Program 1 Sobota, 30.12.2023 05:35 BALANS BIELI Magazyn, 30 min, Polska, 2023 Autor: Paulina Guzik Prowadzący: Paulina Guzik "Tym, co Kościół winien rozwijać nie są narzędzia polityczne tylko środki ewangeliczne: głoszenie Słowa, sprawowanie sakramentów, budowanie wspólnoty i dzieło miłości. Na tym Kościół się opiera" - mówił w rozmowie z KAI abp Grzegorz Ryś, który 30 września został mianowany kardynałem. "Potrzeba nam dziś wiary opartej na osobistej relacji z Chrystusem, a polska religijność będzie zapewne ewoluować od katolicyzmu kulturowego ku wierze z osobistego wyboru" - kontynuował kardynał nominat. Paulina Guzik, tuż przed rzymską uroczystością przyjęcia insygniów kardynalskich, rozmawiała z kard. nominatem o Jego wizji Kościoła i ewangelizacji, o roli kobiet w Kościele, o słuchaniu i słyszeniu młodzieży, a także o miłosiernym, ewangelicznym wychodzeniu naprzeciw ludziom wątpiącym, poszukującym, zdezorientowanym duchowo we współczesnym świecie. 06:10 SIOSTRY ODC.1/13 - DOBRA PANI Serial obyczajowy TVP, 41 min, Polska, 2009 Reżyseria: Wojciech Nowak Scenariusz: Małgorzata Imielska, Dominik W. Rettinger Zdjęcia: Tomasz Naumiuk Muzyka: Marek Kuczyński Aktorzy: Joanna Bogacka, Maria Pakulnis, Marta Lipińska, Magdalena Warzecha, Olga Sarzyńska, Anna Wojnarowska, Tadeusz Chudecki, Elżbieta Jarosik, Anna Tomaszewska, Piotr Cyrwus, Grzegorz Grabowski, Marcin Troński Tytułowe siostry: Prudencja, Lukrecja, Filipa, Klara i Zenobia, zakonnice żeńskiego zakonu Sióstr Nieustającej Pomocy, to pięć bardzo różnych, silnych osobowości, zdeterminowanych, by wspólnie, mimo przeciwności losu, nieść pomoc innym. Dzieli je wszystko: wiek, wykształcenie, pochodzenie społeczne, temperament. Łączy zaś wiara w ludzi i dobro. Najmłodsza Zenobia ma 20 lat, jest w zakonie od roku, jeszcze nie złożyła ślubów wieczystych. Sympatyczna, korpulentna Lukrecja doświadczeniem i spokojem łączy siostry w działaniach i rozmowach. Pięknie śpiewa, a największą jej słabością są słodycze. 55 - letnia Prudencja to urodzona przywódczyni, jest siostrą przełożoną, ciężko pracuje i wymaga tego samego od innych. Wrażliwa, odważna i pełna humoru 27 - letnia Klara porzuciła studia medyczne, by teraz leczyć ludzkie dusze. Filipa ma 40 lat i cięty język. Z dzieciństwa pozostały jej przykre wspomnienia, tym bardziej więc rozumie problemy ludzi biednych, potrzebujących wsparcia i miłości. Trzeźwo patrzy na świat i jest nieufna wobec obcych. Przełożoną całego zgromadzenia jest z pozoru surowa i wymagająca 65 - letnia siostra Maksyma, w rzeczywistości wyrozumiała i dobra. Zawsze wspiera swoje podopieczne i pomaga im wybrnąć z tarapatów. Każda z sióstr skrywa też tajemnicę: jak trafiła do zakonu, jak odnalazła w sobie powołanie. "Siostry" to serial o harmonii i życiu w zgodzie z prostymi zasadami. Za sprawą ciepłych i dobrodusznych bohaterek widz uświadamia sobie, że może istnieć bezinteresowna miłość do drugiego człowieka, że niesienie pomocy innym pomaga także nam samym. Humor serialu polega na zderzeniu pełnego ideałów świata sióstr zakonnych ze zwykłymi ludźmi z ich wszystkimi ułomnościami. Areną jest prowincjonalne miasteczko, gdzie wszyscy się znają i wszystko o sobie wiedzą, ale mimo sąsiedzkich konfliktów i waśni są życzliwi i pomagają sobie nawzajem. Decydując się na zamieszkanie w miasteczku, siostry nie zdają sobie sprawy, jak bardzo skomplikuje się odtąd ich codzienne życie: niejednokrotnie rzeczywistość będzie je przerastać, a Boska interwencja nie zawsze nadejdzie w porę. Ale nawet zdane same na siebie, będą walczyły do końca o słuszną sprawę, choć ich intencje nie zawsze będą dobrze rozumiane i postrzegane przez innych. Wokół starej drewnianej willi w spokojnej podwarszawskiej miejscowości wre praca. Trzy kobiety: Jadzia, Mariola i Ela porządkują obejście i odnawiają elewację. Pomagają im imający się dorywczych prac malarz Jasio i bardziej cwany, starszy Zbysio. Kobiety szykują dom na przyjazd ważnych gości i bardzo im zależy, żeby wszystko wypadło jak najlepiej. Jasio i Zbysio liczą z kolei, że nikt nie zechce zamieszkać w tej ruinie i już upatrzyli sobie dwa pokoiki na piętrze dla siebie. Stary dom należał do miejscowej dobrodziejki, Idalii Koniecpolskiej, działającej na rzecz okolicznych mieszkańców, która umierając przekazała majątek tajemniczym spadkobiercom. Niebawem zjawiają się długo oczekiwani tajemniczy goście: pięć sióstr zakonnych. Jak się okazuje, willę po "dobrej pani" odziedziczyła Prudencja, która chciałaby kontynuować dzieło poprzedniej właścicielki, pomagając potrzebującym. Nie zdradziła się przed pozostałymi siostrami, nie chcąc wywierać na nie nacisku, ale w głębi duszy wierzy, że zamieszkają tu z nią. Tymczasem komitet powitalny w osobach Jadzi, Marioli i Eli robi wszystko, aby zakonnice zaakceptowały pomysł pozostania w odziedziczonym domu. Ku ich radości, siostry z aplauzem przyjmują pomysł założenia tu misji. Tyle że nie widziały jeszcze całej, będącej w opłakanym stanie posiadłości: pod warstwą świeżo położonej farby kryje się prawdziwa ruina. Kiedy siostry dyskutują na temat możliwości założenia tu misji, zjawia się miejscowy ksiądz Walenty z gratulacjami. Ale siostry czeka jeszcze najtrudniejsze wyzwanie. Muszą przekonać o słuszności swojej decyzji przełożoną zgromadzenia, siostrę Maksymę. 09:40 ŻONA DLA AUSTRALIJCZYKA Komedia, 91 min, Polska, 1963 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Roman Niewiarowicz, Hieronim Przybył Zdjęcia: Kazimierz Konrad Muzyka: Tadeusz Sygietyński Aktorzy: Wiesław Gołas, Elżbieta Czyżewska, Edward Dziewoński, Bogumiła Olędzka, Mieczysław Czechowicz, Wiesław Michnikowski, Jan Kobuszewski, Kazimierz Wichniarz, Lech Ordon, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca "Mazowsze" i inni "Żona dla Australijczyka" - bezpretensjonalna komedia, inkrustowana melodyjnymi pieśniami zespołu "Mazowsze", dziś raczej nie bywa zaliczana do najwybitniejszych osiągnięć Stanisława Barei. We wczesnych latach sześćdziesiątych wyświetlające ją kina pękały w szwach, a młodzi odtwórcy głównych ról - Wiesław Gołas i Elżbieta Czyżewska - stali się jedną z najpopularniejszych par filmowych nad Wisłą. Robert - młody, zamożny australijski farmer polskiego pochodzenia przyjeżdża do ojczyzny swych przodków. Cel jego wizyty jest nad wyraz konkretny: znaleźć żonę. Wymagania ma też jasno sprecyzowane: wybranka musi być piękna i gospodarna. Powie ktoś, że oczekiwania niezbyt wygórowane, ale czy na pewno? Obrotny dziennikarz Żelazkiewicz podejmuje się znaleźć dla gościa odpowiednią partię w ciągu trzech dni. Robert chce szukać również na własną rękę. Szczęśliwym trafem, występuje wówczas na Wybrzeżu zespół "Mazowsze". A wiadomo, że tam urodziwych panien w bród. Australijczykowi wpada w oko jedna z chórzystek imieniem Hanka. Wskutek nieporozumienia dziewczyna zostaje uprowadzona i osadzona w willi kapitana. Robert, święcie przekonany, że Hanka od dawna marzyła o romantycznym porwaniu, więzi ją w domu całą dobę. Niestety, chórzystka jest z takiego obrotu rzeczy mocno niezadowolona, co daje odczuć pełnemu dobrych chęci Australijczykowi. Wreszcie przez nikogo nie zatrzymywana wraca do Gdyni. Po pewnym czasie zaczyna się jednak zastanawiać, czy postąpiła słusznie. 11:20 KOMISARZ ALEX S.XII - ODC. 148 - (SERIA XII. ODC. 5) - KRWAWE ZŁOTO Serial kryminalny TVP, 43 min, Polska, 2018 Reżyseria: Mariusz Palej Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Piotr Januszewski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Krystian Wieczorek, Magdalena Walach, Beata Fido, Piotr Bondyra, Zbigniew Lesień, Janusz Chabior, Krzysztof Franieczek, Magdalena Osińska, Bartosz Żukowski, Agnieszka Michalska, Michał Siudek, Jakub Wiszniowski, Dariusz Głowacki, Robert Płuszka, Maciej Kozakoszczak Felipe Moreira, młody Brazylijczyk przebywający od niedawna w Polsce, daje swojej dziewczynie Weronice do przechowania tajemniczą kopertę. Umawia się z nią za 3 dni na postoju taksówek, skąd planują udać się na lotnisko i wyjechać z Polski. Kilka chwil później do mieszkania Felipe wdzierają się dwaj uzbrojeni mężczyźni i widzą chłopaka martwego, z nożem w plecach. Plądrują mieszkanie, szukając koperty, a kiedy nie znajdują niczego, jeszcze strzelają do leżącego Felipe, żeby szef się ich nie czepiał. Górski i Alex wraz z zespołem rozpoczynają śledztwo, pierwszy trop prowadzi do renomowanej kancelarii prawnej, z której usług korzystał Felipe, kolejny do pracowni tatuażu, w którym pracowała Weronika. Tymczasem do Polski przyjeżdża ojciec zabitego chłopaka, którego przeszłość skrywa mroczną tajemnicę. Okaże się ona kluczem do rozwiązania zagadkowego morderstwa. 12:15 OJCIEC MATEUSZ S.XIX - ODC. 247 (OJCIEC MATEUSZ XIX ODC. 9) - WYZWOLENIE ŁAZARZA Serial kryminalny TVP, 43 min, Polska, 2017 Reżyseria: Filip Zylber Scenariusz: Michał Kalicki Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Gorska, Eryk Lubos, Piotr Polk, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Jędrzej Taranek, Marek Barbasiewicz, Henryk Talar, Magdalena Zawadzka, Arkadiusz Bazak, Paweł Okraska, Andrzej Walden, Łukasz Garlicki W Domu Aktora Weterana jeden z pensjonariuszy dostaje zapaści i jest w głębokiej śpiączce. Ratownicy ustalają, że Emil Łazarz (Marek Barbasiewicz) zatruł się lekami. Sprawa jest bardzo dziwna, bo emerytowany aktor był całkowicie zdrowy i nie potrzebował żadnych lekarstw. Jego stan jest krytyczny, a lekarze nie wiedzą, jaka substancja została przedawkowana. Z zeznań pensjonariuszy wynika, że poprzedniego dnia Łazarz ostro pokłócił się z innym aktorem, Jerzym Klezmerem (Henryk Talar). Doszło nawet do rękoczynów. Według nich powodem zamieszania była zazdrość Klezmera o rolę, którą dostał Łazarz w filmie reżysera Falskiego. W pokoju Klezmera policjanci znajdują duże ilości leków uspokajających. On sam zniknął, ale wkrótce policjanci dostają zgłoszenie, że na stacji kolejowej w Dwikozach funkcjonariusze zatrzymali awanturującego się mężczyznę. Jest nim poszukiwany Klezmer. Po przesłuchaniu zostaje tymczasowo aresztowany. Wkrótce na komendzie pojawia się reżyser Falski (Andrzej Walden). Powodem wizyty jest mail, który otrzymał poprzedniego dnia. Anonimowy nadawca informuje, że Łazarz nie będzie mógł zagrać w jego filmie, gdyż jego stan zdrowia nie pozwala na opuszczenie zakładu opieki. Mail został wysłany na kilka godzin przed odkryciem nieprzytomnego aktora. 13:05 GWIAZDY W POŁUDNIE - DALEKI KRAJ (THE FAR COUNTRY) Western, 92 min, USA, 1954 Reżyseria: Anthony Mann Scenariusz: Borden Chase Aktorzy: James Stewart, Ruth Roman, Corinne Calvet, Walter Brennan, John McIntire, Jay C. Flippen, Henry Morgan, Steve Brodie, Royal Dano i inni Terytorium Jukonu, rok 1896. Doświadczony kowboj Jeff Webster i jego stary przyjaciel Ben Tatem docierają ze stadem bydła z Wyoming do Seattle, skąd chcą przewieźć zwierzęta statkiem do Skagway. Niesłusznie oskarżony o morderstwo Jeff o mało nie zostaje aresztowany, ale w ostatniej chwili udaje mu się ukryć na statku w kajucie Rondy Castle, właścicielki saloonu w Skagway. Dotarłszy z Benem oraz całym stadem na miejsce, Jeff popada w kolejne tarapaty: pędzone główną ulicą zwierzęta zakłócają przebieg rozpoczynającej się właśnie egzekucji, którą zasądził rządzący bezwzględnie miasteczkiem niejaki Gannon. Każe on aresztować Webstera i zarekwirować stado. Co prawda, później zwraca kowbojowi wolność, ale bydła oddać już nie chce. Nie mając szans w nierównej walce z ludźmi "szeryfa" Gannona, Webster najmuje się wraz z Benem i Rubem jako przewodnik, który ma przeprowadzić przez góry, do leżącego już w Kanadzie miasteczka Dawson, Rondę Castle. Kobieta chce tam założyć kolejny saloon. Przystojny i odważny Jeff bardzo się jej podoba. Nocą, korzystając z tego, że Ronda i jej ludzie zasnęli, Jeff potajemnie wraca do Skagway i zabiera swoje stado. Udaje mu się bezpiecznie przepędzić bydło za granicę. Gannon za późno zauważa zniknięcie zwierząt i pościg okazuje się już nieskuteczny. Ale Jeff wie, że mściwy i cyniczny Gannon nie daruje mu tego. W ślad za Jeffem ze Skagway przybywa młoda dziewczyna, Renee Vallon, córka lekarza, która zakochała się w dzielnym kowboju. W Dawson Ben i Jeff korzystnie sprzedają swoje stado i za otrzymane pieniądze nabywają złotonośną działkę. Nie najgorzej im się wiedzie, znajdują sporo złota, podobnie zresztą jak inni poszukiwacze, w tym także Renee. Ronda prowadzi swój dobrze prosperujący bar. Ale pewnego dnia i tam pojawia się Gannon ze swoimi rewolwerowcami. Chce odebrać miejscowym ich złotodajne działki, a przy okazji wyrównać porachunki z Jeffem. 14:40 Z PAMIĘCI - TADEUSZ ROLKE CZ. 3 Felieton, 4 min, Polska, 2023 Scenariusz: Agnieszka Jęksa Prowadzący: Andrzej Dobosz To trzeci z pięciu odcinków, w których Andrzej Dobosz opowiada o fotografiku Tadeuszu Rolke. W sierpniu 1953 roku uznano, że działał na szkodę państwa i został skazany na siedem lat więzienia. Mógł jednak opuścić więzienne mury we wrześniu 1954 roku. Jako robotnik podejmuje on pracę w laboratorium fototechnicznym, po czym zostaje fotoreporterem w czasopismach - "Stolica", a następnie "Polska". 14:50 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - KUCHNIA POLSKA. OPOWIEŚĆ O NALEŚNIKACH Magazyn kulinarny, 25 min, Polska, 2023 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Piotr Janczar, Adam Kubiak Prowadzący: Karol Okrasa Tym razem Karol Okrasa zaprasza widzów na opowieść o naleśnikach. Nie wiemy kto wymyślił tę prostą potrawę z mąki, jajek i mleka, ale na pewno zasłużył sobie na kulinarnego Nobla. Ponoć naleśniki znano już w starożytności. Dziś występują w kuchniach całego świata. Mają swoje naleśniki Chińczycy, mają też Włosi. A Francuzi chwalą się swoimi Cerpes Suzette, czyli cienkimi naleśnikami z syropem pomarańczowym, które podaje się polane alkoholem i płonące. Naleśniki mogą być zrobione na słodko z owocami, mogą też zawierć farsze z mięsa, ryb, grzybów lub warzyw. Również ciasto naleśnikowe może zawierać oprócz mąki, jajek i mleka najróżniejsze dodatki. Słowem naleśnik może być nie tylko daniem śniadaniowym, ale przystawką, daniem głównym i deserem. W programie: 1/ naleśniki z ciasta grzybowo - cebulowego z farszem z ziemniaków i sera; 2/ naleśniki z tatarem z pstrąga tęczowego; 3/ polska odpowiedź na francuskie naleśniki Cerpes Suzette, czyli naleśniki smażone w syropie z polskich jabłek. 15:15 ROZMOWY KONTROLOWANE Komedia, 93 min, Polska, 1991 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Stanisław Tym Zdjęcia: Jerzy Stawicki Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Stanisław Tym, Irena Kwiatkowska, Alina Janowska, Krzysztof Kowalewski, Marian Opania, Jerzy Turek, Jerzy Bończak, Zofia Merle, Bożena Dykiel, Artur Barciś, Maciej Damięcki, Leon Niemczyk Niemal dokładnie w dziesiątą rocznicę ogłoszenia stanu wojennego na ekrany kin weszła pierwsza polska komedia poświęcona temu dramatycznemu wydarzeniu. Po serii filmów "martyrologicznych" na ten temat, recenzenci pisali, że oto pojawił się "pierwszy film o stanie wojennym, który publiczność prawdopodobnie uzna za swój". Autorzy dość odważnie podeszli do zadania: postanowili rozśmieszyć widzów tym, co jeszcze do niedawna budziło grozę, zburzyli martyrologiczne stereotypy, spojrzeli satyrycznie nie tylko na sprawców stanu wojennego, ale i tych, których on dotknął. Dostało się zarówno władzy i "bezpiece", jak i opozycji. Sprawiedliwie wykpiono metody walki i zachowania obu stron. Jak pisał jeden z krytyków, "obie walczące strony łączyła bowiem jedna gra. W tym filmie stan wojenny wszystkich jakoś urządzał i podnosił. "Resort" potrzebował twardych przeciwników, żeby podkreślić swoją rolę, a ludzie chętnie wyolbrzymiali swoje zagrożenie, żeby na tym tle wypaść bardziej bohatersko". Nawiązując do wielu klasycznych już dzieł filmowej szkoły polskiej, do "Popiołu i diamentu" a jeszcze wyraźniej do "Zezowatego szczęścia", twórcy "Rozmów kontrolowanych" uświadamiają widowni, że film ten "nie jest spóźnioną satyrą na WRON - ę, ale wciąż aktualnym studium polskości rozumianej jako zbiór gestów". "Rozmowy kontrolowane", nagrodzone Złotymi Lwami Gdańskimi za scenariusz na FPFF w Gdyni w 1992 r. , to poniekąd kontynuacja "Misia", wcześniejszej o 10 lat komedii, którą z dziełem Sylwestra Chęcińskiego łączy osoba scenarzysty i odtwórcy głównej roli, Stanisława Tyma. W obu filmach gra on postać Ryszarda Ochódzkiego, prezesa klubu sportowego "Tęcza". W grudniu 1981 r. Ryszard Ochódzki zostaje przyłapany w intymnej sytuacji z żoną pułkownika SB - Molibdena. Ten w odwecie wymusza na bohaterze, aby kupił dla niego na swoje nazwisko gospodarstwo w Suwalskiem. Ponieważ w tamtym rejonie większość urzędów obsadzonych jest przez "solidarnościowców", Ochódzki musi wstąpić do związku i wymeldować się ze stolicy. W Suwałkach zastaje go stan wojenny. Po spowodowaniu wypadku samochodowego prezes porzuca swój pojazd i pożyczonym autem wraca do stolicy. Zatrzymuje go patrol. W bagażniku samochodu znajduje solidarnościowe ulotki. Bojąc się aresztowania, Ochódzki rzuca się do ucieczki. Przez przypadek unieszkodliwia ścigający go czołg i staje się bohaterem walczącego podziemia. SB ściga go teraz po całej Polsce listem gończym. Tymczasem jeden z kolegów pułkownika Molibdena oznajmia mu, że wie o jego wcześniejszych kontaktach z Ochódzkim. W trosce o własną karierę i bezpieczeństwo Molibden postanawia zabić prezesa klubu "Tęcza". Ochódzkiego może już tylko uratować ucieczka za granicę. W kobiecym przebraniu ma się udać do Szwecji... 17:30 OJCIEC MATEUSZ S.XXIX - ODC. 374 (S. XXIX, ODC. 6) ZIMNA FUZJA Serial kryminalny TVP, 45 min, Polska, 2023 Reżyseria: Radosław Dunaszewski Scenariusz: Gabriel Michalik Zdjęcia: Maciek Kurpiewski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Aleksandra Górska, Bartłomiej Firlet, Artur Pontek, Jędrzej Taranek, Artur Żmijewski, Michał Piela, Kamil Szklany, Aleksandra Pisula, Robert Mazurkiewicz, Kinga Preis, Redbad Klynstra-Komarnicki, Rafał Cieszyński, Lech Łotocki, Piotr Wawer Junior, Marcin Troński Do Sandomierza przyjeżdża delegacja naukowców z Instytutu Badań Jądrowych, by przedstawić mieszkańcom zalety elektrowni atomowej. Jednym z prelegentów jest światowej sławy profesor Karol Werner pracujący nad "zimną fuzją". To nie jedyna ważna wizyta w tych dniach. W drodze jest już nadinspektor policji w stopniu generała, który ma wizytować lokalną komendę. Morus stara się wykazać przed zwierzchnikiem, szukając na gwałt nierozwiązanych spraw, by stworzyć sandomierskie Archiwum X. Tymczasem okazuje się, że profesor nie wrócił do hotelu tuż po rozmowie z księdzem Mateuszem, gdy wybierał się na spotkanie ze swoją dawną miłością - Zofią. W grę wchodzą porwanie albo zabójstwo, a nawet międzynarodowy terroryzm. Lokalni policjanci czują, że ta sprawa może ich przerosnąć. Ruszają poszukiwania, pojawiają się sprzeczne tropy, do akcji wkraczają nurkowie przeszukujący rzekę i policjanci z Warszawy. Komendant Morus naciska na podwładnych, by przyspieszyć rozwiązanie sprawy. Ojciec Mateusz ma pewne podejrzenia, a Babcia Lucyna odkrywa w sobie pasję do fizyki kwantowej. 20:20 HIT NA SOBOTĘ - BO WE MNIE JEST SEKS Film obyczajowy, 105 min, Polska, 2021 Reżyseria: Katarzyna Klimkiewicz Scenariusz: Patrycja Mnich, Katarzyna Klimkiewicz Zdjęcia: Weronika Bilska Muzyka: Radek Luka Aktorzy: Maria Dębska, Leszek Lichota, Bartłomiej Kotschedoff, Krzysztof Zalewski Wykonawcy: Wiesław Wysocki, Konrad Wantrych, Wojciech Gumiński, Dominik Stankiewicz, Marta Piórkowska, Ada Wadoń, Artur Wieczerzyński, Małgorzata Szydłowska Warszawa, lata 60. Przed ekranami czarno - białych odbiorników zasiadają miliony Polaków. I nagle ktoś przykuwa ich wzrok. To Kalina Jędrusik (Maria Dębska) - zjawiskowa aktorka i piosenkarka, która wnosi koloryt do bezbarwnej rzeczywistości. Kusi wdziękiem i seksapilem. Elektryzuje panów i oburza panie. Ma opinię naczelnej skandalistki i seksbomby PRL, polskiej Marilyn Monroe, a przecież największy skandal dopiero się zacznie... 22:15 WSZYSTKIE PIENIĄDZE ŚWIATA (ALL THE MONEY IN THE WORLD) Dramat, 126 min, Wielka Brytania/USA, 2017 Reżyseria: Ridley Scott Scenariusz: David Scarpa Aktorzy: Michelle Williams, Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Elisabeth Moss, Romain Duris Jeden z najbogatszych ludzi na świecie, potentat naftowy Jean Paul Getty, to skąpiec i twardziel. Nie uznaje żadnych kompromisów i układów. Tymczasem jego 16 - letni wnuk John Paul Getty III, zostaje uprowadzony w Rzymie przez zorganizowaną grupę przestępczą. Porywacze za uwolnienie chłopaka żądają 17 milionów dolarów okupu. Ale Getty jest nieprzejednany, nie ma zamiaru dogadywać się z przestępcami, nie zapłaci nawet marnego dolara. Zrozpaczona matka Johna, Gail, na próżno próbuje nakłonić teścia do zmiany zdania. Rozpoczyna się wyścig z czasem, bo porywacze tracą powoli cierpliwość. Niespodziewanie u Gail zjawia się tajemniczy mężczyzna, który podaje się za człowieka do zadań specjalnych. 00:30 DIRTY DANCING (DIRTY DANCING) Film muzyczny, 96 min, USA, 1987 Reżyseria: Emile Ardolino Scenariusz: Eleanor Bergstein Zdjęcia: Jeff Jur Muzyka: John Morris Aktorzy: Jennifer Grey, Patrick Swayze, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston, Jane Bruckner, Kelly Bishop, Lonny Price, Max Cantor i inni Jeden z najlepszych filmów muzycznych lat 80. , kultowe już (obok "Grease", "Gorączki sobotniej nocy" czy "Flashdance") dzieło tego gatunku, uhonorowane Oscarem i Złotym Globem za piosenkę "The Time of My Life". "Dirty Dancing" należy jednocześnie do tzw. nurtu pokoleniowego, cofającego się do przełomu lat 50. i 60. - okresu, kiedy Ameryka obudziła się, za sprawą narodzin kultury młodzieżowej, z purytańskiego letargu. Dlatego nietrudno tu znaleźć odwołania do takich obrazów, jak "American Graffiti", "Peggy Sue wyszła za mąż" czy "Powrót do przyszłości". Oznaką przełomu, który w 1963 r. , kiedy rozgrywa się akcja filmu, już wisiał w powietrzu, miał być tytułowy "dirty dancing" - połączenie rock - a - billy z rytmami latynoskimi. "To najbardziej erotyczna forma tańca - mówił w wywiadach reżyser Emile Ardolino, który tym filmem zadebiutował na dużym ekranie. - Kiedy kilka lat później ludzie zaczęli tańczyć osobno, to wspaniałe przeżycie, jakim jest trzymanie kogoś w ramionach i tańczenie policzek przy policzku, ramię przy ramieniu, straciło swoją moc". Takie założenie już samo określa tematykę filmu. Ardolino wkracza w sferę kontaktów intymnych, ukazuje proces dojrzewania młodych bohaterów, traktując taniec jako wyzwanie erotyczne, a zarazem jako protest przeciwko światu dorosłych. Znakomite sceny taneczne to efekt nie tylko świetnego przygotowania aktorów, ale i bardzo starannej realizacji. Reżyser, twórca wielu filmów telewizyjnych i dokumentalnych poświęconych baletowi, zaprosił do współpracy doświadczonego choreografa Kenny'ego Ortegę. Główne role powierzył będącemu wówczas u szczytu popularności Patrickowi Swayze i Jennifer Grey, córce niezapomnianego konferansjera z "Kabaretu", Joela Greya. Lato 1963 r. Doktor Houseman zabiera rodzinę na wczasy do znanego kurortu Catskills, gdzie jego przyjaciel Max Kellerman prowadzi ośrodek wypoczynkowy. Kellerman serdecznie wita gości, polecając kelnerowi Robbiemu dyskretne adorowanie Lisy, starszej córki doktora, zaś wnukowi Neilowi przekazuje opiekę nad 17 - letnią Frances, zwaną przez wszystkich Baby. Dziewczynę szybko zaczyna nudzić opiekun, nie bawią jej formy zbiorowego wypoczynku oferowane przez Kellermana. Wieczorem wychodzi z zabawy tanecznej i trafia do budynku, gdzie spędza wolny czas personel pensjonatu. Jest świadkiem popisu tanecznego dwójki instruktorów - Johnny'ego Castle i Penny Johnson, wykonujących "dirty dancing". Johnny zaprasza Frances do tańca. Następnego wieczoru Frances spotyka na zapleczu sali tanecznej zapłakaną Penny. Dziewczyna jest w ciąży z Robbiem, który jednak odmawia wszelkiej pomocy. Aby nie stracić pracy, Penny gotowa jest usunąć nielegalnie ciążę, lecz na to brakuje jej pieniędzy. Frances pożycza od ojca potrzebną sumę i dowiaduje się, że w dniu zabiegu Johnny i Penny mieli dać popis taneczny w sąsiednim hotelu. Ma zastąpić Penny na występie. Kłopot tylko w tym, że nie umie tańczyć, a do występu zostało zaledwie parę dni. Pod okiem Johnny'ego zaczyna intensywne przygotowania. 02:10 BOHATER Z WYBORU (HERO WANTED) Scenariusz: Borden Chase Aktorzy: James Stewart, Ruth Roman, Corinne Calvet, Walter Brennan, John McIntire, Jay C. Flippen, Henry Morgan, Steve Brodie, Royal Dano i inni Film sensacyjny, 90 min, USA, 2008 Reżyseria: Brian Smrz Scenariusz: Evan Law, Chad Law Aktorzy: Cuba Gooding Jr., Norman Reedus, Ray Liotta, Kim Coates, Thomas Flanagan, Jean Smart, Christa Campbell, Steven Kozlowski, Paul Sampson Mocne kino akcji z domieszką dramatu i dyskretnym wątkiem romansowym. Zwraca uwagę doborowa obsada filmu, z Cubą Goodingiem Jr. ("Jerry Maguire", "Lepiej być nie może"), Rayem Liottą ("Chłopcy z ferajny", "Wielki podryw") i Kimem Coatesem ("Klient", "Helikopter w ogniu") na czele. "Bohater z wyboru" to reżyserski debiut znanego w Hollywood kaskadera, mającego za sobą pracę na planie m.in. takich hitów, jak: "Powrót do przyszłości III", "Powrót Batmana", czy "Park Jurajski". Jak na pierwszy autorski film Smrz poradził sobie całkiem nieźle. Fabuła ma dobre tempo, sceny akcji i walki są widowiskowe i dynamicznie zmontowane, a zastosowane tu i ówdzie retrospekcje ciekawie urozmaicają narrację. Liam Case nie może dojść do siebie po tragicznej śmierci żony. W myślach ciągle prześladują go dramatyczne sceny wypadku. Praca śmieciarza, którą wykonuje również nie ułatwia mu zapomnieć o przeszłości. Pewnego dnia życie Case’a niespodziewanie się zmienia. Jest świadkiem wypadku samochodowego, którego ofiarą jest dziecko. Mała dziewczynka zostaje uwięzione w płonącym pojeździe przez zablokowany pas bezpieczeństwa. Liam, nie bacząc na ryzyko, rusza na pomoc i dosłownie w ostatniej chwili ratuje ją. Zostaje okrzyknięty bohaterem. Choć jego plecy pokrywają pooparzeniowe blizny, stan psychiczny wyraźnie się poprawia. Nie dręczą go już wyrzuty sumienia, życie nabiera sensu, wraca zainteresowanie płcią przeciwną. Niebawem Liam zakochuje się w pięknej kasjerce bankowej Kayli. Chcąc zdobyć względy dziewczyny, wpada na szalony pomysł. Wspólnie z kolegami postanawia upozorować napad na bank, by następnie "ocalić dziewczynę i obsługę" z rąk bandytów. Podczas akcji sprawy wymykają się jednak spod kontroli, a znajomi za bardzo wczuwają się w role zbirów. W rezultacie padają strzały. Kayla zostaje ciężko ranna, także Case ma ranę postrzałową. On szybko jednak wraca do zdrowia, ale dziewczyna zapada w śpiączkę. Zdruzgotany i wściekły postanawia wyrównać rachunki ze zdradzieckimi wspólnikami. 05:00 Z PAMIĘCI - TADEUSZ ROLKE CZ. 3 Felieton, 4 min, Polska, 2023 Scenariusz: Agnieszka Jęksa Prowadzący: Andrzej Dobosz To trzeci z pięciu odcinków, w których Andrzej Dobosz opowiada o fotografiku Tadeuszu Rolke. W sierpniu 1953 roku uznano, że działał na szkodę państwa i został skazany na siedem lat więzienia. Mógł jednak opuścić więzienne mury we wrześniu 1954 roku. Jako robotnik podejmuje on pracę w laboratorium fototechnicznym, po czym zostaje fotoreporterem w czasopismach - "Stolica", a następnie "Polska".