TVP Kultura Poniedziałek, 01.04.2024 08:10 CO MI ZROBISZ JAK MNIE ZŁAPIESZ Komedia, 100 min, Polska, 1978 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Stanisław Tym Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Stanisław Tym, Ewa Wiśniewska, Ewa Ziętek, Andrzej Fedorowicz, Stefan Friedmann, Zofia Merle, Tadeusz Pluciński, Józef Nalberczak, Jerzy Duszyński, Janusz Gajos, Damian Damięcki, Kazimierz Kaczor, Zdzisław Maklakiewicz i inni "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" jest znakomitą próbką stylu Stanisława Barei. Film ten, co rzadko zdarzało się za życia twórcy "Misia", został świetnie przyjęty nie tylko przez widownię, ale i krytykę. Wybrzydzano wprawdzie trochę na niespójność intrygi oraz sporadycznie niewybredny dowcip, zarzuty te ginęły jednak w morzu pochwał. Najwięcej komplementów zebrali autorzy scenariusza oraz znakomici aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Ewa Wiśniewska, Stanisław Tym. Dostrzeżono także odwagę reżysera, który ostrze swej satyry skierował bezceremonialnie w środowisko decydentów, na co ówczesna cenzura była szczególnie uczulona. Mimo że Bareja nie zostawił suchej nitki na peerelowskim establishmencie, "Co mi zrobisz..." dostał pozwolenie na rozpowszechnianie. Dzięki temu widzowie mogli go oglądać niemal równolegle z "Człowiekiem z marmuru", "Wodzirejem" czy "Bez znieczulenia" - utworami serio mówiącymi o świecie bezlitośnie wyszydzonym przez Bareję. Akcja "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" toczy się w drugiej połowie lat 70. Dyrektor Krzakoski jedzie w służbową delegację do Paryża. W ambasadzie poznaje apetyczną Danusię i spędza z nią noc. Nie wie, że dziewczyna jest córką partyjnego prominenta. Mija kilka miesięcy. Pewnego dnia Danusia składa wizytę w gabinecie Krzakoskiego. Bez ogródek oznajmia skonfundowanemu dyrektorowi, że jest z nim w ciąży. Mężczyzna czym prędzej zawozi ją do znajomego ginekologa. Ten jednak uświadamia Krzakoskiemu, z kim miał romans. Dyrektorowi niczego więcej nie trzeba. Jego przedsiębiorstwo ma się kiepsko, dalsza kariera wisi na włosku. Krzakoski postanawia niezwłocznie rozwieść się z żoną, poślubić Danusię i w ten sposób uratować własny stołek. Od pomysłu do realizacji wszakże droga daleka i niełatwa. 10:05 14 PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ - WROCŁAW '93. WARSZTAT - KONCERT GALA Koncert, 91 min, Polska, 1993 Reżyseria: Andrzej Strzelecki Scenariusz: Andrzej Strzelecki Wykonawcy: Hanna Banaszak, Stanisława Celińska, Hanna Chojnacka, Dorota Kamińska, Agnieszka Kotulanka, Joanna Pałucka, Anna Ścigalska, Hanna Śleszyńska, Elżbieta Zającówna, Piotr Gąssowski, Stefan Każuro, Grzegorz Kuciak, Daniel Olbrychski, Marian Opania, Wojciech Paczkowski Koncert-warsztat, w którym Andrzej Strzelecki charakteryzuje zagadnienie "piosenki aktorskiej", ilustrując je znanymi przebojami polskiej piosenki w oryginalny sposób zainscenizowanymi i zinterpretowanymi. 11:50 JAMES TISSOT, PORTRECISTA NEOKLASYCYZMU (JAMES TISSOT THE AMBIGUOUS FIGURE OF MODERNITY) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2020 Reżyseria: Pascale Bouhnic James Tissot to francuski przedstawiciel neoklasycyzmu drugiej połowy XIX wieku. W przeciwieństwie do innych malarzy tego okresu nigdy nie miał problemów ze sprzedażą swoich prac, a swoją pozycję budował poprzez bliskie kontakty z możnymi Francji i Wielkiej Brytanii. Na początku kariery malował obrazy o tematyce średniowiecznej, później realistyczne kobiece portrety i sceny rodzajowe. Portretował europejskie elity, burżuazję oraz osoby z nizin społecznych, także ofiary wojny francusko - pruskiej. 13:00 WAKACJE MIKOŁAJKA (LES VACANCES DU PETIT NICOLAS (AKA NICHOLAS ON HOLIDAY)) Komedia familijna, 93 min, Francja, 2014 Reżyseria: Laurent Tirard Scenariusz: Laurent Tirard, Gregoire Vigneron Aktorzy: Matheo Boisselier, Valerie Lemercier, Kad Merad, Dominique Lavanant, Francois - Xavier Demaison Wykonawcy: Agata Kulesza, Tomasz Kot, Bernard Lewandowski Komedia familijna. Z ostatnim szkolnym dzwonkiem Mikołajek pakuje walizki i w towarzystwie rodziców i babci wyrusza na upragnione wakacje nad morze. Na malowniczych plażach Bretanii chłopiec szybko poznaje nowych, oddanych przyjaciół. Wśród nich znajdują się: Błażej, który nie jest na wakacjach, bo jest miejscowy, Fortunat łakomczuch potrafiący zjeść dosłownie wszystko, Dżodżo, którego akcent rozbawia do łez, płaczliwy Kryspin, a także przemądrzalec Kosma. Dla ich wesołej paczki każdy dzień to doskonała okazja do nowych przygód. Sprawy i zabawy komplikują się jednak, gdy do grona małych rozrabiaków dołącza pierwsza dziewczynka małomówna Izabela. Mikołajek, jak zwykle wierny swojej szkolnej miłości Jadwini, zrobi wszystko, by pozbyć się niechcianej towarzyszki. Wraz z przyjaciółmi zaczyna knuć kolejne, coraz śmieszniejsze i wymyślniejsze plany, mające zmusić Izabelę i jej rodziców do opuszczenia kurortu. Zanim sprawa znajdzie swój finał, mali bohaterowie przeżyją wakacje, których ani oni, ani dorośli nigdy nie zapomną. 14:45 FRANCUSKIE ŚNIADANIE - THIERRY ŚMIAŁEK S.I - SEZON 1 ODC. 7 (THIERRY LA FRONDE) Serial przygodowo-historyczny, 26 min, Francja, 1963 Reżyseria: Pierre Goudas, Robert Guez Scenariusz: Jacques Harden, Jean - Claude Deret Zdjęcia: Jean - Jacques Guyard, Claude Matalou, Jacques Loiseleux Muzyka: Jacques Loussier Aktorzy: Fernand Bellan, Robert Basil, Celine Leger, Clement Bichu, Jean - Claude Drout Thierry traci sympatię mieszkańców Janville. Słysząc jego imię, zamykają drzwi i odmawiają sprzedaży żywności. Judasz zostaje wysłany do miasteczka, by zrozumieć przyczyny tej nagłej nienawiści. W powrotnej drodze spotyka Thierry’ego na czele bandy zbirów. Czy pokusa zysku zwycięży nad przyjaźnią? 15:25 FRANCUSKIE ŚNIADANIE - THIERRY ŚMIAŁEK S.I - SEZON 1 ODC. 8 (THIERRY LA FRONDE) Serial przygodowo-historyczny, 26 min, Francja, 1963 Reżyseria: Pierre Goudas, Robert Guez Scenariusz: Jacques Harden, Jean - Claude Deret Zdjęcia: Jean - Jacques Guyard, Claude Matalou, Jacques Loiseleux Muzyka: Jacques Loussier Aktorzy: Fernand Bellan, Robert Basil, Celine Leger, Clement Bichu, Jean - Claude Drout Thierry i jego towarzysze zmuszeni są opuścić wyspę, gdyż Anglicy są już niebezpiecznie blisko. Znajdują schronienie w opuszczonym zamku, którego właściciel najprawdopodobniej zginął w bitwie pod Poitiers. Szybko dochodzi do dziwnych zjawisk. Kompani Thierry’ego wierzą, że zamek jest nawiedzony. 16:05 LALKA Dramat obyczajowy, historyczny, 152 min, Polska, 1968 Reżyseria: Wojciech Has Scenariusz: Wojciech Has Zdjęcia: Stefan Matyjaszkiewicz Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Mariusz Dmochowski, Beata Tyszkiewicz, Tadeusz Fijewski, Janina Romanówna, Wiesław Gołas, Kalina Jędrusik, Andrzej Łapicki, Jan Machulski, Tadeusz Kondrat, Józef Pieracki, Anna Seniuk Adaptacja powieści Bolesława Prusa. Historia zamożnego kupca warszawskiego Stanisława Wokulskiego i jego miłości do pięknej, lecz zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. Temu niszczącemu uczuciu Wokulski podporządkowuje swoje interesy, wchodzi w niekorzystne dla siebie układy z rodzinami arystokratycznymi, chcąc w pośredni sposób pomóc ukochanej. Lekceważy uwagi i rady swego przyjaciela i współpracownika Ignacego Rzeckiego (w tej roli Tadeusz Fijewski), daje się zwodzić Izabeli flirtującej po cichu z przystojnym kuzynem Starskim. Premiera "Lalki" w 1968 r. była wielkim wydarzeniem artystycznym. Zrealizowane z dużym rozmachem, ogromną dbałością o szczegóły, choć z konieczności okrojone o kilka wątków, dzieło Hasa nie jest jednak romansem salonowym, jak by można wnosić z krótkiego streszczenia i jak oczekiwała tego, być może, część widzów. Jest przede wszystkim historią kariery człowieka, który wydobywa się z dołów społecznych i który, blisko kresu swej wspinaczki, napotyka przeszkodę nie do pokonania w postaci bariery konwenansu, snobizmu i przesądów. Ale podczas gdy u Prusa główny akcent pada na dramat nieprzeciętnie utalentowanej, ambitnej jednostki walczącej o realizację własnej osobowości, talentów i potencjalnych możliwości, to w filmie Hasa Wokulski, mimo podkreślonych atrybutów siły i energii, jawi się przede wszystkim jako romantyczny marzyciel goniący za chimerami. Izabela jest właśnie jedną z takich chimer. Ta niespełniona miłość stanie się dla Wokulskiego tylko katalizatorem konfliktu, który istniał już wcześniej i który prawdopodobnie istniałby nadal, nawet po wejściu bohatera na niedosiężne salony: konfliktu Wokulskiego ze światem, ze swoim stanem społecznym, powołaniem, temperamentem, sytuacją historyczną kraju. Pogłębi też jego już wcześniej silne poczucie wyobcowania. "Lalka", piękna, chwilami bardzo malarska, oddaje wiernie klimat epoki, jej rodzajowość, typy ludzkie, specyficzny koloryt i wdzięk. Duża w tym zasługa Hasowskiej fascynacji kulturą secesyjną, "staroświeckością" fin de siecle'u. 18:50 KRYTYK MUZYCZNY Z JOHNEM MALKOVICHEM (JOHN MALKOVICH IN THE MUSIC CRITIC) Spektakl teatralny, 57 min, Wielka Brytania, 2020 Reżyseria: Aleksey Igudesman Wykonawcy: Aleksey Igudesman, John Malkovich, Max Baille, So - Ock Kim, Hyung - Ki Joo Aleksey Igudesman stworzył szyderczą mieszankę najbardziej złowrogiej krytyki muzycznej ostatnich stuleci, napisanej na temat niektórych z największych dzieł muzycznych. Wyposażony w frywolną mieszankę muzycznych obelg, John Malkovich wciela się w rolę złego krytyka, który uważa, że muzyka Beethovena, Chopina, Prokofiewa i im podobnych jest nużąca i ponura. Wielkim finałem jest Udręka Malkovicha, która jest przerażającą recenzją samego Malkovicha. 20:00 NAZYWAŁ SIĘ BAGGER VANCE (LEGEND OF BAGGER VANCE) Film obyczajowy, 120 min, USA 2000 Reżyseria: Robert Redford Scenariusz na podstawie powieści Stevena Pressfielda: Jeremy Leven Aktorzy: Will Smith, Matt Damon, Charlize Theron, Bruce McGill, Joel Gretsch, J. Michael Moncrief, Peter Gerety, Lane Smith, Jack Lemmon i inni Prawdziwie gwiazdorska czołówka tego filmu byłaby już wystarczającą rekomendacją, ale Robert Redford, który - po "Zwyczajnych ludziach", "Quiz Show", "Rzece życia" czy "Zaklinaczu koni" - kolejny raz stanął za kamerą, zadbał również o to, by jego dzieło wyróżniało się znakomitymi zdjęciami (Michaela Ballhausa) i nastrojową muzyką (autorstwa Rachel Portman). Cały film przesycony jest nostalgią, nieco staromodną elegancją i wdziękiem, zachwyca dopracowaniem szczegółów oraz lekkością i humorem mimo niekiedy poważnych wątków. Redford nadał mu formę rozbudowanej retrospekcji. Wiekowy entuzjasta golfa, Hardy Greaves, nagle słabnie na polu golfowym. Ponieważ wcześniej przeszedł kilka zawałów, jest przekonany, że to kolejny atak serca, tym razem już ostatni. Leżąc półprzytomny na murawie, wraca wspomnieniem do lat dzieciństwa, kiedy to w jego rodzinnym Savannah na południu Stanów Zjednoczonych był świadkiem niezwykłego wydarzenia, poznał tytułowego Baggera Vance'a i na zawsze pokochał tę niezwykłą dyscyplinę sportu. Savannah w Georgii, rok 1928. Miejscowy bogacz John Invergordon zakłada na malowniczych terenach nad morzem luksusowy ośrodek gry w golfa Krewe Island, wydając na ten cel wszystkie posiadane pieniądze. Gdy nadchodzi Wielki Kryzys, Invergordon bankrutuje i z rozpaczy popełnia samobójstwo. Jego piękna córka Adele chce uratować dzieło ojca przed zlicytowaniem i mimo nacisków wierzycieli postanawia zorganizować w Krewe Island trzydniowy turniej golfowy, do udziału w którym udaje się jej zaprosić - dzięki własnej determinacji i urokowi osobistemu - dwóch najlepszych zawodników tamtych czasów: Waltera Hagena i Bobby'ego Jonesa. Prominentni obywatele miasteczka domagają się jednak, żeby dla podniesienia atrakcyjności zawodów wziął w nich udział także jakiś miejscowy zawodnik. Jedynym, który ma szanse dorównać tak znakomitym rywalom, jest zaproponowany przez 10 - letniego wówczas Hardy'ego Greavesa Rannulph Junuh, niegdyś wybitny talent, mistrz juniorów, a prywatnie wielka, odwzajemniona miłość Adele. Jego świetnie zapowiadającą się karierę przerwał wybuch I wojny światowej. Junuh walczył w Europie, był świadkiem wojennych okropności, na jego oczach zginęli wszyscy jego towarzysze z oddziału. Wrócił z wojny załamany psychicznie, zamknął się w sobie, stronił od ludzi, rozpił się. Nawet nie odwiedził Adele, która na próżno na niego czekała, coraz bardziej pogrążając się w smutku. Do działania zmusiło ją dopiero widmo utraty ośrodka golfowego. Adele osobiście udaje się do Junuha, prosząc go o udział w turnieju. Chłopak początkowo odmawia, ale widząc entuzjazm i nadzieje, jakie budzi w mieszkańcach Savannah, ostatecznie decyduje się wystąpić w turnieju. Niespodziewanie, na kilka dni przed zawodami, zgłasza się do niego tajemniczy Murzyn, Bagger Vance, który proponuje mu, że za 5 dolarów będzie pełnił funkcję jego caddie - asystenta noszącego za nim kije. Stawka jest niewygórowana, więc Junuh przyjmuje ofertę. Z kolei Bagger dobiera sobie pomocnika - zostaje nim właśnie mały Hardy, zafascynowany zarówno Junuhem, jak i Baggerem. Bo ten ostatni okazuje się czymś znacznie więcej niż zwykłym caddie. Przekazuje Junuhowi całą filozofię golfa, od praktycznych zasad po ogólne sentencje. Pod wpływem jego nauk Junuh zaczyna stopniowo wyzwalać się ze swej traumy, odzyskiwać wiarę w siebie i przypominać sobie dawne umiejętności. Ale stawka turnieju jest bardzo wysoka, rywale najwyższej klasy, a długie lata spędzone nad butelką, zamiast na polu golfowym, nie tak łatwo nadrobić. 22:20 JOHN WILLIAMS - KONCERT Z BERLINA (JOHN WILLIAMS - THE BERLIN CONCERT) Koncert, 81 min, Niemcy, 2021 Wykonawcy: John Williams, Berliner Philharmoniker John Williams. Historia muzyki filmowej byłaby inna bez niego. Klasyki kina, takie jak "Gwiezdne wojny", "Indiana Jones" i "Harry Potter", są nierozerwalnie związane z jego ścieżkami dźwiękowymi. Mają niezapomniane, promienne tematy, imponującą gamę nastrojów i dźwięków, a jednocześnie zawsze niepowtarzalny styl kompozytora. W programie jego najsłynniejsze utwory muzyki filmowej. Muzyka filmowa z "Indiany Jonesa", "Harry'ego Pottera", "E. T." , "Parku Jurajskiego", "Za horyzontem" i "Gwiezdnych wojen". 00:05 PODRÓŻ DO INDII (A PASSAGE TO INDIA) Film obyczajowy, 157 min, Wielka Brytania, 1984 Reżyseria: David Lean Scenariusz: David Lean Aktorzy: Judy Davis, Victor Banerjee, Peggy Ashcroft, James Fox, Alec Guinness, Nigel Havers, Richard Wilson Film "Podróż do Indii" zdobył w 1985 roku trzy Złote Globy oraz kilka nominacji do Oscara, z czego dwie statuetki: za najlepszą rolę drugoplanową dla Peggy Ashcroft i za muzykę. To adaptacja wydanej w 1924 roku powieści Edwarda Morgana Forstera "Droga do Indii". Reżyserowi doskonale udało się zobrazować Indie z początku XX wieku i relacje Hindusów i Brytyjczyków w czasie brytyjskiego kolonializmu. Aziz to młody, przystojny i wykształcony Hindus zapatrzony w angielską kulturę, znakomicie posługujący się językiem Szekspira i nienagannie ubrany. Przypadkowo poznana starsza pani, Mrs. Moore, prosi go o towarzyszenie jej w wycieczce do Grot Marabskich, do których udaje się wraz z narzeczoną swojego syna. Niestety, za sprawą oskarżenia ze strony owej młodej Angielki, podróż ta na zawsze zmieni stosunek młodego doktora do Anglików. Film został zrealizowany z wielkim rozmachem. Jest wspaniałym obrazem indyskiej kultury i przyrody, a Peggy Ashcroft, która wykreowała postać Mrs. Moore została za swoją rolę obsypana nagrodami, łącznie z prestiżowym Oscarem. 03:00 ZDOLNE BESTIE TE KOSSAKI... Film dokumentalny, 49 min, Polska, 2020 Reżyseria: Marta Wegiel Scenariusz: Marta Wegiel Zdjęcia: Maciej Mroziewicz Wykonawcy: Krzysztof Gadacz Film opowiada o życiu i twórczości kilku pokoleń rodziny Kossaków: od Juliusza, Wojciecha i Jerzego, słynnych malarzy - batalistów, po kobiety, literatki, znacznie różniące się w swojej twórczości, Marię Pawlikowską - Jasnorzewską, Magdalenę Samozwaniec i Zofię Kossak - Szczucką. Narratorem filmu jest przedstawicielka piątego pokolenia rodziny: Joanna Kossak, malarka, specjalizująca się w portretach koni.