TVP Kultura Piątek, 10.05.2024 09:05 JAN SERCE - ODC. 6/10 - CHŁOPAKI Serial obyczajowy TVP, 64 min, Polska, 1981 Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Radosław Piwowarski, Zbigniew Kamiński Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Kazimierz Kaczor, Jadwiga Kuryluk, Władysław Kowalski, Wiktor Zborowski, Joanna Pacuła, Marian Kociniak, Aleksander Kalinowski, Anna Nehrebecka, Jan Himilsbach, Czesław Nogacki, Włodzimierz Musiał Janek i Piotr postanawiają założyć drużynę piłkarską. Chcą wziąć udział w turnieju dla oldboyów. Wspólnie z czterema przyjaciółmi z lat szkolnych rozpoczynają treningi. Traktują te zajęcia bardzo poważnie, znajdując w zabawie sposób ucieczki od codziennych kłopotów. Tymczasem Piotr musi na jakiś czas wyjechać razem z żoną. Pod opieką Janka pozostawia 17-letnią, śliczną siostrzenicę. Gabi przyjechała do Warszawy, by zdawać na studia i postanawia zdobyć "wujka" Janka. Ten nie zwraca na nią uwagi, ale nieoczekiwana scena zazdrości, jaką urządza dziewczyna, uświadamia mu, że Gabi nie jest już dzieckiem, lecz atrakcyjną kobietą. 10:25 ALICJA W MIASTACH (ALICE IN DEN STADTEN / ALICE IN THE CITES) Dramat, 108 min, Niemcy, 1974 Reżyseria: Wim Wenders Scenariusz: Wim Wenders Aktorzy: Rudiger Vogler, Yella Rottlander, Lisa Kreuzer, Edda Kochl Dziennikarz Philip Winter nieoczekiwanie musi się zająć dziewięcioletnią córką przypadkowo poznanej na lotnisku kobiety, wskutek czego zaczyna rozumieć, czym jest odpowiedzialność za drugą osobę. 14:35 DAMA KAMELIOWA Melodramat, 103 min, Polska, 1994 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Jadwiga Barańska Zdjęcia: Tomasz Dobrowolski, Adam Sikora Muzyka: Eugeniusz Rudnik Aktorzy: Anna Dymna, Jan Frycz, Anna Radwan, Stanisława Celińska, Jerzy Kamas "To kameralna, ubrana w stroje z epoki opowieść o miłości. W czasie absolutnej znieczulicy i chamstwa przelewających się na ekranach, roztrzaskujących się mózgów, brutalności i krwi, myślę, że nasz film znajdzie swojego odbiorcę. Takiego, któremu brakuje we współczesnym kinie wielkich uczuć" - mówiła w jednym z wywiadów Jadwiga Barańska, asystentka reżysera i scenarzystka "Damy Kameliowej", prywatnie żona realizatora filmu, Jerzego Antczaka, twórcy pamiętnych, nominowanych do Oscara "Nocy i dni" oraz miniserialu "Hrabina Cosel" (w obu produkcjach Barańska kapitalnie zagrała główne role). "Damę Kameliową" (początkowo planowaną jako spektakl Teatru TV) Antczak nakręcił w urokliwych plenerach stołecznych Łazienek i Starówki. Sceny we wnętrzach realizowano zaś w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie. Adaptacja głośnej powieści Aleksandra Dumasa syna w ujęciu Antczaka i Barańskiej różni się nieco od swych słynnych poprzedniczek, w tym filmu George'a Cukora z 1936 z Gretą Garbo, Robertem Taylorem i Lionelem Barrymorem w rolach głównych. Polscy twórcy podjęli próbę pogodzenia książkowego oryginału z duchem współczesności - bezwzględnej i wyrachowanej. Dlatego "Dama Kameliowa" anno domini 1994 to nie tyle opowieść o romantycznej i niespełnionej miłości, co historia tragedii dwojga ludzi, którzy nie potrafili się zrozumieć. To realistyczny zapis tragedii jednostek bezbronnych wobec okrucieństwa świata, skazanych na cierpienie i samotność. Akcja filmu toczy się w połowie XIX wieku. Główną bohaterką "Damy..." jest Małgorzata Gautier, luksusowa paryska kurtyzana, znana z tego, że pojawia się na spektaklach operowych z bukietem białych lub czerwonych kamelii. Po śmierci kobiety odbywa się licytacja jej majątku. Pisarz Aleksander Dumas kupuje książkę, ale niespełna kilka dni potem zjawia się u niego niejaki Armand Duval, dla którego nabytek literata stanowi niezmiernie cenną pamiątkę. Okazuje się, że Duval był kochankiem Małgorzaty, jednak ich związek zakończył się tragedią. Niezwykły gość postanawia opowiedzieć pisarzowi dramatyczne dzieje swej miłości. 16:35 31 LAT MAKABRY I WSPÓŁCZUCIA CZ. 1 Widowisko, 49 min, Polska, 1996 Autor: Jacek Janczarski, Maciej Zembaty Reżyseria: Krzysztof Jasiński Scenariusz: Maciej Karpiński, Maciej Zembaty Aktorzy: Elżbieta Jodłowska, Hanna Śleszyńska, Magda Umer, Jan Kobuszewski, Piotr Machalica, Artur Żmijewski, Zbigniew Zamachowski, Wiktor Zborowski, Maciej Zembaty, Hanna Okuniewicz Wykonawcy: Janusz Bogacki, Jacek Janczarski, Agnieszka Osiecka Przypomnienie programu jubileuszowego z 1996 roku. Maciej Zembaty zaprosił wówczas do wielkiego show swoich przyjaciół, współpracowników, wszystkich, z którymi złączył go los i którzy byli dla niego twórczą inspiracją. W programie usłyszymy piosenki: "Uszy", "Uwiądł kwiat", "Zapadł już zmierzch", "Romans otwocki", "Gdzie jest dziadek", "Na śmietniku", "Tańcz mnie po miłości kres", "Alleluja", "Wujaszek Staszek", "Piosenka o Maruśce", "Szumią, szumią drzewa", "Życie jest średnie", "Aria o serze", "Niewidoma", "Wampir", "Totentanz", Praca i miłość","Onuce, Trzask, prask","Heine Medina". 17:35 31 LAT MAKABRY I WSPÓŁCZUCIA CZ. 2 Widowisko, 52 min, Polska, 1996 Autor: Włodzimierz Wysocki, Aleksander Wertyński, Leonard Cohen, Maciej Karpiński, Maciej Zembaty Reżyseria: Krzysztof Jasiński Scenariusz: Jacek Janczarski, Maciej Zembaty Aktorzy: Elżbieta Jodłowska, Hanna Śleszyńska, Jan Kobuszewski, Artur Żmijewski, Zbigniew Zamachowski, Wiktor Zborowski Wykonawcy: Magda Umer, Janusz Bogacki, Jacek Janczarski, Maciej Zembaty, Agnieszka Osiecka Druga część koncertu jubileuszowego Macieja Zembatego z 1996 roku. Znakomity satyryk, reżyser, tłumacz i wykonawca zaprosił do niego swoich przyjaciół, współpracowników, wszystkich, z którymi złączył go los i którzy byli dla niego twórczą inspiracją. Maciej Zembaty obchodzil swój jubileusz, czyli - trzydziestojednolecie Makabry i Współczucia. Jak sam mówił: "Makabry nam dzisiaj nie zabraknie i dlatego bardzo nam współczuję. Do wielkiego show zaprosił swoich przyjaciół, współpracowników, wszystkich, z którymi złączył go los i którzy byli dla niego twórczą inspiracją. Usłyszymy piosenki:"Czy wszystko w porządku", Ballada o Imogenie", "W prosektorium", "W Warszawie, pięknym mieście", "Kokainistka", "Jestem twój", "Demokracja", "Niestety", "Za tych co pod wodą", "Sejm kalek", "Do przyjaciela Moskala", "Nebraska", "Stanęła przede mną", "Ostatnia posługa", "Dzisiaj tu, jutro tam". 18:45 REŻYSERZY S.VI - J LEE THOMPSON 10/10 SEZON 6 (J LEE THOMPSON 10/10 SEZON 6) Cykl dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości J Lee Thompsona, reżysera m.in. filmów: "Kopalnie króla Salomona", "Złoto MacKenny" czy "Działa Navarony". 19:40 PORTRETY - IRENA PONIATOWSKA Cykl reportaży, 6 min, Polska, 2021 Reżyseria: Marzena Strąk Scenariusz: Marzena Strak Irena Poniatowska (ur. 5 lipca 1933 w Górze Kalwarii), polska muzykolog, profesor nauk humanistycznych, profesor zwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, znawczyni twórczości Fryderyka Chopina. 20:00 WIECZÓR KINOMANA - WSTĘP DO FILMU - NIEBIAŃSKIE DNI Rozmowa, 5 min, Polska, 2023 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie pt. "Niebiańskie dni", reż. Malick Terrence. 20:05 WIECZÓR KINOMANA - NIEBIAŃSKIE DNI (DAYS OF HEAVEN) Film obyczajowy, 89 min, USA, 1978 Reżyseria: Terrence Malick Scenariusz: Terrence Malick Zdjęcia: Nstor Almendros Muzyka: Ennio Morricone Aktorzy: Richard Gere, Sam Shepard, Linda Manz, Brooke Adams Jest rok 1916. Bill (Richard Gere), pracownik stalowni w Chicago, po kłótni z szefem ucieka do Teksasu. Wraz z nim jadą jego młodsza siostra Linda i narzeczona Abby. Cała trójka rozpoczyna pracę na plantacji bogatego, ale bardzo chorego farmera. Ten myśląc, że Abby to siostra Billa, zakochuje się w niej i proponuje małżeństwo. Widząc w tej propozycji szansę ucieczki od ubóstwa, Bill namawia narzeczoną, żeby wyszła za farmera. Okazuje się jednak, że małżeństwo posiada siłę uzdrawiania, a farmer więcej uroku, niż Bill przewidywał. 22:55 07 ZGŁOŚ SIĘ - ODC. 11/21 - WAGON POCZTOWY Serial kryminalny TVP, 61 min, Polska, 1981 Reżyseria: Krzysztof Szmagier Scenariusz: Krzysztof Szmagier Zdjęcia: Wiesław Rutowicz Muzyka: Włodzimierz Korcz Aktorzy: Bronisław Cieślak, Zdzisław Kozień, Ewa Florczak, Zdzisław Tobiasz, Jan Ciecierski, Józef Korzeniowski, Artur Barciś, Marcin Rudziński, Zygmunt Fok, Stanisław Michalik, Nina Gocławska, Ewa Zadrożna, Magdalena Szmagier, Aleksandra Koncewicz Podczas jazdy pociągu nieznani sprawcy włamują się do wagonu pocztowego, ich łupem pada pół miliona złotych. Okazuje się, że trzej konwojenci zostali uśpieni środkiem nasennym podanym w piwie. Mógł to zrobić któryś z nich, w zmowie mógł być wózkarz, który przywiózł piwo i steward, który zaniósł je do wagonu. Jednak w pociągu podawano jedynie Okocim, a badania wykazują, że środek podano w Żywcu. Do wagonu wchodził też elektryk. Borewicz odkrywa pod podłogą skrytkę, w której znajduje skradzione pieniądze. Zastawia pułapkę i czeka - kto przyjdzie zabrać pieniądze ze skrytki? 00:10 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - BELLE (BELLE: RYU TO SOBAKASU NO HIME) Film animowany, 116 min, Japonia, 2021 Reżyseria: Mamoru Hosoda Scenariusz: Mamoru Hosoda Pełnometrażowy film animowany. "Belle" to historia wrażliwej Suzu, która wraz ze swoim ojcem mieszka w japońskim mieście Kochi. Dziewczyna w młodym wieku straciła mamę i porzuciła przez to ukochany śpiew, który przywoływał zbyt wiele bolesnych wspomnień. Miejscem, w którym jej smutki znajdują ujście, okazuje się być wirtualna rzeczywistość U. Tam, pod pseudonimem Belle, dziewczyna zdobywa się na to, żeby ponownie zaśpiewać. Społeczność U natychmiast uznaje ją za fenomen i największą muzyczną gwiazdę. Kiedy jeden z jej koncertów zostaje zakłócony przez budzącą postrach Bestię, Belle chce za wszelką cenę odkryć prawdziwą tożsamość tej tajemniczej i intrygującej istoty. (opis dystrybutora) 02:25 NOC KRÓTKICH FILMÓW - JESTEM TUTAJ Film animowany, 14 min, Polska, 2020 Reżyseria: Julia Orlik Scenariusz: Julia Orlik Wykonawcy: Zdzisław Wardejn, Jan Jurkowski, Izabela Kuna Zdjęcia: Julia Orlik Krótki film animowany. Jestem tutaj! Chciałaby krzyknąć bohaterka, ale nie jest w stanie poprosić nawet o szklankę wody. Nie może też wstać, bo choroba przykuła ją do łóżka i uzależniła od innych. Doskonale za to słyszy wszystko, co jej bliscy mówią na temat jej stanu. Codzienność starszej kobiety dokumentuje nieruchoma kamera, skierowana prosto na jej twarz. Pozostali bohaterowie: mąż, córka, wnuki, lekarz czy ksiądz są tylko korowodem pojawiających się w kadrze nóg i wypowiadanymi w tle zdaniami. Przeszywająca opowieść o samotności w obliczu śmierci przedstawiona z perspektywy umierającej kobiety, choć ta nie wypowiada ani słowa. (źródło: filmpolski.pl) 02:55 KINO NOCNE - EGOIŚCI Dramat obyczajowy, 103 min, Polska 2000 Reżyseria: Mariusz Treliński Scenariusz: Przemek Nowakowski, Wojciech Nowak, Mariusz Treliński Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Muzyka: Paweł Mykietyn Aktorzy: Magdalena Cielecka, Olaf Lubaszenko, Jan Frycz, Rafał Mohr, Agnieszka Dygant, Viola Kołakowska, Maja Ostaszewska i inni Mariusz Treliński filmy reżyseruje rzadko. Częściej pracuje w teatrze i na scenach operowych. "Egoistami" powrócił za kamerę, nie spodziewając się zapewne, że jego film wywoła aż takie kontrowersje. Już w czasie pierwszego publicznego pokazu na festiwalu w Gdyni publiczność i krytycy podzielili się na tych, którzy odsądzili reżysera od czci i wiary, chcąc go nawet "wyróżnić" Złotym Pawiem dla najgorszego filmu przeglądu, i tych, którzy film w pełni zaakceptowali i chwalili za odwagę i bezkompromisowość. Złotego Pawia "Egoistom" ostatecznie nie przyznano, za to swoją nagrodą obdarowało film Trelińskiego jury młodzieżowe. Jak twierdzi sam reżyser, jego film nie jest opowieścią o konkretnym bohaterze, ale o dzisiejszych czasach, o wielkomiejskich elitach, które jako pierwsze zetknęły się z zachodnim stylem życia i żyją w nieustannej pogoni za sukcesem. Mają dobrą pracę, duże pieniądze, które trwonią podczas alkoholowych i narkotykowych imprez. W ich życiu nie ma tematów tabu ani wyższych wartości. Jest seks w rozmaitych konfiguracjach i niekontrolowany "odlot". Za tę "wolność", iluzoryczne poczucie spełnienia yuppies płacą jednak wysoką cenę - duchowego spustoszenia, samotności, nieustannej pozy, która uniemożliwia normalne komunikowanie się. "Egoiści" to także film o Warszawie - eklektycznym mieście chaosu, prowincjonalnej karykaturze Manhattanu, w której - jak błyskotliwie ujął to swego czasu Jerzy Waldorff - tak budynki, jak ludzie im wyżej się pną, w tym gorszym są guście. Film nie ma struktury linearnej. Zamiast chronologicznej opowieści Treliński tworzy ciąg epizodów, przeplatających się historii, których wzajemne powiązania nie od razu są dla nas jasne. Anka, Smutny, Filip i Młody to tzw. ludzie sukcesu. Ona jest "bogata z domu", studiuje i ma właśnie okazję wyjechać na dłużej do Stanów Zjednoczoczonych. Pozostali uprawiają wolne zawody, czerpią z życia pełnymi garściami, bawią się. Ankę porzucił Smutny, utalentowany kompozytor, niegdyś triumfator Warszawskiej Jesieni, który teraz tworzy "dla mamony" muzyczkę do reklam. Świadom własnej bezsilności i słabości, wypalony jako artysta i człowiek, próbuje popełnić samobójstwo, ale nie starcza mu odwagi. Anka, która nagrywa na wideo swój ból rozstania, dostaje nieoczekiwanie od losu jeszcze jedną szansę odzyskania utraconej miłości - jej lot przełożono z powodu mgły na następny dzień. Aby zwrócić na siebie uwagę, dziewczyna okalecza się w kawiarni, upokarza przypadkowych mężczyzn, a wreszcie robi z siebie żałosną dziwkę. Młody bardzo wcześnie - może za wcześnie? - dostał się do świata dużych pieniędzy i sukcesów zawodowych. Nie zdążył dojrzeć emocjonalnie i psychicznie. Pod maską agresywnego macho ukrywa lęk przed dorosłością i odpowiedzialnością. Ma się żenić, lada chwila zostanie ojcem. Tymczasem dla niego miłość oznacza "lubić siebie", a czekając na narodziny potomka, najbardziej denerwuje się brakiem "koksu". Pełną świadomość swojej sytuacji ma za to Filip, sporo starszy od swoich znajomych ceniony architekt homoseksualista. Obdarzony ironicznym dystansem do siebie i świata zblazowany sybaryta utracił wiarę we wszystko, także w Boga. Dręczy go poczucie jałowości i pustki. Po odejściu kolejnego kochanka decyduje się dokonać aktu samospalenia.