TVP Kultura Sobota, 24.02.2024 07:00 EWA BEM Koncert, 57 min, Polska, 1993 Autor: Jerzy Andrzej Byk Scenariusz: Andrzej Jerzy Byk Wykonawcy: Ewa Bem, Katarzyna Kowalska, Andrzej Ibek, Aleksander Bem, Henryk Miśkiewicz, Jan Ptaszyn Wróblewski, Henryk Majewski, Andrzej Czechowski, Andrzej Jagodziński, Zbigniew Wrombel, Marcin Jahr, Andrzej Ibek, Aleksander Bem, Sławomir Piwowar, Dariusz Kozakiewicz Piosenki oparte na tematach zaczerpniętych z filmów Walta Disneya wykonuje Ewa Bem z zespołem Bemibek. 08:10 TAMTE LATA, TAMTE DNI - EWA BŁASZCZYK Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuc - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Spotykamy się w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem do swojego wnętrza zaprosi nas Ewa Błaszczyk, która opowie o swojej drodze do aktorstwa. Dowiemy się, co dzięki niemu zyskała i co dzięki grze na scenie udało się jej w sobie przełamać. 08:45 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MISTRZ JERZY Magazyn, 5 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Katarzyna Novljaković Monumentalna scena Zwiastowania autorstwa Mistrza Jerzego działającego w Krakowie na początku XVI stulecia, stanowiła część centralną tryptyku przeznaczonego do kolegiaty św. Michała na Wzgórzu Wawelskim. Fundatorem, a zarazem zleceniodawcą dzieła wykonanego w latach 1517 - 18 był kanonik Jakub Monopedes zwany Jakobellusem. Obraz pozostawał na Wawelu do czasu jego odkrycia w ruinach kolegiaty. Odkrycia tego dokonała w 1803 roku księżna Izabela Czartoryska. Krakowskie Zwiastowanie należy do najciekawszych przykładów malarstwa przełomu epok średniowiecza i nowożytności, łącząc cechy malarstwa gotyckiego i nowego renesansowego języka. 09:00 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PANA MICHAŁA - ODC. 3/13 - ZRĘKOWINY PANA MICHAŁA Serial historyczno-przygodowy TVP, 27 min, Polska, 1969 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Jerzy Lutowski Zdjęcia: Andrzej Gronau Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski, Andrzej Łapicki, Barbara Brylska, Bogusz Bilewski, Tadeusz Schmidt, Andrzej Jurczak, Antoni Lewek Pan Michał, Zagłoba, pani Makowiecka oraz Krzysia i Basia miło spędzają czas w dworku Ketlinga. Basia zakochuje się w panu Michale, a on tymczasem adoruje Krzysię. Krzysi wydaje się, że pan Michał nie jest jej obojętny, przyjmuje więc jego wyznania miłosne. Zaręczają się i Krzysia prosi o utrzymanie tego w tajemnicy. 09:35 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PANA MICHAŁA - ODC. 4/13 - CZTERY SERCA Serial historyczno-przygodowy TVP, 27 min, Polska, 1969 Reżyseria: Paweł Komorowski Scenariusz: Jerzy Lutowski Zdjęcia: Andrzej Gronau Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski, Andrzej Łapicki, Barbara Brylska, Bogusz Bilewski, Tadeusz Schmidt, Andrzej Jurczak, Antoni Lewek Ketling wraca z Kurlandii do swego dworku i zastaje tam miłych gości. Między nim a Krzysią rodzi się uczucie. Nie chcąc łamać narzeczeńskiej umowy z panem Michałem, Krzysia postanawia iść do klasztoru. 10:15 SOLIDARNI Z UKRAINĄ. JEDNYM GŁOSEM Koncert, 95 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Agata Zubel, Orkiestra Polskiego Radia W Warszawie, Olga Pasiecznik, Michał Klauza Koncert charytatywny zorganizowany przez Narodowe Centrum Kultury, Polskie Radio i Caritas, który odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w niedzielę 20 marca 2022 o godzinie 19.00. Wystąpili: Olga Pasiecznik, Agata Zubel oraz Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy. Podczas koncertu wykonano utwory Jurija Łaniuka, Ołeksandra Szymko oraz Lewko Rewuckiego. 12:05 DOKUMENT TYGODNIA - BEKSIŃSCY - ALBUM WIDEOFONICZNY Film dokumentalny, 80 min, Polska, 2017 Reżyseria: Marcin Borchardt Scenariusz: Marcin Borchardt Muzyka: Marcin Dymiter Dokument przedstawia historię rodzinną wybitnego polskiego malarza Zdzisława Beksińskiego ze szczególnym uwzględnieniem jego skomplikowanej relacji z synem Tomaszem, popularnym dziennikarzem muzycznym, cierpiącym na depresję i podejmującym wielokrotnie próby samobójcze. Wstrząsający dokumentalny dramat rodzinny precyzyjnie zrekonstruowany na podstawie prywatnych listów oraz nigdy wcześniej w takiej formie niepublikowanych dźwiękowych i filmowych materiałów z archiwum Zdzisława Beskińskiego. Scenariusz filmu oparty został na bogatej dokumentacji i motywach bestselerowej biografii Magdaleny Grzebałkowskiej - "Beksińscy. Portret podwójny" (Wydawnictwo Znak, Kraków 2014). Film otworzył 57. Krakowski Festiwal Filmowy (2017) i otrzymał nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej, a reżyser Marcin Borchardt otrzymał wyróżnienie w Konkursie Międzynarodowym Filmów Dokumentalnych na tym festiwalu. Pod koniec dekady lat 60. fascynująca, transgresyjna sztuka Zdzisława Beksińskiego wkroczyła na PRL - owskie salony. Artysta szybko stał się bardzo znany. Latem 1977 roku wraz z żoną i synem wyjechał z rodzinnego Sanoka do stolicy. Otoczony tajemniczą, mroczną aurą ekscentryk stronił od ludzi. W latach 80, jego syn Tomasz, szturmem podbił serca słuchaczy Polskiego Radia audycją "Romantycy muzyki rockowej". Niezwykła muzyka i charyzma prowadzącego sprawiły, że program zyskał status kultowego. Publiczne sukcesy ojca i syna skutecznie kamuflowały rozgrywający się pomiędzy nimi dramat. O Beksińskich zrobiło się głośno po samobójstwie Tomasza w wigilię świąt Bożego Narodzenia 1999 roku. Zdzisław został brutalnie zamordowany we własnym mieszkaniu kilka lat później. Przez niemal pół wieku Zdzisław Beksiński niezwykle skrupulatnie dokumentował całkowicie prozaiczne, codzienne życie swojej najbliższej rodziny. Robił to w rozmaitej formie - pisał listy, fotografował, prowadził dziennik foniczny, kręcił amatorskie filmy. Istniejący materiał archiwalny jest ogromy, obejmuje kilkaset godzin taśm audio i wideo. Jedne z najwcześniejszych zapisów dźwiękowych - pochodzą z kwietnia 1958 roku - Zdzisław z żoną rozmawiają o zbliżających się narodzinach dziecka. Kolejne listy, taśmy, filmy ukazują złożone relacje łączące rodzinę. Silny, na swój sposób kochający Zdzisław, nigdy syna nie uderzył, ale też nie przytulił. Wolał być najlepszym kumplem niż ojcem. Tomek - nadwrażliwiec szukający romantycznej miłości, był twórcą wyimaginowanych wewnętrznych światów, które w zderzeniu z rzeczywistością raz za razem rozpadały się jak domek z kart. Rozczarowany i zrozpaczony - w śmierci szukał ucieczki przed życiem. Z filmowego punktu widzenia tragedia Beksińskich to przede wszystkim szalenie uniwersalna i ponadczasowa opowieść o skomplikowanej relacji ojca z synem. Narracyjnym kontrapunktem dla kameralnego rodzinnego dramatu, rozgrywającego się głównie w klaustrofobicznym mieszkaniu, jest historia karier, jakie stały się udziałem Zdzisława i Tomka. W pierwszym przypadku jest to szalenie interesujący portret peerelowskiej bohemy artystycznej, w drugim, pobudzający wyobraźnię świat nocnych audycji radiowych lat osiemdziesiątych. 13:45 CHEF FLYNN - NAJMŁODSZY KUCHARZ ŚWIATA (CHEF FLYNN) Film dokumentalny, 82 min, USA, 2018 Reżyseria: Cameron Yates Historia genialnego młodego kucharza, który jako 12 - latek otworzył we własnym domu klub kolacyjny, a w wieku 19.lat otworzył własną restaurację w Nowym Jorku. W trudnych zmaganiach z codziennością towarzyszy mu matka, która od początku wspiera jego talent i pracę przy przygotowywaniu skomplikowanych dań dla gości i dziennikarzy. Bez jej pomocy raczej nie udałoby mu się osiągnąć takiego sukcesu. 15:20 MIŚ Komedia, 112 min, Polska, 1980 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Stanisław Tym Zdjęcia: Zdzisław Kaczmarek Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Stanisław Tym, Barbara Burska, Christine Paul-Podlasky, Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Zenon Wiktorczyk, Janusz Zakrzeński, Wojciech Pokora Prezes klubu sportowego "Tęcza", Ryszard Ochódzki zwany Misiem, ma wyjechać do Londynu. Zostaje jednak zatrzymany, bo z jego paszportu wyrwano kilka kartek. Ochódzki podejrzewa żonę Irenę, która chciała uniemożliwić, a przynajmniej opóźnić jego wyjazd i dotrzeć do Londynu przed nim. Małżonkowie założyli bowiem przed laty konto w jednym z londyńskich banków. Odejście Ireny zmusiło ich do podzielenia posiadanych dóbr. Pieniędzmi zdeponowanymi za granicą żadne z nich nie chce się jednak dzielić z drugą stroną. Całą sumę zagarnie więc ten, kto pierwszy dotrze nad Tamizę. Ochódzki nie poddaje się jednak łatwo i usiłuje wszelkimi sposobami udaremnić plan małżonki, a jednocześnie zdobyć dla siebie inny paszport. Film powstał w przełomowym okresie najnowszej polskiej historii, kiedy nagle okazało się, że śmiać się można już niemal ze wszystkiego. Tym trudniej było więc wymyślić coś, co rozbawiłoby publiczność. Ale chociaż upadła większość wcześniejszych tabu, nieodmiennie groteskowa pozostała otaczająca nas rzeczywistość. Stanisław Bareja i Stanisław Tym (współautor scenariusza) wymyślili więc nieco zawiłą historyjkę o Rysiu - Misiu rywalizującym zachłannie z eksmałżonką o grubą forsę zdeponowaną za granicą, ale opowiastka służy głównie jako pretekst do ukazania wielu nonsensów swojskiej codzienności przełomu lat 70. i 80. Są więc w filmie kpiny z nierozgarniętych milicjantów, przedrzeźnianie piosenkarzy z kołobrzeskich festiwali, szydzenie z imprez rozrywkowych dedykowanych "ludziom Do - Ro", groteskowe parodie urzędniczych rytuałów albo zachowań w placówkach zbiorowego żywienia, gdzie talerze przyśrubowane są do blatu stolika, a łyżki przykute doń wspólnym, przesuwającym się w rytm jedzenia łańcuchem. Na tle tego idiotycznego świata pojawia się problem tzw. tworzenia nowej tradycji. Sztuczność tego rodzaju zabiegów nieźle uosabia w "Misiu" noworodek nazwany pokracznie Tradycja. Kapitalna jest też scena uroczystego wręczania paszportu przy folklorystycznych hopsach. Ale to już problem nie na komedię i świadomi tego realizatorzy stawiają go w finale filmu całkiem serio, w tonacji podniosło - lirycznej, łącząc piosenkowy komentarz z wizyjną fantastyką. 17:30 RES POLONIAE - O POLSCE Z ODDALI - LADY BARBARA HAMILTON Rozmowa, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Piotr Poraj Poleski Scenariusz: Piotr Poraj Poleski, Anna Szałańska Prowadzący: Jolanta Rzegocka Seria filmowych wywiadów przeprowadzonych w Londynie z wybitnymi ludźmi pióra, teatru, polityki, gospodarki. Rozmowy będą szczególnie dotyczyć związków bohaterów z Polską i polską kulturą. Bohaterką tego odcinka jest malarka i portrecistka, lady Barbara Hamilton. Lady Hamilton jest organizatorką wielu wydarzeń związanych z Polską. Przyjaźni się z członkami rodziny królewskiej i ludźmi ze świata polityki. Bywają u niej między innymi Donald Trump i maharadża egzotycznego Dżajpuru. Jej portrety zdobią pałace i muzea na całym świecie. Malowała królową matkę i papieża Polaka św. Jana Pawła II. Była prezesem prestiżowego ogniska polskiego w Londynie. 18:10 RETRO KINO - DIABLI MNIE BIORĄ (MOUTARDE ME MONTE AU NEZ) Komedia, 93 min, Francja, 1974 Reżyseria: Claude Zidi Scenariusz: Michel Fabre, Claude Zidi, Pierre Richard Aktorzy: Pierre Richard, Jane Birkin, Claude Pieplu, Jean Martin Pewien roztargniony profesor matematyki, chcąc dorobić do skromnej pensji nauczyciela, angażuje się w politykę i dziennikarstwo poszukujące sensacji. Przez swoje roztargnienie nie może zapanować nad wszystkimi zadaniami, jakich się podjął. Spotyka aktorkę, którą miał sfotografować w niedwuznacznych sytuacjach. Nawiązuje się między nimi nić sympatii. 20:00 BILET DO KINA - FRANCUSKA SUITA (SUITE FRANCAISE) Dramat wojenny, 102 min, Francja/Wielka Brytania/Belgia, 2014 Reżyseria: Saul Dibb Aktorzy: Michelle Williams, Kristin Scott Thomas, Matthias Schoenaerts, Heino Ferch, Tom Schilling Scenariusz filmu powstał na podstawie książki Irene Nemirovsky, w której autorka opisała życie pod niemiecką okupacją. Powieść została opublikowana w 2004 roku, 62 lata po jej śmierci w Auschwitz. Pochodząca z rodziny rosyjskich Żydów Irene Nemirovsky trafiła do niemieckiego obozu koncentracyjnego w 1942 roku. II wojna światowa. Okupowana przez Niemców Francja, lato 1940 roku. Mąż ślicznej Lucile Angellier, Gaston, służy we francuskiej armii. Czekając na jego powrót młoda żona mieszka ze swoją despotyczną teściową, Madame Angellier, w jej posiadłości ziemskiej. Okupujący kraj Niemcy lokują swoich żołnierzy w różnych miejscach. W posiadłości Madame Angellier zostaje zakwaterowany młody porucznik Bruno von Falk. Początkowo Lucile całkowicie ignoruje niechcianego lokatora, ale z czasem nie potrafi się oprzeć jego urokowi. Zaczyna dostrzegać jego nienaganne maniery, a także jest zachwycona jego grą na pianinie. Tymczasem nadchodzą smutne wieści, że Gaston wraz ze swoim oddziałem trafił do niemieckiego obozu pracy. Ale kiedy Lucile dowiaduje się niespodziewanie, że mąż miał romans, którego owocem jest córka Simone, wpada w złość. Ma pretensje do teściowej, że przemilczała zdradę syna, choć o wszystkim wiedziała. Załamana młoda kobieta zbliża się do Bruno von Falka, który pociąga ją coraz bardziej. Obdarza go odwzajemnionym uczuciem. Czy niemiecki oficer okaże się lojalny wobec niej, gdy Lucile poprosi go o pomoc w przerzuceniu farmera Benoita do Paryża, do ruchu oporu? (SUITE FRANCAISE) Film wojenny, melodramat, Francja/Wielka Brytania 2014 Reżyseria: Saul Dibb Scenariusz: Saul Dibb, Matt Charman Aktorzy: Michelle Williams, Kristin Scott Thomas, Matthias Schoenaerts, Sam Riley, Ruth Wilson, Margot Robbie < Lambert Wilson 21:55 KRZYSZTOF RESPONDEK - AKTOR. WSPOMNIENIA Z PLANU I ZE SCENY CZ. 2 50 min, Polska, 2024 Koncert zorganizowany w Teatrze Śląskim ku pamięci niedawno zmarłego Krzysztofa Respondka - wspaniałego artysty kabaretowego ale również aktora i wokalisty. Część 2 23:00 NIGDY NIE MÓW NIGDY (NEVER SAY NEVER AGAIN) Film sensacyjny, 128 min, USA, 1983 Reżyseria: Irvin Kershner Aktorzy: Sean Connery, Max Von Sydow, Barbara Carrera, Klaus Maria Brandauer, Kim Basinger Po zakończeniu pracy nad "Żyje się tylko dwa razy" (1967) Sean Connery wypowiedział wielokrotnie cytowane potem zdanie: "Następnego Bonda nakręcę tylko za całe złoto Fortu Knox". Zmęczony rolą brytyjskiego superagenta z ulgą zaangażował się w inne projekty. Jednak po nieudanym występie George'a Lazenby'ego w kolejnym filmie bondowskiego cyklu, producenci zdołali namówić Szkota na jednorazowy powrót. Zrealizowane w 1971 roku "Diamenty są wieczne" przywróciły kinowemu serialowi dawną rangę. Utrzymuje się ona zresztą do dziś, również dzięki niezwykle starannemu doborowi kolejnych odtwórców postaci Bonda. "Diamenty..." nie były wszakże definitywnym pożegnaniem Connery'ego z rolą agenta wszech czasów. Dał się skusić jeszcze raz. W 1983 roku, mając już 53 lata, wystąpił w filmie "Nigdy nie mów nigdy", jednym z dwu tzw. nieoficjalnych "Bondów" (drugim jest "Casino Royale" z 1967 roku z Davidem Nivenem w głównej roli). Obraz wyprodukował Jack Schwartzman, podczas gdy oficjalna seria od lat powstaje za pieniądze duetu Broccoli/Saltzman. Kluczowe role obsadzono wielkimi gwiazdami (Klaus Maria Brandauer, Max von Sydow, Kim Basinger, Edward Fox), reżyserii podjął się Irvin Kershner, będący wówczas "na topie" po sukcesie "Imperium kontratakuje" (1980). Pikanterii całej sprawie dodawał fakt, że również w 1983 roku odbyła się premiera kolejnego oficjalnego "Bonda" - "Ośmiorniczki". "Nigdy nie mów nigdy" miał więc stanowić swego rodzaju konkurencję. Z rywalizacji zwycięsko wyszedł film z Rogerem Moore'em, ale come back Connery'ego również cieszył się popularnością i przychylnością krytyki. Na niekorzyść "Nigdy nie mów nigdy" być może przemawiał fakt, że była to po prostu nowa wersja "Operacji Piorun", czyli "Bonda" nr 4. Poza tym w filmie jest wszystko, do czego przywykli wielbiciele cyklu: widowiskowe, emocjonujące sceny (Bond walczy z elektronicznie zaprogramowanymi rekinami); piękne kobiety (Kim Basinger i Barbara Carrera); egzotyczne krajobrazy (wyspy Bahama, północna Afryka); powiew wielkiego świata (Monte Carlo); futurystyczne gadżety oraz - jakżeby inaczej - słynne odzywki Bonda. M, przekonany, że metody pracy Jamesa Bonda przestały się sprawdzać, postanawia wysłać go do specjalnego sanatorium dla podratowania zdrowia. W ośrodku uwagę komandora zwraca dziwne traktowanie jednego z pacjentów, nazwiskiem Jack Petachi. Niebawem Petachi ginie, zlikwidowany przez tajemniczą organizację, która wcześniej wykorzystała go do wykradzenia dwóch uzbrojonych pocisków Cruise. Wkrótce okazuje się, że za kradzieżą stoi Blofeld, dawny przeciwnik Bonda. W zamian za zwrot rakiet domaga się on sporego okupu, który ma być dostarczony w ciągu siedmiu dni. M, chcąc nie chcąc, nakazuje agentowi 007 powrót do czynnej służby. Bond, nie zwlekając, wkracza do akcji. (NEVER SAY NEVER AGAIN) Film sensacyjny, 128 min, Wielka Brytania/USA 1983 Reżyseria: Irvin Kershner Scenariusz: Kevin McClory, Jack Whittingham, Lorenzo Semple Zdjęcia: Douglas Slocombe Muzyka: Michel Legrand Aktorzy: Sean Connery, Klaus Maria Brandauer, Max von Sydow, Barbara Carrera, Kim Basinger, Bernie Casey, Alec McCowen, Edward Fox, Pamela Salem, Rowan Atkinson, Valerie Leon, Milow Kirek, Pat Roach, Anthony Sharp, Prunella Gee, Gavan O'Herlihy, Ronald Pickup i inni 01:25 KINO NOCNE - ZIEMIA OBIECANA Dramat, 162 min, Polska, 1974 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda Zdjęcia: Witold Sobociński, Edward Kłosiński, Wacław Dybowski Aktorzy: Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Bożena Dykiel, Piotr Fronczewski, Stanisław Igar, Kalina Jędrusik, Lidia Korsakówna, Kazimierz Opaliński, Franciszek Pieczka, Wojciech Siemion, Andrzej Szalawski, Danuta Wodyńska, Zbigniew Zapasiewicz, Jerzy Zelnik Adaptacja powieści Władysława Reymonta była ogromnym przedsięwzięciem produkcyjnym i została zrealizowana w rekordowym tempie 77 dni zdjęciowych. Zdjęcia kręcono w kilkudziesięciu miejscach w Łodzi, pobliskich miasteczkach i na Śląsku, gdzie zachowały się fragmenty XIX-wiecznej zabudowy. Pod koniec XVIII wieku Łódź była małą wioską liczącą niespełna dwustu mieszkańców. W połowie następnego stulecia było ich już 20 tysięcy, pod koniec XIX wieku zaś aż trzysta tysięcy. Tak gwałtowny rozwój miasta jest trudny do wyobrażenia nawet dziś. Z całego kraju - z miasteczek, wiosek, ciągnęły do Łodzi tysiące ludzi w poszukiwaniu pracy, zarobku i lepszego życia. Na tej "ziemi obiecanej" nieliczni, na nadludzkiej pracy tłumów, zbijali majątki. Takie były początki kapitalistycznych przemian na ziemiach polskich, które doprowadziły do powstania przemysłu i robotniczych społeczności miejskich. Powieść Władysława Reymonta niezwykle obrazowo i barwnie oddaje dynamiczne i burzliwe przemiany społeczne towarzyszące gwałtownemu rozwojowi Łodzi. "Ziemia obiecana" to historia kariery trzech zaprzyjaźnionych przemysłowców. Karol Borowiecki - Polak, syn ziemianina, Moryc Welt - Żyd i Niemiec Maks Baum decydują się założyć w Łodzi fabrykę włókienniczą. Walczą o jej budowę i egzystencję, pokonują piętrzące się trudności. Karol musi sprzedać rodzinny majątek. Nieubezpieczona fabryka zostaje spalona na polecenie innego przemysłowca, którego żona miała romans z Borowieckim. Po tym Karol decyduje się zerwać z narzeczoną Anką i wziąć ślub z córką niemieckiego fabrykanta, milionera. Za cenę rezygnacji ze swych ideałów i miłości zostaje wielkim łódzkim kapitalistą. "Ziemia obiecana" obsypana została nagrodami na festiwalach filmowych w Gdańsku, Chicago, Moskwie, Valladolid, Kartagenie i Łagowie, w roku 1975 otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia, w roku 1976 - nominację do Oscara. 05:10 TAMTE LATA, TAMTE DNI - EWA BŁASZCZYK Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuc - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Spotykamy się w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem do swojego wnętrza zaprosi nas Ewa Błaszczyk, która opowie o swojej drodze do aktorstwa. Dowiemy się, co dzięki niemu zyskała i co dzięki grze na scenie udało się jej w sobie przełamać.