TVP Kultura Wtorek, 12.03.2024 09:05 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 5/24 Serial sensacyjny, wojenny TVP, 58 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Janusz Bukowski, Miłogost Reczek, Maciej Kozłowski, Maciej Orłoś, Włodzimierz Maciudziński, Dariusz Siatkowski, Janusz Sadowski, Andrzej Mrozek, Stanisław Jaskułka, Grażyna Walasek, Marian Glinka, Zbigniew Buczkowski, Tadeusz Somogi Berlin 1923 rok - Franek Relke zostaje koordynatorem przygotowań do uruchomienia w Polsce placówek niemieckiego wywiadu. Wyjeżdża do Gdańska i uruchamia oddział w gmachu miejscowej policji. Szefem mianuje radcę Wettera, który od razu zdobywa wiele materiałów obciążających w oczach polskich władz porucznika Konrada Piątkowskiego. Wykorzystując jego skłonność do hazardu i alkoholu, szantażuje go i zmusza do zostania płatnym niemieckim informatorem. Chełmno 1923 rok - Czarek Adamski ulega namowom majora i angażuje się w pracę polskiego kontrwywiadu. Argumentem, który pomógł Czarkowi w podjęciu decyzji, jest wiadomość o pracy Franka w niemieckim wywiadzie. Pierwszym zadaniem Adamskiego jest rozszyfrowanie anonimowego informatora, którym jest prowokator pracujący przy sprawie Konrada. 10:15 KRÓLOWIE SŁOŃCA (KINGS OF THE SUN) Film przygodowy, historyczny, 104 min, USA 1963 Reżyseria: J. Lee Thompson Scenariusz: Elliott Arnold, James R. Webb Aktorzy: Yul Brynner, George Chakiris, Shirley Ann Field, Richard Basehart, Brad Dexter, Barry Morse, Armando Silvestre, Leo Gordon I inni Przygodowo - kostiumowa superprodukcja z początku lat 60. warta zobaczenia choćby po to, aby przekonać się, jak bardzo w ciągu ostatniego półwiecza zmieniła się technika filmowa. W dobie zapierających dech efektów komputerowych, dzięki którym na ekranie można wyczarować praktycznie wszystko, dzieło J. Lee Thompsona budzi nostalgię i życzliwy uśmiech. Przez wieki Majowie tworzyli wspaniałą cywilizację, której ślady przetrwały do dziś. Nie znając żelaza, koła i koni, budowali wielkie miasta i wznosili potężne piramidy. Opracowali mapę nieba, system zapisu matematycznego bardziej zaawansowany od rzymskiego i kalendarz równie dokładny jak stosowany obecnie. Ich bogowie byli jednak wyjątkowo okrutni i domagali się ofiar z ludzi. Niestety, po stuleciach istnienia, ich miasta zostały nagle zaatakowane przez przybyszów posługujących się żelaznymi mieczami. Wobec naporu wroga Majowie ginęli masowo. Jako ostatnie pod ciosami wojowników okrutnego Hunaca Ceela pada miasto Chichen Itza, którego stary król Balam ginie w czasie walk. Jego miejsce zajmuje młody książę Balam. Za namową kapłanów książę i grupka jego poddanych ucieka z miasta. Postanawiają dotrzeć nad brzeg morza, a stamtąd popłynąć do nowego lądu, o którym stary władca opowiadał kiedyś synowi. Majowie poprzysięgają sobie jednak, że gdy odzyskają siły, uderzą na Hunaca i odbiją swoje ziemie. Po dziesięciu dniach wędrówki docierają nad morze. Ale początkowo rybacy z wioski nie chcą oddać przybyszom swoich łodzi ani też płynąć z nimi. Przywódca wioski nie wierzy w opowieści o krwawym Hunacu. Młody władca przekonuje go jednak, że wróg nie oszczędzi nikogo. Lepsza więc niepewna tułaczka niż pewna śmierć. Obiecuje też, że jeśli szczęśliwie dotrą do celu, poślubi córkę przywódcy wioski, piękną Ixchel. W ostatniej chwili rybakom udaje się załadować na łodzie niezbędny dobytek oraz zapasy jedzenia i umknąć przed wojskami Hunaca. Strzały wroga dosięgają jednak ojca Ixchel. Wielodniowa przeprawa przez morze kończy się sukcesem. Majowie przybijają do nowego lądu. Zgodnie z obietnicą Balam chce natychmiast poślubić Ixchel, ale dziewczyna zwalnia go z przysięgi złożonej pod przymusem. Pragnie, by król ożenił się z nią z miłości. Ale młody władca nie ma wprawy w okazywaniu uczuć. Jest przekonany, że Ixchel po prostu go nie chce. Majowie przystępują do budowy domów, kopią kanały, które nawodnią ich pola, zaczynają nawet wznosić piramidę. Miejscowi Indianie nieufnie traktują przybyszów. Ich wódz, Czarny Orzeł, udaje się na przeszpiegi. Niestety, zostaje ranny w potyczce z Balamem i uwięziony. Decyzją arcykapłana ma być złożony w ofierze. Wcześniej jednak musi odzyskać siły. Doglądająca go Ixchel zakochuje się w nim z wzajemnością. Nie ma jednak odwagi wyjawić mu, co go czeka. W przeddzień uroczystego złożenia ofiary arcykapłan informuje Czarnego Orła, że nazajutrz zginie. Indianin czuje się zdradzony i oszukany przez Ixchel, ale idzie na śmierć z podniesioną głową. W ostatniej chwili Balam, który zawsze był przeciwny krwawym ofiarom z ludzi, darowuje mu życie i zwraca wolność. Oba ludy zaprzyjaźniają się i odtąd żyją razem w pokoju, ucząc się wzajemnie od siebie. Balam i Czarny Orzeł nadal kochają jednak tę samą kobietę. Rywalizacja między nimi narasta. Wreszcie Indianin, chcąc uniknąć otwartego konfliktu, postanawia odejść ze swym ludem. Ale nieoczekiwanie na horyzoncie pojawiają się statki Hunaca Ceela. 12:15 WĘDROWIEC POLSKI - WARMIA Cykl reportaży, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Krzysztof Koehler, Agnieszka Żmijewska Prowadzący: Krzysztof Koehler W tym odcinku udajemy się z "Wędrowcem Polskim" na Warmię. Odwiedzamy Zamek Biskupów Warmińskich, spotykamy się z hodowcą owiec świętego Jakuba. Dowiadujemy się, co było obowiązkowym elementem odzieży kobiety zamężnej. Docieramy do Stoczka Warmińskiego. Niewiele osób pamięta, że kiedy aresztowano kardynała Stefana Wyszyńskiego, najpierw wysłano go na ówczesne absolutne odludzie, czyli do Stoczka Warmińskiego. Przewieziono go tu w styczniu 1953 roku. Na końcu spotykamy się z panem Marcinem Wakarem, pisarzem, autorem komiksów pisanych w gwarze warmińskiej. 12:55 NIEŚMIERTELNY VERMEER (VERMEER, BEYOND TIME) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2016 Reżyseria: Guillaume Cottet, Jean - Pierre Cottet Scenariusz: Jean - Pierre Cottet Dokument przedstawia sylwetkę holenderskiego malarza epoki baroku, Jana Vermeera. Artysta malował głównie sceny rodzajowe, także historyczne i inspirowane motywami religijnymi. Dążył do maksymalnego uproszczenia przestrzeni na swoich obrazach, a jego prace cechuje powtarzalność tych samych motywów: gry kolorów, światła, przedstawienia perspektywy. Widz wyczuwa spokój wewnętrzny i harmonię malowanych przez niego postaci i miejsc. Najbardziej znane jego dzieła to "Dziewczyna z perłą", "Mleczarka", "Dziewczyna czytająca list", "Przerwana lekcja muzyki", "Koronczarka" czy "Widok Delftu". Zapomniany na niemal dwa stulecia, został odkryty dopiero w połowie XIX wieku. 14:00 EROICA Dramat wojenny, 80 min, Polska, 1957 Reżyseria: Andrzej Munk Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Wójcik Muzyka: Jan Krenz Aktorzy: Edward Dziewoński, Barbara Połomska, Ignacy Machowski, Kazimierz Opaliński, Leon Niemczyk, Mariusz Dmochowski, Roman Kłosowski, Bogumił Kobiela, Józef Kostecki, Tadeusz Łomnicki, Józef Nowak, Wojciech Siemion Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Na VIII MFF w Mar del Plata w 1959 r. "Eroica" otrzymała III Nagrodę (za najlepszy film, najlepszy scenariusz i nagrodę FIPRESCI), a wcześniej, w 1958 r. "Syrenę Warszawską" Polskiej Kroniki Filmowej. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Nowela I: SCHERZO ALLA POLACCA, Nowela II: OSTINATO - LUGUBRE Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku, który przypadkowo wciągnięty w powstanie warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Gdy wybucha powstanie, Dzidziuś Górkiewicz w popłochu opuszcza stolicę. Jest dobrze zarabiającym handlarzem i nie ma ochoty ginąć. Dociera do żony w Zalesiu. Żona Dzidziusia roztacza przed nim perspektywy spokojnego życia. Tymczasem Górkiewicz ruszony porywem patriotyzmu w ostatniej chwili postanawia wrócić do walczącej Warszawy. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. Do legendy urasta tu ucieczka por. Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, że cały czas jest on w obozie - ukryty w przewodzie wentylacyjnym. Mimo starań i opieki kolegów bohater umiera - z zimna i samotności. A wszystko po to, by zachować legendę, która podtrzymywała na duchu wszystkich stłoczonych w obozie żołnierzy. "Eroica" to nie pierwszy przykład współpracy scenarzysty Jerzego Stefana Stawińskiego i reżysera Andrzeja Munka. Wcześniej zrealizowali film "Człowiek na torach". Po wielu samodzielnych sukcesach - Stawiński jest m.in autorem scenariusza do filmu "Kanał", a Munk zdobył wiele nagród w dziedzinie filmu dokumentalnego - ich drogi spotkały się w "Eroice". W filmie tym swoją uwagę skupili na temacie bohaterstwa. W obu nowelach przedstawili bohaterstwo, które właściwie nie przyniosło żadnego konkretnego sukcesu, ale od niego ważniejsze dla autorów stały się pobudki psychiczne kierujące postępowaniem ludzi w trudnych momentach. W ten sposób przedstawili różnorodność charakterów, bogactwo ludzkich typów - studium psychologiczne bohaterów. Film prawie całkowicie zrealizowany został w plenerach, głównie w Warszawie, w Bukowinie i na Śląsku. Jest to także pierwszy polski film szerokoekranowy. 15:35 FELIKS NETZ I SZTUKA SŁOWA Film dokumentalny, 58 min, Polska, 2022 Reżyseria: Beata Netz Scenariusz: Beata Netz, Mieczysław Chudzik Zdjęcia: Mieczysław Chudzik Film przybliża postać i twórczość tłumacza, historyka literatury i poety Feliksa Netza. Bohater filmu urodził się w 1939 roku we wsi Kretki, zmarł w 2015 roku w Katowicach. Feliks Netz debiutował w 1957 roku wierszami "Daleka" oraz "Imię", opublikowanymi na łamach tygodnika "Poglądy". Po zdaniu matury w 1958 roku przez blisko rok pracował w kopalni Katowice, po czym podjął studia polonistyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej (WSP) w Katowicach. W 1962 - 84 współpracował stale z "Poglądami", jako autor wierszy, tłumaczeń oraz recenzji. W 1963 roku ogłosił w "Tygodniku Kulturalnym" pierwsze opowiadania pt. "Portrety rodzinne: Dziedzictwo i Ballada o stryjku Sylwestrze". W 1965 - 71 pracował w Redakcji Literackiej Polskiego Radia w Katowicach. W 1968 roku uzyskał magisterium na Uniwersytecie Śląskim. W tymże roku został członkiem PZPR i SDP (do 1982). W 1969 - 95 należał do ZLP. W 1972 - 81 pracował w tygodniku "Panorama", pełniąc kolejno funkcje kierownika działu kultury (1973 - 78), zastępcy redaktora naczelnego (1978 - 80), redaktora naczelnego pisma (1980 - 81); ogłaszał tu liczne wywiady, tłumaczenia, recenzje filmowe i książkowe, felietony, m.in. w 1981 cykl pt. "Pod poprzeczką". Zamieszczał też artykuły, felietony, recenzje filmowe i przekłady m.in. w miesięczniku "Warmia i Mazury" (1973 - 78), "Kalendarzu Młodych" (1976 - 80), "Wieczorze", "Życiu Literackim" (1976 - 80), "Kronice Bielska - Białej". Był kierownikiem literackim zespołu filmowego "Silesia" (1973 - 75). Kontynuował współpracę z radiem, jako autor i adaptator wielu słuchowisk. Od 1977 roku publikował przekłady z literatury węgierskiej, od 1996 roku przede wszystkim tłumaczenia prozy Sandora Marai. W 1981 roku został członkiem Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich. Niezweryfikowany w stanie wojennym jako dziennikarz, pracował przez trzy lata jako nauczyciel węgierskiego w X Liceum Ogólnokształcącym w Katowicach. W 1983 - 90 ogłaszał w tygodniku "Tak i Nie", w którym kierował działem literackim, liczne recenzje filmowe. Od września 1985 do lutego 1986 przebywał w Budapeszcie na stypendium węgierskiego i polskiego Ministerstwa Kultury. W 1987 roku otrzymał za przekłady poezji nagrodę "Pegaza", przyznawaną przez Klub Studentów Wybrzeża "Żak". W 1990 - 99 pracował ponownie w Rozgłośni Polskiego Radia w Katowicach. W 1992 roku został członkiem Górnośląskiego Towarzystwa Literackiego. W 1995 roku wszedł w skład redakcji miesięcznika społeczno - kulturalnego "Śląsk" i do 2014 pełnił funkcję zastępcy redaktora naczelnego, w 2014 - 15 kierował działem poezji i prozy; ogłaszał tu liczne artykuły, tłumaczenia, recenzje książkowe i filmowe. W 1997 roku otrzymał Honorowe Obywatelstwo m. Lubań. W 2007 - 14 współpracował z dwumiesięcznikiem "Topos". Odznaczony m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2005). W 2017 roku w domu Feliksa Netza został otwarty Salon Polsko - Węgierski jego imienia, będący miejscem kontaktów literackich, artystycznych i naukowych twórców polskich i węgierskich. O postaci Feliksa Netza w filmie opowiadają przyjaciele pisarza, krytycy literaccy, badacze literatury. 16:50 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 6/24 Serial sensacyjny, wojenny, 58 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Janusz Bukowski, Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Włodzimierz Adamski, Janusz Sadowski, Andrzej Szczytko, Grażyna Walasek, Piotr Grabowski, Dariusz Siatkowski, Miłogost Reczek, Tadeusz Somogi, Andrzej Szejnach, Marian Glinka Współpracownik polskiego wywiadu w gdańskiej policji niemieckiej, Hubert, ujawnia Czarkowi istnienie przecieku w sztabie WP. Radca Wetter, jego zastępca Voraczek i wysłannik berlińskiej centrali, porucznik Relke, w komórce Abwehry w Gdańsku czekają na tajny dokument ze sztabu WP. Jego cenę ustalono z polskim oficerem na 10 tys. dolarów. Dowodem prawdomówności Huberta jest kopia jednego z dawnych dokumentów sztabu WP, rozesłanych do jednostek. W którejś z nich zaginął? Tropy wiodą do jednostki w Chełmnie. Dowodzi nią por. Sarna, wśród oficerów jest por. Konrad. Czarek i Sarna zastawiają pułapkę. Aresztowany Konrad usiłuje popełnić samobójstwo. Jego nieświadomym wspólnikiem okazuje się porucznik Rubanek. Zdezorientowana niestawieniem się Konrada na spotkanie Abwehra szuka przecieku w komórce gdańskiej. 20:00 TEATR TELEWIZJI - LEKKOMYŚLNA SIOSTRA Spektakl teatralny, 80 min, Polska, 2011 Autor: Włodzimierz Perzyński Reżyseria: Agnieszka Glińska Muzyka: Maciej Małecki Zdjęcia: Wojciech Staroń Aktorzy: Krzysztof Stelmaszyk (Henryk Topolski), Ewa Konstancja Bułhak (Helena, żona Henryka), Agnieszka Glińska (Maria, żona Władysława), Łukasz Lewandowski (Władysław), Wiesława Niemyska (Gosposia), Patrycja Soliman (Ada, kuzynka Topolskich), Paweł Paprocki (Janek Topolski), Piotr Grabowski (Olszewski) Lata 30. XX wieku. W spokoju i dostatku płynie życie państwa Topolskich. Mieszkają w eleganckim domu ze służbą, utrzymanym w stylu art deco. Mąż, Henryk, jest przemysłowcem, całkowicie pochłoniętym interesami, które ostatnio jednak idą jakoś gorzej. Żona, Helena, to typowa pani mieszczańskiego domu. Sen z powiek spędza rodzinie młodszy brat Topolskiego, lekkoduch Janek, a zwłaszcza jego długi. Na domiar złego zamożni Radosławcy właśnie odrzucili jego prośbę o rękę ich córki. Życie rodziny burzy jeszcze bardziej nagłe pojawienie się w Warszawie siostry Topolskiego, Mani. Przed czterema laty, w atmosferze skandalu, opuściła męża i dziecko, wyjeżdżając z bogatym kochankiem do Wiednia. Taki postępek - sprzeczny z ich mieszczańską moralnością - spowodował, że rodzina wyrzekła się jej. Mani przypisuje się wszystkie rodzinne niepowodzenia i kłopoty, nawet odrzucenie oświadczyn Janka przez rodziców bogatej panny, której posag umożliwiłby mu spłacenie wszystkich długów. Helena Topolska to osoba o podwójnej moralności. Potępia postępowanie Mani i jej rzekome wybujałe życie erotyczne, a tak naprawdę sama nie jest lepsza. Przestrzeganie surowych zasad już nie przeszkadza jej w romansie z salonowym gogusiem, Olszewskim, który wpada do niej, przymila się i wyciąga pieniądze. Mania, owa lekkomyślna siostra, nie znalazła zaspokojenia swoich tęsknot w wiedeńskiej eskapadzie. Wracając do rodzinnego miasta, chce się zmienić, postanawia zacząć nowe życie. Władysław, porzucony mąż Mani, jest gotów jej wybaczyć za cenę powrotu do małżeńskich obowiązków. Zgadza się też, by jak najszybciej zobaczyła się z ich synem. Ona jednak zdecydowanie go odrzuca, mówiąc, że nigdy go nie kochała i nigdy nie pokocha, choć on dla niej zrobiłby wszystko i żyje tylko dla niej. Rodzina nie kryje swej niechęci do Mani i obawiając się kolejnego skandalu, nie chce słyszeć o jej pobycie w ich domu. Kobieta wraca więc do Wiednia, a niedługo po jej wyjeździe Topolscy słyszą w radiu wiadomość, która elektryzuje wszystkich. Hrabia - kochanek Mani - zmarł nagle na atak apoplektyczny. Jeszcze bardziej wstrząsa nimi kolejna wieść, że zapisał jej cały swój majątek - pół miliona. W rodzinie Topolskich wrze. Helena nie kryje oburzenia, zżera ją zazdrość. Jak można było zostawić spadek "takiej" kobiecie? Tyle krzywdy wyrządziła rodzinie, naraziła na wstyd i plotki, a teraz będzie sobie żyła w dobrobycie - pała nienawiścią pani Topolska. Przedstawienie, którego premiera odbyła się w Teatrze Narodowym w Warszawie w 2009 roku, zostało przyjęte z ogromnym aplauzem zarówno przez widzów, jak i krytykę. Ewa Konstancja Bułhak za rolę Heleny Topolskiej została nominowana do Feliksa Warszawskiego 2009 w kategorii najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca. Agnieszka Glińska, która rolą Mani powróciła do aktorstwa teatralnego, za reżyserię otrzymała Nagrodę im. Cypriana Norwida (2009) w dziedzinie Teatr. 23:25 DON GILLIAM I OLBRZYMY (HE DREAMS OF GIANTS) Film dokumentalny, 83 min, Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: Keith Fulton, Lou Pepe Dokument przedstawia historię zmagań Terry'ego Gilliama z przeniesieniem przygód Don Kichota na ekran. 01:05 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - CZŁOWIEK ZE ZŁOTYM PISTOLETEM (MAN WITH THE GOLDEN GUN) Film sensacyjny, 120 min, Wielka Brytania 1974 Reżyseria: Guy Hamilton Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Richard Maibaum, Tom Mankiewicz Zdjęcia: Ted Moore, Oswald Morris Muzyka: John Barry Aktorzy: Roger Moore, Christopher Lee, Britt Ekland, Maud Adams, Herve Villechaize, Clifton James, Soon Taik, Richard Loo i inni Drugi film z "bondowskiego" cyklu z udziałem Rogera Moore'a, następcy Seana Connery. Tym razem partneruje mu pochodząca ze Szwecji blond piękność Britt Ekland, swego czasu jedna z czterech żon Petera Sellersa, znana m. in. z filmów "Pogoń za lisem", "Weekend w Palm Springs" czy "Klub upiorów". Kolejną ofiarą słynnego płatnego mordercy Scaramangi, zwanego też "Człowiekiem ze złotym pistoletem", ma być brytyjski agent James Bond. Złota kula, bo takich tylko używa Scaramanga, przesłana na jego nazwisko do londyńskiej siedziby tajnych służb Jej Królewskiej Mości, nie pozostawia co do tego żadnych wątpliwości. Zamiast uciekać przed swym prześladowcą, Bond postanawia wyjść naprzeciw niebezpieczeństwu. Udaje się śladem Scaramangi najpierw do Bejrutu, potem do Macao i Hongkongu. W Hongkongu spotyka się ze swoją asystentką Mary Goodnight i poznaje piękną kochankę Scaramangi, Andreę. W nocnym klubie, gdzie miał nadzieję spotkać tajemniczego mordercę, którego twarzy nigdy dotąd nie widział, Bond jest świadkiem kolejnego morderstwa Scaramangi. Jego ofiarą pada brytyjski uczony Gibson, specjalista w dziedzinie wykorzystywania energii słonecznej, twórca rewolucyjnego urządzenia o nazwie solex, którego zastosowanie położyłoby ostatecznie kres światowemu kryzysowi energetycznemu. Kłopot jednak w tym, że solex przepadł bez śladu. 03:20 MROCZNE OBLICZE HOLLYWOOD S.I - ODC. 2 "ZDOBYWCA" (THE DARK SIDE OF HOLLYWOOD - "THE CONQUEROR" EP. 2) Serial dokumentalny, 52 min, Francja, 2020 Reżyseria: Claudia Collao Scenariusz: Claudia Collao Muzyka: Guillaume Tunzini Są filmy, które osiągają status kultowych. Zdarzają się też takie, które stają się największymi porażkami kasowymi, a później również osiągają status kultowych. Niektóre filmy nigdy nie zostały ukończone lub są nadmiernie skrócone, ale z perspektywy czasu uznawane są za świetne. Claudia Collao w swojej czteroczęściowej serii "Mroczne oblicze Hollywood" przygląda się kilku filmom cenionym dziś, ale ponoszącym kasową klęskę w momencie premiery lub zrealizowanym w formie zupełnie nieodpowiadającej wizji ich twórców. Druga część opowiada o "Zdobywcy" w reżyserii Dicka Powella, filmie, który ze względu na znaczące błędy obsadowe i zły scenariusz z góry skazany był na porażkę. Producent Howard Hawks zatrudnił do głównych ról aktorów westernowych i kostiumowych, w tym Johna Wayne’a do głównej roli Czyngis-chana. Film był kręcony w plenerach stanu Utah rok po próbach jądrowych i wielu jego twórców zachorowało na raka w wyniku ekspozycji na pył radioaktywny. Pozostałe odcinki serii to "Chciwość" Ericha von Stroheima, "Kleopatra" Josepha L. Mankiewicza i "Wrota niebios" Michaela Cimino.