TV Polonia Niedziela, 17.09.2023 06:00 ZRUJNOWANI ODBUDOWANI Magazyn, 23 min, Polska, 2023 Scenariusz: Karol Gnat Prowadzący: Karol Gnat Roman Zięba, który z różańcem w ręku przeszedł pieszo Amerykę, to kolejny gość programu. W ruinach kościoła opowie o przemianie swojego życia. Przed laty, po przerwanych studiach medycznych, wyjechał do Singapuru. Tam został przemytnikiem. Wrócił do kraju, gdzie wiódł spokojne życie. Pracował w korporacji. Przeszłość wróciła w najmniej oczekiwanym momencie. Jednego dnia, a właściwie jednej nocy, gdy został aresztowany i trafił do więzienia na kilka lat. Jest ojcem i dziadkiem. To szczególnie w tej roli pragnie nadrobić stracony czas z przeszłości. Odbudowuje relację z córką, gorliwie modli się za żonę, której jest wierny, mimo że od wielu lat nie żyją razem. Pokutuje pisząc ikony i modląc się nocami. Jest we wspólnocie Pielgrzymów Bożego Miłosierdzia. Ma na swoim koncie dziesiątki pielgrzymek i setki tysięcy kilometrów w nogach, ale zdaniem Romana najważniejszy dystans to droga od serca do rozumu. 06:30 ALTERNATYWY 4 - ODC. 2/9 - PRZEPROWADZKA Serial komediowy TVP, 52 min, Polska, 1983 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Janusz Płoński, Maciej Rybiński Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Roman Wilhelmi, Gustaw Lutkiewicz, Wojciech Pokora, Bronisław Pawlik, Kazimierz Kaczor, Bożena Dykiel, Bolesław Płotnicki, Jerzy Kryszak, Zdzisław Rychter, Ryszard Pietruski, Krystyna Tkacz Stanisław Anioł zostaje gospodarzem bloku i kieruje ruchem podczas przeprowadzki. Zamieszanie jest spore. Przydział na to samo mieszkanie otrzymuje Zygmunt Kotek i Zdzisław Kołek - ostatecznie wprowadzają się obaj z rodzinami i prowizorycznie dzielą lokal na pół. Tragarze zamieniają lokatorom meble, ubecy mają założyć podsłuch u opozycjonisty prof. Dąb - Rozwadowskiego. Na skutek pomyłki zakładają "pluskwę" u kogoś innego. Wdowa przywozi trumnę ze zwłokami męża, by choć przez chwilę pobył w nowym mieszkaniu, a po całym bloku grasują oszuści i kombinatorzy. 11:40 WSPÓLNY DOM - PSZCZOŁY Serial TVP, 12 min, Polska, 2022 Reżyseria: Grzegorz Sadurski Nie wystarczy myśleć o różnych gatunkach jedynie jako ewentualnych zasobach, które można by eksploatować, zapominając, że mają one wartość samą w sobie. Każdego roku znikają tysiące gatunków roślin i zwierząt, których nie będziemy już mogli poznać, których nie będą już mogły zobaczyć nasze dzieci, gatunków utraconych na zawsze. Zdecydowana większość ginie z przyczyn związanych z jakimś ludzkim działaniem. W odcinku programu Wspólny Dom pokażemy, jak włączyć się w ważne dzieło ratowania pszczół, bez których niemożliwe jest życie na ziemi. 12:50 SŁOWO NA NIEDZIELĘ - CZY ŚWIĘTUJESZ MIŁOSIERDZIE? 5 min, Polska, 2023 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: o. Mateusz Stachowski, Mateusz Pleskacz Prowadzący: o. Mateusz Stachowski Brakuje nam cierpliwości. I właśnie o tym mówi Pan Jezus w Ewangelii, odpowiadając na pytanie Piotra: Panie, czy mam przebaczać tej samej osobie aż siedem razy? Pan odpowiada: przebaczaj siedem razy po siedem, czyli zawsze. Bo zawsze jest z tobą moje miłosierdzie. Nie musisz produkować przebaczenia. Nie dajesz go innym ze swoich zapasów. Jeśli tak będziesz myślał, to szybko ci go zabraknie i nie będziesz umiał wybaczyć. Wybaczenie jest znakiem trwania w Jezusie, byciem z Nim. Zapominanie o tym skończy się prędzej czy później poważnymi problemami w relacjach. 14:15 ALTERNATYWY 4 - ODC. 3/9 - PIERWSZA NOC Serial komediowy TVP, 51 min, Polska, 1983 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Janusz Płoński, Maciej Rybinski Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Roman Wilhelmi, Wojciech Pokora, Stanisława Celińska, Witold Pyrkosz, Bożena Dykiel, Janusz Gajos, Mieczysław Voit, Jerzy Bończak, Jan Kobuszewski, Kazimierz Kaczor, Jerzy Kryszak, Bronisław Pawlik, Gustaw Lutkiewicz Radni debatują nad nazwą ulicy. Propozycje związane z nazwiskami zasłużonych osób nie znajdują uznania - ostatecznie ulica zostaje nazwana Alternatywy. Wprowadzają się kolejni lokatorzy. Nauczycielkę przeprowadza cała klasa, każdy z uczniów niesie jakiś mebel lub sprzęt. W bloku nauczycielka zaprzyjaźnia się z docentem Furmanem, który opowiada jej o swoich wyczynach na polowaniu. Podsłuchują ich tajniacy, którzy biorą Furmana za Dąb - Rozwadowskiego i uznają za niebezpiecznego terrorystę. Józef Balcerek z Pragi nie chce przenosić się na Ursynów. Robi wszystko, by pozostać wśród kumpli. Zostaje eksmitowany, przyjeżdża z rodziną na Alternatywy 4. 15:35 WOJCIECH CEJROWSKI- BOSO PRZEZ ŚWIAT - (52) - WYSPY SZCZĘŚLIWE Cykl reportaży, 25 min, Polska, 2008 Wojciech Cejrowski podróżuje po Małych Wyspach na Oceanie Spokojnym, które określane są mianem wyspy szczęśliwe. Życie tu nie zmusza do codziennej walki o pożywienie. Klimat jak i żyzna, wulkaniczna gleba sprawiają, że owoce i warzywa praktycznie rosną same, a czyste rzeki oraz ocean dostarczają mieszkańcom mnóstwa ryb. To istny raj na ziemi. Niestety, wszystko to sprawia, że tubylcy są nad wyraz leniwi. 20:25 OJCIEC MATEUSZ S.XXIX - ODC. 369 (OJCIEC MATEUSZ S. XXIX, ODC. 1) NOWY DOM Serial kryminalny TVP, 45 min, Polska, 2023 Reżyseria: Radosław Dunaszewski Scenariusz: Michał Kalicki Zdjęcia: Maciej Kurpiewski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Kozłowski, Maciej Gąsiorek, Piotr Polk, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Artur Pontek, Jędrzej Taranek, Sonia Jachymiak, Dariusz Jakubowski, Przemysław Puchała, Ewa Trochim, Witold Oleksiak, Michał Cyndler, Kinga Preis Ksiądz Mateusz wreszcie odbiera klucze do nowej plebanii. Okazuje się jednak, że jest przyczyną sporego rozczarowania. Nie działa prąd i konieczne jest wezwanie ekipy specjalistów, a ksiądz i Natalia chwilowo nie mają, gdzie mieszkać. Dziwnym trafem, na posterunku policji również dochodzi do awarii prądu, a w internecie pojawia się filmik byłego więźnia, Bebzona, o tym, jak zrobić bardzo niebezpieczny, a możliwe, że i śmiertelny żart: jak porazić kogoś prądem. Prace elektryczne posuwają się powoli, na plebanii nie ma też wody, więc ks. Mateusz i Natalia rozpaczliwie szukają miejsca do przenocowania. Na domiar złego, do wszystkiego miesza się ksiądz Jacek oraz ksiądz Tomasz, który podobno zna się na budowlance. To właśnie ten ostatni znajduje rankiem porażonego prądem i obrabowanego biznesmena i zostaje aresztowany jako główny podejrzany. Ks. Mateusz jest przekonany o jego niewinności, szuka prawdziwego, niedoszłego zabójcy. Nie jest to łatwe, bo ksiądz Jacek tylko czeka na jego potknięcie, a na plebanię wciąż nie można się wprowadzić. 21:20 KATYŃ Dramat, 116 min, Polska, 2007 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda, Władysław Pasikowski, Przemysław Nowakowski Zdjęcia: Paweł Edelman, Marek Rajca Muzyka: Krzysztof Penderecki Aktorzy: Andrzej Chyra, Maja Ostaszewska, Artur Żmijewski, Danuta Stenka, Jan Englert, Magdalena Cielecka, Agnieszka Glińska, Paweł Małaszyński, Maja Komorowska, Władysław Kowalski, Antoni Pawlicki, Jacek Braciak, Stanisława Celińska, Krzysztof Globisz, Krzysztof Kolberger "Katyń" Andrzeja Wajdy nikogo nie oskarża wprost, a jedynie przedstawia obraz społeczeństwa na tle powojennych dylematów, obraz, na jaki wcześniej kino polskie się nie zdobyło. Przez pół wieku z przyczyn politycznych nie mogło, a przez następne kilkanaście lat zwyczajnie nie potrafiło. Wajda przełamuje tę niemoc, jeszcze raz budzi sumienia: pozwala zrozumieć, czym jest świadomość zbrodni i kłamstwa katyńskiego dla rodzin jej ofiar, ale także dla całego narodu. Ta wiedza zyskała na ekranie, mimo świadomie założonej rzeczowości, wymiar artystyczny: począwszy od inscenizacji wielkich scen, poprzez muzykę Krzysztofa Pendereckiego i niemal pozbawione barwy zdjęcia Pawła Edelmana, aż do wyrażającej głębokie przeżycie gry całego aktorskiego zespołu - pisał na łamach branżowego "Kina" Konrad J. Zarębski. Andrzej Wajda przez wiele lat nosił się z zamiarem nakręcenia filmu o tragedii katyńskiej. Nie tylko dlatego, że nazwisko jego ojca figuruje na liście ofiar tej zbrodni. Także ze względu na tych, którzy dopiero wchodzą na scenę dorosłego życia i jakże często zaprzątnięci wyłącznie chwilą obecną zapominają nazwy i daty najważniejsze dla polskiej historii i decydujące o narodowej tożsamości Polaków. - Nie tak dawno w jednym z telewizyjnych programów gimnazjalista zapytany, z czym kojarzy mu się 17 września, odpowiedział, że z jakimś świętem kościelnym. Może dzięki naszemu filmowi młody człowiek zapytany o Katyń, będzie potrafił odpowiedzieć coś więcej niż to, że Katyń to nazwa jakiejś miejscowości niedaleko od Smoleńska? - pytał z nadzieją Wajda w swoim przesłaniu zamieszczonym na internetowej stronie jego filmu. Chcąc dotrzeć do współczesnych dwudziesto - i trzydziestolatków, wychowanych w dużej mierze na MTV, serialach i grach komputerowych, reżyser zaprosił do współpracy przy tworzeniu scenariusza dwóch głośnych twórców młodszego pokolenia: Władysława Pasikowskiego, rodzimego speca od kina akcji i Przemysława Nowakowskiego, współtwórcę serialu "Na Wspólnej" i kontrowersyjnych "Egoistów", drapieżnego filmu o warszawskich dandysach A. D. 2000. W rezultacie powstała opowieść o tragedii Katynia widzianej z perspektywy kilku indywidualnych losów, zarówno żołnierzy, jak i ich rodzin, a zwłaszcza kobiet, matek, żon i córek. Wielka historia, choć w filmie obecna, służy głównie do odmalowania fabularnego tła, dzięki któremu widz ma lepiej zrozumieć motywacje bohaterów, ich dylematy, a przede wszystkim ich cierpienie. 17 września 1939 roku. Trwa exodus ludności cywilnej na wschód w nadziei na ocalenie przed hitlerowską nawałą. Na moście zdumieni uciekinierzy spotykają innych, uciekających w przeciwną stronę przed wkraczającą właśnie do Polski Armią Czerwoną. W zajmowanych wsiach i miastach bolszewicy ogłaszają, że przychodzą jako wyzwoliciele mas pracujących od ucisku burżuazji. Reprezentantem tej ostatniej jest według nich także Wojsko Polskie, więc żołnierze masowo brani są do niewoli. Taki los spotyka m. in. Andrzeja, rotmistrza 8. Pułku Ułanów z Krakowa. W prowizorycznym obozie jenieckim odnajduje go żona Anna z małą córeczką Niką. Anna ze łzami w oczach błaga, by przebrał się w cywilne ubranie i uciekł. Andrzej odmawia, powołując się na przysięgę żołnierską. Wkrótce wraz ze swoim pułkiem zostaje wywieziony do znacznie silniej strzeżonego obozu w Kozielsku. Tymczasem Anna po wielu perypetiach, niemal cudem ocalając życie swoje i dziecka, dociera do Krakowa, znajdującego się teraz pod jurysdykcją niemiecką. Zatrzymuje się u matki Andrzeja. Jego ojca, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, wraz z innymi pracownikami tej uczelni hitlerowcy podstępnie uwięzili i wywieźli do obozu w Sachsenhausen. Obu kobietom nie pozostaje nic innego jak czekać na swoich mężów. Po kilku miesiącach przychodzi wiadomość, że ojciec Andrzeja zmarł. W kwietniu 1943 roku Kraków obiega sensacyjna wiadomość o odnalezieniu zbiorowych mogił polskich oficerów w Katyniu. Wbrew wszelkiemu prawdopodobieństwu Anna nie chce dać wiary, że pośród ofiar jest Andrzej. 00:35 OSTATNIE TAKIE TRIO Film obyczajowy, 42 min, Polska, 1976 Reżyseria: Jerzy Obłamski Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Jan Mogilnicki Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Ryszard Ronczewski, Mirosław Otrębus, Borys Marynowski, Joanna Szczepkowska, Witold Dederko, Jacek Recknitz Poetycka opowieść o odwiecznych dylematach człowieka, o opozycji między bezinteresowną miłością a pragmatyzmem. Fabuła filmu osnuta jest wokół wątku starego jak świat - rodzice chcą wydać córkę za bogatego konkurenta, tymczasem jej serce należy do młodego, pięknego amanta, niestety, biednego. Według zamysłu scenarzysty, Andrzeja Mularczyka, wiejska panna "Anno Domini 197..." ma poślubić majętnego Amerykanina, faceta z dużą forsą. Wszystko już przygotowane - uczta weselna, sala do tańca, są muzykanci. W chwili, gdy weselny orszak rusza do kościoła, wynajęta orkiestra zaczyna grać melodię, którą zamówił młody mężczyzna. Pozostający do tej pory w cieniu, ukochany dziewczyny ma nadzieję, że melodia, z którą wiąże się wiele wspomnień, skruszy serce narzeczonej. I tak się dzieje. Początkowo posłuszna woli ojców, teraz ucieka od bogatego Amerykanina do ubogiego chłopaka. Na motocyklu odjeżdżają w nieznane. W rolach komentujących akcję występują trzej tytułowi muzykanci. Wybory, jakich dokonuje dziewczyna, sprzyjają konfrontacji. Zróżnicowanie charakterologiczne wspomnianego tria pozwala na zaprezentowanie krańcowo różnych odniesień do świata i wartości moralnych. Epizod z życia wędrownych grajków jest jedynie barwnym tłem, istotna w tym filmie jest sublimacja postaw wobec zaistniałej sytuacji - a dalej miłości, uczciwości. "Tak więc rzecz została pomyślana jako psychologiczny tercet nieudacznika, pijaka i młokosa, a pseudonimy miały ich sylwetki psychiczne charakteryzować jeszcze dokładniej". Cygan (w tej roli Zbigniew Zapasiewicz), to cynik, obwieś i fatalista, pan Karol (Ryszard Ronczewski), niegdysiejszy talent sterany w trudach wielu wesel, jest twardzielem i chłodnym pragmatykiem, zaś Młodziak (Mirosław Otrębus) to żółtodziób przekonany o rzeczywistej sile uczuć. W finałowej scenie, kiedy do małżeństwa z wyrachowania nie dochodzi, spod maski cynika i twardziela spoglądają ludzie spragnieni miłości i przyjaźni. 02:15 STACJA Film kryminalny, 96 min, Polska, 2001 Reżyseria: Piotr Wereśniak Scenariusz: Piotr Wereśniak Zdjęcia: Marian Prokop Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Katarzyna Figura, Piotr Gąsowski, Zbigniew Zamachowski, Bartosz Obuchowicz, Bogusław Linda, Olaf Lubaszenko, Sławomir Orzechowski, Paweł Wilczak, Borys Szyc, Katarzyna Bujakiewicz, Paweł Wilczak, Bartłomiej Topa Drugi, po komedii romantycznej "Zakochani", samodzielny film fabularny Piotra Wereśniaka i jeden z nielicznych, naprawdę dobrych filmów sensacyjno - kryminalnych, jakie w ostatnich latach nakręcono w Polsce. Zasługa to nie tylko sprawnej reżyserii, znakomitej gry aktorskiej (czołówka aż lśni od nazwisk gwiazd), żywych i jędrnych dialogów okraszonych sporą dawką humoru, ale przede wszystkim zręcznie napisanego scenariusza, za który zresztą Piotr Wereśniak został uhonorowany Nagrodą Hartley - Merrill. Wyraźnie zafascynowany oscarowym "Fargo" braci Coenów, Wereśniak zaczerpnął z niego sporo elementów: głęboka prowincja, ostra, śnieżna zima, duża forsa, której trudno się oprzeć i nieprzewidziane okoliczności, które "kładą" prosty, ale przecież "świetny" plan. Gdyby jeszcze reżyser umiał równie przekonująco kończyć swoje historie, jak je zaczyna, powstałby film niewiele ustępujący dziełu Coenów. "Stacja" broni się za to mocnym osadzeniem w polskich realiach, trafnie nakreślonymi, wyrazistymi sylwetkami bohaterów. Pokazuje też, że zło nie zawsze jest oczywiste, spektakularne. Czasami równie wiele go w "porządnych" obywatelach, w ich bierności, znieczuleniu, konformizmie. Mroźny, zimowy poranek w polskich górach, zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od południowej granicy. Dymecki, przykładny mąż i ojciec czwórki dzieci, właściciel maleńkiej stacji benzynowej, zaczyna kolejny dzień pracy. W czasie ferii zimowych pomaga mu Marek, student socjologii, zwany Bananem, któremu właśnie oświadczyła się ukochana dziewczyna. Marek dorabia sobie do studiów, ale daleko mu do samodzielności, dlatego waha się, jak zareagować na niespodziewaną propozycję Gosi. W takie mrozy, przy bocznej drodze ruch jest stosunkowo niewielki, dla Dymeckiego i Banana zapowiada się zatem wielogodzinna nuda. Kiedy na stację podjeżdża luksusowe audi, żaden z nich nie podejrzewa, jak wiele jeszcze tego dnia się zdarzy. Kierowca auta i zarazem jego jedyny pasażer okazuje się ciężko ranny. Mdleje tuż za barakiem stacji, obaj mężczyźni wnoszą go do środka. Chwilę później dowiadują się, że ma też przy sobie torbę pełną pieniędzy i pistolet, którego nie zawaha się użyć, jeśli zechcą wezwać policję lub pogotowie. Owszem, potrzebuje pomocy medycznej, ale każe sprowadzić prywatnego lekarza, który - odpowiednio opłacony - będzie milczał. Banan proponuje wezwać doktora Wolańskiego, miasteczkowego ginekologa i kolegę jego ojca. Nieznajomy, płatny morderca, który dopiero co zastrzelił pewnego mafiosa, ale sam przy okazji oberwał od jego ochroniarzy, wyraża zgodę. Niestety, Wolański jest nieuchwytny. Po awanturze z żoną wyruszył akurat na poszukiwanie syna, który wykradł ojcu kluczyki od audi, zresztą identycznego jak to, którym poruszał się ranny gangster ps. "Cyna". Chłopak chciał trochę poszpanować superbryką, a przy okazji wkurzyć ojca. Zwłaszcza to ostatnie w pełni mu się udało. Młody Wolański nie wie jednak, że Cyny poszukują ochroniarze zabitego mafiosa. Na tropie płatnego zabójcy jest także policja. Tymczasem na stacji Banan, widząc, że z rannym jest coraz gorzej, postanawia jednak wezwać pogotowie. Dymecki przekonuje go, że lepiej poczekać, aż tamten się wykrwawi, a forsą się podzielić. Przecież legalnie nigdy tyle nie zarobią, a każdemu z nich gotówka się przyda. Banan protestuje, Dymecki zamyka go więc w baraku razem z rannym egzekutorem. Sam zaczyna kopać na tyłach grób dla Cyny, chociaż ten nadal żyje.