TVP Kobieta Niedziela, 24.12.2023 05:30 OJCIEC MATEUSZ - ODC. 20 (OJCIEC MATEUSZ II ODC. 7) - UKĄSZENIE WĘŻA Serial kryminalny TVP, 45 min, Polska, 2009 Reżyseria: Maciej Dutkiewicz Scenariusz: Grażyna Wilczyńska Zdjęcia: Jarosław Żamojda Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Kinga Preis, Łukasz Lewandowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Rafał Cieszyński W kościele, w dniu święta Matki Boskiej Zielnej, zostaje ukąszony przez węża miejscowy przedsiębiorca, Lipski. Michał znajduje w kościele gada. Rozpoczyna się dramatyczny wyścig z czasem. Trzeba natychmiast znaleźć serum, w przeciwnym razie Lipski umrze. Ksiądz Mateusz dowiaduje się, że podejrzanym o podrzucenie węża jest Minas, Ormianin niedawno zwolniony z pracy przez Lipskiego. Mężczyzna zostaje aresztowany. Na posterunku pojawia się ciężarna żona Minasa - Gajana, która zapewnia policjantów o niewinności męża. Ksiądz Mateusz odwiedza Minasa i Gajanę. W ich mieszkaniu spotyka krewnego Ormian - Tigrana. Tymczasem sytuacja pogarsza się z minuty na minutę. Jest coraz mniej czasu na znalezienie serum dla Lipskiego. 06:20 SAINT MORITZ, ZIMOWY LUKSUS W SERCU ALP (SAINT MORITZ, THE MONACO OF SNOW) Film dokumentalny, 38 min, Francja, 2021 Nazywany "Monako Śniegu", kurort St. Moritz, położony na wysokości 1800 metrów w Alpach Szwajcarskich, jest najbardziej eleganckim na świecie i jednym z najstarszych. 07:05 WOJCIECH CEJROWSKI- BOSO PRZEZ ŚWIAT - ODC. 40 - AMAZONKA Басанож па свеце (спазнаваўчая праграма) Cykl reportaży, 24 min, Polska, 2007 Wojciech Cejrowski opowiada o największej rzece świata - Amazonce. Zapoznaje widzów z silnikiem peke - peke, który zrewolucjonizował transport wodny w Amazonii. Odwiedza duży, amazoński statek i wśród hamaków dla podróżnych omawia uroki i niedogodności podróżowania rzeką, zagląda do kuchni i maszynowni, przygląda się rozładunkowi statku, omawia przesuwające się przed oczyma krajobrazy, zachwyca się wolnością, którą niesie Amazonka. 07:50 WOJCIECH CEJROWSKI- BOSO PRZEZ ŚWIAT - ODC 41 - OAZA WOLNOŚCI Cykl reportaży, 24 min, Polska, 2007 Odcinek rozpoczyna się życzeniami świątecznymi i krótką wizytówką ze świątecznie udekorowanych ulic amazońskiego miasta. Wojciech Cejrowski pokazuje nam swoje ulubione miejsca w Iquitos, mieście, które od lat stanowi jego bazę wypadową do wypraw w głąb Amazonii. Ekipa wyposażona w kamerę pokazuje zwykły dzień Wojciecha Cejrowskiego w Iquitos. Obserwujemy utrwalone na taśmie miejsce, gdzie zawsze się zatrzymuje, budki, w których jada śniadanie, znajomego sprzedawcę soków, a także jego biuro - zaprzyjaźnioną kawiarnię, w której urzęduje i w której prowadzi negocjacje z amazońskimi przewodnikami. Wojciech Cejrowski przedstawia swojego pierwszego przewodnika i opowiada, dlaczego w Iquitos jest tak mało samochodów. Ale Iquitos kojarzy się także z anarchią. W tym mieście władza państwowa praktycznie nie istnieje. Nie płaci się tu podatków, sanepid nikomu nie zabrania ulicznego handlu, a miejscowe "kasy fiskalne" to po prostu puszki po piwie pełne zarobionych monet. 08:30 ZNACHOR Melodramat, 126 min, Polska, 1981 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Jacek Fuksiewicz, Jerzy Hoffman Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Jerzy Binczycki, Anna Dymna, Tomasz Stockinger, Bernard Ładysz, Bożena Dykiel, Artur Barciś, Andrzej Kopiczyński, Piotr Fronczewski, Piotr Grabowski, Jerzy Trela, Maria Homerska, Igor Śmiałowski "Znachor", jak żaden inny polski film przedwojenny, otoczony jest legendą. Wpłynęła na nią niezwykła popularność książki Tadeusza Dołęgi - Mostowicza, według której został zrealizowany. Już w 1934 roku Michał Waszyński przeniósł na ekran inną powieść tego autora - "Prokurator Alicja Horn", cztery lata później zrealizował "Znachora", a w roku 1939 "Testament profesora Wilczura". Ten ostatni film po raz pierwszy zaprezentowany został w Generalnej Guberni w roku 1942, ale nie zachowała się jego żadna kopia, wiadomo jedynie, że w pierwszej scenie "Testamentu" pojawia się sam Dołęga - Mostowicz. W sumie w latach 1934 - 39 przeniesiono na ekran 10 dzieł tego pisarza i bez przesady powiedzieć można, iż miał on bardzo duży wpływ na oblicze polskiego kina lat 30. Do jego utworów sięgano także po wojnie. W 1956 Jan Rybkowski zrealizował "Nikodema Dyzmę", a w roku 1983 Stanisław Lenartowicz "Pamiętnik pani Hanki". Powodzenie wprowadzonych do szerokiego rozpowszechniania na początku lat 70. przedwojennych kinowych przebojów, takich jak "Znachor" i "Profesor Wilczur", sprawiło, że TVP nakręciła dwa seriale według utworów Dołęgi - Mostowicza: "Doktor Murek" i "Kariera Nikodema Dyzmy". W roku 1982 powstała kolejna adaptacja "Znachora" zrealizowana przez Jerzego Hoffmana z Jerzym Binczyckim w roli głównej. Najnowsza wersja "Znachora" miała premierę w wrześniu 2023 roku. W główne postaci wcielili się: Leszek Lichota, Maria Kowalska, Ignacy Liss. Opuszczony przez żonę i siedmioletnią córeczkę Marysię znany chirurg, profesor Wilczur, szuka pocieszenia w alkoholu. Zostaje ograbiony i pobity, na skutek czego traci pamięć. Po kilkunastu latach włóczęgi, pod przybranym nazwiskiem Antoniego Kosiby, osiada na wsi i zyskuje sławę jako znakomity znachor. Marysia, którą umierająca matka oddała na wychowanie właścicielce sklepu, wyrosła na piękną pannę i pracuje u swej opiekunki. Zakochuje się z wzajemnością w młodym hrabim, Leszku Czyńskim, ale jego rodzice nie zgadzają się na ślub. Do dziewczyny wzdycha też syn karczmarza, Zenek, który patrzy z zawiścią na jej znajomość z Czyńskim. Kiedy młodzi wybierają się na wycieczkę motocyklem, Zenek zastawia na nich pułapkę i oboje ulegają wypadkowi. Marysia jest umierająca. Życie ratuje jej znachor Kosiba, który kradnie potrzebne do operacji narzędzia chirurgiczne. Trafia za to do więzienia. Tymczasem Leszek Czyński po wyjściu ze szpitala wyjeżdża na rekonwalescencję do Szwajcarii. Matka okłamuje go, że Marysia nie żyje. Hrabia wraca do kraju z zamiarem popełnienia samobójstwa na grobie ukochanej. 11:00 WSPANIAŁE STULECIE S.I - ODC. 12 (MUHTESEM YÜZYIL (MAGNIFICENT CENTURY), EP. 12) Serial kostiumowy, 51 min, Turcja, 2011 Reżyseria: Yagmur Taylan Aktorzy: Halit Ergenc, Meryem Uzerli, Nebahat Cehre, Selma Egrec Hürrem walczy o życie. Mahidevran jest pewna, że faworyta nie dożyje kolejnego dnia. W haremie trwa śledztwo w sprawie trucizny podanej na stół sułtana. Niewolnica, która niosła jedzenie, zostaje znaleziona martwa. 15:30 OJCIEC MATEUSZ S.XVIII - ODC. 231 (OJCIEC MATEUSZ XVIII ODC. 6) - DOBRY MĄŻ Serial kryminalny TVP, 42 min, Polska, 2017 Reżyseria: Artur Żmijewski Scenariusz: Dominika Hilszczańska Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Aktorzy: Artur Żmijewski, Aleksandra Górska, Piotr Polk, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Jędrzej Taranek, Kinga Preis, Katarzyna Burakowska, Artur Pontek, Andrzej Musiał, Edyta Olszówka, Piotr Kozłowski, Sławomir Orzechowski, Tamara Arciuch, Szymon Rząca Marta Czaja rozmawia z Mateuszem o swoim małżeństwie. Okazuje się, że mąż ją bije. Po chwili na plebanię wpada wściekły Andrzej Czaja i każe żonie zbierać się do domu. Dziennikarz Mirek Burski rozmawia z Justyną, jakie artykuły podniosłyby sprzedaż gazety. Justyna nie chce taniej sensacji. Na plebanię wraca pobita Marta. Mateusz jedzie porozmawiać z Andrzejem. Zastaje go z nożem w plecach. Babcia idzie na plebanię i mówi Mateuszowi, że wszyscy plotkują o jego rzekomym romansie z Martą. Mirek Burski wpada do Justyny z newsem na czołówkę: Mateusz ma romans! 16:30 OJCIEC MATEUSZ S.XVIII - ODC. 232 (OJCIEC MATEUSZ XVIII ODC. 7) - 15:10 DO SKARŻYSKA Serial kryminalny TVP, 42 min, Polska, 2017 Reżyseria: Filip Zylber Scenariusz: Michał Kalicki Zdjęcia: Adam Bajerski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Bartłomiej Firlet, Jędrzej Taranek, Aleksandra Górska, Artur Żmijewski, Kinga Preis, Michał Piela, Piotr Polk, Rafał Cieszyński, Katarzyna Burakowska, Sławomir Holland, Artur Pontek, Andrzej Musiał, Redbad Klijnstra, Dawid Czupryński, Przemysław Bluszcz Autobus z Natalią na pokładzie zostaje porwany przez dwóch współpasażerów w maskach. Obaj są pod wpływem dopalaczy. Grożą wysadzeniem pojazdu. Natalia próbuje dodzwonić się do Możejki, ale jeden z napastników zauważa to i wyrywa jej telefon. Na komendę przychodzi faks o dwóch uciekinierach z krakowskiego więzienia. Możejko oddzwania na telefon Natalii. Policjanci namierzają uprowadzony autobus. Porywacze przeszukują pasażerów. Dochodzi do szarpaniny, broń wypala. Autobus przejmują uzbrojeni mężczyźni. Policja zarządza blokadę drogi. Bandyci wyrzucają rannego porywacza z autobusu. Do negocjacji włącza się Mateusz. Porywacze żądają samolotu. Kluczem do sprawy okazuje się nagła zmiana żądań. Drugi z porywaczy zostaje postrzelony. 17:20 SAMI SWOI (CZARNO - BIAŁY) Komedia, 80 min, Polska, 1967 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Stafan Matyjaszkiewicz Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Wacław Kowalski, Władysław Hańcza, Zdzisław Karczewski, Ilona Kuśmierska, Jerzy Janeczek, Aleksander Fogiel, Maria Zbyszewska, Halina Buyno, Witold Pyrkosz Film był bardzo ciepło przyjęty przez krytyków i publiczność. Do dziś uznawany jest za najzabawniejszą komedię w historii polskiego kina. Autor scenariusza, Andrzej Mularczyk, zaczerpnął pomysł na opowieść o repatriantach zza Buga ze wspomnień rodzinnych. Jak sam powiedział w jednym z wywiadów prasowych, pierwowzorem Kazimierza Pawlaka był stryj Jaśko, który osiedlił się na ziemiach odzyskanych. Wybrał wieś Tymowa ponoć tylko dlatego, że zobaczył pasące się na łące krowy swego sąsiada z Boryczówki, z którym był skłócony. W filmie znalazło się też wiele pomysłów nawiązujących do osobistych przeżyć Wacława Kowalskiego (odtwórca roli Pawlaka), który pochodził z Kresów Wschodnich. "Sami swoi" to opowieść o perypetiach dwóch zwaśnionych rodzin, przesiedleńców zza Buga. Jak niegdyś mieszkają obok siebie, bo jak sami twierdzą - po co szukać obcego wroga, kiedy swój jest pod ręką. Zajadłe spory sąsiadów, ciągnące się kilkadziesiąt lat, kończą się wreszcie dzięki Witii, synowi Pawlaka, i Jadźce, córce Kargula. 18:50 PODRÓŻE MAŁEJ I DUŻEJ - SEZON IV ODC. 12 LAPONIA Magazyn, 25 min, Polska, 2023 Monika razem z córeczką Laurką (4 lata i 1 miesiąc) odwiedzają Wioskę Świętego Mikołaja w Rovaniemi. Zanim spotkają się z celebrytą wszech czasów, ulubieńcem małych i dużych, pokażą Wam, jak wygląda oficjalna poczta Świętego Mikołaja, do której, poza listami z całego świata, przychodzą i prezenty dla Mikołaja. Wreszcie twarzą w twarz porozmawiają z samym Mikołajem! Po spotkaniu czeka je nie mniej atrakcji, które oferuje Laponia. Dowiedzą się, gdzie odpoczywają renifery Mikołaja i jak wyglądają te kilkutygodniowe maluchy. Co jeszcze na nie czeka? Park dzikich zwierząt podbiegunowych, wspólny spływ canoe, fińska sauna na łonie natury i prawdziwa, czynna kopalnia ametystu! Czy dziewczyny wrócą do domu z fioletowymi kamieniami i czy w tym roku były grzeczne? 19:30 KRZYSZTOF KRAWCZYK - CAŁE MOJE ŻYCIE Film dokumentalny, 101 min, Polska, 2020 Reżyseria: Krystian Kuczkowski, Michał Bandurski Scenariusz: Krystian Kuczkowski, Michał Bandurski Zdjęcia: Filip Pakuła, Mateusz Sawicki Muzyka: Ryszard Kniat, Wiesław Wolnik, Ryszard Kniat Wykonawcy: Krzysztof Krawczyk, Sława Mikołajczyk, Jerzy Krzemiński, Sławomir Kowalewski, Marian Lichtman, Andrzej Piaseczny, Sławomir Kowalewski, Krzysztof Krawczyk, Jerzy Krzemiński, Marian Lichtman, Ryszard Poznakowski, Ryszard Poznakowski, Krzysztof Krawczyk, Edyta Bartosiewicz Biograficzny film dokumentalny poświęcony ikonie polskiej muzyki rozrywkowej, Krzysztofowi Krawczykowi. Pół wieku na scenie, równie długa lista sukcesów, jak i porażek. Chwile wzlotów, upadków, momenty polskiej eksplozji popularności i amerykańskich, niespełnionych snów o wielkiej karierze. Chwile, w których raz serce biło szybciej, raz niosło rozczarowanie, a raz wyrzuty sumienia. To w końcu życiorys, w którym nie obyło się też bez tragicznych zakrętów, momentu, w którym bohater wraz ze swoimi bliskimi otarł się o śmierć. Życie Krzysztofa Krawczyka napisało emocjonujący scenariusz godny filmu fabularnego. Niech pierwszym etapem tej podróży śladem artysty będzie jednak obraz dokumentalny, który pozwoli nam jeszcze raz przejść wraz z nim przez życie, przywołując najważniejsze wspomnienia i emocje. 21:30 WSPANIAŁE STULECIE S.I - ODC. 12 (MUHTESEM YÜZYIL (MAGNIFICENT CENTURY), EP. 12) Serial kostiumowy, 51 min, Turcja, 2011 Reżyseria: Yagmur Taylan Aktorzy: Halit Ergenc, Meryem Uzerli, Nebahat Cehre, Selma Egrec Hürrem walczy o życie. Mahidevran jest pewna, że faworyta nie dożyje kolejnego dnia. W haremie trwa śledztwo w sprawie trucizny podanej na stół sułtana. Niewolnica, która niosła jedzenie, zostaje znaleziona martwa. 22:30 KRÓLOWA (THE QUEEN) (THE QUEEN) Dramat biograficzny, 98 min, Wielka Brytania/Francja/Włochy/USA, 2006 Reżyseria: Stephen Frears Scenariusz: Peter Morgan Zdjęcia: Affonso Beato Muzyka: Alexandre Despat Aktorzy: Helen Mirren, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Douglas Reith, Jake Taylor Shantos, Dash Barber, Michael Sheen, Helen McCrory i inni "Dowcip. Dobry smak. Rozsądek. Emocjonalna dojrzałość. Wszystkie te cztery cechy są na wymarciu we współczesnym kinie. Wznoszę więc trzy wdzięczne i patriotyczne wiwaty na cześć KRÓLOWEJ, która te wszystkie cechy posiada i jest jednym z najdoskonalej i najczyściej napisanych i zagranych filmów roku 2006. Pokłońmy się Jej Wysokości Mirren" - pisał po premierze filmu Stephena Frearsa jeden z brytyjskich krytyków. Pomijając kierujące nim patriotyczne motywy (czego chwalebnie postanowił nie ukrywać), nie sposób nie przyznać mu racji. "Królowa" Stephena Frearsa to jedna z nielicznych w dzisiejszym kinie produkcji, zrealizowana w sposób całkowicie pozbawiony taniego efekciarstwa i bez mizdrzenia się do tzw. masowego widza. Więcej - to także rzadki dowód intelektualnej bezstronności i artystycznej uczciwości reżysera, który nie bacząc na sympatie opinii publicznej, ukształtowane w dużej mierze przez tabloidy, odważył się zniuansować, a momentami wręcz podważyć, stereotypowy obraz brytyjskiego dworu królewskiego jako siedliska pustego konwenansu i zaśniedziałego konserwatyzmu, gdzie prawdziwie wrażliwa jednostka nie może się ostać. Nie oznacza to bynajmniej, że Frears, debiutujący wszak jako "młody gniewny" u boku Alberta Finneya i Lindseya Andersona, w latach dojrzałych stał się zagorzałym obrońcą monarchii. Nie, on po prostu zrealizował "Królową" wedle sprawdzonej rzymskiej zasady: "audiatur et altera pars" (niech będzie wysłuchana także druga strona). Siłą napędzającą fabułę jego filmu jest bowiem narastający konflikt racji pomiędzy królową Elżbietą II a młodym premierem Tonym Blairem. Akcja "Królowej" toczy się tuż po tragicznej śmierci Diany Spencer, byłej już wtedy synowej Elżbiety i matki dwóch jej wnuków. Diana, która niemal przez całe swoje małżeństwo z księciem Karolem chodziła za enfant terrible brytyjskiego dworu, cieszyła się do końca życia ogromną popularnością na całym świecie i była jedną z ulubionych bohaterek prasy brukowej i kronik towarzyskich. Sympatię zjednały jej zarówno uroda, bezpośredni styl bycia, jak i liczne inicjatywy charytatywne oraz przeciwstawianie się irracjonalnym a krzywdzącym stereotypom (np. temu, że AIDS można się zarazić przez dotyk). Chętnie wybaczano jej też kolejne romanse, usprawiedliwiając je poszukiwaniem prawdziwej miłości po latach niezrozumienia, czy wręcz zaszczucia, na zniewolonym przez terror konwenansu brytyjskim dworze królewskim. Nic więc dziwnego, że z kolei na tym ostatnim księżnej Walii nie darzono - delikatnie pisząc - nadmiernym przywiązaniem. Dlatego teraz, w chwili jej śmierci, królowa Elżbieta nie spieszy się z powrotem do Londynu ze swej wakacyjnej posiadłości, ani w żaden inny sposób nie zamierza oddawać publicznego hołdu zmarłej. Wszak nie należy już ona do królewskiej rodziny, a poza tym jej krewni pragną prywatnego pogrzebu, zatem ich wolę należy uszanować. Zupełnie inaczej rozumuje premier Blair i jego doradcy. Nastroje społeczne są po stronie Diany, więc należy im schlebiać, by podnieść swoje notowania wśród wyborców. A poza tym księżna Walii stała się niejako "dobrem narodowym", symbolem cementującym współczesną brytyjską wspólnotę. Czyż zatem władca tej ostatniej (zarówno monarcha, jak i demokratycznie wybrany premier) może przejść obok tego faktu obojętnie, częściowo skazując się na niezrozumienie, a może nawet gniew tej wspólnoty? Ciekawie zarysowany konflikt racji to wszakże nie jedyna wartość filmu Frearsa. Jest ich dużo więcej, a na pierwszy plan wybija się zdecydowanie tytułowa kreacja Helen Mirren. Pomijając charakteryzację, która jest majstersztykiem, dość wspomnieć, że na aktorkę spadł za tę rolę grad nagród, w tym te najbardziej prestiżowe: Oscar, Złoty Glob, nagroda Bafta i nagroda na festiwalu w Wenecji. Maj 1997. W wyborach parlamentarnych wygrywa Partia Pracy i jej młody, przebojowy przywódca Tony Blair. Na dworze królewskim ma on opinię lewicowego radykała, który zamierza wywrócić Anglię do góry nogami. Na taki "image" Blaira ciężko pracuje też jego żona Cherie, która na każdym kroku publicznie okazuje lekceważenie zarówno dla instytucji monarchii, jak i dla towarzyszących jej rytuałów. Pomimo to państwo Blair będą musieli je respektować, choćby przez kilkanaście minut. Tyle bowiem zwykle potrzebuje królowa Elżbieta II na powierzenie przywódcy zwycięskiej partii obowiązków premiera. Wizyta państwa Blair w pałacu królewskim pokazuje obu stronom, jak wiele je dzieli. Przyszły premier, mimo najlepszych chęci, nie jest w stanie zapamiętać wszystkich szczegółów dworskiej etykiety, zaś jego żona nawet się na to nie sili, zastępując tradycyjny ukłon ironicznym pensjonarskim dygnięciem. Elżbieta natomiast wobec kolejnych, świadomych lub mimowolnych afrontów, zachowuje stoicki spokój i demonstruje swym gościom dyplomatyczny uśmiech. Gdy zaś wizyta dobiega końca, niepokoi się, czy nie trwała zbyt krótko, co byłoby z kolei afrontem z jej strony. Mijają trzy miesiące. Wielką Brytanią wstrząsa wiadomość o tragicznej śmierci Diany, księżnej Walii. Elżbieta nakazuje pozbawić swoich wnuków dostępu do radia i telewizji, by oszczędzić im szoku. Z ulgą wita wiadomość, że rodzina zmarłej życzy sobie cichego, prywatnego pogrzebu. Jednak, podsycane przez media, nastroje społeczne są zupełnie inne. Ludzie gremialnie składają żałobne wieńce pod Pałacem Buckingham. Widząc, co się dzieje, premier Blair wydaje publiczne oświadczenie, w którym nazywa Dianę "królową ludu". Jego popularność szybko rośnie. Równie szybko przybierają też na sile ataki tabloidów na królową i jej dwór, którzy schowani w swej letniej rezydencji w zamku Balmoral nie zamierzają w żaden sposób publicznie uhonorować zmarłej. W pewnym momencie napaści medialne stają się tak ostre, że zaczyna to niepokoić samego premiera, który w głębi ducha żywi wiele szacunku dla Elżbiety, gdyż kojarzy mu się ona z jego własną matką. Blair zaczyna w publicznych wystąpieniach bronić monarchini, prywatnie zaś nękać ją telefonami, by uczyniła jakiś gest, który uspokoi wzburzone emocje Anglików. Elżbieta po długich wahaniach decyduje się wreszcie na powrót do Londynu. 00:25 ZIEMIA OBIECANA Dramat, 162 min, Polska, 1974 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda Zdjęcia: Witold Sobociński, Edward Kłosiński, Wacław Dybowski Aktorzy: Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Bożena Dykiel, Piotr Fronczewski, Stanisław Igar, Kalina Jędrusik, Lidia Korsakówna, Kazimierz Opaliński, Franciszek Pieczka, Wojciech Siemion, Andrzej Szalawski, Danuta Wodyńska, Zbigniew Zapasiewicz, Jerzy Zelnik Adaptacja powieści Władysława Reymonta była ogromnym przedsięwzięciem produkcyjnym i została zrealizowana w rekordowym tempie 77 dni zdjęciowych. Zdjęcia kręcono w kilkudziesięciu miejscach w Łodzi, pobliskich miasteczkach i na Śląsku, gdzie zachowały się fragmenty XIX-wiecznej zabudowy. Pod koniec XVIII wieku Łódź była małą wioską liczącą niespełna dwustu mieszkańców. W połowie następnego stulecia było ich już 20 tysięcy, pod koniec XIX wieku zaś aż trzysta tysięcy. Tak gwałtowny rozwój miasta jest trudny do wyobrażenia nawet dziś. Z całego kraju - z miasteczek, wiosek, ciągnęły do Łodzi tysiące ludzi w poszukiwaniu pracy, zarobku i lepszego życia. Na tej "ziemi obiecanej" nieliczni, na nadludzkiej pracy tłumów, zbijali majątki. Takie były początki kapitalistycznych przemian na ziemiach polskich, które doprowadziły do powstania przemysłu i robotniczych społeczności miejskich. Powieść Władysława Reymonta niezwykle obrazowo i barwnie oddaje dynamiczne i burzliwe przemiany społeczne towarzyszące gwałtownemu rozwojowi Łodzi. "Ziemia obiecana" to historia kariery trzech zaprzyjaźnionych przemysłowców. Karol Borowiecki - Polak, syn ziemianina, Moryc Welt - Żyd i Niemiec Maks Baum decydują się założyć w Łodzi fabrykę włókienniczą. Walczą o jej budowę i egzystencję, pokonują piętrzące się trudności. Karol musi sprzedać rodzinny majątek. Nieubezpieczona fabryka zostaje spalona na polecenie innego przemysłowca, którego żona miała romans z Borowieckim. Po tym Karol decyduje się zerwać z narzeczoną Anką i wziąć ślub z córką niemieckiego fabrykanta, milionera. Za cenę rezygnacji ze swych ideałów i miłości zostaje wielkim łódzkim kapitalistą. "Ziemia obiecana" obsypana została nagrodami na festiwalach filmowych w Gdańsku, Chicago, Moskwie, Valladolid, Kartagenie i Łagowie, w roku 1975 otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia, w roku 1976 - nominację do Oscara. 03:20 SAMI SWOI (CZARNO - BIAŁY) Komedia, 80 min, Polska, 1967 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Stafan Matyjaszkiewicz Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Wacław Kowalski, Władysław Hańcza, Zdzisław Karczewski, Ilona Kuśmierska, Jerzy Janeczek, Aleksander Fogiel, Maria Zbyszewska, Halina Buyno, Witold Pyrkosz Film był bardzo ciepło przyjęty przez krytyków i publiczność. Do dziś uznawany jest za najzabawniejszą komedię w historii polskiego kina. Autor scenariusza, Andrzej Mularczyk, zaczerpnął pomysł na opowieść o repatriantach zza Buga ze wspomnień rodzinnych. Jak sam powiedział w jednym z wywiadów prasowych, pierwowzorem Kazimierza Pawlaka był stryj Jaśko, który osiedlił się na ziemiach odzyskanych. Wybrał wieś Tymowa ponoć tylko dlatego, że zobaczył pasące się na łące krowy swego sąsiada z Boryczówki, z którym był skłócony. W filmie znalazło się też wiele pomysłów nawiązujących do osobistych przeżyć Wacława Kowalskiego (odtwórca roli Pawlaka), który pochodził z Kresów Wschodnich. "Sami swoi" to opowieść o perypetiach dwóch zwaśnionych rodzin, przesiedleńców zza Buga. Jak niegdyś mieszkają obok siebie, bo jak sami twierdzą - po co szukać obcego wroga, kiedy swój jest pod ręką. Zajadłe spory sąsiadów, ciągnące się kilkadziesiąt lat, kończą się wreszcie dzięki Witii, synowi Pawlaka, i Jadźce, córce Kargula.