TVP Kobieta Niedziela, 18.02.2024 Zmiany z dnia 12.02.2024 w stosunku do raportu z dnia 02.02.2024 (dodano pozycję programową) 06:10 OJCIEC MATEUSZ - ODC. 66 (SERIA V, ODC. 10) - OBRONA KONIECZNA Serial kryminalny TVP, 42 min, Polska, 2011 Reżyseria: Maciej Dutkiewicz Scenariusz: Jolanta Hartwig-Sosnowska Zdjęcia: Adam Bajerski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Kinga Preis, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Rafał Cieszyński, Aleksandra Konieczna, Mariusz Bonaszewski, Monika Buchowiec, Jan Urbański, Jacek Ryś Właściciel sklepu jubilerskiego śmiertelnie postrzelił włamywacza. Policjanci jednak mają wątpliwości. Nocul zostaje wyznaczony do przeprowadzenia wnikliwego śledztwa nad przeszłością jubilera. Eksperci do spraw balistyki wykluczają wersję samoobrony. Jednak nie można jednoznacznie udowodnić jubilerowi winy. Nocul, który ma kłopoty małżeńskie, nie radzi sobie ze sprawą. Zwierza się ze swoich problemów Mateuszowi. Ksiądz włącza się do śledztwa i pomaga w rozwiązywaniu zagadki, a także zaleca małżeńską terapię. (usunięto pozycję programową) 06:50 WOJCIECH CEJROWSKI- BOSO PRZEZ ŚWIAT - GAMBIA ODC. 10 (dodano pozycję programową) 07:10 OJCIEC MATEUSZ - ODC. 67 (SERIA V, ODC. 11) - SONATA Serial kryminalny TVP, 42 min, Polska, 2011 Reżyseria: Maciej Dutkiewicz Scenariusz: Jolanta Hartwig-Sosnowska Zdjęcia: Adam Bajerski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Kinga Preis, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Rafał Cieszyński, Aneta Todorczuk-Perchuć, Maria Dejmek, Włodziemierz Adamski, Antoni Pawlicki Trwa koncert młodego pianisty Juliana Dębskiego i wiolonczelistki Renaty Rawicz. Po koncercie Stanisław Dębski, ojciec Juliana, prowadzi gości do garderoby syna. Wszyscy widzą, jak Julian stoi z mosiężną lampą w ręce nad nieprzytomną kobietą. Ofiara została uderzona ciężkim przedmiotem w głowę. Wszystko wskazuje na to, że napastnikiem był właśnie Julian. Pianista trafia do aresztu. Na podłodze garderoby policjanci znajdują bardzo drogie szkło kontaktowe. Pobita kobieta powoli odzyskuje przytomność. Ofiarą napadu jest Bożena Igras, dawna ukochana Juliana, która go porzuciła, kiedy wyjechał na zagraniczne stypendium. W śledztwie wychodzi na jaw, że to Stanisław Dębski przyczynił się do ich rozstania. Najważniejsza była dla niego kariera syna. W przerwie koncertu pokłócił się z Bożeną, kazał jej zniknąć. Stanisław przyznaje, że chronił syna przed Bożeną, nie pobił jej jednak. Zagadka zostaje ostatecznie wyjaśniona, dzięki niezwykłej spostrzegawczości księdza Mateusza oraz jego zdolnościom dedukcyjnym. (usunięto pozycję programową) 07:30 WOJCIECH CEJROWSKI- BOSO PRZEZ ŚWIAT - ISLAM AFRYKAŃSKI ODC. 13 (usunięto pozycję programową) 08:05 CHLEB, MIŁOŚĆ I... (dodano pozycję programową) 08:10 MOTYLEM JESTEM CZYLI ROMANS 40 - LATKA Komedia, 88 min, Polska, 1976 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza i Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Andrzej Kopiczyński, Irena Jarocka, Irena Kwiatkowska, Anna Seniuk, Saturnin Żórawski, Roman Kłosowski, Andrzej Chrzanowski, ZofiaCzerwińska, Stefan Friedmann, Jerzy Karaszkiewicz Zachęceni ogromnym sukcesem telewizyjnego serialu "Czterdziestolatek" Jerzy Gruza i Krzysztof Teodor Toeplitz zdecydowali się jeden z epizodów z życia tytułowego bohatera rozwinąć w filmie fabularnym. Akcja "Motylem jestem" rozgrywa się w ciasnym M - 4 i na budowie Dworca Centralnego. Pojawiają się znane z serialu postacie - Karwowscy, dyrektor Wardowski, minister Zawodny, Maliniak i oczywiście Kobieta Pracująca. W roli nowej znajomej Stefana, Ireny Orskiej, wystąpiła popularna wówczas piosenkarka Irena Jarocka, a jej przebój z 1974 roku "Motylem jestem" stał się tytułową piosenką filmu. Inżynier Stefan Karwowski kieruje pracą na jednym z odcinków budowy Dworca Centralnego. Pewnego dnia wezwano go do ministra Zawodnego, gdzie dowiedział się, że został wytypowany do telewizyjnego programu "Człowiek Miesiąca". Zaczynają się gorączkowe przygotowania do telewizyjnego debiutu. Cała załoga prześciga się w pomysłach, jak w najbardziej atrakcyjny sposób przedstawić postępy na budowie. Z funduszu zakładowego wypłaca się pracownikom po złotówce na telefony do studia, a w dniu emisji programu samochody rozwożą budowniczych po mieście, by głosowali na Karwowskiego. Stefan zostaje Człowiekiem Miesiąca. Tymczasem bohater kontynuuje znajomość z popularną piosenkarką Ireną Orską, którą poznał w czasie prób do programu. Jeden z wieczorów spędzają razem w nocnym lokalu, a Karwowski wracając nad ranem do domu oświadcza Magdzie, że impresario proponuje mu wspólne występy z Ireną. Za cichą zgodą przełożonych Stefan coraz rzadziej pojawia się na budowie. Coraz częściej za to bierze udział w występach estradowych, udziela wywiadów i przebywa w towarzystwie Ireny. Pewnego dnia sportowym samochodem piosenkarki wyjeżdżają za miasto i wtedy Stefan oświadcza, że chce porzucić żonę i poślubić Irenę. Gwiazda bez słowa odjeżdża zostawiając inżyniera daleko od Warszawy. W domu Karwowski wyznaje wszystko Magdzie i postanawia wrócić do solidnego życia. Okazuje się jednak, że jego miejsce na budowie zajął już ktoś inny. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 17:30 NIEWOLNICA ISAURA - /1/ (ESCRAVA ISAURA) Telenowela, 30 min, Brazylia, 1976 Aktorzy: Lucélia Santos, Rubens de Falco XIX-wieczna Brazylia na kilkanaście lat przed zniesieniem niewolnictwa w 1888 r. Isaura, młoda i piękna niewolnica o jasnym kolorze skóry, należy do pana Almeidy, bogatego plantatora bawełny. Dzięki kolorowi skóry nie pracuje w polu tylko pomaga w domu. Ester Almeida pod nieobecność syna traktuje ją, jakby była jej córką. Zadbała nawet o to, żeby Isaura otrzymała dobre wykształcenie, dzięki czemu dziewczyna potrafi pisać i czytać, zna języki obce, ładnie śpiewa, umie tańczyć i grać na fortepianie. Właścicielka nie żałuje też pieniędzy na drogie suknie z falbanami i bufiastymi rękawami dla Isaury, jakie kupowałaby swojemu dziecku. Życie niewolnicy toczy się jak w bajce do czasu powrotu z nieukończonych studiów w Europie młodego dziedzica Leoncio, który zakochuje się w niej i wszelkimi sposobami próbuje ją uwieść. Od czasu jego powrotu Isaura staje się niewolnicą, której nie wolno podczas wizyt gości przebywać na salonach. Isaura ma jednak innego adoratora, Tobiasa, dziedzica z sąsiedniej plantacji, którego kocha z wzajemnością. Młodzieniec chce ją wykupić i pojąć za żonę. Nikczemny Leoncio nie chce się na to zgodzić i nawet kiedy ożeni się z Malviną, córką przyjaciela ojca, nadal dręczy Isaurę, chcąc zmusić ją do uległości. Isaura planuje przygotowanie kurczaka według dobrej, francuskiej receptury. Towarzyszy jej kucharka Januaria, która mówi dziewczynie, że pani Ester bardzo tęskni za synem Leonciem. W tym samym czasie jej mąż gości u zaprzyjaźnionych plantatorów - państwa Fontoura. Planują wspólną wyprawę na targ niewolników - gospodarz potrzebuje nowej służącej dla córki Malviny oraz woźnicy. Państwo Fontoura zostają zaproszeni przez Comendadora Almeidę do jego domu. Podczas tej wizyty Malvina jest oczarowana obyciem oraz umiejętnościami Isaury. Ester opowiada jej całą prawdę o swojej niewolnicy. Osobą Isaury jest również zainteresowany brat Malviny, Henrique. Następnego dnia na targu niewolników Fontoura kupuje czarnoskórą Santę, która zostaje nową służącą Maviny. Tymczasem do domu państwa Almeida ma niebawem wrócić Leoncio. Jego przyjazd ma zmienić dotychczasową codzienność domowników. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 18:05 NIEWOLNICA ISAURA - /2/ (ESCRAVA ISAURA) Telenowela, 28 min, Brazylia, 1976 Aktorzy: Lucelia Santos, Rubens de Falco Comendador Almeida mówi, że po powrocie Leoncia Isaura nie będzie już mogła jeść z domownikami przy wspólnym stole. Jako niewolnica będzie jadła w kuchni, tak jak inni jej stanu. Całą rozmowę przypadkowo słyszy Isaura, która wyprzedzając fakty, sama proponuje takie rozwiązanie pani Ester. Dziewczyna zastanawia się, dlaczego Comendador Almeida jej nie lubi i dlaczego jednocześnie pani Ester traktują ją zupełnie inaczej. Pyta o to Januarię, która twierdzi, że nie wie, dlaczego tak się dzieje. Służąca Ana przygotowuje dom na przyjazd Leoncia. Młodzieniec nie cieszy się dobrą opinią u swojego ojca, który przypomina, że syn zawsze był złym uczniem i buntownikiem, że rzucił studia medyczne, a potem prawnicze, by w końcu w Paryżu studiować fizykę. Ojciec podkreśla też, że jeśli Leoncio nie wróci z Europy z dyplomem, nie da mu więcej ani grosza. Sceptyczna wobec osoby Leoncia jest również Januaria, która uważa syna właścicieli za typowego darmozjada.