Program 1 Piątek, 21.06.2024 05:25 PODRÓŻ ZA JEDEN UŚMIECH Film przygodowy, 87 min, Polska, 1972 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Henryk Gołębiewski, Filip Łobodziński, Alina Janowska, Jan Machulski, Krystyna Borowicz Kinowa wersja adaptacji mlodzieżowej powieści Adama Bahdaja. Zabawne perypetie ciotecznych braci, którzy wyjeżdżają na wakacje nad morze. Gdy okazuje się, że nie mają na podróż, postanawiają ruszyć w drogę autostopem. 07:30 ŻYCIOWE WYBORY - GODNOŚĆ Telenowela dokumentalna TVP, 25 min, Polska, 2019 Autor: Małgorzata Castro Reżyseria: Grzegorz Sadurski Scenariusz: Aniela Budzius, Aniela Budzius Zdjęcia: Alexandar Pwvlovic, Paweł Rybowski Serial dokumentalny przedstawia losy osób, które stanęły przed bardzo trudnymi decyzjami. Są zmuszone dokonać wyboru ze świadomością, że zdeterminuje to ich dalsze życie. Krystyna i Tadeusz Kwiatkowscy mieszkają na przedmieściach. Mają dwie dorosłe córki. Niedawno obydwoje przeszli na emeryturę i próbują odnaleźć się w tej nowej dla nich sytuacji. Od pewnego czasu w związku z dziwnym zachowaniem męża kobieta podejrzewa go o romans. Dzieli się swoimi obawami z młodszą córką. Pewnego dnia mężczyzna słabnie i trafia do szpitala. Rodzina dowiaduje się o jego chorobie - nowotwór. Po wyjściu ze szpitala Tadeusz chce żyć pełnią życia, aby w pełni wykorzystać, jak twierdzi, swoje ostatnie dni. Chce polecieć do Szwajcarii, ale ta podróż ma ukryte drugie dno. 08:00 WYDZIAŁ KRYMINALNY KITZBÜHEL - ODC. 99 TANGO NA ŚMIERĆ (SOKO KITZBÜHEL EP. LA MORDIDA) Serial kryminalny, 43 min, Niemcy/Austria, 2017 Reżyseria: Fabian Eder Scenariusz: Bernhard Schärfl Aktorzy: Andrea L'Arronge, Anja Stöhr, Jakob Seeböck W świecie tańca towarzyskiego panuje ostra rywalizacja. Zawodnicy trenują latami, startują w konkursach i zdobywają prestiżowe nagrody. Niejednokrotnie w grę wchodzi również zazdrość. Niektórzy są gotowi nawet zabić. 08:50 RANCZO S.IX - ODC. 110 (SERIA IX, ODC. 6) - BOSKA CZĄSTKA Serial obyczajowy TVP, 44 min, Polska, 2015 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Marta Lipińska, Franciszek Pieczka, Artur Barciś, Agnieszka Pawełkiewicz, Dobromir Dymecki, Violetta Arlak, Justyna Gugała Kinga postanawia otworzyć prywatny gabinet w domu rodziców i zawiesza tabliczkę, której treść wywołuje dużą wesołość wśród sąsiadów. We wsi zjawia się młody policjant, który ma zastąpić Staśka na czas jego szkolenia. Francesca wprowadza nowego w tajniki wilkowyjskich obyczajów. Kinga prosi Witebskiego o fachową ocenę literackich prób jej chłopaka. W biurze Czerepacha pojawia się Ola, atrakcyjna i bardzo zdolna młoda kobieta, która prosi wicepremiera o posadę asystentki. 09:45 KOMISARZ ALEX S.III - ODC. 37 (SERIA III, ODC. 11) - MIASTO W STRACHU Serial kryminalny TVP, 42 min, Polska, 2013 Reżyseria: Krzysztof Lang Zdjęcia: Jacek Fabrowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Witold Dębicki, Klaudia Stańczyk, Krzysztof Wach, Michalina Olszańska, Janusz Chabior, Marta Dąbrowska, Antoni Pawlicki, Magdalena Walach, Ireneusz Czop Puchała spędza czas z dziećmi na lodowisku. Utrwala kamerą ich pierwsze kroki na łyżwach. Radosną zabawę przerywa tragiczne wydarzenie. Na lodowisku umiera młoda kobieta. Okazuje się, że tuż przed śmiercią piła puszkowany napój, który podał jej mąż. Puchała przypuszcza, że została otruta, a jego podejrzenia potwierdza patolog Leon. Zabójca użył cyjanku potasu. Mąż otrutej kobiety, Maks, zostaje przewieziony na komendę. Policjanci podejrzewają, że to on otworzył puszkę i wsypał cyjanek. W trakcie śledztwa wychodzi na jaw, że Maks jest hazardzistą pogrążonym w długach. Po śmierci żony będzie mógł sprzedać pałacyk pod Łodzią, który ona dostała od ojca. Tej samej nocy prezes i właściciel firmy, która produkuje napój, otrzymuje tajemniczy telefon. Jakiś mężczyzna twierdzi, że to on dokonał zabójstwa. Grozi, że zatruje kolejne puszki, jeśli nie otrzyma dużej sumy pieniędzy. Dowodu na to, że Maks jest niewinny, dostarcza nieoczekiwanie sam Puchała. Na nakręconym przez niego filmie widać Maksa, który podaje żonie zamkniętą puszkę. Otwiera ją sama kobieta. W policyjnym laboratorium technicy badający puszkę znajdują w niej mikroskopijny otwór, który został później profesjonalnie zamaskowany. Orlicz odwiedza prezesa firmy produkującej napój. Chce się dowiedzieć, czy cyjanek mógł się dostać do puszki na etapie produkcji. Proces produkcji jest zautomatyzowany i monitorowany przez kamery. Rozmawiając z Orliczem prezes nie ujawnia, że otrzymał telefon od mężczyzny, który groził zatruciem kolejnych puszek. Do Orlicza dzwoni patolog Leon. Przywieziono do niego mężczyznę, który wpadł pod tramwaj. Jak się okazuje, przyczyną śmierci było zatrucie cyjankiem. 10:40 OJCIEC MATEUSZ - ODC. 23 (OJCIEC MATEUSZ II ODC. 10) - POZA GRĄ Serial kryminalny TVP, 44 min, Polska, 2009 Reżyseria: Maciej Dutkiewicz Scenariusz: Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Jarosław Żamojda Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Kinga Preis, Łukasz Lewandowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Rafał Cieszyński Trwają rozgrywki ligi koszykówki kobiet. W zespole wszyscy liczą na Elę, córkę trenera. W nocy umiera Węgrzyniak, właściciel klubu sportowego i miejscowych zakładów obuwniczych. Mężczyzna miał atak serca, ale wcześniej został uderzony jakimś przedmiotem w głowę. Policja sądzi, że do jego śmierci przyczyniła się była zawodniczka, Weronika, która porusza się na wózku inwalidzkim. Została kaleką w wypadku, który spowodował Węgrzyniak. Ksiądz Mateusz nie wierzy jednak w jej winę. Kolejnym podejrzanym jest brat Węgrzyniaka, który pozostawał ze zmarłym w konflikcie i po jego śmierci przejął zakłady obuwnicze. Drużyna przegrywa mecz decydujący o awansie. Trener zaczyna prowadzić negocjacje w sprawie transferu córki do bogatszych klubów. Tymczasem ksiądz Mateusz przygotowuje prowokację, która pozwoli wyjaśnić zagadkę śmierci Węgrzyniaka. 11:35 KORONA KRÓLÓW. JAGIELLONOWIE. TAKA HISTORIA - ODC. 15 Telenowela dokumentalna, 25 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Fiedziukiewicz Scenariusz: Anna Krasuska Aktorzy: Wojciech Żołądkowicz, Paula Stępczyńska, Łukasz Lewandowski Kłopoty z czasem. Istnieje wiele definicji czasu. Czym był czas dla ludzi żyjących w średniowieczu? Rok był podstawową miarą czasu, ale regulowaną nie datą tylko zmieniającymi się porami roku. Przyroda odmierzała czas. Prosty człowiek często nawet nie wiedział, w którym roku się urodził. Czasami była tzw. "zdarzeniowa miara czasu". Mogły ją stanowić wyjątkowe wydarzenia jak pożar, susza, epidemia czy wojna; albo ważny fakt w życiu określonej osoby, np. "ożeniłem się trzy lata po powrocie z pielgrzymki". Często informowano, że coś się stało w czasach panowania danego króla. W średniowiecznej Polsce nowy rok wyznaczał dzień Bożego Narodzenia, czyli 25 grudnia. Dopiero w XV wieku w Polsce coraz częściej zaczynano nowy rok od pierwszego dnia stycznia, ale w wielu miejscach równolegle wciąż liczono po staremu. Miesiące nazywano różnie - kwiecień zwano także łudzikwiatem, bo wyłudzał kwiaty od ziemi. Tydzień zaczynał się w niedzielę. Potem był poniedziałek, czyli po niedzieli, ale w nazwach innych dni zachowano ślady kalendarza pogańskiego - wtorek był dniem wtórym, czyli drugim. Początek dnia zaczynał się... wieczorem. Kościół mierzył bowiem dzień od zachodu do zachodu słońca. Właśnie dlatego obchodzimy dziś wigilię Bożego Narodzenia. W średniowieczu był to już początek nowego dnia. Nasza wigilia 24 grudnia dla ludzi średniowiecznych była zatem dniem Bożego Narodzenia, 25 grudnia. Ale dla zwykłych ludzi dzień trwał od wschodu do zachodu słońca. Po zmroku w średniowiecznym Krakowie grasowali złodzieje, bandyci. No i diabeł. Noc to właśnie pora diabelska, przerażająca i okrutna. Niekiedy dodatkową okolicznością obciążającą było zrobienie czegoś po zmroku. Pobicie kogoś w ciągu dnia było łaskawiej oceniane przez sąd niż pobicie kogoś w nocy. W średniowieczu dzwony były popularną miarą liczenia godzin dziennych. Były oczywiście klepsydry, zegary słoneczne i zegary mechaniczne. Bo tak naprawdę dla każdego czas był ważny. Tylko inaczej go liczył. 12:50 NATURA W JEDYNCE - URODZENI W GÓRACH SKALISTYCH - ODC. 2 DORASTANIE (BORN IN THE ROCKIES EPISODE 2. GROWING UP) Film dokumentalny, 52 min, Austria, 2020 Reżyseria: Joseph Pontecorvo Druga część filmu dokumentalnego o zwierzętach urodzonych w Górach Skalistych w Ameryce Północnej. Opowiada o życiu kilku rodzin zwierząt, które walczą o wychowanie młodych w jednym z najtrudniejszych siedlisk na ziemi. Młode muszą szybko nauczyć się poruszać w swoim środowisku, rozumieć zasady panujące w ich społeczeństwie i stawiać czoło wyzwaniom szybko zmieniającego się świata. Góry Skaliste są drugim co do wielkości pasmem górskim na ziemi, mają 4800 kilometrów długości i obejmują sto oddzielnych pasm od najbardziej wysuniętego na południe punktu na południowym zachodzie Ameryki do północnego krańca w kanadyjskiej Arktyce. Z tego powodu Góry Skaliste obejmują zdumiewającą gamę ekosystemów od prerii po alpejską tundrę. Wiele największych rzek Ameryki Północnej ma swoje źródła w Górach Skalistych, dostarczając życiodajną wodę suchym lądom i świeżą wodę pitną milionom domów. Stale rosnąca populacja wywiera coraz większą presję na dziką przyrodę, czyniąc Góry Skaliste jedną z ostatnich ostoi najbardziej kultowych gatunków Ameryki Północnej, w tym owiec rasy bighorn, żurawi kanadyjskich, niedźwiedzi grizzly i żubrów amerykańskich. W tej epickiej dwuczęściowej serii odkrywamy historię Gór Skalistych oczami tych, którzy się tu urodzili. 13:50 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - KONFITURA Z ZIELONYCH ORZECHÓW Magazyn kulinarny, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Józef Szymura, Jarosław Frankowski, Sławomir Orman Prowadzący: Karol Okrasa Karol Okrasa kontynuuje poszukiwania polskiego smaku. A kiedy już ten smak odnajduje, ze smakiem i pożytkiem dla konserwatywnej polskiej widowni, próbuje go przełamać. Bo wbrew powszechnym wyobrażeniom polska kuchnia to nie tylko pierogi i schabowy. Mamy wielowiekową tradycje podawania ryb, szczególnie słodkowodnych, a polskie mięsa i wędliny biją jakością większość europejskiej produkcji. Od 1989 roku w najdalszych zakątkach Polski wytwarza się smakowite produkty warte zaprezentowania szerokiej widowni. Cudze chwalicie, swego nie znacie! W swojej kolejnej wyprawie kulinarnej Karol Okrasa zaprezentuje widzom niezwykły i bardzo rzadki przysmak konfiturę z zielonych orzechów. Przyrządza się ją z niedojrzałych jeszcze, zielonych orzechów włoskich właśnie na przełomie czerwca i lipca. Stare przepisy mówią, że potrzeba nawet ośmiu dni by taką konfiturę przygotować. A potem długo trzeba ją macerować, nawet do kilku lat. O tym wszystkim opowie Karolowi jeden z najlepszych w kraju ekspertów od nalewek i konfitur. Jego babcia słynęła z najlepszych w okolicy konfitur z zielonych orzechów. Stosowała je zarówno do mięs jak i deserów. A do jakich potraw taką konfiturę użyje nasz kucharz? Zobaczymy comberki jagnięce w salsie z rukoli i konfitury z zielonych orzechów, lody z kawą zbożową wzbogaconej orzechową konfiturą. Ostatnią propozycją będą placki z ziemniaków i sera z orzechową konfiturą, usmażone w lecącym balonie. Jak będą wyglądać takie potrawy? Zobaczymy w programie. 14:15 GRA NA MAKSA S.III - /7/ AKCJA: TAJNA PRZESYŁKA Serial TVP, 4 min, Polska, 2024 Reżyseria: Jan Macierewicz Scenariusz: Tomasz Perczyński Zdjęcia: Grzegorz Hartfiel Muzyka: Jan Ignacy Królikowski Wykonawcy: Karolina Bacia, Marcin Korcz, Jacek Laskowski, Jakub Wawrzyniak, Dorota Chotecka, Hubert Skrzyński, Mateusz Lewandowski, Bartłomiej Magdziarz Nowy piłkarski turniej to nowe wyzwania! Powraca "Gra na Maksa"! Losy Ali i Maksa oraz ich przyjaciół znów będą przeplatać się z futbolową gorączką - tym razem EURO 2024. Biało-czerwoni zrobią wszystko, żeby nas zaskoczyć, niemałe życiowe zaskoczenia czekają też naszych bohaterów: w ręku Ali już na początku serii pozytywny test ciążowy. Typowa bramka z zaskoczenia w pierwszej minucie. Za kilka miesięcy do drużyny Ali i Maksa dołączy więc nowy zawodnik lub zawodniczka, ale zanim to nastąpi, życie bohaterów musi wywrócić się do góry nogami. "Gra na Maksa" to seria komediowych scenek z życia trzydziestoparolatków. Perypetie bohaterów komentuje w swoim stylu para ekspertów sportowych: Jacek Laskowski (komentator Euro 2024) i były piłkarz, Jakub Wawrzyniak. Mimo ewidentnych nawiązań do piłki nożnej jest to przede wszystkim historia obyczajowa, nie tylko dla fanów futbolu. "Gra na Maksa". W związku jak w piłce. Zwykle wystarczą dwie połówki, a tu nagle dogrywka. Dziś nie tylko biało-czerwoni przystąpią do meczu o wszystko. Przez niefortunny wypadek ze sprzętem elektronicznym w roli głównej meczowy wieczór w kumpelskim gronie staje pod znakiem zapytania. Wszystko w rękach Ali i niezawodnego kuriera. Zapowiada się elektryzujący wyścig z czasem. 17:20 GRA NA MAKSA S.III - /7/ AKCJA: TAJNA PRZESYŁKA Serial TVP, 4 min, Polska, 2024 Reżyseria: Jan Macierewicz Scenariusz: Tomasz Perczyński Zdjęcia: Grzegorz Hartfiel Muzyka: Jan Ignacy Królikowski Wykonawcy: Karolina Bacia, Marcin Korcz, Jacek Laskowski, Jakub Wawrzyniak, Dorota Chotecka, Hubert Skrzyński, Mateusz Lewandowski, Bartłomiej Magdziarz Nowy piłkarski turniej to nowe wyzwania! Powraca "Gra na Maksa"! Losy Ali i Maksa oraz ich przyjaciół znów będą przeplatać się z futbolową gorączką - tym razem EURO 2024. Biało-czerwoni zrobią wszystko, żeby nas zaskoczyć, niemałe życiowe zaskoczenia czekają też naszych bohaterów: w ręku Ali już na początku serii pozytywny test ciążowy. Typowa bramka z zaskoczenia w pierwszej minucie. Za kilka miesięcy do drużyny Ali i Maksa dołączy więc nowy zawodnik lub zawodniczka, ale zanim to nastąpi, życie bohaterów musi wywrócić się do góry nogami. "Gra na Maksa" to seria komediowych scenek z życia trzydziestoparolatków. Perypetie bohaterów komentuje w swoim stylu para ekspertów sportowych: Jacek Laskowski (komentator Euro 2024) i były piłkarz, Jakub Wawrzyniak. Mimo ewidentnych nawiązań do piłki nożnej jest to przede wszystkim historia obyczajowa, nie tylko dla fanów futbolu. "Gra na Maksa". W związku jak w piłce. Zwykle wystarczą dwie połówki, a tu nagle dogrywka. Dziś nie tylko biało-czerwoni przystąpią do meczu o wszystko. Przez niefortunny wypadek ze sprzętem elektronicznym w roli głównej meczowy wieczór w kumpelskim gronie staje pod znakiem zapytania. Wszystko w rękach Ali i niezawodnego kuriera. Zapowiada się elektryzujący wyścig z czasem. 20:00 PROGRAM INFORMACYJNY 19.30 28 min, Polska, 2024 Główne wydanie codziennego programu informacyjnego. 20:35 KINGSAJZ Komedia, 104 min, Polska, 1988 Reżyseria: Juliusz Machulski Scenariusz: Jolanta Hartwig, Juliusz Machulski Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Jacek Chmielnik, Jerzy Stuhr, Katarzyna Figura, Grzegorz Heromiński, Joachim Lamża, Maciej Kozłowski, Jan Machulski, Leonard Pietraszak, Liza Machulska, Witold Pyrkosz, Halina Machulska, Beata Tyszkiewicz, Olgierd Łukaszewicz W podziemiach Instytutu Badań Czwartorzędu istnieje nikomu nie znana kraina zwana Szuflandią. Jak sama nazwa wskazuje, jej pejzaż tworzą głównie szuflady, segregatory i inne atrybuty biurowo-urzędniczej rzeczywistości. Panuje tu nadszyszkownik Kilkujadek - odpowiednik współczesnego krasnoludka, metodami władzy różniący się jednak zasadniczo od króla Ćwieczka. Kilkujadek z pomocą zaufanej świty trzyma swoich "kumotrów" za twarz, by przypadkiem żaden z nich nie wykrył tajemnicy kingsajzu. Pod tą tajemniczą nazwą kryje się eliksir, pozwalający krasnoludkowi zyskać rozmiary człowieka ("king size" - królewski rozmiar) i zamieszkać w krainie ludzi, obfitującej w wolność, kobiety i inne atrakcje. Przypadek sprawia, że alchemik Adaś samodzielnie uzyskuje kingsajz. Wypija go, przenosi się do ludzkiego świata i... nie bardzo chce wracać. Tymczasem podwładni Kilkujadka odkrywają tajemnicę domorosłego uczonego. Rozgniewany nie na żarty dyktator wysyła swych siepaczy, by sprowadzili Adasia z powrotem. "Kingsajz" był czwartą komedią Juliusza Machulskiego. Poprzednie - minicykl "Vabank" i "Vabank II" oraz "Seksmisja" - spotkały się z aplauzem krytyki i publiczności. Ich twórca zyskał zaś opinię reżysera, który w atrakcyjnej formie kina popularnego potrafi powiedzieć rzeczy ważne i niebłahe. "Kingsajz" potwierdził słuszność tej opinii. Stał się jednak również znakiem, że pomysły fabularne Machulskiego powoli zatracają pierwotną świeżość, a twórca zaczyna cytować samego siebie. Mimo to "Kingsajz" spotkał się z przychylnością publiczności, a i wśród recenzentów znalazło się sporo takich, którym przypadł do gustu. Wskazywano na jego związki z nurtem tzw. utopii negatywnej (m.in. "Podróże Guliwera" Jonathana Swifta, "Rok 1984" Orwella) oraz pełną czarnego humoru twórczością Sławomira Mrożka. Jak celnie ujął to jeden z krytyków, Machulski opowiedział tym razem historię "wesołą, a ogromnie przez to smutną". Z ironią potraktował nie tylko dogorywający wówczas w Polsce totalitaryzm, ale i samego siebie, czego dowodzi ostatnia, zaskakująca scena filmu. 22:35 OPERACJA ŚWIT (RESCUE DAWN) Dramat, 120 min, USA, 2006 Reżyseria: Werner Herzog Scenariusz: Werner Herzog Aktorzy: Christian Bale, Steve Zahn, James Oliver, Marshall Bell, Evan Jones, Pat Healy Film wojenny zrealizowany na podstawie niemiecko - brytyjsko - francuskiego dokumentu "Little Dieter Needs to Fly" Wernera Herzoga. To opowieść o prawdziwej historii amerykańskiego pilota bojowego, Dietera Denglera (Christian Bale). Amerykanin niemieckiego pochodzenia został zestrzelony przez siły wroga podczas wojny wietnamskiej. Luty, 1966 roku. Będący na misji bojowej, urodzony w Niemczech pilot amerykańskich sił powietrznych, porucznik Dieter Dengler, zostaje zestrzelony nad Laosem. Udaje mu się przeżyć groźny upadek, ale trafia w ręce partyzantki. Ma szansę być potraktowany pobłażliwie przez lokalne władze, jeżeli podpisze dokument potępiający Amerykę. Kiedy odmawia, zostaje poddany torturom, a następnie trafia do obozu więźniów wojennych, gdzie m.in. przebywa w niewoli oficer amerykańskich sił powietrznych, Duane W. Martin (Steve Zahn). Od samego poczatku Dengler planuje ryzykowną ucieczkę z niewielką grupą więźniów, ale nie zyskuje aprobaty współtowarzyszy niedoli. Wszyscy są skrajnie wyczerpani z powodu głodu, nieludzkich warunków w obozie i wskutek ran zadanych przez bezwzględnych strażników więziennych. Kilka miesięcy później sytuacja w obozie dramatycznie się pogarsza. Więźniowie uświadamiają sobie, że albo wcielą w życie plan ucieczki, albo grozi im śmierć głodowa. 00:55 WESELE Film obyczajowy, 100 min, Polska, 2004 Reżyseria: Wojciech Smarzowski Scenariusz: Wojciech Smarzowski Zdjęcia: Andrzej Szulkowski Muzyka: Ryszard Tymon Tymański Aktorzy: Marian Dziędziel, Tamara Arciuch, Bartłomiej Topa, Maciej Stuhr, Iwona Bielska, Paweł Wilczak, Jerzy Rogalski, Arkadiusz Jakubik, Paweł Wilczak, Tomasz Sapryk Wnikliwy, gorzko - ironiczny portret polskiego społeczeństwa, demaskatorska krytyka różnych grup społecznych, które spotykają się na wiejskim weselu. Bo też takie wesele to wydarzenie przede wszystkim społeczne, ujawniające różne postawy, ambicje, interesy. Nie młoda para jest tam najważniejsza ani jej uczucie. Znacznie istotniejsze okazuje się dążenie do tego, by "się postawić", pokazać, zakłuć sąsiadów w oczy swoją pozycją i bogactwem. W trakcie zabawy wychodzą też na jaw skrywane rodzinne grzeszki, niskie pobudki, sknerstwo, egoizm, chciwość, obłuda. Lejący się strumieniami alkohol odziera z masek, obnaża prawdziwą naturę: eleganccy goście stają się coraz bardziej prostaccy, pazerni, pozbawieni zasad. "Królewski szczep piastowy", który pod koniec wesela pijackimi głosami ryczy wspólnie "Rotę", budzi przede wszystkim zażenowanie i wstyd. Ale "to Polska właśnie". Nieuniknione odwołania do "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego służą głównie pokazaniu, że po stu latach w sumie niewiele zmieniło się w społecznym pejzażu. Walory filmu doceniło jury FPFF w Gdyni w 2004 r. , gdzie "Wesele" uhonorowano Nagrodą Specjalną Jury, nagrodą za pierwszoplanową rolę męską (dla Mariana Dziędziela), Nagrodą Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Nagrodą Prezesa Zarządu TVP, a także Wyróżnieniem Specjalnym Jury na MFF w Karlovych Varach. Wiesław Wojnar, bogaty ogrodnik z podkarpackiej wsi, wydaje za mąż jedyną córkę, Kasię. Dziewczyna piękna, już z miastową ogładą, studentka, wychodzi za Janusza, chłopaka z tej samej wsi, który od dawna się w niej podkochiwał. Zerwali, gdy Kasia wyjechała do miasta, by się kształcić. Teraz wróciła, ale po obojgu młodych nie widać wielkiej miłości. Któż by jednak na to zważał? Dla Wojnara najważniejsze, żeby wesele wypadło jak najokazalej, ale też jak najtaniej. Dlatego wódkę sprowadzono ze Słowacji, kiełbasa jest drugiej świeżości. Wojnar próbuje też zaoszczędzić na muzykach przygrywających gościom, ale zespół się buntuje: nie będzie grał, jeśli Wojnar nie zapłaci im z góry. Dopłaty domaga się też kucharka, strażacy wynajmujący remizę itd. Ale Wojnarowie najbardziej martwią się, że nie zjawia się szwagier księdza proboszcza, który miał dostarczyć młodym prezent ślubny: sprowadzone specjalnie z Niemiec piękne audi. Gdy wreszcie auto przywozi inny, obcy mężczyzna, zaczynają się nowe kłopoty. Dostawca samochodu domaga się bowiem w rozliczeniu oprócz pieniędzy także obiecanych dwóch hektarów ziemi przy głównej drodze. Ziemia ta nie należy jednak do Wojnara, ale do jego teścia, a ten uparł się, że jej nie sprzeda. Wojnar oferuje przybyszowi inny kawałek gruntu, nawet większy i lepszej jakości, lecz ten twardo obstaje przy wcześniej wybranym. Wojnar miota się między coraz ostrzej rozmawiającym z nim kontrahentem a upartym teściem, nie mogąc nic wskórać. Dopiero gdy dostawca auta daje próbkę swoich gangsterskich metod działania, Wojnar decyduje się uzyskać od teścia zgodę choćby siłą. Pech jednak chce, że zdenerwowany staruszek dostaje zawału i umiera. Jego zgodę trzeba sfałszować, a nie ma nic za darmo. Tymczasem Kasia rozpoznaje w chłopaku filmującym wesele kamerą wideo swojego dawnego ukochanego. Odżywa tłumione uczucie, zwłaszcza że jednocześnie wychodzą na jaw prawdziwe intencje pana młodego. Wokół srebrnego audi narasta coraz więcej problemów, chwila słabości Wojnara wywołuje kryzys małżeński, a koszty wesela rosną wprost lawinowo. Precyzyjny scenariusz całej uroczystości wali się w gruzy. 02:40 COUNTDOWN (COUNTDOWN) Dreszczowiec, 86 min, USA, 2019 Reżyseria: Justin Dec Scenariusz: Justin Dec Aktorzy: Elizabeth Lail, Jordan Calloway, Talitha Eliana Bateman, Peter Facinelli, Dillon Lane, Tichina Arnold, Tom Segura, Anne Winters Fabuła filmu nawiązuje do popularnych horrorów o demonicznych siłach i upiorach atakujących młodych bohaterów, o czającej się wokół śmierci. Podczas imprezy, nastolatka Courtney ulega namowom przyjaciół i ściąga na swój telefon tajemniczą aplikację, za pomocą której można sprawdzić datę i godzinę swojej śmierci. Okazuje się, że zostały jej zaledwie 3 godziny życia. Dziewczyna postanawia nie kusić losu i nie wsiada do samochodu, który prowadzi po alkoholu jej chłopak Evan. Kiedy jednak sama wraca do domu, zostaje śmiertelnie zaatakowana przez niewidzialną istotę. W tym samym czasie Evan rozbija swoje auto, a potężny konar drzewa wbija się w miejsce, gdzie miała siedzieć Courtney. Quinn Harris, pielęgniarka ze szpitala, do którego trafia ranny Evan, dowiaduje się od niego o tajemniczej aplikacji. Sama też ściąga ją, ale nie traktuje tej sprawy poważnie. Żarty się kończą, kiedy pacjent ginie podczas próby ucieczki ze szpitala. Z aplikacji w jego telefonie wynika, że jego czas na ziemi już się skończył. Quinn jest przekonana, że następną ofiarą tajemniczej siły, już jutro będzie ona sama. Aby odwrócić bieg wydarzeń, kupuje nowy telefon, jednak okazuje się, że aplikacja już jest zainstalowana. Rozpoczyna się odliczanie. W poczuciu zbliżającego się zagrożenia, przerażona pielęgniarka desperacko poszukuje sposobu na ocalenie życia. Ale czy można zmienić zapisaną przyszłość i oszukać przeznaczenie?