TVP Kultura Sobota, 13.04.2024 08:00 PIWNICA WANDY WARSKIEJ Program muzyczny, 40 min, Polska, 1979 Autor: Zygmunt Krasiński, Cyprian Kamil Norwid Reżyseria: Kazimierz Konrad Scenariusz: Wanda Warska, Kazimierz Konrad Zdjęcia: Tomasz Kona, Paweł Kwiek, Janusz Połom Muzyka: Wanda Warska Wykonawcy: Andrzej Kurylewicz, Andrzej Machnica, Czesław Joachim Fridrich, Jacek Bednarek, Wanda Warska, Formacja Muzyki Współczesnej, Orkiestra Filharmonii Narodowej p/d Andrzeja Kurylewicza Program muzyczny z udziałem Wandy Warskiej. W programie pokazano obrazy namalowane przez piosenkarkę. Ulice Krakowa - fasady kamienic. 09:30 SERIALOWA NOSTALGIA - RODZINA LEŚNIEWSKICH - ODC. 4/7 - AGATA Serial przygodowy, 26 min, Polska, 1978 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Łęski, Krystyna Bogler Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Krystyna Sienkiewicz, Barbara Kraftówna, Tadeusz Kwinta Czternastoletni Leszek zaczyna zachowywać się dziwnie. Nie bierze udziału w życiu rodzinnym, zaniedbuje ulubione zajęcia modelarskie, ciągle chodzi zamyślony. Kłóci się z przyjacielem Krzyśkiem, dochodzi nawet do bójki. Rodzice są zaniepokojeni, ale rodzeństwo szybko rozszyfrowuje tajemnicę - Leszek jest zakochany. Obiektem jego westchnień jest rudowłosa sąsiadka, Agata. 10:10 SERIALOWA NOSTALGIA - RODZINA LEŚNIEWSKICH - ODC. 5/7 - UCIECZKA Serial przygodowy, 27 min, Polska, 1978 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Łęski, Krystyna Bogler Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Krystyna Sienkiewicz, Barbara Kraftówna, Tadeusz Kwinta Niesłusznie posądzony o wagarowanie Leszek po strasznej awanturze z ojcem ucieka z domu. Błąd łatwo jest popełnić, trudniej się z niego wycofać. Jednak szczególna atmosfera wieczoru wigilijnego sprawia, że wszyscy pragną jak najszybciej wyjaśnić rodzinne nieporozumienie. 10:50 IL TEATRO - EMOKE BARATH I LE CONCERT DE LA LOGE W ZAMKU FONTAINEBLEAU (IL TEATRO - EMOKE BARATH AND LE CONCERT DE LA LOGE AT CHATEAU DE FONTAINEBLEAU) Koncert, 77 min, Francja, 2021 Reżyseria: Olivier Simonnet Wykonawcy: Emöke Barth, Julien Chauvin Nieustannie dążąc do odnowienia form koncertu i ponownego odkrycia spontaniczności, która dominowała w XVIII wieku, Julien Chauvin, stworzył oryginalny program, łączący części koncertowe i arie operowe. Koncert jest okazją do skonfrontowania teatralności muzyki instrumentalnej Vivaldiego z wirtuozerią jego operowych arii. 12:20 SŁOWOBRANIE Magazyn, 24 min, Polska, 2023 Gośćmi Katarzyny Sanockiej i Krzysztofa Grzybowskiego są Marta Motyl - historyk sztuki, autorka książki pt. "Sztuka świętowania"; to książka o znakomitych dziełach sztuki przedstawiających uczty, tańce, maskarady i nie tylko... oraz Wojciech Przylipiak - autor książki pt. "Zakupy w PRL. W kolejce po wszystko"; to opowieść o zakupowej rzeczywistości okresu 1945 - 1989. To świat wiejskich GS - ów i przeszklonych domów handlowych, prywatny handel i państwowe molochy. Pewex, Moda Polska i towary spod lady. 13:00 DOKUMENT TYGODNIA - ALTAMIRA, KORZENIE SZTUKI (ALTAMIRA, THE DAWN OF ART) Film dokumentalny, 75 min, Hiszpania, 2018 Reżyseria: Jose Lopez Linares W 1879 roku mała dziewczynka Mara Sanz de Sautuola y Escalante i jej ojciec Marcelino odkryli w jaskiniach Altamiry malowidła naskalne przedstawiające różne zwierzęta. Historia, opowiedziana oczami Mary, za pomocą animacji i technologii 3D pokazuje życie ludzi w Kantabrii 14.000 lat temu i przybliża szczegóły ich artystycznej twórczości. 14:30 HANIA Film obyczajowy TVP, 87 min, Polska, 1984 Reżyseria: Stanisław Wohl, Krzysztof Wierzbiański Scenariusz: Józef Hen Zdjęcia: Kazimierz Konrad Muzyka: Waldemar Parzyński Aktorzy: Małgorzata Wachecka, Janina Nowicka, Jadiwga Kuryluk-Cebrzyńska, Maciej Orłoś, Marek Sokół, Mieczysław Voit, Jan Englert, Tadeusz Bartosik W sierpniu 1939 roku na Mazowszu, tuż przy granicy z Prusami, zaczęły się zdjęcia do ekranizacji noweli Henryka Sienkiewicza "Hania". Reżyserował Józef Lejtes, a Stanisław Wohl robił zdjęcia. W głównych rolach obsadzeni zostali niedawni absolwenci szkoły aktorskiej - Jadwiga Kuryluk i Jerzy Duszyński. 26 sierpnia, gdy ogłoszono powszechną mobilizację, pracę nad filmem przerwano. Po 44 latach Stanisław Wohl powrócił do filmu, tym razem jako reżyser i zadedykował go Józefowi Lejtesowi. Scenariusz przygotował Józef Hen, który połączył w całość dwie nowele - "Stary sługa" i "Hania". Filmowa "Hania" to historia romantycznej miłości. Młody panicz Henryk i jego rówieśnik, syn bogatego ziemianiana tatarskiego Selim Mirza, zakochują się w tej samej dziewczynie. Hania jest sierotą, córką wiernego sługi ojca Henryka. Między młodzieńcami dochodzi do ostrej rywalizacji o względy dziewczyny, obaj zostają ranni w pojedynku. Po powrocie do zdrowia Henryk dowiaduje się, że Hania przeszła ospę i została oszpecona. Dziewczyna odrzuca oświadczyny Selima i wstępuje do klasztoru. 16:10 GANGSTERZY I FILANTROPI Komedia sensacyjna, 85 min, Polska, 1963 Reżyseria: Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski Scenariusz: Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski Zdjęcia: Jerzy Lipman Aktorzy: Wiesław Michnikowski, Kazimierz Opaliński, Gustaw Holoubek, Hanka Bielicka, Magda Celówna, Barbara Modelska, Mieczysław Pawlikowski W więziennej karetce spotykają się oskarżeni w dwóch sprawach. Pierwsi to grupa gangsterów pod wodzą niejakiego "Profesora" - przydomek zawdzięcza niezwykłej elegancji i nieprzeciętnej inteligencji. Obmyślił genialny plan napadu na furgonetkę przewożącą pieniądze do banku. Szczegóły opracował na ruchomych makietach, grupa wielokrotnie ćwiczyła swoje zadania, a każdy z jej członków miał przygotowane murowane alibi. Niestety, pewne nieprzewidziane przypadki sprawiły, że ucieczka z miejsca rabunku nie powiodła się. Oskarżonym w drugiej sprawie jest Anastazy Kowalski, który stał się przestępcą mimo woli. Gdy wymówiono mu pracę w laboratorium chemicznym, zrezygnowany udał się do baru na tzw. jednego. Przez przypadek położył na stole alkoholomierz. Personel, sądząc iż Kowalski jest kontrolerem PIH - u, momentalnie zmienił swój stosunek do klientów, bohater znalazł w swojej gazecie banknot pięćsetzłotowy. Początkowo zaskoczony, szybko doszedł do wniosku, że manewr ten może powtórzyć i w innych lokalach. "Gangsterzy i filantropi" to debiut fabularny Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego, którzy dotąd znani byli jako para dokumentalistów. Wiele z ich filmów np. "Karuzela łowicka", "Typy na dziś", "Dwa oblicza Boga", odniosło sukcesy na międzynarodowych festiwalach. Ich wieloletnie doświadczenia w "zapisywaniu" rzeczywistości widoczne są także w "Gangsterach i filantropach". Ponad połowa filmu zrealizowana została w plenerach - na ulicach Warszawy i w stołecznych lokalach, dzięki czemu film jest osadzony w konkretnej rzeczywistości. 18:20 RETRO KINO - NAPAD NA BANK (FAITES SAUTER LA BANQUE!) Komedia kryminalna, 84 min, Francja, 1963 Reżyseria: Jean Girault Scenariusz: Louis Sapin, Jacques Vilfrid Aktorzy: Louis de Funes, Anne Doat, Jean Pierre Marielle, Yvonne Clech, Michel Tureau, Claude Pieplu, Jean Valmont, Catherine Demongeot Victor Garnier jest szczęśliwym człowiekiem, właścicielem sklepu łowieckiego, mężem uroczej Eliane i ojcem trójki udanych dzieci. Pewnego dnia szczęście się od niego odwraca, bowiem za namową dyrektora banku lokuje wszystkie swoje oszczędności w akcje pewnej firmy, która niebawem plajtuje. Wszystko wskazuje na to, że pieniądze zdefraudował dyrektor banku. Po burzliwej naradzie rodzina Garnier postanawia odzyskać swoje pieniądze. 20:00 BILET DO KINA - PROXIMA (PROXIMA) Dramat, 102 min, Niemcy/Francja, 2019 Reżyseria: Alice Winocour Scenariusz: Alice Winocour Aktorzy: Eva Green, Matt Dillon, Lars Eidinger, Zelie Boulant, Aleksey Fateev, Sandra Huller, Nancy tate, Gregoire Colin Sara (Eva Green) jest astronautką. Jako jedyna kobieta bierze udział w wyczerpującym szkoleniu Europejskiej Agencji Kosmicznej. Każdego dnia, pod kontrolą maszyn i specjalistów, poddana ekstremalnym warunkom jakie panują na statku kosmicznym, ćwiczy wytrzymałość swojego organizmu. Jej codzienność to nie tylko mordercze treningi, ale również ciągłe udowadnianie męskiej części załogi, że zasługuje na miejsce w zespole. W domu zrzuca skafander i jest mamą 7 - letniej Stelli. Kiedy zostaje wybrana na członka załogi misji Proxima", jej dotychczasowe życie zaczyna się komplikować. Jako astronautka jest gotowa, by spełnić swoje marzenia i polecieć w kosmos, jako mama boi się rozłąki z córką. Każda decyzja jest dobra i zła jednocześnie. Wyprawa w kosmos czasami okazuje się mniejszym wyzwaniem niż zwykłe życie na Ziemi. (opis.dystr.) 23:30 WIECZÓR KINOMANA - SMAK MIODU (A TASTE OF HONEY) Dramat obyczajowy, 96 min, Wielka Brytania 1961 Reżyseria: Tony Richardson Scenariusz na podstawie własnej sztuki: Shelagh Delaney Zdjęcia: Walter Lassally Muzyka: John Addison Wyk. Dora Bryan, Rita Tushingham, Robert Stephens, Murray Melvin, Paul Danquah, David Boliver, Moira Kaye, Herbert Smith, Valerie Scarden i inni Wśród młodych reżyserów spod znaku "nowego realizmu angielskiego" Tony Richardson był w latach 60. jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu. Sztandarowe dzieła brytyjskiego filmowca zmarłego na AIDS w 1994 roku, absolwenta Oxfordu, zdobywcy wielu prestiżowych nagród na międzynarodowych festiwalach, to bez wątpienia "Samotność długodystansowca", "Tom Jones" (cztery Oscary), "Szarża lekkiej brygady" czy właśnie "Smak miodu". Czarno-biały dramat psychologiczny uderzający prostotą, powściągliwością i realizmem odbił się głośnym echem w Cannes w 1962 roku. Festiwalowe jury nagrodziło młodych odtwórców pierwszoplanowych ról - Ritę Tushingham i Murraya Melvina. Rok wcześniej Brytyjska Akademia przyznała swoje prestiżowe nagrody w kategoriach: najlepszy film, scenariusz, aktorka (Dora Bryan) oraz najbardziej obiecująca nowa gwiazda (Rita Tushingham). "Smak miodu" został wyróżniony również w Karlowych Warach, gdzie otrzymał główną nagrodę festiwalu. Scenariusz filmu, którego współautorem jest Tony Richardson, powstał według sztuki pod tym samym tytułem Shelagh Delaney zaliczanej do czołowej grupy "młodych gniewnych". Dramatopisarka, autorka nowel i felietonów napisała swoje pierwsze wielkie dzieło mając 19 lat, w roku 1958. Inspiracją stały się obserwacje i rzeczywiste wydarzenia z jej rodzinnego Salford, jednego z biedniejszych przedmieść Manchesteru. Właśnie akcja "Smaku miodu", podobnie jak innych utworów Delaney opowiadających o życiu ludzi z niższych warstw społecznych, została głęboko osadzona w realiach północnej Anglii. Spektakl odniósł oszałamiający sukces na deskach teatru londyńskiego West Endu, a także w całej Europie i na Broadwayu. To poruszające studium samotności, opowieść o trudnych życiowych problemach, o bezinteresownej przyjaźni i pragnieniu rodzinnych uczuć. Bohaterką jest 17-letnia Jo (Rita Tushingham) wychowywana przez samotną matkę, Helen (Dora Bryan), czterdziestoletnią kobietę w pretensjach szukającą męża. Helen niewiele czasu poświęca dorastającej córce zajęta własnymi życiowymi niepowodzeniami. Nadużywa alkoholu, spędza wszystkie wieczory na hulankach w pubach złakniona męskiego towarzystwa. Tymczasem zaniedbywana nastolatka czuje się bardzo samotna, przeżywa frustracje i problemy związane z wiekiem dojrzewania. Chciałaby, jak jej koleżanki z klasy, korzystać z uroków młodości, chodzić na zabawy, mieć modne ubrania. Jej matka trwoni pieniądze na swoje zachcianki, nie myśli o potrzebach nastolatki, zalega nawet z opłatami za czynsz. Kiedy właścicielka domu traci cierpliwość, Helen i Joe uciekają przez małe okno mieszkania w suterenie, taszcząc ze sobą niewielki dobytek mieszczący się w dwóch walizkach. Znajdują nowe obskurne lokum w pobliżu salfordzkich doków. Helen pozostaje na utrzymaniu zmieniających się kochanków, jest bywalczynią lokalnych pubów. Kolejny adorator, Peter (Robert Stephens), również rozmiłowany w hulankach, ma wobec niej poważniejsze zamiary. Wyjeżdżają razem samochodem na weekend do morskiego kurortu Blackpool. Choć Jo w ogóle nie była brana pod uwagę, ostatecznie stawia na swoim i jedzie z nimi. Wspólna wyprawa nad morze kończy się awanturą, Jo wraca sama do domu. Wałęsając się bez celu w pobliżu doków, spotyka czarnoskórego kucharza ze statku, Jimmy'ego, którego już wcześniej poznała przypadkowo. Niebawem marynarz wypływa w rejs. Helen przeprowadza się do nowego kochasia, z którym bierze ślub. Jo znowu zostaje sama. 01:20 KINO NOCNE - NIE OGLĄDAJ SIĘ TERAZ (DON'T LOOK NOW) Horror, 105 min, Wielka Brytania/Włochy, 1973 Reżyseria: Nicolas Roeg Zdjęcia: Anthony B. Richmond Muzyka: Pino Donaggio Aktorzy: Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato Głośny psychologiczny film Nicolasa Roega. Julie Christie i Donald Sutherland jako rodzice, którzy w wyniku tragicznego wypadku tracą ukochane dziecko. Para konserwatorów zabytków podróżuje do Wenecji, tam starają się przezwyciężyć traumę. Na swojej drodze spotykają jednak dwie dziwne kobiety, siostry. Jerdna z nich niewidoma mediumistyczna staruszka utrzymuje, że widzi aurę ich zmarłej córki. W filmie, poza niesłychanie poruszającą strefą znaczeniową najważniejsza pozostaje sama forma. Kapitalne zdjęcia podbite świetnym montażem doskonale oddają coraz mroczniejszą atmosferę panującą wśród pogrążających się coraz bardziej w rozpacz rodziców. Jeden z najlepszych od strony formalnej filmów lat 70. , który zdecydowanie wyprzedzał swój czas i zwiastuje późniejsze głośne dzieła takich twórców jak David Lynch. 03:20 NAWET NIE WIESZ JAK BARDZO CIĘ KOCHAM Film dokumentalny, 80 min, Polska, 2016 Reżyseria: Paweł Łoziński Scenariusz: Paweł Łoziński Zdjęcia: Kacper Lisowski Film opowiada o dramacie dwóch kobiet, matki i córki, związanych ze sobą trudnym, skomplikowanym uczuciem. Kluczowe dla bohaterek jest spotkanie z kimś trzecim, obcym - doświadczonym terapeutą profesorem Bogdanem de Barbaro. Ekstremalnie bliskie kadry (niezwykłe zdjęcia Kacpra Lisowskiego) wyłapują każdą emocję na twarzach kobiet. Jako widzowie jesteśmy świadkami napięć, łez, żalu i frustracji. Podglądamy sesje w ciągu kilku miesięcy i widzimy, jak ewoluuje relacja matki i córki. Ale przecież to, co dzieje się za drzwiami gabinetu, powinno być owiane tajemnicą zawodową.