TVP3 Piątek, 05.04.2024 Zmiany z dnia 03.04.2024 w stosunku do raportu z dnia 27.03.2024 (dodano pozycję programową) 12:30 RZECZ POLSKA - FSM SYRENA 105 Cykl dokumentalny, 11 min, Polska, 2021 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Zdjęcia: Nicolas Villegas, Piotr Pawlus Muzyka: Adam Walicki, Bartosz Kruczyński Samochód marki FSM Syrena 105 był nazywany przez kierowców "królową szos". Stał się ważną częścią kultury popularnej PRL - u i był nawet bohaterem przygodowych książek, a także komedii muzycznej z udziałem Bohdana Łazuki. Model 105 jest częścią większej rodziny pojazdów produkowanych od 1957 roku. W odróżnieniu od wcześniejszej warszawy produkowanej na licencji radzieckiej, to osobowe auto było w całości wynikiem polskiej myśli motoryzacyjnej. Poszczególne modele znacząco różniły się sposobem wykonania: o ile pierwszy model wyprodukowany w 500 egzemplarzach (później nazywany Syrena 100) nie przypadł do gustu użytkownikom - miał zbyt wielką kierownicę, hamulce działały topornie, a miejsca były niewygodne, to już Syrena Sport, zaprojektowana przez Cezarego Nawrota i zaprezentowana w Święto Pracy w 1960 roku, wzbudzała zachwyt wszystkich poza decydentami. Niestety, sylwetka inspirowana samochodami sportowymi, takimi jak marki Ferrari czy Mercedes 190SL, została uznana przez władze za prowokację. Samochód, który budził skojarzenia ze "zgniłym Zachodem" nigdy nie wszedł do produkcji. Najpopularniejszy z modeli, Model 105 był produkowany masowo. Ten 2 - drzwiowy sedan z 4 - biegową manualną skrzynią biegów powstawał od 1972 roku. Dzięki swojej prostej konstrukcji pozwalał na naprawienie samodzielnie większości usterek. Dziś popularna syrenka jest przedmiotem kolekcjonerskiego kultu, odbywają się samochodowe rajdy z jej udziałem (m.in. zdarza się nawet, że startują załogi jadące syrenką podczas słynnego Monte - Carlo Historique). Dziś kolejne pokolenia projektantów mierzą się z zadaniem zaprojektowania krajowego samochodu osobowego. W odcinku zaprezentujemy zarówno rekonstrukcje Syreny Sport, jak i pokażemy dzisiejsze polskie samochody elektryczne produkowane przez FSO Syrena w Kutnie. Model Vosco EV zaprezentowany w lipcu 2020 roku ma trafić w przyszłym roku do produkcji. (dodano pozycję programową) 02:55 WESOŁE LATA TELEWIZJI KRAKÓW - VARIUS MANX Koncert, 23 min, Polska, 2021 Prezentacja artystycznie najlepszych archiwalnych koncertów rozrywkowych TVP Kraków nagrywanych z udziałem publiczności. Największe przeboje niegdyś najpopularniejszych wielkich gwiazd estrady, artyści często występujący do chwili obecnej. (dodano pozycję programową) 03:50 CAŁKIEM NIEZŁA HISTORIA - NA DRUGĄ STRONĘ Cykl reportaży, 12 min, Polska, 2021 Jedzie sobie człowiek drogą, często potwornie wyboistą, aż tu nagle droga się kończy. Asfalt (jeśli jest) znika pod wodą. Płynąć wpław, zawrócić? Nie trzeba. Bo tu na tę przysłowiową drugą stronę kursuje prom. Już jest ich tylko kilkadziesiąt. I nikt ich nie chce, bo drogie. Znikają powoli i w ciszy z krajobrazu. Poznajmy ludzi pracujących na przeprawach promowych we wsi Waki w okolicy Koła i w Nieszawie. (dodano pozycję programową) 04:55 OBALAMY MITY MEDYCZNE ODC. 18 Magazyn, 5 min, Polska, 2023 Anna Łukasik walczy ze stereotypowym i błędnym myśleniem o nowoczesnych metodach leczenia i współczesnych zdobyczach medycyny. Tematem odcinka jest zapalenie stawów. (dodano pozycję programową) 05:05 CAŁKIEM NIEZŁA HISTORIA - LATARNIK - STRAŻNIK ŚWIATŁA Cykl reportaży, 8 min, Polska, 2021 Na całym polskim wybrzeżu jest ich 17, w zachodniopomorskim 7, w tym jedynie dwie są jeszcze obsługowymi latarniami morskimi. Miały wskazywać statkom i załogom drogę do portu. I tak czynią do dziś, choć trudno im wygrać konkurencję z nawigacją satelitarną. Są jeszcze w użytku, bo jak tłumaczą zwolennicy latarń morskich: nowoczesne technologie potrafią być zawodne. Nie zmienia to faktu, że zawód latarnika z wolna odchodzi w zapomnienie. Dziś ich rola nie polega nie wnoszeniu na szczyt wieży drewna i utrzymywania przez całą noc ognia w palenisku, by światło docierało do załóg. Dziś to serwis i bieżąca konserwacja urządzeń sterowanych elektronicznie włączonych w cały system oznakowania nawigacyjnego.