TVP Kultura Wtorek, 07.11.2023 Zmiany z dnia 08.11.2023 w stosunku do raportu z dnia 02.11.2023 (dodano pozycję programową) 08:15 TRZECI PUNKT WIDZENIA Program publicystyczny, 24 min, Polska, 2023 Scenariusz: Dariusz Karłowicz, Marek Cichocki, Dariusz Gawin Prowadzący: Marek Cichocki, Dariusz Gawin, Dariusz Karłowicz W kolejnym wydaniu "Trzeciego punktu widzenia": 1. SCHROEDER - REAKTYWACJA Po wywiadzie, jakiego udzielił prasie były kanclerz Niemiec, można odnieść wrażenie, że wraca on do łask... Po wielkiej moralnej kompromitacji, której był bohaterem, jest to zupełnie niezrozumiałe. Czy jesteśmy właśnie świadkami zmiany atmosfery politycznej w Niemczech? Jak wpłynie to na sytuację związaną z wojną na Ukrainie, a także na relacje transatlantyckie? 2. ROCZNICA PONTYFIKATU JANA PAWŁA II 22 października minęła rocznica uroczystej inauguracji. Rozmowa o całej epoce w dziejach Kościoła i naszego kraju, jakim było życie i posłannictwo Papieża - Polaka. 3. "FUTERAŁ. O URZĄDZANIU MIESZKAŃ W PRL" Książka Agaty Szydłowskiej to niezwykła opowieść o przemianach, jakie od czasów tuż po wojnie aż do współczesności zachodziły we wnętrzach polskich mieszkań. O przemianach społecznych, ekonomicznych i kulturowych, które były tych zmian wyrazem. I o tym, jak wielka historia splata się z codziennością i wywiera na nią przemożny wpływ. (dodano pozycję programową) 20:00 TEATR TELEWIZJI - MGIEŁKA Spektakl teatralny, 80 min, Polska, 1986 Autor: Józef Hen Adaptacja i reżyseria: Juliusz Janicki Scenografia: Marek Karwacki Realizacja tv: Krzysztof Buchowicz Występują: Marta Klubowicz (Mgiełka), Janusz Gajos (Milton), Piotr Fronczewski (Sewer), Pola Raksa (Maryla), Anna Wojton (Liza), Danuta Kowalska (Sekretarka), Tomasz Górecki (Porucznik) oraz Rafał Modliński, Bogdan Baer, Stanisław Brudny, Henryk Drygalski, Krystyna i Juliusz Lubicz - Lisowscy, Ryszard Nawrocki, Lech Sołuba "Dużo dobrego można powiedzieć o widowisku"Mgiełka": genialna rola Janusza Gajosa, finezyjne rozgrywanie nastroju przez reżysera Juliusza Janickiego, świetnie podjęte przez wszystkich aktorów" - pisał recenzent po premierze spektaklu. Telewizyjna adaptacja opowiadania Józefa Hena "Mgiełka" (1970) to obyczajowo - psychologiczne widowisko o uczuciach łączących dojrzałego mężczyznę i młodą dziewczynę. Rzecz rozgrywa się w Warszawie, w naturalnych plenerach i autentycznych wnętrzach, a w liryczno - towarzyską grę wplątani są - poza parą głównych bohaterów - patronujący ich związkowi stołeczny playboy oraz dziarski porucznik z prowincji, aspirujący do roli narzeczonego dziewczyny zwanej Mgiełką. Milton, wybitny uczony, filozof, szybko piął się w górę i stał się prawdziwą potęgą. Dorobił się gabinetu i godzin przyjęć oraz biurka z pięcioma telefonami, z których jeden może załatwić wszystko. Sewer, jego dawny kolega z ławy szkolnej i studenckiej, czatuje właśnie przed szacownym gmachem na przyjaciela, chcąc prosić go o protekcję w sprawie koncesji na salon gier automatycznych. Milton odmawia. Po chwili w swym eleganckim gabinecie znajduje na biurku kopertę. Sekretarka serwująca kawę w pięknej porcelanie dopowiada, że w kasie czekają na pana profesora pieniądze za pół roku z góry, a na spakowanie rzeczy osobistych ma pół godziny. Odwołany w tak nagłym trybie ze stanowiska dygnitarz spaceruje ulicami miasta, po raz pierwszy od lat - pieszo. Przygląda się ludziom, spotyka z przyjacielem. Sewer, wytrawny podrywacz, umawia ich z dwiema panienkami z Białegostoku, które szukają swojej życiowej szansy w stolicy. Rzut monetą przesądza o tym, że dziewczyna zwana Finką, Finezyjką, Mgiełką - przypada Miltonowi. Po szampańskiej nocy profesor długo nie może o niej zapomnieć. Przyjaciel radzi mu zadbać o "większą przepustowość", ale zauroczony filozof myśli tylko o tej pięknej, kapryśnej, nieobliczalnej dziewczynie. Mgiełka umawia się z nim na spotkania i nie przychodzi. Pojawia się i znika. Oddaje mu się spontanicznie i namiętnie, a po chwili już jej nie ma, wyjeżdża za miasto w towarzystwie chłopaków "z kapeli". Dojrzały mężczyzna, który dotychczas z rozsądkiem i dystansem odnosił się do wszelkich życiowych doświadczeń, nawet romansu własnej żony, teraz nie umie się odnaleźć w nowej sytuacji. Przemożnej fascynacji towarzyszą głębokie rozterki - czy to jest miłość czy złudzenie, czy powinien rozwieść się, ożenić po raz drugi... Zazdrość o innych mężczyzn idzie w parze z obawami o przyszłość. Miltona prześladuje przerażający obraz wielkich rogów i nie jest pewien, czy kiedykolwiek zdoła przejść nad tym do porządku dziennego. Gdy on przeżywa katusze, na palcu Mgiełki nieoczekiwanie pojawia się pierścionek od przystojnego porucznika, solidnego i gotowego do żeniaczki.