TVP Kultura Piątek, 05.01.2024 07:45 RES POLONIAE - O POLSCE Z ODDALI - RANIERO MANCINELLI Rozmowa, 25 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj Poleski Scenariusz: Piotr Poraj Poleski, Anna Szałańska, Jolanta Rzegocka Prowadzący: Jolanta Rzegocka W odcinku Jolanta Rzegocka odwiedza słynną pracownię krawiecką, w której szyje się ubiory dla papieży, kardynałów i innych watykańskich duchownych. Jej właściciel, papieski krawiec Raniero Mancinelli, który prowadzi firmę zgodnie z włoską tradycją wielopokoleniowych firm rodzinnych opowiada o jej historii, o zasadach obowiązujących w watykańskiej modzie i swoich kontaktach z Janem Pawłem II. Program "Res Poloniae - o Polsce z oddali" to cykl wywiadów przeprowadzonych przez Jolantę Rzegocką w różnych krajach. Tym razem dziennikarka odwiedza Włochy, gdzie rozmawia z przedstawicielami kulturalnych elit. Misją programu jest wzajemne poznanie się Polaków i Włochów, odnalezienie we Włoszech polskich śladów, a także uświadomienie sobie wszystkiego, co może łączyć obydwa narody. 08:25 SZLAKIEM KOLBERGA - HANNA BANASZAK Reportaż, 25 min, Polska, 2017 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Cykl dokumentalny prezentujący znanych muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek to muzyczna podróż w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Tym razem z ludowymi twórcami spotka się Hanna Banaszak. 09:30 ŻYWOT MATEUSZA Dramat psychologiczno - obyczajowy, 76 min, Polska 1967 Reżyseria: Witold Leszczyński Scenariusz: Witold Leszczyński, Wojciech Solarz Zdjęcia: Andrzej Kostenko Muzyka: Arcangelo Corelli Występują: Anna Milewska, Franciszek Pieczka, Wirgiliusz Gryń, Małgorzata Braunek, Aleksander Iwaniec, Aleksander Fogiel, Maria Janiec, Elżbieta Nowacka, Kazimierz Borowiec Wykonawcy: Łódzka Orkiestra Kameralna Wydaje się, że najtrafniej można by film ten nazwać poetycką przypowieścią, podobną starym przypowieściom łączącym w sobie proste motywy fabularne z elementami bajki i baśni. "Żywot Mateusza" jest adaptacją znanej u nas powieści norweskiego pisarza Tarjei Vesaasa "Ptaki". W niektórych momentach fabuła powieści została zmieniona, wiele opuszczono, to jednak, co pozostało, utrzymane jest w nastroju książki Vesaasa - trochę tajemniczym, pełnym niedopowiedzeń. Bohaterem jest Mateusz - człowiek nadwrażliwy, o duszy dziecka, przez otoczenie uznawany za półgłówka, żyjący w harmonii z otaczającą go przyrodą. Razem z siostrą Olgą zamieszkuje samotną chatę wśród lasów i jezior - gdzieś na północy Europy. Gdzieś - to znaczy wszędzie, gdzie na brzegach jezior stoją stare sosnowe lasy i rosną brzozy. Tę niekonkretność miejsca należy uznać za zabieg zamierzony - reżyser bowiem chciał uniknąć imitowania norweskich realiów. Spokojne, niemal sielankowe życie Mateusza ma jednak zostać przerwane - coś ma się wydarzyć. Otaczająca go przyroda ostrzega o zbliżającym się nieszczęściu - jego przyjaciel "wielki ptak" zostaje zastrzelony, drzewo noszące jego imię powala piorun, nawiedzają go senne koszmary. Olga odnajduje w końcu "swojego" mężczyznę i sprowadza go do chaty nad jeziorem. Mateusz w domu siostry czuje się coraz bardziej zbędny, przeczuwa zbliżające się osamotnienie, którego zawsze się obawiał. Postanawia rozstać się ze światem ludzi, do którego nigdy nie należał. Wybiera śmierć samobójczą, jako ucieczkę przed grożącą mu samotnością. "Żywot Mateusza" był debiutem reżyserskim Witolda Leszczyńskiego, jego pracą dyplomową w PWSTiF w Łodzi. Otrzymał za niego m.in. Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Młodzieżowych w Cannes, Grand Prix na MFF w Valladolid i nagrodę dla najlepszego filmu na festiwalu w Colombo. 11:00 KRÓLOWA BONA - ODC. 2 Serial historyczny TVP, 51 min, Polska, 1980 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Halina Auderska Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Zdzisław Szostak Aktorzy: Aleksandra Śląska, Zdzisław Kozień, Piotr Garlicki, Leonard Pietraszak, Wiktor Sadecki, Andrzej Szczepkowski, Józef Para, Jan Machulski, Andrzej Stockinger, Jan Tesarz, Wiktor Nanowski, Józef Duriasz, Halina Rowicka, Monika Sołubianka, Renata Frieman-Kryńska Zygmunt Stary, powróciwszy z nierozstrzygniętej wojny z Krzyżakami, zastaje już upragnionego syna - Zygmunta Augusta. Dwa lata później królowa uzyskuje zgodę Tajnej Rady Wielkiego Księstwa Litewskiego na wyniesienie królewicza na litewski tron wielkoksiążęcy. W 1524 roku dwór wawelski okrywa się żałobą po śmierci księżnej Izabelli Sforza. Cesarz Karol V, nie uznając praw spadkowych polskiej królowej, zajmuje jej dziedziczne królestwo Bari i Rossano. Bona ponosi więc w walce z Habsburgami pierwszą klęskę. Aby powetować straty, próbuje przyłączyć piastowską dzielnicę Mazowsze do Korony. W tym celu chce wydać córkę Zygmunta z pierwszego małżeństwa, Jadwigę, za księcia mazowieckiego Janusza. 13:45 ZAWODOWCY Film obyczajowy, 43 min, Polska, 1975 Reżyseria: Feridun Erol Scenariusz: Feridun Erol, Jonasz Kofta Zdjęcia: Stefan Pindelski Muzyka: Piotr Figiel Aktorzy: Bolesław Płotnicki, Witold Dębicki, Maria Kowalik, Józef Łodyński, Wirgiliusz Gryń, Barbara Rachwalska, Czesław Przybyła, Stafan Paska, Jerzy Hutek, Andrzej Jurczak Brygada budowlana zaprzyjaźnia się z młodym artystą malarzem. Majster Drabik, który ceni przede wszystkim fachowość, zawodowstwo, przekonuje się, że można być dobrym fachowcem również w sztuce. 14:45 WIELKI PAN (UN GRAND SEIGNEUR (AKA LES BONS VIVANTS)) Komedia obyczajowa, 100 min, Francja, 1965 Reżyseria: Georges Lautne, Gilles Grangier Scenariusz: Albert Simonin, Albert Kantof Aktorzy: Louis De Funes, Maria - Rosa Rodriguez, Andra Parisy Komediodramat, Urokliwa komedia obyczajowa złożona z trzech nowelek osnutych wokół jednego wydarzenia - zamknięcia jednego z paryskich domów publicznych. Zlikwidowano go, podobnie jak inne "placówki" tego typu, na mocy dekretu z 13 kwietnia 1946 r. W pierwszej nowelce dochodzi do zamknięcia rzeczonej placówki. Prowadząca ją para - Charles i Blanche - ze smutkiem przyjmują decyzję władz. Bardzo lubili swoje zajęcie, a "podopieczne" traktowali jak córki. Zwłaszcza Charles cierpi na myśl o zamknięciu interesu, nie potrafi się odnaleźć w nowej sytuacji. Dla zatrudnionych dziewcząt likwidacja przybytku również oznacza konieczność ułożenia sobie życia od początku. Jedna chce się zaangażować jako tancerka w kabarecie, inna zamierza wyjechać do Oranu, gdzie kuzyn pomoże jej "się ustawić", jeszcze inna chce zrobić kurs dla masażystek, a dwie następne wybierają się do Ameryki Południowej, aby tam szukać szczęścia. Byli właściciele zawiązują komitet oporu i chcą urządzić demonstrację, aby zaprotestować przeciwko "krzywdzącemu prawu", ale Charles odmawia w tym udziału w obawie przed kolejnymi kłopotami. Na pożegnanie on i Blanche pozwalają dziewczętom wziąć sobie na pamiątkę jakiś drobiazg. Najpiękniejszej i najobrotniejszej z nich, Lucette, dają szczególny prezent - czerwoną latarnię, która wisiała nad drzwiami wejściowymi. Tak wyposażona Lucette odważnie patrzy w przyszłość i niebawem zaczyna piąć się coraz wyżej po drabinie społecznej. Gdy zostaje baronową Sechel du Hautpas, latarnia od pana Charlesa zajmuje honorowe miejsce w hallu jej pałacu. Pewnej nocy do pałacu zakradają się złodzieje. Wśród zrabowanych przez nich przedmiotów jest również pamiątkowa latarnia. Złodzieje zostają schwytani i stają przed sądem, skradzione rzeczy udaje się odzyskać. Niestety, nie wszystkie. Brakuje latarni, a na niej baronowej Lucette szczególnie zależy. Kłopot w tym, że rabusie zupełnie nie mogą sobie przypomnieć, co z nią zrobili. Po procesie, na którym zjawiła się większość dawnych koleżanek Lucette, jedna z nich, Heloise, postanawia wyjechać na prowincję. Tam poznaje Leona Haudepin, szanowanego członka miasteczkowej społeczności. Pan Heudepin, samotny stary kawaler, ratuje dziewczynę od aresztowania i zaprasza do swego domu, gdy okazuje się, że Heloise nie ma gdzie przenocować. Ponieważ nazajutrz śliczne dziewczę dostaje grypy, musi zostać w gościnie u Leona następnych kilka dni. Pan Haudepin troszczy się o nią z zapałem. Oburzona jego postępowaniem stara gosposia wymawia służbę, ale Leon nawet nie próbuje jej zatrzymać. Nie wie jednak, jak sobie poradzi z przygotowaniem kolacji dla siedmiu swych kolegów z klubu sportowego, którzy mają go odwiedzić w celu uchwalenia statutu klubu. Heloise proponuje, aby pozostawił to jej i nazajutrz sprowadza do pomocy jedną ze swych koleżanek po fachu, Sophie. Panowie są tak zachwyceni uroczą obsługą, że nawet nie zwracają większej uwagi na to, co mają na talerzach. Dochodzą jednomyślnie do wniosku, że następne zebrania też powinny odbywać się u Leona. Ponieważ gości za każdym razem przybywa, Heloise musi sprowadzać wciąż nowe dziewczęta do pomocy. Niebawem dom pana Haudepin słynie już w całej okolicy. 18:50 PORTRETY - CHARLOTTE PERRIAND - SZTUKA ŻYCIA (CHARLOTTE PERRIAND: PIONEER IN THE ART OF LIVING) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2020 Reżyseria: Stephane Ghez Dokument przybliża sylwetkę Charlotte Perriand - artystki, projektantki mebli, należącej do najbardziej wpływowych projektantów wczesnego modernizmu. Już w pierwszych ascetycznych projektach wnętrz z lat 20. XX wieku proponuje rozkładane meble, używa aluminium i chromowanej stali. Pod wpływem Le Corbusiera, którego jest studentką i współpracownicą, projektuje meble dopasowane do ludzkiego ciała: szezlongi, fotele i krzesła o współczesnej, ascetycznej linii. W nowoczesnych budynkach proponowanych przez Le Corbusiera stawia na funkcjonalność: kuchnie otwarte na salon, zabudowane szafy i systemy drzwi przesuwnych. W okresie powojennym tworzy pierwsze zestawy do montowania mebli z gotowych elementów. 20:00 DOKTOR NO (DOCTOR NO) Film sensacyjny, 105 min, Wielka Brytania 1962 Reżyseria: Terence Young Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Richard Maibaum, Johanna Harwood i Barkley Mather Aktorzy: Sean Connery, Ursula Andress, Joseph Wiseman, Jack Lord, Bernard Lee, Lois Maxwell, Zena Marshall, Anthony Dawson i inni W 1962 r. nakręcono "Doktora No" - pierwszy film o przygodach Jamesa Bonda. Potem powstawały kolejne filmy o słynnym superagencie, który na ekranie zdobywał coraz większą popularność. Najsłynniejsi dotychczasowi odtwórcy tej postaci to Sean Connery, Roger Moore, Pierce Brosnan i oczywiście Daniel Craig. Właściwie trudno powiedzieć, dlaczego producenci, przystępując do realizacji "Doktora No", zdecydowali się na powierzenie głównej roli nieznanemu, młodemu aktorowi Seanowi Connery. Co więcej, Connery zupełnie nie pasował do postaci z bardzo już wówczas popularnych powieści Fleminga. Książkowy Bond był dżentelmenem o nienagannych manierach i arystokratycznym pochodzeniu. Connery zaś, szorstki w obyciu, wydawał się grubiański, miał szkocki akcent i atletyczną postawę. Krytyka angielska przyjęła "Doktora No" bez entuzjazmu, uznała film za kiczowaty, zaś Connery'ego nazwano "cukierkiem z bicepsami". W Ameryce jednak pierwszy "Bond" sprzedał się bardzo dobrze i tak rozpoczął się ten najdłuższy kinowy serial. Gdy w 1951 r. brytyjski pisarz Ian Fleming stworzył postać Jamesa Bonda, nie przypuszczał, że jego bohater wejdzie na stałe do historii kina. Przez 13 lat Fleming napisał trzynaście powieści o przygodach tajnego agenta 007 i gdyby nie przedwczesna śmierć w 1964 r. , w wieku zaledwie 56 lat, być może dorzuciłby do tej serii kilka kolejnych tytułów. James Bond przyniósł bowiem Flemingowi międzynarodową sławę i majątek, a wśród zagorzałych zwolenników jego książek był nawet prezydent John Kennedy. Bond w pierwszych powieściach rysuje się jako osoba bez porównania bardziej przeciętna niż rozgłos, jaki uzyskał. Banalnie brzmiące nazwisko, podrzędna funkcja agenta wykonawczego, który nawet nie chce za dużo wiedzieć, by w razie wpadki nie mieć nic do zdradzenia. Wszystkie akcje Bonda są uprzednio przygotowane przez "Biuro": dają mu adresy, fałszywe papiery, odpowiednią broń, załatwiają samolot i wysyłają do roboty. A polega ona głównie na zabijaniu w niebezpiecznych okolicznościach, w której to dziedzinie agent 007 jest fachowcem. Stąd pochodzi też jego głośny "numer zakładowy": dwa zera w nomenklaturze "Biura" oznaczają prawo do mordowania bez odpowiedzialności. Przeżyta na początku kariery osobista tragedia - samobójcza śmierć ukochanej, sprawiają, że od tego czasu Bond nie wiąże się już na stale z żadną kobietą, choć stale otacza się długonogimi pięknościami, granymi w kolejnych filmach m.in. przez Ursulę Andress, Claudine Auger, Silvę Koscinę, Kim Basinger czy Maryam d'Abo. Akcja "Doktora No" toczy się na Jamajce. W tajemniczych okolicznościach ginie tam agent brytyjskiego wywiadu. James Bond zostaje wysłany tam w celu przeprowadzenia śledztwa. Dowiaduje się, że tajemniczy naukowiec doktor No prowadzi na sąsiedniej wyspie przedziwne eksperymenty. Bond postanawia zbadać bliżej jego działalność. Dostaje się na wyspę i na plaży spotyka piękną dziewczynę Honey, zbierającą muszelki. Zanim jednak zdąży dowiedzieć się, kim jest samotna blond piękność, oboje zostają schwytani przez uzbrojonego ochroniarza pracującego dla doktora No, doprowadzeni siłą do jego siedziby i tam uwięzieni. Okazuje się, że szalony naukowiec planuje kradzież rakiet z przylądka Canaveral na Florydzie, by później wykorzystać je do swych niecnych celów. Bondowi udaje się wydostać z tymczasowego "więzienia". Trafia do pomieszczenia, w którym znajdują się skomplikowane urządzenia sterujące. Za ich pomocą doktor No kieruje swoim małym imperium. Agent 007 rozregulowuje system elektroniczny, uniemożliwiając chwilowo kontrolę tego, co dzieje się na wyspie. Doktor No i jego ludzie wyruszają za nim w pościg. Ale zanim Bond wymknie się prześladowcom, musi jeszcze uwolnić z ich rąk Honey. 22:30 POLOWANIE NA ĆMY - ODC. 1 Serial historyczny, TVP, 45 min, Polska, 2023 Reżyseria: Michał Rogalski Scenariusz: Katarzyna Tybinka, Anna Gabryś Muzyka: Łukasz Pieprzyk Aktorzy: Sonia Mietielica, Marcin Sztabiński, Monika Krzywkowska, Daria Polunina, Przemysław Stippa, Piotr Siwek, Grzegorz Małecki, Piotr Nerlewski, Svyatoslav Suprunov Warszawa, maj 1905 roku. Z więzienia zostaje niespodziewanie wypuszczona młoda dziewczyna uwikłana w działalność niepodległościową. Okazuje się, że została wykupiona przez Czarnego, sutenera handlującego żywym towarem. Ma zostać wysłana do Argentyny. Ze względu na urodę dziewczyny Czarnemu bardziej opłaca się wstawić ją na procent do najbardziej luksusowego warszawskiego domu publicznego Franciszki Szlimakowskiej. Tego samego dnia nieopodal przybytku Szlimakowskiej wybucha bomba zdetonowana przez PPS. To kolejna eksplozja skierowana przeciw Rosjanom. Szlimakowska ujęta urodą i ogładą dziewczyny, przyjmuje ją do pracy w swoim przybytku i nadaje jej imię Yvette. Ta, nie mając się gdzie podziać, szuka noclegu u Szczerba, działacza niepodległościowego, przyjaciela jej narzeczonego, Józefa, którego nie widziała od czasu jej aresztowania. Yvette postanawia zarobić pieniądze, by odnaleźć narzeczonego. Tymczasem u Szczerba poznaje Marcela, kuriera PPS, który przekazywał bombę i został ranny podczas eksplozji. Na te same wydarzenia z innej perspektywy patrzy Nastazja Jurina, Rosjanka z Petersburga, żona policjanta, zagubiona w obcej jej Warszawie i w małżeństwie zaaranżowanym po skandalu obyczajowym. Cerkiew jest jej jedynym miejscem ucieczki od męża, który od dawna bez rezultatu marzy o awansie i potomku. Szef warszawskiej Ochrany, Margrafski obarcza Jurina (męża Nastazji) winą za kolejną eksplozję bomby w jego rewirze, co znów przekreśla jego szanse na awans. Przypadkowe spotkanie Szlimakowskiej z Juriną w sklepie z sukniami to początek niejednoznacznej znajomości Polki z Rosjanką. Szlimakowska marzy o sprzedaży burdelu i wyjeździe na zawsze z Warszawy do Biarritz, ale sprawa jest trudna, bo lokal należy do jej męża, który porzucił Franciszkę wiele lat temu. Kobieta spotyka się z mecenasem Piotrowskim reprezentującym kupca, gotowego kupić przybytek Szlimakowskiej, mimo skomplikowanego stanu prawnego. Na drodze Szlimakowskiej staje Wiktor Grun z jednej strony referent w carskiej policji, z drugiej mafioso ściągający haracze. Marzy mu się kariera w Ochranie, a jednocześnie z Czarnym zajmuje się handlem kobietami. 23:25 WINNI (DEN SKYLDIGE) Thriller, 85 min, Dania, 2018 Reżyseria: Gustav Möller Scenariusz: Gustav Möller, Emil Nygaard Albertsen Zdjęcia: Jasper Spanning Muzyka: Carl Coleman, Caspar Hesselager Aktorzy: Jakob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi, Johan Gotthardt Olsen, Jacob Lohmann, Katinka Evers - Jahnsen Początkowo nic nie zapowiada, że rutynowy wieczór przy kopenhaskim telefonie alarmowym przeobrazi się w dramatyczną walkę z czasem. Odbierający dziś połączenia Asger Holm (Jakob Cedergren) to zawieszony w czynnościach służbowych funkcjonariusz policji, którego czeka przesłuchanie w sprawie zastrzelenia dziewiętnastolatka. Asger z niecierpliwością wypatruje końca nudnej zmiany. Do tej pory nie wydarzyło się nic, co zwróciłoby jego szczególną uwagę. Ten dyżur nie różni się zbytnio od innych, jak zwykle porządek zakłócają pijani imprezowicze, niedzielni kierowcy, a także żartownisie blokujący numer. Policjant jest coraz bardziej poirytowany tą sytuacją, a zwłaszcza czekającym go już nazajutrz badaniem śledczym. Nagle odbiera telefon od przerażonej kobiety, która mówi bardzo zagadkowo. Asger szybko domyśla się, że jest ona przetrzymywana wbrew własnej woli przez kogoś, kto prawdopodobnie grozi jej bronią. Została porwana i jest więziona w samochodzie, zmierzającym w nieznanym kierunku. Operator próbuje dowiedzieć się czegoś więcej, ale traci kontakt z ofiarą, bo połączenie zostanie gwałtownie przerwane. Od tej pory rozpoczyna się prawdziwy wyścig z czasem. Asger Holm próbuje jak najszybciej zlokalizować samochód, by uwolnić uprowadzoną kobietę. Pozostaje przy telefonie alarmowym, organizując akcję ratowniczą. Przede wszystkim wykorzystuje swoje zawodowe doświadczenie, ale również kieruje się intuicją, która nigdy nie zawiodła go w takich sprawach. 01:10 NOC KRÓTKICH FILMÓW - ŚWITEZIANKA Film fantasy, dramat, krótkometrażowy, 16 min, Polska, 2017 Autor: Adam Mickiewicz Reżyseria: Julia Bui - Ngoc Scenariusz: Julia Bui - Ngoc Zdjęcia: Mai Bui - Ngoc, Adam Wasiak Aktorzy: Nikodem Rozbicki, Paula Szpakowska, Patrycja Gacka "Świtezianka", krótkometrażowa adaptacja ballady Adama Mickiewicza, to film o nieszczęśliwej miłości, w którym współczesny świat przeplata się ze światem podań ludowych. Głównym bohaterem jest Michał, 16 - letni chłopak, pasjonat fotografii, któremu towarzyszymy podczas rodzinnej podróży na wakacje. Gdy rodzina dojeżdża do letniskowego domku, chłopak udaje się do młodego lasu, gdzie oddaje się obserwacji otaczającej go przyrody. Jego wzrok przykuwa sarna, która początkowo wydaje się nie być spłoszona towarzystwem chłopaka. Michał zaczyna za nią podążać, lecz ta znika w gęstych zaroślach. Michał rozchyla pnącza i nie zauważa, że znajduje się w mrocznym tunelu, który prowadzi go na drugą stronę lasu. Teraz znajduje się w ciemnym, wilgotnym, starym borze, który okala przepiękne jezioro. 01:45 KINO NOCNE - JULIA WRACA DO DOMU (JULIE WALKING HOME) Dramat, 113 min, Niemcy/Kanada/Polska/USA 2002 Reżyser: Agnieszka Holland Scenariusz: Agnieszka Holland, Roman Gren, Arlene Samer Występują: Miranda Otto, William Fichter, Lothaire Bluteau, Ryan Smith, Jerzy Nowak, Bianca Crudo, Michael D'Ascenzo i inni Julia przez wiele lat uważała swoje małżeństwo za udane. Żyła spokojnie u boku męża, Henry`ego, wykładowcy uniwersyteckiego, wraz z dwójką uroczych dzieci - parą bliźniąt, Nicolasem i Nicole. Ale tego dnia jej życie miało się zmienić. Kiedy powróciła wcześniej do domu razem z dziećmi z wakacji, przyłapała męża w intymnej sytuacji z inną kobietą. Nie zrobiła awantury. Bez słowa zabrała dzieci z powrotem do samochodu i szybko odjechała. Następne tygodnie upływają na sporach między małżonkami, wydobywającymi na jaw wszystkie ciemne strony narastającego przez lata konfliktu. Henry zdaje sobie sprawę ze swojej winy i chce przeprosić żonę. Dla niego to była tylko nic nie znacząca przygoda. Wychowana w rodzinie polskich emigrantów Julia nie przyjmuje przeprosin Henry`ego i żąda rozwodu, traktując akt cudzołóstwa i zdrady jako przekreślający szansę na dalsze wspólne życie. Ale wkrótce nadchodzi kolejny cios. Lekarze stwierdzają, że jej synek Nicolas ma raka. Terapia nie przynosi efektów, wydaje się, że nad malcem zaciążył już wyrok. Henry godzi się z utratą syna, dziadek dziecka szuka pocieszenia w religii. Nie poddaje się tylko Julia. Zabiera Nicolasa do kraju rodziców, do Polski. Działa tu rosyjski uzdrowiciel Aleksiej Ormow podróżujący od miasta do miasta i ściągający na seanse tłumy chorych. Spotkanie z Aleksiejem wyraźnie pomaga Nicolasowi. Chłopiec z każdym dniem pobytu w pobliżu uzdrowiciela odzyskuje siły. Niezwykła charyzma Aleksieja działa także na Julię, która wdaje się z nim w romans... "Julia wraca do domu" to kolejny po obrazie "Olivier, Olivier" film Agnieszki Holland zdradzający jej fascynację metafizyką. Twórczość autorki "Całkowitego zaćmienia", "Zabić księdza" oraz przejmującego dramatu "Europa Europa", łączy wizja świata jako pułapki, w której zamknięci ludzie bezskutecznie starają przeciwstawić się okrutnemu losowi.