Program 1 Poniedziałek, 01.01.2024 05:55 NIESPOTYKANIE SPOKOJNY CZŁOWIEK Komedia, 56 min, Polska, 1975 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Janusz Kłosiński, Ryszarda Hanin, Marek Frąckowiak, Małgorzata Potocka, Janina Sokołowska, Jerzy Turek, Stanisław Tym, Ludwik Benoit, Hanna Bedryńska Twórczość Stanisława Barei (1929 - 87) dzieli się zwykle na dwa okresy. Pierwszy obejmuje lata sześćdziesiąte. Jego plonem są lekkie, przyjemne komedie sytuacyjne, zatrącające o bulwarową farsę i wodewil. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych beztroski "śmiech dla śmiechu" ustąpił miejsca "śmiechowi z podtekstami" - zjadliwej ironii i kpinie z peerelowskiej rzeczywistości, satyrze na narodowe przywary, posuniętej nierzadko aż do surrealizmu. Do tego drugiego nurtu należy "Niespotykanie spokojny człowiek" - niespełna godzinny film telewizyjny, powstały jakby "na uboczu" kinowych produkcji Barei. Tytułowym bohaterem jest Stanisław - rolnik, który po wojnie przywędrował z zabużańskiej wsi na ziemie odzyskane. Tu - podobnie jak Kargul i Pawlak, których notabene przypomina - założył gospodarstwo i teraz po latach przyszło mu desperacko walczyć o to, by jego syn Tadeusz nie wywędrował do miasta i przejął po nim schedę. A walka to trudna, gdyż młodzieniec zakochał się w robotnicy z fabryki włókienniczej i planuje ślub. Stanisław, człowiek złotego serca, ale i wielkiej porywczości (choć sam się do tego nie przyznaje) postanawia do tego nie dopuścić. W tym celu podejmuje działania, które wywołują mnóstwo tragikomicznych nieporozumień. 08:00 NOCE I DNIE Film obyczajowy, 170 min, Polska, 1975 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Binczycki, Barbara Ludwiżanka, Jerzy Kamas, Janina Traczykówna, Andrzej Seweryn, Olgierd Łukaszewicz, Elżbieta Starostecka, Emir Buczacki, Kazimierz Opaliński, Stanisława Celińska, Ilona Kuśmierska, Kazimierz Mazur, Karol Strasburger, Beata Tyszkiewicz, Andrzej Szczepkowski, Władysław Hańcza, Marek Walczewski Film po rekonstrukcji, w jednej części (wersja reżyserska). Ekranizacja wydanej w 1934 roku powieści Marii Dąbrowskiej. W kinach obejrzało ją blisko 25 mln widzów. Saga rodzinna, ukazująca losy rodzin Niechciców i Ostrzeńskich, od upadku powstania styczniowego do wybuchu I wojny światowej. Nominacja do Oscara w 1977 r. , Srebrny Niedźwiedź dla Jadwigi Barańskiej na MFF w Berlinie Zachodnim w 1976 r. , Złote Lwy Gdańskie oraz nagrody za role dla Jadwigi Barańskiej i dla Jerzego Bińczyckiego na II FPFF w 1975 r. "Zafascynował mnie proces przemijania, śledzenie 40 lat życia bohaterów, Barbary i Bogumiła. W moim przekonaniu "Noce i dnie" są rzadko spotykanym utworem o przemijaniu, jakie wydała światowa literatura, a Barbara Niechcic to jeden z najpiękniejszych i równocześnie najbardziej złożonych portretów kobiecych w naszej literaturze" - mówił reżyser. Ekranizacja "Nocy i dni" Marii Dąbrowskiej to jedno z największych swego czasu przedsięwzięć polskiej kinematografii - przez trzy lata Jerzy Antczak pisał scenariusz, a realizacja trwała ponad dwa lata. W filmie udział wzięło kilkuset aktorów i tysiące statystów. Na terenie PGR-u Seroczyn koło Warszawy wybudowano Serbinów - dworek Niechciców, zabudowania gospodarcze, posadzono nawet trzysta starych wierzb i wykopano staw, a na wydzierżawionych gruntach powstały specjalne uprawy. Sceny rozgrywające się w Kalińcu nakręcono w Krakowie, w dawnej dzielnicy żydowskiej. Sierpień 1914 roku. Zajęty przez Niemców Kaliniec w pośpiechu opuszczają mieszkańcy. Jest wśród nich Barbara Niechcic. Zagubioną i bezradną odnajduje dawny znajomy, stary Żyd Szymszel. Ofiarowuje jej pomoc - zawiezie ją do pobliskiego Borowna, będącego posiadłością Józefa Toliboskiego. Po drodze Barbara wraca wspomnieniami do przeszłości. Toliboski był jej pierwszą, młodzieńczą miłością. Adorował ją przez kilka lat, by nagle ożenić się z inną. Barbara jednak nigdy nie przestała go kochać. Gdy miała lat 25, podczas świąt spędzanych jak co roku u państwa Ładów w Borku, poznała dobiegającego czterdziestki Bogumiła Niechcica. Mimo że brak mu było ogłady i polotu, a wizja spędzenia reszty życia na wsi przerażała ją, następnego roku wzięła z nim ślub. Powoli przyzwyczajała się do nowej sytuacji. Narodziny syna były dla obojga wielkim szczęściem. Piotruś jednak zmarł, mając cztery lata. Barbara popadła w głęboką depresję. Bogumił, wierząc, że odmiana dobrze jej zrobi, zarządził przeprowadzkę do dużego, ale zaniedbanego majątku. Dewastacja Serbinowa początkowo przeraziła Barbarę. Jednak dzięki ciężkiej pracy i determinacji Bogumiła, by wydźwignąć posiadłość z ruiny, po roku Serbinów wyglądał "znośnie". Na świat przyszła ich pierwsza córka, Agnieszka. Choć w chwilach załamania Barbara obwiniała męża za "oderwanie od świata", na które zostali skazani, przyzwyczaiła się do życia u jego boku. Jego ogromna miłość dawała jej poczucie bezpieczeństwa, jego wyrozumiałość uspokajała. Urodziły się kolejne dzieci, rodzina Niechciców rozrastała się. 10:55 NIKT NIE MOŻE OCALIĆ SIĘ SAM... KONCERT NA ŚWIATOWY DZIEŃ POKOJU Koncert, 60 min, Polska, 2023 Reżyseria: Michał Bandurski Scenariusz: Michał Bandurski, o. Michał Legan Prowadzący: Ida Nowakowska, Marcin Krawczyk Wykonawcy: Martynka Cieplińska, Ania Byrcyn, Zosia Nowakowska, Mateusz Ziółko, Monika Wydrzyńska, Stanisława Celińska, Jakub Frydrych, Julia Muraszko, Janusz Muraszko, Małe TGD, Kamil Bednarek, Becky Sangolo, Sylwia Hazboun 1 stycznia obchodzimy Światowy Dzień Pokoju, który ustanowił św. Paweł VI listem z dnia 8 grudnia 1967 r. , skierowanym do wszystkich ludzi dobrej woli, nie tylko katolików. Papież zaproponował, aby na całym świecie początek nowego roku kalendarzowego uczczono jako Dzień Pokoju: "Pragnęlibyśmy, by na początku rachuby kalendarzowej, która mierzy i opisuje wędrówkę życia ludzkiego w czasie, obchody te powtarzały się co roku jako życzenie i obietnica, że pokój ze swą słuszną i dobroczynną równowagą będzie panował nad rozwojem nadchodzących dziejów". Światowy Dzień Pokoju ma co roku swój temat, który wybiera papież. Ojciec Święty kieruje też z tej okazji specjalne orędzie na tematy związane z zagadnieniem pokoju. 12:35 ELEKTRYCZNY JEŹDZIEC (THE ELECTRIC HORSEMAN) Komediodramat, 115 min, USA, 1980 Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz: Robert Garland Aktorzy: Jane Fonda, John Saxon, Nicolas Coster, Robert Redford, Willie Nelson, Valerie Perrine, Allan Arbus, Wilford Brimley Bohaterowie filmu Sydneya Pollacka ("Czyż nie dobija się koni?", "Trzy dni Kondora", "Tootsie", "Pożegnanie z Afryką", "Firma", "Sabrina") to osobliwa para: kowboj i reporterka. On - niegdyś gwiazda rodeo, uwielbiany i podziwianym przez tłumy, dni największej świetności ma dawno za sobą. Bezpowrotnie przeminęła legenda o niezwyciężonym kowboju. Wraz z dwoma starszymi od siebie kompanami wędruje po prowincjonalnych dziurach, miastach i miasteczkach. Występuje w przerwach imprez, reklamując śniadaniowe płatki kukurydziane. W końcu buntuje się i ucieka na wykradzionym rumaku. Ona - znana dziennikarka telewizyjna - podąża jego tropem w poszukiwaniu sensacyjnego materiału do reportażu. Sonny Steele (Robert Redford), były gwiazdor rodeo, pięciokrotny mistrz świata w kowbojskich wyczynach, jest mężczyzną po trzydziestce. Jego błyskotliwa kariera skończyła się, pozostał jedynie żal za utraconą sławą. Zapomniany i zgorzkniały topi smutki w alkoholu. Zarabia na życie w nieciekawy sposób: przemierza cały kraj, otwierając nowe supermarkety, biorąc udział w rozmaitych imprezach. Pewnego razu podczas występów w Las Vegas odkrywa, że wspaniały rumak, z którym daje widowiskowe pokazy, jest szpikowany sterydami. Dochodzi do ostrej kłótni z producentem Searsem (John Saxon). Zbulwersowany Sonny w środku przedstawienia dosiada wierzchowca i opuszcza scenę przez nikogo niezatrzymywany. Wyjeżdża z miasta, kierując się w górskie odludne tereny. Gdy Sears orientuje się w sytuacji, próbuje zatuszować sprawę, by nie została nagłośniona przez media. Zanim wokół tajemniczego zniknięcia Sonny'ego zrobi się wrzawa, za kowbojem podąża dziennikarka, Hallie Martin (Jane Fonda). Od starego przyjaciela Gusa dowiaduje się, gdzie może odnaleźć trop uciekiniera. Kowboj i reporterka początkowo pałają do siebie niechęcią, z czasem jednak nawiązuje się między nimi nić zrozumienia i sympatii. Sonny wyjawia motywy swego desperackiego czynu. Nagrany wywiad nadaje stacja telewizyjna, wywołując sensację wśród widzów. Steele staje się bohaterem, ludzie pomagają mu w ucieczce przed ścigajacą go policją i tłumem reporterów. 14:40 SABRINA Komedia romantyczna, 121 min, USA, 1996 Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz: Barbara Benedek, David Rayfiel Aktorzy: Julia Ormond, Harrison Ford, Greg Kinnear, Nancy Marchand, John Wood, Richard Crenna, Angie Dickinson, Laureen Holly i inni "Sabrina" została uhonorowana dwiema nominacjami do Oscara - za muzykę oraz piosenkę. To remake głośnego filmu o tym samym tytule z 1954 roku w reżyserii Billy'ego Wildera. Pamiętną kreacją stworzyła wówczas wschodząca gwiazda ekranu Audrey Hepburn, której partnerowali sławni już: Humphrey Bogart i William Holden. Scenariusz lirycznej komedii powstał według sztuki Samuela Taylora, która w tym samym czasie święciła triumfy na Broadwayu z Margaret Sullavan i Josephem Cottenem w głównych rolach. "Sabrina" Sydneya Pollacka ("Czyż nie dobija się koni", "Trzy dni Kondora", "Tootsie", "Pożegnania z Afryką") nie wzbudziła wprawdzie takiej sensacji jak przebój Wildera, ale krytyka przychylnie przyjęła współczesną bajkę o amerykańskim Kopciuszku, która wciąż wzrusza i wyciska łzy. Pollack zmienił kilka wątków, dostosowując je do realiów końca dwudziestego wieku. Tytułowa bohaterka wyrusza do Paryża nie po to, by zgłębiać tajniki sztuki kulinarnej, lecz do pracy w słynnym magazynie mody. Z kolei jej rywalka jest córką nie plantatora trzciny cukrowej, ale szefa potężnej firmy elektronicznej. Mocną stroną filmu okazało się dobre aktorstwo Harrisona Forda i młodszej od niego o 23 lata pełnej świeżości Julii Ormond, urodzonej w 1965 roku angielskiej aktorki scenicznej. Widzowie zapamiętali ją również jako odtwórczynię ról telewizyjnych i kinowych, m.in. w biograficznej opowieści "Stalin", gdzie wystąpiła u boku Roberta Duvalla, oraz w "Młodej Katarzynie" i innych. Zdaniem recenzentów swoją życiową szansę wykorzystał w "Sabrinie", debiutujący na dużym ekranie gwiazdor telewizyjnego talk show, Greg Kinnear. Akcja rozpoczyna się na północnym wybrzeżu Long Island w luksusowej posiadłości zamożnych państwa Larrabee. Nad garażem mieszka Sabrina Fairchild, kilkunastoletnia córka szofera rodziny, sprowadzonego z Anglii. Życie nastolatki upływa na podglądaniu gospodarzy i gości, bawiących się na eleganckich przyjęciach wydawanych w ogrodzie. Sercem dziewczyny od dawna zawładnął David, młodszy syn wdowy Maude Larrabee, utracjusz i bawidamek, który nigdy nawet nie spojrzał na zakochaną w nim pryszczatą okularnicę. Dzięki protekcji pani Larrabee, Sabrina wyjeżdża na dwa lata do Paryża, do pracy w słynnym magazynie "Vogue", gdzie przyjmuje posadę asystentki fotografa. Niezbyt atrakcyjna, pełna kompleksów dziewczyna z prowincji z brzydkiego kaczątka zamienia się powoli w śliczną księżniczkę. Kiedy wraca na Long Island David jej nie poznaje, biorąc ją za nową sąsiadkę, która zamieszka w tej okolicy. Zakochuje się w tajemniczej damie od pierwszego wejrzenia i dla niej bez wahania chce zerwać zaręczyny z Elizabeth Tyson (Lauren Holly), z której rodziną jego starszy brat wiąże wielkie nadzieje. Stateczny i zrównoważony Linus, który w przeciwieństwie do Davida myśli tylko o interesach, usiłuje doprowadzić do korzystnej fuzji własnego przedsiębiorstwa z potężną firmą miliardera Tysona (Richard Crenna) i nie zamierza rezygnować z przedsięwzięcia. Tymczasem piękna Sabrina może pokrzyżować jego plany, zawróciwszy w głowie Davidowi. Linus próbuje więc wszelkimi sposobami odwrócić uwagę dziewczyny od brata. 17:35 LUBIĘ WRACAĆ TAM, GDZIE BYŁEM Film dokumentalny, 52 min, Polska, 2023 Reżyseria: Maciej Dancewicz Filmowa biografia jednego z najpopularniejszych i lubianych artystów jakim był Zbigniew Wodecki, opowiedziana poprzez wspomnienia zaprzyjaźnionych osób, kolegów z branży, współpracowników, ale też zwykłych ludzi. Bogato ilustrowana i oparta na materiałach archiwalnych - fragmentach koncertów, programów telewizyjnych, a także zarejestrowanych wywiadów z bohaterem - znajdujących się w archiwach TVP. Opowieści tej towarzyszą utwory muzyczne w wykonaniu Zbigniewa Wodeckiego lub te, w których powstaniu brał udział jako muzyk. 18:40 JAKA TO MELODIA? - ODC. 5258 Teleturniej muzyczny, 45 min, Polska, 2023 Reżyseria: Mikołaj Dobrowolski Prowadzący: Rafał Brzozowski Quiz muzyczny propagujący muzykę rozrywkową. Rywalizacja zawodników, tocząca się w czterech rundach, polega na bezbłędnym i natychmiastowym odgadywaniu tytułów kolejnych fragmentów muzycznych. Prowadzenie Rafał Brzozowski. W odcinku: Finał roku. 20:25 RED Film akcji, komedia, 106 min, USA, 2010 Reżyseria: Robert Schwentke Scenariusz: Jon Hoeber, Erich Hoeber, Warren Ellis Aktorzy: Bruce Willis, Morgan Freeman, Helen Mirren, John Malkovich Frank Moses (Bruce Willis) to były tajny agent CIA, który teraz pędzi spokojny żywot na emeryturze. Krótko cieszy się beztroskimi chwilami i tylko cudem unika zamachu na swoje życie. Znając największe tajemnice rządowej agencji wywiadowczej jest na jej celowniku, podobnie jak jego dawni kompani: Joe (Morgan Freeman), Marvin (John Malkovich) i Victoria (Helen Mirren). Sytuacja staje się coraz bardziej niebezpieczna, dlatego Frank reaktywuje stary zespół, by powstrzymać czyhających na ich życie oprawców. Przed nimi ciężka próba przetrwania, a także ważna misja, która z góry wydaje się niemożliwa. 22:25 CZEGO PRAGNĄ KOBIETY (WHAT WOMEN WANT) Komedia romantyczna, 121 min, USA, 2000 Reżyseria: Nancy Meyers Scenariusz: Josh Goldsmith, Cathy Yuspa, Diane Drake Aktorzy: Helen Hunt, Mel Gibson, Marisa Tomei, Alan Alda, Mark Feuerstein, Lauren Holly, Ashley Johnson, Judy Greer, Delta Burke, Valerie Perrine Nick Marshall jest typowym macho przekonanym, że każda kobieta tylko marzy o tym, żeby paść mu w ramiona. Przystojny czterdziestoparolatek, specjalista od reklamy w dużej agencji, jest rozwiedziony, a jego była żona Gigi właśnie ponownie wychodzi za mąż. Oboje mają 15-letnią córkę Alex, która na co dzień mieszka z matką, ale z powodu jej podróży poślubnej ma się przenieść na dwa tygodnie do ojca, co przyzwyczajony do niemal kawalerskiej swobody Nick traktuje jako dopust boży. Tę chwilową niedogodność ma mu osłodzić spodziewany awans na dyrektora kreatywnego. Jednak w ostatniej chwili funkcja ta przypada ściągniętej specjalnie do agencji Darcy Maguire, mającej opinię inteligentnej i twórczej, ale też bezwzględnej i wymagającej. Nick jest podwójnie rozczarowany i wściekły: nie dość, że ominął go awans, to jeszcze wymarzone stanowisko sprzątnęła mu sprzed nosa kobieta. Tymczasem szef, Dan Wanamaker, liczy, że Darcy z racji swojej płci będzie potrafiła lepiej wczuć się w oczekiwania i marzenia kobiet stanowiących rosnącą armię nabywczyń reklamowanych produktów. Darcy już na pierwszym spotkaniu z personelem uświadamia wszystkim, że nie będzie lekko: każdy dostaje zestaw damskich produktów odzieżowych i kosmetycznych, do których, w ramach pracy domowej, ma obmyślić propozycje reklam. Aby lepiej zrozumieć odczucia potencjalnej klientki, Nick wypróbowuje w domu różne żele, kremy, tusze do rzęs, pomadki, rajstopy i biustonosze. Wskutek fatalnego zbiegu okoliczności ulega w łazience porażeniu prądem, ale w rezultacie zaczyna... słyszeć myśli otaczających go kobiet. Początkowo jest przerażony tą swoją właściwością. Odkrywa, że wcale nie jest bożyszczem kobiet, jak dotąd sądził, a w dodatku natłok cudzych myśli wywołuje kompletny zamęt w jego głowie. Mężczyzna próbuje pozbyć się tej przypadłości u psychoanalityka, lecz specjalistka, do której się udaje, przekonuje go, że taka zdolność może mieć także swoje dobre strony. Idąc za jej radą, Nick staje się superkochankiem, błyskawicznie zgadując najintymniejsze pragnienia uroczej Loli, z którą sypia w wolnych chwilach. Zachęcony tym sukcesem, postanawia powalczyć o swój awans. Współpracując blisko z Darcy, odczytuje w mig jej zamiary, opinie, przemyślenia. Mówi używając tych samych określeń, chwali lub krytykuje te same rzeczy. Darcy zaczyna go cenić i darzyć sympatią, przekonana, że trafiła na bratnią duszę o identycznych upodobaniach i guście. Ale Nick zaczyna też podkradać jej pomysły i przedstawiać je jako swoje. Darcy, której czarujący przystojniak coraz bardziej się podoba, nie widzi w tym zagrożenia. Przeciwnie, promuje go i wspiera, chociaż wie, że może przez to stracić stanowisko. Nick tymczasem umacnia swoją pozycję w firmie, a szef patrzy na niego coraz łaskawszym okiem. Uwodziciel i karierowicz nie przewidział tylko jednego: że jego serce zacznie żywiej bić dla Darcy. 02:35 WSZYSTKIE PIENIĄDZE ŚWIATA (ALL THE MONEY IN THE WORLD) Dramat, 126 min, Wielka Brytania/USA, 2017 Reżyseria: Ridley Scott Scenariusz: David Scarpa Aktorzy: Michelle Williams, Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Elisabeth Moss, Romain Duris Jeden z najbogatszych ludzi na świecie, potentat naftowy Jean Paul Getty, to skąpiec i twardziel. Nie uznaje żadnych kompromisów i układów. Tymczasem jego 16 - letni wnuk John Paul Getty III, zostaje uprowadzony w Rzymie przez zorganizowaną grupę przestępczą. Porywacze za uwolnienie chłopaka żądają 17 milionów dolarów okupu. Ale Getty jest nieprzejednany, nie ma zamiaru dogadywać się z przestępcami, nie zapłaci nawet marnego dolara. Zrozpaczona matka Johna, Gail, na próżno próbuje nakłonić teścia do zmiany zdania. Rozpoczyna się wyścig z czasem, bo porywacze tracą powoli cierpliwość. Niespodziewanie u Gail zjawia się tajemniczy mężczyzna, który podaje się za człowieka do zadań specjalnych.