TVP Kultura Poniedziałek, 01.01.2024 07:15 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ JERZEGO WASOWSKIEGO Program rozrywkowym, 40 min, Polska, 2023 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Prowadzący: Katarzyna Wasowska Żartowano, że jest człowiekiem tak eleganckim, że nawet na plażę chodzi w krawacie. Był muzycznym samoukiem. Skomponował kilkaset piosenek i ilustracji muzycznych do słuchowisk, filmów, sztuk teatralnych. Mawiał, że "Sztuką jest wszystko to, bez czego można się w życiu obejść. Można, ale co to za ubogie życie". Bohaterem "Niedzieli z..." jest Jerzy Wasowski. 08:10 TRZEJ MUSZKIETEROWIE (THREE MUSKETEERS) Film kostiumowy, 102 min, USA/Wielka Brytania, 1973 Reżyseria: Richard Lester Scenariusz: George MacDonald Fraser Aktorzy: Michael York, Oliver Reed, Frank Finlay, Richard Chamberlain, Raquel Welch, Charlton Heston, Faye Dunaway, Christopher Lee, Geraldine Chaplin, Jean - Pierre Cassel Chociaż powieści Alexandra Dumasa mają dziś coraz mniej czytelników, zainteresowanie nimi nie wygasło całkowicie. Tyle że młodszym generacjom perypetie D'Artagnana i jego trzech dzielnych przyjaciół z gwardii Ludwika XIII znane są przede wszystkim z ekranu. Dumasowscy muszkieterowie tak bardzo fascynowali filmowców, że od początku istnienia kina nie było dziesięciolecia, w którym nie powstałaby choćby jedna nowa próba przedstawienia ich przygód. Pierwszy sięgnął po fabułę "Trzech muszkieterów" Georges Melies w 1909 r. , kolejne wersje powstawały w Ameryce, Włoszech, Meksyku, Argentynie i oczywiście we Francji. Sam Richard Lester w 1989 r. ponownie zaprosił na plan tych samych aktorów, aby zrealizować "Powrót muszkieterów". Powieść Dumasa poddawano także przeróbkom komediowym i parodystycznym, jak choćby w przypadku ekranizacji Maxa Lindera z 1922 r. Krytyka zgodnie uznała dzieło Lestera za jedno z najbardziej udanych w całej historii Dumasowskich ekranizacji. Zdjęcia kręcono w plenerach Hiszpanii, nawet do ról epizodycznych zaangażowano aktorskie sławy, a scenograf i kostiumolog mieli nieograniczone pole do popisu. Mimo wartkiej, pełnej brawurowych pojedynków akcji oraz wątku melodramatycznego, nie jest to jednak tradycyjny film "płaszcza i szpady". Całość przeniknięta jest duchem przewrotności i ironii, plebejskiej zabawy, która okazała się bardzo bliska literackiemu pierwowzorowi. Zachwycając publiczność widowiskowym przepychem, reżyser dostrzega również i pokazuje powszechny analfabetyzm, niechlujstwo życia XVII - wiecznej Francji, tragiczny los biedoty, co tłumaczy mentalność i aspiracje bohaterów, których pochłania troska o pieniądz i dążenie do zdobycia pozycji. Młody i ubogi Gaskończyk D'Artagnan, nauczony jedynie władać szpadą, lecz żądny dworskiej kariery, wyrusza do Paryża, mając przy sobie listy polecające do pana de Treville, sprawującego pieczę nad królewskimi muszkieterami. Podczas zwady w oberży młodzieniec zostaje pokonany przez mężczyznę z opaską na oku. Poprzysięga mu zemstę, nie wiedząc, że to Rochefort, jeden z zauszników kardynała Richelieu, z którym nieraz przyjdzie mu się zmierzyć. Po przybyciu do stolicy D'Artagnan naraża się kolejno trzem muszkieterom: Athosowi, Porthosowi i Aramisowi, ale do naznaczonych mu pojedynków nie dochodzi, gdyż na placu zjawiają się wspólni wrogowie - gwardia kardynała. D'Artagnan dzielnie wspiera muszkieterów, zyskując ich wdzięczność i przyjaźń. Gaskończyk zatrzymuje się w domu pana Bonancieux, którego piękna żona Constance zaczyna niebawem okazywać gościowi swe względy. Ale Constance staje się również przyczyną kłopotów D'Artagnana. Jako zaufana przyjaciółka królowej Anny Austriaczki pośredniczy w jej potajemnych spotkaniach z angielskim premierem, księciem Buckingham, co naraża ją na zamach ze strony ludzi kardynała. Broniąc ukochanej, D'Artagnan wplątuje się w aferę z kolią diamentową królowej. Okazuje się bowiem, że Anna Austriaczka dała Buckinghamowi swój naszyjnik na pamiątkę ich spotkania i w dowód łączącego ich uczucia. Gdy szpiegowie Richelieu odkrywają tajemnicę królowej, kardynał podsuwa władcy pomysł sprawdzenia wierności małżonki: niech na najbliższym balu Anna pojawi się w królewskich diamentach. Zrozpaczona królowa za pośrednictwem Constance prosi D'Artagnana i jego kompanów o pomoc. Muszą oni jak najszybciej dostać się do Anglii i odebrać od Buckinghama królewski klejnot. 11:15 KONCERT NOWOROCZNY Z WIEDNIA 2024 - CZ. I (KONCERT NOWOROCZNY Z WIEDNIA 2024) Koncert, 35 min, Austria, 2024 Koncert Noworoczny z Wiednia. Tradycyjnie 1 stycznia w Złotej Sali Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego (Filharmonia Wiedeńska) odbędzie się uroczysty koncert transmitowany przez wiele europejskich rozgłośni radiowych i telewizyjnych. Koncert Noworoczny w wiedeńskim Musikverein jest piękną tradycją, która gromadzi przed telewizorami widzów na całym świecie. Imponująca Złota Sala, jak co roku wypełni się radosnymi polkami i walcami w kunsztownym wykonaniu wiedeńskich filharmoników. 12:05 SZALONE PRZYGODY LOUISA DE FUNESA - CZĘŚĆ 1. (THE MAD ADVENTURES OF LOUIS DE FUNES) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2020 Reżyseria: Lucie Caries Dwuczęściowy film dokumentalny, którego bohaterem jest Louis de Funes. Znany na całym świecie ze swoich komediowych ról i niesamowitych interpretacji, był jednym z najlepszych aktorów swojego pokolenia. Jaki był naprawdę? Czy to możliwe, że za jego uśmiechem i artystycznymi twarzami (żandarm, Fantomas, mały szef) krył się człowiek wrażliwy i powściągliwy? Film ten, poprzez osobiste i liczne archiwalia wideo, odręczne notatki, a także ponad 40 minut nagrań z jego najlepszych filmów i wywiadów, rysuje intymny portret legendarnego aktora, który stał się sławny będąc już po pięćdziesiątce. Część 1. On the road to success. To opowieść o początkach i drodze jego kariery. Część 2. The perfectionist. Przypomnimy sobie najlepsze role de Funesa: żandarma, rabina Jakuba, Fantomasa czy małego szefa. 13:15 SZALONE PRZYGODY LOUISA DE FUNESA - CZĘŚĆ 2. (THE MAD ADVENTURES OF LOUIS DE FUNES) Film dokumentalny, 49 min, Francja, 2020 Reżyseria: Lucie Caries Dwuczęściowy film dokumentalny, którego bohaterem jest Louis de Funes. Znany na całym świecie ze swoich komediowych ról i niesamowitych interpretacji, był jednym z najlepszych aktorów swojego pokolenia. Jaki był naprawdę? Czy to możliwe, że za jego uśmiechem i artystycznymi twarzami (żandarm, Fantomas, mały szef) krył się człowiek wrażliwy i powściągliwy? Film ten, poprzez osobiste i liczne archiwalia wideo, odręczne notatki, a także ponad 40 minut nagrań z jego najlepszych filmów i wywiadów, rysuje intymny portret legendarnego aktora, który stał się sławny będąc już po pięćdziesiątce. 14:25 OD UCHA DO UCHA - CZTERY PORY ROKU LEONA - LATO BONIFACEGO (BONIFACIO IN SUMMERTIME / L'ET DE BONIFACE) Serial animowany, 25 min, Francja, 2011 Reżyseria: Pierre - Luc Granjon, Pascal Le Notre Scenariusz: Antoine Lanciaux Wykonawcy: Sarah Bazri, Albert Payne, Bernard Bouillon Czteroodcinkowa seria animowana dla dzieci. Trwa lato. Zakochany Bonifacy oświadczył się królowej. Niespodziewanie do zamku przyjeżdża księżniczka Mela wraz ze swoimi przyjaciółmi. Dzieci nierozważnie postanawiają rozbić namiot nad brzegiem jeziora, tuż pod świętą górą. 16:15 CZTEREJ MUSZKIETEROWIE (THE FOUR MUSKETEERS / THE REVENGE OF MILADY) Film kostiumowy, 102 min, Hiszpania/USA/Wielka Brytania, 1974 Reżyseria: Richard Lester Scenariusz: George MacDonald Fraser Aktorzy: Michael York, Oliver Reed, Richard Chamberlain, Frank Finlay, Faye Dunaway, Raquel Welch, Simon Ward, Christopher Lee, Geraldine Chaplin, Jean - Pierre Cassel, Roy Kinnear Zrealizowana w 1973 r. przygodowa opowieść "Trzej muszkieterowie" miała być początkowo filmem 3 - godzinnym, ale nakręcony w Hiszpanii materiał okazał się tak bogaty i atrakcyjny, że producenci zdecydowali się wykroić z niego dwa filmy pełnometrażowe. Wkrótce po "Trzech muszkieterach" zmontowano więc "Czterech", co naraziło producentów na procesy z aktorami o dodatkowe honoraria i opóźnienie premiery. Wszystkie te perypetie nie odbiły się jednak na jakości filmu, równie błyskotliwego jak poprzedni, pełnego humoru i zdumiewających niespodzianek. Sam tekst powieści jest tylko kanwą, na której reżyser i aktorzy stworzyli całkowicie nowe sytuacje i znaczenia, nie krępując się wiernością wobec oryginału czy nawet wiarygodnością historyczną. Athos, Portos, Aramis i D'Artagnan walczą w szeregach królewskiej armii oblegającej twierdzę hugenotów - La Rochelle. Pragnąc ostatecznie ukrócić pogłoski na temat romansu królowej Anny Austriaczki z księciem Buckingham, Ludwik XIII usiłuje zniszczyć brytyjskich popleczników. Kardynał Richelieu decyduje się porwać powierniczkę królowej, Constance Bonancieux. Porwania dokonuje milady de Winter, groźna agentka kardynała. Zakochany w Constance D'Artagnan rusza jej na ratunek. Trafia do domu milady, która uwodzi muszkietera, a on przypadkowo odkrywa jej tajemnicę: haniebne piętno wypalone na ramieniu. Gdy wyjawia to muszkieterom, Athos identyfikuje milady jako kobietę, z którą kiedyś wiele go łączyło i która okazała się pozbawioną skrupułów zdrajczynią. D'Artagnan wraca do milady, ale nie znajduje jej w domu, gdyż agentka została wysłana przez kardynała Richelieu z tajną misją do Anglii. Athos odkrywa, że wyposażona w specjalny glejt milady jedzie do Buckinghama rzekomo, aby go nakłonić do zaprzestania pomocy dla La Rochelle, a rzeczywistości po to, aby go zabić. Athos zabiera byłej kochance dokumenty i przekazuje je D'Artagnanowi, który w porę uprzedza Buckinghama o grożącym mu niebezpieczeństwie. Milady zostaje uwięziona, ale i za murami okazuje się niebezpieczna: uwodzi swego strażnika Feltona, który pozwala jej umknąć, przypłacając to życiem. Twierdza La Rochelle pada, nie doczekawszy angielskiej pomocy. Pani de Winter, korzystając z pomocy Rocheforta, udaje się do klasztoru, gdzie ukryła Constance. Chce ją zabić i w ten sposób zemścić się na D'Artagnanie. 19:00 BITWA TENORÓW NA RÓŻE 2023 CZ. 2 Koncert, 49 min, Polska, 2023 Druga część widowiska Bitwa tenorów na róże. Bitwa to przyjacielska potyczka czterech młodych tenorów o uznanie publiczności, a co za tym idzie o róże, które są jednocześnie głosami w konkursie. Tenorzy walczą na kadencje i oddechy, czarują uśmiechem w towarzystwie znakomitych śpiewaczek operowych. Od 9 lat, wspaniałe koncerty, propagujące muzykę klasyczną zdobywają nowe rzesze publiczności, są wyczekiwane i cieszą się wielką sympatią widzów. Projekt powstał na potrzeby Festiwalu Jana Kiepury w Krynicy Zdrój w 2013, gdzie Alicja Węgorzewska była dyrektorem artystycznym. Był to hołd dla Jana Kiepury, największego polskiego tenora, w kolejną rocznicę śmierci. Alicja Węgorzewska, chcąc przybliżyć muzykę klasyczną szerokiemu gronu publiczności, zorganizowała satelitarną transmisję, po raz pierwszy w 47 - letniej historii festiwalu. Pierwszą Bitwę tenorów w prestiżowym czasie antenowym obejrzało blisko 2 miliony widzów. Zamysłem była także promocja młodych polskich artystów i realizatorów. Kolejne lata przyniosły kolejne wspaniałe edycje i pozwoliły odkryć prawdziwe talenty, Od 9 już lat Bitwę tenorów na róże obejrzało blisko 15 milionów widzów. Koncert był wielokrotnie retransmitowany w różnych stacjach telewizyjnych - ogólnopolskich i lokalnych. Przez te wspaniałe 9 lat w koncercie wystąpili wspaniali i uznani artyści, m.in. Simone Kermes, Grażyna Brodzińska, Alicja Węgorzewska, Joanna Moskowicz, Tre Voci, Krystian Krzeszowiak. Koncerty odbywały się na zarówno na deptaku w Krynicy Zdrój, jak i w studiu koncertowym Polskiego Radia, Teatrze Dramatycznym czy studiu telewizyjnym. 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - IGŁA (EYE OF THE NEEDLE) Film sensacyjny, wojenny, 106 min, USA, 1981 Reżyseria: Richard Marquand Scenariusz: Stanley Mann Zdjęcia: Alan Hume Muzyka: Miklós Rózsa Aktorzy: Donald Sutherland, Stephen MacKenna, Philip Martin Brown, Kate Nelligan, Ian Bannen, Christopher Cazenove, George Belbin Adaptacja bestsellerowej powieści Kena Folletta, autora doskonale znanego także na polskim rynku ("Filary Ziemi", "Klucz do Rebeki", "Człowiek z Petersburga"). Napisana w 1977 r. "Igła" była jedenastą powieścią w jego dorobku. Tytułowego bohatera brawurowo zagrał Donald Sutherland, Kanadyjczyk, który stworzył niezapomniane kreacje w takich głośnych filmach, jak "Parszywa dwunastka", "M. A. S. H.", "Dzień szarańczy", "Złoto dla zuchwałych" czy "Casanova". Akcja "Igły" rozpoczyna się w Londynie w 1940 r. Henry Faber, szeregowy pracownik kolei, jest w rzeczywistości potomkiem arystokratycznej rodziny niemieckiej i niemieckim szpiegiem działającym pod pseudonimem. Wykształcony w Wielkiej Brytanii Igła, znakomicie mówiący po angielsku, uderza precyzyjnie i metodycznie. Z zimną krwią zabija każdego, kto może go zdemaskować. Wiosną 1944 r. wynik wojny wciąż nie jest przesądzony. Niemcy spodziewają się inwazji alianckich wojsk na Francję, a stamtąd uderzenia na Zagłębie Ruhry - serce niemieckiej gospodarki, nie wiedzą jednak, które z dwóch możliwych miejsc desantu wybiorą wojska sprzymierzone - okolice Calais czy Normandię. Faber dostaje więc bardzo ważne zadanie: ma przedostać się na teren obozu wojskowego sił amerykańskich w południowo - wschodniej Anglii i sfotografować zgromadzone tam siły i uzbrojenie, a następnie przekazać fotografie Hitlerowi. Po wykonaniu misji z brytyjskiego wybrzeża ma go zabrać niemiecka łódź podwodna. Faber dociera na miejsce i z zaskoczeniem stwierdza, że cały obóz to tylko atrapa, a rzekome czołgi i samoloty wykonane są z dykty. To by oznaczało, że lądowanie aliantów nastąpi w Normandii. Tymczasem wywiad brytyjski ustala tożsamość Fabera. Przechwytuje też zdjęcia z bazy wojskowej, które szpieg przekazał niemieckiemu kurierowi. Zdając sobie sprawę z konsekwencji ujawnienia planów desantu, Brytyjczycy muszą zrobić wszystko, by schwytać Fabera, zanim dotrze on do swoich mocodawców. Faber przybywa na wybrzeże, ale w drodze na spotkanie z okrętem jego łodź rozbija się w czasie burzy na morzu o skały Wyspy Sztormów. Ledwo żywy rozbitek znajduje schronienie w domu Lucy i Davida Rose'ów. Ich małżeństwo nie jest szczęśliwe: w dniu ślubu oboje ulegli wypadkowi samochodowemu, w wyniku którego David stracił obie nogi. Dawny pilot RAF - u porusza się teraz na wózku inwalidzkim, jest zgorzkniały, unika żony. Samotna, spragniona uczucia kobieta szybko ulega urokowi przybysza, wdaje się z nim w romans, nieświadoma, że ma do czynienia z niebezpiecznym szpiegiem i mordercą, który może zmienić bieg wojny. 22:05 THE DOORS (DOORS, THE) Film biograficzno - muzyczny, 135 min, USA 1991 Reżyseria: Oliver Stone Scenariusz: J. Randal Johnson, Oliver Stone Zdjęcia: Robert Richardson Muzyka: zespół The Doors Aktorzy: Val Kilmer, Frank Whaley, Kevin Dillon, Meg Ryan, Kyle MacLachlan, Billy Idol, Dennis Burkley, Josh Evans, Michael Madsen Michael Wincott, Kathleen Quinlan, John Densmore i inni Amerykański zespół The Doors, utworzony w Venice w Kalifornii z inicjatywy Jima Morrisona, działał w Los Angeles w latach 1965 - 1972 (dwa ostatnie lata już bez Morrisona), elektryzując swymi występami tysiące wielbicieli rocka. Płyty z nagraniami legendarnej grupy biły rekordy popularności, sale koncertowe zawsze wypełniała po brzegi wierna publiczność. Lider zespołu, bożyszcze tłumów Jim Morrison, stał się postacią kultową, jednym z najsłynniejszych idoli kontrkultury burzliwych lat 60. Jego charyzma, osobowość i talent przyniosły mu ogromną sławę, która nie przebrzmiała do dziś. Poświęcił życie muzyce, został niekwestionowaną gwiazdą rocka, choć najpierw marzył o filmie i poezji. Utalentowany wrażliwy poeta pisał wiersze, które posłużyły później jako teksty piosenek grupy The Doors. W utworach przepojonych tęsknotą i liryzmem, często brutalnych i prowokacyjnych mówił o okrucieństwie wojny, o życiu i śmierci, strachu i miłości. Jim Morrison był "buntownikiem bez powodu", który odszedł bardzo młodo, postacią niezwykle barwną, niekonwencjonalną a jednocześnie tragiczną. Żył bardzo krótko i intensywnie. Nadużywał narkotyków, alkoholu, szokował urządzanymi na widowni burdami i obscenicznym zachowaniem. Jim Morrison - marzycielski i zgorzkniały, romantyczny i cyniczny, ale przede wszystkim muzyczny geniusz. Taki właśnie pozostał w pamięci tysięcy wielbicieli na całym świecie. Zmarł w Paryżu w 1971 roku w wieku 27 lat na atak serca, spoczywa na miejscowym cmentarzu Pere - Lachaise. Kolejne pokolenia muzyków szukają inspiracji w fascynujących utworach Jima Morrisona, pielgrzymki wielbicieli po dziś licznie odwiedzają grób swego idola. W 20. rocznicę śmierci legendarnego artysty rockowego powstał kultowy film "The Doors" Olivera Stone'a, który miał być hołdem złożonym przez reżysera bohaterowi swej młodości. "Po raz pierwszy usłyszałem piosenki Jima Morrisona w 1967 roku, kiedy służyłem w Wietnamie... Zacząłem się identyfikować z nim, od razu został moim idolem" - powiedział w jednym z wywiadów Oliver Stone, twórca kontrowersyjnych "Urodzonych morderców". Jak podaje branżowa prasa, film "The Doors" kosztował 40 milionów dolarów, został nakręcony w ciągu 2 miesięcy. W scenach przedstawiających estradowe występy zespołu wzięło udział ponad 30 tysięcy statystów. Wśród znanych utworów grupy znalazły się najsłynniejsze przeboje: "Light My Fire", "Riders on the Storm", "The End". Krytycy uznali, że "The Doors" razem z dwoma innymi filmami Olivera Stone'a, "Plutonem" i "Urodzonym 4 lipca", tworzy fresk amerykańskiego życia lat 60. To swoisty zapis kontrkultury młodzieżowej i nastrojów tamtych burzliwych czasów. Do roli Jima Morrisona został wybrany spośrod setek kandydatów 30 - letni wówczas Val Kilmer, aktor pasjonujący się muzyką i do tego łudząco podobny do bohatera. W żonę Morrisona wcieliła się Meg Ryan. Opowieść o grupie rockowej The Doors i jej legendarnym liderze rozpoczyna się w 1965 roku. Młody, zbuntowany Jim Morrison pisze wiersze. Marzy również o karierze filmowca, studiuje na kalifornijskim uniwersytecie, ale wkrótce przerywa naukę. Wiąże się ze swoją przyszłą żoną, Pamelą Courson, która mieszka w Venice. Wkrótce wprowadza się do niej. Poezją Jima jest zafascynowany Ray Manzarek, utalentowany muzyk. Poznają się latem 1965 roku. Razem zakładają grupę The Doors, potem dołączają do nich John Densmore, Robby Krieger. Zaczynają karierę w nocnych klubach i lokalach ze striptizem w Los Angeles. Dwa lata później są już sławni. Przełomowym momentem w karierze zespołu okazuje się występ na żywo w bardzo popularnym programie amerykańskiej telewizji "Ed Sullivan Show". Drzwi największych sal koncertowych stają przed Doorsami otworem. 00:30 GALERIA SZTUKI NA EKRANIE - RAFAEL ODKRYTY NA NOWO (EXHIBITION ON SCREEN EP. 18 RAPHAEL REVEALED) Cykl dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Phil Grabsky Odc. 18 - "Rafael odkryty na nowo" 6 kwietnia 1520 roku wielu mieszkańców Rzymu pogrążyło się w żałobie. Nie po śmierci papieża ani księcia. Choć nie był rzymianinem z urodzenia, Rafael Santi z Urbino wybrał Rzym na swój dom. Badał starożytne ruiny miasta i pragnął wskrzesić jego cesarską świetność, wspierany mecenatem kolejnych papieży. Stworzył dla nich wiele spośród najznakomitszych dzieł sztuki renesansowej. Po śmierci artysty nad jego łożem śmierci wisiał ostatni obraz, który malował. W kolejnych wiekach pracę tę uznawano nie tylko za największe osiągnięcie artysty, lecz najwspanialsze dzieło w historii malarstwa. Przewyższające wszystko, co zrobili współcześni Rafaelowi Michał Anioł i Leonardo. Uważany był za największego artystę w dziejach świata. Wywarł głęboki wpływ na sztukę. 01:30 ZE ŚMIERCIĄ JEJ DO TWARZY (DEATH BECOMES HER) Czarna komedia, fantasy, 99 min, USA/Wielka Brytania 1992 Reżyseria: Robert Zemeckis Scenariusz: Martin Donovan, David Koepp Aktorzy: Meryl Streep, Goldie Hawn, Bruce Willis, Isabella Rossellini, Ian Ogilvy, Adam Storke, Mary Ellen Trainor Bohaterkami filmu są dwie przyjaciółki rywalizujące ze sobą o karierę, popularność, a wreszcie o mężczyznę. Ta ciągła walka o pozostanie na świeczniku skłania je do wypicia magicznego eliksiru, zapewniającego rzekomo wieczną młodość. "Ze śmiercią jej do twarzy" to kolejne komercyjne dzieło Roberta Zemeckisa, twórcy niezapomnianej trylogii "Powrót do przyszłości", czy oscarowego "Forresta Gumpa". W tej czarnej komedii z elementami kina fantasy, nie tylko uwagę zwraca nazwisko reżysera, ale także budzą podziw odtwórcy głównych ról oraz nagrodzone Oscarem znakomite efekty specjalne. Jest rok 1978. Narcystyczna aktorka Madeline Ashton gra w przedstawieniu na Broadwayu. Po tym występie zaprasza za kulisy swoją długoletnią znajomą Helen Sharp, pisarkę o wielkich aspiracjach, oraz jej narzeczonego, chirurga plastycznego, dra Ernesta Menville’a. Ernest jest zauroczony Madeline od pierwszego wejrzenia, co bardzo niepokoi Helen, której przyjaciółka już nie raz odbijała w przeszłości chłopaków. Chociaż narzeczony zapewnią ją, że nic nie łączy go z aktorką, jednak wkrótce zrywa zaręczyny i poślubia Madeline. Siedem lat później Helen trafia do zakładu psychiatrycznego z powodu zaburzeń wynikających z zazdrości o Madeline. Pogrążona w rozpaczy rozmyśla nad swym losem. Wreszcie podstępem opuszcza szpital i planuje zemstę na przyjaciółce. Akcja znowu przenosi się kilka lat później. Madeline żyje w dostatku u boku Ernesta w Beverly Hills. Ale ich małżeństwo przeżywa kryzys. W sprawach zawodowych też wiedzie się marnie, zarówno jej, jak i Ernestowi, który nadużywa alkoholu i dawno utracił pozycję najlepszego chirurga plastycznego. Małżonkowie dostają zaproszenie na wieczór autorski Helen, która podpisuje swoją nową książkę. Przed spotkaniem Madeline idzie na szybką kurację do gabinetu odnowy biologicznej. Dostaje kartę wstępu do Lisle von Rhoman, specjalizującej się w upiększaniu i odmładzaniu. Śpiesząc się na imprezę, nie zamierza jednak przyjąć kuszącej oferty. Kiedy Ernest i jego żona zjawiają się na uroczystości, obydwoje ze zdumieniem odkrywają, że Helen wygląda pięknie i młodo. Zdruzgotana Madeline przypomina sobie o "cudotwórczyni" Lisle i postanawia jak najszybciej skorzystać z jej usług. Tymczasem Helen skutecznie uwodzi Ernesta i przekonuje go, by na zawsze pozbył się żony. 03:25 ROCK CAMP (ROCK CAMP: THE MOVIE) Film dokumentalny, 84 min, USA, 2021 Reżyseria: Doug Blush, Renee Barron Wykonawcy: Alice Cooper, Roger Daltrey, Sammy Hagar, Judas Priest, Joe Perry, Gene Simmons, Paul Stanley, Nancy Wilson, Teddy Zig Zag Andreadis, Vinny Appice, Tony Franklin, Rudy Sarzo Dokument Douga Blusha i Rene Barrona, zapraszający do wejścia za kulisy Rock’n’Roll Fantasy Camp.