TVP HD Poniedziałek, 01.04.2024 05:25 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 266 KOPIEC KOŚCIUSZKI W KRAKOWIE Magazyn, 22 min, Polska, 2022 Reżyseria: Ewa Grodzka Scenariusz: Weronika Mliczewska Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Tomasz Bednarek odwiedza najpiękniejsze i najciekawsze miejsca w wielu zakątkach kraju, wędrując nie tylko szlakiem tłumnie odwiedzanym przez turystów, ale docierając również do miejsc, o których wiedzą nieliczni. Kopiec Kościuszki - usypany w latach dwudziestych XVIII wieku był hołdem złożonym przez naród, trwałym pomnikiem ku czci wielkiego bohatera. Położony na krakowskim Zwierzyńcu na wzgórzu św. Bronisławy był świadkiem historii XIX - i XX - wiecznej Polski. Tomasz Bednarek opowiada tę historię i pokazuje najważniejsze punkty - Muzeum Kościuszkowskie (a w nim cenne pamiątki po Naczelniku), kaplicę pod wezwaniem św. Bronisławy, a także położony tuż obok cmentarz salwatorski, na którym są pochowani znani Polacy, m.in. Stanisław Lem. 06:00 NA DOBRE I NA ZŁE - ODC. 768 ANIOŁ Serial obyczajowy TVP, 48 min, Polska, 2020 Reżyseria: Artur Urbański Scenariusz: Bartosz Blaschke Zdjęcia: Przemysław Niczyporuk Aktorzy: Filip Bobek, Paulina Gałązka, Marcin Stec, Marta Żmuda Trzebiatowska, Mateusz Janicki, Klaudia Golon, Jakub Lasota, Alicja Wieniawa - Narkiewicz, Agnieszka Pilaszewska, Zuzanna Lit, Piotr Bała, Paulina Gawrońska, Robert Koszucki, Jacek Mikołajczak, Tomasz Ciachorowski Marcin jest przesłuchiwany przez prokuratora Kąkola, tym razem w związku ze śmiercią Rudej. Kazia wchodzi w konflikt z Michałem po stanowczej interwencji wobec pacjenta, który w domu pobił żonę i próbuje to zrobić ponownie w izbie przyjęć. Doktor Sikorka zajmuje się nastolatką, która cierpi na skoliozę kręgosłupa. Decyduje się na przeprowadzenie niezwykle ryzykownej operacji, a później prosi o pomoc doktora Maksymiliana Begera, słynnego kardiochirurga. Barbara daje synowi pamiątkowy pierścionek. Ma nadzieję, że Michał wkrótce oświadczy się Hani. 07:00 RANCZO S.VIII - ODC. 97 (SERIA VIII, ODC. 6) - NOWATORSKA TERAPIA Serial obyczajowy TVP, 44 min, Polska, 2013 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Marta Lipińska, Franciszek Pieczka, Artur Barciś, Piotr Pręgowski, Sylwester Maciejewski, Katarzyna Żak, Bogdan Kalus Sukces terapii Więcławskich skłania także Hadziukową i Solejukową do udania się tą drogą, choć nie jest to proste ze względu na totalny opór małżonków. Obie panie są jednak na tyle doświadczone, że, jeśli się uprą, są w stanie przełamać każdy opór. Dochodzi zatem do terapii, acz nietypowej, bo podwójnej. Panowie bowiem, w poczuciu zagrożenia, nie zgadzają się rozstać. W miarę rozwoju sytuacji dochodzi do zupełnie nietypowej wymiany małżeńskiej - Hadziukowa przenosi się do Solejukowej, a Solejuk wprowadza do Hadziuka. Nietrudno też zgadnąć, kto się lepiej w tej nowej małżeńskiej konfiguracji odnajduje. W dworku trwa dramatyczne oczekiwanie na wieści z wystawy w Nowym Jorku. W uspokajanie Kusego wmieszana jest medycyna ludowa, w osobie babki, ale nawet ona jest bezradna wobec dygotu duszy artysty. Senator i Czerepach, po mistrzowskim zwerbowaniu Solejuka, Wargacza i innych lokalnych menel - działaczy na wybory do senatu (gdzie sukces im nie grozi), rozpoczynają kompletowanie prawdziwej drużyny do sejmu wśród miejscowej śmietanki intelektualnej. Do akcji werbowania kadr włącza się także senatorowa. Przejęta misją ratowania ojczyzny od klęski demograficznej, z dodatkowo sobie wiadomych względów idzie do aptekarza, błagając go, aby zgodził się kandydować do sejmu. Dzięki zmasowanej kampanii na etykietach od win prostych oraz piwa, zasięg poparcia, zwłaszcza w rejonach dystrybucji rzeczonych trunków przekracza piętnaście procent. Zanosi się więc na to, że w Wilkowyjach posłowie obrodzą jak nigdzie w kraju. 07:55 SERIALOVE WSPOMNIENIA - ODC. 40 SEBASTIAN KARPIEL BUŁECKA - MAGICZNE PODHALE Felieton, 8 min, Polska, 2023 Prowadzący: Izabella Krzan Izabella Krzan i jej goście wspominają razem najciekawsze momenty z telewizyjnych planów. 08:15 KRZYŻACY Film historyczny, 165 min, Polska, 1960 Reżyseria: Aleksander Ford Scenariusz na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza: Jerzy Stefan Stawiński i Aleksander Ford Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Kazimierz Serocki Aktorzy: Mieczysław Kalenik, Andrzej Szalawski, Grażyna Staniszewska, Aleksander Fogiel, Urszula Modrzyńska, Emil Karewicz, Józef Kostecki, Tadeusz Białoszczyński, Lucyna Winnicka, Janusz Strachocki, Stanisław Jasiukiewicz, Mieczysław Voit, Henryk Borowski, Seweryn Butrym, Leon Niemczyk Premiera "Krzyżaków" odbyła się 15 lipca 1960 r. , dokładnie w 550. rocznicę bitwy grunwaldzkiej. Dotrzymanie tego terminu miało wymowę niemal symboliczną. O tym, jak bardzo starano się go nie przekroczyć, świadczy fakt, że od powzięcia pomysłu o ekranizacji Sienkiewiczowskiej powieści do uroczystej premiery upłynęło zaledwie półtora roku. Poprzedziła ją bardzo szeroko zakrojona kampania reklamowa, dyskusje w radiu i w telewizji. Dziesiątki konsultantów dopasowywały literacki obraz wydarzeń i postaci do ówczesnego stanu badań historycznych nad tą epoką. Korekcie poddano przede wszystkim powieściowy wizerunek króla Władysława Jagiełły, niezbyt przychylnie ukazanego na kartach książki. Na jego filmowej rehabilitacji zyskała poetyka filmu, opiewającego królewską mądrość i odwagę. Obszerny materiał literacki wymagał - z konieczności - selekcji, ograniczenia się do kilku wybranych wątków. Na pierwszy plan wysunięto losy Juranda ze Spychowa, zdradziecko atakowanego przez Krzyżaków ze Szczytna, którym przewodzi okrutny komtur Zygfryd de Loewe. Równolegle poprowadzono wątek romansowy między Zbyszkiem, Danuśką i Jagienką. Punkt kulminacyjny stanowi finałowa bitwa pod Grunwaldem. Po premierze filmu opinie recenzentów były podzielone. Jedni widzieli w tym obrazie zrealizowanym w nowatorskiej jak na tamte czasy technice panoramicznej ogromny sukces polskiej kinematografii, inni - i ci byli w większości - wytykali brak szerszego spojrzenia na zderzenie nie tylko dwóch sił politycznych, ale także dwóch kultur, dwóch cywilizacji. Nie bacząc na zdanie krytyków, publiczność ciągnęła tłumnie do kin. Popularność filmu wzmagała zresztą powszechna znajomość książki. Rok 1409. Młody, porywczy rycerz Zbyszko z Bogdańca atakuje pod Krakowem poselstwo krzyżackie. W odwecie Kuno von Lichtenstein żąda od Jagiełły śmierci Zbyszka za znieważenie majestatu. Od śmierci ratuje młodzieńca dwórka księżnej Anny Mazowieckiej, Danusia Jurandówna, córka rycerza ze Spychowa. Staropolskim zwyczajem wybiera Zbyszka na męża, co uniemożliwia wykonanie wyroku. Wkrótce Krzyżacy najeżdżają siedzibę Juranda ze Spychowa - jednego z największych wrogów zakonu. Zabijają jego żonę i porywają córkę, którą przetrzymują w Szczytnie. Zbyszko nadaremnie jej szuka, zbliżając się w tym czasie do zakochanej w nim Jagienki. Krzyżacy zaś wysyłają Jurandowi wiadomość, że uwolnią córkę, jeśli on sam stawi się w Szczytnie. Krzyżacy upokarzają Juranda i wtrącają do lochu, a zamiast córki pokazują mu obcą dziewczynę. Tymczasem Zbyszko w pojedynku zabija brata Rotgiera, przybranego syna komtura Zygfryda de Loewe. 11:15 EL DORADO (EL DORADO) Western, 121 min, USA, 1967 Reżyseria: Howard Hawks Scenariusz: Leigh Brackett Aktorzy: John Wayne, Robert Mitchum, James Caan, Charlene Holt, Michele Carey, Arthur Hunnicutt, R. G. Armstrong, Edward Asner i inni Nakręcona w plenerach Arizony ekranizacja powieści Harry'ego Browna z 1960 roku z udziałem takich gwiazd ekranu, jak John Wayne ("Dyliżans", "Rio Bravo", "Fort Apaczów", "Nosiła żółtą wstążkę", "Rzeka Czerwona", "Prawdziwe męstwo" - Oscar za główną rolę), Robert Mitchum ("Krzyżowy ogień", "Rzeka bez powrotu", "Noc myśliwego", "Przylądek strachu") oraz James Caan ("Deszczowi ludzie", Ojciec chrzestny","Elita zabójców","Misery"). Podobnie jak inne"kowbojskie"filmy Howarda Hawksa -"Rio Bravo", "Rio Lobo" - także i ten ukazuje dramatyczny proces starzenia się zarówno bohaterów Dzikiego Zachodu jak i westernu jako gatunku filmowego. Doświadczony rewolwerowiec Cole Thornton (Wayne) zostaje wynajęty przez bogatego posiadacza ziemskiego Barta Jasona do wykonania pewnego zlecenia. Zgodnie z instrukcją Thornton udaje się do miasteczka El Dorado na granicy z Meksykiem. Na miejscu rezygnuje jednak z wykonania zlecenia. Dowiaduje się bowiem, że miałby siłą usunąć rodzinę MacDonaldów z ich farmy, którą Jason chce przejąć ze względu na znajdujące się tam źródła wody. Dodatkowym argumentem jest fakt, że podejmując walkę z MacDonaldami Thornton musiałby się przeciwstawić swemu dawnemu przyjacielowi, J. P. Harrahowi, który jest obecnie szeryfem w El Dorado. Wracając z posiadłości Jasona, Cole Thornton niechcący rani najmłodszego z czterech synów Kevina MacDonalda, Luke'a, doprowadzając w efekcie do jego śmierci. Ojciec chłopaka przyjmuje jego wyjaśnienia i przeprosiny, ale zrozpaczona siostra Luke'a, Joey, usiłuje w odwecie zabić rewolwerowca. Wystrzelona przez nią kula zatrzymuje się w ciele Thorntona, w pobliżu kręgosłupa. Miejscowy doktor nie podejmuje się wyjęcia jej i odsyła kowboja do innego lekarza. Cole, odczuwając dotkliwy ból i nawracający paraliż ręki, rusza w drogę. Niebawem zawiera znajomość z młodym włóczęgą o przezwisku Mississipi i dowiaduje się, że Jason wynajął nowego rewolwerowca na jego miejsce, młodego i bezwzględnego Nelse'a McLeoda oraz jego bandę. McLeod próbuje skaptować Thorntona do pomocy, przekonując go, że rozprawa z farmerami będzie dziecinną igraszką, a nieszczęśliwie zakochany i pijany z udręki szeryf nie przeszkodzi im w wykonaniu dobrze płatnego zadania. Cole Thornton i Mississipi rzeczywiście wracają do El Dorado. Z pomocą szeryfa Harraha, którego udaje im się nakłonić, by odstawił alkohol, szykują się do ostatecznej rozprawy z Jasonem i wynajętymi przez niego bandytami. 13:30 PUŁKOWNIK KWIATKOWSKI Komediodramat, 122 min, Polska, 1995 Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Marek Kondrat, Renata Dancewicz, Zbigniew Zamachowski, Adam Ferency, Artur Barciś Akcja filmu toczy się w roku 1945. Wszechwładne UB, wspomagane przez "towarzyszy radzieckich", coraz sumienniej i skuteczniej likwiduje polską "reakcję". W koszarowym szpitalu na Ziemiach Zachodnich pracuje lekarz nazwiskiem Andrzej Kwiatkowski. W cywilu ginekolog, w armii musiał przedzierzgnąć się w chirurga. Właśnie kończy operować Kiziora - pułkownika UB z Warszawy. Jedno niewłaściwe pociągnięcie skalpelem, jeden źle założony szef i eskulap może skończyć w kazamatach. A sprawa jest delikatna - Kizior jest ranny w twarz. Jednak Kwiatkowskiego ręka nie zawodzi. Ubecki dostojnik nie stanie się ofiarą złośliwych kpinek podwładnych. W nagrodę za dobrą robotę lekarz dostaje tydzień urlopu, który postanawia spędzić w rodzinnych stronach, czyli w Warszawie. Na gruzach swego dawnego domu przypadkiem odnajduje Krysię - przed wojną podlotka, teraz piękną kobietę. Zafascynowany urodą dziewczyny zaprasza ją na kolację do ekskluzywnej restauracji. Tu Krysię zaczyna napastować radziecki oficer. Kwiatkowskiemu nie pozostaje nic innego, jak znokautować natręta. Przebiegły medyk ratuje wszakże swą skórę, podając się za ważnego funkcjonariusza bezpieki. Maskarada udaje się, a Kwiatkowski zdobywa podziw Krysi. By zamienić go w miłość, postanawia pomóc kilku niewinnie uwięzionym ludziom, podając się za zastępcę ministra Radkiewicza. Mimo że rozgrywa się w tragicznych czasach, film Kutza tchnie niekłamanym komizmem. Reżyser w mistrzowski sposób cieniuje humor, dzięki czemu widz śmieje się nawet wówczas, gdy akcja przenosi się do katowni UB, więzień czy gabinetu diabolicznego (świetny Krzysztof Globisz) Mieczysława Moczara. Koniec zabawy wprawdzie jest raczej gorzki, lecz zakończenie "Pułkownika..." pozostaje otwarte. Nie burzy jednoznacznie nastroju, daje nadzieję. Kutz zrobił komedię przewrotną i inteligentną, serwując widzom jednocześnie uśmiech na twarzy i ponure mrowienie w duszy. Dopomógł w tym znakomity scenariusz, napisany zresztą na podstawie wydarzeń autentycznych, i popisowe aktorstwo, zwłaszcza odtwórcy głównej roli, Marka Kondrata. Srebrne Grona na XXVI Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie w 1996 roku. Nagrody dla Marka Kondratai Renaty Dancewicz na XX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Gdynia '95. "Pułkownik Kwiatkowski" był reklamowany na kasetach wideo jako "najlepsza komedia sezonu". Obsypany nagrodami film Kazimierza Kutza to z pewnością wydarzenie artystyczne dużej rangi, a także przednia próbka nieznanej strony talentu twórcy "Soli ziemi czarnej". Już we wcześniejszej o rok komedii pt. "Zawrócony" Kutz pokazał, że potrafi śmiać się z rzeczy ponurych i złowrogich, nie przekraczając przy tym granic dobrego smaku. W "Pułkowniku..." umiejętność tę jeszcze wydoskonalił. 15:45 MIŚ Komedia, 112 min, Polska, 1980 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Stanisław Tym Zdjęcia: Zdzisław Kaczmarek Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Stanisław Tym, Barbara Burska, Christine Paul-Podlasky, Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Zenon Wiktorczyk, Janusz Zakrzeński, Wojciech Pokora Prezes klubu sportowego "Tęcza", Ryszard Ochódzki zwany Misiem, ma wyjechać do Londynu. Zostaje jednak zatrzymany, bo z jego paszportu wyrwano kilka kartek. Ochódzki podejrzewa żonę Irenę, która chciała uniemożliwić, a przynajmniej opóźnić jego wyjazd i dotrzeć do Londynu przed nim. Małżonkowie założyli bowiem przed laty konto w jednym z londyńskich banków. Odejście Ireny zmusiło ich do podzielenia posiadanych dóbr. Pieniędzmi zdeponowanymi za granicą żadne z nich nie chce się jednak dzielić z drugą stroną. Całą sumę zagarnie więc ten, kto pierwszy dotrze nad Tamizę. Ochódzki nie poddaje się jednak łatwo i usiłuje wszelkimi sposobami udaremnić plan małżonki, a jednocześnie zdobyć dla siebie inny paszport. Film powstał w przełomowym okresie najnowszej polskiej historii, kiedy nagle okazało się, że śmiać się można już niemal ze wszystkiego. Tym trudniej było więc wymyślić coś, co rozbawiłoby publiczność. Ale chociaż upadła większość wcześniejszych tabu, nieodmiennie groteskowa pozostała otaczająca nas rzeczywistość. Stanisław Bareja i Stanisław Tym (współautor scenariusza) wymyślili więc nieco zawiłą historyjkę o Rysiu - Misiu rywalizującym zachłannie z eksmałżonką o grubą forsę zdeponowaną za granicą, ale opowiastka służy głównie jako pretekst do ukazania wielu nonsensów swojskiej codzienności przełomu lat 70. i 80. Są więc w filmie kpiny z nierozgarniętych milicjantów, przedrzeźnianie piosenkarzy z kołobrzeskich festiwali, szydzenie z imprez rozrywkowych dedykowanych "ludziom Do - Ro", groteskowe parodie urzędniczych rytuałów albo zachowań w placówkach zbiorowego żywienia, gdzie talerze przyśrubowane są do blatu stolika, a łyżki przykute doń wspólnym, przesuwającym się w rytm jedzenia łańcuchem. Na tle tego idiotycznego świata pojawia się problem tzw. tworzenia nowej tradycji. Sztuczność tego rodzaju zabiegów nieźle uosabia w "Misiu" noworodek nazwany pokracznie Tradycja. Kapitalna jest też scena uroczystego wręczania paszportu przy folklorystycznych hopsach. Ale to już problem nie na komedię i świadomi tego realizatorzy stawiają go w finale filmu całkiem serio, w tonacji podniosło - lirycznej, łącząc piosenkowy komentarz z wizyjną fantastyką. 17:55 SAMI SWOI (CZARNO - BIAŁY) Komedia, 80 min, Polska, 1967 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Stafan Matyjaszkiewicz Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Wacław Kowalski, Władysław Hańcza, Zdzisław Karczewski, Ilona Kuśmierska, Jerzy Janeczek, Aleksander Fogiel, Maria Zbyszewska, Halina Buyno, Witold Pyrkosz Film był bardzo ciepło przyjęty przez krytyków i publiczność. Do dziś uznawany jest za najzabawniejszą komedię w historii polskiego kina. Autor scenariusza, Andrzej Mularczyk, zaczerpnął pomysł na opowieść o repatriantach zza Buga ze wspomnień rodzinnych. Jak sam powiedział w jednym z wywiadów prasowych, pierwowzorem Kazimierza Pawlaka był stryj Jaśko, który osiedlił się na ziemiach odzyskanych. Wybrał wieś Tymowa ponoć tylko dlatego, że zobaczył pasące się na łące krowy swego sąsiada z Boryczówki, z którym był skłócony. W filmie znalazło się też wiele pomysłów nawiązujących do osobistych przeżyć Wacława Kowalskiego (odtwórca roli Pawlaka), który pochodził z Kresów Wschodnich. "Sami swoi" to opowieść o perypetiach dwóch zwaśnionych rodzin, przesiedleńców zza Buga. Jak niegdyś mieszkają obok siebie, bo jak sami twierdzą - po co szukać obcego wroga, kiedy swój jest pod ręką. Zajadłe spory sąsiadów, ciągnące się kilkadziesiąt lat, kończą się wreszcie dzięki Witii, synowi Pawlaka, i Jadźce, córce Kargula. 19:30 KOGEL - MOGEL Komedia, 100 min, Polska, 1988 Reżyseria: Roman Załuski Scenariusz: Roman Załuski, Ilona Łepkowska Zdjęcia: Jacek Mierosławski Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Grażyna Błęcka - Kolska, Ewa Kasprzyk, Zdzisław Wardejn, Katarzyna Łaniewska, Małgorzata Lorentowicz, Jerzy Turek, Dariusz Siatkowski, Jerzy Rogalski, Maciek Koterski Po emocjach związanych z egzaminami wstępnymi na wydział pedagogiki Katarzyna Solska wraca do rodzinnej wsi. I tu czeka ją niespodzianka - rodzina bez jej wiedzy rozpoczęła przygotowania do zaręczyn dziewczyny z bogatym sąsiadem Kolasą. Kasia wpada w rozpacz, próbuje się sprzeciwić decyzji rodziców, ale zostaje zamknięta w swoim pokoju. W dniu wizyty narzeczonego ucieka przez okno i z poczty dzwoni na uczelnię. Otrzymuje mylną informację i jest przekonana, że nie została przyjęta na studia. Zrezygnowana wraca więc do domu i zgadza się na ślub. Tymczasem w przeddzień wesela listonosz przynosi zawiadomienie o przyjęciu na uniwersytet. O świcie następnego dnia Kasia wsiada w pociąg i odjeżdża do stolicy. Akademik jest jeszcze zamknięty, więc dziewczyna nie ma gdzie się podziać. Przypadkowo spotyka babcię poszukującą opiekunki do swojego co nieco rozwydrzonego wnuczka. I tak Kasia trafia do domu docenta Wolańskiego. Z czasem okazuje się, że bardzo dobrze radzi sobie z upiornym Piotrusiem. Zbieg okoliczności sprawia, że żona docenta posądza go o romans z Kasią. Dziewczyna czym prędzej chce opuścić dom Wolańskich, ale nie dopuszcza do tego Piotruś. W końcu rozpoczynają się zajęcia na uczelni i Kasia wyprowadza się. Okazuje się, że Wolańska zupełnie nie radzi sobie z prowadzeniem domu, a Piotruś zamęcza domowników, tęskniąc za swą opiekunką. Rad nie rad, docent Wolański udaje się na poszukiwania dziewczyny. A odnajduje ją w tłumie studentów na swoim wykładzie. Scenariusz film napisany został przez Romana Załuskiego wspólnie z Iloną Łepkowską, współautorką scenariusza filmu "Och, Karol", seriali "M jak miłość", czy "Na dobre i na zła". Roman Załuski jest absolwentem PWSTTviF w Łodzi. Jako realizator filmów fabularnych zadebiutował w roku 1970 filmem "Dom". Jego kolejne realizacje to m.in. "Kardiogram", "Anatomia miłości", "Jeśli się odnajdziemy", "Och, Karol", "Głód serca". Zajmuje się również reżyserią teatralną, sporadycznie występuje też jako aktor. 21:25 GALIMATIAS CZYLI KOGEL - MOGEL II Komedia, 93 min, Polska, 1989 Reżyseria: Roman Załuski Scenariusz: Roman Załuski, Ilona Łepkowska Zdjęcia: Jacek Mierosławski Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Grażyna Błęcka-Kolska, Dariusz Siatkowski, Jerzy Turek, Katarzyna Łaniewska, Ewa Kasprzyk, Zdzisław Wardejn, Małgorzata Lorentowicz, Anna Milewska, Stanisława Celińska Kontynuacja losów bohaterów znanych z wcześniejszej komedii Romana Załuskiego "Kogel - mogel". Kasia, zrażona miejskim życiem, wraca na wieś już jako żona Pawła, absolwenta SGGW, który po rocznym pobycie w Holandii zamierza krzewić nowoczesność w swojej rodzinnej wiosce. Przed młodymi małżonkami rysuje się świetlana przyszłość. Kłopot w tym, że dziewczyna nie chce zrezygnować z marzeń o studiowaniu. Nie zamierza utknąć na dobre w charakterze żony przy mężu, nie planuje powiększania rodziny. Tymczasem Paweł wciąż myśli o potomku. Jeszcze bardziej o wnuku marzy dziadek, dla którego wnuk byłby uświęceniem całego życia i naturalnym potwierdzeniem właściwego porządku świata. Taki jest punkt wyjścia serii perypetii - małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, towarzyskich. Znów pojawia się doc. Wolański z małżonką i ich nieznośny syn, Piotruś. Ludzie "z miasta" i "ze wsi" patrzą na siebie z dystansem, a to jest podatny grunt dla kolejnej komedii pomyłek. 23:10 CZEGO PRAGNĄ KOBIETY (WHAT WOMEN WANT) Komedia romantyczna, 121 min, USA, 2000 Reżyseria: Nancy Meyers Scenariusz: Josh Goldsmith, Cathy Yuspa, Diane Drake Aktorzy: Helen Hunt, Mel Gibson, Marisa Tomei, Alan Alda, Mark Feuerstein, Lauren Holly, Ashley Johnson, Judy Greer, Delta Burke, Valerie Perrine Nick Marshall jest typowym macho przekonanym, że każda kobieta tylko marzy o tym, żeby paść mu w ramiona. Przystojny czterdziestoparolatek, specjalista od reklamy w dużej agencji, jest rozwiedziony, a jego była żona Gigi właśnie ponownie wychodzi za mąż. Oboje mają 15-letnią córkę Alex, która na co dzień mieszka z matką, ale z powodu jej podróży poślubnej ma się przenieść na dwa tygodnie do ojca, co przyzwyczajony do niemal kawalerskiej swobody Nick traktuje jako dopust boży. Tę chwilową niedogodność ma mu osłodzić spodziewany awans na dyrektora kreatywnego. Jednak w ostatniej chwili funkcja ta przypada ściągniętej specjalnie do agencji Darcy Maguire, mającej opinię inteligentnej i twórczej, ale też bezwzględnej i wymagającej. Nick jest podwójnie rozczarowany i wściekły: nie dość, że ominął go awans, to jeszcze wymarzone stanowisko sprzątnęła mu sprzed nosa kobieta. Tymczasem szef, Dan Wanamaker, liczy, że Darcy z racji swojej płci będzie potrafiła lepiej wczuć się w oczekiwania i marzenia kobiet stanowiących rosnącą armię nabywczyń reklamowanych produktów. Darcy już na pierwszym spotkaniu z personelem uświadamia wszystkim, że nie będzie lekko: każdy dostaje zestaw damskich produktów odzieżowych i kosmetycznych, do których, w ramach pracy domowej, ma obmyślić propozycje reklam. Aby lepiej zrozumieć odczucia potencjalnej klientki, Nick wypróbowuje w domu różne żele, kremy, tusze do rzęs, pomadki, rajstopy i biustonosze. Wskutek fatalnego zbiegu okoliczności ulega w łazience porażeniu prądem, ale w rezultacie zaczyna... słyszeć myśli otaczających go kobiet. Początkowo jest przerażony tą swoją właściwością. Odkrywa, że wcale nie jest bożyszczem kobiet, jak dotąd sądził, a w dodatku natłok cudzych myśli wywołuje kompletny zamęt w jego głowie. Mężczyzna próbuje pozbyć się tej przypadłości u psychoanalityka, lecz specjalistka, do której się udaje, przekonuje go, że taka zdolność może mieć także swoje dobre strony. Idąc za jej radą, Nick staje się superkochankiem, błyskawicznie zgadując najintymniejsze pragnienia uroczej Loli, z którą sypia w wolnych chwilach. Zachęcony tym sukcesem, postanawia powalczyć o swój awans. Współpracując blisko z Darcy, odczytuje w mig jej zamiary, opinie, przemyślenia. Mówi używając tych samych określeń, chwali lub krytykuje te same rzeczy. Darcy zaczyna go cenić i darzyć sympatią, przekonana, że trafiła na bratnią duszę o identycznych upodobaniach i guście. Ale Nick zaczyna też podkradać jej pomysły i przedstawiać je jako swoje. Darcy, której czarujący przystojniak coraz bardziej się podoba, nie widzi w tym zagrożenia. Przeciwnie, promuje go i wspiera, chociaż wie, że może przez to stracić stanowisko. Nick tymczasem umacnia swoją pozycję w firmie, a szef patrzy na niego coraz łaskawszym okiem. Uwodziciel i karierowicz nie przewidział tylko jednego: że jego serce zacznie żywiej bić dla Darcy. (WHAT WOMEN WANT) 01:25 MOKRA ROBOTA (SETUP) Film akcji, 80 min, USA, 2011 Reżyseria: Mike Gunther Scenariusz: Mike Gunther, Mike Behrman Aktorzy: 50 Cent, Bruce Willis, Ryan Philippe, Jenna Dewan - Tatum, James Remar, Randy Couture Było ich trzech w Detroit: Sonny, Dave i Vincent, przyjaciele i zarazem kumple od przekrętów i napadów z bronią w ręku. Właśnie przeprowadzają kolejny perfekcyjnie przygotowany skok na dużą kasę. Początkowo wszystko idzie zgodnie z planem opracowanym w najdrobniejszych szczegółach. Sprawa jest prosta, wystarczy parę minut, aby wzbogacić się o kilka milionów dolarów. A jednak coś poszło nie tak i misternie zaplanowaną akcję diabli wzięli. Nikt się bowiem nie spodziewał, że jeden z ich zgranej paczki okaże się judaszem. Zdradził ich Vincent, który niespodziewanie otwiera ogień do Sonny'ego i Dave'a. W efekcie strzelaniny ginie Dave, a Sonny'emu udaje się zbiec. Cały łup trafia w niepowołane ręce. Od tej pory Sonny ma tylko jeden cel w życiu: musi za wszelką cenę odzyskać pieniądze i zemścić się na kumplu. Zdesperowany stawia wszystko na jedną kartę. Zdaje sobie sprawę, jak wiele ryzykuje, jednak mimo to nawiązuje współpracę z Jackiem Biggsem, najniebezpieczniejszym szefem mafii w mieście. 03:00 SKARBIEC (TRUST, THE) Film kryminalny, 87 min, USA, 2016 Reżyseria: Benjamin Brewer, Alex Brewer Scenariusz: Adam Hirsch, Benjamin Brewer Aktorzy: Nicolas Cage, Elijah Wood, Sky Ferreira, Eric Heister, Jerry Lewis, Steven Williams Sierżant David Waters oraz starszy od niego porucznik Jim Stone, pracują w policyjnym biurze ewidencji dowodów w Los Angeles. Przez ich ręce przechodzą m.in. narkotyki i pieniądze konfiskowane podczas akcji. Potem to wszystko trafia do policyjnych magazynów. Czy jednak nie należy się im rekompensata za ciężką służbę? - ta myśl nie daje im spokoju, choć nigdy zbytnio nie przykładali się do pracy. Pewnego dnia wpadają na trop mafijnego skarbca i wtedy w głowach funkcjonariuszy rodzi się plan. Jim i David postanawiają zrobić skok życia, który zapewni im spokojną i dostatnią emeryturę. W skarbcu odkrywają diamenty, gotówkę i złote monety. Pełen euforii Jim stawia wszystko na jedną kartę, ale David próbuje ostudzić zapał przyjaciela i udaremnić kradzież, kiedy uświadamia sobie, że zadzierając z mafią ryzykują życie. Ale to nie podoba się Jimowi, który nie zamierza rezygnować z łupu. (THE TRUST) 04:40 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 95 JĘDRZEJÓW Magazyn, 23 min, Polska, 2018 Reżyseria: Agnieszka Grabarska Scenariusz: Michał Piedziewicz Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor W południowej części województwa świętokrzyskiego znajduje się miasto związane ze średniowiecznym kronikarzem, renesansowym człowiekiem sukcesu oraz dziewiętnastowiecznym kolekcjonerem. Jędrzejów, kolejny przystanek na trasie podróży Tomasza Bednarka, to doskonały punkt wyjścia dla pełnej zaskoczeń podróży w czasie. Początki Jędrzejowa, dawnej Andreovii, sięgają wieku XII, kiedy z Szampanii we Francji przybyli tu cystersi. Na początku XIII wieku skończyli budować swój kościół, a jego konsekracji dokonał w roku 1210 biskup krakowski Wincenty, zwany Kadłubkiem, który wkrótce wstąpił do zakonu, stając się pierwszym Polakiem cystersem. W Jędrzejowie znajduje się też słynne Muzeum Przypkowskich - to dziś największa w Polsce i trzecia na świecie kolekcja zegarów. Muzeum to również świetnie zachowany obraz mieszczańskiego domu sprzed stu lat. W latach 1914 - 1915 bywał tu Józef Piłsudski. Położone nieopodal Jędrzejowa Nagłowice to miejsce związane z Mikołajem Rejem. Dziś mieści się tu poświęcone jego postaci muzeum. Zaledwie kilka kilometrów dalej leży Oksza, obecnie wieś, a niegdyś miasto założone przez Reja, wzorowane na Krakowie, z rozległym rynkiem i zaplanowaną odważnie siecią ulic. W okolicach Jędrzejowa warto też zobaczyć kościół Świętego Szczepana Diakona w Mnichowie - jedyny w Europie drewniany kościół o wystroju rokokowym.