Program 2 Czwartek, 25.01.2024 Zmiany z dnia 18.01.2024 w stosunku do raportu z dnia 07.01.2024 (usunięto pozycję programową) 04:30 NA DOBRE I NA ZŁE - ODC. 777 CZESKI FILM (zmodyfikowano opis: Omówienie) 05:25 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1499 Serial obyczajowy TVP, 45 min, Polska, 2020 Reżyseria: Krzysztof Łukaszewicz Scenariusz: Alina Puchała, Marta Kuszewska, Jola Niedźwiecka Zdjęcia: Tomasz Wójcik Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Krzysztof Tyniec, Katarzyna Kwiatkowska, Arkadiusz Smoleński, Tomasz Oświeciński, Barbara Wypych, Małgorzata Rożniatowska, Małgorzata Pieńkowska, Iga Krefft, Teresa Lipowska, Jacek Kopczyński, Tomas Kollarik, Maciej Damięcki, Robert Moskwa, Olga Szomańska, Krystian Domagała Bartek wciąż pomaga Mirkowi i trafia przez to na celownik lokalnych bandytów, którzy postanawiają "odwiedzić" go w warsztacie. Maria i Maciej walczą w przychodni o życie jednej z pacjentek, 10 - letniej Eweliny. Jedynym ratunkiem dla dziewczynki może być przeszczep płuc. Marzenka wysyła Andrzejka na policyjne szkolenie do Legionowa. Nagle czuje silne bóle i trafia do szpitala. Mateusz prosi Lilkę, by została jego żoną. (usunięto pozycję programową) 14:35 NA SYGNALE - ODC. 273 "DO KOŃCA ŻYCIA" (dodano pozycję programową) 14:35 NA SYGNALE - ODC. 520 "FIGA Z MAKIEM" Serial fabularyzowany TVP, 24 min, Polska, 2023 Reżyseria: Jan Jagielski Scenariusz: Monika Purzycka, Monika Zięba Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Tomasz Piątkowski, Kamil Wodka, Wojciech Zygmunt, Hubert Jarczak, Justyna Sieniawska, Paulina Zwierz, Adam Turczyk, Krzysztof Kuligowski, Barbara Szeliga, Wojciech Kałużyński, Jan Wojtyński, Kamil Masłowski, Artur Sitko Na kolejnym dyżurze zespół Góry musi pomóc mężczyźnie, który ciężko się poparzył - próbując ugasić wywołany przez siebie pożar w ogrodzie. Po badaniu ratownicy zdają sobie sprawę, że na tym problemy chorego wcale się nie kończą. Ekipa Benia odpowiada za to na wezwanie do nieprzytomnego nastolatka. Chłopaka znajduje seniorka, która od razu uznaje go za narkomana oraz złodzieja. Ratownicy szybko jednak odkrywają, że junior uciekł od agresywnych, wiecznie pijanych rodziców, by w spokoju uczyć się do matury - marząc o studiowaniu medycyny. Okazuje się, że młody pacjent jest także skrajnie wygłodzony i bliski śmierci. Tymczasem Britney dostaje w pracy cały zestaw prezentów - i to kosztownych - od tajemniczego wielbiciela i próbuje ustalić, kto jest ich nadawcą. (dodano pozycję programową) 18:10 LEPSZA POŁOWA S.I - ODC. 14 Serial komediowy TVP, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Kristoffer Rus Scenariusz: Mariusz Kuczewski Zdjęcia: Jan Rus Slominski Aktorzy: Piotr Adamczyk, Wojciech Mecwaldowski, Iza Kuna, Tomasz Karolak, Artur Żmijewski, Anna Dereszowska, Bartosz Obuchowicz, Bartłomiej Firlet, Ignacy Liss, Katarzyna Gałązka, Karina Woźniak, Barbara Wypych, Elżbieta Jarosik, Joanna Kasperska Chłopaki na budowie nie chcą pracować dla Borysa, który kupił wykańczany przez nich budynek. Planują wyjazd do Norwegii. Jedynie Kamil jest gotów pracować dalej. A żaden wyjazd go nie interesuje. Julia spędza weekend u Borysa. Świetnie się dogaduje z ojcem, ale ma problem z jego nową partnerką Zosią. Jest o nią ewidentnie zazdrosna, a przez to staje się dla niej niemiła. Borys prosi Julię, aby spędziła trochę czasu z Zosią. Zależy mu, aby poznały się lepiej. Julia niechętnie się zgadza, ale gdy Borysa nie ma, znów jest dla Zosi niemiła. Ta jednak zabiera dziewczynę na budowę i pokazuje pomieszczenie, w którym ma być jej pokój. Po rozmowie z Zosią, Julia łagodnieje. Gdy wychodzą z budowy, dziewczynę dostrzega Kamil. Boi się jednak podejść do niej. Potem zwierza się siostrze, że zastanawia się nad wyjazdem do Norwegii. Musi być daleko od Julii, bo inaczej o niej nie zapomni. Dusia postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Podczas ostrej rozmowy zwymyśla Julię. Dzięki tej rozmowie Julia zmienia swój stosunek do Zosi, dzwoni też do Kamila. Tymczasem Alex i Weronika znowu starają się o dziecko. Julii nie ma w domu, ale tym razem przeszkadza im matka Alexa. Wandzia zjawia się u nich z walizką. Planuje zostać na kilka dni, bo u niej wymieniają kaloryfery. Uprzykrza im życie, wszystko krytykuje, budzi domowników odkurzaczem i ciągle gotuje gołąbki, którymi karmi syna. W dodatku namawia Alexa, żeby wrócił do domu i zostawił Weronikę. Wszystko wskazuje na to, że Wandzia zagości u Weroniki i Alexa na dłużej. Zaczyna nawet spraszać swoje koleżanki, z którymi popija wiśniówkę i gra w brydża. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 02:05 POPIOŁY CZ. I Dramat historyczny, 102 min, Polska, 1965 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Aleksander Ścibor - Rylski Zdjęcia: Jerzy Lipman Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Daniel Olbrychski, Bogusław Kierc, Piotr Wysocki, Beata Tyszkiewicz, Pola Raksa, Władysław Hańcza, Jan Świderski, Jan Koecher, Jadwiga Andrzejewska, Barbara Wrzesińska, Zbigniew Sawan, Józef Duriasz, Zbigniew Józefowicz,, Janusz Zakrzeński, Jan Świderski, Jozef Nalberczak, Stanisław Zaczyk, Jan Nowicki "Nie wybieram do ekranizacji Sienkiewicza, tylko Żeromskiego, bo nie interesuje mnie literatura zgody narodowej, literatura pogodzenia wszystkich ze wszystkimi" - mówił w wywiadzie Andrzej Wajda. I dodawał: "... naszymi bohaterami są ludzie młodzi, niedojrzali, ludzie takiego "niedojrzałego" kraju, jaki odziedziczyliśmy i po pierwszej wojnie, i po pierwszej niepodległości. Ten młodzieniec jest bohaterem i "Ferdydurke", i powstania warszawskiego. On jeszcze ciągle za nami idzie". Interpretować "Popioły" przez pryzmat "Ferdydurke"? Zamiar zaskakujący, lecz zarazem ciekawy. O ile jednak Gombrowiczowi młodość i niedojrzałość kojarzyły się głównie z duchową wolnością jednostki i negacją skostniałych form kultury, o tyle dla Wajdy oznaczały polityczną naiwność oraz heroiczną, lecz niemal bezrefleksyjną pogoń za marzeniem. W "Popiołach" jest nim narodowa niepodległość. Przenosząc epopeję Żeromskiego na ekran, reżyser nie krył, że interesują go zwłaszcza sceny "absurdalne, a zarazem bohaterskie, jak wiele momentów w naszej historii". Taka optyka przywodzi na myśl wcześniejsze dokonania autora "Polowania na muchy", zwłaszcza "Kanał", "Popiół i diament" oraz "Lotną". Tam też byli bohaterowie płacący młodym życiem za służbę sprawie przegranej. Tam również romantyczna legenda stykała się z brutalnym cynizmem rzeczywistości. Tam wreszcie padały natarczywe pytania o granice bohaterstwa, o skutki konfrontacji mitu z historią. "Popiołami" dopisał więc Wajda kolejny (i jeden z ostatnich) rozdział do księgi dokonań szkoły polskiej, której był współtwórcą. Jeszcze raz podjął temat dramatu Polaka i Polski, niepotrafiących poradzić sobie z własnymi dziejami. Cofając się do czasów napoleońskich, subiektywnie wskazał na genezę postawy nazwanej później bohaterszczyzną. To bowiem właśnie wówczas Polacy, uwiedzeni marzeniem o niepodległości, po raz pierwszy porwali się z motyką na słońce. Dopiero potem przyszły następne rozczarowania - w 1830, 1863, 1939, 1944... Podobnie jak w wielu innych filmach Wajdy, także w "Popiołach" wizjonerska, malarska wyobraźnia artysty styka się z bliskim turpizmowi naturalizmem. "Otrzymaliśmy szerokoekranowy spektakl w wykonaniu estetyzującego "masochisty", który nawet konających żołnierzy umieszcza malowniczo nad brzegiem kanału, by cieszyć oko ich odbiciami w wodzie" - pisał jeden z krytyków. W "Popiołach" sporo jest przepięknie filmowanych, arcypolskich pejzaży oraz znakomitych sekwencji batalistycznych (np. bitwy pod Raszynem i Somosierrą). Mimo że zrealizowana na taśmie czarno - białej, epopeja Wajdy do dziś może imponować misternie wystudiowanymi scenami, raz poruszającymi symboliczną wymową (tabun galopujących, pozbawionych jeźdźców koni po somosierrskiej szarży), raz porażającymi okrucieństwem (dramat rumaka spadającego w przepaść). Głównymi bohaterami "Popiołów" mieli być "ludzie młodzi", zatem reżyser dał szansę debiutantom. Rafała Olbromskiego zagrał Daniel Olbrychski, a Krzysztofa Cedrę - Bogusław Kierc. Obaj byli wówczas studentami szkoły teatralnej. Księciem Gintułtem został niewiele starszy Piotr Wysocki, a Heleną Pola Raksa, licząca wówczas dwadzieścia cztery lata. Szczególnie trudna wydawała się rola Rafała, o którym znawcy twórczości Żeromskiego mawiają, że jest jedną z pomyłek psychologicznych mistrza. Olbromski bowiem stanowi zdumiewające połączenie pospolitego rębajły i wrażliwca, skłonnego do wielkich, nie tylko miłosnych, uniesień. Wbrew obawom sceptyków, młodziutki Daniel Olbrychski zebrał pochlebne recenzje, podobnie zresztą jak jego koledzy. Akcja filmu rozpoczyna się latem 1798 roku, w chwili, gdy podróżujący po Włoszech Książę Gintułt spotyka obdartych polskich żołnierzy śpiewających Mazurka Dąbrowskiego. Niebawem arystokrata wraca do ojczyzny. Los styka go tu z młodym szlachcicem Rafałem Olbromskim, który zostaje jego sekretarzem. Podróżując wraz z Gintułtem po kraju, Rafał wchodzi w kręgi masonerii, nawiązuje tragiczny romans z żoną dostojnika loży, by wreszcie wspólnie z poznanym Krzysztofem Cedrą wstąpić do armii Napoleona. (dodano pozycję programową) 04:00 RODZINKA.PL S.IX - ODC. 188 "NA DWA FRONTY" SEZON 9 Serial komediowy TVP, 24 min, Polska, 2016 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Jacques Davidts, Karol Klementewicz, Kuba Wecsile Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Magdalena Stużyńska, Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski, Julia Wieniawa-Narkiewicz, Maria Dejmek, Agata Kulesza, Wiktoria Gąsiewska, Adam Sikora, Sławomir Grzymkowski Chłopcy testują nowy sprzęt audio Ludwika. Testy są tak skuteczne, że pękają szyby w oknach. Ludwik w ukryciu wyjada czekoladki, skutkiem czego jest bolący ząb. Po wielu namowach w końcu dociera do dentysty; okazuje się, że jest to atrakcyjna sąsiadka z apartamentowca. Nieporadnie podrywa panią doktor, nie zdając sobie sprawy, że za ścianą na fotelu jest Marysia, która potem daje Natalii wykład o mężczyznach. Przed domem Kuby przypadkiem spotykają się jego była i obecna dziewczyna. Natalia obawia się, że jej syn jest bigamistą, co pochlebia Ludwikowi.