TV Polonia Niedziela, 17.03.2024 06:00 ZRUJNOWANI ODBUDOWANI Magazyn, 23 min, Polska, 2024 Scenariusz: Karol Gnat Prowadzący: Karol Gnat Magazyn religijny prezentujący świadectwa mężczyzn - mężów, ojców i synów, doświadczonych przez różne kryzysowe sytuacje i życiowe trudności. W programie opowiadają o swoich radykalnych przemianach. To świadectwo działania Ducha Świętego w życiu każdego człowieka, który otworzy się na Jego działanie. Symboliczna scenografia - ruiny starego kościoła - ukazują proces odbudowy Kościoła i wspólnoty, w której żyje bohater. Karol Gnat, w sposób dociekliwy, ale jednocześnie taktowny, będzie pogłębiał historię życia bohatera danego odcinka. 06:35 CZARNE CHMURY - ODC. 5/10 - CZARNA SAKWA Serial przygodowy, historyczny, 46 min, Polska, 1973 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Ryszard Pietruski Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Leonard Pietraszak, Ryszard Pietruski, Edmund Fetting, Stanisław Niwiński, Tadeusz Białoszczyński, Anna Seniuk, Janusz Zakrzeński, Jerzy Zelnik, Mariusz Dmochowski, Józef Nalberczak, Bronisław Pawlik, Elżbieta Starostecka Rajtarzy kapitana Knothego dopadają zbiegów w karczmie, gdzie pułkownik i jego wachmistrz szukali schronienia. Wywiązuje się bójka, Dowgird i Kacper salwują się ucieczką. Knothe, mimo wyraźnego rozkazu namiestnika, aby pułkownika pojmać i doprowadzić żywego, strzela za odpływającymi w łódce i trafia Dowgirda. Jednak radość rajtarów jest przedwczesna. Namiestnik Hollstein wpada w gniew, że żołnierze nie usłuchali jego rozkazu. Nie wie, że Dowgird żyje, choć jest ciężko ranny. Opiekuje się nim miejscowy znachor, pan Krzysztof szybko wraca do zdrowia. Niebawem będzie mógł podjąć przerwaną podróż do stolicy. Kacper wyrusza na poszukiwanie dobrych koni, na drodze znajduje tajemniczą czarną sakwę, którą podróżujący dyliżansem wysłannicy mieli dostarczyć rezydentowi elektorskiemu w Warszawie. Jej zawartość musiała być bardzo cenna, skoro na wieść o utracie sakwy von Hollstein postanawia osobiście jechać do Warszawy i dopilnować odzyskania kompromitujących dokumentów. 11:35 MISJA BRAZYLIA - DUSZPASTERSTWO ULICY Cykl reportaży, 12 min, Polska, 2022 Scenariusz: Paweł Jeż Zdjęcia: Michał Jarosiński Lektor: Grzegorz Szponder Z powodu niedożywienia cierpi około 5 procent Brazylijczyków, czyli ponad 10 milionów mieszkańców tego słonecznego kraju. W parafii księży marianów w Rio de Janeiro z powodzeniem funkcjonuje Duszpasterstwo ulicy. Świeccy zaangażowani w życie parafii, oferują ciepły posiłek dla bezdomnych mieszkańców dzielnicy slumsów. 14:15 CZARNE CHMURY - ODC. 6/10 - INTRYGA Serial przygodowy, historyczny, 51 min, Polska, 1973 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Antoni Guziński, Ryszard Pietruski Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Leonard Pietraszak, Stanisław Niwiński, Ryszard Pietruski, Maciej Rayzacher, Janusz Zakrzeński, Edmund Fetting, Tadeusz Białoszczyński, Anna Seniuk, Jerzy Zelnik, Artur Młodnicki, Mariusz Dmochowski, Józef Nalberczak, Bronisław Pawlik, Mieczysław Stoor, Joanna Kostusiewicz, Elżbieta Starostecka Krzysztof Dowgird jest już w stolicy. Zamierza oddać czarną sakwę hetmanowi Sobieskiemu, lecz nie zastaje go w pałacu. Pułkownik zaczyna realizować swoją misję. Wzywa do udzielenia pomocy ludności Prus, agituje szlachtę na rzecz powrotu do Polski jej dawnego lenna, utraconego w wyniku traktatów welawsko-bydgoskich. Przybyły do stolicy Hollstein również nie traci czasu. Wskutek obmyślonej przez niego intrygi Dowgird zostaje aresztowany przez straż marszałkowską. Następnego dnia ma być wydany rezydentowi elektorskiemu. Hetmana Sobieskiego nie ma w Warszawie, intryganci czują się pewnie. Zrozpaczony Kacper próbuje zebrać szlachtę, aby odbić pułkownika, ale panowie bracia nie zamierzają odstępować wciąż pełnych kielichów. 17:20 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1776* Serial TVP, 44 min, Polska, 2024 Reżyseria: Sylwester Jakimow Scenariusz: Agata Winnicka, Alina Puchała, Marta Michalak Zdjęcia: Piotr Bernat Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Łukasz Garlicki, Olga Cybińska, Aleksandar Milicević, Małgorzata Pieńkowska, Melania Grzesiewicz, Hanna Turnau, Aleksander Bożyk, Rafał Mroczek, Hanna Mikuć, Dominika Kachlik, Katarzyna Cichopek, Marcin Mroczek, Marcin Bosak, Hanna Konarowska - Nowińska, Marcin Zarzeczny Artur wciąż próbuje zbliżyć się do Franki i zaprasza dziewczynę na kolację, ale bez męża. A gdy Ela ostrzega Zduńską, że Nowakowski jest "nieobliczalny" - bo odstawił leki i sięgnął po alkohol - Paweł w końcu interweniuje i każe byłemu przyjacielowi trzymać się od swojej żony z daleka, co o mało nie kończy się ich bójką. Ostatecznie Artur przeprasza jednak Zduńskich za swoje zachowanie i oświadcza, że jest gotów dokończyć projekt ich domu nawet za darmo. Franka z kolei prosi o pomoc Piotra, bo odkrywa, że jest podejrzana o oszustwo, gdyż Iga zameldowała się w hotelu używając skradzionego jej paszportu, po czym uciekła bez zapłacenia rachunku. Lenka zaprasza na Deszczową Grześka - "słynnego" kolegę, którego poznała na obozie i który w końcu zostaje jej chłopakiem. A Maria, Filarska oraz Misiek pomagają nastolatce ukryć przed swoim wybrankiem, że... Lenka kompletnie nie radzi sobie w kuchni. Tymczasem Wiesiek urządza Grześkowi małe przesłuchanie i później zdaje Kindze oraz Piotrkowi szczegółowy raport na temat ich "przyszłego zięcia". A Kamil odkrywa, że Pola po raz pierwszy się zakochała - w Miśku Zduńskim. Gryc przekazuje poza tym Anicie, że Marcin wpadł w końcu na ślad jej matki w Krakowie. Rotkiewicz po śmierci żony i córki kompletnie się załamuje i wciąż pragnie zemsty. A Sylwia, Piotr oraz Kamil próbują go wspierać, ale coraz bardziej się niepokoją jego zachowaniem. 20:20 KOMISARZ ALEX - ODC. 232 (SERIA XIX, ODC. 3) - "PODEJRZANI" Serial kryminalny TVP, 45 min, Polska, 2023 Reżyseria: Monika Jordan-Młodzianowska Scenariusz: Peter Hajek, Paweł Łopaciński, Karolina Frankowska, Peter Moser Aktorzy: Wojciech Czerwiński, Piotr Bondyra, Beata Fido, Janusz Chabior, Zbigniew Lesień, Magdalena Wieczorek, Wiktor Loga-Skarczewski, Zuzanna Pawlukiewicz-Jaworska, Lidia Niewęgłowska, Alan Czapski, Marcin Roykiewicz, Sylwia Juszczak-Krawczyk, Robert Sharif El Gendy, Dorota Krempa Ekipę Wilczaka elektryzuje wiadomość, że Bogna odchodzi z wydziału. Wkrótce przyćmiewa ją inna sprawa. Wilczak staje się głównym podejrzanym w śledztwie dotyczącym zabójstwa. Ofiara to Marek Grzebyk. Jego ciało znaleziono na podmiejskim parkingu. Artur nie dopuszcza Alexa na miejsce oględzin, bo wokół ciała są ślady łap psa i musi je zabezpieczyć. Okazuje się, że to ślady łap Alexa. Śledztwo przynosi kolejne rewelacje. Sierść znaleziona w ubraniu ofiary też należy do Alexa, a ostatnią osobą, która dzwoniła do Grzebyka był Wilczak, ten jednak zaprzecza. Nie zna Grzebyka. Przypomina sobie kobietę, która poprzedniego dnia poprosiła go o komórkę. Tłumaczyła, że w jej telefonie padła bateria. Szperając w życiorysie Grzebyka, Marta natrafia na zastanawiający trop. Grzebyka zatrzymano po zabójstwie żony Wilczaka. Podejrzewano go współudział w zamachu na jej życie. Czy to możliwe, że Wilczak rozpoczął krwawą wendettę, chcąc pomścić śmierć żony? Policyjna ekipa odrzuca taką możliwość. Ktoś chce go wrobić. Ale Bogna nie może ignorować faktów. Dlatego odsuwa go od śledztwa. Tymczasem do Wilczaka dzwoni kobieta, która pożyczyła od niego komórkę. Czuje się zagrożona. Prosi Wilczaka o spotkanie. Jest przynętą, ale Wilczak połyka haczyk. Gutek i antyterroryści zatrzymują go z bronią w ręku nad trupem kobiety. Alexowi udaje się zbiec. Czy osamotniony pies rozwiąże tajemnicę zbrodni i oczyści Wilczaka z podejrzeń? 21:15 PRZYGODA Spektakl teatralny, 77 min, Polska, 2014 Autor: Sandor Marai Reżyseria: Jan Englert Zdjęcia: Witold Adamek Aktorzy: Jan Englert, Beata Ścibakówna, Piotr Adamczyk, Wiesław Komasa, Edyta Olszówka, Zofia Zborowska Sztuka cenionego węgierskiego pisarza Sandora Maraia opowiada o skomplikowanym wielokącie miłosnym. Na oczach widzów rozgrywa się dramat bohaterów, którzy niewłaściwie ulokowali swoje uczucia. Wiele tu rozważań o życiu i śmierci, o miłości, cierpieniu, zdradzie, o poświęceniu i odpowiedzialności za swoje czyny. Akcja spektaklu rozgrywa się w klinice profesora medycyny, Petera Kadara. Protagonista w sztuce Maraia to człowiek stateczny i zrównoważony, powszechnie szanowany, ale życie wystawia go na ciężką próbę. Mimo silnych przeżyć potrafi utrzymać choćby pozorny spokój, stłumić w sobie ból i żal. Więcej emocji okazują pozostali bohaterowie, uwikłani w kłamstwa i miłosne perypetie. Oni - w obliczu życiowych niepowodzeń - zachowują się histerycznie, nerwowo. W klinice profesora pojawia się jego dawny kolega ze studiów. Przed 25 laty prowadzili razem badania nad chorobami nowotworowymi. Kadarowi zabrakło wówczas wiary i wytrwałości, wybrał drogę awansów i kariery. Doktor Szekers zaszył się na prowincji, kontynuował żmudne prace. Żyje wciąż mrzonkami o skutecznym leku na raka, chce sprawdzić wyniki swoich badań w nowoczesnej klinice kolegi. Podziwia Kadara, który jest jednym z najbardziej uznanych lekarzy w kraju, ma prywatną praktykę, jest szczęśliwy, żyje w luksusie z piękną żoną, ma same sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym. Niebawem okaże się jednak, że życie potrafi zaskakiwać. Tego samego dnia profesor Kadar powierza swemu asystentowi, dr. Zoltanowi, kierowanie laboratorium w klinice. Ten wszakże nie przyjmuje nowego stanowiska, tłumacząc się zamiarem odejścia z pracy. Wyjeżdża do Francji, a zmuszają go do tego osobiste powody. Profesor domyśla się, że asystent wpadł w sidła jakiejś kobiety i nie uda mu się już go zatrzymać. Odejście z kliniki dra Zoltana to także wielkie zaskoczenie i dramat dla niemłodej lekarki Eszter Palos, która jest w nim zakochana do szaleństwa. Daje upust swej rozpaczy i rozszalałym emocjom przed młodziutką pielęgniarką, która sama przeżywa miłosne rozterki. Decyzja asystenta skłania Kadara do przemyśleń, refleksji nad własnym życiem. Żona znaczy dla niego bardzo wiele i zaczyna sobie uświadamiać, że od pewnego czasu oddalili się od siebie, jakby uczucie między nimi wygasło. Próbuje naprawić związek, chce wyjechać z Anną, by mogli odnaleźć siebie na nowo. Ale jest już za późno, żona wylewa tłumione przez lata żale. On był całkowicie pochłonięty kliniką, ona czuła się zaniedbywana, samotna. Nawet jeśli bywali razem w towarzystwie, jego otaczały tłumy, ona pozostawała z boku. Teraz chce odejść, rozpocząć nowe życie. I oto profesor dowiaduje się, że ukochana żona ma kochanka, a wkrótce domyśli się też, kim jest ów szczęśliwiec. Tymczasem spada na niego kolejny cios. Anna, która od dłuższego czasu czuje się niezbyt dobrze, chudnie, cierpi na bezsenność, w końcu ulega namowom męża i poddaje się badaniom. Okazuje się, że jest śmiertelnie chora. 00:35 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1776* Serial TVP, 44 min, Polska, 2024 Reżyseria: Sylwester Jakimow Scenariusz: Agata Winnicka, Alina Puchała, Marta Michalak Zdjęcia: Piotr Bernat Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Łukasz Garlicki, Olga Cybińska, Aleksandar Milicević, Małgorzata Pieńkowska, Melania Grzesiewicz, Hanna Turnau, Aleksander Bożyk, Rafał Mroczek, Hanna Mikuć, Dominika Kachlik, Katarzyna Cichopek, Marcin Mroczek, Marcin Bosak, Hanna Konarowska - Nowińska, Marcin Zarzeczny Artur wciąż próbuje zbliżyć się do Franki i zaprasza dziewczynę na kolację, ale bez męża. A gdy Ela ostrzega Zduńską, że Nowakowski jest "nieobliczalny" - bo odstawił leki i sięgnął po alkohol - Paweł w końcu interweniuje i każe byłemu przyjacielowi trzymać się od swojej żony z daleka, co o mało nie kończy się ich bójką. Ostatecznie Artur przeprasza jednak Zduńskich za swoje zachowanie i oświadcza, że jest gotów dokończyć projekt ich domu nawet za darmo. Franka z kolei prosi o pomoc Piotra, bo odkrywa, że jest podejrzana o oszustwo, gdyż Iga zameldowała się w hotelu używając skradzionego jej paszportu, po czym uciekła bez zapłacenia rachunku. Lenka zaprasza na Deszczową Grześka - "słynnego" kolegę, którego poznała na obozie i który w końcu zostaje jej chłopakiem. A Maria, Filarska oraz Misiek pomagają nastolatce ukryć przed swoim wybrankiem, że... Lenka kompletnie nie radzi sobie w kuchni. Tymczasem Wiesiek urządza Grześkowi małe przesłuchanie i później zdaje Kindze oraz Piotrkowi szczegółowy raport na temat ich "przyszłego zięcia". A Kamil odkrywa, że Pola po raz pierwszy się zakochała - w Miśku Zduńskim. Gryc przekazuje poza tym Anicie, że Marcin wpadł w końcu na ślad jej matki w Krakowie. Rotkiewicz po śmierci żony i córki kompletnie się załamuje i wciąż pragnie zemsty. A Sylwia, Piotr oraz Kamil próbują go wspierać, ale coraz bardziej się niepokoją jego zachowaniem. 03:05 DOM POD DWOMA ORŁAMI - ODCINEK 1* Serial TVP, 45 min, Polska, 2021 Reżyseria: Waldemar Krzystek Scenariusz: Małgorzata Kopernik, Waldemar Krzystek Zdjęcia: Piotr Kukla Aktorzy: Mateusz Rusin, Mateusz Osiadacz, Sonia Mietielica, Andrzej Konopka, Przemysław Stippa, Grzegorz Małecki, Thomas Christian, Jan POLOVNIKOV, Agnieszka Mandat, Aleksandra Konieczna, Małgorzata Zajączkowska, Karolina Gruszka, Jan Frycz, Adam Ferency Rok 1945. Do dawnego Breslau, obecnie Wrocławia, przybywa repatriantka ze Wschodu Zofia Szablewska. Zamieszkuje w poniemieckiej willi, w Domu pod Dwoma Orłami. Współlokatorem Zofii jest Jan Liski, oficer Urzędu Bezpieczeństwa, który samotnie wychowuje pasierba, Kazia. Zofia przez Czerwony Krzyż poszukuje swego męża Antoniego oraz syna Zbyszka, z którymi straciła kontakt podczas wojny. Pozostawiony przez Niemców pamiątkowy zegar przywołuje w niej wspomnienia rodzinnych Kresów, majątku Nowosioło oraz początku jej wielkiej miłości z polskim osadnikiem - Antonim. W tym samym domu, blisko pół wieku później, sędziwa już Babcia Zofia poznaje Paula, narzeczonego swojej wnuczki, Marianny. Mimo że Paul jest Amerykaninem nosi to samo, co ona nazwisko Szablewski. Identyczność nazwisk oraz fakt, że dziadek Paula również pochodził z Kresów, sprawiają, że Babcia Zofia zaczyna zachowywać się tajemniczo i dopytywać o szczegóły z przeszłości rodziny Paula. 03:50 PRZYGODA Spektakl teatralny, 77 min, Polska, 2014 Autor: Sandor Marai Reżyseria: Jan Englert Zdjęcia: Witold Adamek Aktorzy: Jan Englert, Beata Ścibakówna, Piotr Adamczyk, Wiesław Komasa, Edyta Olszówka, Zofia Zborowska Sztuka cenionego węgierskiego pisarza Sandora Maraia opowiada o skomplikowanym wielokącie miłosnym. Na oczach widzów rozgrywa się dramat bohaterów, którzy niewłaściwie ulokowali swoje uczucia. Wiele tu rozważań o życiu i śmierci, o miłości, cierpieniu, zdradzie, o poświęceniu i odpowiedzialności za swoje czyny. Akcja spektaklu rozgrywa się w klinice profesora medycyny, Petera Kadara. Protagonista w sztuce Maraia to człowiek stateczny i zrównoważony, powszechnie szanowany, ale życie wystawia go na ciężką próbę. Mimo silnych przeżyć potrafi utrzymać choćby pozorny spokój, stłumić w sobie ból i żal. Więcej emocji okazują pozostali bohaterowie, uwikłani w kłamstwa i miłosne perypetie. Oni - w obliczu życiowych niepowodzeń - zachowują się histerycznie, nerwowo. W klinice profesora pojawia się jego dawny kolega ze studiów. Przed 25 laty prowadzili razem badania nad chorobami nowotworowymi. Kadarowi zabrakło wówczas wiary i wytrwałości, wybrał drogę awansów i kariery. Doktor Szekers zaszył się na prowincji, kontynuował żmudne prace. Żyje wciąż mrzonkami o skutecznym leku na raka, chce sprawdzić wyniki swoich badań w nowoczesnej klinice kolegi. Podziwia Kadara, który jest jednym z najbardziej uznanych lekarzy w kraju, ma prywatną praktykę, jest szczęśliwy, żyje w luksusie z piękną żoną, ma same sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym. Niebawem okaże się jednak, że życie potrafi zaskakiwać. Tego samego dnia profesor Kadar powierza swemu asystentowi, dr. Zoltanowi, kierowanie laboratorium w klinice. Ten wszakże nie przyjmuje nowego stanowiska, tłumacząc się zamiarem odejścia z pracy. Wyjeżdża do Francji, a zmuszają go do tego osobiste powody. Profesor domyśla się, że asystent wpadł w sidła jakiejś kobiety i nie uda mu się już go zatrzymać. Odejście z kliniki dra Zoltana to także wielkie zaskoczenie i dramat dla niemłodej lekarki Eszter Palos, która jest w nim zakochana do szaleństwa. Daje upust swej rozpaczy i rozszalałym emocjom przed młodziutką pielęgniarką, która sama przeżywa miłosne rozterki. Decyzja asystenta skłania Kadara do przemyśleń, refleksji nad własnym życiem. Żona znaczy dla niego bardzo wiele i zaczyna sobie uświadamiać, że od pewnego czasu oddalili się od siebie, jakby uczucie między nimi wygasło. Próbuje naprawić związek, chce wyjechać z Anną, by mogli odnaleźć siebie na nowo. Ale jest już za późno, żona wylewa tłumione przez lata żale. On był całkowicie pochłonięty kliniką, ona czuła się zaniedbywana, samotna. Nawet jeśli bywali razem w towarzystwie, jego otaczały tłumy, ona pozostawała z boku. Teraz chce odejść, rozpocząć nowe życie. I oto profesor dowiaduje się, że ukochana żona ma kochanka, a wkrótce domyśli się też, kim jest ów szczęśliwiec. Tymczasem spada na niego kolejny cios. Anna, która od dłuższego czasu czuje się niezbyt dobrze, chudnie, cierpi na bezsenność, w końcu ulega namowom męża i poddaje się badaniom. Okazuje się, że jest śmiertelnie chora.