TVP Kultura Czwartek, 20.06.2024 Zmiany z dnia 18.06.2024 w stosunku do raportu z dnia 22.05.2024 (dodano pozycję programową) 06:00 PRZED EKRANEM - PRZED EKRANEM ODC. 4 (15.06) 8 min, Polska, 2024 Magazyn informacyjny o ofercie programowej TVP. (dodano pozycję programową) 07:30 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.V - ODC. 46 SŁODKI SMAK HISTORII Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2017 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Aby stworzyć pradawny miód pitny potrzeba ogromnej pracy na każdym z etapów. Najpierw wykazać muszą się pszczoły, które rzetelnie zamieniają nektar na słodki miód. Następnie do pracy zabiera się miodosytnik, który nie może zmarnować ani grama słodkiego produktu naszych żołto - czarnych przyjaciół. Z kolejną pomocą przyjdą nam drożdże, które przeprowadzą szlachetną fermentację. Później do akcji wkracza bednarz, bo bez dobrej dębowej beczki nie ma właściwego i tradycyjnego leżakowania miodu pitnego. Dopiero wtedy można raczyć się najbardziej charakterystycznym dla historii Polski. (dodano pozycję programową) 14:15 RODZINA DURRELLÓW SERIA 2 - ODC. 3 (ODC. 3) Дарэлы (The Durrells), серыял 46 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Steve Barron Scenariusz: Simon Nye Aktorzy: Milo Parker, Callum Woodhouse, Keeley Hawes, Daisy Waterstone, Alexis Georgoulis, Josh O'Connor Rok 1936. Owdowiała Luisa Durrell (Keeley Hawes) mieszka razem z czworgiem swoich dzieci w wieku od 11 do 21 lat, Lawrence'em (Josh O'Connor), Lesliem (Callum Woodhouse), Margo (Daisy Waterstone) i Geraldem (Milo Parker). Kobieta decyduje się przeprowadzić wraz z nimi z angielskiego Bournemouth na słoneczne Korfu. Po dotarciu na miejsce tytułowi bohaterowie produkcji "Durrelowie" wspierają się, starając się przystosować do nowego miejsca zamieszkania. Nie jest to łatwe, ponieważ wszystko tutaj - począwszy od warunków atmosferycznych, a skończywszy na zwyczajach i języku miejscowej ludności - jest inne niż w ich ojczyźnie. W miejscu, w którym modzi Anglicy mieszkają teraz razem z matką, nie ma jeszcze elektryczności. Durrellowie jednak nie poddają się. Na Korfu stawiają czoła kolejnym trudnym wyzwaniom, nawiązują pierwsze przyjaźnie, a nawet się zakochują. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 15:15 BYĆ ALBO NIE BYĆ (TO BE OR NOT TO BE) Komedia, 94 min, USA, 1942 Reżyseria: Ernst Lubitsch Aktorzy: Carole Lombard, Robert Stack, Jack Benny, Lionel Atwill "Być albo nie być" jest pozycją wyjątkową w dorobku Ernsta Lubitscha, jako że za tło akcji posłużyły autentyczne wydarzenia polityczne. Rok premiery filmu, 1942, był jednocześnie rokiem przełomowym dla losów II wojny światowej i rokiem krwawego, odwetowego terroru Niemców wobec ludności cywilnej. Pojawienie się na ekranie lekkiej komedii, niemal farsy, której treścią była walka polskiego podziemia z Niemcami, wywołało burzę polemik. Wielu widzów, nie tylko Polaków, uznało za przejaw złego smaku realizację obrazu na ten temat w konwencji rozrywkowej, a w dodatku przez reżysera pochodzącego z Niemiec. Z perspektywy historycznej ostrość tych zarzutów została stępiona, ale nawet wtedy, gdy film był wyświetlany po raz pierwszy, nietrudno było znaleźć argumenty w jego obronie. Mistrzostwo Lubitscha w konstruowaniu sytuacji komediowych sprawiało, że - wbrew wszelkim skojarzeniom i wspomnieniom - film ogląda się przede wszystkim jako świetną komedię. Reżyser stworzył tu opowieść o aktorach, którym każe grać role bohaterów nie tylko na scenie, ale i w życiu. Aktorzy, ukazani w krzywym zw ierciadle satyry, zabierają się do wypełniania odpowiedzialnych zadań z dużą dozą kabotynizmu, ale zarazem odważnie i z patriotycznym zaangażowaniem. I co najważniejsze, odnoszą zwycięstwo nad swymi niemieckimi przeciwnikami. Dialogi są żywe, wstawki teatralne - zręczne i dowcipne, a muzykę do tego filmu uhonorowano nawet nominacją do Oscara. "Nie było moim zamiarem ośmieszanie Polaków - stwierdził kilka lat po premierze Ernst Lubitsch. - Chciałem jedynie wykpić środowisko aktorskie, a przede wszystkim pokazać obyczaje niemieckich szaleńców i hitlerowskiego ducha, który owładnął niemieckim społeczeństwem". W sierpniu 1939 r. w jednym z warszawskich teatrów na żądanie władz państwowych, które nie chcą drażnić Niemców, zostają przerwane próby antyfaszystowskiej sztuki "Gestapo". Do repertuaru wraca Szekspirowski "Hamlet" z aktorem Józefem Turą w roli głównej. Tura, zazdrosny o swą piękną żonę Marię, aktorkę tego samego teatru, spostrzega, że zawsze, gdy rozpoczyna na scenie słynny monolog "Być albo nie być", salę opuszcza pewien młody człowiek, porucznik Stanisław Sobiński, aby - jak się później dowie Tura - odwiedzić Marię w garderobie. Wybucha wojna i do Warszawy wkraczają Niemcy. Sobiński wyjeżdża do Anglii, gdzie zostaje pilotem RAF-u. Aktorzy zakładają podziemną organizację. Hitlerowskie mundury, niewykorzystane w sztuce "Gestapo", służą im teraz jako przebranie w czasie nielegalnych akcji. Tymczasem Anglicy wysyłają do Warszawy z tajną misją profesora Zyleckiego, nieświadomi, że jest on podwójnym agentem. Walczący w szeregach RAF-u polscy lotnicy dają mu przed wyjazdem adresy swoich rodzin, prosząc, aby się z nimi skontaktował. Sobiński przekazuje nawet hasło, które ułatwi mu dotarcie do Marii. Brzmi ono: "Być albo nie być". Ale gdy okazuje się, że Zylecki nigdy nie słyszał o sławnej aktorce, Sobiński zaczyna podejrzewać, że jest on niemieckim szpiegiem. W obawie, że Zylecki może przekazać dane lotników gestapo i rozbić podziemną siatkę ruchu oporu, Anglicy wysyłają w ślad za nim porucznika Sobińskiego, który ma go unieszkodliwić. Chcąc ostrzec konspiratorów, Sobiński spotyka się z Marią w jej domu. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 18:50 OCALENI PRZEZ CHOPINA (CHOPIN SAVED MY LIFE) Film dokumentalny, 52 min, Wielka Brytania, 2012 Reżyseria: James Kent Ocaleni przez Chopina to film dokumentalny o "Balladzie g - moll" op. 23 nr 1 Fryderyka Chopina. Utwór ten jest niezwykle skomplikowany i niełatwy do zagrania. W tym emocjonującym dokumencie poznajemy historie dwóch różnych osób. Dla nastoletniej Japonki Momoki i ucznia szkockiej szkoły muzycznej Paula ta kompozycja była czymś, co odmieniło ich życie. Dzieło Chopina komentują także światowej sławy pianiści - Lang Lang, Władimir Aszkenazi, Imogen Cooper i Stephen Hough. (dodano opis: Omówienie) 20:00 TEATR TELEWIZJI: KOBRA - FILIŻANKA CZARNEJ KAWY Spektakl teatralny, 69 min, Polska, 1968 Reżyseria: August Kowalczyk Zdjęcia: Aleksander Lipowski Aktorzy: Renata Kossobudzka, Leon Pietraszkiewicz, Michał Pawlicki, Stanisław Niwiński, Jan Machulski, Jadwiga Sulińska, Halina Czengery, Irena Horecka, Maria Żabczyńska, Bogusław Stokowski, Kazimierz Zarzycki, Tadeusz Kosudarski, Jolanta Stiller, Andrzej Fedorowicz W Kramnie, spokojnym śląskim miasteczku, dochodzi do dwóch tragicznych wydarzeń. W szpitalu umiera, potrącona przez ciężarówkę, nieznana tu nikomu kobieta - Matylda Krychowa. Tego samego dnia zamordowany zostaje sędzia Edward Murach. Rutynowe dochodzenie w sprawie wypadku zmierza do ustalenia, kto ponosi zań odpowiedzialność: kierowca czy też sama poszkodowana. Krąg podejrzanych w śledztwie o zabójstwo sędziego jest szeroki: miejscowi przestępcy i ich rodziny, żona i jej kochanek, zbrodniarze wojenni, których tropieniu sędzia poświęcał cały wolny czas. Początkowo nic zdaje się nie łączyć obu tych spraw. Dopiero zeznania siostry zmarłej kobiety, wyjaśniające powód jej przyjazdu do Kramna, kierują śledztwo w stronę poszukiwania osób mogących obawiać się ujawnienia zbrodni sprzed lat, popełnionych w niemieckim szpitalu dla nieuleczalnie chorych dzieci. Tożsamość tych osób ustalił sędzia Murach, a potwierdzić miała Matylda Krychowa, matka chłopca zamordowanego w Gutterhoffie. Niemiecka gazeta z 1941 roku, z reportażem i zdjęciem z tego obozu, pomaga w ostatecznym zdemaskowaniu mordercy. (dodano pozycję programową) 04:00 DON GILLIAM I OLBRZYMY (HE DREAMS OF GIANTS) Film dokumentalny, 83 min, Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: Keith Fulton, Lou Pepe Dokument przedstawia historię zmagań Terry'ego Gilliama z przeniesieniem przygód Don Kichota na ekran.