TVP Kultura Wtorek, 12.12.2023 08:25 HISTORIA KINA W POPIELAWACH Dramat, 95 min, Polska 1998 Scenariusz i reżyseria: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Krzysztof Majchrzak, Bartosz Opania, Grażyna Błęcka - Kolska, Michał Jasiński, Tomasz Krysiak, Franciszek Pieczka, Mariusz Saniternik, Joanna Pierzak, Izabella Bukowska, Maria Gładkowska, Jan Nowicki, Anna Biernacka, Edward Kusztal, Aleksander Bednarz, Bogusław Nobielski, Maria Wójcikowska, Zdzisław Reczyński, Michał Szkóp i inni "Nie poddaję się oczekiwaniom widzów. Tym, co kontroluje moją pracę, jest wewnętrzne przekonanie o słuszności, uczciwości i serdeczności tego, co robię. Jeśli to się zrymuje z oczekiwaniami widzów, proszę uprzejmie. Jeżeli się nie zrymuje - przepraszam. Na zapotrzebowanie społeczne niech odpowiadają moi zdolniejsi koledzy. W każdym filmie zabiegam, żeby odkrywać dla siebie coś nowego. Nie chcę powtarzać światów, które już wykreowałem. Nie sądzę, żebym stał w miejscu. Widzom mogę powiedzieć tyle: przyjdźcie na ten film, a zobaczycie, jak wiele zdarzyło się ostatnio" - deklarował w jednym z wywiadów Jan Jakub Kolski. To słowa niezwykłe w czasach dominacji filmowej komercji i podporządkowania X Muzy dogmatowi zysku. Przypominające, że prawdziwa sztuka jest w swej istocie elitarna. Dąży nie do schlebiania masowym gustom (to domena, demokratycznej z natury, rozrywki), lecz odkrywania nieznanych obszarów piękna, poszerzania granic ludzkiej wyobraźni i wrażliwości. Często też staje się widzialnym świadectwem poszukiwania przez artystę własnego miejsca w rzeczywistości, budowania przezeń oryginalnej wizji świata. Dotychczasowy dorobek twórczy Jana Jakuba Kolskiego dobitnie potwierdza tę regułę. Kolejne filmy reżysera, od debiutanckiego "Pogrzebu kartofla" aż po "Historię kina w Popielawach", dowodzą z jednej strony przywiązania do pewnych motywów i pejzaży, z drugiej zaś pokazują duchowy rozwój ich twórcy, jego zmagania z własnymi obsesjami i kompleksami. Fabuła "Historii kina w Popielawach" rozgrywa się również w scenerii znanej z wcześniejszych obrazów Kolskiego (malownicze pola, dalekie horyzonty, wiejskie chałupy) i wśród "znajomych" typów ludzkich (nieudaczni, ułomni, wewnętrznie niespełnieni mężczyźni; kobiety cierpiące z powodu nieszczęśliwej miłości). Krąży też wokół bliskich reżyserowi tematów: czasu, przeznaczenia, bólu, miłości. "Historia..." stanowi jednak również zamknięcie pewnego etapu twórczych poszukiwań Kolskiego. "Jest ostatnim z serii filmów, w których dokonywałem osobistych rozliczeń ze światem" - jak mówił w jednym z wywiadów. To z jednej strony zwiastun rozluźnienia więzów z wypracowaną przez lata estetyką, z drugiej zaś utwór bardzo osobisty, nawiązujący do rzeczywistych dziejów przodków artysty. "W mojej prywatnej historii rodzinnej cztery pokolenia zapisywały kartę pod nazwą"film", prawie od początku, odkąd kino istnieje. Prababka na początku wieku miała jedno z pierwszych kin w Łodzi"Theatre Optique Parisien", dziadek był producentem filmowym, przedstawicielem firm Fox, Metro Goldwyn Meyer, Paramount. Ojciec - montażysta filmowy, siostra - montażystka, ja - też filmowiec. Ale nie znalazłem dość odwagi czy nieskromności, żeby opowiadać wprost tę historię. Ukryłem więc moich antenatów za postaciami filmowymi" - zwierzał się swego czasu reżyser. Narratorem tytułowej "historii" jest dziesięcioletni Staszek Szewczyk, wychowany wprawdzie w mieście, lecz uczący się w wiejskiej szkole w Popielawach, skąd pochodzą jego dziadkowie. W pamiętniku, który pisze, bardzo wiele miejsca zajmuje zasłyszana historia barwnego, głośnego w okolicy, kowalskiego rodu Andryszków. Zaczyna się ona od Józefa Andryszka, zwanego Pierwszym. W XIX wieku zbudował on kinomaszynę, zanim jeszcze to samo uczynili na Zachodzie bracia Lumiere. Poprzez następne pokolenia saga rodzinna dochodzi do lat sześćdziesiątych XX wieku, czyli losów Józefa Andryszka Szóstego, zwanego Szustkiem, który marzy o odtworzeniu wynalazku swego przodka. Stanowczo sprzeciwia się temu jego ojciec, uważając, że kinomaszyna była przez lata przekleństwem rodu. W ten sposób pod ręką Kolskiego fascynująca historia rodzinna splata się nierozerwalnie z rozważaniami o fenomenie kina. Liczne wyróżnienia polskie i zagraniczne, w tym m.in. Złote Lwy w Gdańsku - Gdyni (1998) za najlepszy film roku oraz nagrody dla Krzysztofa Majchrzaka (pierwszoplanowa rola męska), Kazimierza Rozwałki (produkcja) i Jana Jakuba Kolskiego (nagroda Kin Studyjnych); Syrenka Warszawska (1998); Brązowe Grono na LLF w Łagowie (1998); Grand Prix dla filmu na Międzynarodowym Spotkaniu Kina i Telewizji - Kino Pełnoekranowe w Genewie (1999); Srebrny Witeź na MFF Słowiańskich i Prawosławnychw Moskwie (1999) oraz Grand Prix na Festiwalu Alte Adria Cinema w Trieście (1999) dla Jana Jakuba Kolskiego. 10:15 NA KREDYT Film obyczajowy, 29 min, Polska, 2008 Reżyseria: Przemysław Nowakowski Scenariusz: Przemysła Nowakowski Zdjęcia: Romuald Lewandowski Muzyka: Jan Komar Aktorzy: Łukasz Garlicki, Magdalena Popławska, Magdalena Górska, Karolina Gorczyca, Sławomir Grzywkowski Współczesna wersja średniowiecznej legendy o parze kochanków, którzy nie mogli się spotykać, ponieważ ciążyła nad nimi klątwa. Agnieszka i Lucek nie spotykają się. Jednak nie z powodu klątwy, lecz kredytu. Agnieszka pracuje w ciągu dnia jako lekarka w szpitalu, a Lucek nocą jako Dj w klubie. Postanowili, że zainwestują we wspólną przyszłość. Wzięli kredyt i kupili mieszkanie. Spłata rat wymaga, żeby pracowali coraz więcej. Ich godziny pracy rozmijają się. Pewnego dnia znajdują wyjście: będą nagrywać nawzajem swoje życie i przesyłać sobie video - listy. Zaczynają od prostej rejestracji życia codziennego. Potem jednak Lucek zaczyna niebezpiecznie zagłębiać się w wykreowany świat. Z czasem traci kontakt z Agnieszką - a tym samym - z rzeczywistością. I wtedy poznaje Werę. (www. studiomunka. pl) 11:00 PRZEPROWADZKI - ODC. 6/10 - NOCNIK PANNY AGATY TURSKIEJ Serial historyczny, obyczajowy, 51 min, Polska, 2000 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Piotr Śliskowski, Jacek Januszyk Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Leon Charewicz, Maja Ostaszewska, Dawid Łepkowski, Anna Samusionek, Agnieszka Wagner, Cezary Harasimowicz, Olaf Lubaszenko, Małgorzata Lorentowicz, Paweł Deląg Rok 1920. Armia Czerwona zbliża się do Warszawy. Szczygieł zgłasza się na ochotnika do wojska polskiego. Dostaje rozkaz sformowania oddziału transportowego. Wojenna zawierucha rzuca Cześka i jego towarzyszy broni w pobliże Radzymina, a dokładnie do posesji państwa Kubiczów. Służąca Agata zakochuje się w Szczygle. Dziewczyna usługuje starej pani Kubicz, bez przerwy domagającej się "la tasse de nuit", czyli po prostu nocnika. Obowiązkowość Agaty przeradza się w heroizm, kiedy na posiadłość napadają bolszewicy. Nie waha się narazić życia, byle tylko uchronić nocnik od zguby. Na szczęście, w sukurs służącej przychodzi polska konnica. 12:05 GRY I ZABAWY DZIECIĘCE Film dokumentalny, 21 min, Polska, 2010 Reżyseria: Maciej Adamek Scenariusz: Maciej Adamek Film przedstawia gry i zabawy wymyślane przez dzieci w przedszkolu. Cechą charakterystyczną większości tych zabaw jest nawiązanie do świata dorosłych. Dzieci przejmują od dorosłych ich sposób mówienia, wyznawane wartości, a także naśladują ich zachowanie. Wyolbrzymiają to wszystko i przetwarzają na swój sposób, tworząc swoiste krzywe zwierciadło świata dorosłych. Uwielbiają też podchwytywać obowiązujące wzorce kulturowe, to, co jest modne i często pokazywane w telewizji. 12:40 ZACZAROWANY KOT. KONSTANTY ILDEFONS GAŁCZYŃSKI Film dokumentalny, 53 min, Polska, 2022 Reżyseria: Marta Węgiel Scenariusz: Marta Węgiel Zdjęcia: Maciej Mroziewski, Maciej Flaumenhaft Wykonawcy: Krzysztof Gadacz Film dokumentalny przedstawiający sylwetkę poety Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Kim był Gałczyński - konformistą czy genialnym poetą? Jak czas historyczny kształtuje twórczość poetycką? O poecie wypowiedzą się m.in. Marta Wyka, Anna Arno, Maciej Urbanowski, Wojciech Kass - dyrektor Muzeum - Leśniczówka Pranie. Film jest próbą odpowiedzi na pytanie, która, z wielu kontrowersyjnych twarzy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, jest prawdziwa? Może żadna, może wszystkie? Na to pytanie odpowiadają literaturoznawcy i biografowie Poety: Maciej Urbanowski, Marta Wyka, Wojciech Kass, Anna Arno i inni. Wykorzystano wypowiedzi archiwalne Kiry Gałczyńskiej, Ireny Kwiatkowskiej, Czesława Miłosza. Dzieciństwo, młodość, decyzje życiowe, studia, początki twórczości, pobyty w różnych miastach i dramatyczne uwikłania historyczne i w sferze prywatnej. Fragmenty najważniejszych poematów poetyckich i najsłynniejszych wierszy - z materiałów archiwalnych TVP. Fotografie - z Muzeum Literatury i Muzeum K. I. Gałczyńskiego w Praniu. 13:50 WIŚNIAK Film dokumentalny, 47 min, Polska, 2020 Reżyseria: Paulina Ibek Scenariusz: Paulina Ibek Zdjęcia: Maciej Dźwigaj, Paulina Ibek, Maciej Mroziewski, Łukasz Perkowski Dokument przybliża sylwetkę Kazimierza Wiśniaka, scenografa, rysownika, jednego z założycieli kabaretu Piwnicy pod Baranami. 14:50 EDVARD MUNCH, NIEMY KRZYK (EDVARD MUNCH, THE SCREAM OF LIFE.) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2022 Reżyseria: Erik Poppe Edvard Munch - norweski malarz i grafik uznawany za jednego z prekursorów ekspresjonizmu. Jego najbardziej rozpoznawanym dziełem jest Krzyk z 1893 roku. Był malarzem emocji, które potrafił wyrazić z niezrównaną mocą. Jego twórczość skoncentrowana jest na temacie natury, od najwcześniejszych obrazów, przedstawiających pejzaże norweskie, przez symboliczne, będące wyrazem ludzkich uczuć, po metaforyczne przedstawiające cykl życia. 16:25 JULIA ALBO KLUCZ DO SNÓW (JULIETTE OU LA CLEF DES SONGES) Melodramat, 89 min, Francja, 1951 Reżyseria: Marcel Carne Scenariusz: Georges Neveux, Marcel Carne Aktorzy: Grard Philipe, Suzanne Cloutier, Yves Robert Michel (Grard Philipe), z miłości do Juliette (Suzanne Cloutier), okrada swojego pracodawcę, pana Bellangera (Jean - Roger Caussimon), za co trafia do więzienia. Pewnej nocy budzi się nagle w swojej celi i odkrywa, że bramy aresztu są otwarte. Po opuszczeniu przybytku trafia do dziwnego miasteczka, w którym wszyscy mieszkańcy stracili pamięć. Tam ponownie spotyka Juliette, która ma zamiar poślubić wpływowego mężczyznę. Michael podejrzewa, że może to być Sinobrody. Melodramat, 89 min, Francja, 1951 Reżyseria: Marcel Carne Scenariusz: Georges Neveux, Marcel Carne Aktorzy: Grard Philipe, Suzanne Cloutier, Yves Robert 18:10 RES POLONIAE - O POLSCE Z ODDALI - PAOLO DEL BIANCO Rozmowa, 25 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj Poleski Scenariusz: Piotr Poraj Poleski, Anna Szałańska, Jolanta Rzegocka Program "Res Poloniae - o Polsce z oddali" to cykl wywiadów przeprowadzonych przez Jolantę Rzegocką w różnych krajach. Tym razem dziennikarka odwiedza Włochy, gdzie rozmawia z przedstawicielami kulturalnych elit. Misją programu jest wzajemne poznanie się Polaków i Włochów, odnalezienie we Włoszech polskich śladów, a także uświadomienie sobie wszystkiego, co może łączyć obydwa narody. 18:50 STAWKA WIĘKSZA NIŻ ŻYCIE - ODC. 15/18 - OBLĘŻENIE Serial sensacyjny, wojenny, 55 min, Polska, 1967 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Stanisław Mikulski, Emil Karewicz, Stanisława Zaczyk, Jerzy Kaliszewski, Halina Kossobudzka, Jolanta Zykun, Lucyna Suchecka, Janusz Bukowski Wycofujące się z terenów Polski oddziały niemieckie usiłują wywieźć urządzenia z fabryki rakiet profesora Glassa. Hans Kloss kontaktuje się z robotnikami z fabryki, którzy organizują tam ruch oporu. Niemcy orientują się, że nie zdołają wywieźć ciężkich maszyn, postanawiają więc je zniszczyć. Brunner chce zabić wszystkich robotników pracujących w fabryce. Sekretarka Glassa przekazuje informację o planach Brunnera Staszkowi, polskiemu robotnikowi, w którym jest zakochana. Przypadkowo sekretarka jest świadkiem czułej rozmowy Staszka z Agnieszką, służącą Glassów. Dowiaduje się, że Staszek nic do niej nie czuje, przeciwnie, darzy sympatią Agnieszkę. Słyszy też o polskim agencie w mundurze oficera Wehrmachtu. Przekazuje tę informację Brunnerowi i Brochowi. Obaj sądzą, że owym agentem jest Kloss. Fabryka zostaje otoczona przez oddziały niemieckie, a Brunner bierze Klossa na muszkę. 20:00 TEATR TELEWIZJI - PRADZIADY Spektakl teatralny, 54 min, Polska, 2018 Autor: Wojciech Kuczok Reżyseria: Michał Zdunik Zdjęcia: Adam Palenta P. S. C. Muzyka: Hanna Raniszewska Aktorzy: Masza Wągrocka, Łukasz Borkowski, Katarzyna Skarżanka, Tomira Kowalik, Mariusz Ochociński, Piotr Cyrwus, Agata Różycka, Natalia Łągiewczyk, Weronika Humaj, Anna Korzeniecka Wojciech Kuczok w swym dramacie ostentacyjnie nawiązuje do "Dziadów" Mickiewicza i "Wesela" Wyspiańskiego, choć czyni to w sposób tyleż prześmiewczy, co ironiczny, nadając swej sztuce formę komediowo - groteskową. Współczesna, inteligencka, trzypokoleniowa polska rodzina, chętnie powołująca się na swe szlacheckie korzenie, zbiera się na kultywowanym raz w roku obrzędzie wywoływania duchów. Są to zazwyczaj duchy rodzinne, duchy przodków, na czele z duchem protoplasty rodu, pradziadem Oktawianem Alfonsem, pieszczotliwie nazywanym Ociem - Aciem. Doroczne święto obcowania z duchami rodzinnych antenatów ma być formą podtrzymania szczytnych tradycji, ma mieć też swoje dydaktyczno wychowawcze znaczenie wobec, raczej niesfornych, najmłodszych członków rodziny. Cóż jednak wtedy, gdy zjawiające się duchy nie zawsze pasują do wyidealizowanych, rodzinnych przekazów? Kiedy wykazują cechy głęboko ludzkie, za to dalekie od tych propagowanych, jako wzór do naśladowania? W dodatku, tym razem, zjawią się duchy całkiem niepożądane i niezaproszone, czyniąc niemałe zawieszanie i sporą konsternację wśród domowników. Tekst "Pradziady" powstał na II Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU, organizowany przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław. Spektakl został nagrodzony za pierwszoplanową rolę męską (Piotr Cyrwus) podczas 3. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2019 roku, zaś rok później otrzymał nagrodę Bronze Remi w kategorii Independent Shorts - Dramatic - Adaptation na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston. 21:35 LEKKIE OBYCZAJE - IDOL (DANNY COLLINS) Film obyczajowy, komediodramat, 102 min, USA, 2015 Reżyseria: Dan Fogelman Scenariusz: Dan Fogelman Aktorzy: Al Pacino, Annette Bening, Jennifer Garner, Bobby Cannavale, Christopher Plummer, Giselle Eisenberg, Josh Peck, Nick Offerman, Cesar Evora Odtwórca tytułowej roli, Al Pacino, otrzymał w 2016 roku nominację do prestiżowej nagrody Złoty Glob, w kategorii: Najlepszy aktor. Starzejący się Danny Collins, rockandrollowy gwiazdor lat 70. ubiegłego wieku, wciąż maksymalnie korzysta z życia, oddaje się samym przyjemnościom, nie myśląc o innych. Pewnego razu jego manager Frank Grubman odkrywa list sprzed 40 laty, który wtedy nie trafił do rąk adresata. Napisał go John Lennon właśnie do Danny’ego Collinsa. Pod wpływem treści tego listu Danny postanawia całkowicie zmienić swój dotychczasowy tryb życia. Wybiera się w podróż do New Jersey, by nawiązać relacje z dorosłym już biologicznym synem, z którym nigdy nie utrzymywał kontaktów. Tom Donnelly był owocem przelotnego romansu Danny’ego z dziewczyną, która nie żyje. Tom stracił chorą na raka matkę 10 lat temu. Było mu bardzo ciężko. Nie mógł liczyć na pomoc ojca, którego nie znał. Zadbał o własną rodzine, ma żonę Samanthę i 7 - letnią córkę Hope. Para oczekuje narodzin drugiego dziecka. Czy Danny’emu uda się zdobyć miłość i szacunek odtrąconego niegdyś syna? 23:35 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - FRANCUSKA SUITA (SUITE FRANCAISE) Film wojenny, melodramat, 102 min, Francja/Wielka Brytania 2014 Reżyseria: Saul Dibb Scenariusz: Saul Dibb, Matt Charman Aktorzy: Michelle Williams, Kristin Scott Thomas, Matthias Schoenaerts, Sam Riley, Ruth Wilson, Margot Robbie, Lambert Wilson Scenariusz filmu powstał na podstawie książki Irene Nemirovsky, w której autorka opisała życie pod niemiecką okupacją. Powieść została opublikowana w 2004 roku, 62 lata po jej śmierci w Auschwitz. Pochodząca z rodziny rosyjskich Żydów Irene Nemirovsky trafiła do niemieckiego obozu koncentracyjnego w 1942 roku. II wojna światowa. Okupowana przez Niemców Francja, lato 1940 roku. Mąż ślicznej Lucile Angellier, Gaston, służy we francuskiej armii. Czekając na jego powrót młoda żona mieszka ze swoją despotyczną teściową, Madame Angellier, w jej posiadłości ziemskiej. Okupujący kraj Niemcy lokują swoich żołnierzy w różnych miejscach. W posiadłości Madame Angellier zostaje zakwaterowany młody porucznik Bruno von Falk. Początkowo Lucile całkowicie ignoruje niechcianego lokatora, ale z czasem nie potrafi się oprzeć jego urokowi. Zaczyna dostrzegać jego nienaganne maniery, a także jest zachwycona jego grą na pianinie. Tymczasem nadchodzą smutne wieści, że Gaston wraz ze swoim oddziałem trafił do niemieckiego obozu pracy. Ale kiedy Lucile dowiaduje się niespodziewanie, że mąż miał romans, którego owocem jest córka Simone, wpada w złość. Ma pretensje do teściowej, że przemilczała zdradę syna, choć o wszystkim wiedziała. Załamana młoda kobieta zbliża się do Bruno von Falka, który pociąga ją coraz bardziej. Obdarza go odwzajemnionym uczuciem. Czy niemiecki oficer okaże się lojalny wobec niej, gdy Lucile poprosi go o pomoc w przerzuceniu farmera Benoita do Paryża, do ruchu oporu? 01:30 PANORAMA KINA POLSKIEGO - KARATE PO POLSKU Film obyczajowy, 88 min, Polska, 1982 Reżyseria: Wojciech Wójcik Scenariusz: Andrzej Dziurawiec Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Zbigniew Górny Aktorzy: Edward Żentara, Dorota Kamińska, Zbigniew Buczkowski, Jerzy Trela, Halina Buyno-Łoza, Bernard Ładysz, Piotr Grabowski, Stanisław Pąk, Franciszek Trzeciak, Michał Anioł Do sennego mazurskiego miasteczka przyjeżdżają dwaj przyjaciele plastycy - Piotr i Michał. Wkrótce pojawia się też piękna żona Piotra, Dorota. Cała trójka, jej sposób bycia, wygląd, są swego rodzaju wyzwaniem dla miejscowej grupy chuliganów, którym przewodzi Roman. Jedną z głównych postaci dramatu, który wkrótce się rozegra, będzie także krewny Romana, były kapitan AK. Piotr jest świetnym karateką, który chętnie demonstruje swoje umiejętności. Roman już niejeden raz ze swoją grupą brał udział w bójkach. Gdy więc dojdzie do konfliktu między miejscowymi a przybyszami, sytuacja stanie się bardzo dramatyczna. Sam reżyser o swoim filmie mówił: "Jest on skierowany przeciwko brakowi tolerancji, przeciwko ludziom, którzy uważają, że przemoc to jedyne rozwiązanie, a po części też przeciwko tym wszystkim, którzy uprawiają karate, kendo i inne sporty walki. Przyswajają sobie siłę i wyrachowanie wynikające z filozofii wiążącej się z tymi sportami, nie przyswajając sobie jednocześnie jej zasad (...) Gdy znajdą się w sytuacji podobnej do przedstawionej w filmie, to w sposób najbrutalniejszy, najbardziej bezwzględny wykorzystają swoje umiejętności, zapominając o filozofii, o tym, czemu sport walki powinien służyć". Film otrzymał wyróżnienie FIPRESCI na MFF w San Sebastian w 1983 r. 03:45 MULIER FORTIS. KOBIETA MĘŻNA Film dokumentalny, 68 min, Polska, 2022 Reżyseria: Adam Kraśnicki Scenariusz: Adam Kraśnicki Zdjęcia: Sławomir Chudowski, Piotr Wacławik Wykonawcy: Piotr Warszawski Próba portretu Zofii Kossak - Szatkowskiej (primo voto Szczuckiej), osoby o której sąsiedzi z Górek Wielkich mówili: ona miała światło w oczach. To rzecz o kobiecie zdumiewającej osobowości twórczej, dynamizmu życiowego, odwagi cywilnej, także głębokiej wiary i patriotyzmu. Zasadniczą osią filmu jest swoiste odkrywanie osobowości i dzieła życia Zofii Kossak - Szatkowskiej, postaci absolutnie ważnej dla tożsamości współczesnego Polaka z początku XXI wieku. Film w swej narracji pragnie zwrócić uwagę na dwa wymiary jej życia - duchowy i praktyczny. Są nimi: fakty biografii wpisane w kontekst historyczny, m.in. współpraca z Wandą Krahelską - Filipowicz w Żegocie, uhonorowana przez Izrael w 1982 roku tytułem Sprawiedliwego Wśród Narodów Świata, okupacyjną działalność dla Delegatury Rządu Emigracyjnego na Kraji służba w konspiracji harcerskiej. Późniejsza gehenna: Pawiaka i KL Auschwitz (1943 - 1944), wreszcie jej osobisty udział w Powstaniu Warszawskim. Osobny wątek filmu, postrzegany w wymiarze duchowym, osobistym to sekwencja trudnej, wymuszonej emigracji (1945 - 1957) w Anglii (Kornwalia - farma w Trossell), potem ponowny powrót do Górek Wielkich i zmaganie się z rzeczywistością PRL - u - m.in. sygnatariuszka Listu 34, konsekwencje odmowy Nagrody Państwowej 1966 r. i wspieranie religijnego charakteru obchodów Millenium. Film jest też (w warstwie komentarza i prezentowanych opinii) próbą ideowego kontrapunktu dla lansowanej obecnie wizji nowoczesnego feminizmu i postaw hedonizmu - hołdujących aktywność koncentrującą się na indywidualizmie i realizacji wyłącznie własnych celów, redukowaniu wartości i tradycji narodowych.