TVP Kultura Piątek, 08.03.2024 Zmiany z dnia 21.02.2024 w stosunku do raportu z dnia 14.02.2024 (dodano pozycję programową) 08:20 PRZECZAROWANIE. MAŁGORZATA MIRGA - TAS Reportaż, 29 min, Polska, 2022 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska Zdjęcia: Magda Seweryn Filmowy zapis procesu powstawania monumentalnej pracy Przeczarowując świat, Małgorzaty Mirgi - Tas do Pawilonu Polskiego. Uchwycenie celebracji ważnego momentu, kiedy to po raz pierwszy w 120 - letniej historii weneckiego Biennale, najbardziej prestiżowej imprezy w świecie sztuki, romska artystka prezentuje swoje dzieła w pawilonie narodowym. Wystawa Przeczarowując świat to manifest artystki na temat romskiej tożsamości i sztuki, która czerpie inspiracje z renesansowych, astrologicznych fresków z Palazzo Schifanoia w Ferrarze. Pawilon Polski w Wenecji zamienił się w pałac obrazów, wypełniła go instalacja z dwunastu wielkoformatowych tkanin, odpowiadająca dwunastu miesiącom kalendarza. (dodano pozycję programową) 12:10 SŁOWOBRANIE Magazyn, 24 min, Polska, 2023 Gośćmi Katarzyny Sanockiej i Krzysztofa Grzybowskiego są: Antoni Libera, autor opowiadań i krótkich tekstów prozą zebranych w najnowszej książce p.t. "Najlepiej się nie urodzić" - porusza fundamentalne kwestie ludzkiego losu; oraz Piotr Lipiński autor reportażu pt. "Wasilewska. Czarno - biała", przedstawia drogę Wasilewskiej, aż po apogeum zdrady, kiedy po ataku ZSRR na Polskę w 1939 r. została deputowaną sowieckiej Rady Najwyższej - to studium bezwzględnej i okrutnej postaci, i próba odpowiedzi na pytanie, co kierowało jej wyborami, by służyć stalinowskiemu reżimowi? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 13:45 DO WIDZENIA, DO JUTRA Film obyczajowy, 82 min, Polska, 1960 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Zbigniew Cybulski, Bogumił Kobiela, Wilhelm Mach Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Krzysztof Komeda Aktorzy: Zbigniew Cybulski, Teresa Tuszyńska, Grażyna Muszyńska, Barbara Baranowska, Włodzimierz Bielicki, Jacek Fedorowicz, Roman Polański, Eleonora Kałużyńska, Romuald Freyer, Tadeusz Wojtych, Tadeusz Chyła, Krzysztof Komeda, Władysław Kowalski, Adam Pawlikowski, Mieczysław Waśkowski, Debiut reżyserski Janusza Morgensterna, uhonorowany I nagrodą za reżyserię na MFF w Stratford w 1961 r. i nagrodą Srebrnego Bumerangu za zdjęcia na festiwalu w Melbourne w 1962 r. Scenariusz napisał, wspólnie z Bogumiłem Kobielą i Wilhelmem Machem, Zbigniew Cybulski, zarazem odtwórca głównej roli, współzałożyciel, reżyser i aktor gdańskiego kabaretu studenckiego Bim-Bom. Tło wydarzeń, o których opowiada film, jest autentycznym tłem fragmentu jego życiorysu. Autentyczna jest także postać Marguerite, choć naprawdę nazywała się Francoise Bourbon. Była córką francuskiego konsula, który przebywał w Polsce w latach 1956-60. Dziewczyna miała wówczas 16 lat i uczyła się w wiedeńskim liceum, które było najbliższą szkołą z językiem francuskim. W Polsce spędzała właściwie tylko wakacje i święta. Uwielbiała atmosferę Bim-Bomu, poznała wielu młodych ludzi związanych z tym kabaretem. W filmie zakochuje się w niej pewien student, Jacek, trochę romantyk i artysta. Jego życiową dewizą jest "marzenie, które stanowi motor działania". Obiektem jego marzeń staje się właśnie Marguerite, urocza, niedosiężna córka konsula, która już jutro wyjeżdża z Polski. Młodzi chcą więc spędzić ze sobą kilka ostatnich godzin. W tę prostą i banalną historię romantycznej przygody autorzy filmu wplatają sceny realizowane w autentycznych gdańskich piwnicach studenckich, z udziałem twórców i aktorów teatrzyków Bim-Bom i Co To, próbując w ten sposób utrwalić niepowtarzalne zjawisko, jakimi były one w drugiej połowie lat 50. Pragnęli oddać ich nastrój, urodę i przesłanie, a tym samym wyrazić stan ducha, tęsknoty i urazy ówczesnej młodej inteligencji. Nerwowa gra Zbyszka Cybulskiego oddaje to wszystko, co ukrywa się w cieniu, poza wypowiadanymi słowami, lecz jest obecne w życiu: niezgoda na nietrwałość uczuć, na świat, w którym nie ma miejsca dla romantyzmu, na szczęście ulotne jak chwila. W warstwie formalnej epizody z życia studenckich kabaretów rozbijały główny wątek akcji, nadając całości styl luźnej narracji, charakterystycznej dla torującej sobie dopiero drogę francuskiej "nowej fali". "Do widzenia, do jutra" było zwiastunem, jednym z pierwszych refleksów tego zjawiska na polskim gruncie. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 16:30 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - PIETER BRUEGHEL Magazyn, 6 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks Wykonawcy: Kama Guzik O tym, jak różnorodne dzieła znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, dowiemy się z siódmego sezonu cyklu "Którędy po sztukę". Kazanie Św. Jana Chrzciciela z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie to obraz Pietera Bruegela Młodszego z początku XVII wieku. Pochodzący ze słynnej malarskiej dynastii artysta z sukcesem wykorzystywał popularność obrazów swojego ojca: w odpowiedzi na duże zainteresowanie kopiował jego tematy i najsłynniejsze płótna. Podobnie jest w przypadku tego obrazu. Pierwowzór do niego, który dziś znajduje się w Narodowym Muzeum w Budapeszcie, stworzył sławny ojciec. Ta biblijna, pełna alegorii scena była tak naprawdę manifestem politycznym, krytyką rządzących Niderlandami Habsburgów. Między innymi o tym aspekcie obrazu opowie Kama Guzik.