TVP Kultura Wtorek, 23.04.2024 09:05 KOMEDIANTKA - ODC. 4/9 Serial obyczajowy TVP, 55 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Jance powoli kończą się pieniądze, a pierwszej gaży wciąż nie widać. Tymczasem do Warszawy przyjeżdża Andrzej Grzesikiewicz. Opowiada Orłowskiej o gwałtownie pogarszającym się zdrowiu jej ojca. Janka wszakże nie daje się namówić na powrót do Bukowca. Ciągle ma w pamięci, jak ojciec wygnał ją z domu. Wciąż też nie może mu tego wybaczyć. Podczas przedstawienia, gdy wraz z innymi tańczy kankana, dostrzega na widowni Grzesikiewicza. Zawstydzona chowa się za koleżanki. Po występie Grzesikiewicz rzuca jej pod nogi bukiet kwiatów i szybko wychodzi z teatru. Tymczasem rozpoczynają się próby "Chamów" - sztuki zaprzyjaźnionego z Janką dramaturga Głogowskiego. Orłowska z radością przyjmuje wieść o epizodycznej wprawdzie, ale wreszcie prawdziwej roli. Jej uroda i niedostępność coraz bardziej fascynuje większą liczbę mężczyzn. Są wśród nich m. in. mecenas, Kotlicki, Władek Niedzielski, a nawet Głogowski. W kasynie Kotlicki zakłada się z Władkiem o to, który pierwszy zdobędzie względy Janki. Mimo bogactwa adoratorów i zaglądającego w oczy widma biedy Orłowska nie chce się z nikim wiązać. 12:15 WĘDROWIEC POLSKI - ZIEMIA ŁOWICKA Cykl reportaży, 26 min, Polska, 2023 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Krzysztof Koehler, Agnieszka Żmijewska Prowadzący: Krzysztof Koehler Tym razem Wędrowiec dociera do ziemi łowickiej. Zwiedzanie zaczyna od Łowickiego Parku Etnograficznego w Maurzycach, gdzie znajdują się zabytki architektury z terenu dawnego Księstwa Łowickiego. Dowiadujemy się dlaczego chałupy były malowane na niebiesko, co wyróżnia stroje łowickie i wycinanki łowickie. Cykl programów, którego celem jest przybliżenie historii, tradycji, kultury różnych regionów Polski. Prowadzącym ten niekonwencjonalny kulturalny przewodnik po Polsce jest poeta, literaturoznawca i krytyk literacki Krzysztof Koehler. 12:55 SZTUKA MILCZENIA Film dokumentalny, 55 min, Polska, 2008 Reżyseria: Rafael Lewandowski Scenariusz: Rafael Lewandowski Zdjęcia: Jakub Giza, Rafael Lewandowski Dla Jerzego Mierzejewskiego malarstwo jest sztuką milczenia. Za pomocą tego, co widzialne, pozwala nam ono dojść do tego, co niewidzialne. Urodzony w 1917 roku artysta tworzył przez ponad 70 lat metafizyczne obrazy, trzymając się zawsze na uboczu wszelkich mód sztuki współczesnej. Był również wieloletnim wykładowcą oraz cenionym dziekanem Łódzkiej Szkoły Filmowej. Stał się prawdziwym autorytetem dla pokoleń powojennych operatorów i reżyserów polskich. Jerzy Mierzejewski - człowiek ogromnej erudycji i wielkiego osobistego uroku - nie jest już w stanie pracować. Jego umysł i świadomość są natomiast bardzo żywe. Spotykając się z nim, odkrywamy bogatą historię oraz twórczość nietypowego malarza. Zgłębiamy tajemnicę bytu i czasu - między przeszłością a teraźniejszością, życiem a śmiercią. 14:05 KOMEDA - MUZYCZNE ŚCIEŻKI ŻYCIA (.) Film dokumentalny, 51 min, Niemcy/Polska/Szwajcaria, 2009 Reżyseria: Claudia Buthenhoff-Duffy Scenariusz: Claudia Buthenhoff-Duffy Wykonawcy: Roman Polański, Zofia Komedowa, Andrzej Wajda, Jerzy Skolimowski, Tomasz Stańko, Henning Carlsen, Andrzej Krakowski, Jorgen Leth Filmowy esej na temat muzyki i jej odniesień do życia wielkiego artysty Krzysztofa Komedy - Trzcińskiego, lekarza, pianisty jazzowego i kompozytora muzyki filmowej, twórcy znanych w świecie standardów jazzowych, autora muzyki do filmów Romana Polańskiego: "Nóż w wodzie", "Matnia" i "Dziecko Rosemary". Dokument opowiada też o jego postawie wobec przemian społecznych, politycznych i kulturowych w okresie powojennym oraz o exodusie polskich artystów w latach 50. i 60. Krzysztof Komeda był symbolem artystycznej opozycji w komunistycznej Polsce lat 50. i 60. Wyjechał do Ameryki, gdzie zobaczył całkiem inny styl życia. Zmarł w 1969 r. w wieku 38 lat po tragicznym wypadku w Los Angeles. W filmie Krzysztofa Komedę wspominają m. in. Roman Polański, Tomasz Stańko, Jerzy Skolimowski, Andrzej Wajda, Zofia Komedowa. Ilustracją są materiały archiwalne oraz fragmenty filmów, do których muzykę skomponował Krzysztof Komeda. 17:00 KOMEDIANTKA - ODC. 5/9 Serial obyczajowy, TVP, 53 min, Polska, 1987 Autor: Władysław Reymont Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Jerzy Sztwiertnia Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Małgorzata Pieczyńska, Elżbieta Kępińska, Piotr Dejmek, Beata Tyszkiewicz, Marzena Trybała, Bronisław Pawlik, Krzysztof Gosztyła, Krzysztof Kowalewski, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik, Grażyna Szapołowska, Witold Dębicki, Stanisław Brudny, Katarzyna Gniewkowska, Jan Jankowski Premiera "Chamów" zostaje bardzo dobrze przyjęta przez publiczność. Janka gra swą epizodyczną rolę z ogromnym sercem, czym wzbudza zachwyt Głogowskiego. Pisarz żałuje, że dyrektor nie powierzył jej partii Zarzeckiej. Po premierze odbywa się huczny bankiet, podczas którego Janka po raz pierwszy upija się. Prosi Kotlickiego o odwiezienie do domu. Ten wszakże próbuje ją uwieść w dorożce. Dziewczyna wyrywa się z jego ramion i ucieka. Wbrew reakcji publiczności recenzje sztuki Głogowskiego są nieprzychylne. Na kolejne przedstawienia "Chamów" przychodzi coraz mniej ludzi. Na domiar złego deszczowa aura sprawia, że spektakle są coraz częściej odwoływane. Tymczasem Janka wdaje się w romans z Władkiem. Żarliwe uczucie do Niedzielskiego pomaga jej znosić coraz dotkliwszą biedę. Idąc za sugestią kochanka Orłowska prosi Cabińską o główną rolę. Ku swemu zdumieniu i wielkiej radości otrzymuje propozycję kreowania tytułowej postaci w "Fedorze". Tymczasem Topolski i Majkowska coraz silniej prą do utworzenia własnego towarzystwa. Chcąc zdobyć na nie pieniądze namawiają Jankę, by poprosiła o nie Kotlickiego. Wiedzą bowiem, że ten od dawna ma na Orłowską "ochotę". Mimo obietnic głównych ról w nowym zespole Janka odrzuca propozycję. Zemsta obojga ustosunkowanych aktorów przyjdzie szybciej niż się jej zdaje. 18:05 NIEDZIELA Z...TWÓRCZOŚCIĄ KRZYSZTOFA KOMEDY 40 min, Polska, 2021 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Prowadzący: Katarzyna Sanocka Miał zostać lekarzem, a stał się jednym z najważniejszych jazzmanów XX wieku. Mawiano, że jest chodząca muzyką. Zawsze miał przy sobie kartkę papieru, długopis lub ołówek i gdy do głowy przyszedł mu pomysł muzyczny, to znikał i natychmiast go zapisywał. Był guru dla muzyków, gwiazdą dla międzynarodowej publiczności, wybitnym kompozytorem muzyki do kilkudziesięciu filmów, ale jak wspominali jego przyjaciele, w bezpośrednich kontaktach sprawiał wrażenie zamkniętego w sobie, nieśmiałego, milczącego chłopca. Artysta, którego życie i śmierć stały się legendą. W kolejnym odcinku programu "Niedziela z..." twórczość Krzysztofa Komedy. 20:00 FEBLIK Spektakl teatralny, 56 min, Polska, 2024 Teatr Miejski w Gliwicach zrealizował spektakl na podstawie sztuki "Feblik" Małgorzaty Maciejewskiej, zwyciężczyni I edycji Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza. "Feblik" to innowacyjny językowo, zaskakujący i oryginalny dramat. Przedstawienie prezentuje obraz tajemniczego, quasi - wiejskiego świata, w którym dorasta główna bohaterka. To opowieść o młodości, dojrzewaniu nastoletniej dziewczyny, ale też o małej społeczności - lękach i mechanizmach, które nią rządzą. 23:00 ŻYCIE I ROLE ANNY MAGNANI (LA PASSIONE DI ANNA MAGNANI/ THE PASSION OF ANNA MAGNANI) Film dokumentalny, 52 min, Włochy, 2018 Scenariusz: Enrico Cesaruolo Portret Anny Magnani, włoskiej aktorki filmowej i teatralnej okresu neorealizmu. Jej najbardziej znany film to "Rzym, miasto otwarte" w reżyserii Roberta Rosseliniego (1945). Doceniona również w USA, została laureatką Oscara dla najlepszej aktorki za rolę w filmie "Tatuowana róża" (1955). 00:10 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - ZABÓJCZY WIDOK (A VIEW TO A KILL) Film sensacyjny, 125 min, Wielka Brytania/USA 1985 Reżyseria: John Glen Scenariusz: Richard Maibaum, Michael G. Wilson Zdjęcia: Alan Hume Aktorzy: Roger Moore, Christopher Walken, Tanya Roberts, Grace Jones, Patrick MacNee, Patrick Bauchau, David Yip, Fiona Fullerton i inni Piętnasty film z ekranowego cyklu o przygodach brytyjskiego agenta 007 Jamesa Bonda, a także siódmy i zarazem ostatni, w którym postać tę odtwarza Roger Moore. Jak zwykle, opinie na temat kolejnego "Bonda" były podzielone. Przeciwnicy zarzucali "Zabójczemu widokowi" wtórność wielu wątków, brak wyrazistego "czarnego charakteru". Fani tej sensacyjno - przygodowej serii przyjęli ją jednak z uznaniem, emocjonując się zwłaszcza otwierającą film sekwencją narciarskiego pościgu za Bondem w śniegach Alp (udających wschodnie krańce Syberii) czy scenami rozgrywającymi się na szczycie jednego z pylonów słynnego mostu Golden Gate. W obsadzie, obok Rogera Moore'a, znaleźli się: ufarbowany na złoty blond Christopher Walken ("Psy wojny", "Łowca jeleni"), Patrick MacNee, pamiętny z popularnego serialu "Rewolwer i melonik" oraz czarnoskóra piosenkarka Grace Jones. W kolejną "dziewczynę Bonda" wcieliła się Tanya Roberts, która jednak nie podbiła serc publiczności, ani też krytyków. Realizacja filmu pochłonęła ok. 30 mln dolarów, a zdjęcia kręcono w Paryżu, w Chantilly - jednym z najpiękniejszych zamków nad Loarą oraz w San Francisco. Tytułową piosenkę wykonuje zespół Duran Duran. James Bond udaje się na Syberię, gdzie przechwytuje mikroprocesor wykradziony przez agenta 003 z radzieckiego centrum naukowego. Radzieckie służby graniczne zabijają wprawdzie 003, ale Bond wymyka się pościgowi. W Londynie okazuje się, że przywieziona przez niego "kostka" jest dokładną kopią opracowanego przez Brytyjczyków mikroprocesora najnowszej generacji nieczułego na działanie promieniowania radioaktywnego. Wszystko wskazuje na to, że ktoś wykradł brytyjską dokumentację i udostępnił ją Rosjanom. Podejrzenie pada na Maxa Zorina, przemysłowca, który zbił fortunę na wydobyciu ropy naftowej, a obecnie chce zawładnąć światowym rynkiem elektronicznym. Zorin znany jest także jako właściciel wielkich stajni. Jego konie od pewnego czasu wygrywają wszystkie zawody, choć wcześniej wykazywały kiepską formę. Prywatny detektyw wynajęty przez federacje jeździecką do wyjaśnienia tego fenomenu, ginie z rąk tajemniczego mordercy. Okazuje się nim czarnoskóra May Day, kochanka Zorina, będąca - podobnie jak on sam - produktem genetycznych eksperymentów nazistowskiego lekarza. Jego "dzieła" wyróżniają się niezwykłą inteligencją, ale i psychopatyczną naturą. Bond, podając się za ekscentrycznego bogacza, udaje się w towarzystwie swego kolegi po fachu, Tibbetta, do posiadłości Zorina, gdzie właśnie odbywa się eleganckie przyjęcie połączone z wyścigami konnymi i aukcją wierzchowców. Agenci odkrywają w podziemiach tajne laboratorium, gdzie koniom wszczepia się pod skórę mikroprocesory stymulujące ich zachowanie na torze. Tibbett przypłaca to odkrycie śmiercią, Bond jak zwykle wychodzi cało z opresji. Z pomocą uroczej Stacey Sutton, poznanej na przyjęciu u Zorina, agent 007 odkrywa, jaki jest rzeczywisty cel działań Zorina, byłego agenta KGB: chce on wywołać trzęsienie ziemi i gigantyczną powódź, która zaleje kalifornijską Krzemową Dolinę. Z chwilą, gdy z mapy zniknie centrum amerykańskiego przemysłu elektronicznego, Zorin stanie się światowym potentatem w tej dziedzinie. 02:30 21 X NOWY JORK Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2016 Reżyseria: Piotr Stasik Scenariusz: Piotr Stasik Zdjęcia: Piotr Stasik Muzyka: Karol Rakowski Dlaczego lubimy czytać biografie, wspomnienia, pamiętniki, reportaże? Jak często łapiemy się na próbie zgadywania, kim jest nasz współpasażer w pociągu lub człowiek siedzący samotnie w kawiarni? Czy śledzenie losów innych ludzi to zwykła potrzeba podglądania, czy też może próba odnalezienia w tych historiach siebie, poszukiwanie recepty na życie, chęć skorzystania z cudzych doświadczeń? "21 x Nowy Jork" - od metra do transcendencji. Jesteśmy w nowojorskim metrze. Tutaj spotykają się wszyscy - młodzi i starzy, właściwie każda osoba ma inny kolor skóry albo inne pochodzenie. Kamera zatrzymuje się na niektórych twarzach, przygląda się im dłużej. Kim są ci ludzie? Z off - u słyszymy opowieści niektórych z nich: o czym myślą, czym się zajmują, dokąd jadą. To jest punkt wyjścia. Za kilkoma osobami podążamy do ich miejsca pracy, zamieszkania, czy tam gdzie lubią przebywać: do nocnego klubu, na miejską plażę. Obserwujemy ich. Czasem będą to zwykłe sceny z codziennego życia (przygotowania do pracy, samotnie jedzona kolacja), czasem ważne momenty (pierwsza randka, kłótnia z przyjacielem). Kamera pokazuje sytuacje, w których się znajdują, oraz miejsca, które tworzą ich świadomość: widok z okna, ulubiony kąt w mieszkaniu, kawiarnię, w której spędzają kilka godzin dziennie. Poznajemy także ich obrazy "wewnętrzne": to, co widzą w swojej wyobraźni, w jaki sposób postrzegają świat. W off - ie wybrani bohaterowie opowiadają swoje historie, szukają w pamięci ważnych wydarzeń, czytają fragmenty dzienników, listy, maile od najbliższych osób. Opowiadają o poszukiwaniu bratniej duszy, odnajdowaniu sensu życia, czy w końcu, obecnej w ich życiu transcendencji. Trzy najważniejsze elementy w filmie to obserwacje życia bohaterów, rozważania bohaterów w off - ie na temat ich filozofii oraz oddanie klimatu i ducha miasta poprzez ukazanie intymnego życia jego mieszkańców. 03:35 PRZYJACIELE NA 33 OBROTY (ROSŁAW SZAYBO I STANISŁAW ZAGÓRSKI) Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2013 Reżyseria: Grzegorz Brzozowicz Scenariusz: Grzegorz Brzozowicz Zdjęcia: Rymwid Błaszczak Film opowiada historię przyjaźni dwóch światowej sławy grafików pochodzących z Polski i przebieg ich równoległych, bardzo podobnych karier artystycznych. Pokazujemy wybitnych twórców, którzy mieli odwagę opuścić Polskę, gdzie odnosili sukcesy, i zmierzyć siłę swego talentu ze światem anglosaskiej sztuki pop. Tak jak czarna, winylowa płyta z jednej strony jest reliktem przeszłości, a z drugiej wciąż niedoścignionym jakościowo nośnikiem zapisu dźwięku, tak twórczość Szaybo i Zagórskiego była związana z kierunkami artystycznymi (Szkoła Polskiego Plakatu, Record Design), które miały w latach 60. i 70. , przy zachowaniu sporej wartości artystycznej, także i duży oddźwięk społeczny.