TVP Kultura Sobota, 27.01.2024 07:00 POWRACAJĄCA MELODYJKA Program rozrywkowy, 40 min, Polska, 1969 Autor: Andrzej Bianusz Wykonawcy: Krystyna Konarska, Mieczysław Wojnicki, Katarzyna Sobczyk, Tadeusz Woźniakowski, Maria Koterbska Program rozrywkowy prezentujący przeboje lat 50. i 60. w wykonaniu m. in. Krystyny Konarskiej, Sławy Przybylskiej, Bohdana Łazuki i innych. 07:55 TAMTE LATA, TAMTE DNI - AGNIESZKA DUCZMAL Magazyn, 26 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuć - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Dla Agnieszki Duczmal miejscami tymi są własny ogród oraz siedziba orkiestry kameralnej Polskiego Radia, Amadeus. Wybitna, polska dyrygentka opowiada o wojennych losach swojej rodziny, dzieciństwie, dojrzewaniu i pasji zawodowej. 08:35 RZECZ W KULTURZE Magazyn kulturalny, 19 min, Polska, 2020 Autorzy programu zaprezentują najciekawsze wydarzenia i zjawiska kulturalne. Będą je zapowiadać, relacjonować, a także zapraszać znanych twórców i komentatorów. Narodowe pamiątki obok arcydzieł światowej sztuki, bezcenne dokumenty obok tak zwanych kuriozów. Zbiory Muzeum Książąt Czartoryskich to w sumie 336 000 muzealiów, które tworzą najznakomitszą w Polsce kolekcję malarstwa, militariów oraz rzemiosła artystycznego. Zwiedzając muzealne sale, poznajemy najcenniejsze obiekty, które wyróżniają się nie tylko walorami artystycznymi, ale także ciekawą historią. 09:25 SERIALOWA NOSTALGIA - BARBARA I JAN - ODC. 2 GŁÓWNA WYGRANA Serial komediowo - sensacyjny, 28 min, Polska, 1964 Reżyseria: Hieronim Przybył Scenariusz: Janusz Jaxa, Hieronim Przybył, Stanisław Bareja Zdjęcia: Jan Janczewski Aktorzy: Jan Kobuszewski, Janina Traczykówna, Mieczysław Pawlikowski, Włodzimierz Kwaskowski, Ryszard Pietruski, Anna Milewska, Marian Rułka, Witold Skaruch, Zdzisław Salaburski Na los, który posiada Jan, pada główna wygrana, ale punkt Toto - lotka, w którym kupon został złożony, okazuje się punktem fikcyjnym. 10:00 SERIALOWA NOSTALGIA - BARBARA I JAN - ODC. 3 NIEPOWTARZALNE ZDJĘCIA Serial komediowo - sensacyjny, 27 min, Polska, 1964 Reżyseria: Jerzy Ziarnik Scenariusz: Janusz Jaxa, Jerzy Ziarnik Zdjęcia: Jan Janczewski Aktorzy: Stanisław Gawlik, Stanisław Jaworski, Jerzy Kozakiewicz, Zbigniew Skowroński, Włodzimierz Stępiński, Jerzy Turek, Janusz Sidło, Janina Traczykówna, Jan Kobuszewski, Mieczysław Pawlikowski Barbara i Jan usiłują odnaleźć aparat fotgraficzny, który przypadkowo wpadł im do betonowego elementu. 10:40 RUSAŁKA Opera, 133 min, Polska, 2022 Reżyseria: Kristina Wuss Wykonawcy: Jacek Greszta, Magdalena Polkowska, Darina Gapicz, Tadeusz Szlenkier, Katarzyna Nowak - Stańczyk, Pavlo Tolstoy, Victoria Vatutina, Krystyna Nowak, Marta Ustyniak, Ewa Banasiak, Mariola Winkler - Kołtyś, Lidia Golińska, Maciej Figas, Orkiestra Opera Nova W Bydgoszczy, Chór Opera Nova W Bydgoszczy Najdoskonalsze romantyczne dzieło operowe czeskiego kompozytora, baśń muzyczna sięgająca po bogaty język harmoniczny, aby ukazać wieczność i przemijalność, nieśmiertelność i nietrwałość, zmysłowość i intymność. Liryczna opowieść o Rusałce w Operze Nova przenosi widzów do XIX - wiecznej Bydgoszczy, gdzie wśród rozpoznawalnych elementów architektonicznych miasta toczy się tragiczna historia uczucia łączącego mieszkańców dwóch światów: wodnego i ziemskiego. W najbliższym otoczeniu przepływającej przez Bydgoszcz rzeki Brdy - przy starych śluzach, na słynnym moście w sercu miasta, Rusałka wiedzie subtelny dialog z dalekim księżycem. W pobliżu wody i zamieszkujących ją Wodnika i nimf, na nadbrzeżu żyją leśne driady, zaś na moście spaceruje - nieświadomy ich obecności - tłum strojnie odzianych mieszczan. Realizatorom udało się zachować wyrazistość postaci, urok fantastycznej ballady, przy odwoływaniu się do malarstwa prerafaelitów i kreowaniu nastroju letniej nocy mgieł unoszących się nad wodą, wszechobecnego księżyca - cichego świadka miłości niemożliwej. To właśnie zawieszony nad mostem miesiąc jest adresatem najpiękniejszej bodaj arii w całej literaturze operowej słowiańskich kompozytorów. Wspaniały teatr w operze z użyciem wielkich scenicznych rekwizytów w skali 1:1: repliki przęsła XIX - wiecznego mostu, starego wagonu tramwajowego, fontanny... Reżyser, Kristina Wuss, sięgnęła po bogatą symbolikę, aby oddać to, co wieczne i to, co ulotne.... Libretto Jaroslava Kvapila czerpie z kilku opowieści o syrenach, rusałkach, ze starofrancuskiego podania o Meluzynie zakochanej w rycerzu i z baśni J. Ch. Andersena "Mała syrenka". Subtelna, pięknie zinstrumentalizowana muzyka Dvoka czyni z "Rusałki" jedną z najpopularniejszych czeskich oper. (żródło: materiał informacyjny Opera Nova w Bydgoszczy) 13:10 DOKUMENT TYGODNIA - ELMYR DE HORY - NAJWIĘKSZY FAŁSZERZ XX - EGO WIEKU (ELMYR THE FORGER) Film dokumentalny, 53 min, Francja, 2016 Reżyseria: Dimitri Pailhe Podrabiał z wdziękiem malarskich mistrzów, kreując ich "nowe" dzieła przez ponad 40 lat, czym wywołał zamieszanie wśród kolekcjonerów i muzealników, którzy do dziś nie potrafią odróżnić niektórych dzieł de Hory'ego od deklarowanych autorów. Jak wyglądało życie jednego z najbardziej utalentowanych fałszerzy sztuki? Elmyr de Hory to genialny imitator stylu Picassa, Dubuffeta, Henri Matisse'a, Renoira czy Chagalla. 14:20 C. K. DEZERTERZY - CZ. I Komedia, 84 min, Polska/Węgry, 1985 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski, Paweł Hajn Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Gyorgy Selmeczy Aktorzy: Marek Kondrat, Zoltan Bezerdy, Wiktor Zborowski, Jacek Sas - Uhrynowski, Robert Koltai, Anna Gornostaj, Kalina Jędrusik, Krzysztof Kowalewski, Wojciech Pokora, Zbigniew Zapasiewicz, Edward Dziewoński, Anna Majcher,Janusz Bukowski, Mariusz Dmochowski, Gustaw Lutkiewicz, Olgierd Łukaszewicz, Leon Niemczyk, Stefan Friedmann "C. K. Dezerterzy" pojawili się na ekranach polskich kin w okresie komediowej "posuchy". Film Janusza Majewskiego wypełnił tę lukę, która powstała w naszej kinematografii, gdy na chwilę zamilkli Juliusz Machulski i Stanisław Bareja - etatowi spece od komedii. Nic zatem dziwnego, że "Dezerterzy" szybko stali się przebojem sezonu. Wartka akcja, świetne aktorstwo, mnogość najczęściej niewyszukanych gagów zapewniły filmowi spore powodzenie. Za podstawę scenariusza filmu posłużyła mało znana i przez krytykę niezbyt ceniona powieść Kazimierza Sejdy. Książka ta początkowo traktowana była niemal jak plagiat "Przygód dobrego wojaka Szwejka" Jarosława Haszka. Temat przecież ten sam - rozkład C. K. monarchii widziany przez pryzmat wojska. Bohaterowie i typ humoru - także w tym samym stylu. Dopiero po jakimś czasie okazało się, że arcydzieło Haszka przetłumaczono na polski dopiero po ukazaniu się powieści Sejdy. Tak więc Polak nie mógł go znać. Tym bardziej daje do myślenia zbieżność obserwacji, stylu i socjologiczno - historycznych konkluzji obu pisarzy. O ile jednak powieść Haszka zasługuje na miano genialnej, o tyle książka Sejdy jest jedynie barwnie napisanym "czytadłem", choć w latach trzydziestych niezmiernie popularnym i przez ówczesną prasę okrzykniętym "książką miesiąca". Sprawnie skreślona intryga, wyraziści bohaterowie, spiętrzenie zabawnych sytuacji to z kolei cechy, które uczyniły z "C. K. Dezerterów" wdzięczny materiał na filmowy scenariusz. W efekcie pracy Janusza Majewskiego i Pavla Hajnego powstała historia pięciu dezerterów, którzy najpierw drobiazgowo przygotowują ucieczkę (część I), a potem "dają nogę" ze znienawidzonych koszar, by na końcu do nich wrócić (część II). Oryginalnym zamysłem reżysera było powierzenie pięciu głównych ról aktorom różnych narodowości, zgodnie z literą scenariusza. Niestety, zamiar ten spalił na panewce. Ostatecznie rolami Polaka, Czecha, Żyda, Węgra i Włocha podzielili się aktorzy polscy i węgierscy. Akcja filmu toczy się w roku 1918. Do małego garnizonu, gdzieś na węgierskiej prowincji, przybywa nowy zastępca dowódcy - oberleutnant von Nogay (kapitalny Wojciech Pokora) - typ fanatyka i sadystycznego służbisty. Jego zadaniem jest przerobić wielonarodowościową zbieraninę dekowników i maruderów na karne i zdyscyplinowane wojsko C. K. monarchii. Gorliwy Austriak szczególną uwagę zwraca na osobników "podejrzanych politycznie". Jest wśród nich szeregowiec Jan Kaniowski ps. "Kania" - młody Polak, obdarzony niezwykłym sprytem. To on, dzięki rozpowszechnianiu wiadomości o swej ranie, która pozbawiła go męskości, zyskał zaufanie właścicielki miejscowego domu publicznego. Znalazł tym samym drogę do łóżka jej córki - pięknej Mitzi, pilnie strzeżonej przed mężczyznami. On też, wspólnie z Węgrem Benedekiem, planuje operację "Pierzyna". Pod tym dwuznacznym kryptonimem kryje się najprawdziwszy plan dezercji. 15:55 C. K. DEZERTERZY - CZ. II Komedia, 68 min, Polska/Węgry, 1985 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski, Pavel Hajny Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Gyorgy Selmeczy Aktorzy: Marek Kondrat, Zoltan Bezerdy, Wiktor Zborowski, Jacek Sas - Uhrynowski, Robert Koltai, Anna Gornostaj, Kalina Jędrusik, Krzysztof Kowalewski, Wojciech Pokora, Zbigniew Zapasiewicz, Janusz Bukowski, Mariusz Dmochowski, Edward Dziewoński, Gustaw Lutkiewicz, Olgierd Łukaszewicz, Stefan Friedmann, Leon Niemczyk Po zdobyciu odpowiednich dokumentów przyjaciele wsiadają do pociągu jadącego do Koszyc. Po krótkim pobycie tutaj Kania, Bendek, Haber, Baldini i Czech Hudej postanawiają wyruszyć do Budapesztu. W pociągu spotykają wesołego fotografa, który obiecuje im zafundować niezłą zabawę w Budapeszcie. Niebawem wszyscy chcą uciekać do Wiednia. Wachmistrz jednak udaremnia te plany i doprowadza do aresztowania dezerterów. Odbywa się sąd w rodzimym garnizonie. Rozprawę przerywa wiadomość o abdykacji cesarza. Oznacza to kres monarchii austro - węgierskiej. Wszyscy żołnierze mogą opuścić koszary i odjechać do domów. 17:20 RES POLONIAE - O POLSCE Z ODDALI - ŚLADAMI WIELKIEJ EMIGRACJI.... Rozmowa, 25 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj Poleski Scenariusz: Jolanta Rzegocka, Piotr Poraj Poleski, Anna Szałańska Program "Res Poloniae - o Polsce z oddali" to cykl wywiadów przeprowadzonych przez Jolantę Rzegocką w różnych krajach. Tym razem dziennikarka odwiedza Włochy, gdzie rozmawia z przedstawicielami kulturalnych elit. Misją programu jest wzajemne poznanie się Polaków i Włochów, odnalezienie we Włoszech polskich śladów, a także uświadomienie sobie wszystkiego, co może łączyć obydwa narody. W odcinku Jolanta Rzegocka wyrusza na wędrówkę po Rzymie śladem Wielkiej Emigracji Polaków XIX wieku. W kościele księży Zmartwychwstańców odkrywa nieznane archiwa listów Adama Mickiewicza i Cypriana Kamila Norwida, poznaje też historię księżnej Zofii z Branickich Odeschalchi - opiekunki polskich emigrantów i orędowniczki sprawy polskiej. 18:00 RETRO KINO - KRÓLOWIE SŁOŃCA (KINGS OF THE SUN) Film przygodowo-historyczny, 103 min, USA, 1964 Reżyseria: J. Lee Thompson Scenariusz: Elliott Arnold, James R. Webb Aktorzy: Yul Brynner, George Chakiris, Shirley Ann Field, Richard Basehart, Brad Dexter, Barry Morse, Armando Silvestre, Leo Gordon I inni Przygodowo - kostiumowa superprodukcja z początku lat 60. warta zobaczenia choćby po to, aby przekonać się, jak bardzo w ciągu ostatniego półwiecza zmieniła się technika filmowa. W dobie zapierających dech efektów komputerowych, dzięki którym na ekranie można wyczarować praktycznie wszystko, dzieło J. Lee Thompsona budzi nostalgię i życzliwy uśmiech. Przez wieki Majowie tworzyli wspaniałą cywilizację, której ślady przetrwały do dziś. Nie znając żelaza, koła i koni, budowali wielkie miasta i wznosili potężne piramidy. Opracowali mapę nieba, system zapisu matematycznego bardziej zaawansowany od rzymskiego i kalendarz równie dokładny jak stosowany obecnie. Ich bogowie byli jednak wyjątkowo okrutni i domagali się ofiar z ludzi. Niestety, po stuleciach istnienia, ich miasta zostały nagle zaatakowane przez przybyszów posługujących się żelaznymi mieczami. Wobec naporu wroga Majowie ginęli masowo. Jako ostatnie pod ciosami wojowników okrutnego Hunaca Ceela pada miasto Chichen Itza, którego stary król Balam ginie w czasie walk. Jego miejsce zajmuje młody książę Balam. Za namową kapłanów książę i grupka jego poddanych ucieka z miasta. Postanawiają dotrzeć nad brzeg morza, a stamtąd popłynąć do nowego lądu, o którym stary władca opowiadał kiedyś synowi. Majowie poprzysięgają sobie jednak, że gdy odzyskają siły, uderzą na Hunaca i odbiją swoje ziemie. Po dziesięciu dniach wędrówki docierają nad morze. Ale początkowo rybacy z wioski nie chcą oddać przybyszom swoich łodzi ani też płynąć z nimi. Przywódca wioski nie wierzy w opowieści o krwawym Hunacu. Młody władca przekonuje go jednak, że wróg nie oszczędzi nikogo. Lepsza więc niepewna tułaczka niż pewna śmierć. Obiecuje też, że jeśli szczęśliwie dotrą do celu, poślubi córkę przywódcy wioski, piękną Ixchel. W ostatniej chwili rybakom udaje się załadować na łodzie niezbędny dobytek oraz zapasy jedzenia i umknąć przed wojskami Hunaca. Strzały wroga dosięgają jednak ojca Ixchel. Wielodniowa przeprawa przez morze kończy się sukcesem. Majowie przybijają do nowego lądu. Zgodnie z obietnicą Balam chce natychmiast poślubić Ixchel, ale dziewczyna zwalnia go z przysięgi złożonej pod przymusem. Pragnie, by król ożenił się z nią z miłości. Ale młody władca nie ma wprawy w okazywaniu uczuć. Jest przekonany, że Ixchel po prostu go nie chce. Majowie przystępują do budowy domów, kopią kanały, które nawodnią ich pola, zaczynają nawet wznosić piramidę. Miejscowi Indianie nieufnie traktują przybyszów. Ich wódz, Czarny Orzeł, udaje się na przeszpiegi. Niestety, zostaje ranny w potyczce z Balamem i uwięziony. Decyzją arcykapłana ma być złożony w ofierze. Wcześniej jednak musi odzyskać siły. Doglądająca go Ixchel zakochuje się w nim z wzajemnością. Nie ma jednak odwagi wyjawić mu, co go czeka. W przeddzień uroczystego złożenia ofiary arcykapłan informuje Czarnego Orła, że nazajutrz zginie. Indianin czuje się zdradzony i oszukany przez Ixchel, ale idzie na śmierć z podniesioną głową. W ostatniej chwili Balam, który zawsze był przeciwny krwawym ofiarom z ludzi, darowuje mu życie i zwraca wolność. Oba ludy zaprzyjaźniają się i odtąd żyją razem w pokoju, ucząc się wzajemnie od siebie. Balam i Czarny Orzeł nadal kochają jednak tę samą kobietę. Rywalizacja między nimi narasta. Wreszcie Indianin, chcąc uniknąć otwartego konfliktu, postanawia odejść ze swym ludem. Ale nieoczekiwanie na horyzoncie pojawiają się statki Hunaca Ceela. 20:00 BILET DO KINA - GAMBIT, CZYLI JAK OGRAĆ KRÓLA (GAMBIT) Komedia, 85 min, USA, 2012 Reżyseria: Michael Hoffman Scenariusz: Joel Coen, Ethan Coen Aktorzy: Colin Firth, Cameron Diaz, Alan Rickman, Tom Courtenay, Stanley Tucci, Cloris Leachman, Julian Rhind - Tutt, Pip Torrens Brytyjczyk Harry Deane jest kustoszem imponującej kolekcji obrazów ekscentrycznego lorda Shabandara. Wyjątkowo nikczemny typ porządnie dał się we znaki spokojnemu kuratorowi sztuki, więc ten postanawia się zemścić za wszystkie poniżenia i krzywdy. Zamierza namówić go do kupna bezwartościowego, sfałszowanego Moneta. Do realizacji planu jest potrzebna jednak piękna kobieta, którą kustosz musi znaleźć. Wraz ze słynnym fałszerzem dzieł sztuki, Majorem, wyrusza do Alpine w stanie Teksas w poszukiwaniu królowej rodeo, PJ Puznowski. To wnuczka sierżanta odpowiedzialnego za schwytanie w 1945 roku Hermanna Göringa, znanego z grabieży dzieł sztuki z całej Europy. Harry jest pewny, że udział PJ uwiarygodni jego intrygę. Ona się zgadza za odpowiednią opłatą i już następnego dnia wspólnie przystępują do realizacji sprytnego planu. W kolorowym magazynie ukazuje się wkrótce zdjęcie królowej rodeo z jej babcią na tle dzieła Moneta. Oczywiście pismo ogląda Shabandar, a Harry Deane obiecuje sprawdzić czy obraz jest prawdziwy. W przypadku potwierdzenia oryginału, Shabandar jest gotów wyłożyć 12 milionów funtów. Sprawy zaczynają się komplikować, gdy niemający doświadczenia z kobietami Harry, ulega urokowi pięknej PJ. 22:20 JAZZ.PL - GRAŻYNA AUGUŚCIK I KUBA STANKIEWICZ TRIO Koncert, 72 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Grażyna Auguścik, Wojciech Pulcyn, Sebastian Frankiewicz Swoje interpretacje utworów Younga przedstawiła Grażyna Auguścik w towarzystwie tria Kuby Stankiewicza. Mieszkająca od 34 lat w Chicago polska wokalistka zyskała uznanie krytyków muzycznych i publiczności, zdobywając miano jednej z najbardziej intrygujących, współczesnych wokalistek na scenie jazzowej. Jej nieuchwytny styl rzuca wyzwanie tradycyjnym definicjom jazzu i pokazuje wokalistkę bez granic. Niekonwencjonalne podejście do adaptowania dzieł klasycznych w jej wykonaniu zawsze jest hołdem dla oryginału i jednocześnie przygodą na niezbadanym terytorium. Cykl Jazz. PL, organizowany przez radiową Dwójkę, stanowi najbogatszą ofertę koncertową w Polsce skierowaną do miłośników muzyki jazzowej. W audycjach usłyszeć można legendarnych artystów, którzy pisali historię tego gatunku w Polsce, a także największe gwiazdy współczesnej sceny jazzowej i przedstawiciele młodego pokolenia jazzmanów będących u progu wielkiej kariery. Koncerty ukazują szerokie spektrum jazzu otwartego na wolną improwizację, elementy muzyki miejskiej, nawiązania do klasyki czy muzyki ludowej. 23:45 OPERACJA PIORUN (THUNDERBALL) Film sensacyjny, 125 min, Wielka Brytania 1965 Reżyseria: Terence Young Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Richard Maibaum i John Hopkins Zdjęcia: Ted More Aktorzy: Sean Connery, Claudine Auger, Adolfo Celi, Luciana Paluzzi, Rik Van Nutter, Bernard Lee, Martine Beswick, Guy Doleman, Molly Peters i inni Czwarty - po "Doktorze No", "Pozdrowieniach z Moskwy" i "Goldfingerze" - film o przygodach brytyjskiego superagenta Jamesa Bonda, nagrodzony Oscarem za efekty specjalne. Atrakcyjności filmowi dodają także znakomite zdjęcia podwodne autorstwa Lamara Borena. Tytułową piosenkę śpiewa Tom Jones. "Operacja"Piorun "to trzeci i zarazem ostatni"bond"wyreżyserowany przez Terence'a Younga (1915 - 1994), urodzonego w Chinach angielskiego reżysera, któremu filmy z tej serii przyniosły wielką sławę. Międzynarodowy syndykat zbrodni Spectra żąda okupu w wysokości 100 mln funtów, grożąc - w razie nieotrzymania pieniędzy - zdetonowaniem dwóch bomb atomowych wykradzionych z arsenałów NATO. Z pomocą pięknej Domino, kochanki szefa organizacji Emilio Largo i siostry majora Dervala z NATO, Jamesowi Bondowi udaje się zlokalizować karaibską kryjówkę przywódcy Spectry. Agent 007 odkrywa także, że bomby umieszczono w podwodnej grocie, ale zanim zdoła przekazać tę informację do CIA, zostaje schwytany i uwięziony. Emilio Largo przenosi bomby na pokład swego ogromnego jachtu i wyrusza w kierunku Miami. Rannemu w nogę Bondowi udaje się wreszcie wydostać z podwodnego"więzienia". Rozpoczyna się szaleńcza pogoń za szefem Spectry. 02:10 KINO NOCNE - KRÓLOWA ANIOŁÓW Dramat psychologiczno - obyczajowy, 101 min, Polska 1999 Scenariusz i reżyseria: Mariusz Grzegorzek Zdjęcia: Jolanta Dylewska Aktorzy: Gabriela Muskała, Mariusz Jakus, Zofia Rysiówna, Dorota Pomykała, Władysław Kowalski, Marta Neuman, Barbara Wałkówna, Bohdan Wróblewski i inni Mariusz Grzegorzek stanowi zjawisko szczególne w polskim kinie. Już w "Rozmowie z człowiekiem z szafy", swoim debiucie fabularnym z 1994 r. , objawił się jako wizjoner. Jego świat jest mroczny, człowiek w nim rozdygotany, a emocje na krawędzi histerii. Reżyser nie opowiada historii realistycznych. Jego "Królowa aniołów", wyrafinowana estetycznie i intelektualnie, jest filmowym snem: porwanym, pulsującym, halucynacyjnym, pełnym zaskakujących wizji. Wysmakowane kadry sąsiadują tu z obrazami rodem z heavymetalowego teledysku, ciepłe kolory zderzają się z surową czernią i bielą. Dzieło Grzegorzka to kameralny dramat traktujący o coraz powszechniejszym zaniku zdolności do kochania, trudzie wzajemnego zrozumienia, zastępowania - często nieświadomie - prawdziwych emocji pozorami i powierzchownymi zależnościami. Akcja filmu rozgrywa się w dwóch wzajemnie dopełniających się planach czasowych: współcześnie i mniej więcej w połowie XIX stulecia. Dwoje aktorów gra cztery postaci. We współczesnej historii młody lekarz Jakub przeżywa właśnie trudny emocjonalnie okres w życiu. Podczas nocnego dyżuru próbuje uspokoić ciężko chorego kilkuletniego chłopca. Obserwując jego cierpienia, zaczyna rozpamiętywać własne dzieciństwo, usiłuje dotrzeć do źródeł swej frustracji. Zdaje sobie sprawę, że coraz bardziej traci kontakt z ojcem i narzeczoną, nauczycielką Marią. Dziewczyna zrywa z nim. Jakub podejmuje ostatnią, desperacką próbę ratowania siebie i ich związku: decyduje się porwać Marię, aby na jej oczach dokonać swoistej psychodramy i zmusić ją do wysłuchania jego "spowiedzi". Druga historia miłosna, przeplatająca się z pierwszą, rozgrywa się w szlacheckim dworku. Młoda guwernantka Maria opiekuje się schorowaną dziedziczką Elżbietą. Z właścicielką dworu mieszka jej 40 - letnia córka, Anna, będąca w ciąży z mężczyzną, który ją porzucił. Zdewociała matka zatruwa życie samotnej, zgorzkniałej córce, ta zaś nie może pogodzić się z odejściem ukochanego i wskrzesić w sobie miłości do dziecka, które wkrótce ma urodzić. Gdy do miejscowej parafii przybywa młody ksiądz Jakub, egzaltowana Maria - uciekając od smutnej rzeczywistości - szaleńczo się w nim zakochuje. 04:05 KOBRO/STRZEMIŃSKI. OPOWIEŚĆ FANTASTYCZNA. Dokument fabularyzowany, 42 min, Polska, 2018 Reżyseria: Borys Lankosz Scenariusz: Małgorzata Sikorska-Miszczuk Aktorzy: Agata Buzek, Łukasz Simlat Film "Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna" jest eksperymentem technologicznym, formalnym i narracyjnym: łączy zdjęcia fabularne z udziałem aktorów kręcone w hali zdjęciowej, w scenografii wirtualnej i animacji, balansuje na granicy videoartu i teatru telewizji. Jego strategie to impresja, sięganie do podświadomości, dialog współczesnego reżysera z awangardą pierwszej połowy XX wieku. Tytułowi bohaterowie znajdują się w onirycznej przestrzeni Pomiędzy, gdzie współistnieją: podwodny świat, w którym rozmawia się o sztuce, i sala sądowa, na której Kobro ze Strzemińskim walczą o opiekę nad dzieckiem. Film wchodzi w dyskusję z biografizmem jako metodą odczytania sztuki, ale też pokazuje, że od biografizmu nie sposób uciec. Jego twórcy zadają pytanie: co dzisiaj ze strategii awangardowych wynika? Przyglądają się projektowi awangardowemu, który nie wytrzymał konfrontacji z realnym życiem. Ale też dostrzegają walor postawy awangardowych artystów, która polegała na przezwyciężaniu życiowych przeciwności i wykraczaniu wyobraźnią poza to, co inni uznają za nieprzekraczalny horyzont. 05:20 TAMTE LATA, TAMTE DNI - AGNIESZKA DUCZMAL Magazyn, 26 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuć - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Dla Agnieszki Duczmal miejscami tymi są własny ogród oraz siedziba orkiestry kameralnej Polskiego Radia, Amadeus. Wybitna, polska dyrygentka opowiada o wojennych losach swojej rodziny, dzieciństwie, dojrzewaniu i pasji zawodowej.