowa, 26 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj Poleski Scenariusz: Jolanta Rzegocka, Anna Szałańska, Piotr Poraj Poleski Program "Res Poloniae - o Polsce z oddali" to cykl wywiadów przeprowadzonych przez Jolantę Rzegocką w różnych krajach. Tym razem dziennikarka odwiedza Łotwę, gdzie rozmawia z przedstawicielami kulturalnych elit. Misją programu jest wzajemne poznanie się Polaków i Łotyszów, odnalezienie na Łotwie polskich śladów, a także uświadomienie sobie wszystkiego, co może łączyć obydwa narody. Bohaterką odcinka jest reżyserka, Ilze Kunga - Melgaile. 13:50 HOGO FOGO HOMOLKA Komedia, 76 min, Czechosłowacja, 1970 Reżyseria: Jaroslav Papousek Scenariusz: Jaroslav Papousek Zdjęcia: Josef Ort-Snep Muzyka: Karel Mares Aktorzy: Josef Sebanek, Marie Motlova, Frantisek Husak, Petr Forman, Matej Forman, Helena Ruzickova Filmem "Hogo fogo Homolka" reżyser i scenarzysta Jaroslav Papouek kontynuuje historię czeskiej rodziny Homolków, bohaterów zrealizowanej rok wcześniej komedii "Straszne skutki awarii telewizora". Reżyser tak celnie określił mentalność współczesnego czeskiego mieszczanina, że nazwisko Homolka stało się jego synonimem. Drugi film powstał właściwie z inicjatywy aktorów, którzy w czasie montażu pierwszej części zaproponowali Papoukowi, aby wymyślił dalszy ciąg przygód rodziny praskiego taksówkarza. Tytuł filmu pochodzi od słów dziadka Homolki, który skomentował zakup nowego auta słowami: "Teraz dopiero jesteśmy hogo fogo rodziną, teraz dopiero patrzy na nas świat". W parny letni dzień pradziadek Homolka siedzi w wiejskiej gospodzie przy kuflu piwa, zerkając od czasu na kozę, którą pasie, i - znacznie częściej - na młodą dziewczynę w bikini, opalającą się w pobliżu. Staruszek zaniedbuje też kozę dla spacerów po ukochanym lesie. Przeczuwa zbliżającą się śmierć, pragnie więc nacieszyć się jeszczepięknem otaczającego go świata. O swych złych przeczuciach powiadamia listownie rodzinę w stolicy. Prascy krewni świętują właśnie kupno nowego samochodu. Dumni i szczęśliwi obmyślają przyszłe wycieczki. W najbliższą niedzielę zamierzali jechać na mecz piłkarski do Teplic. Wezwani do umierającego pradziadka muszą jednak zmienić plany. Jadą niechętnie, pamiętając, że w ubiegłym roku staruszek również zapowiadał swój rychły zgon. W nie najlepszych humorach, skłóceni, przybywają na wieś. Nie zastają pradziadka w domu, co jeszcze bardziej ich rozsierdza. Urażeni, że wzywał ich na próżno, wyruszają na jego poszukiwanie. O filmie Papouka krytycy pisali: "Równolegle rozwijają się dwie linie opowiadania. Pierwsza opisuje ostatni dzień życia pradziadka, druga jak go Homolkowie szukali i nie znaleźli. Ujawniają one dwie przeciwstawne postawy życiowe. Ograniczony, przyziemny świat Homolków jest konfrontowany z życiem ludzi również zwykłych, niczym niewyróżniających się, które jest jednak dużo pełniejsze, bardziej swobodne i radosne. Z konfrontacji tej wyniknie nonsensowność małostkowych sprzeczek Homolków, które są w swej istocie destrukcyjnym żywiołem, niszczącym wszelkie wartości. Pradziadek mógł szczęśliwie przeżyć swoje ostatnie chwile tylko dzięki temu, że się z nimi nie spotkał. Homolkowie prześcigają się w nonsensownym utrzymywaniu pozorów wspólnoty, likwidując w zarodku każdą indywidualną próbę oderwania się i zrobienia czegoś po swojemu. 15:25 FRANK CAPRA: AMERYKAŃSKA OPOWIEŚĆ (FRANK CAPRA: AN AMERICAN TALE) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2020 Reżyseria: Dimitri Kourtchine Dokument przedstawia sylwetkę Franka Capry - amerykańskiego reżysera i producenta pochodzenia włoskiego i jednego z najbardziej znanych twórców kina hollywoodzkiego lat 30. XX wieku. Zdobywca czterech Oscarów w swoich najpopularniejszych obrazach - wzruszających komediach o prostych, zwyczajnych ludziach starał się pokazywać ludzką dobroć i braterstwo. W 1946 roku stworzył "To wspaniałe życie" - film o młodym mężczyźnie, który nie widząc sensu życia, zamierza popełnić popełnić samobójstwo, lecz w ostatniej chwili zostaje uratowany. Film jest jednym z najczęściej emitowanych w Stanach Zjednoczonych w okresie Bożego Narodzenia i wciąż bawi i wzrusza do łez, co zawsze było celem Capry. 16:30 SERIALOWA NOSTALGIA - ZMIENNICY - ODC. 14/15 - POCAŁUJ MNIE, KASIU Serial komediowy TVP, 60 min, Polska, 1986 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Jacek Janczarski Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Przemysław Gintrowski Aktorzy: Mieczysław Hryniewicz, Ewa Błaszczyk, Katarzyna Skawina, Krystyna Tkacz, Mieczysław Czechowicz, Cezary Harasimowicz, Kazimierz Kaczor, Krzysztof Kowalewski, Stefan Friedmann, Bronisław Pawlik, Irena Kwiatkowska, Ignacy Machowski, Wojciech Pokora Do taksówki 1313, którą prowadzi Kasia, wsiada Krashan. Chce wydobyć z fotela kierowcy ukryte tam dolary. Dziewczyna podejrzewa go o napad. Wywiązuje się bójka, z której zwycięsko wychodzi Kasia. Jacek od dawna już podejrzewa Mariana K., że ten coś przed nim ukrywa. Po historii z napadem zaczyna śledzić swojego zmiennika i wreszcie poznaje prawdę. Na taxi 1313 poluje też Kuśmider, chcąc dobrać się do pieniędzy, co skutecznie udaremnia Jacek. Kuśmider staje przed sądem. Zakochani Kasia i Jacek, słysząc o pustostanie, w którym straszy, wpadają na pomysł, jak zdobyć dla siebie mieszkanie. 17:45 SERIALOWA NOSTALGIA - ZMIENNICY - ODC. 15 /15 - NASZ NAJDROŻSZY Serial komediowy, 58 min, Polska, 1986 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Jacek Janczarski Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Przemysław Gintrowski Aktorzy: Mieczysław Hryniewicz, Ewa Błaszczyk, Katarzyna Skawina, Krystyna Tkacz, Mieczysław Czechowicz, Cezary Harasimowicz, Kazimierz Kaczor, Krzysztof Kowalewski Jacek i Kasia odnajdują tzw. pustostan. Chłopak dostaje się do mieszkania przez balkon. Młodzi postanawiają uzyskać przydział na lokal i nawet im się to udaje dzięki znajomościom. Okazuje się jednak, że muszą wnieść do spółdzielni wkład wielokrotnie przekraczający ich możliwości finansowe. Tymczasem w WPT odbywa się licytacja używanych samochodów. Na przetarg wystawiono również taxi 1313. 20:45 BILET DO KINA - BOHEMIAN RHAPSODY (BOHEMIAN RHAPSODY) Dramat, 129 min, USA/Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Bryan Singer Scenariusz: Anthony McCarten Aktorzy: Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Ben Hardy, Joseph Mazzello Głośny film o zespole Queen, jego muzyce i genialnym wokaliście, którym był nieżyjący już Freddie Mercury (1946 - 1991). Brytyjski muzyk, piosenkarz i autor tekstów zdobył ogromne rzesze fanów. Uchodził za jednego z najlepszych wokalistów w historii światowej muzyki rozrywkowej. Wraz ze swymi kolegami z zespołu zaczynał od występów w podrzędnych brytyjskich klubach, by potem wspiąć się na szczyty. W 2007 roku Queen został okrzyknięty przez słuchaczy BBC Radio brytyjskim zespołem wszech czasów. Tytuł filmu pochodzi od singla Bohemian Rhapsody, który odniósł ogromny sukces komercyjny i właśnie wtedy Freddie Mercury wraz ze swymi muzykami stał się prawdziwą gwiazdą. W filmie w roli Mercury'ego wystąpił Rami Malek, amerykański aktor pochodzenia egipskiego, który za pamiętną kreację został nagrodzony Oscarem. Otrzymał także nagrody Złoty Glob i BAFTA. Ponadto trzy Oscary w kategoriach: dźwięk, montaż dźwięku, montaż. Film ukazuje błyskotliwą karierę zespołu Queen, któremu oryginalne, odznaczające się różnorodnością brzmienie pozwoliło podbić cały świat. To także opowieść o samotności i ogromnej potrzebie miłości. Widz jest świadkiem wzlotów i upadków grupy, poznaje bliżej charyzmatycznego lidera Queen, który przyciąga tłumy, wprowadzając swoich fanów w prawdziwą euforię, ale przeżywa też chwile zwątpienia i zagubienia. W lipcu 1985 roku Freddie Mercury wraz z Queen wystąpił na słynnym Live Aid, gdzie sprawił, że ponad 70 tysięcy widzów zgromadzonych na Wembley w Londynie w jednym tempie klaskało w rytm utworu "Radio Ga Ga". Wykonał też inne wielkie przeboje: "Bohemian Rhapsody", "Crazy Little Thing Called Love", "We Will Rock You", "We Are the Champions". Mercury cierpiał na śmiertelną chorobę. Zmarł 23 listopada 1991 roku. 23:35 WIECZÓR KINOMANA - I BÓG STWORZYŁ KOBIETĘ (ET DIEU CREA LA FEMME) Melodramat, 87 min, Francja, 1956 Reżyseria: Roger Vadim Zdjęcia: Armand Thirard Muzyka: Paul Misraki Aktorzy: Brigitte Bardot, Curd Jurgens, Jean - Louis Trintignat, Christian Marquand, Georges Poujouly, Jeanne Marken, Jean Tissier, Isabelle Corey Film "I Bóg stworzył kobietę" zajmuje w historii francuskiego kina miejsce szczególne. Wchodził na ekrany w 1956 r. jako debiut jednego z najbardziej kontrowersyjnych twórców nowej fali (zaliczanego do nowofalowców głównie dlatego, że swoim debiutem wskazał drogę ku pełnej szczerości w podejmowaniu problematyki seksualnej). Znaczył też narodziny mitu Brigitte Bardot ucieleśnienia nowoczesnego seksu, kobiety dziecka, nieświadomej pożądania, jakie wzbudza i zła, które mimowolnie wyrządza. Vadim, były aktor, potem reporter tygodnika Paris Match i asystent reżysera Marca Allegreta, potrafił wyczuć ducha nowych czasów, narzucając swym odbiorcom pewien styl mody i obyczaju i pełnymi garściami czerpiąc z doświadczeń filmowych Amerykanów. Duży, jak na tamte czasy ładunek zmysłowości i erotyzmu stanowił o oryginalności tego reżysera. Bohaterka jego filmu, Juliette, okrzyczana dziewczyną lekceważącą wszelkie zakazy i tabu, kierująca się instynktem, w rzeczywistości pod pozorami zepsucia kryła czystość, pragnienie wielkiej miłości i uległości. Zakłamaniu otoczenia przeciwstawiała spontaniczność i szczerość odruchów. Jej wygląd, sposób ubierania się, ruchy, uśmiech, były nieodparcie zmysłowe, ale nie miała w sobie magnetyzmu femme fatale. Brigitte Bardot, ówczesna żona Vadima, idealnie pasowała do tej roli, co więcej wydawała się jedyną aktorką zdolną tak autentycznie zagrać Juliette. Po prostu była nią. Reżyser miał sporo kłopotów z cenzurą. Choć po licznych interwencjach film skrócono o niemal o 15 minut i tak wywołał on skandal obyczajowy. Dopiero ogromny sukces komercyjny w USA przyniósł mu popularność także we własnym kraju. Krytyka uznała z czasem "I Bóg stworzył kobietę" za najlepsze, najbardziej osobiste dzieło twórcy "Niebezpiecznych związków", "Barbarelli", "Zamku w Szwecji" i "Wiernej żony". Kompletną klęską artystyczną natomiast okazał się zrealizowany przez Vadima w 1987 r. w USA remake jego słynnego debiutu. 18 - letnia Juliette Hardy jest sierotą. Piękną dziewczynę przyjęło na wychowanie bezdzietne, starzejące się małżeństwo Morinów. Dziewczyna pracuje w księgarni w modnym kurorcie Saint - Tropez. Interesuje się nią 40 - letni Eric Carradine, bogaty właściciel jachtu. Juliette niewiele sobie robi z roztaczanych przez niego perspektyw luksusowego życia. Podkochuje się w męskim i silnym Antoinie Tardieu, który wraz z matką i dwoma braćmi Michelem i Christianem prowadzi warsztaty okrętowe. Eric pragnie odkupić od rodziny Tardieu należące do nich tereny, by postawić na tym miejscu hotel i kasyno. Kiedy Juliette przekonuje się, że Antoine nie traktuje jej poważnie, udaje się na jacht Erica. Pani Morin, zgorszona jej zachowaniem, grozi, że odeśle ją do sierocińca. Dziewczyna postanawia uciec z Antoinem, który zwodzi ją obietnicami wspólnego wyjazdu do Marsylii. Gdy w końcu wyjeżdża sam, Juliette z przekory i ze strachu przed powrotem do domu dziecka decyduje się wyjść za mąż za Michela. Wbrew powszechnym przypuszczeniom okazuje się być dobrą żoną, mimo że Eric nie przestaje się do niej zalecać. Dopiero gdy Antoine wraca do Saint Tropez, w Juliette odzywa się dawne uczucie. 01:20 GALERIA SZTUKI NA EKRANIE - VERMEER I MUZYKA (EXHIBITION ON SCREEN. VERMEER AND MUSIC) Cykl dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Phil Grabsky Seria dokumentalna. To spotkanie z najbardziej znanymi artystami i dziełami sztuki na świecie. Każdy odcinek to opowieść o innym twórcy. Przybliży jego życie, odkrywając miejsca, w których żył i pracował, relacje z przyjaciółmi czy rodziną, z pomocą prywatnych listów i osobistych historii. Wystawa na ekranie zapewnia uprzywilejowany dostęp do arcydzieł, artystów, zakulisowych tajemnic, ekspozycji w najważniejszych muzeach i galeriach na świecie, m. in. Leonardo, Rembrandt; Cezanne, Monet, Picasso. Odcinek 1. Vermer i muzyka. Muzyka była ulubionym tematem Vermeera i współczesnych mu artystów. Przeniesiona na płótno, mogła wyrażać hołd lub kpinę, status społeczny albo romantyczną schadzkę. Artyści próbowali też ukazać coś z potęgi i piękna samej muzyki: uchwycić istotę jednej formy sztuki za pomocą środków innej formy sztuki. W National Gallery w Londynie zebrano najlepsze dzieła z jej imponującej kolekcji malarstwa holenderskiego, by pokazać, w jak różny sposób muzyka łączy się z obrazem. Mimo prezentowanego na obrazach bogactwa Jan Vermeer był w chwili śmierci bez środków do życia. Jeden z najwybitniejszych malarzy holenderskiego Złotego Wieku zaczął zdobywać uznanie dopiero dwieście lat później, gdy w latach 60. XIX wieku odkrył go francuski miłośnik sztuki. 02:25 KINO NOCNE - CO SŁONKO WIDZIAŁO Film obyczajowy, 107 min, Polska, 2006 Reżyseria: Michał Rosa Scenariusz: Michał Rosa Zdjęcia: Andrzej Szulkowski, Bartłomiej Kaczmarek Muzyka: Mateusz Pospieszalski Aktorzy: Damian Hryniewicz, Dominika Kluźniak, Krzysztof Stroiński, Tomasz Sapryk, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Kinga Preis, Jan Machulski, Rafał Maćkowiak, Andrzej Mastalerz, Krzysztof Dracz, Ewa Kutynia, Jacek Braciak, Jan Prochyra, Bartosz Głogowski, Jacenty Jędrusik Akcja filmu twórcy "Gorącego czwartku", "Farby", "Ciszy", "Rysy", serialu "Czas honoru" rozgrywa się współcześnie, a bohaterami są ubodzy mieszkańcy jednego ze śląskich miasteczek, mocno doświadczeni przez los, choć każdy z nich na inny sposób. Dramat Michała Rosy (rocznik 1963) przedstawia obraz dzisiejszego Śląska, z jego bolączkami i problemami. Trójka protagonistów to 12 - letni chłopiec, wychowywany bez matki, uzdolniona wokalnie nastolatka, nie mogąca się przebić na trudnym rynku muzycznym, oraz bezrobotny górnik w średnim wieku, który nie ma już większych szans na godziwą pracę i płacę. Wszyscy oni mają jednak swoje marzenia, z determinacją stawiają czoło przygnębiającej nędznej rzeczywistości, walczą o lepsze życie. Troje bohaterów i trzy życiowe dramaty. Róża i jej mąż Józef Świder to już niemłode małżeństwo, sterane życiem, dźwigające bagaż bolesnych doświadczeń. Ona nie pracuje, on stracił posadę górnika i teraz ima się każdego zajęcia, by jakoś związać koniec z końcem. Ich syn Jerzyk zszedł na złą drogę, nawet niewiele o nim mówią. Róża przeżyła w Zaduszki wypadek drogowy, w którym straciła zęby. Tymczasem za miesiąc szykuje się zjazd absolwentów jej szkoły, minęło 30 lat od matury. Ale jak tu się pokazać z bezzębną szczęką dawnej przyjaciółce, która na pewno będzie się bacznie przyglądać, lustrować każdą zmarszczkę i wadę, i - co nie daj Boże - jeszcze zapyta o syna. Józef bardzo chce dać Róży choćby namiastkę radości i szczęścia. Nawet za cenę upokorzeń i wyrzeczeń gotów jest zrobić wszystko, by zarobić w tak krótkim czasie dwa tysiące na protezę. Upokorzeń i samych przykrości doświadcza na co dzień także 12 - letni Sebastian Bury, "Seba", który wraz z bezrobotnym ojcem sprzedaje z rozkładanego stolika w centrum miasteczka czosnek i żurek w butelkach, narażając się na kontrolę straży miejskiej i krępujące pytania. Chłopak tęskni za matką, która podobno nie żyje. Często odwiedza cmentarz, gdzie jest pochowana. Zbiera pieniądze na ścięcie drzewa, zasłaniającego mu widok na jej grób z okna mieszkania. Aby szybciej zebrać gotówkę, regularnie odwiedza swego dziadka, obleśnego starca, któremu codziennie szykuje kąpiel. Swoje pragnienia i marzenia ma też trzecia bohaterka filmu, rudowłosa siedemnastolatka Marta, obdarzona niezwykłym i donośnym głosem. Dziewczyna śpiewa w chórze kościelnym, ale chciałaby występować na scenie. Pragnie wyjechać do Norwegii na festiwal wokalny i rozpaczliwie zbiera pieniądze. Niestety, ufna i zdeterminowana nastolatka pada ofiarą oszusta, rzekomego organizatora norewskich wyjazdów na zbieranie ziół. Mimo problemów Marta jest pełna optymizmu i wiary w realizację planów. Nie skarży się, nie narzeka, z pokorą znosi swój los, próbując zdobyć 160 dolarów na wpisowe i jeszcze 300 dolarów na wyjazd. Ciągnie wszędzie ze sobą młodszego brata, którym się opiekuje, wyręczając zapracowaną matkę. Wszyscy bohaterowie otrzymają gorzką lekcję życia, ale na przekór wszystkiemu, nie stracą nadziei. 05:15 TAMTE LATA, TAMTE DNI - MARTA LIPIŃSKA Magazyn, 23 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuć - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem swoje dzieciństwo i młodość wspomina znana i popularna aktorka filmowa i teatralna, Marta Lipińska. Rozmowa toczy się w warszawskim parku Królikarnia, miejscu dziecięcych zabaw małej Marty.