TVP HD Poniedziałek, 25.12.2023 05:25 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 124 KWIDZYN Magazyn, 22 min, Polska, 2018 Reżyseria: Ewa Grodzka Scenariusz: Michał Piedziewicz Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Kwidzyn to miasto, w którym można zobaczyć obiekt wyjątkowy - wspaniały zamek z intrygującą wieżą, połączony z imponującą katedrą. Obydwie budowle tworzyły nie tylko jedną bryłę architektoniczną, ale również jedną całość obronną, będąc niepowtarzalnym tego typu rozwiązaniem na terenie państwa zakonnego. Zwiedzającym zamek warto polecić m.in. dormitorium - sypialnię dawnych kanoników, którzy zgodnie z krzyżacką regułą odpoczywali w jednej, wspólnej sali. Z kolei sala archiwum i kancelarii kapituły pomezańskiej uznawana jest za najlepiej zachowane tego typu wnętrze w zamkach krzyżackich. Odkryte niedawno oryginalne czternastowieczne freski wciąż są przedmiotem badań, a ich wielka wartość jest jednak bezsporna. Druga część niezwykłej kwidzyńskiej budowli - katedra - zwraca uwagę surowością - to pozostałość po latach, gdy świątynia należała do protestantów. Wyjątkową postacią związaną z Kwidzynem jest błogosławiona Dorota z Mątów. Jako mistyczka porównywana jest do innych wielkich, na przykład do św. Brygidy. Na własną prośbę Dorota została zamurowana w samotnej celi, kontaktując się ze światem jedynie przez maleńkie okienko. Wkrótce po śmierci zaczął się szerzyć jej kult, a grób Doroty stał się celem pielgrzymek. Kwidzyn od wieków był miastem przygranicznym. Po plebiscycie z 1920 roku pozostał w granicach Prus, jednak zlokalizowane nieopodal miejscowości - Janowo, Bursztych, Kramrowo, Nowe Lignowy i Pólko Małe utworzyły tak zwaną Małą Polskę, a w roku 1934 powstała tu najmniejsza gmina II Rzeczpospolitej. 06:00 NA DOBRE I NA ZŁE - ODC. 698 MISTRZ CZY UCZEŃ? Serial TVP, 46 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Lewandowski Scenariusz: Ewa Popiołek, Marcin Wysocki Zdjęcia: Jan Cybis, Marcin Kukielski Aktorzy: Karolina Czarnecka (Justyna), Mateusz Janicki (Michał), Mateusz Damięcki (Krzysztof), Katarzyna Dąbrowska (Wiktoria), Katarzyna Kołeczek (Zuza), Piotr Downar-Zapolski (Leszek), Magdalena Matyjka (Milena), Grażyna Zielińska (pani Maria), Marek Bukowski (dr Gawryło), Kacper Kostecki, Oliwia Glanowska, Marcin Zacharzewski (Borys), Agnieszka Mrozińska (pielęgniarka), Monika Śniegucka (pielęgniarka), Beata Borowska (instrumentariuszka) Radwan naciska na Piotra i za wszelką cenę chce dowiedzieć się, kto jest ojcem małego Kuby. Jedna z pacjentek na ginekologii - Zuza - ma poważne problemy. Młoda matka nie zgadza się, by biologiczny ojciec jej syna miał kontakt z dzieckiem po tym, jak kilka miesięcy wcześniej zmienił płeć. Tuż po porodzie Zuza musi jednak przejść operację, po której zostaje wprowadzona w stan śpiączki. Do Leśnej Góry napływa kilkadziesiąt zgłoszeń od lekarzy, którzy chcą uczyć się w mistrzowskiej szkole profesora Falkowicza. Jednym z chętnych jest doktor Michał Wilczewski, który odkrywa, że do szpitala trafiła jego narzeczona, Justyna, ciężko ranna po napadzie na ulicy. 06:55 RANCZO S.III - ODC. 27 (SERIA III, ODC. 1) - PŁOMIEŃ DUŻY I MAŁY Serial obyczajowy TVP, 46 min, Polska, 2008 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Artur Barciś, Marta Lipińska, Franciszek Pieczka, Jacek Kawalec, Dorota Chotecka, Wioletta Arlak, Marta Chodorowska, Arkadiusz Nader, Piotr Pręgowski, Bogdan Kalus, Katarzyna Żak, Sylwester Maciejewski, Wojciech Wysocki i inni Trzecia seria odcinków serialu komediowego, którego dwie pierwsze serie gromadziły przed telewizorami rekordową widownię, sięgającą 7 mln osób. Śledzimy dalsze losy młodej Amerykanki Lucy Wilskiej, która osiedliła się w małej wsi Wilkowyje na Podlasiu. Zderzenie różnych mentalności - wielkomiejskiej, amerykańskiej, z wiejską z tzw. Polski B, przynosi nieoczekiwane, często bardzo zabawne efekty. Lucy szuka swego miejsca wśród miejscowej społeczności, próbuje wprowadzać idee typowe dla lokalnych społeczności amerykańskich. Niektóre z nich przyjmują się łatwo, inne przynoszą skutki różne od zamierzonych, jeszcze inne nie przynoszą skutków wcale. Najbliższym przyjacielem Lucy jest Kusy malarz - alkoholik z przeszłością. Dziewczynie udaje się nakłonić Kusego do porzucenia nałogu. Na trzeźwo okazuje się on inteligentnym, wrażliwym, interesującym mężczyzną. Ich rozwijającej się znajomości, która przeradza się w końcu w miłość, towarzyszy wrastanie bohaterki w lokalną społeczność. W trzeciej serii "Rancza" oprócz bohaterów doskonale już znanych, pojawiają się również nowe postaci. Największe poruszenie wywoła nowy wikary w Wilkowyjach (Bartosz Kasprzykowski). Oprócz niego w filmie zadebiutuje także Sylwia Gliwa jako córka Więcławskich, której w życiu zamiesza pewien Chińczyk. Spłonął Country Club, Violetka zostaje bez domu i pracy. Lucy przygarnia ją pod swój dach. Bywalcem rancza staje się też zakochany w Violetce policjant. Lucy i Kusy postanawiają ukryć swój związek przed światem, żeby nie narażać się na szykany. Michałowa próbuje zablokować plany odbudowy restauracji, którym sprzyja wójt. Odwrotne działania, i to bardzo stanowcze, podejmują bywalcy ławeczki. Nie wyobrażają sobie, że restauracja może całkiem zniknąć. Tylko dzięki niej można przetrwać zimę w Wilkowyjach. 07:55 RODZINKA.PL S.V - ODC. 107 "WYŚCIGI" Serial komediowy TVP, 24 min, Polska, 2013 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Karol Klementewicz, Kuba Wecsile Aktorzy: Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak Natalia i Ludwik są nadal sami. Łączą się z Kubą i Kacprem przez internet i dowiadują się, że chłopcy mieli już na obozie kilka ciekawych przygód. Natalia chce jak najszybciej zabrać ich stamtąd, ale zmienia zdanie, gdy okazuje się, że jedyne, za czym chłopcy tęsknią, to kieszonkowe. Tomek ma pierwszy raz głosować w wyborach i wspólnie z Maćkiem i Bolem zastanawiają się, czy ma to jakikolwiek sens. Ludwika i Natalię do wyborów zaciąga Zosia. Lepsze atrakcje fundują im za to Maria z Markiem, którzy zabierają ich na wyścigi konne. Dżokej zdradza Natalii i Marii niezawodny sposób na duże pieniądze. 08:25 RODZINKA.PL S.V - ODC. 108 "ZAZDROŚĆ" Serial komediowy TVP, 24 min, Polska, 2013 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Karol Klementewicz, Kuba Wecsile Zdjęcia: Marcin Figurski Muzyka: Piotr Kupicha, Marcin Kindla Aktorzy: Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Mateusz Pawłowski, Olga Kalicka, Agata Kulesza, Daniel Dziorek, Emilia Dankwa Natalia i Magda próbują oderwać Tomka od telefonu, ale kiepsko im to wychodzi. Do Kacpra przychodzi Zosia z Jankiem, opowiada o nim same dobre rzeczy, żeby wzbudzić zazdrość w Kacprze. Chłopcy jednak po chwili ignorują Zosię całkowicie zajęci grą. Wszyscy kłócą się o to, jaki film oglądać w telewizji. Bolo chwali do Tomka Natalię, mówi, że jest bardzo ładna. Natalia słyszy to, a później zostaje z Bolem sam na sam. Z niezręcznej sytuacji ratuje ją Ludwik. W środku nocy próbuje pomóc Kacprowi, ma skleić wiatrak do szkoły, ale przerywa mu przyjście Natalii. Kacper przychodzi po swój wiatrak rano i okazuje się, że jest niedokończony. 08:55 OJCIEC MATEUSZ S.XXII - ODC. 278 (OJCIEC MATEUSZ XXII, ODC. 1) - GURU Serial kryminalny, 43 min, Polska, 2019 Reżyseria: Artur Żmijewski Scenariusz: Michał Kalicki Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Eryk Lubos, Katarzyna Burakowska, Michał Piela, Jędrzej Taranek, Rafał Cieszyński, Artur Żmijewski, Aleksandra Górska, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Piotr Polk, Bartłomiej Firlet, Błażej Wójcik, Mikołaj Śliwa, Cezary Studniak Nastoletnia Ludmiła odchodzi z domu i wprowadza się do sekty Raj. Sektą dowodzi Nefryt, który mieszka z żoną oraz czwórką dzieci. Do sekty zgłasza się też pani Genowefa, daje Nefrytowi wszystkie oszczędności. Zrezygnowana Natalia czuje się niezrealizowana, dlatego prosi o urlop. Ojciec Mateusz spotyka Romualda, ten żali mu się. Jego syn Maurycy związał się z sektą i teraz nazywa się Tron Anielski. Ksiądz radzi mu zgłosić sprawę na policję. Funkcjonariusze nie mogą jednak nic zrobić, skoro chłopak jest pełnoletni. Maurycy rozdaje ulotki zapraszające na zajęcia i medytacje do Raju. Jedną z nich otrzymuje babcia Lucyna, która postanawia przekazać ją Natalii. Natalia idzie na zajęcia do Raju. Na plebanii wszyscy są załamani, kolejny dzień podczas urlopu Natalii jedzą pizzę. Pluskwa postanawia znaleźć kogoś na zastępstwo za gosposię. 09:50 OJCIEC MATEUSZ S.XXII - ODC. 279 (OJCIEC MATEUSZ XXII, ODC. 2) - PRZESYŁKA Serial kryminalny TVP, 43 min, Polska, 2019 Reżyseria: Artur Żmijewski Scenariusz: Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Górska, Katarzyna Burakowska, Piotr Polk, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Artur Pontek, Jędrzej Taranek, Alżbeta Lenska, Ewa Gorzelak, Dominik Mirecki, Piotr Napierała, Jan Kwapisiewicz Natalia i Emilka wracają z zakupów. W kuchni zastają nienaturalnie podekscytowaną babcię. Kobieta jest agresywna, a po chwili dostaje drgawek. Babcię zabiera pogotowie, jest w ciężkim stanie. Okazuje się, że wzięła dopalacze, które znajdowały się w przesyłce. Policjanci na plebanii zabezpieczają pakunek. Został wysłany z Anglii na nazwisko Natalii. Agata nie daje sobie rady z bliźniakami, wzywa Gibalskiego. Gdy ten przyjeżdża, żona wychodzi na spotkanie z koleżanką. Natalia robi zakupy, chce porozmawiać z Danutą. Kilka miesięcy wcześniej sklepowa poprosiła ją o możliwość przesłania przesyłki na jej adres. Chciała w tajemnicy zrobić prezent synowi Danielowi. Teraz jednak się nie przyznaje. Dziubak przyjmuje zgłoszenie o drugiej tajemniczej przesyłce. Mateusz z Natalią i Emilką wracają ze szpitala. Przed plebanią widzą na motorach Bartka oraz Alka, który dopytuje się o przesyłkę z Anglii od Michała. Wieczorem na komisariacie Nocul i Dziubak zauważają, że Gibalski zamierza nocować w pracy. Dziubak proponuje mu nocleg. Razem wychodzą. Na rynku widzą Marczaka i zbiegowisko. 10:50 TAJEMNICZY OGRÓD (THE SECRET GARDEN) Film familijny, fantasy, 95 min, Wielka Brytania/Francja, 2020 Reżyseria: Marc Munden Scenariusz: Jack Thorne Aktorzy: Dixie Egerickx, Richard Hansell, Tommy Gene Surridge, Colin Firth, Isis Davis 10-letnia osierocona Mary przybywa do tajemniczej posiadłości w Yorkshire, by zamieszkać ze swym wujem odludkiem i jego zasadniczą gospodynią. Nawet nie podejrzewa, że właśnie zaczyna się najbardziej niezwykła przygoda jej życia. Mimo surowych zakazów, Mary próbuje poznawać najskrytsze zakątki posiadłości. Penetrując okolice wkrótce trafia na ogromny, fantastyczny ogród. To tu, wraz z miejscowymi chłopcami Dickonem i Colinem oraz bezpańskim, uroczym psiakiem, dziewczynka odkrywa prawdziwą moc wyobraźni, przyjaźni i odwagi. 12:35 ZNACHOR Melodramat, 126 min, Polska, 1981 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Jacek Fuksiewicz, Jerzy Hoffman Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Jerzy Binczycki, Anna Dymna, Tomasz Stockinger, Bernard Ładysz, Bożena Dykiel, Artur Barciś, Andrzej Kopiczyński, Piotr Fronczewski, Piotr Grabowski, Jerzy Trela, Maria Homerska, Igor Śmiałowski "Znachor", jak żaden inny polski film przedwojenny, otoczony jest legendą. Wpłynęła na nią niezwykła popularność książki Tadeusza Dołęgi - Mostowicza, według której został zrealizowany. Już w 1934 roku Michał Waszyński przeniósł na ekran inną powieść tego autora - "Prokurator Alicja Horn", cztery lata później zrealizował "Znachora", a w roku 1939 "Testament profesora Wilczura". Ten ostatni film po raz pierwszy zaprezentowany został w Generalnej Guberni w roku 1942, ale nie zachowała się jego żadna kopia, wiadomo jedynie, że w pierwszej scenie "Testamentu" pojawia się sam Dołęga - Mostowicz. W sumie w latach 1934 - 39 przeniesiono na ekran 10 dzieł tego pisarza i bez przesady powiedzieć można, iż miał on bardzo duży wpływ na oblicze polskiego kina lat 30. Do jego utworów sięgano także po wojnie. W 1956 Jan Rybkowski zrealizował "Nikodema Dyzmę", a w roku 1983 Stanisław Lenartowicz "Pamiętnik pani Hanki". Powodzenie wprowadzonych do szerokiego rozpowszechniania na początku lat 70. przedwojennych kinowych przebojów, takich jak "Znachor" i "Profesor Wilczur", sprawiło, że TVP nakręciła dwa seriale według utworów Dołęgi - Mostowicza: "Doktor Murek" i "Kariera Nikodema Dyzmy". W roku 1982 powstała kolejna adaptacja "Znachora" zrealizowana przez Jerzego Hoffmana z Jerzym Binczyckim w roli głównej. Najnowsza wersja "Znachora" miała premierę w wrześniu 2023 roku. W główne postaci wcielili się: Leszek Lichota, Maria Kowalska, Ignacy Liss. Opuszczony przez żonę i siedmioletnią córeczkę Marysię znany chirurg, profesor Wilczur, szuka pocieszenia w alkoholu. Zostaje ograbiony i pobity, na skutek czego traci pamięć. Po kilkunastu latach włóczęgi, pod przybranym nazwiskiem Antoniego Kosiby, osiada na wsi i zyskuje sławę jako znakomity znachor. Marysia, którą umierająca matka oddała na wychowanie właścicielce sklepu, wyrosła na piękną pannę i pracuje u swej opiekunki. Zakochuje się z wzajemnością w młodym hrabim, Leszku Czyńskim, ale jego rodzice nie zgadzają się na ślub. Do dziewczyny wzdycha też syn karczmarza, Zenek, który patrzy z zawiścią na jej znajomość z Czyńskim. Kiedy młodzi wybierają się na wycieczkę motocyklem, Zenek zastawia na nich pułapkę i oboje ulegają wypadkowi. Marysia jest umierająca. Życie ratuje jej znachor Kosiba, który kradnie potrzebne do operacji narzędzia chirurgiczne. Trafia za to do więzienia. Tymczasem Leszek Czyński po wyjściu ze szpitala wyjeżdża na rekonwalescencję do Szwajcarii. Matka okłamuje go, że Marysia nie żyje. Hrabia wraca do kraju z zamiarem popełnienia samobójstwa na grobie ukochanej. 14:50 KOCHAJ ALBO RZUĆ Komedia, 115 min, Polska, 1977 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Władysław Hańcza, Wacław Kowalski, Anna Dymna, Halina Buyno - Łoza, Irena Karel, Duchyl Martin Smith, Maria Zbyszewska, Robert Lewandowski, Jan Pietrzak, Henryk Talar Trzecia część komediowej opowieści o rodzinach Pawlaków i Kargulów. Seniorzy obu rodów oraz ich wnuczka Ania otrzymują od Johna Pawlaka zaproszenie do Chicago. Kiedy przyjeżdżają na miejsce, okazuje się, że John w tym czasie zmarł. W trakcie pogrzebowej ceremonii pojawia się nowy członek rodziny - córka Johna. Pawlak doznaje podwójnego szoku - nie dość, że owa Shirley jest dzieckiem nieślubnym, to na dodatek jest Mulatką. A przecież już na statku o mało nie zemdlał, kiedy zobaczył czarnoskórego księdza. Po pogrzebie bohaterowie rozpoczynają poznawanie Chicago. Z zetknięcia tych dwóch przybyszów z polskiej prowincji z obcą kulturą nowoczesnej metropolii, z innym, nieznanym im zupełnie życiem, wynika wiele zabawnych konfliktów i komicznych scen. Ale nawet za oceanem ci wiecznie skłóceni sąsiedzi pozostają sobą. Jak zwykle, krytycznie odnoszą się do wszystkiego, co nowe, nie dają sobie tak łatwo zaimponować technicznymi nowinkami i udogodnieniami codziennego życia. Z zadziwiającą swobodą poruszają się w tym nowym świecie, by jednak na koniec szczerze stwierdzić, że w Krużewnikach i tak było najlepiej. "Kochaj albo rzuć" zostało bardzo ciepło przyjęte przez widownię. Krytycy podkreślali, że Chęcińskiemu udało się uniknąć powielenia poprzednich części cyklu - "Samych swoich" i "Nie ma mocnych", że dostarczył kolejnej porcji znakomitej rozrywki. 16:55 KRZYŻACY Film historyczny, 165 min, Polska, 1960 Reżyseria: Aleksander Ford Scenariusz na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza: Jerzy Stefan Stawiński i Aleksander Ford Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Kazimierz Serocki Aktorzy: Mieczysław Kalenik, Andrzej Szalawski, Grażyna Staniszewska, Aleksander Fogiel, Urszula Modrzyńska, Emil Karewicz, Józef Kostecki, Tadeusz Białoszczyński, Lucyna Winnicka, Janusz Strachocki, Stanisław Jasiukiewicz, Mieczysław Voit, Henryk Borowski, Seweryn Butrym, Leon Niemczyk Premiera "Krzyżaków" odbyła się 15 lipca 1960 r. , dokładnie w 550. rocznicę bitwy grunwaldzkiej. Dotrzymanie tego terminu miało wymowę niemal symboliczną. O tym, jak bardzo starano się go nie przekroczyć, świadczy fakt, że od powzięcia pomysłu o ekranizacji Sienkiewiczowskiej powieści do uroczystej premiery upłynęło zaledwie półtora roku. Poprzedziła ją bardzo szeroko zakrojona kampania reklamowa, dyskusje w radiu i w telewizji. Dziesiątki konsultantów dopasowywały literacki obraz wydarzeń i postaci do ówczesnego stanu badań historycznych nad tą epoką. Korekcie poddano przede wszystkim powieściowy wizerunek króla Władysława Jagiełły, niezbyt przychylnie ukazanego na kartach książki. Na jego filmowej rehabilitacji zyskała poetyka filmu, opiewającego królewską mądrość i odwagę. Obszerny materiał literacki wymagał - z konieczności - selekcji, ograniczenia się do kilku wybranych wątków. Na pierwszy plan wysunięto losy Juranda ze Spychowa, zdradziecko atakowanego przez Krzyżaków ze Szczytna, którym przewodzi okrutny komtur Zygfryd de Loewe. Równolegle poprowadzono wątek romansowy między Zbyszkiem, Danuśką i Jagienką. Punkt kulminacyjny stanowi finałowa bitwa pod Grunwaldem. Po premierze filmu opinie recenzentów były podzielone. Jedni widzieli w tym obrazie zrealizowanym w nowatorskiej jak na tamte czasy technice panoramicznej ogromny sukces polskiej kinematografii, inni - i ci byli w większości - wytykali brak szerszego spojrzenia na zderzenie nie tylko dwóch sił politycznych, ale także dwóch kultur, dwóch cywilizacji. Nie bacząc na zdanie krytyków, publiczność ciągnęła tłumnie do kin. Popularność filmu wzmagała zresztą powszechna znajomość książki. Rok 1409. Młody, porywczy rycerz Zbyszko z Bogdańca atakuje pod Krakowem poselstwo krzyżackie. W odwecie Kuno von Lichtenstein żąda od Jagiełły śmierci Zbyszka za znieważenie majestatu. Od śmierci ratuje młodzieńca dwórka księżnej Anny Mazowieckiej, Danusia Jurandówna, córka rycerza ze Spychowa. Staropolskim zwyczajem wybiera Zbyszka na męża, co uniemożliwia wykonanie wyroku. Wkrótce Krzyżacy najeżdżają siedzibę Juranda ze Spychowa - jednego z największych wrogów zakonu. Zabijają jego żonę i porywają córkę, którą przetrzymują w Szczytnie. Zbyszko nadaremnie jej szuka, zbliżając się w tym czasie do zakochanej w nim Jagienki. Krzyżacy zaś wysyłają Jurandowi wiadomość, że uwolnią córkę, jeśli on sam stawi się w Szczytnie. Krzyżacy upokarzają Juranda i wtrącają do lochu, a zamiast córki pokazują mu obcą dziewczynę. Tymczasem Zbyszko w pojedynku zabija brata Rotgiera, przybranego syna komtura Zygfryda de Loewe. 19:55 NIE MA MOCNYCH Komedia, 90 min, Polska, 1974 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Andrzej Ramlau, Jacek Stachlewski Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Wacław Kowalski, Władysław Hańcza, Anna Dymna, Andrzej Wasilewski, Maria Zbyszewska, Halina Buyno - Łoza, Jerzy Janeczek, Ilona Kuśmierska, Zygmunt Bielawski, Bronisław Pawlak, Zdzisław Maklakiewicz, Witold Pyrkosz, Jerzy Turek "Sami swoi", pierwsza część komediowego tryptyku o rodzinach Kargulów i Pawlaków, odniosła olbrzymi sukces kasowy, a powiedzonka z filmu weszły do codziennego życia. Nie mniejsze powodzenie towarzyszyło premierze drugiego filmu "o Kargulach", choć zadanie było tym razem znacznie trudniejsze. W "Samych swoich" kopalnią pomysłów był sam okres historyczny. Zetknięcie się ludzi z różnych stron, problemy integracji... Ludzie tacy jak Kargul, Pawlak czy babcia, karabiny, granaty - znaczące realia tamtych lat - wszystko to było szalenie atrakcyjne z punktu widzenia dramaturgii narracji. Dawało wiele możliwości komediowych"- mówił Sylwester Chęciński. "Nie ma mocnych" zrealizował ten sam zespół i wystąpili w większości ci sami aktorzy. Bohaterów spotykamy po trzydziestu latach (akcja "Samych swoich" rozgrywała się w roku zakończenia wojny), w tej samej, choć oczywiście zmienionej wsi - zasobnej, nowoczesnej, gdzie jedynym utrapieniem mieszkańców jest brak młodych gospodarzy, którzy przejęliby ziemię zagospodarowaną przez dziadków i ojców. Taki właśnie problem trapi Pawlaka i Kargula. Ich wnuczka Ania nie dostała się na studia. Jest więc nadzieja, że pozostanie na wsi. Teraz tylko należy znaleźć dla niej odpowiedniego kandydata na męża. Na horyzoncie pojawia się Zenek Adamiec - technik mechanizacji rolnictwa. Dziadkowie zaczynają "sprawdzanie" potencjalnego dziedzica ich ziemi. 21:40 DIRTY DANCING (DIRTY DANCING) Film muzyczny, 96 min, USA, 1987 Reżyseria: Emile Ardolino Scenariusz: Eleanor Bergstein Zdjęcia: Jeff Jur Muzyka: John Morris Aktorzy: Jennifer Grey, Patrick Swayze, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston, Jane Bruckner, Kelly Bishop, Lonny Price, Max Cantor i inni Jeden z najlepszych filmów muzycznych lat 80. , kultowe już (obok "Grease", "Gorączki sobotniej nocy" czy "Flashdance") dzieło tego gatunku, uhonorowane Oscarem i Złotym Globem za piosenkę "The Time of My Life". "Dirty Dancing" należy jednocześnie do tzw. nurtu pokoleniowego, cofającego się do przełomu lat 50. i 60. - okresu, kiedy Ameryka obudziła się, za sprawą narodzin kultury młodzieżowej, z purytańskiego letargu. Dlatego nietrudno tu znaleźć odwołania do takich obrazów, jak "American Graffiti", "Peggy Sue wyszła za mąż" czy "Powrót do przyszłości". Oznaką przełomu, który w 1963 r. , kiedy rozgrywa się akcja filmu, już wisiał w powietrzu, miał być tytułowy "dirty dancing" - połączenie rock - a - billy z rytmami latynoskimi. "To najbardziej erotyczna forma tańca - mówił w wywiadach reżyser Emile Ardolino, który tym filmem zadebiutował na dużym ekranie. - Kiedy kilka lat później ludzie zaczęli tańczyć osobno, to wspaniałe przeżycie, jakim jest trzymanie kogoś w ramionach i tańczenie policzek przy policzku, ramię przy ramieniu, straciło swoją moc". Takie założenie już samo określa tematykę filmu. Ardolino wkracza w sferę kontaktów intymnych, ukazuje proces dojrzewania młodych bohaterów, traktując taniec jako wyzwanie erotyczne, a zarazem jako protest przeciwko światu dorosłych. Znakomite sceny taneczne to efekt nie tylko świetnego przygotowania aktorów, ale i bardzo starannej realizacji. Reżyser, twórca wielu filmów telewizyjnych i dokumentalnych poświęconych baletowi, zaprosił do współpracy doświadczonego choreografa Kenny'ego Ortegę. Główne role powierzył będącemu wówczas u szczytu popularności Patrickowi Swayze i Jennifer Grey, córce niezapomnianego konferansjera z "Kabaretu", Joela Greya. Lato 1963 r. Doktor Houseman zabiera rodzinę na wczasy do znanego kurortu Catskills, gdzie jego przyjaciel Max Kellerman prowadzi ośrodek wypoczynkowy. Kellerman serdecznie wita gości, polecając kelnerowi Robbiemu dyskretne adorowanie Lisy, starszej córki doktora, zaś wnukowi Neilowi przekazuje opiekę nad 17 - letnią Frances, zwaną przez wszystkich Baby. Dziewczynę szybko zaczyna nudzić opiekun, nie bawią jej formy zbiorowego wypoczynku oferowane przez Kellermana. Wieczorem wychodzi z zabawy tanecznej i trafia do budynku, gdzie spędza wolny czas personel pensjonatu. Jest świadkiem popisu tanecznego dwójki instruktorów - Johnny'ego Castle i Penny Johnson, wykonujących "dirty dancing". Johnny zaprasza Frances do tańca. Następnego wieczoru Frances spotyka na zapleczu sali tanecznej zapłakaną Penny. Dziewczyna jest w ciąży z Robbiem, który jednak odmawia wszelkiej pomocy. Aby nie stracić pracy, Penny gotowa jest usunąć nielegalnie ciążę, lecz na to brakuje jej pieniędzy. Frances pożycza od ojca potrzebną sumę i dowiaduje się, że w dniu zabiegu Johnny i Penny mieli dać popis taneczny w sąsiednim hotelu. Ma zastąpić Penny na występie. Kłopot tylko w tym, że nie umie tańczyć, a do występu zostało zaledwie parę dni. Pod okiem Johnny'ego zaczyna intensywne przygotowania. 23:30 MORDERSTWO W ORIENT EXPRESSIE (MURDER ON THE ORIENT EXPRESS) Film fabularny, 122 min, Wielka Brytania, 1974 Reżyseria: Sidney Lumet Scenariusz: Paul Dehn Aktorzy: Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean - Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller, Anthony Perkins, Vanessa Redgrave, Rachel Roberts, Richard Widmark, Michael York i inni Film Sidneya Lumeta z założenia miał być efektowną superprodukcją w stylu retro, z gwiazdorską obsadą i wysmakowaną plastycznie oprawą kostiumowo - scenograficzną. Reżyserowi rzeczywiście udało się zgromadzić na planie filmowym same gwiazdy, wystarczy wymienić Alberta Finneya w roli sławnego detektywa Poirota z gładko zaczesanymi włosami i nieco śmiesznym, zakręconym wąsem, czy Lauren Bacall, Johna Gielguda, Anthony'ego Perkinsa oraz Ingrid Bergman, która za drugoplanową kreację szwedzkiej misjonarki otrzymała Oscara. Wprawdzie padło dużo słów krytycznych na temat kosztownego przedsięwzięcia, jakim było "Morderstwo...", nie zabrakło jednak ocen najwyższych. Spodobali się nie tylko aktorzy, recenzenci z uznaniem pisali też o żywej narracji i dynamicznej konstrukcji filmu oraz szczególnej dbałości o realia epoki. Film otwiera paradokumentalna relacja z dramatycznych wydarzeń, jakie miały miejsce w latach 20. w Ameryce. Chodzi o nigdy nie wyjaśnioną sprawę morderstwa małej Daisy Armstrong, a następnie tajemniczej śmierci jej rodziców i samobójstwa francuskiej pokojówki, którą policja podejrzewała o udział w przestępstwie. Akcja przenosi się wiele lat później. Jest rok 1930. Do pociągu relacji Stambuł - Calais usiłuje wsiąść w ostatniej chwili słynny belgijski detektyw, Hercules Poirot. Dzięki wstawiennictwu dyrektora linii kolejowej, spóźniony pasażer otrzymuje miejsce w wagonie sypialnym. Tym samym ekspresem podróżują: amerykański milioner Ratchett z sekretarzem i służącym, starzejąca się księżna i jej pokojówka oraz gadatliwa Amerykanka, szwedzka misjonarka, węgierski dyplomata i jego świeżo poślubiona żona, a także angielska nauczycielka i pułkownik Arbuthnot z Indii. Już pierwszego dnia wspólnej podróży Ratchett wyjawia z trwogą detektywowi, że ktoś czyha na jego życie, ale Hercules lekceważy sprawę. Nocą milioner istotnie zostaje zamordowany. Detektyw Poirot rozpoczyna śledztwo. Przesłuchuje kolejno wszystkich pasażerów. Szybko wychodzi na jaw prawdziwa tożsamość Ratchetta, który naprawdę nazywa się Cassetti. To właśnie on przed laty kierował porwaniem Daisy i jest odpowiedzialny za śmierć kilku osób. Dlatego musiał uciekać z Ameryki. Ale kto go zabił? Hercules Poirot rozwiązuje zagadkę. (MURDER ON THE ORIENT EXPRESS) 01:45 ŚWIĘTA Z BAJKI (A STORYBOOK CHRISTMAS) Film obyczajowy, 83 min, USA, 2019 Reżyseria: Curtis Crawford Scenariusz: Jennifer Edwards, Amy Katherine Taylor Aktorzy: Ali Liebert, Jake Epstein, Habree Larratt, Victoria Maria Celeste Everett, 30-letnia organizatorka imprez potrzebuje pomocy w opiece nad swoją siostrzenicą w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Jest zaskoczona, kiedy z pomocą pojawia się mężczyzna i nie do końca mu ufa. Ku jej zdziwieniu Taylor bardzo dobrze dogaduje się z dziewczynką. Między Celeste i Taylorem niespodziewanie również rodzi się uczucie. 03:20 GWIAZDA NA GWIAZDKĘ (STARRING CHRISTMAS) Film obyczajowy, 81 min, Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: Ali Liebert Scenariusz: Juliana Wimbles Aktorzy: Victor Zinck Jr., Tori Anderson Porzucona przez swojego chłopaka dwa tygodnie przed Świętami Bożego Narodzenia, znana aktorka Olivia O'hara w tajemnicy wraca do swojego rodzinnego miasta, aby ukryć się przed światem, kamerami i w spokoju spędzić świąteczny czas. Kobieta musi uporać się z rodziną, której dawno nie widziała i natrętną reporterką, która ją prześladuje. Niespodziewanie spotyka również czarującego nauczyciela Caseya Rawlinsa. Zupełnie przytłoczona wydarzeniami i uczuciami, jakie ją ogarnęły Olivia zaczyna zdawać sobie sprawę, kim jest, co jest dla niej najważniejsze i gdzie jest jej prawdziwy dom. 04:55 SERIALOVE WSPOMNIENIA - ODC. 1 - TERESA LIPOWSKA Felieton, 6 min, Polska, 2021 Prowadzący: Marta Manowska W rozmowach Marty Manowskiej porównamy życie serialowe z rzeczywistością. Podążymy za historią, przeżyciami i odkryjemy nieznane sceny oraz wspomnienia z serialowych planów. Gościem Marty Manowskiej będzie Teresa Lipowska.