TVP Kultura Czwartek, 04.01.2024 07:45 KSIĘGA PRZESTRZENI S.II - WYSOKIE MURY Program edukacyjny, 30 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Beata Hyczko Prowadzący: Bogna Świątkowska, Jarosław Trybuś W odcinku omówimy architekturę władzy - w tym przede wszystkim budynków realizowanych na potrzeby administracji samorządowej i sądownictwa. Położymy nacisk na porównanie form stosowanych w centrum i na prowincji, zastanowimy się, jakie środki architektoniczne przystoją budynkom publicznym powstającym z pieniędzy podatników, a jakich należy unikać. W odcinku: - Sąd Okręgowy w Katowicach (Archistudio Studniarek i Pilinkiewicz); - Urząd Miejski w Siechnicach (Maćków Pracownia Projektowa); - Zduńskowolskie Centrum Integracji "Ratusz" w Zduńskiej Woli (90 Architekci); - Sąd Rejonowy i Prokuratura Rejonowa w Szamotułach (Pracownia Architektoniczna ARI); - Siedziba Polskiej Grupy Energetycznej w Bełchatowie (FAAB Architektura); 08:30 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - WIT STWOSZ Magazyn, 5 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Wojciech Marcinkowski Płaskorzeźba "Chrystus w Ogrodzie Oliwnym" w XV wieku była wmurowana z ścianę krakowskiego cmentarza. Choć to arcydzieło jest niepodpisane, nie ma wątpliwości, że jego autorem musiał być Wit Stwosz. Tylko on mógł stworzyć tak mistrzowskie przedstawienie jednej z najbardziej tajemniczych scen biblijnych. O skomplikowanej historii zabytku opowie Wojciech Marcinkowski. 09:15 ZŁOTE KOŁO Film kryminalny, 93 min, Polska, 1971 Reżyseria: Stanisław Wohl Scenariusz: Aleksander Ścibor - Rylski Zdjęcia: Mikołaj Sprudin Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Teresa Lipowska, Ryszard Pietruski, Katarzyna Łaniewska, Krzysztof Janczar, Zofia Czerwińska, Zdzisław Maklakiewicz, Janusz Bukowski, Tadeusz Janczar, Jerzy Trela, Kazimierz Wichniarz Znakomicie utrzymany klimat początku lat 70. i zawikłana intryga w kryminale, do którego scenariusz napisał sam Aleksander Ścibor-Rylski. Uwagę zwraca świetna obsada z Tadeuszem Janczarem i Zdzisławem Maklakiewiczem na czele. W filmie zagrał syn Janczara, Krzysztof, którego widzowie pamiętali jeszcze z roli w niezwykle popularnym serialu telewizyjnym "Wojna domowa" (1965). "Złote Koło" gloryfikuje profesjonalizm i humanitaryzm oficerów milicji, równocześnie jest kryminałem spełniającym wszelkie wymagania gatunku. Na ulicy Złote Koło znaleziono nieprzytomnego nastolatka z raną zadaną w głowę. Nieznany mężczyzna przywiózł chłopca do szpitala i natychmiast się oddalił, nie pozostawiając żadnych danych o sobie. Wkrótce nastolatek umiera, a lekarze podejrzewają, że nie był to zwykły wypadek. Policja prowadzi śledztwo w tej tajemniczej sprawie. Szczególnie jest nią zainteresowany kapitan milicji, Budny. Denat był w wieku jego syna, miał przecież całe życie przed sobą. Biorący udział w dochodzeniu funkcjonariusze próbują ustalić personalia chłopca, który nie miał przy sobie żadnych dokumentów. Sprawa przyjmuje kryptonim "Złote Koło". Okazuje się, że ofiarą był siedemnastoletni Janusz Kruk, sierota, do niedawna uczeń technikum. Głównym podejrzanym o dokonanie zabójstwa staje się lokalny pijaczek. Śledztwo wykazuje, że chłopiec mógł mieć powiązania z członkami bandy wyrostków mających sporo na sumieniu. Ten fakt i inne ujawnione okoliczności kierują dochodzenie na zupełnie inne tory. 11:00 KRÓLOWA BONA - ODC. 1 Serial historyczny TVP, 52 min, Polska, 1980 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Halina Auderska Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Zdzisław Szostak Aktorzy: Aleksandra Śląska, Zdzisław Kozień, Piotr Garlicki, Zdzisław Wardejn, Lidia Korsakówna, Piotr Fronczewski, Jerzy Kamas, Leonard Pietraszak, Jan Machulski, Andrzej Szczepkowski, Olgierd Łukaszewicz, Henryk Bista, Halina Rowicka, Monika Sołubianka, Jerzy Zelnik "Królowa Bona" to rozpisany na odcinki wielki fresk historyczny, przedstawiający dzieje I Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVI wieku. Był to czas dynamicznego wzrostu znaczenia i potęgi Polski na arenie międzynarodowej. Siła polityczna, gospodarcza i militarna państwa Jagiellonów szła w parze z rozwojem kulturalnym. Wiek XVI to przecież szczyt polskiego renesansu, określanego częstokroć mianem "złotego wieku". Tworzą wtedy Jan Kochanowski, Mikołaj Sęp - Szarzyński, Łukasz Górnicki, Andrzej Frycz - Modrzewski, Mikołaj Kopernik, ks. Piotr Skarga. Ojczyzną ówczesnych mód kulturalnych i obyczajowych są Włochy - kolebka renesansu, kraj uznawany za spadkobiercę tradycji greckiego i rzymskiego antyku. Bona Sforza d'Aragona (1494 - 1557) wywodziła się z jednego ze znamienitszych rodów włoskich. Jako córka tytularnego księcia Mediolanu i Bari wyrosła w atmosferze wielkiej polityki, rywalizacji rodów o poszczególne księstwa, przemyślnych forteli i intryg dworskich. Odebrała niezwykle staranne wykształcenie. Biegle władała hiszpańskim i klasyczną łaciną, której znajomość wywołała ponoć podziw profesorów Akademii Krakowskiej. Królową Polski została w 1518 roku. Szybko zyskała duży wpływ na swojego męża Zygmunta Starego. Była postacią kontrowersyjną. Miała zagorzałych zwolenników i zaciekłych wrogów. Pierwsi cenili ją za mądrość, przenikliwość i dalekowzroczność w sprawach politycznych. Drudzy zarzucali jej zuchwałość, despotyzm, żądzę władzy i mieszanie się do polityki. Serial Janusza Majewskiego ukazuje ją jako kobietę twardą, rozsądną władczynię, która wszakże nie zdołała osiągnąć zamierzonych celów. Akcja zaczyna się w chwili, gdy Bona przybywa do Polski. Już kilka tygodni po koronacji okazuje się, że nie będzie "malowaną" królową. Pełna werwy, południowego temperamentu i inicjatywy stara się wywierać wpływ na życie polityczne swej nowej ojczyzny. Naczelnym celem jej działań jest walka z Habsburgami - odwiecznymi wrogami Sforzów, a przy tym głównymi konkurentami Jagiellonów w Europie. Nowa królowa pragnie też dać mężowi następcę tronu, który umocniłby ciągłość dynastii. Pierwszym dzieckiem jest jednak dziewczynka. Otrzymuje imię babki Izabelli. Gdy kilka miesięcy później Zygmunt Stary wyrusza na wojnę z Krzyżakami, młoda królowa oczekuje już kolejnego dziecka. Bona ma nadzieję, że tym razem będzie to upragniony dziedzic polskiej korony. 12:40 MELVILLE, OSTATNI SAMURAJ (MELVILLE, THE LAST SAMOURAI) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2020 Reżyseria: Cyril Leuthy Film przybliża sylwetkę Jean - Pierre'a Melville'a, mistrza francuskiego kina gangsterskiego, autora m.in. takich obrazów jak: "W kręgu zła", "Armia cieni", "Samuraj". 13:50 WYSPY SZCZĘŚLIWE Film obyczajowy, 44 min, Polska, 1972 Reżyseria: Stanisław Brejdygant Scenariusz: Edward Żebrowski Zdjęcia: Jan Hesse Aktorzy: Gustaw Holoubek, Aleksandra Śląska, Irena Malkiewicz, Zbigniew Zapasiewicz Czarno-biały film telewizyjny z doskonałą obsadą, która w dużej mierze zadecydowała o sukcesie dramatu Stanisława Brejdyganta. Jednak to nie jedyny atut perfekcyjnie zrealizowanego obrazu. Reżyser zadbał o każdy szczegół współtworzący atmosferę i klimat trzymającej w skupieniu opowieści o samotności, sensie życia i głębszych wartościach, o złudnych marzeniach i zaprzepaszczonych nadziejach. Bohaterami są małżonkowie z kilkunastoletnim stażem, ustabilizowani życiowo i zawodowo. Z pozoru tworzą udany i zgodny związek. Dorobili się ładnego mieszkania, samochodu, mogą zapewnić dobrobyt jedynemu dziecku. Mimo finansowego zabezpieczenia i wymarzonego potomka, nie znajdują jednak w małżeństwie spokoju i szczęścia. Wielka miłość, która połączyła ich przed laty i nadawała sens wspólnej egzystencji, dawno wygasła. Dziś pozostało już tylko rozczarowanie, tęsknota za utraconymi nadziejami i marzeniami. On jest lekarzem neurologiem, pracuje w przychodni, ma wielu pacjentów, rutynowo wykonuje swoje codzienne obowiązki. Coraz bardziej pogrąża się w odrętwieniu i marazmie. Chciałby odmienić swój los. I nadarza się okazja, ale czy sfrustrowany doktor potrafi wykorzystać być może ostatnią życiową szansę? Jako lekarz mógłby zawrzeć długoletni kontrakt w jednym z egzotycznych krajów, na tytułowych "wyspach szczęśliwych"... 14:50 WIELKI BIEG Dramat, 98 min, Polska, 1987 Reżyseria: Jerzy Domaradzki Scenariusz: Feliks Falk Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Jerzy Matula Aktorzy: Tadeusz Bradecki, Jarosław Kopaczewski, Leon Niemczyk, Krzysztof Pieczyński, Tadeusz Chudecki, Tomasz Dedek, Cezary Harasimowicz, Ryszard Jabloński, Edward Żentara, Piotr Dejmek, Magdalena Jarosz, Ryszard Kotys, Jan Jurewicz Słynny film Jerzego Domaradzkiego aż sześć lat czekał na swoją kinową premierę, która odbyła się dopiero w grudniu 1987 r. Środowiskowi złośliwcy właśnie tym tłumaczyli przyznanie mu nagrody na XI FPFF w Gdańsku: miała to być rekompensata za długie "leżakowanie". Większość krytyków uznała jednak "Wielki bieg" za jeden z najważniejszych - obok "Matki Królów" - polskich filmów należących do tzw. nurtu rozliczeniowego. Znakomity scenariusz Feliksa Falka sytuuje akcję "Wielkiego biegu" w 1952 roku podczas "Biegu Pokoju" - jednej z tak charakterystycznych dla tamtej epoki imprez masowych. Przez kilka dni biorą w niej udział wyróżniający się zetempowcy z całego kraju. Bohaterowie mają po 17 - 20 lat, są pełni zapału, ambitni, każdy z nich myśli o zwycięstwie, choć różne są powody, dla których chcą wygrać. Jeden z nich, Radek, chłopak z Nowej Huty, marzy o motocyklu "Jawa" - głównej nagrodzie zawodów. Inny - Stefan Budny - wierzy, że zwycięstwo da mu szansę dotarcia do zasiadającego na trybunie prezydenta Bieruta i wręczenia mu petycji w sprawie ojca, skądinąd starego komunisty, oskarżonego niesłusznie w procesie politycznym. Nad przebiegiem imprezy czuwają jednak działacze, dla których ważne jest tylko to, by wszystko poszło po ich myśli, by żaden incydent nie przyćmił kolejnego sukcesu propagandowego. O zamiarach Stefana dowiadują się oni już w trakcie zawodów i postanawiają nie dopuścić do jego zwycięstwa. Tymczasem na kilometr przed metą na czele grupy biegaczy znajdują się dwaj zawodnicy - właśnie Radek i Stefan. 16:45 ŻYWOT MATEUSZA Dramat psychologiczno - obyczajowy, 76 min, Polska 1967 Reżyseria: Witold Leszczyński Scenariusz: Witold Leszczyński, Wojciech Solarz Zdjęcia: Andrzej Kostenko Muzyka: Arcangelo Corelli Występują: Anna Milewska, Franciszek Pieczka, Wirgiliusz Gryń, Małgorzata Braunek, Aleksander Iwaniec, Aleksander Fogiel, Maria Janiec, Elżbieta Nowacka, Kazimierz Borowiec Wykonawcy: Łódzka Orkiestra Kameralna Wydaje się, że najtrafniej można by film ten nazwać poetycką przypowieścią, podobną starym przypowieściom łączącym w sobie proste motywy fabularne z elementami bajki i baśni. "Żywot Mateusza" jest adaptacją znanej u nas powieści norweskiego pisarza Tarjei Vesaasa "Ptaki". W niektórych momentach fabuła powieści została zmieniona, wiele opuszczono, to jednak, co pozostało, utrzymane jest w nastroju książki Vesaasa - trochę tajemniczym, pełnym niedopowiedzeń. Bohaterem jest Mateusz - człowiek nadwrażliwy, o duszy dziecka, przez otoczenie uznawany za półgłówka, żyjący w harmonii z otaczającą go przyrodą. Razem z siostrą Olgą zamieszkuje samotną chatę wśród lasów i jezior - gdzieś na północy Europy. Gdzieś - to znaczy wszędzie, gdzie na brzegach jezior stoją stare sosnowe lasy i rosną brzozy. Tę niekonkretność miejsca należy uznać za zabieg zamierzony - reżyser bowiem chciał uniknąć imitowania norweskich realiów. Spokojne, niemal sielankowe życie Mateusza ma jednak zostać przerwane - coś ma się wydarzyć. Otaczająca go przyroda ostrzega o zbliżającym się nieszczęściu - jego przyjaciel "wielki ptak" zostaje zastrzelony, drzewo noszące jego imię powala piorun, nawiedzają go senne koszmary. Olga odnajduje w końcu "swojego" mężczyznę i sprowadza go do chaty nad jeziorem. Mateusz w domu siostry czuje się coraz bardziej zbędny, przeczuwa zbliżające się osamotnienie, którego zawsze się obawiał. Postanawia rozstać się ze światem ludzi, do którego nigdy nie należał. Wybiera śmierć samobójczą, jako ucieczkę przed grożącą mu samotnością. "Żywot Mateusza" był debiutem reżyserskim Witolda Leszczyńskiego, jego pracą dyplomową w PWSTiF w Łodzi. Otrzymał za niego m.in. Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Młodzieżowych w Cannes, Grand Prix na MFF w Valladolid i nagrodę dla najlepszego filmu na festiwalu w Colombo. 18:15 RES POLONIAE - O POLSCE Z ODDALI - RANIERO MANCINELLI Rozmowa, 25 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj Poleski Scenariusz: Piotr Poraj Poleski, Anna Szałańska, Jolanta Rzegocka Prowadzący: Jolanta Rzegocka W odcinku Jolanta Rzegocka odwiedza słynną pracownię krawiecką, w której szyje się ubiory dla papieży, kardynałów i innych watykańskich duchownych. Jej właściciel, papieski krawiec Raniero Mancinelli, który prowadzi firmę zgodnie z włoską tradycją wielopokoleniowych firm rodzinnych opowiada o jej historii, o zasadach obowiązujących w watykańskiej modzie i swoich kontaktach z Janem Pawłem II. Program "Res Poloniae - o Polsce z oddali" to cykl wywiadów przeprowadzonych przez Jolantę Rzegocką w różnych krajach. Tym razem dziennikarka odwiedza Włochy, gdzie rozmawia z przedstawicielami kulturalnych elit. Misją programu jest wzajemne poznanie się Polaków i Włochów, odnalezienie we Włoszech polskich śladów, a także uświadomienie sobie wszystkiego, co może łączyć obydwa narody. 20:00 WINNI (DEN SKYLDIGE) Thriller, 85 min, Dania, 2018 Reżyseria: Gustav Möller Scenariusz: Gustav Möller, Emil Nygaard Albertsen Zdjęcia: Jasper Spanning Muzyka: Carl Coleman, Caspar Hesselager Aktorzy: Jakob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi, Johan Gotthardt Olsen, Jacob Lohmann, Katinka Evers - Jahnsen Początkowo nic nie zapowiada, że rutynowy wieczór przy kopenhaskim telefonie alarmowym przeobrazi się w dramatyczną walkę z czasem. Odbierający dziś połączenia Asger Holm (Jakob Cedergren) to zawieszony w czynnościach służbowych funkcjonariusz policji, którego czeka przesłuchanie w sprawie zastrzelenia dziewiętnastolatka. Asger z niecierpliwością wypatruje końca nudnej zmiany. Do tej pory nie wydarzyło się nic, co zwróciłoby jego szczególną uwagę. Ten dyżur nie różni się zbytnio od innych, jak zwykle porządek zakłócają pijani imprezowicze, niedzielni kierowcy, a także żartownisie blokujący numer. Policjant jest coraz bardziej poirytowany tą sytuacją, a zwłaszcza czekającym go już nazajutrz badaniem śledczym. Nagle odbiera telefon od przerażonej kobiety, która mówi bardzo zagadkowo. Asger szybko domyśla się, że jest ona przetrzymywana wbrew własnej woli przez kogoś, \ kto prawdopodobnie grozi jej bronią. Została porwana i jest więziona w samochodzie, zmierzającym w nieznanym kierunku. Operator próbuje dowiedzieć się czegoś więcej, ale traci kontakt z ofiarą, bo połączenie zostanie gwałtownie przerwane. Od tej pory rozpoczyna się prawdziwy wyścig z czasem. Asger Holm próbuje jak najszybciej zlokalizować samochód, by uwolnić uprowadzoną kobietę. Pozostaje przy telefonie alarmowym, organizując akcję ratowniczą. Przede wszystkim wykorzystuje swoje zawodowe doświadczenie, ale również kieruje się intuicją, która nigdy nie zawiodła go w takich sprawach. 22:05 OFICER - ODC. 6/13 - ODWET Serial sensacyjny, kryminalny, 54 min, Polska, 2004 Reżyseria: Maciej Dejczer Scenariusz: Wojciech Tomczyk Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Michał Lorenz Aktorzy: Borys Szyc, Paweł Małaszyński, Krzysztof Globisz, Jan Frycz, Andrzej Chyra, Magdalena Różczka, Magdalena Cielecka Policja aresztuje Topora i jego głównego pomocnika, Cypę, byłego olimpijczyka. Równocześnie trwa poszukiwanie sprawców strzelaniny w restauracji Topora. Akcja kończy się częściowym sukcesem: Kruszon i Ryś aresztują Jubego, który usiłował sprzedać Kruszonowi superszybką łódź. W czasie przesłuchań jednak Juby uparcie milczy. Przeszukując strony internetowe, Aldona natrafia na wyjaśnienie skrótu MAG - takie litery miał wytatuowane na ramieniu zabity Dahomej, identyczne ma również Juby. Okazuje się, że oznaczają one "Maszeruj albo giń" - hasło bojowe legii cudzoziemskiej. To tam Grand, Juby, Dahomej i Zidane zostali wyszkoleni. Topor i Cypa dowiadują się, że w tym samym więzieniu co oni przebywa jeden z zabójców Patryka. Zakazują adwokatowi starań o zwolnienie. Najpierw muszą załatwić coś bardzo pilnego. 23:15 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - ARAB BLUES (UN DIVAN À TUNIS) Komedia, 88 min, Francja/Tunezja, 2019 Reżyseria: Manele Labidi Aktorzy: Asha Ben Miled, Majd Mastoura, Golshifteh Farahani Słoneczna, pełna światła i soczystych kolorów komedia Manele Labidi opowiada o uniwersalnym konflikcie tradycji z nowoczesnością oraz zbiorowości i jednostki. Pokazana w "Arab Blues" Tunezja dochodzi do siebie po Arabskiej Wiośnie i jak nigdy wcześniej, potrzebuje zbiorowej terapii. A film w ciepłym, lekkim i dowcipnym tonie podkreśla, że nie ma politycznych rewolucji bez codziennej obyczajowej rewolty: przeciwko rodzicom, szkole, politykom, zasadom tak sztywnym, że nie pozwalają oddychać. I przypomina, że humor zawsze był najlepszą z terapii. 01:00 KINO NOCNE - ZABIĆ SEKALA (JE TREBA ZABIT SEKALA) Dramat obyczajowy, 109 min, Polska/Czechy/Francja/Słowacja, 1998 Reżyseria: Vladimir Michalek Scenariusz: Jiri Krizan Zdjęcia: Martin Strba Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Bogusław Linda, Olaf Lubaszenko, Agnieszka Sitek, Jiri Bartoska, Vlasta Chramostova, Josef Somr, Ludovit Cittel, Milan Riehs, Anton Sulik, Jiri Holy, Martin Sitta Środkowoeuropejskim "W samo południe" nazwała film Vladimira Michalka dziennikarka liczącego się branżowego magazynu "Variety". Rzeczywiście, kilka podobieństw narzuca się nieodparcie. Akcja "Zabić Sekala" toczy się w odludnej osadzie, niemiłosiernie prażonej przez letnie słońce. Osią fabuły są swego rodzaju przygotowania do finałowego pojedynku na śmierć i życie dwu antagonistów - samotników. Nie trzeba dodawać, że od wyniku starcia zależą dalsze losy wsi. Czarny charakter, tytułowy Sekal, zwany przez współziomków "bękartem", jest nieślubnym synem jednego z miejscowych gospodarzy. Przez wiele lat pogardzany, wreszcie znalazł sposób, by pomścić swoje upokorzenie. Trwa II wojna światowa. W pobliżu stacjonują Niemcy. Nie pojawiają się wprawdzie na ekranie ani razu, lecz ich złowrogą "obecność" daje się wyczuć w atmosferze panującej w Lakoticach, w strachu wypisanym w oczach chłopów. Przyczyną owego lęku jest nie tylko bliskość okupanta, lecz przede wszystkim Sekal, który wysługuje się hitlerowcom, denuncjując niepokornych gospodarzy. Ofiary donosów lądują w obozie koncentracyjnym, Sekal zaś przejmuje ich majątki. W miarę bogacenia się jego apetyt rośnie. Rośnie też, co zrozumiałe, przerażenie gospodarzy, w większości dość zamożnych. Szybko dochodzą do wniosku, że jedynym sposobem odzyskania względnego bezpieczeństwa jest zabicie "bękarta". Kto jednak ma tego dokonać? Wybór pada na Jurę Barana, kowala przybyłego niedawno do wioski. Jura to były partyzant, poszukiwany przez gestapo, a w dodatkuprotestant, co w katolickiej wsi nie jest mile widziane. Podobnie jak Sekal, ma opinię "obcego", kogoś gorszego. Niech więc jeden "wyrzutek" zabije drugiego, a chłopi piłatowym gestem umyją ręce. Do takich wniosków dochodzi potajemnie gromada. Pojawia się wszakże poważny problem. Jura nie pali się do zbrodni. Wtedy gospodarze składają mu propozycję nie do odrzucenia. Albo zabijesz Sekala, albo wydamy gestapowcom ciebie i twoją rodzinę. Urokliwe plenery do filmu ekipa Michalka znalazła w okolicach wioski Varvazov, położonej niedaleko zamku Orlik na południu Moraw. Tereny te uchodzą za jedne z najpiękniejszych w Czechach. Kolorystyka "Zabić Sekala" ogniskuje się wokół kilku kluczowych dla filmu barw - złota (zboże na zalanych słońcem polach), srebra (to samo zboże w świetle księżyca), czerni (garnitury, spódnice, noc), bieli (ściany budynków i zagród, koszule, oświetlone słońcem ścieżki) i czerwieni (zachód i wschód słońca, krew). Bardzo mocną stroną filmu "Zabić Sekala" jest aktorstwo, zarówno wykonawców polskich, jak i czeskich. Nagroda Jury Ekumenicznego dla filmu i nagroda aktorska dla Olafa Lubaszenki na MFF w Karlovych Varach (1998), Syrenka Warszawska dla najlepszego filmu zagranicznego w polskich kinach (1998), Orzeł (1999) i nagroda za scenariusz na FPFF w Gdyni (1998) dla Jiriego Krizana, Orzeł (1999) dla Olafa Lubaszenki w kategorii: najlepsza rola męska, Czeski Lew (1999) dla Michała Lorenca (muzyka), Agnieszki Sitek (drugoplanowa rola kobieca) i Olafa Lubaszenki (pierwszoplanowa rola męska). 03:35 MUSIC LIVE COLLECTION - DONNY MCCASLIN (DONNY MCCASLIN) Koncert, 99 min, Francja, 2017 Reżyseria: Pierre Simboiselle Wykonawcy: Donny Mccasslin Występ w sali koncertowej La Cooperative de Mai w Paryżu w 2017 roku.