TVP HD Sobota, 29.06.2024 Zmiany z dnia 25.06.2024 w stosunku do raportu z dnia 03.06.2024 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 20:00 LICENCJA NA ZABIJANIE (LICENCE TO KILL) (LICENCE TO KILL) Film sensacyjny, 127 min, Wielka Brytania/USA, 1989 Reżyseria: John Glen Scenariusz: Richard Maibaum, Michael G. Wilson Aktorzy: Timothy Dalton, Carey Lowell, Robert Davi, Talisa Soto, Anthony Zerbe, Frank McRae, Everett McGill, Wayne Newton Siedemnasty film z "bondowskiej" serii, zarazem drugi i ostatni, w którym główną rolę zagrał Timothy Dalton, i piąty z całego cyklu wyreżyserowany przez Johna Glena, został dobrze przyjęty przez recenzentów. Dostosowany do wymogów współczesnego kina akcji, z szybką, zwartą fabułą, pełen niezwykłych efektów specjalnych i z bohaterem, który przedkłada swe zadania nad łóżkowe podboje, "bond" anno domini 1989 wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swej licznej, dzisiejszej widowni. Mimo tych modyfikacji jego wielbiciele bez trudu odnajdą w kolejnym filmie stałe, charakterystyczne dla całej serii elementy. Czołowe napisy poprzedza, jak zwykle, brawurowa sekwencja, w której 007 dokonuje cudów zręczności. Niezbędny w każdym "bondzie" czarny charakter nie chce wprawdzie zniszczyć całego świata, a jedynie rozbudować swe narkotykowe imperium, ale jest równie okrutny, cyniczny i bezwzględny jak jego poprzednicy, ma nieograniczone możliwości finansowe i piękną kochankę, która z czasem zakochuje się w dzielnym agencie. Nie zabrakło też kolejnej dziewczyny Bonda, którą gra tutaj Carey Lowell. Obie panie są urocze, ale i - to również znak czasów - inteligentne, sprytne, kompetentne i nie chcą być traktowane wyłącznie jako "obiekty seksualne". James Bond przyjeżdża na Florydę, gdzie ma być drużbą na ślubie przyjaciela, Felixa Leitera, byłego agenta CIA, a obecnie pracownika wydziału walki z narkotykami, który od dawna "poluje" na kokainowego króla, Franza Sancheza. Gdy Leiter dostaje informację, że Sanchez przybył właśnie na Bahamy, wraz z Bondem urządza brawurową obławę i przestępca trafia do aresztu, ale na krótko: ucieka z pomocą przekupionego policjanta. W odwecie zabija żonę Leitera, a jego samego rzuca na pożarcie rekinowi. Zabiera też zgromadzone przez niego dowody swej przestępczej działalności. Na wieść o ucieczce Sancheza Bond wraca do domu przyjaciela. Znajduje go na pół żywego, ciężko poranionego. Poprzysięga Sanchezowi zemstę. Wezwany przed oblicze swego szefa, odmawia wyjazdu z kolejną misją do Stambułu. Chce pozostać w USA do czasu wyrównania rachunków. Za niesubordynację zostaje zawieszony w czynnościach służbowych, ale nie podporządkowuje się i tej decyzji i ucieka z siedziby szefa. Odtąd będą go ścigać także jego niedawni koledzy. Bond dowiaduje się, że rekinarium, do którego przywieziono wcześniej Leitera, należy do bliskiego współpracownika narkotykowego bossa, Miltona Kresta, który pod pozorem poszukiwania u wybrzeży ciekawych okazów morskiej fauny, dokonuje na morzu przerzutów dużych ilości kokainy. 007 odkrywa też, że spośród informatorów Leitera, którzy dostarczali mu informacji na temat działalności Sancheza, żyje już tylko Pam Bouvier. W zastępstwie przebywającego w szpitalu przyjaciela udaje się na spotkanie z nią do obskurnego baru. Niestety, zjawiają się tam również ludzie Sancheza. Obojgu udaje się uciec. Postanawiają połączyć siły, by dopaść handlarza w jego pilnie strzeżonej siedzibie w Isthmus, mieście, którym rządzi on niepodzielnie. W banku w Isthmus deponują 5 milionów dolarów zabranych Krestowi. Wysoką wygraną w kasynie Bond zwraca na siebie uwagę Sancheza. Sugeruje, że jest płatnym mordercą, który szuka nowych zleceń. Gdy po nieudanym zamachu na Sancheza wpada w ręce ścigającego go kolegi po fachu, zostaje przypadkowo uwolniony przez króla kokainy, który oferuje mu gościnę w swej rezydencji. Bond, podający się za byłego brytyjskiego agenta, sugeruje, że wśród ludzi Sancheza jest zdrajca: Milton Krest. Podrzucone z powrotem na jego łódź pieniądze stanowią wystarczający dowód winy. Zdobywszy zaufanie przestępcy, Bond ma dostąpić kolejnego wtajemniczenia: zobaczyć jego ukrytą fabrykę kokainy. Lupe Lamora, kochanka Sancheza, podejrzewa jednak, że to podstęp i - aby ratować przystojnego agenta - prosi Pam o pomoc. (usunięto pozycję programową) 22:25 WOLNY STRZELEC (dodano pozycję programową) 22:25 KRUCJATA - PRAWO SERII ODC. 13 Serial kryminalny, 44 min, Polska, 2020 Reżyseria: Łukasz Ostalski Scenariusz: Wojciech Tomczyk Aktorzy: Julian Świeżewski, Tomasz Schuchardt, Vanessa Aleksander, Masza Wągrocka, Michał Czernecki, Michał Kaleta, Iga Górecka, Mateusz Nędza, Mariusz Bonaszewski, Justyna Wasilewska, Maciej Mikołajczyk, Dariusz Jakubowski, Malwina Buss, Agnieszka Matysiak Koniec uników. Dobro i zło reprezentują Jan Góra i Piotr Stawiski. Selekcjoner jest na finiszu swojej krucjaty, a brakującą literą T jest jego przyrodni brat. Okazuje się, że za "Wielkimi Czynami" kryły się tylko osobiste interesy. W końcu dociera to również do podopiecznych Stawiskiego, którzy w godzinie próby zdradzają mentora. Za to Mandżaro w kłopotach nie zostaje sam. Wydział Zabójstw i Terroru jeszcze raz staje na wysokości zadania. Jednak to nie koniec. Najniebezpieczniejszym graczem, który od początku pociągał za wszystkie sznurki, okazuje się pewien niepozorny sąsiad. (dodano pozycję programową) 23:25 CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 1/21 - TOAST, CZYLI BLIŻEJ NIŻ DALEJ Serial komediowy TVP, 42 min, Polska, 1974 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Andrzej Kopiczyński, Anna Seniuk, Irena Kwiatkowska, Roman Kłosowski, Leonard Pietraszak, Piotr Kąkolewski, Grażyna Woźniak, Wojciech Pokora, Wiesław Gołas, Kazimierz Rudzki, Hanna Orsztynowic Inżynier Stefan Karwowski, mąż pani magister Madzi, ojciec dwojga dzieci - Jagody i Marka, właściciel fiata 126p i typowego M - 4, jest tzw. przeciętnym człowiekiem. Kończy właśnie 40 lat. Pełen niepokoju, że zamknął się w jego życiu najważniejszy rozdział, zjawia się u kolegi - lekarza. Zaprzyjaźniony z rodziną Karwowskich doktor Karol Stelmach, ekspert w sprawach medycznych i erotycznych, udziela mu krzepiącej porady. W domu, przy urodzinowym stole, w towarzystwie żony i dzieci, bohater wspomina szkolne czasy i ludzi, którzy zapisali się w jego pamięci. "Złoty Ekran" dla Anny Seniuk za kreację aktorską (1976), "Srebrny Gwóźdź Sezonu" w VII Plebiscycie Popularności "Kuriera Polskiego" dla Andrzeja Kopiczyńskiego (1976), "Złoty Szczupak" - nagroda na I Festiwalu Polskich Filmów i Widowisk Telewizyjnych Olsztyn '77, nagroda zespołowa Przewodniczącego Radiokomitetu dla scenarzystów i odtwórców głównych ról (1975). Słowem, obfitość laurów i powszechny aplauz publiczności, nie tylko w Polsce (Francuzi nazywali Andrzeja Kopiczyńskiego polskim Davidem Nivenem). Jednoznacznie przychylne przyjęcie serialu przez telewidzów "równoważyły" krytyczne recenzje w prasie branżowej - filmowi zarzucano "ostentacyjną banalność myślową", "pomieszanie kabaretu z produkcyjniakiem", "niepokojąco bliskie sąsiedztwo z niechlubnymi produktami kultury masowej". Dostało się współscenarzystom, autorom znanym z publicznych bojów z umysłową szarzyzną, wszelkim zacofaniem, społecznym i artystycznym stereotypem - za to, że "złożyli broń". Przy powtórnej emisji serialu krytycy byli już łagodniejsi. Podkreślano, że scenariusz może być wzorem dobrego rzemiosła, aktorstwo jest pierwszej próby, a kpina z ówczesnych aspiracji Polaków, nadymania się i zapatrzenia na Europę dziś jest bardziej czytelna niż przed laty. Reżyser Jerzy Gruza, w rozmowie o "Czterdziestolatku - 20 lat później", powiedział: "Dla mnie Czterdziestolatek był Woody Allenem Polski lat 70. Idealista, pozbawiony sprytu, trochę fajtłapa, uczciwy i naiwny marzyciel. (...) Śmieszność czterdziestolatka polegała na tym, że wszystkie zalecenia "odgórne", nawet te absurdalne i propagandowe, traktował serio i próbował je realizować. Dlatego nieuchronnie wpadał na minę prawdziwego życia (...) Staraliśmy się, wraz z Krzysztofem Toeplitzem, nasycić scenariusz masą charakterystycznych epizodów, konkretów i szczegółów wziętych z tzw. życia. Na 300 stronach maszynopisu stworzyliśmy 145 postaci. Gdzie jeszcze znaleźć można taką galerię postaw i typów zachowań charakterystycznych dla naszych czasów?" Bohater serialu będzie pracował na trzech "sztandarowych" budowach warszawskich lat 70. - Trasy Łazienkowskiej (w pierwszej serii), Dworca Centralnego i Trasy Toruńskiej. (dodano pozycję programową) 00:25 CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 2/21 - WALKA Z NAŁOGIEM, CZYLI LABIRYNT Serial TVP, 40 min, Polska, 1974 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Krzysztof Teodor Toeplitz Aktorzy: Andrzej Kopiczyński, Anna Seniuk, Irena Kwiatkowska, Roman Kłosowski, Leonard Pietraszak, Piotr Kąkolewski, Grażyna Woźniak, Zofia Czerwińska, Wojciech Pokora, Janusz Kłosiński, Wacław Kowalski Inżynier Stefan Karwowski postanawia zerwać z nałogiem palenia. Jednak życie budowniczego Trasy Łazienkowskiej, męża i ojca dość niesfornych latorośli, toczy się w tak nerwowym tempie, że trudno mu wytrwać w tym postanowieniu. Pracująca w wodociągach Madzia Karwowska zwierza się koleżankom z pracy i szefowi Gajnemu, że mąż rzuca palenie - i wysłuchuje szeregu porad na ten temat. Próbuje stosować w domu zalecenia koleżanek, ale to ostatecznie wytrąca Karwowskiego z równowagi. Udaje mu się wytrzymać bez papierosa tylko jeden dzień. (usunięto pozycję programową) 00:30 CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 6/21 - WŁOSY FLORY, CZYLI LABIRYNT (dodano pozycję programową) 01:20 CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 3/21 - WPADNIJ, KIEDY ZECHCESZ, CZYLI BODŹCE STĘPIONE Serial komediowy TVP, 47 min, Polska, 1974 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Krzysztof Teodor Toeplitz Aktorzy: Andrzej Kopiczyński, Anna Seniuk, Irena Kwiatkowska, Hanna Orsztynowicz, Roman Kłosowski, Leonard Pietraszak, Władysław Kowalski, Wiesław Gołas Inżynier Karwowski poznaje młodą, seksowną pielęgniarkę. Sfrustrowany do niedawna czterdziestolatek budzi się do życia. Żona, przyjaciele i koledzy w pracy obserwują poważne zmiany w jego zachowaniu. Nowe wcielenie Stefana wywołuje - do pewnego stopnia uzasadniony - niepokój otoczenia. Madzia wysłuchuje pouczeń Kobiety Pracującej, jak przeczekać krytyczną sytuację. (usunięto pozycję programową) 01:35 CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 7/21 - JUDYM, CZYLI CZYN SPOŁECZNY (dodano pozycję programową) 02:25 CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 4/21 - PORTRET CZYLI JAK BYĆ KOCHANYM Serial TVP, 43 min, Polska, 1974 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Krzysztof Teodor Toeplitz Aktorzy: Anna Seniuk, Irena Kwiatkowska, Andrzej Kopiczyński, Roman Kłosowski, Leonard Pietraszak Na budowie Trasy Łazienkowskiej ma pojawić się fotoreporter ze stołecznego dziennika, by sfotografować budowniczych tej sztandarowej inwestycji warszawskiej. Oczywiście, wśród portretowanych bohaterów pracy będzie również inżynier Karwowski. Madzia pragnie, by jej Stefan wypadł jak najlepiej. Wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa gorączkowo przygotowują się do niezwykłego wydarzenia, ale - ku ich zdziwieniu - reporterzy nie chcą ich fotografować w wyjściowych garniturach, lecz w waciakach. Kiedy artykuł wreszcie ukazuje się w prasie, otoczenie inżyniera Karwowskiego przyjmuje ten fakt bardzo różnie. (usunięto pozycję programową) 02:45 CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 8/21 - OTWARCIE TRASY, CZYLI CZAS WOLNY (dodano pozycję programową) 03:25 KFPP OPOLE - 61. KFPP W OPOLU - DEBIUTY - NIEMEN SYMFONICZNIE /SKRÓT/ 59 min, Polska, 2024 Reżyseria: Paweł Zeitz Scenariusz: Paweł Zeitz Prowadzący: Aleksandra Kostrzewska, Bartosz Cebeńko Wykonawcy: Natalia Muianga, Lou Lou Safran, Iga Kozacka, Patryk Sikora, Zalia, Klaudia Marzec, Norbert Wronka, Dominika Dobrosielska, Lina, Wojtek Stefanowski W konkursie "Debiuty" 61. KFPP w Opolu dziesięcioro wykonawców zaśpiewało przeboje z repertuaru Czesława Niemena. W 2024 roku przypada 20. rocznica śmierci i 85. rocznica urodzin artysty uważanego za jednego najwybitniejszych twórców w historii polskiej muzyki. Specjalnie na potrzeby koncertu powstały symfoniczne aranżacje utworów Niemena. (usunięto pozycję programową) 03:45 CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 9/21 - RODZINA, CZYLI OBCY W DOMU