TVP Kultura Piątek, 23.02.2024 08:00 RES POLONIAE - O POLSCE Z ODDALI - LADY BARBARA HAMILTON Rozmowa, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Piotr Poraj Poleski Scenariusz: Piotr Poraj Poleski, Anna Szałańska Prowadzący: Jolanta Rzegocka Seria filmowych wywiadów przeprowadzonych w Londynie z wybitnymi ludźmi pióra, teatru, polityki, gospodarki. Rozmowy będą szczególnie dotyczyć związków bohaterów z Polską i polską kulturą. Bohaterką tego odcinka jest malarka i portrecistka, lady Barbara Hamilton. Lady Hamilton jest organizatorką wielu wydarzeń związanych z Polską. Przyjaźni się z członkami rodziny królewskiej i ludźmi ze świata polityki. Bywają u niej między innymi Donald Trump i maharadża egzotycznego Dżajpuru. Jej portrety zdobią pałace i muzea na całym świecie. Malowała królową matkę i papieża Polaka św. Jana Pawła II. Była prezesem prestiżowego ogniska polskiego w Londynie. 08:35 SZLAKIEM KOLBERGA - IZABELA TROJANOWSKA Reportaż, 21 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek jest muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Razem z Izabelą Trojanowską, piosenkarką i aktorką, wyruszamy w region Opoczyński. Czy nauka przyśpiewek sprawi kłopot artystce? Nauczycielem i przewodnikiem po miejscowej muzyce tradycyjnej będzie znakomity skrzypek i śpiewak ludowy Roman Wojciechowski. Wizyta tak znanej artystki będzie wielkim przeżyciem dla pana Romana. Poznamy również pozostałych członków Kapeli Romana Wojciechowskiego grającego na harmonii trzyrzędowej - Radosława Bińka i grającego na bębnie Bogdana Lipskiego. Czy artyści ludowi poradzą sobie z zagraniem utworu pani Izabeli? 09:15 CHLEB, MIŁOŚĆ I... (PANE, AMORE E...) Komedia, 92 min, Włochy, 1955 Reżyseria: Dino Risi Aktorzy: Vittorio De Sica, Sophia Loren, Lea Padovani, Antonio Cifariello Komedia obyczajowa będąca trzecią częścią trylogii o przygodach Antonio Carotenutiego. W roli kochliwego marszałka Vittorio De Sica. W filmie zobaczymy też piękne kobiety, a wśród nich Sophię Loren. 11:00 SŁAWA I CHWAŁA - ODC. 3 WOJENKA Serial obyczajowy, historyczny, 54 min, Polska, 1998 Autor: Jarosław Iwaszkiewicz Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Michał Żebrowski, Adolf Grabowski Piotr, Mariusz Bonaszewski, Leszek Teleszyński, Artur Dziurman, Zbigniew Bielski, Piotr Adamczyk, Stanisław Górka, Agnieszka Warchulska, Leszek Zduń, Grażyna Trela Józio Royski i Janusz Myszyński dołączają do III Korpusu Armii Polskiej w Winnicy. Uczestniczą w licznych przemarszach i potyczkach. Niebawem ich formacja zostaje rozbrojona przez Austriaków. Spotkany przypadkowo Spychała wysyła Józia i Janusza do Kijowa. W pociągu młodzi żołnierze poznają malarza Antoniewskiego, dzięki któremu zawierają liczne znajomości w kijowskim środowisku teatralnym. Józio nawiązuje nawet romans z aktorką Wyczerówną. Beztroskie życie szybko się jednak kończy. Młodzieńcy wyruszają do oddziałów generała Hallera. Przyjeżdżają 11 maja 1918 roku, w dzień bitwy pod Kaniowem. Zabłąkana kula śmiertelnie rani Józia. Tymczasem jego młodszy brat Walerek stacjonuje z wojskiem w Odessie. Wpada w towarzystwo umundurowanych szumowin i przestępców. Biorąc udział w rozmaitych oszustwach i aktach przemocy, szybko oswaja się ze złem. Po pewnym czasie nie stanowi już dlań problemu zamordowanie żydowskiego kupca, dostarczającego armii konie. 12:20 LATO PSZCZÓŁ (MEHILÄISKESÄ / SUMMER OF BEES) Dramat, film krótkometrażowy, 21 min, Finlandia, 2021 Reżyseria: Ida - Maria Olva Scenariusz: Marjo Airisniemi Aktorzy: Irina Pulkka, Jarmo Perälä, Miia Selin Krótki film fabularny. Pewnego szczególnie upalnego lata Eedi, targana niepokojem o przyszłość Ziemi, postanawia rzucić studia i zająć się pszczelarstwem. Z pomocą strachliwej mamy zakłada hodowlę pszczół. Szybko okaże się, że bycie pszczelarzem nie jest takie proste. 14:15 PARĘ OSÓB, MAŁY CZAS Dramat psychologiczno - obyczajowy, 105 min, Polska 2005 Scenariusz na podstawie książki Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje" i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Krystyna Janda, Andrzej Hudziak, Igor Przegrodzki, Monika Obara, Arkadiusz Detmer, Krystyna Tkacz, Elżbieta Kępińska, Witold Skaruch, Zdzisław Wardejn Andrzej Barański już w połowie lat 80. myślał o przeniesieniu na ekran "Zawału" Mirona Białoszewskiego, ale na przeszkodzie stawały mu kłopoty z pozyskaniem praw autorskich i zdobyciem funduszy na produkcję. Pod koniec lat 90. miał już gotowy scenariusz o jego serdecznej przyjaciółce i sekretarce, niewidomej Jadwidze Stańczakowej, ale znów musiało minąć kilka lat, nim wreszcie projekt doczekał się realizacji. Za kanwę scenariusza posłużyła książka Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje", na podstawie której powstała kameralna i subtelna, niezwykle ciepła, ale przenikliwa opowieść o przyjaźni dwojga artystów pióra, uhonorowana m. in. na FPFFw Gdyni w 2005 r. nagrodą za wybitną kreację Krystyny Jandy i nagrodą dziennikarzy, oraz nagrodą na festiwalu w Karlovych Varach za główną rolę męską dla równie znakomitego Andrzeja Hudziaka. Akcja filmu obejmuje lata 1975 - 1982 i ukazuje złożone relacje Mirona Białoszewskiego i Jadwigi Stańczakowej z punktu widzenia tej ostatniej. Trudno jednak powiedzieć, że jest to wyłącznie jej relacja: niewidoma kobieta oglądała bowiem i poznawała świat oczyma Mirona, czy to podczas przejażdżek z nim po mieście (co prawda, często w środku nocy, bo pisarza drażnili ludzie i światło słoneczne), czy to poprzez jego teksty opisujące rzeczywistość. Potrzebowali siebie nawzajem, mimo że nie umieli nazwać tego, co ich łączyło: przyjaźń, bliskość duchowa, platoniczne uczucie? On - nadwrażliwy egoista, kapryśny introwertyk, odsuwał od siebie wszystko, co stanowiło prozę codziennej egzystencji. Potrzebował kogoś, kto by się nim opiekował i pilnował bieżących spraw: od kupowania ubrań, sprzątania i prania, poprzez załatwianie spraw urzędowych, po przepisywanie jego tekstów, umawianie spotkań z wydawcami i czytelnikami. Ona pragnęła za wszelką cenę żyć jak ludzie widzący, być aktywna i samodzielna, czuć się potrzebna. Po rozstaniu z wieloletnim przyjacielem, nazwanym w filmie Jackiem, Białoszewski stał się jeszcze bardziej zależny od niej i grona znajomych, sąsiadów, przyjaciół, którzy dbali o niego i jego sprawy pod dyskretne dyktando Jadwigi. On nie bardzo umiał okazywać wdzięczność, bywał wobec niej opryskliwy, ale też potrafił jak nikt inny pocieszyć ją w samotności i depresji, na którą cierpiała. Gdy Jadwiga też zapragnęła pisać, bezceremonialnie krytykował jej wiersze, powodowany doświadczeniem, ale i zawodową zazdrością. Nie chciał mieć przy sobie konkurentki, która początkowo podejmowała te same tematy, opisywała te same miejsca i osoby co on, lecz jednocześnie udzielał jej cennych wskazówek pisarskich. Gdy zdołał ją przekonać, że powinna się skupić na swych odczuciach i przeżyciach osoby niewidomej, przyniosło to korzyść im obojgu: jej wiersze zyskały na autentyzmie i oryginalności, on przestał się obawiać rywalizacji i porównań. Nie ma w tym filmie wyraźnie zarysowanej akcji, linearnej fabuły, są za to drobne obrazki z PRL - owskiej codzienności, w której oboje żyli (kłopoty z zaopatrzeniem, problemy ze zdobyciem telefonu, biurokracja, nie najłatwiejsze warunki mieszkaniowe itp.), ale także z cowtorkowych spotkań literackich w mieszkaniu pisarza, z jego wieczorów autorskich, spacerów z Jadwigą po mieście. Film Andrzeja Barańskiego opowiada również o tym, jak ta zgrzebna rzeczywistość przekształca się w sztukę, staje się tworzywem literackim, dając dzieła najwyższej próby. 16:15 FACHOWIEC Dramat, 107 min, Polska 1983 Reżyseria: Krzysztof Gruber Scenariusz: Michał Komar na motywach powieści Wacława Berenta Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Aktorzy: Cezary Morawski, Jerzy Bończak, Marek Frąckowiak, Jacek Kałucki, Emil Karewicz, Gustaw Lutkiewicz, Henryk Machalica, Zygmunt Maciejewski, Bronisław Pawlik, Małgorzata Pieczyńska, Piotr Tabor, Włodzimierz Bednarski, Janusz Bylczyński, Witold Dębicki Krzysztof Gruber ukończył studia w Moskwie w 1973 roku. Był asystentem i drugim reżyserem w ekipie Jerzego Antczaka przy realizacji "Nocy i dni". Współpracował również m. in. z Janem Łomnickim ("Ocalić miasto"), Witoldem Leszczyńskim ("Konopielka"), Krzysztofem Zanussim ("Rok spokojnego słońca"), Stanisławem Bareją ("Alternatywy 4)."Fachowiec" jest pierwszym samodzielnym filmem reżysera, przyszłego twórcy"Grety", "Wcześnie urodzonych","Sali nr 6","Pana W"oraz trzyodcinkowego serialu"Żywot człowieka rozbrojonego". Akcja filmu rozgrywa się na przełomie XIX i XX wieku. Bohater, Kazimierz Zaliwski pochodzi z rodziny inteligenckiej, ukończył gimnazjum, zna dwa języki. Zdolny chłopak poprzestaje jednak na maturze, rezygnując z dalszego kształcenia. Zakochuje się bowiem w pięknej dziewczynie, córce majstra z pewnej fabryki. Pragnąc zbliżyć się do wybranki swego serca, przyjmuje posadę ślusarza na wydziale, gdzie zatrudniony jest jej ojciec. Zaliwski coraz bardziej różni się od swych dawnych kolegów, nie potrafi odnaleźć się w środowisku młodzieży gimnazjalnej i akademickiej. Tymczasem piękna Helena, dla której gotów jest do największych poświęceń, woli towarzystwo studentów niż prostego robotnika. Na domiar złego, w związku z redukcją etatów Zaliwski traci pracę w fabryce. Opuszczony przez wszystkich, rozgoryczony kieruje swój gniew przeciwko studentowi Zaniczowi, którego Helena faworyzuje najbardziej. Wreszcie załamany niepowodzeniami usiłuje targnąć się na swoje życie. 18:15 WĘDROWIEC POLSKI - W DOLINIE SANU Cykl reportaży, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Krzysztof Koehler, Agnieszka Żmijewska Prowadzący: Krzysztof Koehler Odcinek rozpoczynamy od nauki wytwarzania naczyń glinianych w Centrum Garncarstwa w Medyni Głogowskiej. Następnie nasz wędrowiec udaje się na poszukiwanie jarmarku, aby sprzedać swoje dzieło. W dalszej wędrówce dociera do Łańcuta, gdzie poszukuje pałacu Jana Potockiego. Natrafia na Dyrektora Muzeum, który umożliwa mu oglądanie sali teatralnej, gdzie Jan Potocki, autor "Rękopisu znalezionego w Saragossie", urządzał swoje reduty. Po drodze trafia do wsi Markowa, aby porozmawiać o rodzinie Ulmów. Na koniec decyduje się jeszcze odwiedzić ostatnie miejsce: czyli Ulanów i Bractwo Flisackie. 20:00 NIGDY NIE MÓW NIGDY (NEVER SAY NEVER AGAIN) Film sensacyjny, 128 min, Wielka Brytania/USA 1983 Reżyseria: Irvin Kershner Scenariusz: Kevin McClory, Jack Whittingham, Lorenzo Semple Zdjęcia: Douglas Slocombe Muzyka: Michel Legrand Aktorzy: Sean Connery, Klaus Maria Brandauer, Max von Sydow, Barbara Carrera, Kim Basinger, Bernie Casey, Alec McCowen, Edward Fox, Pamela Salem, Rowan Atkinson, Valerie Leon, Milow Kirek, Pat Roach, Anthony Sharp, Prunella Gee, Gavan O'Herlihy, Ronald Pickup i inni Po zakończeniu pracy nad "Żyje się tylko dwa razy" (1967) Sean Connery wypowiedział wielokrotnie cytowane potem zdanie: "Następnego Bonda nakręcę tylko za całe złoto Fortu Knox". Zmęczony rolą brytyjskiego superagenta z ulgą zaangażował się w inne projekty. Jednak po nieudanym występie George'a Lazenby'ego w kolejnym filmie bondowskiego cyklu, producenci zdołali namówić Szkota na jednorazowy powrót. Zrealizowane w 1971 roku "Diamenty są wieczne" przywróciły kinowemu serialowi dawną rangę. Utrzymuje się ona zresztą do dziś, również dzięki niezwykle starannemu doborowi kolejnych odtwórców postaci Bonda. "Diamenty..." nie były wszakże definitywnym pożegnaniem Connery'ego z rolą agenta wszech czasów. Dał się skusić jeszcze raz. W 1983 roku, mając już 53 lata, wystąpił w filmie "Nigdy nie mów nigdy", jednym z dwu tzw. nieoficjalnych "Bondów" (drugim jest "Casino Royale" z 1967 roku z Davidem Nivenem w głównej roli). Obraz wyprodukował Jack Schwartzman, podczas gdy oficjalna seria od lat powstaje za pieniądze duetu Broccoli/Saltzman. Kluczowe role obsadzono wielkimi gwiazdami (Klaus Maria Brandauer, Max von Sydow, Kim Basinger, Edward Fox), reżyserii podjął się Irvin Kershner, będący wówczas "na topie" po sukcesie "Imperium kontratakuje" (1980). Pikanterii całej sprawie dodawał fakt, że również w 1983 roku odbyła się premiera kolejnego oficjalnego "Bonda" - "Ośmiorniczki". "Nigdy nie mów nigdy" miał więc stanowić swego rodzaju konkurencję. Z rywalizacji zwycięsko wyszedł film z Rogerem Moore'em, ale come back Connery'ego również cieszył się popularnością i przychylnością krytyki. Na niekorzyść "Nigdy nie mów nigdy" być może przemawiał fakt, że była to po prostu nowa wersja "Operacji Piorun", czyli "Bonda" nr 4. Poza tym w filmie jest wszystko, do czego przywykli wielbiciele cyklu: widowiskowe, emocjonujące sceny (Bond walczy z elektronicznie zaprogramowanymi rekinami); piękne kobiety (Kim Basinger i Barbara Carrera); egzotyczne krajobrazy (wyspy Bahama, północna Afryka); powiew wielkiego świata (Monte Carlo); futurystyczne gadżety oraz - jakżeby inaczej - słynne odzywki Bonda. M, przekonany, że metody pracy Jamesa Bonda przestały się sprawdzać, postanawia wysłać go do specjalnego sanatorium dla podratowania zdrowia. W ośrodku uwagę komandora zwraca dziwne traktowanie jednego z pacjentów, nazwiskiem Jack Petachi. Niebawem Petachi ginie, zlikwidowany przez tajemniczą organizację, która wcześniej wykorzystała go do wykradzenia dwóch uzbrojonych pocisków Cruise. Wkrótce okazuje się, że za kradzieżą stoi Blofeld, dawny przeciwnik Bonda. W zamian za zwrot rakiet domaga się on sporego okupu, który ma być dostarczony w ciągu siedmiu dni. M, chcąc nie chcąc, nakazuje agentowi 007 powrót do czynnej służby. Bond, nie zwlekając, wkracza do akcji. 22:25 07 ZGŁOŚ SIĘ - ODC. 1/21 - MAJOR OPÓŹNIA AKCJĘ Serial kryminalny TVP, 53 min, Polska, 1976 Reżyseria: Krzysztof Szmagier Scenariusz: Michał Komar, Krzysztof Szmagier Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Muzyka: Włodzimierz Korcz Aktorzy: Bronisław Cieślak, Edmund Fetting, Barbara Bargiełowska, Zdzisław Słowiński, Henryk Bista, Witold Dębicki, Adam Ferency, Stanisław Igar, Grażyna Wnuk, Tomasz Grochoczyński, Józef Korzeniowski, Zdzisław Kozień, Zdzisław Tobiasz, Anita Dymszówna, Dorota Kawęcka Kultowy już dziś serial o przygodach porucznika Sławomira Borewicza i jego kolegów z wydziału kryminalnego MO. Kolejne odcinki powstawały w ciągu ponad 10 lat, od 1976 do 1987 r. , ukazując - przy okazji prezentowania kolejnych zagadek kryminalnych - zmieniającą się rzeczywistość naszego kraju. Każdy odcinek stanowi odrębną historię, łączy je w całość postać głównego bohatera i jego kolegów z Komendy Stołecznej. Gang "Inżyniera" prowadzi na wielką skalę skup dewiz, przemyt złota i dzieł sztuki. Ludzie Inżyniera przyjmują nowego człowieka do ściągania długów, bicia opornych, trzymania w ryzach krnąbrnych gangsterów z Wybrzeża. Nowy, który niedawno opuścił więzienie, spisuje się bardzo dobrze. Awansuje, poznaje coraz więcej tajemnic, kanałów i ludzi, aż następuje totalna wsypa gangu. Sprawcą jest właśnie "nowy", porucznik Borewicz z Komendy Stołecznej. 23:30 MROŻONY PEPPERMINT (PEPPERMINT FRAPPE) Film obyczajowy, 89 min, Hiszpania, 1967 Reżyseria: Carlos Saura Scenariusz: Carlos Saura, Rafael Azcona, Angelino Fons Aktorzy: Geraldine Chaplin, José Luis López Vázquez, Alfredo Mayo, Emiliano Redondo Thriller psychologiczny, nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię na festiwalu w Berlinie w 1968 roku. Julian, lekarz w średnim wieku pracuje w szpitalu w małym miasteczku, z którego pochodzi. Jest starym kawalerem, ale zafascynownym kobiecym pięknem. Poszukiwanie ideału urody staje się jego obsesją. W doktorze podkochuje się jego pielęgniarka Ana, ale jest na tyle nieśmiała, że nie potrafi się do niego zbliżyć. Pewnego dnia, do miasteczka przyjeżdza Pablo, dawny kolega doktora. Znajomi odnawiają kontakty. Szczególnie, że żona Pabla jest atrakcyjną kobietą, znającą swoją "wartość". Traf chce, że jest łudząco podobna do Any (podobieństwo obu pań reżyser rozwiązał w prosty sposób - obie role kreuje Geraldine Chaplin), ale znacznie łatwiej przychodzi jej kokietowanie doktora niż skromnej pielęgniarce. Niestety historia przybiera tragiczny obrót, do którego doprowadza obsesja Juliana. Film jest swoistym studium psychologicznym człowieka, który życie swoje i innych uzależnił od własnych dewiacji. Niektórzy widzą w nim też metaforę do sytuacji Hiszpanów w czasach frankistowskich. 01:20 NOC KRÓTKICH FILMÓW - PLAY Etiuda fabularna, film krótkometrażowy, 12 min, Polska, 2018 Reżyseria: Piotr Sułkowski Scenariusz: Piotr Sułkowski Zdjęcia: Remigiusz Wojaczek Aktorzy: Joanna Kulig, Adam Woronowicz, Alan Tybulczuk Etiuda fabularna. Mężczyzna trawiony przez poczucie winy, że nie odważył się stanąć w obronie matki, wciela się w rolę jej mordercy i zmusza dziesięcioletniego siebie do zmierzenia się z traumą. (ŹRÓDŁO: filmpolski.pl) 01:30 NOC KRÓTKICH FILMÓW - CYKL Film animowany, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Julia Benedyktowicz Scenariusz: Julia Benedyktowicz Krótki film animowany. Główna bohaterka żyje uwięziona w powtarzającym się rytmie miasta. Nawiedzające ją niczym koszmary migawki industrialnego szumu, uniemożliwiają funkcjonowanie w swojej rutynie. Z apogeum przytłaczających wizji wyrywa ją księżyc, za którym bohaterka podąża w głąb lasu, by doświadczyć zupełnie innego świata. (źródło: filmpolski.pl) 01:55 KINO NOCNE - DZIEŃ ŚWIRA Komediodramat, 89 min, Polska, 2002 Scenariusz i reżyseria: Marek Koterski Zdjęcia: Jacek Bławut Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Marek Kondrat, Janina Traczykówna, Andrzej Grabowski, Michał Koterski, Joanna Sienkiewicz Obsypany nagrodami film miał bardzo dobrą prasę, był entuzjastycznie przyjęty przez krytykę i widzów, którzy docenili wartości artystyczne i przesłanie dzieła Marka Koterskiego. Na FPFF w Gdyni w 2002 r. "Dzień świra" otrzymał Grand Prix w kategorii najlepszy film, a także nagrody za pierwszoplanową rolę męską (Marek Kondrat) i za dźwięk (Maria Chilarecka). Na gdyńskim festiwalu został wyróżniony również reżyser, który otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za "twórcze przedstawienie współczesności". Ponadto Marek Koterski oraz Marek Kondrat otrzymali Polską Nagrodę Filmową Orzeł. "Dzień świra" zajął piąte miejsce w rankingu oglądalności i otrzymał Złoty Bilet stowarzyszenia "Kina Polskie". Stałym bohaterem filmów Marka Koterskiego jest Adam Miauczyński występujący w różnych życiowych rolach. W kolejnej odsłonie przygód Miauczyńskiego, który nie jest już kochliwym facetem, przeżywającym głównie dylematy natury damsko - męskiej, lecz statecznym mężczyzną dobiegającym pięćdziesiątki, wystąpił rewelacyjny Marek Kondrat. "Dzień świra" to znakomity komediodramat - przedstawiony w formie monologu wewnętrznego bohatera - odzwierciedlający otaczającą nas absurdalną rzeczywistość i oddający wnikliwy obraz kondycji współczesnego polskiego inteligenta. Adaś Miauczyński jest tutaj polonistą o zacięciu poety, nauczycielem z powołania, wykładającym w jednym z liceów. Zdaje sobie sprawę, że w dobie życia konsumpcyjnego został zdeklasowany, utracił swój dawny społeczny status. Jako inteligent czuje się zepchnięty na sam dół, odarty z poczucia własnej wartości. Przybity tą sytuacją, zrezygnowany i owładnięty bezsensownymi natręctwami, miewa nawet samobójcze myśli. Próbuje się jeszcze ratować romantyczną poezją i marzeniami o prawdziwej miłości. Ma wielkie ambicje, chciałby pisać wiersze, przysłużyć się narodowi, wznieść się ponad przygnębiającą go beznadziejność. Film przedstawia jeden dzień z życia 49 - letniego Adasia. Rozwiedziony mężczyzna ze skromnej nauczycielskiej pensji co miesiąc płaci alimenty. Żona (Joanna Sienkiewicz), która porzuciła męża nieudacznika, sama wychowuje ich jedynego syna (Michał Koterski). Niskie zarobki i słaba pozycja społeczna wywołują w bohaterze filmu głębokie frustracje i agresję. Cierpi na nerwicę natręctw, przymusowo licząc wszystkie wykonywane rano czynności. Kiedy się budzi, boi się wstać, z lękiem myśli co przyniesie kolejny dzień. Z równą żarliwością klnie i żegna się. Broniąc się przed otaczającym go światem, tworzy swoisty "dławiący rytuał codziennego życia". Gimnastykuje się siedem razy, pociąga siedem łyków wody mineralnej, myje się siedmioma ruchami ręki, wsypuje do miseczki siedem garści płatków śniadaniowych. Do rytualnych czynności porannych należy też łykanie medykamentów: prozac - na chęć do życia, geriavit - na witalność, wreszcie neotropil - na dobre funkcjonowanie mózgu. Kiedy zasiada do pracy, ciszę i spokój burzą mu jednak różne hałasy. Najpierw sąsiad z dołu nastawia głośno koncert Chopina, potem z zewnątrz dochodzi przeraźliwy odgłos pracującej kosiarki do trawy. Adaś wybucha gniewem. A tego dnia czeka go jeszcze wiele: trudna lekcja polskiego, którą uczniowie w ogóle nie są zainteresowani, obiad u matki (Janina Traczykówna), u której wizyty przebiegają zawsze tak samo, kłótnia z byłą żoną oraz spacer z niezbyt rozgarniętym synem, którego mało obchodzą życiowe mądrości ojca. 03:40 MROŻEK I BALTAZAR Film dokumentalny, 54 min, Polska, 2010 Reżyseria: Tadeusz Śmiarowski Scenariusz: Tadeusz Śmiarowski Zdjęcia: Grzegorz Ruzik, Piotr Wąsowski, Andrzej Adamczak Wykonawcy: Antoni Libera, Susana Osario Mrożek, Sławomir Mrożek, Maciej Englert, Piotr Adamczyk, Krzysztof Masłoń, Ludwik Flaszen, prof. Anton Maria Raffo, Emilio Lerici, Georges Werler, prof. Pierro Marchesiani, Torsten Bauer, Michaił Mokiejew, Aleksander Fieklisow, Wiaczesław Ziła Film dokumentalny o Sławomirze Mrożku - jednym z najwybitniejszych polskich pisarzy i dramaturgów. Pisał od dwudziestego roku życia. Jest autorem co najmniej 43 dramatów, dwóch powieści, ponad 400 opowiadań, jednej autobiografii oraz Dziennika 1962 - 1989, na którego opublikowanie zdecydował się po blisko 20 latach od dokonania ostatniego wpisu... Mrożek wyjechał z Polski w 1963 roku i mieszkał kolejno we Włoszech, Francji, Niemczech i Meksyku. Do Polski powrócił w 1996 roku. W 2003 roku, po przejściu choroby, której rezultatem była utrata zdolności mowy, miał sen, w którym poznał swoje nowe imię i nazwisko zarazem "Baltazar". Tak zatytułował też swoją autobiografię, napisaną w ramach terapii. W 2008 roku przeprowadził się do Nicei. W Polsce jako dramaturg zadebiutował sztuką "Policja". Od 1962 rozpoczęła się jego kariera międzynarodowa. O twórczości i życiu Mrożka opowiadają żona Susana Osario Mrożek, polscy i zagraniczni pisarze, reżyserzy, aktorzy, krytycy (m. in. Ludwik Flaszen, Maciej Englert, Antoni Libera, Piotr Adamczyk, Georges Werler, prof. Anton Maria Raffo, prof. Pierro Marchesiani, Michaił Mokiejew, Torsten Bauer, Wiaczesław Ziła), a także sam bohater filmu Sławomir Mrożek. 29 czerwca 2010 roku Sławomir Mrożek ukończył 80 lat. Ekipa Telewizji Polskiej jako jedyna uczestniczyła w urodzinowym kameralnym spotkaniu w gronie bliskich znajomych i przyjaciół Sławomira Mrożka, które odbyło się w czerwcu w Nicei. 04:50 MÓJ TATA LAZARO Film dokumentalny, 27 min, Polska, 2011 Reżyseria: Marcin Filipowicz Scenariusz: Marcin Filipowicz Lektor: Tomasz Wysocki Film zrealizowany w ramach programu "Pierwszy dokument". 23 - letnia Żaklina wyjeżdża na Kubę, by odnaleźć swojego ojca. Opuścił rodzinę, gdy była jeszcze dzieckiem. Nie pamięta go w ogóle, pozostało jej tylko kilka fotografii, listy i opowieści matki. W drodze towarzyszy jej przyrodni kubański brat.