TVP Kultura Czwartek, 14.09.2023 07:45 KSIĘGA PRZESTRZENI S.I - ODC. 2 "Z DALEKA OD KATALOGU" Cykl edukacyjny, 25 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Beata Hyczko Prowadzący: Bogna Świątkowska Wykonawcy: Antoni Domicz W cyklu o współczesnej architekturze odcinek poświęcony domom jednorodzinnym. Rozdział 2. Z daleka od katalogu Domy jednorodzinne. Polska kostka i klątwa normatywu, czyli dziedzictwo PRL - u w architekturze domów jednorodzinnych. Jak styl życia właścicieli wpływa na formę domu. Architektura podporządkowana logice krajobrazu i krajobraz jako tło dla architektury. Dobry dom - obiektywne kryterium czy kwestia subiektywnego gustu inwestora? Projektowanie na wymiar, czyli jak dostosować dostępne formy do indywidualnych potrzeb. Intymność czy otwartość? Projektowanie domu bez barier. Obiekty pokazywane w odcinku: Dom własny Roberta Koniecznego w Brennej, domu zero schodów pod Wrocławiem, osiedle Linea Dąbrówka pod Poznaniem, kostka z Katowic; Występują architekci: Robert Konieczny, Marek Skwara; z Bogną Świątkowską rozmawia Antoni Domicz; 09:10 SYZYFOWE PRACE Dramat obyczajowy, historyczny, 98 min, Polska, 2000 Autor: Stefan Żeromski Reżyseria: Paweł Komorowski, Waldemar Prokopowicz Scenariusz: Paweł Komorowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Bartek Kasprzykowski, Franciszek Pieczka, Andrzej Wichrowski, Alicja Bachleda Curuś, Zofia Kucówna, Ewa Wichrowska, Jakub Papuga, Tomasz Piątkowski, Marcin Przybylski, Walentin Gołubienko, Andrzej Kozak, Sebastian Domagała, Krzysztof Wakuliński, Aleksander Kiriłłow Kinowa wersja serialu telewizyjnego z 1998 r. Filmowa adaptacja "Syzyfowych prac" (1898), pierwszej liczącej się w dorobku Stefana Żeromskiego powieści, do dziś pozostającej w kanonach lektur szkolnych. Paweł Komorowski wykorzystał jej najbardziej dramatyczną część: ostatnie 3 lata nauki bohatera, Marcina Borowicza, w kieleckim gimnazjum. Lata 90. XIX wieku w Królestwie Polskim to okres wzmożonej rusyfikacji. Marcin, syn szlachcica, daje się wciągnąć przez nauczycieli i dyrekcję gimnazjum w "naukową" działalność propagującą ideę panslawizmu - ukrytą formę rusyfikacji. Swoje zniewolenie dostrzega dopiero w atmosferze działań patriotycznych inspirowanych przez nowego kolegę, Bernarda Zygiera, wyrzuconego ze szkoły w Warszawie za działalność w konspiracyjnych kołach młodzieżowych. Swoistym kontrapunktem dla dziejów Borowicza jest historia drugiego bohatera powieści i filmu - Andrzeja Radka, chłopskiego syna, który z uporem zdobywa wiedzę. Zdarzenia, w których chłopcy wzajemnie sobie pomagają, stają się początkiem ich przyjaźni. W "Syzyfowych pracach" nie brak też wątku pierwszej miłości. Marcin zakochuje się w pięknej pensjonarce - Birucie. Po maturze ich uczucie wystawione jest na ciężką próbę - okazuje się, że dziewczyna wraz z całą rodziną wyjechała w głąb Rosji. 11:00 QUO VADIS? - ODC. 1/6 Serial historyczny, 45 min, Polska, 2002 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Kawalerowicz Zdjęcia: Andrzej J. Jaroszewicz Muzyka: Jan A. P. Kaczmarek Aktorzy: Paweł Deląg, Magdalena Mielcarz, Bogusław Linda, Michał Bajor, Jerzy Trela, Franciszek Pieczka, Krzysztof Majchrzak, Agnieszka Wagner, Małgorzata Pieczyńska, Danuta Stenka, Rafał Kubacki, Jerzy Nowak, Marta Piechowiak i inni Telewizyjna wersja (sześcioodcinkowa) jednego z największych przedsięwzięć w dziejach polskiej kinematografii - ekranizacji powieści "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza, uhonorowanej literacką Nagrodą Nobla. Łączny koszt produkcji tego obrazu wyniósł 18 mln dolarów. Zdjęcia kręcono w Tunezji, na południu Francji, we Włoszech, Warszawie i podstołecznym Piasecznie. Zaangażowano 53 aktorów, ponad 1000 statystów i 50 kaskaderów. Tresowane lwy przyjechały z Czech. Jerzy Kawalerowicz w swej superprodukcji nie próbował odczytywać Sienkiewicza na nowo, nie starał się szokować widza nowatorskimi rozwiązaniami - po prostu pozostał wierny literackiemu pierwowzorowi. Na szczególną uwagę zasługują kreacje Bogusława Lindy (Petroniusz), Krzysztofa Majchrzaka (Tygelinus), Michała Bajora (Neron), Jerzego Treli (Chilon) i Franciszka Pieczki (Piotr apostoł). Autorem scenografii jest Janusz Sosnowski, dopracowanych w szczegółach kostiumów - Magdalena Tesławska i Paweł Grabarczyk. Kinowa wersja "Quo vadis" reprezentowała Polskę w rywalizacji Oscarowej. Lata 60. ery nowożytnej. Cesarzem Imperium Rzymskiego jest Neron, człowiek despotyczny i okrutny, przy tym niezwykle próżny. 30 lat wcześniej w Judei został ukrzyżowany Jezus. Jego wyznawcy jeszcze się kryją, lecz ciągle ich przybywa. Wielu mieszka w Rzymie. Chrystus zdobywa dusze zwłaszcza biedoty, ale chrześcijanami stają się także patrycjusze. Do domu Petroniusza przybywa jego siostrzeniec, Marek Winicjusz, który wrócił właśnie z wojny w Azji Mniejszej. Młodzieniec z zachwytem opowiada wujowi o dziewczynie spotkanej w domu Plaucjusza, gdzie udzielono mu pomocy po upadku z konia. Jest nią Ligia Kalina, córka króla plemienia Ligów, przetrzymywana w Rzymie jako zakładniczka. Pragnąc pomóc zakochanemu Winicjuszowi zdobyć wybrankę, Petroniusz knuje intrygę. Z rozkazu Nerona Ligia zostaje sprowadzona do pałacu cesarskiego, by następnie zostać nałożnicą Winicjusza. Wyuzdanie bywalców dworu cezara przeraża ją. Tymczasem Winicjusz staje się coraz bardziej natarczywy. Widząc to, Ursus, niewolnik Ligii, wynosi ją z sali. Następnej nocy, za wiedzą życzliwej dziewczynie Akte, byłej kochanki Nerona, chrześcijanie porywają Ligię. 12:00 LEGENDARNE HOLLYWOODZKIE PARY - ELIZABETH TAYLOR I RICHARD BURTON (ICONIC COUPLES: ELIZABETH TAYLOR & RICHARD BURTON EP. 6) Cykl dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: Anne - Cecile Genre, Bertrand Tessier Miniseria opowiadająca o dziesięciu najbardziej znanych parach artystów Hollywood. Wiele nigdy wcześniej niepublikowanych materiałów filmowych, klipów z udziałem Richarda Burtona i Elizabeth Taylor, Katharine Hepburn i Spencera Tracy, Jean Harlow i Williama Powella, Clarka Gable'a i Carole Lombard, Barbary Stanwyck i Roberta Taylora, Humphreya Bogarta i Lauren Bacall. Bohaterami szóstego odcinka będą Elizabeth Taylor i Richard Burton. Pobierali się i rozwodzili dwukrotnie. Richard i Liz byli w sobie zakochani, odkąd zagrali w "Kleopatrze". Byli czystym "produktem" wytwórni MGM. Ona zaczęła karierę jako dziecko z Lassie, a on był biednym walijskim chłopcem. Oboje z charyzmatyczną prezencją i niebanalną urodą. 13:10 DIZZY BOYZ BRASS BAND Koncert, 62 min, Polska, 2023 Wykonawcy: Maciej Sokołowski, Maciej Łakomy, Zbigniew Wilk, Jakub Domański, Kacper Grzanka, Wojciech Braszak, Maksymilian Mińczykowski W ramach XXII edycji Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej - Dwa Teatry został zarejestrowany koncert zespołu Dizzy Boyz Brass Band, który wykonuje utwory ze swojej drugiej płyty "Dizzy". Zespół wykonuje covery największych przebojów muzyki rozrywkowej, filmowej i jazzowej. W ich repertuarze znajdziemy hity takich artystów, jak Pharrell Williams, Bruno Mars czy Justin Timberlake. W ich aranżacjach ważną rolę odgrywają instrumenty dęte: saksofony, puzon, tuba i trąbki oraz perkusja. Zespół wywodzi swój skład z tradycyjnych nowoorleańskich brass bandów, które dają niepowtarzalne, energetyczne brzmienie. 15:00 OSTATNIE TAKIE TRIO Film obyczajowy, 42 min, Polska, 1976 Reżyseria: Jerzy Obłamski Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Jan Mogilnicki Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Ryszard Ronczewski, Mirosław Otrębus, Borys Marynowski, Joanna Szczepkowska, Witold Dederko, Jacek Recknitz Poetycka opowieść o odwiecznych dylematach człowieka, o opozycji między bezinteresowną miłością a pragmatyzmem. Fabuła filmu osnuta jest wokół wątku starego jak świat - rodzice chcą wydać córkę za bogatego konkurenta, tymczasem jej serce należy do młodego, pięknego amanta, niestety, biednego. Według zamysłu scenarzysty, Andrzeja Mularczyka, wiejska panna "Anno Domini 197..." ma poślubić majętnego Amerykanina, faceta z dużą forsą. Wszystko już przygotowane - uczta weselna, sala do tańca, są muzykanci. W chwili, gdy weselny orszak rusza do kościoła, wynajęta orkiestra zaczyna grać melodię, którą zamówił młody mężczyzna. Pozostający do tej pory w cieniu, ukochany dziewczyny ma nadzieję, że melodia, z którą wiąże się wiele wspomnień, skruszy serce narzeczonej. I tak się dzieje. Początkowo posłuszna woli ojców, ucieka od bogatego Amerykanina do ubogiego chłopaka. Na motocyklu odjeżdżają w nieznane. W rolach komentujących akcję występują trzej tytułowi muzykanci. Wybory, jakich dokonuje dziewczyna, sprzyjają konfrontacji. Zróżnicowanie charakterologiczne wspomnianego tria pozwala na zaprezentowanie krańcowo różnych odniesień do świata i wartości moralnych. Epizod z życia wędrownych grajków jest jedynie barwnym tłem, istotna w tym filmie jest sublimacja postaw wobec zaistniałej sytuacji - a dalej miłości, uczciwości. "Tak więc rzecz została pomyślana jako psychologiczny tercet nieudacznika, pijaka i młokosa, a pseudonimy miały ich sylwetki psychiczne charakteryzować jeszcze dokładniej". Cygan (w tej roli Zbigniew Zapasiewicz), to cynik, obwieś i fatalista, pan Karol (Ryszard Ronczewski), niegdysiejszy talent sterany w trudach wielu wesel, jest twardzielem i chłodnym pragmatykiem, zaś Młodziak (Mirosław Otrębus) to żółtodziób przekonany o rzeczywistej sile uczuć. W finałowej scenie, kiedy do małżeństwa z wyrachowania nie dochodzi, spod maski cynika i twardziela spoglądają ludzie spragnieni miłości i przyjaźni. 15:55 KANAŁ Dramat wojenny, 92 min, Polska, 1956 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Lipman Muzyka: Jerzy Krenz Aktorzy: Teresa Iżewska, Tadeusz Janczar, Wieńczysław Gliński, Stanisław Mikulski, Emil Karewicz, Tadeusz Gwiazdkowski, Władysław Sheybal, Teresa Berezowska, Zofia Lindorf, Jan Englert Tragiczne dzieje powstania warszawskiego domagały się nie tylko opartego na faktach surowego rozrachunku historycznego, ale także ich odzwierciedlenia i oceny w sztuce. Taką artystyczną próbę podjęli Wajda i Stawiński, ale ich "Kanał" przyjęto w kraju dość chłodno: zamiast pomnika tragicznej chwały obaj pokazali bowiem koszmar klęski i rozbitych psychicznie bojowników, których bohaterstwo okazało się daremne. Taka własna ocena najnowszej historii, próba osądu i demitologizacji powstania, wyprzedzała ówczesną literaturę i analizy historyków, stanowiła zamach na uświęcone wartości. Dopiero przyznanie "Kanałowi" w 1957 r. Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Cannes sprawiło, że krajowa krytyka w pełni doceniła dzieło Wajdy i przyznała, że autorzy filmu mówią jednak prawdę, choć jest to prawda wycinkowa, odnosząca się do schyłkowej fazy operacji. "Kanał" nie jest filmem antybohaterskim, a jedynie antykoturnowym. Opisuje bohaterów takich, jakich ukształtowała ich historia: są tu czyny dobre, wątpliwe i złe, są charaktery mężnie trwających oraz tych, którzy załamali się w różny sposób - ich szczere ukazanie stanowi największą wartość filmu. Dzieło Wajdy składa się niejako z dwóch części: pierwszej, reportażowej w stylu, i drugiej - apokaliptycznej relacji z wędrówek przez kanały. Scenariusz oparty na osobistych doświadczeniach Stawińskiego, dowódcy powstańczego oddziału łączności, relacjonuje tragiczny koniec żołnierzy przedstawionej jednostki. Koniec września 1944 r. , powstanie ma wkrótce upaść. Walczący na Mokotowie zdziesiątkowany oddział porucznika "Zadry", po nieudanej próbie przebicia się przez otaczające go wojska niemieckie, podejmuje jedyną możliwą w tej sytuacji decyzję: schodzi do kanałów, aby tą drogą przedrzeć się do Śródmieścia, gdzie jeszcze bronią się powstańcy. W krętych, podziemnych korytarzach pełnych ekskrementów, gdzie u każdego włazu czuwają Niemcy rzucając do wnętrza granaty, czterdziestoosobowy oddział rozpada się na trzy grupy. Zasadniczą grupę prowadzi "Zadra" ze "Smukłym" i szefem kompanii "Kulą". Jest przekonany, że idzie za nim cały oddział, w czym utwierdza go "Kula", tchórz, który boi się, że porucznik zawróci w poszukiwaniu rozproszonych ludzi. Rannego "Koraba" prowadzi zakochana w nim łączniczka "Stokrotka". W trzeciej grupie idzie podporucznik "Mądry", zakochana w nim "Halinka" i muzyk o pseudonimie "Ogromny". "Stokrotka" i "Korab" giną z wyczerpania u kraty, którą Niemcy zamknęli wylot z kolektora nad Wisłą. "Halinka" popełnia samobójstwo, gdy "Mądry" wyznaje jej prawdę o żonie i dzieciach, a on sam wychodzi na powierzchnię wprost na niemiecki patrol. Kompozytor Michał, postradawszy zmysły, zabłąkuje się w plątaninie kanałów. Przy próbie sforsowania zaminowanego włazu ginie "Smukły". Dowódca i szef kompanii osiągają cel, ale gdy wychodzi na jaw oszustwo "Kuli", "Zadra", zastrzeliwszy podoficera, wraca do podziemi po swoich żołnierzy, nie wiedząc, że podzielili los "Mądrego". 17:45 WĘDROWIEC POLSKI - KOTLINA KŁODZKA GORĄCZKA ZŁOTA Cykl reportaży, 26 min, Polska, 2022 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Krzysztof Koehler, Agnieszka Żmijewska Prowadzący: Krzysztof Koehler W tym odcinku Wędrowiec dociera do Kotliny Kłodzkiej, a ściślej do starej Kopalni Złota w Złotym Stoku w poszukiwaniu skarbów. Na swojej drodze spotyka Małgorzatę Szumską, która oprowadza Wędrowca po kopalni i przybliża jej historię. Poszukując złota i skarbu, Wędrowiec nieoczekiwanie znajduje się w podziemiach liczących siedem kilometrów Twierdzy Kłodzkiej. Wreszcie dociera do samego Kłodzka, miasta położonego na wzgórzu, w którym znajduje się dziewięć mostów. Poznajemy najstarszy most gotycki zdobiony rzeźbami. Odwiedzamy Lądek Zdrój, gdzie nasz bohater odbywa sesję fotograficzną. Na końcu poznajemy historię jednego z najpiękniejszych pałaców nie tylko w Polsce, ale i w Europie wybudowanego z inicjatywy Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim. 18:25 KABARET STARSZYCH PANÓW - WIECZÓR X. NIESPODZIEWANY KONIEC LATA Widowisko, 78 min, Polska, 1962 Autor: Jeremi Przybora Reżyseria: Jerzy Wasowski Scenariusz: Jeremi Przybora Aktorzy: Jeremi Przybora, Jerzy Wasowski, Irena Kwiatkowska, Barbara Krafftówna, Mieczysław Czechowicz, Edward Dziewoński, Wiesław Michnikowski, Jan Nowicki, Kalina Jędrusik, Wiesław Gołas, Bohdan Łazuka, Edmund Fidler, Krystyna Cierniak, Czesław Roszkowski, Jerzy Ruśniaczek Starsi Panowie postanawiają napisać nową piosenkę.Ustalony rytm pracy zakłóca jednak przybycie młodej dziennikarki, która chce poznać technikę powstawania piosenek. Starsi Panowie zaopiekują się nią troskliwie. Starsi Panowie przybywają do hotelu. Chcą odpocząć od zgiełku miasta. Uczestniczą w dziwnych wydarzeniach, które są następstwem niespodziewanego końca lata. Wysłuchują opowieści osób, które pojawiają się w hotelu. 20:00 WSTĘP DO FILMU - EROICA Rozmowa, 5 min, Polska, 2023 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie pt. "Eroica", reż. Andrzej Munk. 20:05 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - EROICA Nowela I: SCHERZO ALLA POLACCA Nowela II: OSTINATO - LUGUBRE Dramat wojenny, 80 min, Polska 1957 Reżyseria: Andrzej Munk Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Wójcik Muzyka: Jan Krenz Występują: Edward Dziewoński, Barbara Połomska, Ignacy Machowski, Leon Niemczyk, Kazimierz Opaliński, Kazimierz Rudzki, Henryk Bąk, Mariusz Dmochowski, Roman Kłosowski, Bogumił Kobiela, Józef Kostecki, Tadeusz Łomnicki, Józef Nowak, Wojciech Siemion Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Na VIII MFF w Mar del Plata w 1959 r. "Eroica" otrzymała III Nagrodę (za najlepszy film, najlepszy scenariusz i nagrodę FIPRESCI), a wcześniej, w 1958 r. "Syrenę Warszawską" Polskiej Kroniki Filmowej. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Gdy wybucha powstanie, Dzidziuś Górkiewicz w popłochu opuszcza stolicę. Jest dobrze zarabiającym handlarzem i nie ma ochoty ginąć. Dociera do żony w Zalesiu. Żona Dzidziusia roztacza przed nim perspektywy spokojnego życia. Tymczasem Górkiewicz ruszony porywem patriotyzmu w ostatniej chwili postanawia wrócić do walczącej Warszawy. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. Do legendy urasta tu ucieczka por. Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, że cały czas jest on w obozie - ukryty w przewodzie wentylacyjnym. Mimo starań i opieki kolegów bohater umiera - z zimna i samotności. A wszystko po to, by zachować legendę, która podtrzymywała na duchu wszystkich stłoczonych w obozie żołnierzy. "Eroica" to nie pierwszy przykład współpracy scenarzysty Jerzego Stefana Stawińskiego i reżysera Andrzeja Munka. Wcześniej zrealizowali film "Człowiek na torach". Po wielu samodzielnych sukcesach - Stawiński jest m.in autorem scenariusza do filmu "Kanał", a Munk zdobył wiele nagród w dziedzinie filmu dokumentalnego - ich drogi spotkały się w "Eroice". W filmie tym swoją uwagę skupili na temacie bohaterstwa. W obu nowelach przedstawili bohaterstwo, które właściwie nie przyniosło żadnego konkretnego sukcesu, ale od niego ważniejsze dla autorów stały się pobudki psychiczne kierujące postępowaniem ludzi w trudnych momentach. W ten sposób przedstawili różnorodność charakterów, bogactwo ludzkich typów - studium psychologiczne bohaterów. Film prawie całkowicie zrealizowany został w plenerach, głównie w Warszawie, w Bukowinie i na Śląsku. Jest to także pierwszy polski film szerokoekranowy. 22:10 GLINA - ODC. 15/25 Мент, 15 сэрыя Serial kryminalny TVP, 45 min, Polska, 2008 Reżyseria: Władysław Pasikowski Scenariusz: Maciej Maciejewski Zdjęcia: Magdalena Górka Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Jerzy Radziwiłowicz, Maciej Stuhr, Maciej Robakiewicz, Jacek Braciak, Anna Cieślak, Agnieszka Pilaszewska, Magdalena Czerwińska, Aldona Orman, Aleksander Janiszewski, Michał Sieczkowski, Maciej Mikołajczyk, Tomasz Sobczak Córka Gajewskiego, Julia, prosi Artura Banasia o pomoc w odnalezieniu trójki zaginionych Romów, ponieważ oficjalnie policja nie zamierza nic zrobić w tej sprawie. Banaś nie za bardzo pali się do tego pomysłu, ale postawiony pod ścianą obiecuje pomóc. Nad Wisłą znalezione zostają zwłoki kolejnego gangstera, Kosmy, który kontrolował jedną piątą rynku narkotyków. Dlatego też do współpracy z Gajewskim zostaje oddelegowany Antczak, oficer z Wydziału Narkotyków. 23:10 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - DELIKATNOŚĆ (LA DELICATESSE) Komedia romantyczna, 104 min, Francja 2011 Reżyseria: David Foenkinos, Stephane Foenkinos Scenariusz: David Foenkinos Aktorzy: Audrey Tautou, Bruno Todeschini, Francois Damiens, Melanie Bernier, Pio Marmai, Josephine de Meaux Dwie nominacje do Cezarów w kategoriach: Najlepszy film debiutancki i Najlepszy scenariusz adaptowany. Bohaterka filmu Nathalie miała już w życiu wszystko: wspaniałego, kochającego męża, dającą jej satysfakcję pracę. Ich ślub był piękny i romantyczny, mieli żyć długo i szczęśliwie. Wszystkie pragnienia, nadzieje i marzenia przekreśla nagła śmierć Francoisa, który ginie w tragicznym wypadku. W jednej chwili zawalił się cały uporządkowany świat Nathalie. Tracąc ukochaną osobę, młoda, atrakcyjna kobieta nie widzi już sensu życia, próbuje zagłuszyć smutek i żal oddając się tylko pracy. Po trzech latach od śmierci Francoisa w jej biurze pojawia się Szwed Markus Lundell, lekko łysiejący jegomość, który wzbudza sympatię szczerym uśmiechem. Nipozorny Markus podbija serce Nathalie, która już pierwszego dnia całuje go spontanicznie w usta. Ich znajomość rozwija się, ale Markus wciąż nie może zrozumieć, dlaczego młoda i atrakcyjna kobieta zwróciła uwagę właśnie na niego. Tego nie pojmują także znajomi Nathalie. 01:10 Z RODU BOREASZA (LES BOREADES) Opera, 154 min, USA, 2019 Reżyseria: Barrie Kosky Wykonawcy: Emmanuelle Haim, Helene Guilmette, Emmanuelle De Negri, Mathias Vidal, Christopher Purves, Yoann Dubruque, Edwin Crossley - Mercer, Sebastien Droy, Le Concert Dastree Pięcioaktowa tragedia liryczna z 1763 roku, ostatnie dzieło Jeana - Philippe ’ a Rameau. Produkcja Opery w Dijon w inscenizacji Barriego Kosky'ego.