TVP Kultura Czwartek, 21.12.2023 07:40 KSIĘGA PRZESTRZENI S.II - SPEKTAKL, EVENT, WIDOWISKO Program edukacyjny, 29 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Beata Hyczko Prowadzący: Bogna Świątkowska, Jarosław Trybuś Bohaterami odcinka będą głośne realizacje budynków na potrzeby teatru i związane z teatrem, a także obiekty wielofunkcyjne służące rozmaitym formom widowisk i tzw. wydarzeń. Znajdzie się tu zatem zarówno teatr dramatyczny jak centrum kongresowe. Omówimy funkcjonalne aspekty kształtowania przestrzeni na potrzeby widza, a także ekonomiczne i społeczne zasady działania takich obiektów. W odcinku: - Gdański Teatr Szekspirowski (Renato Rizzi) - Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora "Cricoteka" w Krakowie (IQ2 Konsorcjum) - Teatr Muzyczny "Capitol" we Wrocławiu (KKM Kozień Architekci) - Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach (JEMS Architekci) 08:20 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MEHOFFER Magazyn, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Zdjęcia: Magda Seweryn, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Wojciech Głowacki Jest jednym z najlepiej znanych obrazów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Jego autor - jeden z najwybitniejszych polskich symbolistów - Józef Mehoffer, w 1897 roku pisał tak: Mam szereg pomysłów obrazów jasnych, bardzo słonecznych i kolorowych. Nie powiem, żebym wiedział, co mam malować, idea ogólna jest: idea życia, rozkoszy, użycia, uciechy, światła, słońca i ciepła. Obraz "Dziwny ogród" z jednej strony wydaje się spełnieniem tej idei, z drugiej zawiera szereg elementów, które są wieloznaczne i mogą niepokoić. O różnych odczytaniach i interpretacjach obrazu opowie Wojciech Głowacki. 08:35 PAPUSZA Dramat biogarficzny, 125 min, Polska, 2013 Reżyseria: Krzysztof Krauze, Joanna Kos - Krauze Scenariusz: Krzysztof Krauze, Joanna Kos - Krauze Scenografia: Anna Wunderlich Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Wojciech Staroń Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Sebastian Wesołowski, Leokadia Brzezińska, Paloma Mirga, Andrzej Walden, Antoni Pawlicki, Artur Steranko, Jowita Budnik, Zbigniew Waleryś "Niezwykła historia wyjątkowej kobiety, która miała odwagę być sobą" - reklamowali "Papuszę" na plakacie filmowym producenci. Podstawą scenariusza filmu stała się rzeczywista historia przejmujących losów tytułowej bohaterki, poetki cygańskiej, piszącej w języku romskim. Była pierwszą romską autorką, która sama spisała swoje wiersze oraz pierwszą, której twórczość tłumaczono na język polski i wydano w oficjalnym obiegu. Do opublikowania jej wierszy doszło dzięki zaangażowaniu Jerzego Ficowskiego, który odkrył talent Papuszy, oraz dzięki staraniom Juliana Tuwima. Wydany w 1956 r. tomik "Pieśni Papuszy" przyniósł poetce rozgłos. Fabuła "Papuszy" charakteryzuje się wielowarstwową strukturą, nie ma prostej, linearnej akcji, jest wielkim splotem życiowych doświadczeń, różnych spostrzeżeń, emocji i zachowań. Branżowa prasa zwracała uwagę na stronę wizualną i muzyczną filmu: na wspaniałe zdjęcia, świetne aktorstwo oraz utwory Pawluśkiewicza, genialnie podkreślające nastrój i wydźwięk opowieści. Film przedstawia wydarzenia rozgrywające się w ciągu kilkudziesięciu lat, ukazując kolejne etapy życia i twórczości romskiej poetki. Nigdy nie uczęszczała do szkoły, sama zadbała o to, by nauczyć się czytać i pisać. Odważyła się sprzeciwić tradycyjnej roli cygańskiej kobiety. I chociaż była samodzielna i wyzwolona, nie kwestionowała patriarchalnej władzy swego starszego o ponad dwadzieścia lat i niekochanego męża, harfiarza Dionizego Wajsa. W filmie jest on jedną z głównych postaci, podobnie jak znany tłumacz i pisarz Jerzy Ficowski, ukrywający się w taborze Wajsa przed bezpieką. Nagrody: 2013 Karlove Vary (MFF) Wyróżnienie Specjalne Jury; Gdynia - nagroda za drugoplanową rolę męską dla Zbigniewa Walerysia, Nagroda za charakteryzację, nagroda za muzykę dla Jana Kantego Pawluśkiewicza, Valladolid (MFF) - nagroda za reżyserię i za najlepszą rolę męską; 2014 MFF w Pune - nagroda dla najlepszego filmu; nagroda za reżyserię; Polska Nagroda Filmowa Orzeł w kategoriach: najlepsze zdjęcia dla Krzysztofa Ptaka i Wojciecha Staronia, najlepsza scenografia dla Anny Wunderlich, najlepsze kostiumy dla Barbary Sikorskiej - Bouffał, najlepsza muzyka dla J. K. Pawluśkiewicza. 11:00 LALKA - ODC. 2/9 - PAMIĘTNIK STAREGO SUBIEKTA Serial obyczajowy, historyczny, 73 min, Polska, 1977 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz na podstawie powieści Bolesława Prusa: Aleksander Ścibor-Rylski, Jadwiga Wojtyłło Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Małgorzata Braunek, Jerzy Kamas, Bronisław Pawlik, Alina Janowska, Anna Milewska, Zofia Mrozowska, Bogdan Baer, Mieczysław Czechowicz, Jan Englert, Stefan Friedmann, Emil Karewicz, Józef Nalberczak, Wojciech Pokora, Jerzy Turek, Czesław Wołłejko Rzecki wieczorami, po zamknięciu sklepu, spisuje wydarzenia, których był świadkiem. Z lektury pamiętnika pana Ignacego poznajemy historię sklepu Mincla i losy młodego, a później dorosłego Stanisława Wokulskiego. Stary subiekt pisze o zesłaniu przyjaciela po powstaniu 1863, jego małżeństwie z wdową po właścicielu sklepu Janie Minclu i o początkach szaleńczej miłości do panny Izabeli Łęckiej. 12:25 PIÓRO I REWOLWER Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Tomasz Kamiński Scenariusz: Tomasz Kamiński Zdjęcia: Jeremi Grzywa Lektor: Krzysztof Gadacz Film dokumentalny opowiadający o dwóch gazetach o profilu konserwatywnym: "Buncie Młodych" i "Polityce", wydawanych w latach 30. w Warszawie przez Jerzego Giedroycia. Późniejszy twórca paryskiej "Kultury" zaprosił do współpracy dziennikarzy i publicystów, odgrywających wówczas, a także po II wojnie światowej, znaczącą rolę w życiu politycznym i kulturalnym Polski, zarówno w kraju, jak i na emigracji. Wśród nich byli m.in. Ksawery Pruszyński, Stefan Kisielewski, Wacław Zbyszewski, a także Adolf i Aleksander Bocheńscy. To również opowieść o tzw. ideologii mocarstwowej, wokół której powstał w 1926 r. wpływowy, konserwatywny i ogólnopolski ruch, gromadzący młodzież akademicką. Jego celem było wspieranie działań, zmierzających do stworzenia państwa imperialnego: silnego i niezależnego, mogącego być przeciwwagą dla dwóch wrogich sąsiadów Niemiec i Rosji. Jerzy Giedroyć był jednym z ideologów tego ruchu, a jego gazety "Bunt młodych" i "Polityka", służyły do wzbudzania fermentu intelektualnego i wywierania nacisku na elity polityczne. Historycy i politolodzy występujący w filmie (prof. Kazimierz Ujazdowski, prof. Rafał Habielski, dr Maciej Zakrzewski) opowiadają o koncepcjach zawartych w obu pismach; dla Giedroycia i jego współpracowników (m.in. Adolfa Bocheńskiego i Ksawerego Pruszyńskiego) najważniejsze było zachowanie przez Polskę niepodległości, a umożliwić miała to budowa silnego państwa, prowadzącego zręczną politykę międzynarodową, szczególnie w odniesieniu do dwóch wrogich mocarstw Niemiec i Rosji. W filmie występuje również Anna Bernhardt, prezes Stowarzyszenia Instytut Literacki Kultura, które kontynuuje działalność Instytutu Literackiego w Maisons - Laffitte pod Paryżem. 13:05 SYMFONIA FABRYKI URSUS Film dokumentalny, 61 min, Polska, 2018 Reżyseria: Jaśmina Wójcik Scenariusz: Jaśmina Wójcik, Igor Stokfiszewski Zdjęcia: Kacper Czubak Muzyka: Dominik Strycharski Filmowe podsumowanie pięcioletniej pracy artystyczno - badawczej Jaśminy Wójcik ze społecznością byłych pracowników fabryki Ursus. Artystka skorzystała nie tylko z wywiadów mówionych, ale i "pamięci ciała" - zaproszeni do udziału w filmie byli pracownicy zakładu mieli odtwarzać gesty, czynności i dźwięki związane z ich codzienną pracą. 15:50 TYLKO BEATRYCZE Dramat historyczny, psychologiczny, 129 min, Polska, 1975 Autor: Teodor Parnicki Reżyseria: Stefan Szlachtycz Scenariusz: Stefan Szlachtycz Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Zygmunt Krauze Aktorzy: Mirosław Gruszczyński, Stanisław Igar, Joanna Sobieska, Hugo Krzyski, Zbigniew Zapasiewicz, Jan Nowicki, Piotr Wysocki, Ewa Milde, Zdzisław Wardejn, Tomasz Borkowy, Wiesława Mazurkiewicz, Monika Stefanowicz, Beata Strzelczyk, Mirosław Matyjasik, Jerzy Cnota Scenariusz filmu oparty został na powieści Teodora Parnickiego. "Z pomysłem adaptacji tej książki nosiłem się od dawna, nie było jednak partnera." - mówił w jednym z wywiadów reżyser. Proza Parnickiego jest bowiem bardzo trudna, pełna psychologicznych analiz i filozoficznych dociekań, jest wielopłaszczyznowa w czasie i wielowarstwowa w formie, zmusza przez to czytelnika do intelektualnego wysiłku. Jednak Stefan Szlachtycz znalazł w koncu partnera. Film powstał w "Poltelu" i jest produkcją typowo telewizyjną. Bohaterem "Tylko Beatrycze" jest młody Polak, Stanisław oskarżony o udział w buncie chłopskim (akcja rozgrywa sie pod koniec XIII wieku) i spalenie klasztoru cystersów w Mochach wraz z mnichami, przez których został wychowany. Zaopatrzony w list polecający królowej Polski i Czech, Ryksy Elżbiety udaje się przed sąd papieski Jana XII w Awinionie. Njawyższy sąd duchowny chce jednak nie tylko osądzić czyny oskarżonego, ale także uzyskac od niego informacje o sytuacji politycznej w Polsce i uczynić ze Stanisław swego zausznika. 18:55 KABARET STARSZYCH PANÓW - KABARET JESZCZE STARSZYCH PANÓW. WIECZÓR SIÓDMY WSPOMNIEŃ. KWITNĄCE SZCZEBLE Widowisko, 48 min, Polska, 1980 Autor: Jeremi Przybora Reżyseria: Jeremi Przybora Scenariusz: Jeremi Przybora Aktorzy: Jeremi Przybora, Jerzy Wasowski, Ewa Wiśniewska, Jerzy Kryszak, Barbara Krafftówna, Anna Chodakowska, Tadeusz Wiśniewski, Bronisław Pawlik, Ewa Błaszczyk, Roman Frankl Jeremi Przybora i Jerzy Wasowski zapowiadają Siódmy wieczór wspomnień Kabaretu Starszych Panów. Program zrealizowano na podstawie archiwalnego scenariusza wieczoru "Kwitnące szczeble", w nowej obsadzie aktorskiej i trzema nowymi piosenkami Jerzego Derfla. Jacuś, zakochany w pięknej Pani Dyrektor, chcąc wyjawić jej swoje uczucie, musi odbyć ze Starszym Panem (J. Przyborą), długą drogę po szczeblach urzędniczej drabiny. W ten sposób poznają działanie biurokracji, stojącej na drodze gorącej, romantycznej miłości. Jacuś zakochuje się w referentce, którą spotyka w urzędzie. 20:00 WSTĘP DO FILMU - ZAPACH KOBIETY Rozmowa, 5 min, Polska, 2023 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie pt. "Zapach kobiety", reż. Martin Brest. 20:05 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - ZAPACH KOBIETY (SCENT OF A WOMAN) Dramat, 149 min, USA, 1992 Reżyseria: Martin Brest Scenariusz: Bo Goldman Aktorzy: Al Pacino, Chris O’Donnell, James Rebhorn, Gabrielle Anwar, Philip S. Hoffman, Richard Venture, Bradley Whitford O tym filmie mówiło się głośno przede wszystkim za sprawą wirtuozowskiego wręcz występu Ala Pacino, który nadał tragikomicznej opowieści niepowtarzalny klimat. Na długo w pamięci widza pozostaje grana przez niego postać, łącznie ze słynną sceną tanga. Za pierwszoplanową rolę niewidomego pułkownika Pacino zdobył jak najbardziej zasłużonego Oscara. Nominacje do prestiżowej nagrody Akademia przyznała ponadto za najlepszy film, reżyserię oraz scenariusz adaptowany. Dzieło Martina Bresta ("Gliniarz z Beverly Hills", "Zdążyć przed północą") to bowiem luźna adaptacja "Zapachu kobiety" w reżyserii Dino Risiego. W tym zrealizowanym w 1974 r. filmie akcja rozgrywała się w malowniczych krajobrazach włoskiego Południa, w wersji amerykańskiej została osadzona głównie w scenerii eleganckich nowojorskich hoteli i restauracji, tworzących znakomite tło dla wyrafinowanej kreacji aktora. Autorem scenariusza filmu jest Bo Goldman, który już wcześniej zasłynął w świecie show biznesu jako zdobywca dwóch Oscarów za "Lot nad kukułczym gniazdem" i komediodramat "Melvin i Howard". Pochodzący z niezamożnej rodziny Charlie Simms jest stypendystą elitarnej szkoły, przed nim ogromne szanse na dalszą naukę na Harvardzie. Chcąc zarobić na bilet na samolot i spędzić Boże Narodzenie w domu w stanie Oregon, Charlie odpowiada na anons zamieszczony na uczelnianej tablicy ogłoszeń. Kiedy udaje się pod wskazany adres, dowiaduje ię od autorki ogłoszenia, Karen Rossi, że podczas weekendu ma przypilnować jej niewidomego ojca. W tym czasie ona wraz z mężem i dziećmi wyjeżdża do rodziny na święto Dziękczynienia. Pierwsze spotkanie z pułkownikiem Frankiem Sladem nie wróży niczego dobrego. Na widok zgorzkniałego i cynicznego emerytowanego oficera armii amerykańskiej, wykorzystującego swoje kalectwo do bezkarnego obrażania i pogardzania innymi, Charlie chce się wycofać z umowy. Nie potrafi jednak oprzeć się błagalnym prośbom zdesperowanej Karen i w końcu przyjmuje pracę, zwłaszcza że - jak zapewnia córka pułkownika - ojciec żyje własnym życiem i nie wymaga szczególnej opieki. Charlie może sobie więc oglądać telewizję i robić, co tylko zechce. Niespodziewanie okazuje się, że właśnie teraz będzie mu potrzebny spokój i czas na przemyślenie pewnych spraw i zastanowienie się nad przyszłością. Popadł bowiem przez kolegów w poważne tarapaty, co w konsekwencji grozi wydaleniem ze szkoły tuż przed maturą. Tymczasem w domu pułkownika czeka go kolejna niespodzianka. Gdy tylko Karen wraz z rodziną odjeżdża, pułkownik zdradza Charliemu, jakie wiąże z nim plany na nadchodzący weekend. Ku swemu zaskoczeniu chłopak dowiaduje się, że ma mu towarzyszyć w podróży do Nowego Jorku, gdzie Frank zamierza hucznie się zabawić. Tłumaczenie broniącego się przed wyjazdem Charliego, że musi stawić się przed szkolnym sądem i solidnie się do tego przygotować, na niewiele się zdaje. Emerytowany oficer armii nie znosi żadnego sprzeciwu, zresztą ma już w ręku bilety pierwszej klasy do Nowego Jorku i załatwioną rezerwację w najlepszym hotelu. Opieka nad ociemniałym Frankiem nie będzie łatwym kawałkiem chleba. Ale ta niespodziewana podróż okaże się dla Charliego wielką przygodą i prawdziwą lekcją życia. Będzie też dobrą nauką dla Franka, który przekona się, że okazując komuś szacunek i sympatię, można zyskać więcej, niż chamstwem i arogancją. Czy pułkownik, który wyruszył w podróż z samobójczym zamiarem, nauczy się obcować z własnym kalectwem i doceni wartość życia, nawet jeśli przyszło mu spędzać jego kres w kompletnych ciemnościach? 23:15 OFICER - ODC. 4/13 - ZAKUP KONTROLOWANY Serial sensacyjny, kryminalny, 54 min, Polska, 2004 Reżyseria: Maciej Dejczer Scenariusz: Wojciech Tomczyk Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Michał Lorenz Aktorzy: Borys Szyc, Paweł Małaszyński, Krzysztof Globisz, Jan Frycz, Andrzej Chyra, Magdalena Różczka, Magdalena Cielecka Ryś i Kruszon prowadzą śledztwo w sprawie zabójstwa Dahomeja. W trakcie oględzin zwłok ich uwagę zwraca blizna postrzałowa i tatuaż - napis MAG na ramieniu ofiary. Kruszon przesłuchuje niedoszłą żonę Dahomeja, która wspomina o pobycie Dahomeja we Francji, oraz o jego byłej dziewczynie, pracownicy policji. Trwają przygotowania do transakcji zakupu fałszywych euro od marsylczyków. Ryś i Kruszon chcą w niej uczestniczyć jako figuranci, ale Kondeja wyznacza do tej roli dwóch znających francuski policjantów ze Śląska. Po krótkim śledztwie Kruszon i Ryś aresztują mężczyznę podejrzanego o zabójstwo Dahomeja: byłego komandosa Matejewskiego. Po konfrontacji ze świadkami zostaje on jednak oczyszczony z podejrzeń. W restauracji Topora dochodzi do transakcji: policja ściąga na miejsce znaczne siły, obserwuje cały teren. Mimo to w trakcie przekazywania pieniędzy sytuacja wymyka się spod kontroli: Grand i jego ludzie - Juby oraz Zidane - dokonują zuchwałej, brutalnej napaści na lokal. W wyniku strzelaniny są liczni zabici i ranni. Na domiar złego, Kondeja popełnia drastyczne błędy w czasie dowodzenia akcją. 00:25 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - KAFARNAUM (CAPHARNAÜM) Dramat, 121 min, Liban, 2018 Reżyseria: Nadine Labaki Scenariusz: Jihad Hojeily, Michelle Keserwany, Nadine Labaki Zdjęcia: Christopher Aoun Aktorzy: Nadine Labaki, Zain Al Rafeea, Yordanos Shiferaw, Boluwatife Treasure Bankole Dwunastoletni Zejn jest mieszkańcem bejruckich slumsów, odmalowanych w Kafarnaum z niezwykłą intensywnością. Zgodnie z tytułem, oznaczającym chaos, bezład, gmatwaninę, dzielnica uderza nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów. Nadine Labaki (autorka doskonale znanego w Polsce Karmelu) staje w ich obronie i to dosłownie, wciela się bowiem w filmie w rolę adwokatki Zejna. Przed sądem chłopak odtwarza swoją historię, przywołuje dramatyczne wspomnienia, ale co najważniejsze: z pasją walczy o siebie i swoją przyszłość. To dziecko ma zdumiewającą odwagę, determinację i siłę, a przez Kafarnaum nawiguje go niezawodny moralny kompas, dzięki któremu odróżnia dobro od zła. Niezmordowany włóczęga, mały obrońca jeszcze mniejszych i słabszych, Zejn w pojedynkę rzuca wyzwanie niesprawiedliwości i krzywdzie. Przejmująco portretując dziecięcą solidarność, Labaki akcentuje, jak sama je nazywa, drobne cuda: serdeczne gesty, akty współczucia i miłości. To dzięki nim możliwe jest przetrwanie. (Cannes 2018 Nagroda Jury - najlepszy film Nadine Labaki) 02:45 KINO NOCNE - BELLISSIMA Dramat, 61 min, Polska, 2000 Reżyseria: Artur Urbański Scenariusz: Artur Urbański Aktorzy: Ewa Kasprzyk, Maria Góralczyk, Paweł Wilczak, Maria Morin - Kielar, Andrzej Czułowski, Bernard Hanaoka Zdjęcia: Marian Prokop Mieszkają we dwie, w Warszawie. Matka - kobieta egzaltowana i niezrównoważona, niespełniona gwiazda zafascynowana postacią Violetty Villas, i córka - niespełna piętnastoletnia uczennica szkoły baletowej. Maja chętnie tańczy, lecz matka marzy o "lepszej" karierze dla córki. Prowadza ją na przeróżne konkursy piękności i za wszelką cenę usiłuje wprowadzić do świata mody i reklamy. Dziewczyna buntuje się przeciw temu, ale ostatecznie ulega. Na jednym z konkursów jurorzy odrzucają Maję ze względu na zbyt młody wiek, który matka próbowała ukryć. Właśnie na tej imprezie obie poznają Księcia, chłopaka niewiele starszego od Mai, lecz mocno tkwiącego w środowisku, do którego dojście pragnie znaleźć matka. Ta dostrzega w nim szansę na sukces. Zostaje jego kochanką. Chłopak wprowadza się do jej domu. Tego już Maja zaakceptować nie może. Ucieka z domu, a właściwie tylko przenosi się do sąsiedniego mieszkania, gdzie właśnie wprowadzili się nowi lokatorzy. Matka zgłasza zaginięcie córki na policji. U sąsiadów Maja czuje się dobrze, zwłaszcza że jej współczują i traktują jak skrzywdzoną dziewczynkę. Pewnego wieczora jednak poją ją alkoholem i wciągają do erotycznej zabawy. Wstrząśnięta tym Maja wraca do domu. Dowiaduje się, że matka jest w ciąży z Księciem. Chłopak nie chce słyszeć o dziecku. Córka odprowadza matkę do gabinetu ginekologicznego, ale kobieta w ostatniej chwili zmienia decyzję. Postanawia urodzić dziecko. By utrzymać ją i siebie, Maja korzysta z możliwości, jakie stworzyły zabiegi matki. Zostaje modelką. Robi wspaniałą karierę. Wkrótce przedwcześnie dojrzała dziewczyna będzie musiała poradzić sobie z jeszcze trudniejszą sytuacją: matka umiera w czasie porodu. Artur Urbański ukończył łódzką Filmówkę. Pisze scenariusze filmowe i sztuki. Wcześniej realizował spektakle teatralne, "Bellissima" była jego debiutem fabularnym, zrealizowanym w ramach telewizyjnego projektu "Pokolenie 2000", który dał młodym, zdolnym reżyserom szansę nakręcenia pierwszego filmu, by za ich pośrednictwem pokazać naszą współczesność. 05:00 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.V - ODC. 54 ZWYKŁA HISTORIA NIEZWYKŁYCH NAZW Cykl dokumentalny, 25 min, Polska, 2017 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Skąd wzięły się nazwy polskich miast i miasteczek? Jak to się stało, że dzisiaj mieszkamy na terenie zwanym Warszawą, Lublinem czy Szczecinem? Co o tym zdecydowało? Na te pytanie stara się odpowiedzieć Radosław Kotarski. Rusza w podróż po Polsce, aby odkryć historie stojące za nazwami, którymi posługujemy się na co dzień.