TVP Kultura Poniedziałek, 04.12.2023 07:25 NIEDZIELA Z... MODĄ Program publicystyczny, 40 min, Polska, 2023 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Trębacz jazzowy, kompozytor, aranżer. Autor muzyki do filmów krótkometrażowych, dokumentalnych i fabularnych. Laureat wielu prestiżowych nagród, między innymi prestiżowej Europejskiej Nagrody Jazzowej przyznanej przez międzynarodowe grono krytyków muzycznych, ufundowanej przez Austrian Music Office w Wiedniu. Był organizatorem i dyrektorem festiwalu Jesień Jazzowa w Bielsku - Białej. W "Niedzieli z... " wspominamy Tomasza Stańkę. 08:15 FARAON Dramat historyczny, 145 min, Polska 1965 Autor: Bolesław Prus Reżyseria: Jerzy Kawalerowicz Scenariusz: Tadeusz Konwicki, Jerzy Kawalerowicz Zdjęcia: Jerzy Wójcik Muzyka: Adam Walaciński Aktorzy: Jerzy Zelnik, Barbara Brylska, Leszek Ferdegen, Wiesława Mazurkiewicz, Ewa Krzyżewska, Kazimierz Opaliński, Mieczysław Voit, Krystyna Mikołajewska, Emir Buczacki, Stanisław Milski i inni Jerzy Kawalerowicz, autor "Celulozy", "Cienia", "Pociągu", "Matki Joanny od aniołów" sięgnął po powieść Bolesława Prusa, gdyż jak powiedział "są w niej rzeczy genialne (...) dramat władzy w"Faraonie"jest niesłychanie aktualny, współczesny. Mechanika nie zmienia się tak wiele". Współautor scenariusza Tadeusz Konwicki dodawał: "Nie jest to powieść w pełnym znaczeniu tego słowa historyczna, jest to przede wszystkim wnikliwa analiza systemy władzy (...) Historia Ramzesa XIII jest typowym przykładem poczynań młodego człowieka, który wchodzi w życie z wiarą i potrzebą odnowy. Nie zna jeszcze wyższych racji stanu, nie interesują go prawa rządzące skomplikowanym aparatem władzy. Wydaje mu się, że to właśnie on potrafi zmienić dotychczasowy porządek rzeczy". Produkcja "Faraona" trwała trzy lata i rozpoczęła się powołaniem jesienią 1962 roku pracowni scenograficznej w Łodzi, która rozpoczęła szeroko zakrojone studia nad kostiumami i realiami życia starożytnego Egiptu. Zdjęcia kręcono w Europie, Azji i Afryce. W atelier łódzkiej wytwórni powstała większość scen rozgrywających się we wnętrzach pałacu faraona świątyń i labiryncie. Warszawska Stocznia Rzeczna wykonała według rysunków sprzed 4 tys. lat statek egipski. Na jeziorze Kirsajty koło Giżycka stworzono sztuczną wyspę, ozdobiono ją palmami i kępami lotosu, by sfilmować scenę przejażdżki Ramzesa i Sary po Nilu. Sceny masowe powstały głównie na pustyni Kyzył - Kum w Uzbekistanie. Ekipa przebywała tam prawie 5 miesięcy, pracowano w bardzo trudnych warunkach - w pełni lata temperatura powietrza w południe przekraczała 60 stopni Celsjusza, a piasku - 80. Taśma musiała być przechowywana w specjalnej chłodni. Bardzo dokuczliwy był też wszechobecny pył. Codziennie na plan zdjęciowy dostarczano 10 tys. butelek wody mineralnej. Niebezpieczne były również żmije piaskowe i jadowite pająki "falangi", rzucające się na ludzi z odległości paru metrów. Część zdjęć nakręcono w autentycznej scenerii w Egipcie np. scena, w której Ramzes dowiaduje się o śmierci ojca, rozgrywa się na tle piramid w Gizeh, jednakże tłumy turystów i nowoczesne zagospodarowanie tego terenu niemal uniemożliwiły znalezienie dogodnych ujęć. Jednym z licznych konsultantów filmu był prof. Kazimierz Michałowski, jeden z największych na świecie autorytetów w dziedzinie egiptologii. Innym był Shady Abdel Salem, egipski historyk sztuki, konsultant przy produkcji "Kleopatry". Niewątpliwym walorem "Faraona" jest także jego kolorystyka. Film utrzymany jest w tonacji złotożółtej, wyeliminowane zostały niemal zupełnie barwy jaskrawe. Jasną zieleń widać tylko raz - w scenie przejażdżki Nilem.Pochód udającej się na manewry armii młodego Ramzesa zostaje zatrzymany przez kapłana Herhora, który dostrzegł walczące na piasku skarabeusze - święte wizerunki boga słońca Amona. By ominąć żuki, oddziały muszą przejść przez kanał będący owocem morderczej pracy niewolnika - fellacha. Ramzes na próżno stara się przeciwstawić poleceniom kapłana. Rozwścieczony swoją bezsilnością oddala się. W czasie samotnej wędrówki spotyka piękną Żydówkę Sarę. Zauroczony jej urodą obiecuje zabrać ją do pałacu. Herhor, zdając raport panującemu faraonowi sugeruje, że Ramzes nie dojrzał jeszcze do objęcia dowództwa armii. Młody książę po raz kolejny doświadcza, jak silna jest władza kapłanów. Odsunięty od spraw państwowych spędza czas na jałowych zabawach, ciągle popada w finansowe tarapaty, przez co musi zapożyczać się u Fenicjan. Gdy Sara rodzi mu syna, królowa Nikotris i Herhor postanawiają, że dziecko wychowane zostanie w wierze mojżeszowej, tak by nigdy nie mogło rościć pretensji do tronu. Tymczasem kapłani przygotowują niekorzystny dla Egiptu traktat pokojowy z Asyrią. Zaniepokojeni tym kupcy feniccy zaczynają popierać Ramzesa, który otwarcie głosi konieczność wojny z Asyrią. (filmpolski.pl) 12:00 LAUREN BACALL, BOGINI WŚRÓD LUDZI (LAUREN BACALL, A LOOK FROM SKY (LAUREN BACALL, OMBRE ET LUMIERE)) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2016 Reżyseria: Pierre - Henry Salfati Scenariusz: Pierre - Henry Salfati Bardzo osobisty portret Lauren Bacall, wielkiej gwiazdy nurtu amerykańskiego kina noir, występującej u boku Humphreya Bogarta. 13:25 REŻYSERZY - OTTO PREMINGER 2/10 SEZON 4 (THE DIRECTORS - OTTO PREMINGER) Cykl dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Otto Premingera, autora takich obrazów jak "Anatomia morderstwa" czy "Laura". 14:25 OD UCHA DO UCHA - PRZYGODY RYCERZA SZAŁAWIŁY Film animowany, 13 min, Polska, 1956 Reżyseria: Edward Sturlis Scenariusz: Jan Brzechwa Muzyka: Zbigniew Turski Wykonawcy: Chór Eryana Krótki film animowany. Szaławiła, znany blagier i chwalipięta, okazuje się tchórzem. Szaławiła opowiada zgromadzonym w karczmie gościom o swoich niezwykłych przygodach, gdzie nie gościł, z kim nie bywał, czego nie doświadczył. Piękna animacja lalkowa będąca adaptacją znanego wiersza autorstwa Jana Brzechwy. (źródło: ninateka.pl) 14:50 OD UCHA DO UCHA - OPOWIADANIE KSIĘŻYCA Film animowany, 13 min, Polska, 1955 Autor: Hans Christian Andersen Reżyseria: Włodzimierz Haupe Scenariusz: Włodzimierz Haupe, Halina Bielińska Wykonawcy: Bronisław Pawlik, Seweryn Butrym Krótki film animowany. Adaptacja baśni Hansa Christiana Andersena o chłopcu, który według przepowiedni miał zostać królem. 16:25 RETRO KINO - VERA CRUZ (VERA CRUZ) Western, 90 min, USA 1954 Reżyseria: Robert Aldrich Scenariusz: Roland Kibbee i James R. Webb Zdjęcia: Ernest Laszlo Muzyka: Hugo Friedhofer Aktorzy: Gary Cooper, Burt Lancaster, Denise Darcel, Cesar Romero, Sarita Montiel, George Macready, Ernest Borgnine, Morris Ankrum i inni Rok 1866. W Meksyku trwa wojna domowa. Los styka przypadkowo dwóch awanturników: byłego majora wojsk Południa Benjamina Trane'a (Gary Cooper) i zuchwałego bandytę Joe Erina (Burt Lancaster), którzy trafili tam w poszukiwaniu łatwego zysku. Postanawiają walczyć po tej stronie, która zapewni im jak największe korzyści w zamian za ich usługi. Decyzja nie jest jednak łatwa, bo zakochana w majorze meksykańska dziewczyna namawia go, by zasilił szeregi rewolucjonistów Benita Juareza. Markiz de Labordere przekonuje ich z kolei, że powinni wspomagać cesarza Maksymiliana. Na dworskim balu Trane i Erin poznają piękną hrabinę Marie Duvarre. Obaj zostają zaangażowani jako eskorta arystokratki podczas jej podróży ze stolicy Meksyku do Vera Cruz. Droga jest bardzo niebezpieczna, prowadzi bowiem przez tereny opanowane przez zwolenników Juareza. W czasie jazdy Trane i Erin dowiadują się, że hrabina wiezie złoto dla wojsk cesarskich. Postanawiają je zrabować, ale z takimi samymi zamiarami nosi się także markiz de Labordere. Cesarski skarb chce zdobyć również Ramirez, generał armii Juareza. Na jednym z postojów hrabina ucieka ze złotem, zostawiając Trane'a i Erina, którzy wpadają w pułapkę zastawioną przez generała. Za odpowiednio wysoką zapłatą obaj wspólnicy zgadzają się pomóc mu w odzyskaniu skarbu. Zmarły w 1983 r. reżyser Robert Aldrich, twórca m.in. "Ostatniej walki Apacza", "Śmiertelnego pocałunku", "Wielkiego noża", "Ataku", "Ostatniego zachodu słońca", "Co się zdarzyło Baby Jane?" i "Parszywej dwunastki", wzbudzał często skrajne opinie. Jego filmami zachwycano się i lekceważono je. Oskarżano o zły gust, przejaskrawione efekty i wychwalano konsekwencję mrocznego stylu. Aldrich zaczynał pracę reżysera od współpracy z telewizją, ale gdy na początku lat 50. nadarzyła mu się okazja nakręcenia filmu dla wytwórni MGM, skwapliwie z niej skorzystał. Pierwszy sukces przyniósł mu jednak dopiero "Śmiertelny pocałunek" z 1955 r. Od tego czasu zaczął się kształtować charakterystyczny dla niego styl: brutalna ekspresja, zatarte podziały na pozytywnych i negatywnych bohaterów, postacie przerysowane, niemal karykaturalne, kierujące się irracjonalnymi, okrutnymi instynktami, walka o dominację jednego człowieka nad drugim jako jeden z głównych motywów jego dzieł, a jednocześnie nieobecność w nich wątku prawdziwej, spełnionej miłości. Świat pokazywany w filmach Aldricha jest z reguły światem przesyconym przeczuciem zagłady, gdzie lęk i swoista dekadencja wyładowują się w aktach przemocy. Tak jest i w westernie "Vera Cruz": wszyscy walczą tam ze wszystkimi, nie przestrzegając żadnych reguł. Gary Cooper jako szlachetny rewolwerowiec irytuje sztywnością i chłodem, a pełen dzikiej energii, amoralny Burt Lancaster jako Joe Erin wzbudza żywiołową sympatię. 18:50 DELACROIX, SZTUKA PONAD WSZYSTKO (DELACROIX, L'ART A TOUT PRIX) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2018 Reżyseria: Martin Fraudreau Scenariusz: Martin Fraudreau Dokument o twórczości francuskiego malarza epoki romantyzmu, Eugene'a Delacroix, znanego z takich obrazów, jak Masakra na Chios, Wolność wiodąca lud na barykady czy Kobiety algierskie. W malarstwie inspirował się aktualnymi wydarzeniami politycznymi, egzotycznymi podróżami, antykiem a także literaturą; stawiał na obrazowość i przekazywał emocje dzięki kolorom i fakturze. Jego dzieła nierzadko wywoływały sensację wśród współczesnych, gdyż nie stronił od kontrowersyjnych aktualnych tematów politycznych, łamiąc zasady tradycyjnego malarstwa historycznego. Jest także autorem fresków w paryskich budynkach użyteczności publicznej i w kościele Saint Sulpice. 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - SEKRET JEJ OCZU (EL SECRETO DE SUS OJOS) Dramat kryminalny, Argentyna/Hiszpania 2009 Scenariusz na podstawie powieści Eduardo Sacheri i reżyseria: Juan Jose Campanella Aktorzy: Ricardo Darin, Soledad Villamil, Pablo Rago, Javier Godino, Guillermo Francella "Sekret jej oczu" odniósł sukces kasowy i komercyjny, został świetnie przyjęty przez międzynarodową krytykę, w tym także w Stanach Zjednoczonych, czego dowodem jest Oscar 2010 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Rok wcześniej zdobył prestiżową nagrodę Goya Award (hiszpański Oscar). Spośród krajów Ameryki Łacińskiej to właśnie Argentyna jako pierwsza może się poszczycić dwiema oscarowymi statuetkami (za "Wersję oficjalną" i wspomniany już "Sekret jej oczu"). Twórcą filmu jest Juan J. Campanella (rocznik 1959), argentyński reżyser telewizyjny i kinowy, który w 2006 roku przyjął obywatelstwo hiszpańskie. Absolwent szkoły filmowej w Nowym Jorku, ma w swym artystycznym dossier także produkcje zrealizowane w Ameryce, m.in. reżyserował niektóre odcinki popularnych seriali "Dr House" i "Prawo i bezprawie". "Sekret jej oczu" - to smutna refleksja na temat sytuacji politycznej w reżimowej Argentynie lat 70. , kiedy to krajem rządziła wojskowa junta. Podstawową warstwę filmu tworzą dramatyczne wydarzenia, które miały wtedy miejsce. Po latach wraca do nich główny bohater Benjamin Esposito, który jest na emeryturze i nadmiar wolnego czasu postanawia wykorzstać twórczo, pisząc wspomnieniową książkę. Rozpamiętuje różne sytuacje związane z kryminalną sprawą z tamtego okresu, która do dziś nie daje mu spokoju. Podejmuje kolejną już próbę przelania na papier kłębiących się myśli o strasznej zbrodni - 21 czerwca 1974 roku. Ricardo Morales jadł śniadanie z Lilianą Colotto po raz ostatni. Pamiętał każdy szczegół tego ranka przez resztę życia. Planowali pierwsze wspólne wakacje... Zapisana kartka jednak znowu ląduje w koszu do śmieci. Powrót do tamtej mrocznej sprawy wiele kosztuje Esposito i wiele zmienia w jego życiu. Roztrząsanie kryminalnej intrygi dokonuje się na tle miłosnych rozterek bohatera. Akcja została usytuowana w dwóch płaszczyznach czasowych, w przeszłości - kiedy Esposito prowadził śledztwo - i w teraźniejszości. Benjamin Esposito całe swoje życie zawodowe przepracował w argentyńskim sądownictwie. Po przejściu na zasłużoną emeryturę próbuje pisać, odwiedza też starą pracę, a przede wszystkim Irene Menendez - Hastings, z którą od lat łączy go zażyła przyjaźń. Od początku znajomości Esposito jest pod dużym wrażeniem pięknej sędzi. Dzieli się z nią swoimi planami napisania powieści o zbrodni sprzed ponad 20 lat, której okoliczności nigdy nie ujrzały światła dziennego. Za punkt honoru stawia sobie wyjaśnienie sprawy gwałtu i mordu Liliany Colotto. Esposito wspomina moment, kiedy przedstawiono mu Irene jako nową kierowniczkę wydziału, a on miał być jej zastępcą. Zakochał się w niej od pierwszego wejrzenia, a tłumione przez lata wielkie uczucie do sędzi przetrwało do dziś, choć ona ma męża i dzieci. Właśnie wtedy Benjamin Esposito został przydzielony do sprawy brutalnego morderstwa Liliany Colotto. W piękny czerwcowy poranek 1974 roku młoda kobieta została zaatakowana przez nieznanego sprawcę w swoim domu. Esposito obiecał wtedy mężowi ofiary, Ricardo, że nie spocznie, dopóki sprawca nie zostanie skazany na śmierć za swój czyn. Oto widz jest świadkiem toczącego się dochodzenia, które prowadzi Esposito wraz ze swym asystentem i kolegą Pablo Sandovalem, mającym poważne problemy z alkoholem. Benjamin nieraz wyciąga przyjaciela z kłopotów. Nad wyjaśnieniem ponurej zbrodni pracuje z nimi także Irene.Tymczasem ich rywal Romano z drugiego wydziału doprowadza do zakończenia śledztwa, wskazując winnych. Jego podwładni siłą wymuszają na dwóch robotnikach, 35 - letnim Jacinto Caceresie i 34 - letnim Juanie Roblesie, przyznanie się do winy. Kiedy Esposito odwiedza ich w więzieniu, są w opłakanym stanie. Stara się zrobić wszystko, by ich wypuszczono na wolność i z jeszcze większą energią zabiera się do wyjawienia prawdy. Rozmowa z mężem zamordowanej kobiety i przegląd ich rodzinnych albumów ze zdjęciami, naprowadzają go na trop młodego mężczyzny, Isidoro Gomeza z Chivilcoy, rodzinnego miasta Liliany. Choć Irene sceptycznie podchodzi do tego wątku, Esposito już nie ma wątpliwości, kto zabił. Dalsze śledztwo wykazuje, że Isidoro do niedawna przebywał w Buenos Aires, ale opuścił nagle swoje mieszkanie i porzucił pracę, nie zgłaszając się nawet po wypłątę. Sandoval i Esposito jadą razem do Chivilcoy i obserwują dom matki podejrzanego. Kiedy starsza pani wychodzi, Benjamin włamuje się do jej mieszkania, z którego wykrada listy pisane przez Isidoro. Na wieść o ich samowolnej akcji, rozwścieczony szef zamyka sprawę. Upór i determinacja Esposito, zostają w końcu nagrodzone. Po roku śledztwo zostaje wznowione, dzięki pomocy Irene. Sandoval i Benjamin dopadają wreszcie drania, który zostaje zdemaskowany. Ale wkrótce okazuje się, że w wyniku zaskakujących układów osadzony w więzieniu Isidoro Gomez zostaje ułaskawiony. 22:45 PANORAMA KINA POLSKIEGO - JAK BYĆ KOCHANĄ Dramat wojenno - obyczajowy, 96 min, Polska 1962 Reżyseria: Wojciech Jerzy Has Scenariusz: Kazimierz Brandys Zdjęcia: Stefan Matyjaszkiewicz Muzyka: Lucjan M. Kaszycki Aktorzy: Barbara Kraftówna, Zbigniew Cybulski, Artur Młodnicki, Wieńczysław Gliński, Wiesław Gołas, Zdzisław Maklakiewicz, Tadeusz Kalinowski, Wiesława Kwaśniewska, Andrzej Hrydzewicz, Zofia Jamry, Alicja Bobrowska, Krzysztof Litwin, Irena Orska, Mieczysław Pawlikowski, Kalina Jędrusik Kiedy film "Jak być kochaną" wchodził na ekrany widzowie i krytycy spodziewali się kolejnego utworu o okupacji. Tematyka wojenna była wówczas tym, czym obecnie jest kino akcji. Częstotliwość, z jaką pojawiała się w coraz to nowych filmach, stawała się męcząca. Wojciech Has zrobił jednak publiczności niespodziankę. Wprawdzie akcja "Jak być kochaną" toczy się głównie podczas okupacji, ale niemal zupełnie nie dotyczy zbrojnych akcji podziemia i hitlerowskiego terroru. Czas wojny służy tylko za tło poruszającej opowieści o tragicznej, niespełnionej miłości. Felicja - główna bohaterka filmu - jest młodą, początkującą aktorką, zakochaną bez wzajemności w koledze po fachu, Rawiczu. Gdy pada na niego podejrzenie o zabicie volksdeutscha, dziewczyna podejmuje się ukryć go pod swoim dachem. Marzy, że Rawicz mieszkając z nią, odwzajemni jej uczucie. Żeby mieć ukochanego przy sobie, gotowa jest na każde poświęcenie. I rzeczywiście, los wystawi ją kilkakrotnie na bardzo ciężką próbę. Felicja przetrzyma jednak wszystko w nadziei, że Rawicz zostanie z nią także, gdy wojna się skończy. Nie dostrzega, że jej ofiara stała się dla niego ciężarem nie do zniesienia. Nie przypuszcza, że kiedy tylko nadarzy się sposobność, aktor porzuci świadka swych upokorzeń, załamań i upadków. Rola Felicji w wykonaniu Barbary Krafftówny została okrzyknięta jedną z największych kreacji kobiecych w dziejach polskiego filmu. Aktorka świetnie oddała skomplikowaną i niebanalną osobowość swojej bohaterki. Mistrzowsko ukazała często sprzeczne uczucia, kierujące jej postępowaniem. Wiarygodnie nakreśliła ewolucję duchową dziewczyny, którą bolesne doświadczenia nauczyły gorzkiej, życiowej mądrości. Film "Jak być kochaną" otrzymał "Złote Wrota" dla najlepszego filmu oraz nagrody za scenariusz i kreację Barbary Krafftówny na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Francisco w 1963 roku. 00:40 GALERIA SZTUKI NA EKRANIE - MICHAŁ ANIOŁ, MIŁOŚĆ I ŚMIERĆ (EXPOSITION ON SCREEN. MICHELANGELO. LOVE AND DEATH) Cykl dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Phil Grabsky Filmowe spotkania z najbardziej znanymi artystami i dziełami sztuki na świecie. Każdy odcinek opowie o innym artyście i przybliży jego biografię, odkrywając miejsca, w których żył i pracował, relacje z przyjaciółmi czy rodziną, za pośrednictwem prywatnych listów ożywiając mało znane szczegóły ich prywatności. Wystawa na ekranie zapewnia uprzywilejowany dostęp do arcydzieł w największych muzeach i galeriach na świecie. Bohaterami odcinków będą m. in. Leonardo da Vinci, Rembrandt; Cezanne, Monet, Picasso. Jest paru twórców, o których wiadomo, że są po prostu najwięksi. Leonardo da Vinci, Rembrandt, Picasso. Jednak gdy zacznie się analizować dzieła Michała Anioła, poczucie podziwu nie przestaje rosnąć. Wszystko jedno, czy robił szkic, czy pisał wiersz, czy wykuwał potężną rzeźbę, zawsze zmagał się z najgłębszymi, najmroczniejszymi i najtrudniejszymi myślami. Zastanawiał go fenomen życia i śmiertelności, kruchość istnienia. Michał Anioł jest obecnie powszechnie znany. Był też niezwykle sławny za życia. Można go uznać za pierwszego artystę - celebrytę. Doczekał się dwóch swoich biografii. Bardzo interesował się tymi publikacjami i pomagał przy ich wydaniu. Zmarł w roku 1564 w wieku 88 lat. Jego ciało przewieziono z Rzymu do Florencji i złożono w bazylice Świętego Krzyża. 01:35 WIELKI NAPAD NA POCIĄG (THE FIRST GREAT TRAIN ROBBERY) Film sensacyjny, 106 min, Wielka Brytania 1978 Scenariusz na podstawie własnej powieści "The Great Train Robbery" i reżyseria: Michael Crichton Zdjęcia: Geoffrey Unsworth Muzyka: Jerry Goldsmith Aktorzy: Sean Connery, Donald Sutherland, Lesley - Anne Down, Alan Webb, Malcolm Terris, Robert Lang, Michael Elphick, Wayne Sleep i inni Gdyby Michael Crichton pozostał wierny medycynie i naukom biologicznym, które studiował na uniwersytecie Harvarda, jego sława lekarza prawdopodobnie nie wyszłaby poza obręb jednego miasta. Na szczęście, jeszcze jako student zaczął pisywać powieści wydawane pod różnymi pseudonimami (najczęściej John Lange), by w 1969 r. opublikować pierwszą książkę "Andromeda Strain" już pod własnym nazwiskiem. Jej ekranizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem publiczności i Crichton uznał, że nic nie stoi na przeszkodzie, by także następne jego powieści trafiły na duży ekran. W 1973 r. sam stanął za kamerą i tak powstał jego autorski debiut - thriller "Świat Dzikiego Zachodu". Potem były kolejne, równie udane adaptacje: zrealizowana w 1978 r. "Coma" i późniejsza o 6 lat "Ucieczka". Największą sławę przyniosła jednak Crichtonowi powieść "Park Jurajski" i napisany na jej podstawie scenariusz filmu Stevena Spielberga. "Wielki napad na pociąg" to próba odtworzenia wydarzeń, które autor książki i jej filmowej adaptacji określił jako "pierwszy w historii napad na jadący pociąg". Historia ta wydarzyła się naprawdę w Anglii w 1855 r. Edward Pierce, podający się za bogatego przedsiębiorcę, postanawia - z pomocą niejakiego Agara, irlandzkiego specjalisty od otwierania sejfów i jego pięknej kochanki Miriam - obrabować pociąg, który kursuje na trasie Londyn - Folkestone i regularnie przewozi transporty złota. Trójka sympatycznych złoczyńców obmyśla szczegółowy plan napadu. Pierwszą przeszkodą, jaką muszą pokonać, jest zdobycie czterech kluczy otwierających zamki sejfu, w którym przechowuje się przewożone złoto. Wykorzystując swą urodę i wdzięk, Miriam uwodzi kolejno dyrektora banku i jednego z jego zastępców, zdobywając odciski dwóch kluczy. Z pomocą "Czystego" Willy'ego, sprytnego oszusta, Agar dostaje się do pilnie strzeżonego działu spedycji na stacji London Bridge i zdobywa odciski dwóch pozostałych kluczy. W dniu napadu nagła zmiana systemu ochrony cennego depozytu zmusza rabusiów do pośpiesznej korekty ich wcześniejszych planów. "Wielki napad na pociąg" ma wiele atutów dobrego, rozrywkowego kina: wartka akcja, sporo humoru, doskonale odtworzone realia wczesnowiktoriańskiej Anglii, a przede wszystkim znakomici aktorzy: Sean Connery, Donald Sutherland oraz Lesley - Anne Down. 03:40 SCENA MUZYCZNA - MILO ENSEMBLE Koncert, 44 min, Polska, 2021 Reżyseria: Małgrzata Kosturkiewicz Prowadzący: Marek Horodniczy Wykonawcy: Milo Ensemble Gośćmi kolejnego odcinka Sceny Muzycznej są członkowie grupy Milo Ensemble, któremu przewodniczy Milo Kurtis. Twórca grupy to multiinstrumentalista, człowiek wielu pasji i talentów. Współtworzył legendarne zespoły polskiej muzyki alternatywnej, takie, jak: Ossian, Izreal czy Voo Voo. Grupa składa się z ośmiu muzyków z trzech kontynentów. Czerpie inspirację z etnicznych korzeni oraz odległych tradycji i kultur.