TVP Kultura Piątek, 09.02.2024 07:20 RES POLONIAE - O POLSCE Z ODDALI - LADY ROXANA PANUFNIK Rozmowa, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Piotr Poraj - Poleski, Anna Szałańska Scenariusz: Piotr Poraj - Poleski, Anna Szałańska, Jolanta Rzegocka Prowadzący: Jolanta Rzegocka Seria filmowych wywiadów przeprowadzonych w Londynie z wybitnymi ludźmi pióra, teatru, polityki, gospodarki. Rozmowy będą szczególnie dotyczyć związków bohaterów z Polską i polską kulturą. W tym odcinku prowadząca, Jolanta Rzegocka rozmawia z lady Roxaną Panufnik, córką słynnego polskiego kompozytora, Andrzeja Panufnika. Roxana Panufnik jest dziś jedną z najpopularniejszych brytyjskich kompozytorek muzyki poważnej. 07:55 SZLAKIEM KOLBERGA - KAMIL BEDNAREK Reportaż, 26 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek jest muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach i akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. W tym odcinku Kamil Bednarek - wokalista, autor tekstów, kompozytor wykonujący muzykę reggae w podróży do Koniakowa w Beskidzie Śląskim. Czy w górach Kamil odnajdzie chociaż chwilę spokoju i ciszy? Dowiemy się, jak grać na liściu i jak robi się najprostsze piszczałki. I czy można jednocześnie oddychać i wydychać powietrze? Przewodnikiem i mistrzem będzie niezrównany Józef Broda - multiinstrumentalista, filozof, pedagog, człowiek wielu pasji i talentów i jego córka Katarzyna Broda - Firla - śpiewaczka. 08:35 SZALEŃCY Dramat wojenny, film niemy, 130 min, Polska, 1928 Reżyseria: Leonard Buczkowski Scenariusz: Kazimierz Andrzej Czyżowski Zdjęcia: Albert Wywerka Aktorzy: Jerzy Kobusz, Aleksander Starża, Irena Gawęcka, Marek Ożóg Film "Szaleńcy" jest debiutem fabularnym Leonarda Buczkowskiego. Akcja rozgrywa się na początku pierwszej wojny światowej. Główny bohater, Filipek, pracownik krakowskiej winiarni, poznaje w legionowym biurze werbunkowym studenta z Zurychu, Reckiego, który porzucił naukę i zgłosił się na ochotnika do walki przeciwko zaborcom. Filipek również zaciąga się na wojnę. Podczas walk ratuje życie studenta, znajdują schronienie w pobliskim dworze, gdzie córka dziedzica po kryjomu opiekuje się rannym żółnierzem. Gdy dwór zajmują Rosjanie, z kolei syn dziedzica ratuje rannego. Odtąd walczą wszyscy trzej razem, a Zofia, dziedzicówna, pracuje w szpitalu. Najmłodszy z trójki, Kazik, ginie. Koledzy żołnierską piosenką nad grobem żegnają poległego. 11:00 TAJEMNICA ENIGMY - ODC. 8/8 - SMAK ZWYCIĘSTWA Serial wojenny, sensacyjny, 39 min, Polska 1980 Reżyseria: Roman Wionczek Scenariusz: Stanisław Strumph - Wojtkiewicz Zdjęcia: Jacek Zygadło Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Tadeusz Borowski, Piotr Fronczewski, Piotr Garlicki, Janusz Zakrzeński, Arkadiusz Bazak, Henryk Bista, Ewa Borowik, Halina Golanko, Zygmunt Kęstowicz, Andrzej Szczepkowski, Andrzej Lajborek, Tadeusz Pluciński, Ewa Żukowska, Tadeusz Szaniecki, Jerzy Kamas, Emil Karewicz, August Kowalczyk, Józef Para, Jacek Recknitz, Stanisław Zaczyk, Andrzej Mirecki, Grażyna Marzec, Jerzy Nowak, Sweryn Butrym, Andrzej Mrowiec, Jolanta Wołłejko, Marcel Novek, Józef Zacharewicz, Eugeniusz Kamiński, Jan Machulski, Krzysztof Kalczyński, Wojciech Duriasz, Andrzej Mrożewski Po aresztowaniu jednego z podwładnych Bertrand wpada w ręce gestapo. Hoeger proponuje mu wspólne działanie przeciwko Anglikom. Pułkownik pozornie zgadza się, licząc, że w ten sposób wydostanie się na wolność. W tym czasie alianci przygotowują się już do inwazji w Normandii. Langer wraz ze swym zastępcą trafiają do oflagu, gdzie także otrzymują propozycję współpracy na rzecz Niemiec. Odmowa może mieć poważne konsekwencje, jednak ich postawa jest nieugięta. Pozostali z czołówki polskich kryptologów, Palluth i Fokczyński, dostają się do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen. Giną tam męczeńską śmiercią. Sekret "Enigmy" aż do końca wojny pozostaje Niemcom nieznany. Po kapitulacji Rzeszy dwaj ocalali kryptolodzy wraz z Langerem i Bertrandem znajdują się w Londynie. Stoją przed dylematem: "co dalej?". Bertrand ma najprostszą sytuację - wraca do Francji, gdzie wkrótce zostaje awansowany na generała. Zygalski i Langer postanawiają pozostać w Anglii, natomiast Rejewski, mimo prób Anglików zatrzymania go tam, chce wracać do kraju. 12:05 NA TROPACH MADONNY W GROCIE (THE SEARCH FOR THE VIRGIN OF THE ROCKS) Film dokumentalny, 52 min, USA, 2020 Reżyseria: Jean - Pierre Isbouts Scenariusz: Jean - Pierre Isbouts Jakie znaczenie ma najbardziej enigmatyczny obraz Leonarda da Vinci: "Madonna w grocie"? Dlaczego artysta namalował nie jedną, a dwie wersje obrazu i dlaczego umieścił Madonnę w jaskini? Jaka tajemnicza symbolika zainspirowała tę niezwykłą scenerię, której nie ma w żadnej Ewangelii? Na te i inne pytania odpowiedzi można znaleźć w filmie. 14:20 SZCZĘŚLIWY BRZEG Drmat psychologiczny, 94 min, Polska 1983 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Ewa Szumańska, Andrzej Konic Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Wojciech Karolak Aktorzy: Jerzy Binczycki, Beata Poźniak, Stanisława Celińska, Wojciech Pokora, Leonard Pietraszak, Marcin Francuz, Zbigniew Buczkowski, Marian Glinka, Klemens Milczarek, Zdzisław Rychter, Tomasz Zaród i inni "Temat to z pewnością w filmie nienowy, ale wciąż niosący sporą dozę atrakcyjności: marynarz na lądzie - na urlopie, na emeryturze. Wiadomo - marynarz na statku tęskni do domu, w domu tęskni do morza i owa pozorna anomalia jest właśnie normą psychiczną dla ludzi tego zawodu. Zaś zderzenie ich przyzwyczajeń, wyobrażeń, oczekiwań, nawet i marzeń z lądową rzeczywistością stanowi dla pisarzy i filmowców ciekawe, wciąż inspirujące pole obserwacji psychologicznej" - pisała po premierze "Szczęśliwego brzegu" jedna z recenzentek. W filmie Konica owe obserwacje, niestety, nie nastrajają optymistycznie. Głównym bohaterem "Szczęśliwego brzegu" jest Jan, emerytowany kapitan Żeglugi Wielkiej, który po latach pływania po wodach całego świata chce spędzić resztę życia w domowo - rodzinnym zaciszu. Żona mu zmarła, więc bezpiecznego kąta na starość szuka przy rodzinie córki. Ma do tego prawo nie tylko z racji więzów krwi. To przede wszystkim dzięki jego dolarom córka z zięciem wybudowali luksusową willę w Warszawie i urządzili sobie wygodnie życie. Już jednak pierwsze dni pod jednym dachem przynoszą obopólne rozczarowanie. Jan jest przerażony materializmem i egoizmem dzieci oraz bezczelnością wnuka. Córce i zięciowi przeszkadzają nawyki starszego pana: palenie papierosów, toaleta o szóstej rano, jajecznica na śniadanie. Jan zaczyna więc szukać azylu poza domem. Przypadkowo poznaje dużo młodszą od siebie dziewczynę, Polę. Spotkanie przeradza się w fascynujący związek, w którym Jan odnajduje przynajmniej chwilowe zaspokojenie tęsknoty za miłością córki i żony, minioną bezpowrotnie młodością. Niebawem jednak radosna, uczuciowa przygoda z Polą dobiega końca. Jan musi wrócić na łono przeżartej dulszczyzną rodziny. Ozdobą filmu jest ciekawa rola Jerzego Binczyckiego, który postać emerytowanego kapitana nasycił życiową prawdą i ciepłem. 16:10 PERSONA NON GRATA Dramat psychologiczny, 113 min, Polska/Włochy/Rosja 2005 Reżyseria: Krzysztof Zanussi Scenariusz: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Nikita Michałkow, Jerzy Stuhr, Daniel Olbrychski, Maria Bekker, Andrzej Chyra, Remo Girone, Victoria Zinny, Halina Golanko, Tadeusz Bradecki Uhonorowany licznymi nagrodami film twórcy "Barw ochronnych", "Cwału", "Spirali", "Życia jako śmiertelnej choroby...". Krzysztof Zanussi za dramat "Persona non grata" otrzymał na festiwalu w Gdyni w 2005 roku Nagrodę Jury, a nagroda za drugoplanową rolę męską przypadła Nikicie Michałkowowi. Z kolei Polska Nagroda Filmowa Orzeł 2006 została przyznana za najlepszą muzykę, dźwięk, montaż oraz drugoplanową rolę męską dla Jerzego Stuhra. "Persona non grata" to psychologiczny portret niemłodego już człowieka, Wiktora, któremu trudno się pogodzić z nagłą śmiercią ukochanej żony. Reżyser uczynił ze swego bohatera postać tragiczną. Wiktora dręczą wątpliwości, zatruwają myśli podejrzenia, nie wierzy nawet przyjacielowi z dawnych lat. Miotany na przemian gniewem i niepokojem, trwa w beznadziejnej walce z samym sobą aż do przejmującego zakończenia. Wiktor Leszczyński jest ambasadorem Polski w Urugwaju. Poznajemy go w chwili, gdy umiera jego ukochana żona, która odeszła tak nagle. Helena miała wylew, Wiktor nie był przygotowany na jej śmierć, miał jej jeszcze tyle do powiedzenia. Pogrążony w żalu czuwa przy łożu zmarłej, nie kryjąc łez rozpaczy i bólu. Na uroczystość pogrzebową w Polsce przybywa mnóstwo ludzi. Ku zaskoczeniu wdowca na pogrzebie zjawia się również rosyjski wiceminister spraw zagranicznych. To dawny znajomy Wiktora, z którym on i jego żona przyjaźnili się przed 20 laty. Wiktor był wówczas działaczem podziemia, a Oleg stawiał pierwsze kroki w rosyjskiej dyplomacji w Polsce. Rozmowa między przyjaciółmi sprzed lat nie trwa długo. Oleg nie ma wiele czasu, właśnie wybiera się w podróż służbową do Montevideo. Krótka wymiana zdań sprowadza się jedynie do wyrazów współczucia i chwili wspomnień. Wiktor chciałby przedłużyć spotkanie i w końcu rozwiać dręczące go od lat wątpliwości. Na jego przyjaźni z Rosjaninem cieniem się kładzie podejrzenie o zdradę i nielojalność. Wiktorowi nie daje spokoju myśl, że Oleg i jego żona mieli romans, podejrzewa również, że ten przed dwudziestu laty był oddelegowany do infiltracji polskiego podziemia. Wkrótce po pogrzebie ambasador Leszczyński wraca do swojej placówki w Urugwaju, przywożąc urnę z prochami ukochanej żony. Mimo niedawnej tragedii sprawuje twarde rządy, nie ufa nikomu, wyraźnie w ogóle nie lubi ludzi. Od razu łaja swego radcę, zarzucając mu, że ten pod jego nieobecność pisał do Warszawy donosy. Jest podejrzliwy i nieufny. Ambasada przeżywa kłopoty: brakuje środków finansowych, a właściciel budynku chce podnieść czynsz aż czterokrotnie. Jest jeszcze sprawa rozbudowy, którą poprzedni ambasador przeprowadził rzekomo bez pozwolenia. W każdym razie stosowne dokumenty gdzieś przepadły. Sen z powiek Wiktorowi spędza ponadto umowa sprzedaży śmigłowców. Próbuje za wszelką cenę przeforsować niezwykle korzystną dla Polski transakcję, ale obawia się, że jego największym konkurentem może być Rosja. A ambasadę na pewno infiltruje rosyjski wywiad. Właśnie w polskiej ambasadzie w Urugwaju rozpoczyna służbę nowy konsul, Waldemar. Przybywa wraz ze swą świeżo upieczoną żoną Oksaną, którą poznał podczas studiów w Rosji. Wiktor jest zafascynowany piękną Rosjanką, ale jednocześnie podejrzewa ją o szpiegostwo. Sam prowadzi prywatne śledztwo w tej skomplikowanej sprawie. Nie ułatwia mu zadania radca, dopuszczający się najwyraźniej malwersacji, ani Waldemar, który mimowolnie zostaje wplątany w aferę związaną z narkotykowym przemytem. 18:15 WĘDROWIEC POLSKI - ŚLĄSK CIESZYŃSKI Cykl reportaży, 24 min, Polska, 2022 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Krzysztof Koehler, Agnieszka Żmijewska Prowadzący: Krzysztof Koehler "Wędrowca Polskiego" spotykamy na dworcu w Bielsku - Białej. Zaprojektowali go bielscy architekci, a zbudowano go w latach 1889 - 1890. Dzisiaj uchodzi za perełkę architektoniczną austriackich dworców. Zwiedzanie miasta wędrowiec rozpoczyna od Zamku Książąt Sułkowskich, którzy rezydowali tu do 1945 roku. Kolejną atrakcją miasta jest ulica Schodowa, która przyciąga swoim urokiem wielu filmowców. W dalszej wędrówce prezentuje jedyny w Polsce pomnik Marcina Lutra. W drodze do Cieszyna usiłuje dowiedzieć się czegoś na temat przemysłu włókienniczego w Bielsku Białej. 18:55 GALERIA SZTUKI NA EKRANIE - EDVARD MUNCH (EXHIBITION ON SCREEN EP. 27 MUNCH) Cykl dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Phil Grabsky Odcinek 28. Edvard Munch. "Munch 150" to największa dotąd retrospektywa twórczości norweskiego artysty i wyjątkowa okazja, by zobaczyć w jednym miejscu jego wszystkie ważne prace. Ten być może najsławniejszy w dziejach Norweg namalował między innymi obraz, który stał się synonimem jego nazwiska: Krzyk. Niewiele dzieł sztuki zapada w pamięć tak mocno. I rzadko budzą tak wielkie zainteresowanie poza okresem, w którym powstały. W roku 2012 jedna z wersji Krzyku została sprzedana za prawie 120 milionów dolarów, ustanawiając rekord aukcji publicznych. Wzmocniło to renomę obrazu i jego twórcy, Edvarda Muncha. 20:00 W TAJNEJ SŁUŻBIE JEJ KRÓLEWSKIEJ MOŚCI (ON HER MAJESTY'S SECRET SERVICE) Film sensacyjny, 136 min, Wielka Brytania 1969 Reżyseria: Peter Hunt Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Richard Maibaum Aktorzy: George Lazenby, Diana Rigg, Telly Savalas, Ilse Steppat, Gabriele Ferzetti, Yuri Borienko, Bernard Horsfall, George Baker i inni W 1969 r. Sean Connery uznał, że pięć występów w roli superagenta 007 zapewniło mu już wystarczającą sławę i postanowił zerwać ostatecznie z tą postacią. Przerażeni producenci zaczęli gorączkowo poszukiwać jego następcy. Ich wybór padł na 30 - letniego aktora australijskiego George'a Lazenby'ego, który występował dotąd w rodzimej telewizji, także w reklamówkach. James Bond miał być jego debiutem w europejskim kinie. Rzucony od razu na głęboką wodę Lazenby poradził sobie wprawdzie całkiem dobrze, ale nie przypadł do gustu ani publiczności przyzwyczajonej do Connery'ego, ani producentom i jego gwiazda szybko zgasła. Niechęci odbiorców nie złagodziła nawet jego ekranowa partnerka, piękna Diana Rigg, wówczas bardzo popularna dzięki prezentowanemu swego czasu także w Polsce serialowi kryminalnemu "Rewolwer i melonik". "W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości" było zresztą "bondem" nietypowym nie tylko ze względu na pierwszą wtedy zmianę odtwórcy głównej roli. Film okazał się też najbardziej melodramatyczny. Przeżywający liczne romanse superagent tym razem zakochiwał się "na poważnie", a nawet żenił ze swą wybranką. Niestety, ich związek kończył się tragicznie. Zdjęcia do filmu kręcono w Szwajcarii, Anglii i Portugalii, a nastrojową piosenkę "We Have All the Time in the World" śpiewa sam Louis Armstrong. James Bond od dawna usiłuje rozpracować tajną międzynarodową organizację przestępczą "Widmo", na której czele stoi obłąkany miliarder Stavros Blofeld. Kolejny ślad wiedzie Bonda na portugalskie wybrzeże, gdzie 007 ratuje od samobójczej śmierci śliczną dziewczynę, Tracy, nałogową hazardzistkę i córkę Marca Draco, szefa zbrodniczego syndykatu. Wkrótce Bond ponownie przychodzi dziewczynie z pomocą, spłacając jej wysoki dług hazardowy. Z wdzięczności Tracy wręcza mu klucz do swego pokoju. Nowy kochanek córki zostaje niebawem sprowadzony przed oblicze Draco, który proponuje agentowi milion dolarów w zamian za poślubienie rozkapryszonej panny. Bond odrzuca pieniądze, prosi natomiast przyszłego teścia o pomoc w odnalezieniu Blofelda. Wykorzystując swe międzynarodowe kontakty, Draco dowiaduje się, że Blofeld przebywa w Szwajcarii, gdzie zabiega o przyznanie mu tytułu szlacheckiego. W jednym z tamtejszych kurortów narciarskich znajduje się również kierowany przez niego tajemniczy Instytut Badań Fizjologicznych. Bond dostaje się do wnętrza i odkrywa, że w rzeczywistości jest to tajne laboratorium chemiczne, gdzie pracownicy Blofelda pracują nad groźną substancją, która ma zniszczyć życie roślin i zwierząt na Ziemi. Blofeld i jego pomocnica Irma postanawiają zlikwidować intruza, ale Bondowi udaje się wymknąć. Tracy, która przybyła ukochanemu z odsieczą, musi uciekać wraz z nim. Blofeld szykuje na nich zasadzkę. 22:30 POLOWANIE NA ĆMY - ODC. 6 Serial historyczny, obyczajowy, 45 min, Polska, 2023 Reżyseria: Michł Rogalski Scenariusz: Anna Gabryś, Katarzyna Tybinka Muzyka: Łukasz Pieprzyk Aktorzy: Sonia Mietielica, Monika Krzywkowska, Piotr Siwek, Marcin Sztabiński, Daria Polunina, Przemysław Stippa, Piotr Nerlewski, Grzegorz Małecki, Svyatoslav Suprunov Zamieszki rozlewają się na kolejne dzielnice. W jednym z pogromów ginie przyjaciółka Yvette, Amelie. Szlimakowska w trosce o inne dziewczyny, nie pozwala im wracać do domów, bo na ulicach grozi im niebezpieczeństwo. Marcel spotyka się ze Szczerbem i poznaje plan działania: ma przywieźć z portu ładunki wybuchowe, które mają posłużyć do przeprowadzenia zamachu na siedzibę Ochrany. Marcel nie przyznaje się, że najpierw musi się zająć transportem dziewczyn od Czarnego. Marcel wiezie dziewczyny na wozie, szukając sposobności, by uwolnić Hanę. Do transportu dosiadają się nowe dziewczyny, pełne nadziei, że jadą po lepsze życie do Argentyny. Wśród nich jest też siostra Luby Czajki, Wera. Kiedy wozy jadą przez targowisko, zostają zaatakowane przez linczowników. Yvette jest świadkiem kolejnych zamieszek, które rozprzestrzeniły się już daleko poza żydowskie dzielnice. Motłoch atakuje już nie tylko burdele, ale też sklepy, apteki, a także zwykłe kobiety na ulicy. Z opresji ratuje Yvette Szlimakowska wracająca ze spotkania razem z Juriną. Pod burdelem Szlimakowskiej zjawia się ciężko ranna Wera Czajka... Grun jest wściekły na Czarnego, transport dziewczyn nie ma szans na czas trafić do Argentyny. Margrafski spotyka się z Guberantorem Maksymowiczem, który ze strachu przed zamachami ukrył się w twierdzy Zegrze. Gwarantuje mu, że w pełni panuje nad sytuacją i że nie ma nic wspólnego z podżeganiem zamieszek. Faktycznie celem Margrafskiego jest usunięcie nieudolnego Maksymowicza i wprowadzenie na jego miejsce znacznie skuteczniejszego i okrutniejszego w metodach Skałona. Zdruzgotana po śmierci siostry Luba Czajka przyznaje się, że to ona donosiła Grunowi o tym, co dzieje się u Szlimakowskiej, po to, by on nie wciągnął w prostytucję jej siostry. Decyduje się wyznać Szlimakowskiej i Yvette wszystko, co wie o działalności Gruna, o handlu kobietami do Argentyny i jego współpracy z Winawerem. Szlimakowska postanawia zemścić się na Grunie. 23:30 ANNA I WILKI (ANA Y LOS LOBOS) Dramat psychologiczno - obyczajowy, 94 min, Hiszpania 1972 Reżyseria: Carlos Saura Scenariusz: Rafael Azcona, Carlos Saura Zdjęcia: Luis Cuadrado Muzyka: Luis de Pablo Wykonawcy: Geraldine Chaplin, Fernando Fernan - Gomez, Jos Maria Prada, Jos Vido, Rafaela Aparicio, Charo Soraino, Marisa Porcel, Anny Quintas i inni Angielska guwernantka Anna przybywa do położonego na odludziu bogatego domu szacownej, hiszpańskiej rodziny - trzech braci oraz ich starej, schorowanej matki - aby opiekować się dziećmi jednego z braci. Mroczna, duszna atmosfera domu sprawia, że nowo przybyła czuje się tam obco i nieswojo. Ale zaakceptowana przez swoje podopieczne, powoli próbuje przełamywać niewidzialną granicę oddzielającą ją od reszty domowników. Formalnie głową rodziny jest pozbawiona władzy w nogach matka, histeryczka i hipochondryczka. Faktycznie rządy w domu sprawuje żelazną ręką najstarszy z synów, Jos, surowy i apodyktyczny kolekcjoner mundurów i militariów. Jego całkowitym przeciwieństwem wydaje się milczący odludek Fernando, też obsesjonat, tyle że religijny. Wkrótce po przyjeździe Anny opuszcza dom, przenosi się do pobliskiej groty i tam wiedzie żywot pustelnika. Drogą umartwień, medytacji i postów pragnie dostąpić objawienia. Najmniej groźny wydaje się trzeci z rodzeństwa, Juan, z pozoru przykładny mąż i ojciec trzech dziewczynek. Ale i on ma swoją manię: seksualną. Już pierwszego dnia daje Annie do zrozumienia, że wpadła mu w oko. Niebawem zaczyna ją zasypywać anonimowymi listami o pornograficznej treści, ofrankowanymi cennymi znaczkami z rodzinnej kolekcji. Broniąc się przed jego natrętnymi zalotami, Anna stara się pozyskać zaufanie i sympatię Jos. Na jego życzenie pomaga mu przy utrzymywaniu porządku w jego kolekcji, czyści mundury. Ale przestraszona wystrzałem z rewolweru, którym w jej obecności popisuje się Jos, dziewczyna zwraca się z kolei ku Fernandowi. Przenosi się do jego groty, towarzyszy mu w nocnej kontemplacji. Przekonuje się jednak, że "święty" Fernando jest zwykłym fetyszystą, który usiłuje jej obciąć długie, ciemne włosy. Kiedy żona Juana, Luchy, doprowadzona do ostateczności umizgami męża erotomana do guwernantki, próbuje demonstracyjnie popełnić samobójstwo, seniorka rodu wymawia dziewczynie pracę i rozkazuje natychmiast opuścić dom. Bracia nie zamierzają jednak tak łatwo wypuszczać "zdobyczy". Uznawany do dziś za jeden z najwybitniejszych w twórczości Carlosa Saury film "Anna i wilki", zrealizowany w 1972 r. , należy do cyklu tematycznego, który sam reżyser określił przed laty jako "trylogię o skutkach hiszpańskiej wojny domowej". Zmuszony ze względów cenzuralnych posługiwać się językiem obrazowych symboli, Saura ukrył pod postaciami mężczyzn - tytułowych wilków - trzy siły, ostoje wstecznictwa: militaryzm, zakłamanie moralne i klerykalizm, gnębiące trzymaną w jarzmie dyktatury Hiszpanię, symbolizowaną z kolei przez starą matkę. W obronie swej "twierdzy", a może dla utrzymania pozorów wilki muszą się rozprawić z intruzem, który mimowolnie zaburzył ich spokój. 01:25 NOC KRÓTKICH FILMÓW - PIĘĆ MINUT STARSZA Film animowany, 5 min, Polska, 2021 Reżyseria: Sara Szymańska Scenariusz: Sara Szymańska Wykonawcy: Sara Szymańska, Karolina Fronik Krótki film animowany. Siostry bliźniaczki Mela i Zenia jadą nad jezioro spędzić razem leniwe, letnie popołudnie. Ich więź jest tak bliska, że nie wiadomo, gdzie kończy się życie jednej, a zaczyna drugiej Niespełnione względem siebie oczekiwania owocują powstaniem świata, w którym każda próba wyznaczenia granic i rozłączenia splątanych tożsamości jest skazana na klęskę. (źródło: filmpolski.pl) 01:30 NOC KRÓTKICH FILMÓW - SUROGAT (THE SURROGATE / СУРОГАТ) Film animowany, 5 min, Ukraina, 2020 Reżyseria: Stas Santimov Scenariusz: Stas Santimov Krótki film animowany. Mężczyzna znajduje w lesie gniazdo przerażającej istoty. Ale to dopiero początek strasznego wieczoru... 01:35 NOC KRÓTKICH FILMÓW - ZŁOTA GODZINA (GOLDEN HOUR) Film animowany, 6 min, Francja, 2021 Reżyseria: Sophie Li, Yan Li, Gabriel Regnier, Quentin Rigaux, Adel Sabi, Jeremy Ye Wykonawcy: Elise Zhang Yu, Stephane Boucher, Lemmy Constantine Krótki film animowany. Produkcja filmu może czasami przebiegać bardzo chaotycznie. Allie przekona się o tym na własnej skórze, gdy spróbuje zrealizować szalony pomysł reżyser. 04:10 AGONIA Film dokumentalny, 60 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Knittel, Tomasz Knittel Scenariusz: Adam Strug, Adam Strug, Tomasz Knittel Zdjęcia: Nicolas Villegas Prowadzący: Adam Strug W filmie "Agonia" zabierzemy widzów w świat muzyki tradycyjnej, widziany oczami charyzmatycznego narratora, Adama Struga. To podróż przez jej zmierzch, próba przyjrzenia się i opisania dzisiejszego stanu rzeczy. Głównym tematem będzie jej agonia - śmierć muzyki przekazywanej drogą ustną - odchodzi dawny model słyszenia i wykonawstwa. Na naszych oczach odchodzą ostatni jej reprezentanci, pokolenie urodzone przed pierwszą i drugą wojną światową. Wraz z nimi kończy się pewien etap. To także opowieść o kraju, którego 1/3 to ziemie "odzyskane", opowieść o ludziach, którzy nie mieli szansy zakorzenienia się. Nie da się kultury ludowej stworzyć przez 50 lat, opowieść o wyborze, przed jakim stanęli Polacy w latach 60. Kultura ludowa w postaci "Mazowsza" vs kontrkultura. Czyli o powodach początku jej zaniku. Opowieść o Polsce i naszej wypartej chłopskiej tożsamości. O tym, jaki wpływ miał na to komunizm. O transformacji i latach 90. oraz o dzisiejszych archeologach, którzy starają się ją zapisać. Ludzie w interiorze, ci, którzy są ostatnimi reprezentantami muzyki źródeł, przez sąsiadów postrzegani są przez pryzmat "Mazowsza", "Cepelii", oficjeli gminnych czy disco polo. Różne środowiska starają się zachować prawdę ich muzyki, ale droga to niełatwa, a z zachowaniem pierwowzoru niewielu się udaje. "Agonia" nie będzie oskarżeniem, raczej medyczną diagnozą, niepozostawiającą złudzeń, nikogo nieoskarżającą. Muzykalność polska niegdyś polegała na tym, że obok siebie funkcjonowała nieskończona ilość gatunków. Dziś wszystko zaczyna się zacierać i mieszać ze sobą. To z jednej strony film o "ostatnich Mohikanach", o próbie zatrzymania czasu i utrwalenia źródła, ale także o deformacji, świadomym lub nie wykrzywianiu, a także polityce kulturalnej ostatnich 100 lat. To film o agonii, ale zarazem głos, a wręcz krzyk o nowe otwarcie.