TVP Kultura Piątek, 06.10.2023 08:55 WENECJA Dramat, 114 min, Polska, 2010 Reżyseria: Jan Jakub Kolski Scenariusz: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Dariusz Górniok Aktorzy: Magadlena Cielecka, Agnieszka Grochowska, Julia Kijowska, Grażyna Błęcka - Kolska, Marcin Walewski, Julia Chatys, Hanna Kuźmińska, Teresa Budzisz - Krzyżanowska, Weronika Asińska, Dana Batulkowa, Mariusz Bonaszewski, Filip Piotrowicz, Franciszek Serwa, Piotr Siwkiewicz, Henryk Niebudek Film oparty na opowiadaniu "Sezon w Wenecji", autorstwa laureata wielu nagród literackich, polskiego pisarza Włodzimierza Odojewskiego (1930 - 2016). Widz poznaje losy Marka, którego beztroski czas dzieciństwa przerywa wojna. To opowieść o planach pewnej podróży, która nigdy nie doszła do skutku, a jednak bohater mógł ją przeżyć. Historia niezwykłej siły marzeń, która pozwoliła zamienić zalaną piwnicę rodzinnej posiadłości w Wenecję, najbardziej romantyczne miasto na ziemi. Na granicy dwóch światów nastoletni chłopiec staje się mężczyzną. To w "weneckiej" piwnicy, gdy za oknem szaleje wojenna zawierucha, zostają rozbudzone wielkie nadzieje i wielkie namiętności. Film obsypany nagrodami: 2010 Artur Reinhart, Gdynia - Festiwal Polskich Filmów Fabularnych - nagroda za zdjęcia; 2010 Joanna Macha, Gdynia - Festiwal Polskich Filmów Fabularnych - nagroda za scenografię; 2010 Artur Reinhart Bydgoszcz (Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Plus Camerimage") - Złota Żaba w Konkursie Głównym; 2011 Artur Reinhart Orzeł (Polska Nagroda Filmowa) - nagroda w kategorii: najlepsze zdjęcia za rok 2010; 2011 Magdalena Cielecka Orzeł (Polska Nagroda Filmowa) - nominacja w kategorii najlepsza drugoplanowa rola kobieca. 11:00 RODZINA KANDERÓW - ODC. 8/12 - GDZIE JEST MÓJ OJCIEC. ROK 1962 Serial obyczajowy, 54 min, Polska, 1988 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Aktorzy: Michał Anioł, Marta Klubowicz-Różycka, Marek Kalita, Daniel Kozakiewicz, Jerzy Grałek, Marek Chodorowski, Marek Frąckowiak, Eugeniusz Kujawski Rok 1962. Wojtek, Krysia i Antoni nadal pracują w kopalni. Władek, choć uczy się w szkole górniczej, marzy o karierze piłkarskiej. W wolnych chwilach pomaga rodzicom i dziadkom przy budowie nowego domu. Przychodzi jednak dzień, w którym chłopak dowiaduje się, że Antoni nie jest jego ojcem. Wstrząśnięty ucieka z domu. 12:10 CELNIK ROUSSEAU ALBO WSTĘP DO NOWOCZESNOŚCI (HENRI ROUSSEAU OR THE BURGEONING OF MODERN ART) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2016 Reżyseria: Nicolas Autheman Film pokazuje malarstwo francuskiego malarza naiwnego Henri Rousseau, zwanego Celnikiem. Zaczął malować w Paryżu około 1880 roku, dopiero w wieku 40 lat. Był samoukiem artystą. Jego twórczość była doceniana przez artystów wielkiego formatu, jak Apollinaire, Robertem Delaunay i Pablo Picasso. Mimo to jego twórczość była niedoceniana za życia artysty. Jego twórczość, z przesuniętymi kompozycjami i głęboko senną tematyką, miała mieć decydujący wpływ na sztukę współczesną, od surrealizmu po sztukę abstrakcyjną. 13:20 ZIELONO MI - PIOSENKI AGNIESZKI OSIECKIEJ Koncert, 45 min, Polska, 1997 Skrót z widowiska poświęconego twórczości Agnieszki Osieckiej, na który składają się piosenki, do których słowa napisała poetka, a wykonują je znani piosenkarze i wybitni artyści scen polskich. 14:50 WSPOMNIJ MNIE Film dokumentalny, 47 min, Polska, 1989 Reżyseria: Marian Kubera Scenariusz: Marian Kubera Film poświęcony życiu i twórczości Mariana Hemara. Ukończył gimnazjum we Lwowie, następnie studiował na wydziałach medycznym i filozoficznym miejscowego uniwersytetu. Był popularnym autorem tekstów rewiowych, kabaretowych, szopek politycznych, komedii, przeróbek sztuk dramatycznych, a także poezji. Współpracował z warszawskimi teatrami rewiowymi; był kierownikiem literackim "Qui Pro Quo" (1929 - 31; z J. Tuwimem), "Cyrulika Warszawskiego" (1936 - 39), "Cyganerii Warszawskiej" (1933 - 34), "Wielkiej Rewii" (1934 - 36, z J. Tuwimem), był także kierownikiem artystycznym "Bandy" (1931 - 33, z J. Tuwimem i F. Jarossym). W latach 1933 - 34 wspólnie z S. Jaraczem i M. Modzelewską prowadził teatr Nowa Komedia. We wrześniu 1939 r. wyjechał z Polski. Przez Rumunię dotarł do Palestyny i Egiptu, współpracował tam z teatrem wojskowym Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich, a także redagował odcinek polski w kairskim radiu. Od 1942 r. przebywał w Anglii, pracował w Biurze Opieki nad Żołnierzem. Po wojnie prowadził w Londynie kabaret Hemara. Współpracował z rozgłośnią Wolna Europa (od 1952 r. prowadził 15 - minutowy kabaret polityczny, nagrywany w londyńskim studio), a także z polskimi czasopismami emigracyjnymi. Był autorem sztuk dramatycznych (niektóre sporadycznie sam reżyserował). 15:55 KONTRAKT Film obyczajowy, 108 min, Polska 1980 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Sławomir Idziak Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Maja Komorowska, Tadeusz Łomnicki, Magda Jaroszówna, Krzysztof Kolberger, Nina Andrycz, Zofia Mrozowska, Beata Tyszkiewicz, Janusz Gajos, Edward Lubaszenko, Ignacy Machowski, Christine Paul, Peter Bonke, Leslie Caron, Liliana Głąbczyńska Piotr jest synem ordynatora jednej ze stołecznych klinik, budującego swój dobrobyt na łapówkach uzyskiwanych od pacjentów, Lilka - córką wojewódzkiego dygnitarza. Stąd na ślubie tych dwojga gromadzą się najróżniejsze figury i grube ryby - ordynator, dyrektor zakładów, tajemniczy przyjaciel, dziewczyna, której marzeniem jest ślub ze Szwedem, humanista związany z redakcją jednego z pism, a nawet pani z klubów inteligencji katolickiej i bogata ciotka z Ameryki. Młodzi nie potrafią się zdecydować czy ważniejszy jest ślub kościelny, czy cywilny, czy przyjąć prezent od ojca, czy odrzucić - tak naprawdę nie są do końca przekonani, czy w ogóle chcą się pobrać. Lilka w czasie ceremonii ślubu kościelnego mówi "nie" i ucieka sprzed ołtarza. Wybucha skandal, który za wszelką cenę starają się zatuszować rodzice młodych. "Zanussi oczywiście nie atakuje całych warstw społecznych, ukazuje jedynie nieautentyczność pewnych awansów kulturowych, których motorem są wyłącznie pieniądze. Rozwój wypadków unaocznia bowiem, że posiadająca liczne powiązania artystyczne familia szanowanego lekarza w sferze mentalności niewiele wyrosła jeszcze ponad kołtuństwo Dulskich (...) podczas gdy ojciec panny młodej, mimo dobrze skrojonego garnituru i limuzyny z kierowcą nie przestaje być plebejuszem." - pisano w jednej z recenzji filmu. "Kontrakt" był realizowany jednocześnie z innym filmem Zanussiego, "Constansem". Reżyser tłumaczył to trudnościami produkcyjnymi. Ponieważ udało mu się zgromadzić na planie wielu aktorów, z którymi chciał pracować, postanowił wykorzystać ten fakt i nakręcić dwa filmy jednocześnie. W roli bogatej ciotki z Ameryki wystąpiła amerykańska aktorka francuskiego pochodzenia Leslie Caron, która zagrała także w innym filmie Zanussiego - w "Niedostępnej". 19:15 UKRAIŃSKA CZYTANKA - ARTEM CZAPAJ (UKRAIŃSKA CZYTANKA) Cykl literacki, 9 min, Czechy/Polska, 2016 Cykl "Ukraińska czytanka" przedstawi 16 współczesnych ukraińskich autorów, którzy w lipcu 2015 roku uczestniczyli w festiwalu Miesiąc spotkań autorskich. Miesiąc spotkań autorskich to największy festiwal literacki w Europie Środkowej, które do Czech (Polski, Słowacji i na Ukrainę) co roku zaprasza autorów literatury z innego kraju (gość honorowy festiwalu). Jest to telewizyjna antologia ukraińskich autorów, która oczyma czeskich, słowackich i polskich dokumentalistów zobrazowała nie tylko konkretnego autora i jego dzieła, ale też mapę danej literatury. 20:00 WIECZÓR KINOMANA - WSTĘP DO FILMU - CZAS MROKU Felieton, 5 min, Polska, 2023 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie pt. "Darkest hour", reż. Joe Wright 22:55 PITBULL - ODC. 18 Serial policyjny TVP, 46 min, Polska, 2008 Reżyseria: Xawery Żuławski, Patryk Vega Scenariusz: Piotr Subbotko, Patryk Vega Aktorzy: Andrzej Grabowski, Marcin Dorociński, Paweł Królikowski, Hanna Konarowska, Weronika Rosati, Michał Żurawski, Michał Kula, Redbad Klijnstra Trzecia seria odcinków serialu policyjno - sensacyjnego "Pitbull", którego bohaterami są oficerowie z Wydziału do Walki z Terrorem Kryminalnym i Zabójstw Komendy Stołecznej Policji. Wszystkie wątki kryminalne i sensacyjne podejmowane w trzeciej serii mają swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości, często nawiązują do spraw, które nie tak dawno wstrząsały opinią publiczną (m.in. samosąd we Włodawie, zabójstwo noworodków, podkładanie bomb w Warszawie, sprawa "łomiarza" atakującego kobiety, historia bezdomnego oskarżonego o znieważenie prezydenta itp.). Równolegle z nimi rozwijają się tutaj wątki z życia osobistego policjantów, którzy w niczym nie przypominają ekranowych supermanów. Często płacą wysoką cenę za próbę pogodzenia życia prywatnego z pracą w policji. W trzeciej serii, obok bohaterów dobrze już znanych, pojawiają się nowe postaci pierwszoplanowe. Wydziałem zarządza nowy naczelnik (w tej roli Redbad Klynstra), dla którego liczy się przede wszystkim statystyka. Jego biurokratyczny sposób pracy i bezduszność powodują, że policjanci nie czują oparcia w przełożonym i chętnie by się go pozbyli. W wydziale pojawia się także młoda, odważna i pełna zapału policjantka Renata (Hanna Konarowska) oraz podkomisarz Robert Nimski, ksywa "Łapka" (Michał Żurawski) - młody, gwałtowny i pewny siebie kobieciarz. Tymczasem zdegradowany podinspektor Barszczyk (Michał Kula) rozpoczyna pracę jako policjant operacyjny w sekcji Gebelsa. Poszczególne odcinki zostały wyreżyserowane przez kilku reżyserów młodego pokolenia: Dominika Matwiejczyka, Grega Zglińskiego, Xawerego Żuławskiego, Katarzynę Adamik. Całość prac nadzorował Patryk Vega - pomysłodawca i twórca serialu, który jednocześnie zadbał o utrzymanie dotychczasowego stylu i jednorodności artystycznej dzieła. W obsadzie, obok aktorów znanych już z wcześniejszych serii, pojawiają się także gościnnie, w epizodycznych rolach drugoplanowych, takie gwiazdy, jak: Katarzyna Figura, Joanna Szczepkowska, Artur Barciś, Witold Dębicki, Magdalena Różczka, Mateusz Damięcki czy Damian Damięcki. Po wydarzeniach w Magdalence w Wydziale ds. Terroru Kryminalnego dużo się zmieniło. Nielat zwolnił się i wyjechał do Irlandii. Na miejsce Barszczyka mianowany zostaje nowy naczelnik, który pierwsze spotkanie z podwładnymi zaczyna od wykładu na temat znaczenia statystyk w policyjnej pracy. Igor przygotowuje swoją bratanicę Olę do składania zeznań w procesie, a Gebels wybiera się na policyjną emeryturę. Policjanci pracują nad wyjaśnieniem przypadku 17 - letniego chłopaka, który wypadł z okna na jednym z warszawskich osiedli. Poszkodowany był tzw. "przyszywanym" wnuczkiem starszych zamożnych ludzi piekarzy, którzy nie mieli swoich dzieci. Okazało się, że napadł on w nocy na dom swoich dziadków. Zdegradowany Barszczyk zaczyna prowadzić mało prestiżową sprawę starszej kobiety - oszustki, która okrada swoje rówieśnice. Do wydziału naczelnik przyjmuje młodego policjanta, który niebawem zostaje nazwany przez kolegów Łapką. Swoje pierwsze dni w wydziale rozpoczyna on dosyć dramatycznie. Tylko dzięki przytomności umysłu kolegów nie dochodzi do tragedii. 23:55 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - ŚMIERĆ NA NILU (DEATH ON THE NILE) Film kryminalny, 134 min, Wielka Brytania 1978 Reżyseria: John Guillermin Scenariusz na podstawie powieści Agathy Christie: Anthony Shaffer Wykonawcy: Peter Ustinov, Jane Birkin, Lois Chiles, Bette Davis, Mia Farrow, Jon Finch, Olivia Hussey, George Kennedy, Angela Lansbury, David Niven, Maggie Smith, Jack Warden i inni "Śmierć na Nilu" miała najpierw formę powieści, którą Agatha Christie wydała w 1928 r. W 1946 r. przerobiła powieść na sztukę teatralną, która święciła triumfy na scenach Nowego Jorku i Londynu. 30 lat później o dzieło brytyjskiej pisarki upomniało się kino. John Guillermin potrafił wykorzystać wszystkie atuty literackiego oryginału, dostał też do dyspozycji wystarczająco dużo pieniędzy, aby nawet do drobnych ról zaangażować znakomitych aktorów (w tym Petera Ustinova, najlepszego spośród wszystkich kinowych i telewizyjnych odtwórców postaci słynnego detektywa Herkulesa Poirot). Funduszy starczyło również na wynajęcie statku, który istotnie popłynął w górę Nilu i na piękne, uhonorowane Oscarem kostiumy. Stylowej całości dopełniają wysmakowane zdjęcia Jacka Cardiffa i mistrzowska muzyka Nino Roty. Linnet Ridgeway - młoda, piękna i bajecznie bogata Amerykanka - może się uważać za prawdziwe dziecko szczęścia: los niczego jej nie poskąpił. W swojej angielskiej posiadłości Linnet spotyka się z przyjaciółką, Francuzką Jacqueline de Bellefort, która przedstawia jej przystojnego narzeczonego, Simona Doyle'a. Skuszony fortuną Linnet, Simon porzuca dotychczasową ukochaną i kilka miesięcy później żeni się z panną Ridgeway. Młodzi małżonkowie wyjeżdżają w podróż poślubną do Egiptu. Rozgoryczona Jacqueline wyrusza za nimi. Udaje im się jednak ją zgubić w Kairze, gdzie oboje wsiadają na luksusowy statek "Karnak". Tym samym statkiem podróżują także belgijski detektyw Herkules Poirot i jego przyjaciel, angielski pułkownik Race, egzaltowana pisarka Salome Otterbourne, mająca obsesję na punkcie seksu, słynny szwajcarski lekarz doktor Bessner, ekscentryczna arystokratka pani Van Schuyler wraz ze swą damą do towarzystwa panną Bowers, wojujący komunista Jim Ferguson oraz pokojówka Linnet, Louise Bourget. Podczas podróży Linnet popada w konflikt ze wszystkimi poza detektywem i pułkownikiem. Pisarce zarzuca oszczerstwo, pokojówce, która tęskni za narzeczonym, zabrania odejść ze służby, demaskuje doktora Bessnera, który okazuje się szarlatanem, drażni panią Schuyler widokiem swej biżuterii, na którą tamta ma ogromną ochotę, a w oczach Jima Fergusona jest uosobieniem klasowego pasożytnictwa, które należy bezwzględnie eliminować. Atmosfera na statku jeszcze się zagęszcza po tym, jak Linnet i Simon o mało nie padają ofiarami zamachu, jaki ktoś urządza na nich w świątyni w Karnaku. Na domiar złego Jacqueline znów trafia na ich ślad i niebawem dołącza do pasażerów statku. Pewnego wieczoru dochodzi do tragedii. Jacqueline dostaje ataku nerwowego i strzela do Simona. Rosalie, córka pani Otterbourne, jedyny świadek zajścia, rusza po pomoc. Podczas gdy doktor Bessner opatruje ranę Simona, Jacqueline pod okiem panny Bowers zasypia po zażyciu środka uspokajającego. Ale następnego ranka Linnet zostaje znaleziona martwa w swoim łóżku. Zginęła od strzału w głowę... Herkules Poirot, wspierany przez pułkownika Race'a, rozpoczyna śledztwo. Okazuje się, że każdy z pasażerów miał powód, aby zamordować Linnet. Winowajca próbuje zlikwidować także Poirota, podrzucając mu do kajuty jadowitą kobrę. Detektyw wychodzi cało z opresji. Ginie natomiast pokojówka Louise, a wkrótce pani Otterbourne, która widziała zabójcę dziewczyny. Powoli jednak kryminalna łamigłówka zaczyna się układać w logiczną całość. 02:25 NOC KRÓTKICH FILMÓW - CZARNY KAPTUREK Film animowany, 5 min, Polska, 1983 Reżyseria: Piotr Dumała Scenariusz: Piotr Dumała Zdjęcia: Grzegorz Świetlikowski Muzyka: Janusz Hajdun Przewrotna interpretacja znanej bajki o Czerwonym Kapturku w wydaniu dla dorosłych. Z chatki wychodzi chłopczyk, zakłada kapturek i idzie z koszyczkiem w las. Po drodze zjada i niszczy kwiaty. Spotkawszy ogromnego wilka, również go zjada. Do leżącego na ziemi podchodzi myśliwy. Wilk wydostaje się z chłopca i zjada myśliwego, po czym udaje się do pobliskiego domu, ale tam zabija go mężczyzna. Znalazłszy w brzuchu wilka czarny kapturek, chłopczyk popełnia harakiri. Z wnętrza wilka wydostaje się myśliwy. Biegnie przez las i znów dostrzega wilka, który podchodzi do położonego na wzgórzu domku, zagląda przez okno, wskakuje do środka i i rzuca się na spoczywającą w łóżku nagą kobietę. Jego zamiary nie są jednak krwiożercze. 02:30 NOC KRÓTKICH FILMÓW - LYKANTROPIA Film animowany, 5 min, Polska, 1981 Reżyseria: Piotr Dumała Scenariusz: Piotr Dumała Zdjęcia: Stanisław Kucner Muzyka: Aleksander Korecki, Andrzej Przybielski Fałszywe wilki, a właściwie ludzie przebrani w wilcze skóry, zostają wcześniej czy póżniej zdemaskowani i pożarci. 02:35 NOC KRÓTKICH FILMÓW - WOLNOŚĆ NOGI Film animowany, 9 min, Polska, 1988 Reżyseria: Piotr Dumała Scenariusz: Piotr Dumała Zdjęcia: Grzegorz Świetlikowski, Krzysztof Męcina Muzyka: Janusz Hajdun Śpiący spokojnie człowiek dezintegruje się nagle i rozpada. Po przebudzeniu wszystkie członki wracają do właściciela, z wyjątkiem nogi, która wybiera wolność... 03:00 KINO NOCNE - NOS Nowela filmowa, 27 min, Polska 1971 Scenariusz i reżyseria: Stanisław Lenartowicz Zdjęcia: Jerzy Stawicki Muzyka: Modest Musorgski Występują: Zdzisław Maklakiewicz, Elżbieta Góralczyk, Krzysztof Litwin, Janusz Kłosiński, Ferdynand Matysik, Maja Komorowska, Kalina Jędrusik, Ryszard Kotys, Krystyna Borowicz, Leonard Andrzejewski, Wirgiliusz Gryń, Zdzisław Kuźniar, Edward Lubaszenko, Wiesława Mazurkiewicz, Leopold R. Nowak, Igor Przegrodzki, Andrzej Rettinger, Janusz Zakrzeński i inni Adaptacja znanej noweli Mikołaja Gogola. Bohaterem tej historii pełnej zabawnych, a także dających do myślenia paradoksów, jest kolegialny asesor, który przybywa do stolicy, by zdobyć majętną żonę i wysokie stanowisko w hierarchii służbowej. Rosja za czasów autora "Martwych dusz" była prawdziwym "społeczeństwem mundurów", w którym o wartości człowieka decydowało miejsce na drabinie urzędniczej. Ów kult rangi stał się jednak przyczyną nieszczęść bohatera, któryw pewnym momencie stracił...nos. Obarczony piętnem inności nie ma już co marzyć o awansach w zuniformizowanym świecie. Na domiar złego nos zaczyna niejako żyć własnym życiem i zostaje... radcą stanu. A to o wiele, wiele więcej niż marny asesor kolegialny. Przenosząc arcydzieło Gogola na ekran, Lenartowicz zadbał o odpowiednią oprawę scenograficzną i kostiumową. Podobały się także zdjęcia Jerzego Stawickiego. Reżyser, trzymając się z grubsza litery oryginału, pozwolił sobie tu i ówdzie na odstępstwa, nasycając swój krótki film - nieobecną u Gogola - atmosferą frywolności.