TVP Kultura Niedziela, 18.02.2024 07:10 HALINA KUNICKA ZAPRASZA Widowisko muzyczne, 38 min, Polska, 1976 Reżyseria: Janusz Rzeszewski, Mieczysław Małysz Aktorzy: Marek Barbasiewicz Wykonawcy: Halina Kunicka, Grupa Baletowa Teatru Wielkiego w Łodzi Recital Haliny Kunickiej zrealizowany w łódzkim studiu z baletem Teatru Wielkiego w Łodzi. 08:00 LITURGIA PRAWOSŁAWNA Z CERKWI W GDAŃSKU Sprawozdanie, 60 min, Polska, 2022 Autor: Beata Szydłowska Cerkiew prawosławna w Gdańsku jest miejscem, które niesie posługę duszpasterską prawosławnym mieszkańcom Trójmiasta i okolic. Historia parafii rozpoczyna się w okresie powojennym, choć ślady prawosławia w Gdańsku sięgają XVIII stulecia. Cerkiew pod wezwaniem św. Mikołaja jest pięknym obiektem, z ładnymi freskami i pięknie śpiewającym chórem. Dzięki transmisji Liturgii Świętej wierni będą mogli wysłuchać Pisma Świętego, śpiewów liturgicznych oraz zobaczyć urok gdańskiej świątyni. 09:05 SCENA KLASYCZNA - (7) ELŻBIETA BILICKA Koncert, 39 min, Polska, 2017 Prowadzący: Barbara Schabowska "Scena klasyczna. Młody Chopin" to cykl TVP KULTURA, który prezentuje najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia. Nagrania recitali odbyły się w Żelazowej Woli - miejscu urodzenia Fryderyka Chopina. Pianiści zaprezentowali się w repertuarze chopinowskim. Podsumowaniem audycji są rozmowy z ekspertami z Instytutu Fryderyka Chopina. Gośćmi Barbary Schabowskiej byli m.in. Maciej Janicki - kurator Muzeum Fryderyka Chopina, Mariola Wojtkiewicz - kurator Żelazowej Woli, Artur Szklener - dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Stanisław Leszczyński - wicedyrektor. Z rozmów dowiemy się: czym różni się fortepian historyczny od instrumentu współczesnego, ile kosztuje rękopis Chopina i dlaczego tak trudno go kupić oraz czy Chopin potrzebuje promocji i dlaczego? Doskonałe połączenie myśli i emocji to charakterystyczna cecha występów Elżbiety Bilickiej. Podkreślają to zarówno pedagodzy jak i słuchacze. Pianistka ze Słupska rozpoczęła muzyczną edukację, żeby dorównać starszej siostrze - uczennicy ogniska artystycznego. Dziś jest absolwentką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i uczestniczką wielu konkursów pianistycznych. W 2016 zdobyła III miejsce w Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina. Chociaż najbardziej ceni sobie Schumanna i Prokofiewa, Chopin również zajmuje ważne miejsce w jej repertuarze koncertowym. Program: Fryderyk Chopin Fantazja Impromptu cis moll Fryderyk Chopin Scherzo h - moll op. 20 Fryderyk Chopin Scherzo E dur op. 54 Fryderyk Chopin - Ballada f - moll op. 52 nr 4 11:35 OD UCHA DO UCHA - LEGENDA I NAUKA - OPOWIEŚĆ O BOGINI AMATERASU. MIT JAPOŃSKI Serial animowany, 9 min, Polska, 1992 Reżyseria: Czesława Stefańska Scenariusz: Czesława Stefańska Zdjęcia: Andrzej Teodorczuk, Ryszard Kujawski Muzyka: Unisława Głażejewska Cykl filmów animowanych dla dzieci, które poruszają tematykę mityczno - legendarną. Animacje przedstawiają mity i legendy z różnych zakątków świata: Egiptu, Japonii, Środkowej Afryki, Polski, Meksyku i opowieści germańskie. Według japońskiej legendy dawno temu władzę nad światem sprawowała bogini Słońca Amaterasu. Miała ona młodszego brata, boga Wiatru i Burzy Suzano, który wyrządzał na ziemi wiele zła. 11:45 OD UCHA DO UCHA - PRAKTYCZNY PAN Film animowany, 10 min, Polska, 2020 Reżyseria: Michał Poniedzielski, Dominik Litwiniak Scenariusz: Roksana Jędrzejewska - Wróbel Wykonawcy: Tobiasz Majak, Wincenty Wiącek, Masza Bogucka - Steczek Krótki film animowany. Urzekająca wizualnie, mądra i zabawna historia dla młodszych i starszych widzów. Praktyczny Pan to uporządkowany i wydajny wzorowy pracownik i obywatel. Mimo że wszystko robi idealnie, jest mu w życiu coraz smutniej. Tabletki nie pomagają, więc kupuje kota, którego mruczenie podobno poprawia nastrój. Jednak kot to nie tabletka, nie interesują go normy i wskaźniki. Nie zamruczy, dopóki nie poczuje się kochany. Ale Praktyczny Pan na miłości się nie zna, nic o niej nie było w arkuszach Excela. (Opis dystrybutora) 11:55 OD UCHA DO UCHA - O CZYM MARZĄ KOTY Film animowany, 7 min, Polska, 1987 Reżyseria: Aleksander Sroczyński Scenariusz: Aleksander Sroczyński Zdjęcia: Krzysztof Szyszka Film animowany, przedstawiający w żartobliwy sposób życie kotów, z ich marzeniami: o rybce, o smakowitej myszce, o apetycznym kanarku czy domku z ogródkiem. W marzeniach koty pokonują także swoich psich wrogów. 12:05 OD UCHA DO UCHA - TRĄBA Film animowany, 6 min, Polska, 1976 Scenariusz: Stanisław Lenartowicz, Wanda Chotomska Zdjęcia: Stanisław Kucner Opowieść o trąbie, która chciała zostać wielką artystką. Zarozumiała trąba postanawia zagłuszyć inne instrumenty w orkiestrze. 12:10 OD UCHA DO UCHA - WARZYWA Film animowany, 5 min, Polska, 1977 Autor: Julian Tuwim Reżyseria: Stanisław Lenartowicz Zdjęcia: Ryszard Waśko Wykonawcy: Irena Kwiatkowska Animowana ilustracja do wiersza Juliana Tuwima. Przyniesione z rynku warzywa kłócą się, które z nich większe, ładniejsze itp. , nie bacząc, że za chwilę znajdą się w garnku. 12:15 OD UCHA DO UCHA - W SAMOLOCIE Film animowany, 6 min, Polska, 1976 Autor: Julian Tuwim Reżyseria: Stefan Szwakopf Scenariusz: Włodzimierz Matuszewski Zdjęcia: Mariua Niedzwiecka Muzyka: Zbigniew Penherski Przygody babci i jej kury podczas przypadkowego lotu aeroplanem. 12:20 OD UCHA DO UCHA - MINIATURY FILMOWE DO MUZYKI KLASYCZNEJ - JOHANN STRAUSS - NAD PIĘKNYM MODRYM DUNAJEM Film animowany, 5 min, Polska, 1993 Reżyseria: Aleksandra Korejwo Scenariusz: Aleksandra Korejwo Zdjęcia: Krzysztof Napierała Wykonawcy: Strauss Festiwal Orchester, Willy Buchler Impresja filmowa do muzyki Straussa. 15:10 WĘDROWIEC POLSKI - W DOLINIE SANU Cykl reportaży, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Krzysztof Koehler, Agnieszka Żmijewska Prowadzący: Krzysztof Koehler Odcinek rozpoczynamy od nauki wytwarzania naczyń glinianych w Centrum Garncarstwa w Medyni Głogowskiej. Następnie nasz wędrowiec udaje się na poszukiwanie jarmarku, aby sprzedać swoje dzieło. W dalszej wędrówce dociera do Łańcuta, gdzie poszukuje pałacu Jana Potockiego. Natrafia na Dyrektora Muzeum, który umożliwa mu oglądanie sali teatralnej, gdzie Jan Potocki, autor "Rękopisu znalezionego w Saragossie", urządzał swoje reduty. Po drodze trafia do wsi Markowa, aby porozmawiać o rodzinie Ulmów. Na koniec decyduje się jeszcze odwiedzić ostatnie miejsce: czyli Ulanów i Bractwo Flisackie. 15:50 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PANA MICHAŁA - ODC. 1/13 - BRAT JERZY Serial historyczno-przygodowy TVP, 27 min, Polska, 1969 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Jerzy Lutowski Zdjęcia: Andrzej Gronau Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski, Andrzej Łapicki, Barbara Brylska, Bogusz Bilewski, Tadeusz Schmidt, Andrzej Jurczak, Antoni Lewek Wioząc na ślub Anusię Borzobohatą, Michał Wołodyjowski zostaje napadnięty przez bandytów. Rozprawia się z nimi, ale chora Anusia umiera. Pan Michał w rozpaczy po utracie narzeczonej wstępuje do klasztoru. Podczas konwokacji Zagłoba spotyka dwóch dawnych przyjaciół Wołodyjowskiego - Ketlinga i Nowowiejskiego. Od nich dowiaduje się o perypetiach pana Michała. Postanawia podstępem wyciągnąć go z klasztoru. Zagłoba dostaje się za mury zakonne. Argumenty patriotyczne nie działają na Małego Rycerza. Zagłoba mówi mu więc, że umierający Ketling chciałby zobaczyć go przed śmiercią. Wołodyjowski godzi się odwiedzić druha. W domu Ketlinga okazuje się, że to mistyfikacja. Wołodyjowski jest w pierwszej chwili oburzony, ale sam hetman Sobieski przekonuje go, by został wśród rycerzy. 16:35 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PANA MICHAŁA - ODC. 2/13 - HETMAŃSKI ORDONANS Serial historyczno-przygodowy TVP, 26 min, Polska, 1969 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Jerzy Lutowski Zdjęcia: Andrzej Gronau Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski, Andrzej Łapicki, Barbara Brylska, Bogusz Bilewski, Tadeusz Schmidt, Andrzej Jurczak, Antoni Lewek, Barbara Krafftówna Podczas przyjęcia hetman Sobieski wysyła Ketlinga do Kamieńca. Zaś od Mikołaja Potockiego dowiaduje się, że ten zamknął w lochu jego dragonów, którzy nieodpowiednio zachowywali się na ziemiach Potockiego. Sobieski wysyła więc pana Wołodyjowskiego, by uwolnił żołnierzy. Strażnikiem więźniów okazuje się dawny żołnierz Wołodyjowskiego. Otumaniony przez Zagłobę wpuszcza ich obu do uwięzionych. I oni - a zwłaszcza wachmistrz Luśnia - okazują się starymi znajomymi pana Michała. Wołodyjowski uwalnia wszystkich. Przypadkowo na leśnej drodze Wołodyjowski i Zagłoba spotykają siostrę pana Michała, stolnikową Makowiecką, i jej dwie podopieczne - panny: Krzysię Drohojowską i Basię Jeziorkowską. Wołodyjowski zabiera trzy panie do domu, który Ketling przed wyjazdem powierzył jego opiece. 17:15 NIEDZIELA Z... KAZIMIERZEM KUTZEM Program publicystyczny, 45 min, Polska, 2014 Reżyseria: Artur Burchacki Scenariusz: Andrzej Warchił Kazimierz Kutz, reżyser, pisarz, polityk i człowiek niepokorny - tak lubił siebie określać. Jego życiorys to historia chłopaka z biednej górnośląskiej rodziny, któremu los sprzyja. Najpierw, bo jest za młody, żeby zostać wcielonym do wermachtu. Potem z marszu dostaje się do elitarnej szkoły filmowej. Debiutuje filmem "Krzyż walecznych", za który zbiera wiele pochwał. Żyje jak bon vivat, ludzie ze środowiska artystycznego go lubią. A kiedy czuje, że się w wielkim warszawskim świecie zagubił, wraca do swojej małej ojczyzny i z tematu śląskiego robi wielkie kino. W wolnej Polsce angażuje się w politykę. Jest senatorem, posłem i coraz bardziej radykalnym obrońcą śląskości. W programie rozmowa o szczęściu w życiu, sukcesach artystycznych, a także o tym, czym się różni Ślązak od pozostałych Polaków. 18:15 NIEDZIELA Z... KAZIMIERZEM KUTZEM - ZAWRÓCONY Dramat, 78 min, Polska, 1994 Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Kazimierz Kutz Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Zbigniew Zamachowski, Marek Kondrat, Marek Frąckowiak, Stanisław Górka, Henryk Bista, Zofia Rysiówna, Anna Waszczyk Kazimierz Kutz nakręcił "Zawróconego" trochę mimochodem. Nie mogąc chwilowo zebrać funduszy na dokończenie dramatu "Śmierć jak kromka chleba" o masakrze górników w kopalni "Wujek", napisał scenariusz gorzkiej komedii, również osadzonej w śląskich realiach stanu wojennego. Akcja "Zawróconego" rozgrywa się cztery miesiące przed tragicznymi wydarzeniami w "Wujku". Tomasz Siwek pracuje w śląskiej elektrociepłowni, rozwożąc wodę sodową wśród robotników. Jest członkiem PZPR, więc partyjny zwierzchnik namawia go do szpiegowania kolegów z "Solidarności" podczas wiecu w Katowicach. Tomek bez zbytnich oporów wyraża zgodę. W nagrodę czekają go wczasy w Bułgarii i bliżej nieokreślone, ale atrakcyjne "kursy". Poza tym, jako chłop z pochodzenia, nie czuje zbytniej więzi z wielkomiejskim proletariatem. Niestety, w czasie manifestacji Siwek daje się porwać nastrojowi chwili i zapomina o swoim zadaniu. Zaczyna wspólnie z innymi śpiewać "My chcemy Boga" i staje się ofiarą milicyjnego pościgu. Krótko mówiąc, z niedoszłego konfidenta przeobraża się niemal w opozycjonistę. Konsekwencje nie każą na siebie długo czekać. Tomkowi udaje się wprawdzie bezpiecznie wrócić do domu, jednak już następnego dnia... W niedługim, zręcznie zrealizowanym filmie Kutz udanie połączył powagę z humorem, a nawet farsą i groteską. "Zawróconym" dopisał też kolejny rozdział do swojej snutej od lat śląskiej opowieści, na którą składają się jego najwybitniejsze filmy: "Sól ziemi czarnej", "Perła w koronie", "Paciorki jednego różańca", "Na straży swej stać będę", "Śmierć jak kromka chleba" (miała premierę niedługo po "Zawróconym"). Powstała trochę przypadkowo gorzka komedia Kutza została dobrze przyjęta przez widzów i krytykę, a niekryjącego agnostycyzmu reżysera skomplementował nawet katolicki "Ład", dopatrując się w "Zawróconym" pochwały "tradycyjnej polskiej rodziny, gdzie ostoją dla zanurzonego w świat pracy, polityki, wyzwań, życiowych wyborów mężczyzny jest spokój i stabilizacja domowego ogniska". Największym jednak - jak dotąd - sukcesem filmu było przyznanie mu w 1994 roku Złotych Lwów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Na tej samej imprezie nagrodę za główną rolę męską otrzymał też Zbigniew Zamachowski (odtwórca postaci Tomka), a za muzykę Jan Kanty Pawluśkiewicz. Film zebrał także laury na festiwalach w Berlinie, Moskwie i Utrechcie. 20:00 MROCZNE WODY (DARK WATERS) Dramat, 121 min, USA, 2019 Reżyseria: Todd Haynes Scenariusz: Nathaniel Rich, Mario Correa Aktorzy: Mark Ruffalo, Anne Hathaway, Tim Robbins, Bill Pullman, John Newberg, Michael Lineman, Wynn Reichert Scenariusz filmu zainspirowany aferą, o której pisał w amerykańskim The New York Times jeden z dziennikarzy pisma, Nathaniel Rich. Chodzi o skandaliczną sprawę związaną z zatruwaniem środowiska. Historia dotyczy adwokata Roberta Bilotta, prowadzącego przez dwie dekady sądową walkę z jednym z największych koncernów chemicznych na świecie. Spółka była oskarżona o przyczynienie się do groźnych chorób pracowników w wyniku kontaktu z trującymi substancjami używanymi przy produkcji oraz permanentne niszczenie środowiska naturalnego. Akcja filmu rozpoczyna się w latach 90. ubiegłego wieku. Wtedy to z adwokatem Bilotttem kontaktuje się rolnik, który w tajemniczych okolicznościach stracił wiele krów ze swego stada. Choć początkowo Bilott nie jest zainteresowany taką sprawą, ostatecznie udaje się do gospodarstwa rolnika i w rezultacie wszczyna prywatne śledztwo. To co odkryje, przechodzi jego najśmielsze wyobrażenia. Dochodzenie ujawnia długą historię zanieczyszczania środowiska. 22:15 TEATROTEKA NOCĄ - NIE MA Spektakl teatralny, 64 min, Polska, 2017 Autor: Malina Prześluga Reżyseria: Natalia Sołtysik Zdjęcia: Szymon Kluz, Mateusz Wajda Muzyka: Bartosz Dziadosz Aktorzy: Wiktor Loga - Skarczewski, Dorota Pomykała, Marta Ojrzyńska, Lech Łotocki, Agniesza Roszkowska, Małgorzata Hajewska - Krzysztofik, Anna Gorajska Malina Prześluga nazywa konwencję, w której napisała swoją sztukę, pseudorealizmem. Chcąc napisać sztukę o polskiej wsi, autorka musiała zmierzyć się z dwiema nieprawdami, jakie obowiązują dziś na temat wsi. Jedna to ukazywanie wsi, jako siedliska wszelkiego zła, biedy, deprawacji, patologii i obciachu. Druga to idylliczny wizerunek zdrowej, cichej i ekologicznej wsi, będącej miejscem pożądania klasy średniej większych miast. Demaskując oba te mity, autorka postanowiła napisać czystą nieprawdę podszywającą się pod prawdę. Groteskowa fabuła i forma pozwalają uzmysłowić widzowi, jak płaskie i pozbawione szacunku bywa dzisiaj myślenie o współczesnej polskiej wsi i jak nieprawdziwy jest jej obraz choćby we współczesnym dramacie czy filmie. Takiej wsi polskiej, jaką próbują nam wmówić dzisiejsi twórcy, po prostu nie ma, zdaje się twierdzić autorka sztuki. 00:15 TO NIE JEST FILM (THIS IS NOT A MOVIE) Film dokumentalny, 104 min, Kanada/Niemcy, 2019 Reżyseria: Yung Chang Dokumentalny portret zmarłego 30 października 2020 w Dublinie Roberta Fiska, legendarnego, brytyjskiego dziennikarza i reportera wojennego. W wieku 12 lat Fisk obejrzał film "Zagraniczny korespondent" Alfreda Hitchcocka i od razu wiedział, kim chce zostać w przyszłości. Spełnił swoje marzenia. Przez całe życie ujawniał to, co działo się w strefach wojennych, gdzie prawda jest pierwszą ofiarą. Rozpoczął karierę w "The Times", informując o brytyjskich żołnierzach walczących z dziećmi, które rzucają kamieniami, zabijając przy tym niewinnych ludzi. Na Bliskim Wschodzie relacjonował też kluczowe wydarzenia, takie jak masakra Sabry i Szatili w 1982 roku w Libanie. Z "The Times" odszedł do "The Independent" po tym, jak gazetę wykupił Rupert Murdoch i zaczął cenzurować publikacje, zwłaszcza zestrzelenie przez amerykańską marynarkę wojenną samolotu pasażerskiego Iran Air Flight 655 w 1988 roku. W swojej pracy zawsze starał się zachować emocjonalny dystans do tego, czego był świadkiem, argumentując, że nie można relacjonować wydarzeń, jeśli całkowicie się ich nie pozna. Fisk miał 73 lata i nadal był aktywnym reporterem wojennym. Zdawał sobie sprawę, że rzeczywistość nie jest możliwa do obiektywnego pokazania w filmie. Wojny nie są rozwiązywane przez dziennikarzy, a źli nie zawsze dostają to, na co zasłużyli, ale Fisk walczył o prawdę, opętany myślą, że musi relacjonować to, co dzieje się na świecie. 02:15 NOC KRÓTKICH FILMÓW - PEWNEGO RAZU W IZRAELU Film animowany, 10 min, Polska, 2021 Reżyseria: Weronika Szyma Scenariusz: Weronika Szyma Wykonawcy: Weronika Szyma Krótkometrażowy dokument animowany w formie dziennika z podróży. Dziewczyna po raz pierwszy jedzie do Izraela, będąc jednocześnie zakochaną w Palestyńczyku. Jej uproszczona wizja świata i chęć opowiedzenia się za jedną ze stron konfliktu zostaje skonfrontowana z realiami życia na pograniczu Sderot i Strefy Gazy. (źródło: filmpolski.pl) 02:25 NOC KRÓTKICH FILMÓW - KRĄG Film animowany, 7 min, Polska, 1978 Reżyseria: Jerzy Kucia Scenariusz: Jerzy Kucia Zdjęcia: Marek Plata Muzyka: Marek Wilczyński Impresja poświęcona człowiekowi i jego otoczeniu. Bezwiedne okrucieństwo przyrody wynikające z rządzących nią praw przeplata się ze świadomym okrucieństwem człowieka. 02:50 KINO NOCNE - SEKRET JEJ OCZU (EL SECRETO DE SUS OJOS) Dramat kryminalny, 124 min, Argentyna/Hiszpania 2009 Scenariusz na podstawie powieści Eduardo Sacheri i reżyseria: Juan Jose Campanella Aktorzy: Ricardo Darin, Soledad Villamil, Pablo Rago, Javier Godino, Guillermo Francella "Sekret jej oczu" odniósł sukces kasowy i komercyjny, został świetnie przyjęty przez międzynarodową krytykę, w tym także w Stanach Zjednoczonych, czego dowodem jest Oscar 2010 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Rok wcześniej zdobył prestiżową nagrodę Goya Award (hiszpański Oscar). Spośród krajów Ameryki Łacińskiej to właśnie Argentyna jako pierwsza może się poszczycić dwiema oscarowymi statuetkami (za "Wersję oficjalną" i wspomniany już "Sekret jej oczu"). Twórcą filmu jest Juan J. Campanella (rocznik 1959), argentyński reżyser telewizyjny i kinowy, który w 2006 roku przyjął obywatelstwo hiszpańskie. Absolwent szkoły filmowej w Nowym Jorku, ma w swym artystycznym dossier także produkcje zrealizowane w Ameryce, m.in. reżyserował niektóre odcinki popularnych seriali "Dr House" i "Prawo i bezprawie". "Sekret jej oczu" - to smutna refleksja na temat sytuacji politycznej w reżimowej Argentynie lat 70. , kiedy to krajem rządziła wojskowa junta. Podstawową warstwę filmu tworzą dramatyczne wydarzenia, które miały wtedy miejsce. Po latach wraca do nich główny bohater Benjamin Esposito, który jest na emeryturze i nadmiar wolnego czasu postanawia wykorzstać twórczo, pisząc wspomnieniową książkę. Rozpamiętuje różne sytuacje związane z kryminalną sprawą z tamtego okresu, która do dziś nie daje mu spokoju. Podejmuje kolejną już próbę przelania na papier kłębiących się myśli o strasznej zbrodni - 21 czerwca 1974 roku. Ricardo Morales jadł śniadanie z Lilianą Colotto po raz ostatni. Pamiętał każdy szczegół tego ranka przez resztę życia. Planowali pierwsze wspólne wakacje... Zapisana kartka jednak znowu ląduje w koszu do śmieci. Powrót do tamtej mrocznej sprawy wiele kosztuje Esposito i wiele zmienia w jego życiu. Roztrząsanie kryminalnej intrygi dokonuje się na tle miłosnych rozterek bohatera. Akcja została usytuowana w dwóch płaszczyznach czasowych, w przeszłości - kiedy Esposito prowadził śledztwo - i w teraźniejszości. Benjamin Esposito całe swoje życie zawodowe przepracował w argentyńskim sądownictwie. Po przejściu na zasłużoną emeryturę próbuje pisać, odwiedza też starą pracę, a przede wszystkim Irene Menendez - Hastings, z którą od lat łączy go zażyła przyjaźń. Od początku znajomości Esposito jest pod dużym wrażeniem pięknej sędzi. Dzieli się z nią swoimi planami napisania powieści o zbrodni sprzed ponad 20 lat, której okoliczności nigdy nie ujrzały światła dziennego. Za punkt honoru stawia sobie wyjaśnienie sprawy gwałtu i mordu Liliany Colotto. Esposito wspomina moment, kiedy przedstawiono mu Irene jako nową kierowniczkę wydziału, a on miał być jej zastępcą. Zakochał się w niej od pierwszego wejrzenia, a tłumione przez lata wielkie uczucie do sędzi przetrwało do dziś, choć ona ma męża i dzieci. Właśnie wtedy Benjamin Esposito został przydzielony do sprawy brutalnego morderstwa Liliany Colotto. W piękny czerwcowy poranek 1974 roku młoda kobieta została zaatakowana przez nieznanego sprawcę w swoim domu. Esposito obiecał wtedy mężowi ofiary, Ricardo, że nie spocznie, dopóki sprawca nie zostanie skazany na śmierć za swój czyn. Oto widz jest świadkiem toczącego się dochodzenia, które prowadzi Esposito wraz ze swym asystentem i kolegą Pablo Sandovalem, mającym poważne problemy z alkoholem. Benjamin nieraz wyciąga przyjaciela z kłopotów. Nad wyjaśnieniem ponurej zbrodni pracuje z nimi także Irene.Tymczasem ich rywal Romano z drugiego wydziału doprowadza do zakończenia śledztwa, wskazując winnych. Jego podwładni siłą wymuszają na dwóch robotnikach, 35 - letnim Jacinto Caceresie i 34 - letnim Juanie Roblesie, przyznanie się do winy. Kiedy Esposito odwiedza ich w więzieniu, są w opłakanym stanie. Stara się zrobić wszystko, by ich wypuszczono na wolność i z jeszcze większą energią zabiera się do wyjawienia prawdy. Rozmowa z mężem zamordowanej kobiety i przegląd ich rodzinnych albumów ze zdjęciami, naprowadzają go na trop młodego mężczyzny, Isidoro Gomeza z Chivilcoy, rodzinnego miasta Liliany. Choć Irene sceptycznie podchodzi do tego wątku, Esposito już nie ma wątpliwości, kto zabił. Dalsze śledztwo wykazuje, że Isidoro do niedawna przebywał w Buenos Aires, ale opuścił nagle swoje mieszkanie i porzucił pracę, nie zgłaszając się nawet po wypłątę. Sandoval i Esposito jadą razem do Chivilcoy i obserwują dom matki podejrzanego. Kiedy starsza pani wychodzi, Benjamin włamuje się do jej mieszkania, z którego wykrada listy pisane przez Isidoro. Na wieść o ich samowolnej akcji, rozwścieczony szef zamyka sprawę. Upór i determinacja Esposito, zostają w końcu nagrodzone. Po roku śledztwo zostaje wznowione, dzięki pomocy Irene. Sandoval i Benjamin dopadają wreszcie drania, który zostaje zdemaskowany. Ale wkrótce okazuje się, że w wyniku zaskakujących układów osadzony w więzieniu Isidoro Gomez zostaje ułaskawiony.