TVP Kultura Środa, 21.02.2024 08:55 ZAGINIONE - ODNALEZIONE - "OPŁAKIWANIE CHRYSTUSA" WARSZTAT LUCASA CRANACHA STARSZEGO Magazyn, 12 min, Polska, 2022 Prowadzący: Rafał Wiśniewski Obraz utracony ze zbiorów wrocławskich w lutym 1946 roku. Powrócił do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu nastąpił 31 stycznia 2022 roku. Opłakiwanie Chrystusa z warsztatu Lucasa Cranacha starszego to obraz zaliczany do najcenniejszych obiektów utraconych w wyniku II wojny światowej. To wyjątkowej klasy dzieło sztuki przez niemal 80 lat znajdowało się na liście polskich strat wojennych. Dzięki badaniom proweniencyjnym zidentyfikowano je w zbiorach Muzeum Narodowego w Sztokholmie, które dobrowolnie i bezkosztowo zwróciło obiekt do Polski. W czasie II wojny światowej Opłakiwanie Chrystusa wywieziono do składnicy dzieł sztuki w Kamieńcu Ząbkowickim (Kamenz), gdzie znajdowało się ono do końca 1945 roku. W lutym 1946 roku miało miejsce włamanie do składnicy, podczas którego zaginęło ponad 100 obrazów. Wśród nich zapewne znajdowało się także Opłakiwanie Chrystusa, gdyż nie zostało ono odnalezione przez polską ekipę ewakuacyjną, która dotarła do składnicy 10 lutego 1946 roku. Po zakończeniu II wojny światowej Wrocław znalazł się w granicach Polski i na mocy przepisów prawa międzynarodowego państwo polskie stało się sukcesorem spuścizny materialnej miasta, w tym również utraconych wrocławskich zbiorów artystycznych. Dzieło zostało wpisane na listę zaginionych i poszukiwanych polskich strat wojennych. W roku 1970 na aukcji w Mariefred Muzeum Narodowe w Sztokholmie nabyło Opłakiwanie Chrystusa od spadkobierców zmarłego Sigfrida Häggberga, szwedzkiego inżyniera i przedsiębiorcy, który od początku lat 20. mieszkał i pracował w Polsce jako dyrektor dwóch polskich spółek zależnych LM Ericsson. W czasie II wojny światowej współpracował on z polskim podziemiem, jako jeden z tzw. warszawskich Szwedów, za co został w lipcu 1943 r. w Berlinie skazany na śmierć. Ułaskawiono go po interwencji władz szwedzkich. Dzięki badaniom proweniencyjnym prowadzonym przez pracowników Muzeum Narodowego we Wrocławiu, przede wszystkim przez dyrektora Muzeum prof. Piotra Oszczanowskiego oraz dzięki poszukiwaniom archiwalnym dr. Roberta Hesia, kierownika Gabinetu Dokumentów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, udało się zidentyfikować obraz w kolekcji Muzeum Narodowego w Sztokholmie. 25 września 2019 roku w magazynach Muzeum Narodowego w Sztokholmie w obecności dyrekcji tego muzeum udostępniono obraz do oględzin pracownikom polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przeprowadzono analizę konserwatorską obiektu w oparciu o oględziny zarówno w świetle rozproszonym, kierunkowym bocznym, jak i w promieniach UV. Dokonano porównania z archiwalnymi materiałami fotograficznymi. Celem było stwierdzenie, czy obraz okazany jest tożsamy z dziełem znajdującym się na liście strat wojennych. W czerwcu 2020 roku Muzeum Narodowe w Sztokholmie oficjalnie rekomendowało rządowi szwedzkiemu bezwarunkowy zwrot dzieła do Polski. Opłakiwanie Chrystusa uroczyście powróciło do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu 31 stycznia 2022 roku. Można je podziwiać na ekspozycji stałej w galerii Sztuka europejska XV - XX w. 09:20 CHLEB, MIŁOŚĆ I FANTAZJA (PANE, AMORE E FANTASIA) Komedia, 86 min, Włochy, 1953 Reżyseria: Luigi Comencini Scenariusz: Luigi Comencini Zdjęcia: Arturo Gallea Muzyka: Alessandro Cicognini Aktorzy: Gina Lollobrigida, Vittorio De Sica, Gigi Reder, Tina Pica Do górskiej mieściny, zamieszkanej przez wieśniaków i pasterzy, przybywa, przeniesiony tam służbowo, dowódca karabinierów w randze sierżanta. Mężczyzna w sile wieku, o interesującej powierzchowności, wrażliwy na płeć piękną, do której odnosi się z zamaszystą elegancją. Pierwszą mieszkanką miasteczka, której urokom ulega sierżant, jest urodziwa i krewka Maria. Ona jednak nad względy sierżanta przedkłada uczucie szeregowego karabiniera Stelluti. Ale, ku zgryzocie Marii, Stelluti jest zbyt gorliwym służbistą, by jawnym zainteresowaniem dziewczyną ściągnąć na siebie uwagę rozplotkowanej mieściny. Ich miłość pozostaje więc, na jego życzenie, tajemnicą. Plotkarstwo przybiera tu rzeczywiście groźne rozmiary, skoro poprzednik sierżanta Carotenuto, jak on stanu wolnego, wzięty na języki musiał opuścić stanowisko. Ów odstraszający przykład, a także latami nasilająca się tęsknota za życiem rodzinnym, czyni Carotenuto skłonnym do wstąpienia w związek małżeński. Oświadczyłby się Marii, gdyby nie zainteresowała go także Annarella - w przeciwieństwie do pierwszej - pełna słodyczy i łagodności. [fdb.pl] 11:00 SŁAWA I CHWAŁA - ODC. 1 VERBORGENHEIT Serial obyczajowy, historyczny, 54 min, Polska, 1998 Autor: Jarosław Iwaszkiewicz Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Michał Żebrowski, Mariusz Bonaszewski, Joanna Szczepkowska, Joanna Mastalerz, Mirosława Dubrawska, Agnieszka Czekańska, Olgierd Łukaszewicz, Piotr Adamczyk, Anna Radwan, Maria Głądkowska, Paweł Deląg, Zbigniew Zamachowski Adaptacja niegdyś bardzo głośnej książki Jarosława Iwaszkiewicza. "Sława i chwała" to najobszerniejsza jego powieść. Napisana z epickim rozmachem, kreśli dzieje polskiej inteligencji od "pierwszych dni lipca 1914 roku" do jesieni roku 1947. Jest zarazem epitafium dla duchowego oblicza kultury polskiej, a po trosze i europejskiej, ukształtowanego w XIX wieku. Nad "Sławą i chwałą" pisarz pracował w latach 1956 - 1962, choć pierwsze szkice utworu powstały już pod koniec lat czterdziestych. Mimo upływu czasu także dzisiaj powieść Iwaszkiewicza stanowi interesujący zapis osobistych doświadczeń autora oraz jego rozważań filozoficznych, dotyczących zwłaszcza estetyki i moralności. Admirator Iwaszkiewiczowskiego stylu odnajdzie w "Sławie i chwale" zarówno niezrównane, pełne zmysłowego uroku opisy, jak i wnikliwe portrety psychologiczne, a także barwną panoramę uczuć i emocji, od dojmującej nostalgii i bólu przemijania do pełnej mądrego dystansu ironii. Historyczne przełomy i kataklizmy sąsiadują bowiem w książce z równie burzliwymi dziejami miłości, zdrad i tragedii, których doświadczają poszczególni bohaterowie. Przymiarki do ekranizacji "Sławy i chwały" trwały od dawna. Telewizyjna wersja z lat siedemdziesiątych firmowana przez Lidię Zamkow nie wytrzymała konfrontacji z książką. Blisko dziesięć lat później z powieścią Iwaszkiewicza chciał się zmierzyć Jerzy Hoffman. Skończyło się jednak na zamiarach. Wkrótce powstał scenariusz pióra Krzysztofa Teodora Toeplitza. I on musiał odleżeć swoje, zanim poważnie zainteresował się przedsięwzięciem Kazimierz Kutz. Po mozolnych zabiegach reżyserowi udało się zgromadzić niezbędne środki i produkcja ruszyła. Ze względów oszczędnościowych sceny "paryskie" kręcono w Krakowie, "kresowe" w Lublinie, a "czarnomorskie" nad Bałtykiem. Kutzowi udało się zebrać doborową obsadę. Ogółem w siedmioodcinkowym serialu wzięło udział prawie 150 aktorów, nie licząc statystów. Mimo że scenariusz jest wierną adaptacją powieści, liczne wątki literackiego oryginału musiały ulec redukcji. Wydaje się to zrozumiałe, jeśli w siedmiu godzinach emisji chce się zmieścić tysiąc pięćset stron prozy. Kutz i Toeplitz skupili się więc przede wszystkim na dziejach kolejnych pokoleń trzech rodów: Myszyńskich, Royskich i Gołąbków. Niestety, z powodu bardzo okrojonego budżetu cykl zrealizowano na taśmie szesnastomilimetrowej, co umożliwia prezentowanie go wyłącznie na małym ekranie. Akcja serialu rozpoczyna się w lipcu 1914 roku w Odessie. Spędzają tu wakacje dorosłe dzieci pani Szyllerowej: kompozytor Egdar i śpiewaczka Elżbieta. Towarzyszą im pochodzący z zaprzyjaźnionej rodziny Józio Royski i jego korepetytor Kazimierz Spychała. Wkrótce dołączają do nich Ola - cioteczna siostra Józia i hrabia Janusz Myszyński - sąsiad Royskich. Wszyscy nawiązują kontakty z Rosjanami z odeskiej bohemy artystycznej. Rodzą się wakacyjne flirty. Józio zakochuje się w Elżbiecie, Janusz w rozpoetyzowanej córce policmajstra Ariadnie Tarło, Spychała uwodzi Olę, do której wzdycha też znany cukiernik Franciszek Gołąbek. Obiecująco zapowiadającą się kanikułę przerywa jednak ogłoszenie mobilizacji. 13:35 OCALENI PRZEZ CHOPINA (CHOPIN SAVED MY LIFE) Film dokumentalny, 52 min, Wielka Brytania, 2012 Reżyseria: James Kent "Ocaleni przez Chopina" (Chopin Saved My Life) to film dokumentalny o Balladzie nr 1 g - moll Fryderyka Chopina. Utwór ten jest niezwykle skomplikowany i niełatwy do zagrania. W tym emocjonującym dokumencie poznajemy historie dwóch różnych osób. Dla nastoletniej Japonki Momoki i ucznia szkockiej szkoły muzycznej Paula ta kompozycja była czymś, co odmieniło ich życie. Dzieło Chopina komentują także światowej sławy pianiści: Lang Lang, Władimir Aszkenazi, Imogen Cooper i Stephen Cough. 14:45 CHLEB, MIŁOŚĆ I ZAZDROŚĆ (PANE, AMORE E GELOSIA) Komedia, 93 min, Włochy, 1954 Reżyseria: Luigi Comencini Scenariusz: Luigi Comencini Zdjęcia: Carlo Montuori Muzyka: Alessandro Cicognini Aktorzy: Gina Lollobrigida, Mario Meniconi, Tina Pica, Vittorio De Sica, Roberto Risso Antonio Carotenuto, wysokiej rangi oficer, zostaje oddelegowały z Sorento do małej wioski Sagliena, aby poślubić piękną Annarellę, choć w głębi serca kocha Marię, zaręczoną z niejakim Pietro Stelluti. W wyniku wielu zbiegów okoliczności i pomyłek Antonio zostaje narażony na plotki całego miasteczka i zazdrość narzeczonego, który wraca z wojny. 16:35 KONCERT Z OKAZJI OTWARCIA MUZEUM HISTORII POLSKI Koncert, 120 min, Polska, 2023 Prowadzący: Katarzyna Sanocka Wykonawcy: Tomasz Ritter, Janusz Olejniczak Koncert z okazji otwarcia Muzeum Historii Polski w warszawskiej Cytadeli. W części pierwszej usłyszymy Preludia, Mazurki, Ballady, Scherza, Nokturny Fryderyka Chopina w wykonaniu pianistów Janusza Olejniczaka i Tomasza Rittera. W części drugiej odbędzie się nadzwyczajne wykonanie Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego przez Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Kirilla Karabitsa. 17:25 POMIĘDZY Film dokumentalny, 24 min, Polska, 2018 Reżyseria: Jakub Piątek Zdjęcia: Małgorzata Szyłak, Tomasz Wolski Instrumenty historyczne są mostem łączącym teraźniejszość z przeszłością, a moment, w którym dotykasz tego instrumentu jest chwilą zawieszoną w czasie, jest międzyczasem. Fortepiany istnieją od niemal trzystu lat. Stają się w zasadzie coraz lepsze. Zmieniają się jednak nie tylko fortepiany, ale i publiczność. Pomiędzy fortepianami a publicznością jest zaś muzyka. Kiedy człowiek tak wiele zajmuje się dawnymi instrumentami, zapomina, jaka jest data, że minęło 100 czy 150 lat. To jest jak podróż w czasie i przestrzeni. Jeśli utracimy naszą miłość do przeszłości, będziemy mieli cywilizację bez świadomości historii. To poważne zagrożenie. Im bardziej angażujemy się w wirtualną rzeczywistość, im mniej dotykamy prawdziwego drewna. Instrumenty historyczne są pomostem łączącym moje czasy z przeszłością, może z czasami Chopina. Kiedy na nich gramy, znajdujemy się pomiędzy przeszłością i teraźniejszością. Instrumenty historyczne od wielu lat są dla wielu muzyków i melomanów wyjątkowo ekscytujące. Film dokumentalny "Pomiędzy" przedstawia ideę wykonawstwa historycznego. Opowiedziana głosem wybitnych pianistów m.in. Marthy Argerich, Marii Joao Pires, Janusza Olejniczaka, Nelsona Goernera, Claire Chevallier. To produkcja Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. 18:00 KSIĘGA PRZESTRZENI S.III - RETROSPEKCJE Magazyn, 27 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Beata Hyczko Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski Wykonawcy: Jakub Tolak Projektowanie na pustej działce jest wygodne, ale architekci coraz częściej projektują nowe w starym. Pełen przemysłowych reliktów teren po słynnej fabryce wódek, nieczynnej kopalni węgla kamiennego czy zakładach włókienniczych, to fascynujące wyzwanie dla projektanta muzeum albo hotelu. Poznamy także trudną historię wybitnego dzieła architektury socmodernizmu z lat 60. i losy największego z ocalonych zabytków architektury drewnianej. 18:40 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MISTRZ JERZY Magazyn, 5 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Katarzyna Novljaković Monumentalna scena Zwiastowania autorstwa Mistrza Jerzego działającego w Krakowie na początku XVI stulecia, stanowiła część centralną tryptyku przeznaczonego do kolegiaty św. Michała na Wzgórzu Wawelskim. Fundatorem, a zarazem zleceniodawcą dzieła wykonanego w latach 1517 - 18 był kanonik Jakub Monopedes zwany Jakobellusem. Obraz pozostawał na Wawelu do czasu jego odkrycia w ruinach kolegiaty. Odkrycia tego dokonała w 1803 roku księżna Izabela Czartoryska. Krakowskie Zwiastowanie należy do najciekawszych przykładów malarstwa przełomu epok średniowiecza i nowożytności, łącząc cechy malarstwa gotyckiego i nowego renesansowego języka. 18:55 JERZY NOWOSIELSKI. MAESTRO OD MARZENIA Film dokumentalny, 47 min, Polska, 2023 Reżyseria: Krzysztof Glondys Scenariusz: Krzysztof Glondys W filmie przedstawiona zostanie sztuka sakralna Jerzego Nowosielskiego: zarówno obrazy o tematyce religijnej, jak i - przede wszystkim - malarskie dekoracje wnętrz sakralnych. Ta dziedzina twórczości krakowskiego artysty jest stosunkowo mało znana, zbadana i opisana, w przeciwieństwie do malarstwa galeryjnego. Kompletna monografia realizacji sakralnych dopiero powstaje. Sam Nowosielski jednak przywiązywał do niej dużą wagę, a tworzeniu koncepcji, szkiców, projektów czy wreszcie przenoszeniu ich na ściany cerkwi i kościołów poświęcił wiele lat pracy. Do świątynnych wnętrz artysta dotarł skomplikowaną drogą, przez dramat wojny i doświadczenie religijnego zwątpienia, fascynacje kobiecym ciałem i zachłyśnięcie się awangardowymi nowościami. W filmie pokazane zostanie, w jaki sposób trudne doświadczenia życiowe, gorączkowe poszukiwania artystyczne i niepokoje duchowe doprowadziły do stworzenia dzieła pełnego harmonijnego piękna, jednoczącego różne estetyki, obrządki i kultury. Przedstawiona zostanie teza, że w tym obszarze twórczość Jerzego Nowosielskiego - wielowątkowa, meandrująca - osiągnęła ostateczny, najbardziej dojrzały wyraz. A refleksja, zarazem artystyczna i teologiczna (jak to u niego), dotarła do ostatecznych konkluzji. W filmie wykorzystane zostaną przede wszystkim wypowiedzi samego bohatera filmu. Dla Nowosielskiego, obok ekspresji plastycznej, zawsze istotna była ekspresja słowna. Często i chętnie komentował swoje dzieła, odnosił się obszernie i fachowo do rozmaitych zagadnień z dziedziny sztuki czy duchowości. Zabieg ten nada całości walor osobistego spotkania, pozwoli doświadczyć obecności bohatera. W archiwach telewizyjnych, radiowych i filmowych zachowało się wiele rozmów z Jerzym Nowosielskim oraz jego wypowiedzi. Nagrania wykorzystane w filmie koncentrować się będą wokół pojęć fundamentalnych dla jego sztuki i refleksji. Zgodnie z paradoksalnym, łączącym przeciwieństwa charakterem tej twórczości oraz duchowego doświadczenia artysty, pojęcia te zestawione zostaną w przeciwstawne pary, np. SACRUM/PROFANUM, ZMYSŁOWOŚĆ/TRANSCENDENCJA, NATURA/ABSTRAKCJA, WSCHÓD/ZACHÓD. 20:00 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - ŻELAZNA DAMA (THE IRON LADY) Dramat, 105 min, Francja, 2011 Reżyseria: Phyllida Lloyd Aktorzy: Richard Grant, Meryl Streep, Olivia Colman, Jim Broadbent, Alexandra Roach Królów było wielu, Żelazna Dama tylko jedna. Miała piskliwy głos, własny pogląd na każdy temat i niezwykły tupet. Zanim stała się jedną z najbardziej wpływowych postaci współczesnego świata, jej kapelusz i nieodłączne perły budziły pobłażliwy uśmiech. Na naszych oczach z pyskatej Maggy rodzi się Żelazna Dama, której czarna torebka do dziś jest symbolem rządów silnej ręki. Meryl Streep w roli Margaret Thatcher - prawdziwej damy w świecie zdominowanym przez mężczyzn. 21:55 W 80 DNI DOOKOŁA ŚWIATA - ODC. 3 (AROUND THE WORLD IN 80 DAYS) Serial przygodowy, 47 min, Francja/Włochy/Niemcy, 2021 Reżyseria: Brian Kelly, Steve Barron, Charles Beeson Aktorzy: Jason Watkins, David Tennant, Leonie Benesch, Ibrahim Koma, Peter Sullivan, Leon Clingman Serial zrealizowany na podstawie słynnej powieści Juliusza Verne'a pod tym samym tytułem. Bohater to ekscentryczny Fileas Fogg, dżentelmen i poszukiwacz przygód. Wraz ze swoim służącym wyrusza w podróż dookoła świata. Założył się, że okrąży glob w ciągu 80 dni. By zyskać na czasie, pan Fogg postanawia jechać z Suezu do Adenu przez pustynię. W tajemnicy przed panną Fix, której nie chce narażać, rusza w drogę nocą. Oszukany przez poganiacza wielbłądów walczy o życie podczas burzy piaskowej. Przybywa mu z odsieczą panna Fix wraz z ekspedycją niezwykłej, angielskiej damy i arabskiego księcia. Wspólnie muszą odeprzeć nocny atak Beduinów z wojowniczego plemienia Subajów. Tajemniczy mężczyzna proponuje służącemu Passepartout pieniądze za zatrzymanie pana Fogga. 22:55 JAZZ.PL - JAZZ FORUM TALENTS Koncert, 55 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Kacper Smoliński, Jakub Mizeracki, Maciej Kądziela, Kasia Pietrzko, Tomasz Chyła, Adam Zagórski, Roman Chraniuk Koncert formacji Jazz Forum Talents odbył się w Studiu S - 3 Polskiego Radia. Na scenie spotkali się niezwykli muzycy: grający na harmonijce ustnej Kacper Smoliński z Weezdob Collective, gitarzysta Jakub Mizeracki z zespołu Skicki - Skiuk, saksofonista Maciej Kądziela z ZK Collaboration, dwoje prowadzących swoje własne formacje instrumentalistów: pianistka Kasia Pietrzko i skrzypek Tomasz Chyła, oraz perkusista Adam Zagórski i basista Roman Chraniuk tworzący gwiazdorską sekcję rytmiczną. 01:55 PENDERECKI. DROGA PRZEZ LABIRYNT Film dokumentalny, 52 min, Niemcy/Polska, 2013 Reżyseria: Anna Schmidt Scenariusz: Anna Schmidt Zdjęcia: Adam Bajerski, Bogumił Godfrejow, Stephan Boerger, Sebastian Hattop, Carsten Waldbauer Wykonawcy: Krzysztof Penderecki, Anne-Sophie Mutter, Julian Rachlin, Janine Jansen, Andrzej Wajda, Johnny Greenwood, Elżbieta Penderecka Autorka, która znała Krzysztofa Pendereckiego, towarzyszyła kompozytorowi przez rok poprzedzający 80. rocznicę jego urodzin. Kamera Anny Schmidt podąża za Pendereckim w drodze z Krakowa do Monachium, z Wiednia do Lipska, z miejskich salonów do jego wiejskiej posiadłości w Lusławicach. Obserwuje każdy aspekt twórczego procesu Pendereckiego: podczas komponowania, planowania parku czy sadzenia nowych drzew, ale też z rodziną - spacerującego po plaży lub komponującego muzykę z wnuczką. Widz staje się świadkiem tworzenia nowych dzieł. W filmie pokazano prawykonanie "Podwójnego koncertu" przez solistów Janine Jansen i Juliana Rachlina 22 października 2012 roku w wiedeńskim Musikverein z towarzyszeniem Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks pod batutą Mariss Jansons. Kamery Anny Schmidt nie zabrakło też podczas premierowego wykonania "Epiphany cantata" napisanej dla Chóru Chłopięcego św. Tomasza z kościoła św. Tomasza w Lipsku w styczniu 2013 roku. Premiera zamknęła rok uroczystości z okazji 800 - lecia chóru. W filmie wzięły udział postaci odgrywające kluczowe role w artystycznym i prywatnym życiu Krzysztofa Pendereckiego, między innymi Anne - Sophie Mutter, Lorin Maazel, Valery Gergiev, Mariss Jansons, Jonny Greenwood, Andrzej Wajda, Elżbieta Penderecka. "Penderecki. Droga przez labirynt" nie jest standardowym dokumentem biograficznym, to osobisty, intymny i zabawny portret wybitnego kompozytora, którego muzyczne i towarzyskie powiązania łączą Wschód z Zachodem, tradycję z nowoczesnością. 03:05 TO JA, ZŁODZIEJ Komedia sensacyjna, 96 min, Polska, 2000 Reżyseria: Jacek Bromski Scenariusz: Jacek Bromski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Henri Seroka Aktorzy: Zbigniew Dunin-Kozicki, Janusz Gajos, Daniel Olbrychski, Anna Romantowska, Jan Frycz, Krzysztof Globisz, Krystyna Feldman, Bożena Dykiel, Kinga Preis, Maciej Kozłowski, Jan Urbański, Krzysztof Stroiński Obsypany prestiżowymi wyróżnieniami film Jacka Bromskiego stał się wydarzeniem sezonu: zdobył główną nagrodę Złote Ombu na XVI Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Mar del Plata w Argentynie oraz nagrodę za najlepszy scenariusz. Po raz pierwszy w historii festiwalu tak znaczący sukces odniósł polski film. Scenariusz został także wyróżniony na Wine Country Film Festival w Kalifornii w USA. Na festiwalu tym wyróżniono ponadto Jana Urbańskiego jako najlepszego aktora. "To ja, złodziej" przedstawia historię smutną i gorzką, choć niepozbawioną specyficznego humoru. Sam reżyser zapytany, do jakiego gatunku zaliczyłby film, nie umiał dać jednoznacznej odpowiedzi, określając jedynie swe dzieło mianem "poważnej komedii dygresyjnej". Bohaterami są dwaj kilkunastoletni chłopcy pochodzący z patologicznych rodzin, którzy nie mają żadnych perspektyw na lepszą przyszłość i normalne życie. Jedyną szansę bycia "kimś" widzą w zaskarbieniu sobie łask mafiosa, rządzącego potężnym gangiem złodziei samochodów. 16 - letni Piotrek nazywany "Jajo" i jego o pięć lat młodszy kolega nie zaznali rodzinnego ciepła i szczęścia. Pochodzą z pijackich, rozbitych rodzin, gdzie rządzi przemoc, i gdzie nie ma miejsca na uczciwość, miłość i życie w harmonii. Chłopców wychowuje ulica. Skazani na własne siły dokonują kradzieży i rozbojów, by utrzymać siebie i rodziców, którym brakuje pieniędzy na kolejną butelkę. "Jajo" znajduje prawdziwego przyjaciela we właścicielu warsztatu samochodowego (Janusz Gajos), który daje mu zatrudnienie. Choć szef sam nie stroni od lewych interesów, próbuje sprowadzić chłopca na uczciwą drogę. Tymczasem "Jajo" niespodziewanie wkracza w świat samochodowych mafiosów. Kiedy udaje mu się sprzątnąć gangsterom sprzed nosa luksusowego jaguara, należącego do znanego kompozytora piosenek (Daniel Olbrychski), jego życie jest w niebezpieczeństwie.