Program 1 Wtorek, 02.04.2024 04:40 WIEŻA EIFFLA - ARCYDZIEŁO INŻYNIERII (SECRETS OF THE EIFFEL TOWER / QUAND LA TOUR EIFFEL SE DEVOILE) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2012 Reżyseria: Martin Blanchard Film dokumentalny prezentujący słynną, paryską Wieżę Eiffla w jak najszerszym spektrum. Każdego roku to miejsce odwiedzało około 7 milionów turystów. Ponad 120 lat od jej powstania ta wspaniała konstrukcja - symbol stolicy Francji - nadal fascynuje, po prostu dlatego, że jest czymś więcej niż zwykłą wieżą o wysokości 324 metrów. Wieża Eiffla to radosny symbol, który porusza wyobraźnię wszystkich ludzi. Za tym mitem stoi, a raczej pracuje 300 agentów Socit d'Exploitation de la Tour Eiffel (Sete) i jego wykonawców. Od bunkra zakopanego pod Polem Marsowym (Champ de Mars) po najwyższe piętro, codziennie ożywiają i dbają oni o słynną Grande Dame; poznamy ich oraz inne sekrety Wieży. Wielka Dama jest wieżą, ale też symbolem miasta, narodu, nowoczesności i elegancji. Symbolem radosnym. Za to ją podziwiamy. Odwiedziło ją 250 milionów ludzi. To symboliczna budowla. Podczas targów rolniczych zawsze pojawia się zadanie, czy można wciągnąć krowy na pierwszy poziom. Być może kiedyś się to uda. Raz już wciągnięto słoniątko. Wieża zawsze była kojarzona ze szczęśliwymi wydarzeniami. Restauracja Jules Verne stała się ulubionym miejscem oświadczyn. Co rano Pole Marsowe przed wieżą zmienia się w platformę logistyczną. Tutaj są dostarczane produkty żywnościowe. Restauracja na 120 miejsc ma jedną gwiazdkę Michellina i ceny.... na miarę widoków. 06:30 AUDYCJE KOMITETÓW WYBORCZYCH 25 min, Polska, 2024 Audycje Komitetów Wyborczych ułożone w bloku, zgodnie z przyznanym czasem i kolejnością wyłonioną w drodze losowania. Poszczególne audycje rozdzielone jednakową planszą oraz jinglem. Blok rozpoczyna się i kończy planszą o treści: "Odpowiedzialność za treść oraz jakość techniczną audycji wyborczych ponoszą Komitety Wyborcze" - Wybory Samorządowe 2024. 08:00 WYDZIAŁ KRYMINALNY KITZBÜHEL - ODC. 41 ŁABĘDZI ŚPIEW (SOKO KITZBÜHEL EP. STERBENDER SCHWAN) Serial kryminalny, 43 min, Niemcy/Austria, 2013 Reżyseria: Fabian Eder Scenariusz: Bernhard Schärfl Aktorzy: Andrea L'Arronge, Anja Stöhr, Jakob Seeböck Podczas prywatnego występu baletu umiera primabalerina. Początkowo wydaje się, że powodem śmierci było wyczerpanie. Szybko okazuje się, że sprawa ma drugie dno. 08:50 RANCZO S.IV - ODC. 44 (SERIA IV, ODC. 5) - POLITYKA I CZARY Serial obyczajowy TVP, 47 min, Polska, 2009 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Wójt nie dowierza technice manipulacji. Czerepach postanawia mu udowodnić jej skuteczność. Zakłada się z wójtem, że uwiedzie księgową, panią Lodzię. Ksiądz nakłania Lucy, żeby kandydowała przeciwko wójtowi, który tumani wyborców, wykorzystując do tego najnowsze techniki perswazji. Namawia ją również miejscowa znachorka. Lucy zgadza się kandydować. W swoim programie popiera wymianę doświadczeń między pokoleniami. Młodzież ma uczyć starszych posługiwania się najnowszymi technikami. Okazuje się jednak, że starsi młodym niewiele mają do przekazania. Ich doświadczenia nie są przydatne w szybko zmieniającym się świecie. Tymczasem Kusy próbuje odnaleźć się w niełatwej roli ojca i partnera kobiety kandydującej na urząd wójta. Wilkowyjskie kobiety interesu, Więcławska, Hadziukowa i Solejukowa, zawiązują spółkę. Razem będą lepiej sobie radzić na europejskim rynku. Solejukowa wnosi do tego interesu cenne umiejętności, o które nikt jej do tej pory nie podejrzewał. 09:45 KOMISARZ ALEX - ODC. 223 (SERIA XVIII, ODC. 7) - NOTARIUSZ Serial kryminalny TVP, 44 min, Polska, 2022 Reżyseria: Radosław Dunaszewski Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Karolina Frankowska Aktorzy: Wojciech Czerwiński, Beata Fido, Piotr Bondyra, Dorota Krempa, Sylwia Juszczak-Krawczyk, Janusz Chabior, Krzysztof Ogłoza, Aurora Lipartowska, Anna Gzyra, Karol Puciaty, Katarzyna Domalewska, Robert Sharif El Gendy, Bartosz Waga, Tomasz Augustynowicz, Rafał Dąbrowski Komisarz Wilczak, Alex i reszta zespołu mają wezwanie do zabójstwa. Ofiarą jest łódzki notariusz Kornel Olech. Został on uduszony kaszmirowym szalikiem w swojej kancelarii. W kręgu podejrzanych jest żona notariusza, Justyna Olech. Byli w trakcie rozwodu. Po jego zakończeniu kobieta zostałaby z niczym. Asystent Olecha - Filip Zych, zeznaje, że Justyna nosiła identyczny szalik jak ten, którym uduszono jej męża. Na miejscu zbrodni, przed kancelarią Alex zwraca uwagę na mężczyznę, który stoi wśród gapiów. Rusza w pościg. Wilczak usiłuje skontaktować się z Natalią - córką Olecha. Natalia widziała się z ojcem tuż przed jego zabójstwem. Sprawa się komplikuje, kiedy okazuje się, że auto Natalii zostało porzucone na trasie do Warszawy. Ona sama zaginęła. Wilczak z Alexem trafiają na trop podejrzanego mężczyzny sprzed kancelarii. Zaskakują go, gdy ten usiłuje spalić dowody, w tym zakrwawione pudło. Tymczasem Bogna stresuje się wizytacją z Komendy Głównej w Warszawie. Od tego jak wypadnie ona i zespół zależy, czy ich wydział dostanie dodatkowe środki finansowe. Bogna jest przeziębiona. Przez pomyłkę zamiast sokiem malinowym kuruje się nalewką. Kiedy pojawia się wizytator jest pod wpływem procentów. Czy Alexowi uda się uratować Bognę przed blamażem? Wilczak, Alex i reszta zespołu muszą odpowiedzieć na pytanie, kto zabił Kornela Olecha? Czy jego zabójca stoi również za zniknięciem jego córki? 10:45 OJCIEC MATEUSZ S.XXVII - ODC. 349 (OJCIEC MATEUSZ S. XXVII, ODC. 7) - TANATOS Serial kryminalny TVP, 43 min, Polska, 2022 Reżyseria: Radoslaw Dunaszewski Scenariusz: Gabrie Michalik Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Jedrzej Taranek, Jan Kardasiński, Alicja Karluk, Maciej Miszczak, Izabela Bujniewicz, Katarzyna Bargiełowska, Piotr Swend, Zdzisław Sobociński, Artur Żmijewski, Kinga Preis, Rafał Cieszyński, Bartłomiej Firlet Zdjęcia: Maciej Kurpiewski Do Sandomierza po długiej nieobecności wraca Adam Dymitrowicz, który opuścił miasto, kiedy zmarła jego matka. Ojciec najpierw zawłaszczył cały spadek, a później zerwał relacje z synem. Bolesne wspomnienia związane z miejscem urodzenia Adam chce wymazać miłością do sympatycznej Danusi, która sandomierzanom kojarzy się z najlepszymi na rynku rurkami z kremem. Ojciec Mateusz namawia jednak chłopaka, żeby spróbował pojednać się z ojcem, Piotrem, choć ten wydaje się wyzbyty jakichkolwiek ojcowskich uczuć. Nieoczekiwanie Adam dostaje od ojca czułego esemesa, w którym ten proponuje spotkanie. Kiedy jednak Adam dociera do jego willi, wszystko idzie nie tak, jak się spodziewał. Tymczasem uwagę wiernych przyciąga luksusowy sportowy samochód, który od jakiegoś czasu stoi zaparkowany pod plebanią. Choć wydaje się, że auto to efekt chwilowej motoryzacyjnej słabości ojca Mateusza, zaintrygowani policjanci ze zgrozą odkrywają, że w jego kupno był zaangażowany znany w Sandomierzu złodziej samochodów. 11:35 KORONA KRÓLÓW. JAGIELLONOWIE - ODC. 150 (SEZON 2 ODC. 25) Serial historyczny TVP, 24 min, Polska, 2024 Reżyseria: Tomasz Matuszczak, Krzysztof Łukaszewicz, Piotr Fiedziukiewicz Scenariusz: Ewa Bulanda, Anna Krasuska, Marta Hryniak Aktorzy: Sebastian Skoczeń, Maria Pawłowska, Maja Szopa, Przemysław Stippa, Jacek Kopczyński, Dariusz Toczek, Daniel Mosior, Grzegorz Pierczyński, Klara Williams, Julia Łukowiak, Żaneta Homa, Małgorzata Ostrowska-Królikowska, Anastazja Skoczeń, Kamil Szklany, Michał Przybysz Przepowiednia. Zima 1424. Władysław Jagiełło (Sebastian Skoczeń) wraca do Krakowa. Królewna Jadwiga (Maja Szopa) chce jako pierwsza go powitać. Ale on kieruje kroki do nowo narodzonego syna - dziedzica. Planuje huczny chrzest. Zbigniew Oleśnicki (Przemysław Stippa) będzie ojcem chrzestnym, w zastępstwie papieża. Zbigniew z Brzezia (Marcin Piętowski) jest bardzo chory, ale chce wszystkiego dopilnować. Strasz (Paul Matura) rozpuszcza plotki, że królowa odprawiała Dziady i że dziecko może być nawiedzane przez jakiegoś ducha. Zofia (Maria Pawłowska) jest rozczarowana, że nie może spędzać więcej czasu z dzieckiem, a Jadwiga sfrustrowana narodzinami brata. Nocą wchodzi do komnaty dziecięcej. Femka (Żaneta Homa) odnajduje domniemanego zabójcę swojego syna. Chce pomścić Pietrka. Ale nie może zabić Gabora (Tobiasz Pluta). Jest taki młody, jak Pietrek. Dominikanin - Inkwizytor (Mirosław Siedler) szuka Guślarza (Tomasz Obara). Kunegunda (Weronika Jaskółka), Agata (Magdalena Kaczmarek), Katka (Anna Oberc) i Bdzigost (Jakub Wieczorek) pomagają guślarzowi wydostać się z miasta. 12:50 NATURA W JEDYNCE - URODZENI W GÓRACH SKALISTYCH - ODC. 1 PIERWSZE KROKI (BORN IN THE ROCKIES EPISODE 1. FIRST STEPS) Film dokumentalny, 52 min, Austria, 2020 Reżyseria: Joseph Pontecorvo Film dokumentalny (2 części) o zwierzętach urodzonych w Górach Skalistych w Ameryce Północnej. Opowiada o życiu kilku rodzin zwierząt, które walczą o wychowanie młodych w jednym z najtrudniejszych siedlisk na ziemi. Młode muszą szybko zacząć ruszać się w swoim środowisku, rozumieć zasady panujące w ich społeczeństwie i stawiać czoło wyzwaniom szybko zmieniającego się świata. Góry Skaliste są drugim co do wielkości pasmem górskim na ziemi, mają 4800 kilometrów długości i obejmują sto oddzielnych pasm od najbardziej wysuniętego na południe punktu na południowym zachodzie Ameryki do północnego krańca w kanadyjskiej Arktyce. Z tego powodu Góry Skaliste obejmują zdumiewającą gamę ekosystemów od prerii po alpejską tundrę. Wiele największych rzek Ameryki Północnej ma swoje źródła w Górach Skalistych, dostarczając życiodajną wodę suchym lądom i świeżą wodę pitną milionom domów. Stale rosnąca populacja wywiera coraz większą presję na dziką przyrodę, czyniąc Góry Skaliste jedną z ostatnich ostoi najbardziej kultowych gatunków Ameryki Północnej, w tym owiec rasy bighorn, żurawi kanadyjskich, niedźwiedzi grizzly i żubrów amerykańskich. W tej epickiej dwuczęściowej serii odkrywamy historię Gór Skalistych oczami tych, którzy się tu urodzili. 15:55 DZIEDZICTWO - ODC. 247 (EMANET) Serial, 41 min, Turcja, 2020 Reżyseria: Serkan Mut, Ayhan Özen Scenariusz: Basak Yazi Odasi Aktorzy: Melih Ozkaya, Halil Ibrahim Ceyhan, Sila Türkoglu, Berat Rüzgar Özkan Seher jest zrozpaczona na wieść, że na zawsze może zostać sparaliżowana. Yaman próbuje podtrzymać ją na duchu. Ku niezadowoleniu İkbal, nawet ta sytuacja zbliża do siebie małżonków. Yaman bardzo angażuje się w opiekę nad Yusufem, pokazuje nawet swoje talenty kulinarne. Kirpi podpowiada İbrahimowi, żeby w pracach domowych skorzystał z pomocy specjalistów - wynajął firmę sprzątającą i zamówił jedzenie z restauracji. Sultan jest zdumiona dokonaniami İbrahima. Jako nowa starsza celi Zuhal okropnie traktuje współwięźniarki. Melahat cierpliwie znosi upokorzenia i tylko czeka aż kobiety się zbuntują. 16:45 AUDYCJE KOMITETÓW WYBORCZYCH 10 min, Polska, 2024 Audycje Komitetów Wyborczych ułożone w bloku, zgodnie z przyznanym czasem i kolejnością wyłonioną w drodze losowania. Poszczególne audycje rozdzielone jednakową planszą oraz jinglem. Blok rozpoczyna się i kończy planszą o treści: "Odpowiedzialność za treść oraz jakość techniczną audycji wyborczych ponoszą Komitety Wyborcze" - Wybory Samorządowe 2024. 17:55 KLAN - ODC. 4311 Telenowela TVP, 22 min, Polska, 2024 Aktorzy: Tomasz Bednarek, Natalia Rewieńska, Kaja Paschalska, Marcin Kwaśny, Monika Dryl, Marcin Kołaczkowski, Grzegorz Wons, Maciej Makowski, Tomasz Stockinger, Daniel Skrzypczak, Suzanna von Nathusius Jacek i Paulina komentują wczorajszy ślub i wesele Zofii i Zbyszka. Para wyglądała wspaniale. To prawdziwy cud, że Zbyszek poszedł do ślubu na własnych nogach. Zastanawiają się, z kim zostawią dzieci, bo jeszcze są ferie, a babcia może odsypiać wczorajsze szaleństwa. Ku ich zaskoczeniu, Zofia zjawia się tylko troszkę spóźniona. Ola uprzedza, że później wróci do domu, ze względu na rozpoczynający się kurs spadochronowy. Rafał nie ukrywa, że wcale mu się to nie podoba. Przede wszystkim bardzo martwi się o żonę. Podczas śniadania Piotruś mówi tylko o Żanetce i jej domu. Ula stara się zachować spokój, ale kiedy chłopiec idzie do łazienki, od razu pyta Kornela, dlaczego pozwolił, żeby Piotruś z Leopoldem siedzieli trzy dni u Żanety? Andrzej odbiera telefon od Oksany. Kobieta informuje, że właśnie dojeżdża z córkami do Warszawy. Andrzej zwalania się u Pawła i jedzie na spotkanie. Bazyli przychodzi do domu w świetnym nastroju. Ma dla Małgosi dobre wieści. Jest do wynajęcia autobus ogórek na lokal gastronomiczny. Małgosia również ma propozycję – znajomy Zbyszka ma do wynajęcia barkę na Wiśle na cele gastronomiczne. Górzyński opowiada Pawłowi, co sprowadza do Polski Oksanę z córkami. Daria będzie miała tutaj operację usunięcia przepukliny. Ola w romantycznym nastroju wraca późnym wieczorem do domu. Zastaje zniecierpliwionego i zazdrosnego męża. Nie podoba mu się, że Ola wymyśliła sobie takie niebezpieczne hobby. Ale jeszcze bardziej mu się nie podoba, że prowadzi ten kurs jego sobowtór Tomasz. 18:25 LEŚNICZÓWKA - ODC. 865 Serial obyczajowy TVP, 22 min, Polska, 2024 Marian i Jacek kłócą się o wyjazd Pati. Dziewczynka słyszy to i ucieka z domu. Znika na całą noc. Troska o córkę sprawia, że Mondrasiuk i Harris się godzą. Rano okazuje się, że Pati spała w samochodzie. Teodor wkracza do pomocy przy wykończeniu mieszkania Krzysztofa i Ewy. Jerzy czuje się pominięty i traktowany z góry. Po kłótni z Grzymowskim, Majewski postanawia wymienić ekipę budowlaną. Marcin przyznaje, że miał nadzieję, że wrócą do siebie z Edytką. Gałkowa początkowo chce zabrać Bartusia do Polski, ale widząc, jaką więź zbudował z ojcem, zgadza sią, aby syn został w Szwecji. 19:30 PROGRAM INFORMACYJNY 19.30 28 min, Polska, 2024 Główne wydanie codziennego programu informacyjnego. 20:30 KORONA KRÓLÓW. JAGIELLONOWIE - ODC. 151 (SEZON 2 ODC. 26) Serial historyczny TVP, 24 min, Polska, 2024 Reżyseria: Tomasz Matuszczak, Piotr Fiedziukiewicz, Krzysztof Łukaszewicz Scenariusz: Katarzyna Terechowicz-Cesarz, Anna Krasuska, Ewa Ratusińska Aktorzy: Sebastian Skoczeń, Maria Pawłowska, Maja Szopa, Kamil Winerowicz-Stanik, Marcin Piętowski, Przemysław Stippa, Arkadiusz Janiczek, Jacek Kopczyński, Dariusz Toczek, Mateusz Weber, Daniel Mosior, Grzegorz Pierczyński, Agnieszka Wagner, Klara Williams, Joanna Moro Gwóźdź z krzyża Chrystusa. Rok 1425. Do Krakowa, na chrzest królewicza Władysława (Kamil Winerowicz - Stanik), jedzie biskup Ostii (Zbigniew Moskal), wysłannik papieża z cenną relikwią - gwoździem z krzyża. Skrzyneczka z relikwią ginie. Na szczęście cudownie się odnajduje. Król (Sebastian Skoczeń) i królowa Zofia (Maria Pawłowska) zapowiadają procesję z relikwią. Zbigniew Oleśnicki (Przemysław Stippa) i Jan Głowacz (Mateusz Weber) już planują, że szlachta złoży hołd małemu królewiczowi w zamian za nowe przywileje. Jadwiga (Maja Szopa) jest posądzona o złe intencje wobec przyrodniego brata. Nie przychodzi więc na jego chrzest. Na chrzcie nie ma także Zbigniewa z Brzezia (Marcin Piętowski). Marszałek umiera. W ostatnich słowach ostrzega króla przed politycznym apetytem Oleśnickiego. 21:10 MOJE CÓRKI KROWY Film obyczajowy, 83 min, Polska, 2015 Reżyseria: Kinga Dębska Scenariusz: Kinga Dębska Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski Muzyka: Bartosz Chajdecki Aktorzy: Agata Kulesza, Gabriela Muskała, Marian Dziędziel, Małgorzata Niemirska, Marcin Dorociński, Łukasz Simlat Historia dwóch sióstr, które postawione w trudnej sytuacji życiowej zmuszone są współdziałać - mimo wzajemnej niechęci. Marta odniosła sukces w życiu, jest znaną aktorką, gwiazdą popularnych seriali. Pomimo sławy i pieniędzy, wciąż nie może ułożyć sobie życia. Samotnie wychowała dorosłą już córkę. W przeciwieństwie do swojej silnej i dominującej starszej siostry, Kasia jest wrażliwa i ma skłonność do egzaltacji. Pracuje jako nauczycielka, jej małżeństwo jest dalekie od ideału. Mąż Kasi to życiowy nieudacznik, który bezskutecznie poszukuje pracy. Siostry nie przepadają za sobą, ale nagła choroba matki zmusza je do wspólnego działania. Muszą zaopiekować się ukochanym, ale despotycznym ojcem. Marta i Kasia stopniowo zbliżają się do siebie i odzyskują utracony kontakt, co wywołuje szereg tragikomicznych sytuacji. 22:45 WŁÓCZĘGA (THE ROVER) Dramat, 98 min, USA/Australia, 2014 Reżyseria: David Michod Scenariusz: David Michod Aktorzy: Guy Pearce, Robert Pattinson, Scoot McNairy, David Field, Chan Kien, Tek Kong Lim, Tawanda Manyimo Akcja filmu rozgrywa się w niedalekiej przyszłości. Wizja Australii wiele lat po tajemniczym kataklizmie, który zamienił kraj w istną pustynię. Tu toczy się bezwzględna walka o przetrwanie. Na drogach grasują uzbrojone bandy rabusiów. Pustkowia przemierza ogarnięty wściekłością Eric, który nie ma już nic do stracenia. Zrobi wszystko, by dopaść złodziei, którzy ukradli mu jedyną rzecz, jaka mu pozostała- samochód. Kiedy jego drogi krzyżują się z Reyem, bratem członka złodziejskiego gangu, bierze w niewolę naiwnego chłopaka, w nadziei, że szybko wymieni go na swoje auto. 00:40 KRÓLOWA (THE QUEEN) Dramat biograficzny, 98 min, Wielka Brytania/Francja/Włochy/USA, 2006 Reżyseria: Stephen Frears Scenariusz: Peter Morgan Zdjęcia: Affonso Beato Muzyka: Alexandre Despat Aktorzy: Helen Mirren, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Douglas Reith, Jake Taylor Shantos, Dash Barber, Michael Sheen, Helen McCrory i inni "Dowcip. Dobry smak. Rozsądek. Emocjonalna dojrzałość. Wszystkie te cztery cechy są na wymarciu we współczesnym kinie. Wznoszę więc trzy wdzięczne i patriotyczne wiwaty na cześć KRÓLOWEJ, która te wszystkie cechy posiada i jest jednym z najdoskonalej i najczyściej napisanych i zagranych filmów roku 2006. Pokłońmy się Jej Wysokości Mirren" - pisał po premierze filmu Stephena Frearsa jeden z brytyjskich krytyków. Pomijając kierujące nim patriotyczne motywy (czego chwalebnie postanowił nie ukrywać), nie sposób nie przyznać mu racji. "Królowa" Stephena Frearsa to jedna z nielicznych w dzisiejszym kinie produkcji, zrealizowana w sposób całkowicie pozbawiony taniego efekciarstwa i bez mizdrzenia się do tzw. masowego widza. Więcej - to także rzadki dowód intelektualnej bezstronności i artystycznej uczciwości reżysera, który nie bacząc na sympatie opinii publicznej, ukształtowane w dużej mierze przez tabloidy, odważył się zniuansować, a momentami wręcz podważyć, stereotypowy obraz brytyjskiego dworu królewskiego jako siedliska pustego konwenansu i zaśniedziałego konserwatyzmu, gdzie prawdziwie wrażliwa jednostka nie może się ostać. Nie oznacza to bynajmniej, że Frears, debiutujący wszak jako "młody gniewny" u boku Alberta Finneya i Lindseya Andersona, w latach dojrzałych stał się zagorzałym obrońcą monarchii. Nie, on po prostu zrealizował "Królową" wedle sprawdzonej rzymskiej zasady: "audiatur et altera pars" (niech będzie wysłuchana także druga strona). Siłą napędzającą fabułę jego filmu jest bowiem narastający konflikt racji pomiędzy królową Elżbietą II a młodym premierem Tonym Blairem. Akcja "Królowej" toczy się tuż po tragicznej śmierci Diany Spencer, byłej już wtedy synowej Elżbiety i matki dwóch jej wnuków. Diana, która niemal przez całe swoje małżeństwo z księciem Karolem chodziła za enfant terrible brytyjskiego dworu, cieszyła się do końca życia ogromną popularnością na całym świecie i była jedną z ulubionych bohaterek prasy brukowej i kronik towarzyskich. Sympatię zjednały jej zarówno uroda, bezpośredni styl bycia, jak i liczne inicjatywy charytatywne oraz przeciwstawianie się irracjonalnym a krzywdzącym stereotypom (np. temu, że AIDS można się zarazić przez dotyk). Chętnie wybaczano jej też kolejne romanse, usprawiedliwiając je poszukiwaniem prawdziwej miłości po latach niezrozumienia, czy wręcz zaszczucia, na zniewolonym przez terror konwenansu brytyjskim dworze królewskim. Nic więc dziwnego, że z kolei na tym ostatnim księżnej Walii nie darzono - delikatnie pisząc - nadmiernym przywiązaniem. Dlatego teraz, w chwili jej śmierci, królowa Elżbieta nie spieszy się z powrotem do Londynu ze swej wakacyjnej posiadłości, ani w żaden inny sposób nie zamierza oddawać publicznego hołdu zmarłej. Wszak nie należy już ona do królewskiej rodziny, a poza tym jej krewni pragną prywatnego pogrzebu, zatem ich wolę należy uszanować. Zupełnie inaczej rozumuje premier Blair i jego doradcy. Nastroje społeczne są po stronie Diany, więc należy im schlebiać, by podnieść swoje notowania wśród wyborców. A poza tym księżna Walii stała się niejako "dobrem narodowym", symbolem cementującym współczesną brytyjską wspólnotę. Czyż zatem władca tej ostatniej (zarówno monarcha, jak i demokratycznie wybrany premier) może przejść obok tego faktu obojętnie, częściowo skazując się na niezrozumienie, a może nawet gniew tej wspólnoty? Ciekawie zarysowany konflikt racji to wszakże nie jedyna wartość filmu Frearsa. Jest ich dużo więcej, a na pierwszy plan wybija się zdecydowanie tytułowa kreacja Helen Mirren. Pomijając charakteryzację, która jest majstersztykiem, dość wspomnieć, że na aktorkę spadł za tę rolę grad nagród, w tym te najbardziej prestiżowe: Oscar, Złoty Glob, nagroda Bafta i nagroda na festiwalu w Wenecji. Maj 1997. W wyborach parlamentarnych wygrywa Partia Pracy i jej młody, przebojowy przywódca Tony Blair. Na dworze królewskim ma on opinię lewicowego radykała, który zamierza wywrócić Anglię do góry nogami. Na taki "image" Blaira ciężko pracuje też jego żona Cherie, która na każdym kroku publicznie okazuje lekceważenie zarówno dla instytucji monarchii, jak i dla towarzyszących jej rytuałów. Pomimo to państwo Blair będą musieli je respektować, choćby przez kilkanaście minut. Tyle bowiem zwykle potrzebuje królowa Elżbieta II na powierzenie przywódcy zwycięskiej partii obowiązków premiera. Wizyta państwa Blair w pałacu królewskim pokazuje obu stronom, jak wiele je dzieli. Przyszły premier, mimo najlepszych chęci, nie jest w stanie zapamiętać wszystkich szczegółów dworskiej etykiety, zaś jego żona nawet się na to nie sili, zastępując tradycyjny ukłon ironicznym pensjonarskim dygnięciem. Elżbieta natomiast wobec kolejnych, świadomych lub mimowolnych afrontów, zachowuje stoicki spokój i demonstruje swym gościom dyplomatyczny uśmiech. Gdy zaś wizyta dobiega końca, niepokoi się, czy nie trwała zbyt krótko, co byłoby z kolei afrontem z jej strony. Mijają trzy miesiące. Wielką Brytanią wstrząsa wiadomość o tragicznej śmierci Diany, księżnej Walii. Elżbieta nakazuje pozbawić swoich wnuków dostępu do radia i telewizji, by oszczędzić im szoku. Z ulgą wita wiadomość, że rodzina zmarłej życzy sobie cichego, prywatnego pogrzebu. Jednak, podsycane przez media, nastroje społeczne są zupełnie inne. Ludzie gremialnie składają żałobne wieńce pod Pałacem Buckingham. Widząc, co się dzieje, premier Blair wydaje publiczne oświadczenie, w którym nazywa Dianę "królową ludu". Jego popularność szybko rośnie. Równie szybko przybierają też na sile ataki tabloidów na królową i jej dwór, którzy schowani w swej letniej rezydencji w zamku Balmoral nie zamierzają w żaden sposób publicznie uhonorować zmarłej. W pewnym momencie napaści medialne stają się tak ostre, że zaczyna to niepokoić samego premiera, który w głębi ducha żywi wiele szacunku dla Elżbiety, gdyż kojarzy mu się ona z jego własną matką. Blair zaczyna w publicznych wystąpieniach bronić monarchini, prywatnie zaś nękać ją telefonami, by uczyniła jakiś gest, który uspokoi wzburzone emocje Anglików. Elżbieta po długich wahaniach decyduje się wreszcie na powrót do Londynu. 02:35 ZUPA NIC Komedia obyczajowa, 89 min, Polska, 2021 Reżyseria: Kinga Dębska Scenariusz: Kinga Dębska Aktorzy: Kinga Preis, Adam Woronowicz, Ewa Wiśniewska, Barbara Papis, Alicja Warchocka, Przemysław Bluszcz Nominowana do Złotych Lwów komedia obyczajowa Kingi Dębskiej będąca prequelem do filmu "Moje córki krowy" tej samej reżyserki. Portret trzypokoleniowej rodziny, mieszkającej pod jednym dachem. Siostry Kasia i trochę starsza Marta, która wkrótce przeżyje pierwszą miłość, dzielą pokój z Babcią (w tej roli świetna Ewa Wiśniewska). Pamiętająca dawne czasy seniorka rodu, karmi wnuczki opowieściami z powstania warszawskiego. Sąsiedni pokój zajmują rodzice dziewczynek, Elżbieta i Tadeusz. Ona jest przewodniczącą zakładowej Solidarności, on to typowy inteligent niedoceniany w tym systemie. Są niezadowoleni i sfrustrowani, przeżywają wszystkie trudności i problemy, jakie nękają cały kraj. Życie rodziny zmienia się diametralnie, gdy przed domem pojawi się ich wymarzony mały fiat.