TVP Kultura Wtorek, 18.06.2024 Zmiany z dnia 11.06.2024 w stosunku do raportu z dnia 22.05.2024 (dodano pozycję programową) 07:10 SZLAKIEM KOLBERGA - RENATA PRZEMYK Reportaż, 25 min, Polska, 2017 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz, Elżbieta Rottermund Wykonawcy: Renata Przemyk Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek będzie muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. W tym odcinku spotkanie śpiewaczki ludowej z okolicy Bielska Podlaskiego Wiery Niczyporuk i piosenkarki Renaty Przemyk. Spotkanie dwóch wspaniałych silnych kobiet. Świat pięknych wielogłosowych pieśni śpiewanych w lokalnej gwarze. Świat prostego wiejskiego życia pełnego pracy od rana do wieczora. Czy Renata Przemyk poradzi sobie z nieznanym wcześniej ludowym repertuarem. Czy panie polubią się nawzajem i nawiąże się między nimi nić porozumienia? (dodano pozycję programową) 07:45 TAMTE LATA, TAMTE DNI - KRZYSZTOF ZANUSSI Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuć - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Miejscem spotkania z Krzysztofem Zanussim jest jego dom w podwarszawskich Laskach. Reżyser pokazuje też wiele pamiątek rodzinnych - fotografii oraz zapisów filmowych. (dodano pozycję programową) 08:25 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.V - ODC. 44 CZARNE ZŁOTO Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2017 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Tradycyjnie polskie ziemie wschodnie zajmowały niegdyś trzecie miejsce na świecie jeśli chodzi o wydobycie ropy naftowej. Radosław Kotarski rusza tym śladem i sprawdza ile zostało na Podkarpaciu z dziedzictwa, które zostawił po sobie Ignacy Łukasiewicz i jego współpracownicy? Czy urządzenia zaprojektowane przez nich byłyby w stanie także dzisiaj wydobyć ropę naftową z podziemi? Na te pytania odpowiada pierwszy odcinek piątej serii Podróży z historią" (zmodyfikowano opis: Omówienie) 10:10 PARĘ OSÓB, MAŁY CZAS Dramat, 104 min, Polska, 2005 Reżyseria: Andrzej Barański Scenariusz: Andrzej Barański Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Krystyna Janda, Andrzej Hudziak, Igor Przegrodzki, Monika Obara, Arkadiusz Detmer, Krystyna Tkacz, Elżbieta Kępińska, Witold Skaruch, Zdzisław Wardejn Kameralna opowieść o przyjaźni niewidomej poetki Jadwigi Stańczakowej (1918 - 1996) z wybitnym poetą i pisarzem Mironem Białoszewskim (1922 - 1983). Scenariusz powstał na podstawie książki Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje". Akcja filmu obejmuje lata 1975 - 1982. Niewidoma Jadwiga mieszka z apodyktycznym, nadopiekuńczym ojcem. Przyjaźń z Mironem Białoszewskim, człowiekiem nieco ekscentrycznym, poetą i oryginalnym prozaikiem całkowicie odmienia jej życie. Niezaradność Mirona w sprawach codziennych uaktywnia i usamodzielnia Jadwigę. Poetka pełni rolę sekretarza Mirona, nagrywa na magnetofon dyktowane przez niego teksty, a następnie przepisuje je na maszynie. Pragnie za wszelką cenę żyć jak ludzie widzący, być aktywna i samodzielna, czuć się potrzebna. Miron, kapryśny introwertyk, nie potrafi okazać jej wdzięczności, bywa wobec niej opryskliwy, ale też potrafi jak nikt inny pocieszyć ją w samotności i depresji, na którą cierpiała. Nie ma w tym filmie wyraźnie zarysowanej akcji, linearnej fabuły, są za to obrazki z życia w zgrzebnej PRL - owskiej rzeczywistości, którą para wrażliwych artystów traktuje jak literackie tworzywo, przekształca w sztukę. Nagroda dla Krystyny Jandy za pierwszoplanową rolę kobiecą, nagroda Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej oraz nagroda dziennikarzy na 30 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2005 r. Orzeł, Polska Nagroda Filmowa 2008 w kategorii: najlepszy scenariusz i montaż. Nagroda aktorska dla Andrzeja Hudziaka na MFF w Karlowych Varach w 2006 r. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 14:40 SAMURAJ I KOWBOJE (SOLEIL ROUGE) Western, 112 min, Francja/Hiszpania/Włochy, 1971 Reżyseria: Terence Young Aktorzy: Charles Bronson, Ursula Andress, Toshiro Mifune, Alain Delon, Capucine Arizona, rok 1870. Pociągiem zmierzającym do stolicy USA - Waszyngtonu podróżuje ambasador Cesarstwa Japonii. Niespodziewanie na pociąg napadają gangsterzy, których łupem pada niezwykle cenny miecz , prezent dla amerykańskiego prezydenta. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 18:50 KEITH JARRETT - "SZTUKA IMPROWIZACJI" (KETTH JARRETT "THE ART OF IMPROVISATION") Film dokumentalny, 56 min, Francja, 2005 Reżyseria: Mike Dibb Wykonawcy: Kieth Jarrett Pianista, Keith Jarrett, opowiada o rozpiętości swojej muzyki, znaczeniu improwizacji, wielkich artystach, z którymi współpracował, oraz o wzlotach i upadkach swojego życia. Dalsze spostrzeżenia są dostarczane przez innych muzyków, członków rodziny oraz współpracowników muzycznych. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 01:55 PANORAMA KINA POLSKIEGO - ETER (ETER) Dramat, 112 min, Włochy/Litwa/Polska/Węgry/Ukraina, 2018 Reżyseria: Krzysztof Zanussi Scenariusz: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Piotr Niemyjski Muzyka: Richard Wagner Aktorzy: Andrzej Chyra, Jacek Poniedziałek, Zsolt Lszló, Ostap Vakuliuk, Maria Riaboshapka, Małgorzata Pritulak, Rafał Mohr Film jest próbą reinterpretacji mitu Fausta. Opowiada historię wojskowego lekarza, który prowadzi eksperymenty medyczne na początku XX wieku by zyskać władzę nad ludźmi. ETER, CZYLI QUINTA ESENTIA Film składa się z dwóch części. Pierwsza, nazwana jawną, jest w dużym stopniu realistyczną opowieścią o lekarzu, który na przełomie wieków gdzieś na kresach Imperium Rosyjskiego, dawnych terenach polskich, dopuścił się zbrodni, nadużywając eteru, z zamiarem pozbawienia świadomości panny, która była przedmiotem jego pożądania. Doktor uchodzi sprawiedliwości, pojawia się na dawnych terenach polskich w zaborze austriackim. Udaje patriotę, uciekiniera z Sybiru. Znajduje pracę w twierdzy, gdzie rozwija eksperymenty z użyciem eteru i innych środków pozwalających manipulować bólem i wolą poddanych mu ludzi. Ofiarą eksperymentów jest w pierwszej kolejności miejscowy ukraiński wyrostek, sierota, którego doktor całkowicie od siebie uzależnia. Do obowiązków doktora należy asystowanie przy wykonywaniu wyroku śmierci na rosyjskim szpiegu, który zostaje złapany, kiedy przyjeżdżają z misją fotografowania nowo budowanych umocnień. Pod opieką doktora jest także dom publiczny, z którego korzysta załoga twierdzy. Eksperymenty doktora są kosztowne. Komendant twierdzy sugeruje mu łatwy sposób na zdobycie środków. Wystarczy potajemnie dostarczyć Rosjanom zdjęcia z budowy. Propozycja okazuje się pułapką zastawioną przez komendanta za sugestią austriackiego wywiadu. Szlachetny młody Ukrainiec na próżno próbuje wziąć na siebie winę, doktor ponosi śmierć przez rozstrzelanie. W drugiej, tajnej części opowieści cofamy się do początku. Opowieść skupia się na Ziemskim Sędzi, który ratuje doktora przed karą za próbę zniewolenia dziewczyny eterem. Doktor sprzedaje w zamian duszę przekonany, że oszukał kupca, bo dusza nie istnieje. W dalszej akcji Sędzia Ziemski ułatwia umowę z komendantem w sprawie sprzedaży fotografii twierdzy i utrudnia doktorowi kontakt z jego dawną ofiarą, dziewczyną, którą ten próbował zniewolić i która przebywa w klasztornym zakładzie dla obłąkanych. W finale opowieści doktor zostaje rozstrzelany, po czym okazuje się, że dusza nie przepadła i zawładnął nią Sędzia Ziemski. Przed wiecznym potępieniem doktora może uratować tylko modlitwa dziewczyny, którą próbował zniewolić, i ofiara młodego Ukraińca, który poświęca się, ratując rannych na polu bitwy rozpoczynającej się wojny.