TVP Kultura Czwartek, 06.06.2024 09:05 MIASTO Z MORZA - ODC. 4/4 Serial historyczny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2009 Autor: STANISŁAWA FLESZEROWA-MUSKAT, na podstawie jej powieści "Tak trzymać" powstał scenariusz Reżyseria: Andrzej Kotkowski Scenariusz: Andrzej Kotkowski Zdjęcia: Adam Bajerski Aktorzy: Krzysztof Bień, Anna Brulińska, Maria Gładkowska, Bartosz Glogowski, Andrzej Grąziewicz, Krzysztof Janczar, Małgorzata Foremniak, Julia Pietrucha, Jakub Strzelecki, Paweł Domagała, Marian Dziędziel, Olgierd Łukaszewicz, Piotr Polk, Zbigniew Jankowski, Zdzisław Wardejn Odc. 4 Pomimo sprzeciwu ojca dziewczyny, Łucka i Krzysztof biorą cichy ślub. Helena i Wołodia organizują im przyjęcie weselne. Kryzys na giełdzie i spadek kursu franka powoduje, że konsorcjum wycofuje się z budowy portu. Giełdowy krach dotyka też Augustyna, który trzyma oszczędności w banku gdańskim. Załamany sytuacją dostaje udaru mózgu. Budowa portu zostaje wstrzymana, wszyscy tracą pracę. W tym trudnym okresie Krzysztof i Wołodia pomagają Bernardowi łowić ryby, które Łucka sprzedaje na targu. Inżynier Wenda wyjeżdża do Warszawy na rozmowy z ministrem przemysłu i handlu - Eugeniuszem Kwiatkowskim. Udaje mu się go przekonać do swoich racji. Minister godzi się na dalszą budowę portu i rozbudowę floty. Sparaliżowany Konka umiera. Przed śmiercią błogosławi młodą parę. Bohaterowie oglądają w kinie kronikę z informacją, że 10 lutego 1926 roku Gdynia otrzymała prawa miejskie. Rodzi się Julia, córka Łucki i Krzysztofa. Wołodia wstępuje do Marynarki Wojennej. W nowym kościele w Gdyni odbywa się chrzest Julii. Firmy duńskie i belgijskie kontynuują budowę portu. Podczas pożegnalnego spaceru bohaterowie mówią o swoich planach. Krzysztof chce postawić willę nad morzem. Helena wspomina zainteresowanego nią radcę. Wołodia odpływa w roczny rejs. Na zakończenie fotograf robi im wspólne zdjęcie. Już w czasach współczesnych Julia opowiada o dalszych losach bohaterów. 11:05 WAKACJE PANA HULOT (VACANCES DE MONSIEUR HULOT) Komedia, 84 min, Francja, 1953 Reżyseria: Jacques Tati Scenariusz: Jacques Tati, Henri Marquet Zdjęcia: Jaques Mercanton Muzyka: Alain Romans Aktorzy: Jacques Tati, Nathalie Pascaud, Michele Rolla, Valentine Cemax, Louis Perrault Pan Hulot wybiera się na wakacje do cichego, nadmorskiego kurortu. Wraz z jego przybyciem kończy się spokój hotelowych gości - bo chociaż bohater nie ma złych intencji - każdy jego ruch wywołuje katastrofę... To drugi film długometrażowy Jacquesa Tatiego. Błyskotliwy, iskrzący się od wywrotowych pomysłów i zaskakujących wypadków obraz zdobył nagrodę krytyki na Festiwalu w Cannes w 1953 roku, a także paletę nagród na festiwalach w Nowym Jorku, na Kubie czy w Edynburgu. 13:35 KOD ORIGAMI (THE ORIGAMI CODE) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2015 Reżyseria: Franois - Xavier Vives Scenariusz: Franois - Xavier Vives Dokument przybliża fascynujący świat sztuki origami. Ta starożytna sztuka składania papieru, znajduje się w centrum zaskakującej współczesnej rewolucji. Jego wykorzystanie przez naukowców może doprowadzić do rzadkiego eksperymentu biomimetycznego: zrozumienia i naśladowania niezwykłych zdolności fałdowania żywych istot. 14:40 MARYSIA I NAPOLEON Komedia kostiumowa, 110 min, Polska, 1966 Reżyseria: Leonard Buczkowski Scenariusz: Andrzej Jarecki, Leonard Buczkowski Aktorzy: Beata Tyszkiewicz, Gustaw Holoubek, Juliusz Łuszczewski, Halina Kossobudzka, Ignacy Machowski, Kazimierz Rudzki, Anna Ciepielewska, Bogumił Kobiela, Wieńczysław Gliński, Andrzej Zaorski Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Wojciech Kilar Historia romansu pięknej Marii Walewskiej i Napoleona nieraz inspirowała twórców filmowych. W roku 1937 w Hollywood powstał film "Pani Walewska" z udziałem takich gwiazd jak Greta Garbo i Charles Boyer. Była to historia tragiczna i melodramatyczna - wiadomo, że romans ów trwał niespełna trzy lata, poznali się na przełomie lat 1806 i 1807, a już w roku 1810 Napoleon poślubił Marię Ludwikę. W tym samym roku Maria Walewska urodziła cesarzowi syna Aleksandra. Andrzej Jarocki i Leonard Buczkowski - autorzy scenariusza "Marysi i Napoleona" - potraktowali tę miłosną historię z przymrużeniem oka. Pozwolili sobie także na pewną swobodę w traktowaniu faktów historycznych. A związany z Polską epizod biografii Napoleona opowiadany jest w filmie przez współczesną parę zakochanych. Polska, druga połowa XX wieku. Francuski naukowiec Napoleon Beranger przez przypadek w drodze na zjazd w Warszawie, zatrzymuje się w Walewicach. W tamtejszym pałacyku poznaje uroczą Polkę Marysię. Jest ona łudząco podobna do dawnej pani Walewic - Marii Walewskiej. Beranger poddaje się grze wyobraźni - w marzeniach on sam jest Napoleonem Bonaparte, a Marysia - jego piękną kochanką. Ta wycieczka w przeszłość zbliża naukowca i polską studentkę. 16:45 SIEDLISKO - ODC. 1/9 Serial obyczajowy TVP, 49 min, Polska, 1998 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Wanda Majerówna, Zofia Nasierowska Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Anna Dymna, Leonard Pietraszak, Agnieszka Wagner, Piotr Machalica, Renata Dancewicz, Stanisława Celińska, Krzysztof Kowalewski, Danuta Szaflarska, Jerzy Zelnik "Jest to opowieść o ludziach dojrzałych, którzy po trzydziestu latach małżeństwa przenoszą się na wieś i odkrywają na nowo łączącą ich miłość" - tak krótko scharakteryzował "Siedlisko" Janusz Majewski ("Zaklęte rewiry", "Zazdrość i medycyna", "C. K. Dezerterzy"). Nie krył przy tym, że jego najnowszy serial jest utworem na poły autobiograficznym. Dość przypomnieć, że zdjęcia do cyklu powstawały w okolicach Starych Juch na Mazurach, gdzie reżyser ma posiadłość, którą sam przebudowywał i remontował. Zaangażował się nawet w życie lokalnej społeczności. Wszystko to, odpowiednio wymieszane z fabularną fikcją, znalazło wyraz w "Siedlisku". Reżyser zadbał też o należyte wyeksponowanie mazurskiej przyrody, ciągle pięknej, mimo licznych szkód i dewastacji spowodowanych przez niefrasobliwych turystów. Dlatego, podobnie jak w "Chłopach" Jana Rybkowskiego, rytm akcji w serialu podporządkowany został naturalnemu biegowi pór roku. Bohaterami "Siedliska" są malarka Marianna i jej mąż Krzysztof. Pewnego dnia dowiadują się, że Marianna otrzymała w spadku po zmarłej ciotce Róży nieruchomość na Mazurach. W pierwszej chwili nawykli do miejskiego życia małżonkowie chcą spieniężyć posiadłość. W tym celu jadą do Ełku, by załatwić sprawę w majestacie prawa. Jednak powodowana sentymentem Marianna pragnie najpierw zobaczyć dom Róży, w którym przed laty spędzała wakacje. Niestety, upływ lat sprawił, że niedokładnie pamięta drogę. W lesie spotykają niejakiego Wolfa, dość tajemniczego osobnika, który wskazuje im właściwą drogę do Panistrugi. 18:30 USŁYSZCIE NAS GŁOS. KOBIETY IRANU. (THE FEMALE VOICE OF IRAN) Film dokumentalny, 75 min, Niemcy, 2020 Reżyseria: Andreas Rochholl Wykonawcy: Negar Garden, Baran Mozafari, Samin Ghorbani, Jamileh Amaniyan, Haleh Seyfizadeh, Mina Deris, Maliheh Moradi To niezależny, pełnometrażowy film dokumentalny, który zagłębia się w życie piosenkarek w Iranie, oddając ich głębokie pragnienie, aby ich głos został usłyszany. Zmagając się z cenzurą kulturową, kobiety te zwracają się do mediów cyfrowych, aby wyrazić siebie. 21:00 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - ŻĄDŁO (THE STING) Komedia sensacyjna, 123 min, USA, 1973 Reżyseria: George Roy Hill Scenariusz: David S. Ward Aktorzy: Robert Redford, Paul Newman, Robert Shaw, Charles Durning, Ray Walston, Eileen Brennan, Harold Gould, Dana Elcar, Jack Kehoe, Dimitra Arliss W 1969 roku amerykański reżyser George Roy Hill nakręcił głośny western "Buch Cassidy i Sundance Kid". Główne role powierzył hollywoodzkiemu gwiazdorowi Paulowi Newmanowi i stojącemu u progu wielkiej kariery, dwanaście lat młodszemu Robertowi Redfordowi. Wybór szybko okazał się strzałem w dziesiątkę. Dwaj przystojniacy stworzyli niezapomniane kreacje, przyczyniając się do ogromnego sukcesu filmu. Cztery lata później George Roy Hill ponownie zaprosił do współpracy sprawdzonych już aktorów, którzy i tym razem nie zawiedli pokładanych w nich nadziei. Stworzyli mistrzowski duet, który zachwycił publiczność i krytykę, o którym pisała cała prasa filmowa. Zagrali dwóch drobnych oszustów, którym w genialny sposób udaje się wystrychnąć na dudka najpotężniejszego gangstera, szefa podziemnego światka Chicago. Sprawnie zrealizowany filmy obfituje w niespodziewane zwroty akcji, brawurowe sceny, "a do majstersztyków należy partia pokera" - pisał jeden z recenzentów. Nagrodzone siedmioma Oscarami "Żądło" stało się jednym z największych przebojów kasowych lat 70. ubiegłego stulecia. Akademia przyznała statuetki za najlepszy film roku, reżyserię, scenariusz, scenografię, kostiumy, montaż i adaptację muzyczną. Ameryka lat 30. XX wieku. Chicago, miasto drobnych złodziejaszków, oszustów, cwaniaków i gangsterów. Johnny Hooker (Robert Redford) i Luther Coleman (Robert Earl Jones) pomyłkowo robią skok na kuriera samego Doyle Lonnegana (Robert Shaw). W odwecie ludzie rozwścieczonego gangstera zabijają Luthera. Johnny'emu udaje się ujść z życiem. Odnajduje przyjaciela zamordowanego, Henry'ego Gondorffa (Paul Newman) i nakłania go do zemsty. Dwaj spryciarze knują misterną intrygę, uwzględniając w swoim przebiegłym planie słabość Lonnegana do kart i gry na wyścigach. Najpierw Gondorff ogrywa gangstera w pokera. Tymczasem Johnny, udając, że zdradził kumpla, wkrada się w łaski Doyle'a. Przedstawia mu interesujący sposób na odzyskanie pieniędzy i jednocześnie zrujnowanie firmy bukmacherskiej, należącej rzekomo do Gondorffa. Stawką jest pół miliona dolarów. Kiedy w umówionym dniu Doyle Lonnegan zjawia się z walizką pełną dolarów, Johnny i Henry wprowadzają w życie swój chytry plan. 23:20 OFICEROWIE - ODC. 13/13 - ODDANY CHLEB Serial kryminalny TVP, 44 min, Polska, 2006 Reżyseria: Maciej Dejczer Scenariusz: Wojciech Tomczyk Aktorzy: Borys Szyc, Magdalena Różczka, Katarzyna Cynke, Cezary Pazura, Kamil Maćkowiak, Wojciech Pszoniak, Jan Englert, Peter Lucas, Paweł Małaszyński Grand, przechwycony przez ludzi Topora, który chciał się na nim zemścić za śmierć syna, znika bez śladu. Rita inkasuje za niego milion euro. Kruszon jest jednak przekonany, że Grand nadal żyje. Zenon Kaliński, potrącony przez samochód Monda, trafia do szpitala. Czuwają przy nim Ala i Krystyna. Ala nie chce rozmawiać z Kosmą - Damianem, nie potrafi mu wybaczyć. Z Indii wraca siostra zakonna, która przywozi stamtąd depozyt złożony przez Bogdanowicza. Na płycie DVD jest nagrana narada "grupy trzymającej władzę": Trojan, Koryto, Mond i Bogdanowicz ustalają, że policjanci: Kruszon, Aldona i Ryś powinni zginąć. Na ich zlikwidowanie Mond uzyskuje zgodę swojego zwierzchnika, do którego dzwoni w czasie narady. Oficerowie próbują ustalić, kim jest tajemniczy szef. Aresztowany Mond uparcie jednak milczy. Ala podsuwa kolegom pomysł, że poszukiwanym przez nich człowiekiem może być Czesław Pieczur, teść jej ojca. Oficerowie postanawiają zbadać ten trop. 00:15 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - KOŁYSANKA (CHANSON DOUCE) Dramat, 95 min, Francja, 2019 Reżyseria: Lucie Borleteau Scenariusz: Lucie Borleteau, Jrmie Elkam Aktorzy: Karin Viard, Lela Bekhti, Antoine Reinartz Myriam postanawia wrócić do zawodu prawnika, więc zatrudnia nianię dla swoich pociech. Gdy Louise podbija serca dzieci i zajmuje centralne miejsce w domu, jej zachowanie zaczyna budzić niepokój. 02:10 KINO NOCNE - HARRY ANGEL (ANGEL HEART) Thriller, 113 min, USA 1987 Scenariusz na podstawie powieści "Falling Angel" Williama Hjortsberga i reżyseria: Alan Parker Zdjęcia: Michael Seresin Muzyka: Trevor Jones Wykonawcy: Mickey Rourke, Robert De Niro, Lisa Bonet, Charlotte Rampling, Stocker Fontelieu, Brownie McGhee, Michael Higgins, Elizabeth Whitcraft, Eliott Keener, Charles Gordone, Dann Florek i inni Na początku hollywoodzkiej kariery Mickey Rourke został okrzyknięty kolejnym "buntownikiem bez powodu". Manieryczny, zblazowany budził wiele kontrowersji, szokował, ale i zachwycał. Gwiazdor o wyglądzie brutala i ciepłym głosie, z kilkudniowym zarostem i brylantyną na włosach stał się ulubieńcem nie tylko kobiet. Wyspecjalizował się w portretowaniu twardych i niepokornych facetów, a dobre opinie o jego kolejnych kreacjach przeplatały się z negatywnymi. Zwrócił uwagę krytyki niewielką rolą w kryminale "Żar ciała" (1981), następne lata przyniosły filmy "Diner", "Eureka", "Rumble Fish". Za największy sukces artystyczny i komercyjny zostały uznane: "Rok smoka", "9 i pół tygodnia", "Ćma barowa" i właśnie "Harry Angel". Mickey Rourke przyjął w filmie sposób mówienia i poruszania się przywołujący na pamięć Marlona Brando, krytyka uznała go zresztą swego czasu za następcę wielkiego aktora. Obok wspaniałej gry Mickeya Rourke na uwagę zasługują niezwykła intryga, znakomite zdjęcia i niesamowita atmosfera, która wprowadza widzów w mistyczny świat okultyzmu i satanizmu. "To najbardziej upiorny film, jaki kiedykolwiek zrealizowano, pełen odniesień i symboli" - pisała prasa. "To film o niemożności ucieczki przed samym sobą, przed własnym przeznaczeniem". Już pierwsza scena wprowadza w niesamowity nastrój. Nocą w ślepej uliczce na tyłach domów w jakiejś nędznej dzielnicy miasta, pośród pojemników na śmieci leżą we krwi zwłoki mężczyzny. W drugiej scenie pojawia się bohater filmu - w szerokim długim płaszczu, zaniedbany, nieogolony, porusza się ciężkim, chwiejnym krokiem. Jest rok 1955 w Nowym Jorku. Tajemniczy mężczyzna, wyglądający na przegranego, to prywatny detektyw Harry Angel, specjalizujący się w rozwodach i sprawach ubezpieczeniowych. Detektyw otrzymuje od niejakiego Louisa Cyphre'a (Robert De Niro) nietypowe zadanie odnalezienia Johnny'ego Favorite'a, słynnego przed laty śpiewaka jazzowego. Johnny zaciągnął dług, którego nie spłacił. Ranny w czasie wojny stracił pamięć, został umieszczony w specjalnej klinice dla kombatantów. Niestety, zniknął ze szpitala w tajemniczych okolicznościach. Jak zeznaje pielęgniarka, został wypisany przez tajemniczą parę. Angel składa wizytę doktorowi Fowlerowi, który wyraźnie coś ukrywa. Próbuje wymusić na nim zeznania, zamyka go, a gdy wraca ponownie, znajduje doktora martwego. Przerażony rozwojem sytuacji detektyw chce zrezygnować z dalszego dochodzenia, jednak Louis kusi go bardzo wysokim honorarium. Harry dowiaduje się o kochankach Johnny'ego - zajmującej się magią Margaret Krusemark (Charlotte Rampling) oraz prowadzącej sklep zielarski Murzynce Proudfoot. Podążając ich tropem wyjeżdża do Nowego Orleanu, gdzie spotyka się z Margaret i jednym z muzyków z dawnego zespołu Favorite'a. Próbuje nakłonić kobietę do zwierzeń, ale ona nie chce wracać do przeszłości. Nie chce z nim rozmawiać także czarnoskóry gitarzysta. Okazuje się, że Proudfoot zmarła, przy grobie detektyw natyka się na jej córkę, Epiphany (Lisa Bonet), z którą przeżywa miłosną ekstazę w hotelowym pokoju. Od niej dowiaduje się, że Johnny był demonem zła, zaprzedał duszę diabłu, by stać się sławnym. Wkrótce giną wszystkie osoby, z którymi Angel próbował nawiązać kontakt. Zostaje zamordowany muzyk, następnie detektyw znajduje ciało Margaret z wydartym sercem. Składa wizytę jej ojcu, który odsłania w końcu przed nim mroczną prawdę.