TVP Kobieta Wtorek, 26.12.2023 06:00 WOJCIECH CEJROWSKI- BOSO PRZEZ ŚWIAT - (66) WANILIA Cykl reportaży, 25 min, Polska, 2009 Razem z autorem programu odwiedzamy jedną z madagaskarskich plantacji wanilii. Poznajemy pochodzenie tej rośliny, historię i sposoby jej uprawy. Dowiadujemy się, dlaczego kwiaty zapyla się ręcznie oraz jak wygląda wstępna obróbka tej jednej z najdroższych przypraw świata. 06:30 BOŻE NARODZENIU W PRL - U Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Scenariusz: Grzegorz Sieczkowski Prowadzący: Beata Michniewicz Cykl "W PRL-u" pokazuje, jak wyglądała codzienność powojennej Polski. Program opowiada - niekiedy z przymrużeniem oka - o rzeczywistości czasu Polski Ludowej. Odnajdziemy w nim nie tylko absurdy czasów określanych często jako "słusznie minione", ale także bardziej złożone wątki z przeszłości, nierzadko zaskakujące dla współczesnego widza. Autorzy pokazują też, jaki wpływ na codzienność dzisiejszą miał PRL i co nam zostało z tamtych czasów. Z gośćmi programu rozmawia znana dziennikarka radiowa Beata Michniewicz. 07:05 ROLNIK SZUKA ŻONY SERIA 10 - WYDANIE SPECJALNE Reality show, 60 min, Polska, 2023 Reżyseria: Konrad Smuga, Grzegorz Krawiec Scenariusz: Grzegorz Krawiec Prowadzący: Marta Manowska W świątecznym odcinku programu "Rolnik szuka żony" Marta Manowska odwiedzi pięć par, które powstały w programie na przestrzeni lat. Do swoich domów zaproszą nas między innymi Małgorzata i Paweł Borysewiczowie, Marta Paszkin i Paweł Bodzianny oraz Joanna i Kamil Osypowiczowie. Będzie to okazja, aby powspominać ważne dla nich momenty, dowiedzieć się, jakie zmiany zaszły w ich życiu i jakie mają plany na przyszłość. Zobaczymy, jak wyglądają ich przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia. Dowiemy się także, czy któraś para z ostatniej, 10. edycji spędzi razem święta. Nie zabraknie niespodzianek i zaskoczeń. W odcinku znajdą się także życzenia dla widzów od kilkunastu rolników z poprzednich edycji programu. 08:10 KRÓLOWA (THE QUEEN) (THE QUEEN) Dramat biograficzny, 98 min, Wielka Brytania/Francja/Włochy/USA, 2006 Reżyseria: Stephen Frears Scenariusz: Peter Morgan Zdjęcia: Affonso Beato Muzyka: Alexandre Despat Aktorzy: Helen Mirren, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Douglas Reith, Jake Taylor Shantos, Dash Barber, Michael Sheen, Helen McCrory i inni "Dowcip. Dobry smak. Rozsądek. Emocjonalna dojrzałość. Wszystkie te cztery cechy są na wymarciu we współczesnym kinie. Wznoszę więc trzy wdzięczne i patriotyczne wiwaty na cześć KRÓLOWEJ, która te wszystkie cechy posiada i jest jednym z najdoskonalej i najczyściej napisanych i zagranych filmów roku 2006. Pokłońmy się Jej Wysokości Mirren" - pisał po premierze filmu Stephena Frearsa jeden z brytyjskich krytyków. Pomijając kierujące nim patriotyczne motywy (czego chwalebnie postanowił nie ukrywać), nie sposób nie przyznać mu racji. "Królowa" Stephena Frearsa to jedna z nielicznych w dzisiejszym kinie produkcji, zrealizowana w sposób całkowicie pozbawiony taniego efekciarstwa i bez mizdrzenia się do tzw. masowego widza. Więcej - to także rzadki dowód intelektualnej bezstronności i artystycznej uczciwości reżysera, który nie bacząc na sympatie opinii publicznej, ukształtowane w dużej mierze przez tabloidy, odważył się zniuansować, a momentami wręcz podważyć, stereotypowy obraz brytyjskiego dworu królewskiego jako siedliska pustego konwenansu i zaśniedziałego konserwatyzmu, gdzie prawdziwie wrażliwa jednostka nie może się ostać. Nie oznacza to bynajmniej, że Frears, debiutujący wszak jako "młody gniewny" u boku Alberta Finneya i Lindseya Andersona, w latach dojrzałych stał się zagorzałym obrońcą monarchii. Nie, on po prostu zrealizował "Królową" wedle sprawdzonej rzymskiej zasady: "audiatur et altera pars" (niech będzie wysłuchana także druga strona). Siłą napędzającą fabułę jego filmu jest bowiem narastający konflikt racji pomiędzy królową Elżbietą II a młodym premierem Tonym Blairem. Akcja "Królowej" toczy się tuż po tragicznej śmierci Diany Spencer, byłej już wtedy synowej Elżbiety i matki dwóch jej wnuków. Diana, która niemal przez całe swoje małżeństwo z księciem Karolem chodziła za enfant terrible brytyjskiego dworu, cieszyła się do końca życia ogromną popularnością na całym świecie i była jedną z ulubionych bohaterek prasy brukowej i kronik towarzyskich. Sympatię zjednały jej zarówno uroda, bezpośredni styl bycia, jak i liczne inicjatywy charytatywne oraz przeciwstawianie się irracjonalnym a krzywdzącym stereotypom (np. temu, że AIDS można się zarazić przez dotyk). Chętnie wybaczano jej też kolejne romanse, usprawiedliwiając je poszukiwaniem prawdziwej miłości po latach niezrozumienia, czy wręcz zaszczucia, na zniewolonym przez terror konwenansu brytyjskim dworze królewskim. Nic więc dziwnego, że z kolei na tym ostatnim księżnej Walii nie darzono - delikatnie pisząc - nadmiernym przywiązaniem. Dlatego teraz, w chwili jej śmierci, królowa Elżbieta nie spieszy się z powrotem do Londynu ze swej wakacyjnej posiadłości, ani w żaden inny sposób nie zamierza oddawać publicznego hołdu zmarłej. Wszak nie należy już ona do królewskiej rodziny, a poza tym jej krewni pragną prywatnego pogrzebu, zatem ich wolę należy uszanować. Zupełnie inaczej rozumuje premier Blair i jego doradcy. Nastroje społeczne są po stronie Diany, więc należy im schlebiać, by podnieść swoje notowania wśród wyborców. A poza tym księżna Walii stała się niejako "dobrem narodowym", symbolem cementującym współczesną brytyjską wspólnotę. Czyż zatem władca tej ostatniej (zarówno monarcha, jak i demokratycznie wybrany premier) może przejść obok tego faktu obojętnie, częściowo skazując się na niezrozumienie, a może nawet gniew tej wspólnoty? Ciekawie zarysowany konflikt racji to wszakże nie jedyna wartość filmu Frearsa. Jest ich dużo więcej, a na pierwszy plan wybija się zdecydowanie tytułowa kreacja Helen Mirren. Pomijając charakteryzację, która jest majstersztykiem, dość wspomnieć, że na aktorkę spadł za tę rolę grad nagród, w tym te najbardziej prestiżowe: Oscar, Złoty Glob, nagroda Bafta i nagroda na festiwalu w Wenecji. Maj 1997. W wyborach parlamentarnych wygrywa Partia Pracy i jej młody, przebojowy przywódca Tony Blair. Na dworze królewskim ma on opinię lewicowego radykała, który zamierza wywrócić Anglię do góry nogami. Na taki "image" Blaira ciężko pracuje też jego żona Cherie, która na każdym kroku publicznie okazuje lekceważenie zarówno dla instytucji monarchii, jak i dla towarzyszących jej rytuałów. Pomimo to państwo Blair będą musieli je respektować, choćby przez kilkanaście minut. Tyle bowiem zwykle potrzebuje królowa Elżbieta II na powierzenie przywódcy zwycięskiej partii obowiązków premiera. Wizyta państwa Blair w pałacu królewskim pokazuje obu stronom, jak wiele je dzieli. Przyszły premier, mimo najlepszych chęci, nie jest w stanie zapamiętać wszystkich szczegółów dworskiej etykiety, zaś jego żona nawet się na to nie sili, zastępując tradycyjny ukłon ironicznym pensjonarskim dygnięciem. Elżbieta natomiast wobec kolejnych, świadomych lub mimowolnych afrontów, zachowuje stoicki spokój i demonstruje swym gościom dyplomatyczny uśmiech. Gdy zaś wizyta dobiega końca, niepokoi się, czy nie trwała zbyt krótko, co byłoby z kolei afrontem z jej strony. Mijają trzy miesiące. Wielką Brytanią wstrząsa wiadomość o tragicznej śmierci Diany, księżnej Walii. Elżbieta nakazuje pozbawić swoich wnuków dostępu do radia i telewizji, by oszczędzić im szoku. Z ulgą wita wiadomość, że rodzina zmarłej życzy sobie cichego, prywatnego pogrzebu. Jednak, podsycane przez media, nastroje społeczne są zupełnie inne. Ludzie gremialnie składają żałobne wieńce pod Pałacem Buckingham. Widząc, co się dzieje, premier Blair wydaje publiczne oświadczenie, w którym nazywa Dianę "królową ludu". Jego popularność szybko rośnie. Równie szybko przybierają też na sile ataki tabloidów na królową i jej dwór, którzy schowani w swej letniej rezydencji w zamku Balmoral nie zamierzają w żaden sposób publicznie uhonorować zmarłej. W pewnym momencie napaści medialne stają się tak ostre, że zaczyna to niepokoić samego premiera, który w głębi ducha żywi wiele szacunku dla Elżbiety, gdyż kojarzy mu się ona z jego własną matką. Blair zaczyna w publicznych wystąpieniach bronić monarchini, prywatnie zaś nękać ją telefonami, by uczyniła jakiś gest, który uspokoi wzburzone emocje Anglików. Elżbieta po długich wahaniach decyduje się wreszcie na powrót do Londynu. 10:00 EDYTA GÓRNIAK ŚWIĄTECZNIE Koncert, 53 min, Polska, 2023 Reżyseria: Konrad Smuga Scenariusz: Konrad Smuga Wykonawcy: Edyta Górniak, Rafał Brzozowski, Leon Olek, Orkiestra Grzegorza Urbana Koncert Edyty Górniak to wysmakowana, świąteczna podróż muzyczna. Gwiazda polskiej sceny muzycznej zaśpiewa najpiękniejsze piosenki kojarzące się z klimatem Świąt Bożego Narodzenia i kolędy. Usłyszymy m.in. "Have Yourself a Merry Little Christmas", "Jezus malusieńki", "Pada śnieg", "The Christmas Song", "Let It Snow" i wiele innych. Osobista narracja artystki, wspomnienia i anegdoty z pewnością wyróżnią ten projekt spośród innych, klasycznych koncertów, dodając mu ciepła i nasycając emocjami. Zarówno osobowość Edyty Górniak, jak i wspaniałe aranże Grzegorza Urbana gwarantują rozrywkę na wysokim poziomie, która z pewnością nie rozczaruje widzów i przyjemnie zrelaksuje w świąteczny wieczór. 11:00 WSPANIAŁE STULECIE S.I - ODC. 14 (MUHTESEM YÜZYIL MAGNIFICENT CENTURY), EP. 14) Serial kostiumowy, 52 min, Turcja, 2011 Reżyseria: Yagmur Taylan Aktorzy: Halit Ergenc, Meryem Uzerli, Nebahat Cehre, Selma Egrec Na świat przychodzi pierwsze dziecko Hürrem. Ibrahim otwarcie wspiera Mahidevran i jej syna Mustafę. Lala pasza dowiaduje się, że niewolnica, która miała zostać jego synową, właśnie urodziła dziecko sułtana. Sulejman, chcąc uniknąć skandalu, odprawia paszę z pałacu. Trwają przygotowania do wyprawy na Rodos. Hürrem odchodzi od zmysłów, gdy zostaje odseparowana od dziecka. 12:00 POWRÓT KSIĘŻNICZKI (REGRESSA) Film fabularny, 95 min, Meksyk, 2010 Zmartwiona swoim związkiem z mężem pracoholikiem kobieta rozpoczyna sesję terapii regresji z poprzedniego życia. Odkrywa, że w poprzednim życiu była księżniczką - ale jej terapeuta nie może przywrócić jej do współczesnego życia, więc jej mąż musi ponownie spróbować zdobyć tę "księżniczkę". 13:45 MIŁOŚĆ NA DESER (FOR THE LOVE OF CHOCOLATE) (FOR THE LOVE OF CHOCOLATE) Film obyczajowy, 85 min, USA, 2021 Reżyseria: Nicole G. Leier Scenariusz: Lindsay Hartley, Alikona Shizue Bradford Aktorzy: Rhiannon Fish, Jesse Hutch, Genevieve Buechner, Iris Quinn, Fred Henderson, Kandyse McClure, Braedon Cox Słodka komedia romantyczna z czekoladą w tle. Aria przygotowuje się do corocznego festiwalu mistrzów czekolady. Krótko przed zawodami wynikają pewne problemy, które stawiają pod znakiem zapytania jej udział, nie mówiąc już o wygranej. Na szczęście Aria poznaje Rhetta, który okazuje się świetnym partnerem nie tylko w sprawach biznesowych. Przystojny, samotny ojciec jest czarujący, ale także gotów do pomocy w znalezieniu specjalnego składnika, który przyczyni się do zwycięstwa w zawodach. Para spędza ze sobą dużo czasu, rodzi się między nimi coś więcej niż przyjaźń. W końcu Aria i Rhett odkrywają, że brakujący składnik idealnej czekolady nie różni się tak bardzo od tego, czego do tej pory brakowało im w życiu: odrobiny miłości. 15:30 OJCIEC MATEUSZ S.XVIII - ODC. 235 (OJCIEC MATEUSZ XVIII ODC. 10) - FRYZJERKA Serial kryminalny TVP, 41 min, Polska, 2017 Reżyseria: Maciej Dutkiewcz, Filip Zylber Scenariusz: Michał Kalicki, Agnieszka Błotnicka Zdjęcia: Adam Bajerski, Piotr Wojtowicz Aktorzy: Ewa Konstancja Bułhak, Arkadiusz Janiczek, Magdalena Stużyńska, Ada Fijał, Oliwier Kozłowski, Marek Zawadzki, Bartłomiej Firlet, Jędrzej Taranek, Sebastian Stankiewicz, Aleksandra Górska, Maria Broniewska, Konrad Pawicki, Bartosz Tryboń, Bartosz Adamczyk, Bartosz Gajda Natalia spotyka u fryzjera kuzynkę Pluskwy, Majkę. Grażyna Krupska, właścicielka zakładu, zatrudnia Majkę w salonie. Nocul czeka na Kobylicką pod domem. Widzi jak Ewa rozmawia z sąsiadem, Wojtkiem. Zauważa nić sympatii łączącą Ewę z Wojtkiem. Kobylicka z Noculem zauważają potrąconą kobietę. Okazuje się, że to Grażyna. Świadek twierdzi, że kierowca najechał na nią z premedytacją. Nieprzytomna Grażyna trafia na stół operacyjny. W szpitalu Ewa i Nocul spotykają Wojtka. Okazuje się, że jest świetnym chirurgiem. Kobylicka i Dziubak przesłuchują fryzjerki w zakładzie, a Mateusz i Pluskwa zaczynają własne dochodzenie... Natalia spotyka u fryzjera kuzynkę Pluskwy, Majkę. Zatrudniła ją tu Grażyna Krupska, właścicielka salonu. 16:30 OJCIEC MATEUSZ S.XVIII - ODC. 236 (OJCIEC MATEUSZ XVIII ODC. 11) - SMAŻALNIA Serial kryminalny TVP, 44 min, Polska, 2017 Reżyseria: Maciej Dutkiewcz, Filip Zylber Scenariusz: Michał Kalicki Zdjęcia: Adam Bajerski, Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Ewa Konstancja Bułhak, Arkadiusz Janiczek, Magdalena Stużyńska, Ada Fijał, Oliwier Kozłowski, Marek Zawadzki, Bartłomiej Firlet, Jędrzej Taranek, Sebastian Stankiewicz, Aleksandra Górska, Maria Broniewska, Konrad Pawicki, Bartosz Tryboń, Bartosz Adamczyk, Bartosz Gajda Na plebanii zjawia się kleryk, Bogdan Janota, który pobiera nauki w seminarium. Przyjechał do Sandomierza na staż. Opowiada Mateuszowi o swojej rodzinie, o konflikcie i planach ojca wobec niego. Nagle dostaje SMS-a i pospiesznie wychodzi, bez słowa wyjaśnienia. Pojawia się w smażalni frytek "Fala", gdzie pracuje jego siostra, Aldona Pukiel z mężem i z ojcem. Mateusza niepokoi fakt, że Bogdan nie wrócił na noc na plebanię. Odbiera telefon od Nocula. Znaleziono nieprzytomnego kleryka nad Wisłą. Mateusz zjawia się w szpitalu. Widzi, jak lekarz rozmawia z atrakcyjną dziewczyną, która chce się dowiedzieć, jaki jest stan Bogdana. Policjanci zabezpieczają telefon ofiary. Odnajdują SMS-y z pogróżkami. 17:30 KOCHAJ ALBO RZUĆ Komedia, 115 min, Polska, 1977 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Władysław Hańcza, Wacław Kowalski, Anna Dymna, Halina Buyno - Łoza, Irena Karel, Duchyl Martin Smith, Maria Zbyszewska, Robert Lewandowski, Jan Pietrzak, Henryk Talar Trzecia część komediowej opowieści o rodzinach Pawlaków i Kargulów. Seniorzy obu rodów oraz ich wnuczka Ania otrzymują od Johna Pawlaka zaproszenie do Chicago. Kiedy przyjeżdżają na miejsce, okazuje się, że John w tym czasie zmarł. W trakcie pogrzebowej ceremonii pojawia się nowy członek rodziny - córka Johna. Pawlak doznaje podwójnego szoku - nie dość, że owa Shirley jest dzieckiem nieślubnym, to na dodatek jest Mulatką. A przecież już na statku o mało nie zemdlał, kiedy zobaczył czarnoskórego księdza. Po pogrzebie bohaterowie rozpoczynają poznawanie Chicago. Z zetknięcia tych dwóch przybyszów z polskiej prowincji z obcą kulturą nowoczesnej metropolii, z innym, nieznanym im zupełnie życiem, wynika wiele zabawnych konfliktów i komicznych scen. Ale nawet za oceanem ci wiecznie skłóceni sąsiedzi pozostają sobą. Jak zwykle, krytycznie odnoszą się do wszystkiego, co nowe, nie dają sobie tak łatwo zaimponować technicznymi nowinkami i udogodnieniami codziennego życia. Z zadziwiającą swobodą poruszają się w tym nowym świecie, by jednak na koniec szczerze stwierdzić, że w Krużewnikach i tak było najlepiej. "Kochaj albo rzuć" zostało bardzo ciepło przyjęte przez widownię. Krytycy podkreślali, że Chęcińskiemu udało się uniknąć powielenia poprzednich części cyklu - "Samych swoich" i "Nie ma mocnych", że dostarczył kolejnej porcji znakomitej rozrywki. 21:30 WSPANIAŁE STULECIE S.I - ODC. 14 (MUHTESEM YÜZYIL MAGNIFICENT CENTURY), EP. 14) Serial kostiumowy, 52 min, Turcja, 2011 Reżyseria: Yagmur Taylan Aktorzy: Halit Ergenc, Meryem Uzerli, Nebahat Cehre, Selma Egrec Na świat przychodzi pierwsze dziecko Hürrem. Ibrahim otwarcie wspiera Mahidevran i jej syna Mustafę. Lala pasza dowiaduje się, że niewolnica, która miała zostać jego synową, właśnie urodziła dziecko sułtana. Sulejman, chcąc uniknąć skandalu, odprawia paszę z pałacu. Trwają przygotowania do wyprawy na Rodos. Hürrem odchodzi od zmysłów, gdy zostaje odseparowana od dziecka. 22:40 NOWSZY MODEL (THE REBOUND) (THE REBOUND) Komedia romantyczna, 90 min, USA, 2009 Reżyseria: Bart Freundlich Scenariusz: Bart Freundlich Aktorzy: Catherine Zeta-Jones, Justin Bartha, Joanna Gleason, Art Garfunkel, Kelly Gould, Kate Jennings Grant Piękna Sandy (w tej roli zjawiskowa Catherine Zeta - Jones) ma w życiu wszystko, ale szczęście niespodziewanie ją opuszcza. Kiedy dowiaduje się o zdradzie męża, postanawia wyjechać wraz z dziećmi do Nowego Jorku i tam osiąść na stałe. W nowym miejscu poznaje 25-letniego Arama, romantycznego optymistę, pracującego w niewielkiej kawiarni. Chłopak oferuje Sandy pomoc w opiece nad dziećmi, a ona się zgadza. Aram okazuje się świetną "nianią" i szybko staje się dla samotnej matki nieocenionym wsparciem w wielu codziennych czynnościach. Atrakcyjna kobieta chciałaby ułożyć sobie życie na nowo, ale to wcale nie jest proste. Jakoś nie ma szczęścia w sprawach sercowych, umawia się na kolejne randki z niewłaściwymi mężczyznami i każde ze spotkań kończy się niepowodzeniem. Szukająca miłości Sandy zupełnie nie dostrzega, że prawdziwe uczucie jest bardzo blisko, rozkwita tuż obok. 00:25 HOTELOWA MIŁOŚĆ (MANAGEMENT) (MANAGEMENT) Komedia romantyczna, 89 min, USA, 2008 Reżyseria: Stephen Belber Scenariusz: Stephen Belber Aktorzy: Jennifer Aniston, Steve Zahn, Woody Harrelson, Fred Ward, Margo Martindale, James Hiroyuki Liao Sue (Jennifer Aniston) pracuje jako przedstawicielka handlowa, jest przedsiębiorcza i energiczna, odnosi sukcesy na niwie zawodowej. Naiwny romantyk Mike Flux pełni funkcję recepcjonisty w hotelu prowadzonym przez jego rodziców. Podczas jednej z podróży służbowych Sue zatrzymuje się na weekend właśnie w tym przydrożnym motelu w małym prowincjonalnym miasteczku. Wydawałoby się, że w takim spokojnym i nudnym zakątku nic nie może się wydarzyć. Przynajmniej tak sądzi Sue. Tymczasem ładna dziewczyna od razu wpada w oko synowi właścicieli motelu, który postanawia sprawić jej miłą niespodziankę. Mike zjawia się w jej pokoju z butelką wina. Nie wiedząc jak się zachować, Sue grzecznościowo wypija kieliszek i odprawia nieproszonego gościa. Mike nie daje za wygraną i ponownie trafia do jej pokoju, ale tym razem z butelką szampana. W końcu dziewczyna ulega mu. Ta przygodna znajomość miała się skończyć wraz z powrotem Sue do Baltimore. On uświadamia sobie jednak, że jest zakochany i pewnego razu staje na progu jej domu. Ona traktuje to jedynie jako przyjacielską wizytę i pozwala mu zostać na kilka dni. Wkrótce umiera matka Mike’a. Po jej śmierci syn zaczyna zastanawiać się nad swoim życiem, chce jeszcze raz zawalczyć o Sue. Okazuje się jednak, że jego ukochana ponownie związała się ze swoim byłym chłopakiem, Jango, który rozkręcił intratny biznes w Aberdeen, dokąd razem się przenieśli. Mike podąża za Sue i zatrudnia się tam w chińskiej restauracji. Zaprzyjaźnia się z synem właściciela, Alem, który pozwala mu zamieszkać w pomieszczeniu przy lokalu. Zakochany Mike próbuje zdobyć serce dziewczyny. Tymczasem ona oświadcza mu, że wychodzi za mąż za Jango. 02:00 KOCHAJ ALBO RZUĆ Komedia, 115 min, Polska, 1977 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Władysław Hańcza, Wacław Kowalski, Anna Dymna, Halina Buyno - Łoza, Irena Karel, Duchyl Martin Smith, Maria Zbyszewska, Robert Lewandowski, Jan Pietrzak, Henryk Talar Trzecia część komediowej opowieści o rodzinach Pawlaków i Kargulów. Seniorzy obu rodów oraz ich wnuczka Ania otrzymują od Johna Pawlaka zaproszenie do Chicago. Kiedy przyjeżdżają na miejsce, okazuje się, że John w tym czasie zmarł. W trakcie pogrzebowej ceremonii pojawia się nowy członek rodziny - córka Johna. Pawlak doznaje podwójnego szoku - nie dość, że owa Shirley jest dzieckiem nieślubnym, to na dodatek jest Mulatką. A przecież już na statku o mało nie zemdlał, kiedy zobaczył czarnoskórego księdza. Po pogrzebie bohaterowie rozpoczynają poznawanie Chicago. Z zetknięcia tych dwóch przybyszów z polskiej prowincji z obcą kulturą nowoczesnej metropolii, z innym, nieznanym im zupełnie życiem, wynika wiele zabawnych konfliktów i komicznych scen. Ale nawet za oceanem ci wiecznie skłóceni sąsiedzi pozostają sobą. Jak zwykle, krytycznie odnoszą się do wszystkiego, co nowe, nie dają sobie tak łatwo zaimponować technicznymi nowinkami i udogodnieniami codziennego życia. Z zadziwiającą swobodą poruszają się w tym nowym świecie, by jednak na koniec szczerze stwierdzić, że w Krużewnikach i tak było najlepiej. "Kochaj albo rzuć" zostało bardzo ciepło przyjęte przez widownię. Krytycy podkreślali, że Chęcińskiemu udało się uniknąć powielenia poprzednich części cyklu - "Samych swoich" i "Nie ma mocnych", że dostarczył kolejnej porcji znakomitej rozrywki.