TVP Kultura Wtorek, 02.07.2024 07:20 SZLAKIEM KOLBERGA - DOROTA MIŚKIEWICZ Reportaż, 23 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Michał Pietrusiewicz Cykl dokumentalny prezentujący znanych polskich muzyków, którzy wyruszają w Polskę szlakiem Oskara Kolberga. Każdy odcinek będzie muzyczną podróżą w inny region Polski. Znani muzycy uczą się od artystów ludowych tradycyjnego repertuaru: śpiewają, grają na skrzypcach, akordeonie, tańczą. Pokazują piękno i niepowtarzalność polskiej muzyki ludowej. Razem z Dorotą Miśkiewicz wokalistką jazzową wyruszyliśmy na Lubelszczyznę do wsi Zastawie koło Goraja. Na spotkanie ze śpiewaczką i gawędziarką Janiną Pydo. Pani Janina ma 89 lat. Mieszka w malowniczym niebieskim domu na skraju wsi. Pogodna, zawsze uśmiechnięta pomimo tragicznych wydarzeń, które doświadczyła w swoim długim życiu. Nigdy się nie malowała, mąż nie lubił i nie pozwalał. Czy na okoliczność spotkania z Dorotą Miśkiewicz Pani Janina będzie chciała zrobić coś dla siebie? Poznamy piękne nastrojowe pieśni, które w żartobliwy sposób opisują trudne doświadczenia życiowe. 08:00 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.II - ODC. 22 HISTORIA WŚRÓD FAL Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2016 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Jak wygląda życie na morzu, na statku z prawdziwego zdarzenia? Radosław Kotarski sprawdza to na własnej skórze! Opowiada o codziennym życiu, przesądach i trudach pracy marynarzy pokonujących setki mil morskich. Porównuje historyczne polskie statki szkoleniowe do tych współczesnych i odkrywa zaskakującą prawdę. Zapraszamy na pokład polskiej legendy - Daru Młodzieży! 09:05 DOM - ODC. 5/25 - PONAD 200 CZWARTKÓW Serial obyczajowy TVP, 97 min, Polska, 1980 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jolanta Żółkowska, Tomasz Borkowy, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Barbara Soltysik, Joanna Szczepkowska, Stefania Iwińska, Jan Englert, Wirgiliusz Gryń, Tadeusz Janczar, Wacław Kowalski, Gustaw Lutkiewicz, Zygmunt Malanowicz, Jerzy Michotek, Henryk Bista Basia Lawinówna trafia do szpitala w Otwocku. Choroba zbliża ją do Andrzeja, który okazuje dziewczynie wiele czułości, a w końcu odważy się zaproponować jej małżeństwo. Los nie szczędzi mu jednak zmartwień. Będąc potajemnie w rodzinnym Sierpuchowie, Talar jest świadkiem zabójstwa młodego ZWM - owca. Oskarżony o popełnieniezbrodni zostaje Wiktor. Andrzej wie, że jego przyjaciel z dawnych lat jest niewinny, usiłuje mu pomóc, lecz niewiele może zdziałać. W sanatorium w Otwocku przypadkiem spotyka dawnego dowódcę. Za dezercję Andrzeja oficer został zdegradowany, przez całe lata żył myślą o zemście. Następny konflikt wywołuje pojawienie się w Warszawie drugiego z braci Talarów. Bronek zyskał sławę bohatera pracy socjalistycznej. Wyrwany ze środowiska wiejskiego, chce użyć życia w stolicy, nic sobie nie robi z braterskich przestróg. Wszystkie niepowodzenia rekompensuje jednak Andrzejowi ślub z Basią. Państwo Lawinowie cieszą się szczęściem córki. Cios spada nieoczekiwanie. Nazajutrz po ślubie przychodzi list z Kanady od Łukasza. Dawny narzeczony Basi żyje. 10:55 PORTRETY - MARLON BRANDO, AKTOR ZWANY POŻĄDANIEM (MARLON BRANDO, AN ACTOR NAMED DESIRE) Film dokumentalny, 90 min, Francja, 2014 Reżyseria: Philippe Kohly Zakompleksiony wiejski chłopak, obarczony trudnym dzieciństwem, trafia latem 1943 roku do Nowego Jorku, gdzie zapisuje się do szkoły aktorskiej. Jego charyzmatyczny i niepokojący styl gry otwiera mu drzwi do nowojorskich teatrów. Jednak Brando potrzebuje pieniędzy, więc w latach 50. XX wieku jedzie do Hollywood. W wieku 30. lat po rolach w takich filmach, jak "Tramwaj zwany pożądaniem", "Dziki" i "Viva Zapata!" zdobywa miano najlepszego aktora swoich czasów. Nie tylko rewolucjonizuje zawód aktora swoim żywiołowym i surowym, niespotykanym dotąd stylem, ale staje się także ikoną i inspiracją dla całego pokolenia młodzieży. Kolejne role w kasowych szlagierach wszechczasów "Ojcu chrzestnym", "Ostatnim tangu w Paryżu" i "Czasie apokalipsy" potwierdzają jego wyjątkowy talent. Dzięki unikalnym materiałom filmowym i wywiadom z tymi, którzy znali go najlepiej, dokument pozwala nam poznać życie, filmografię i zmagania z własnymi upiorami człowieka, który stał się legendą. 12:40 RODZINA DURRELLÓW SERIA 3 - ODC. 5 (ODC. 5) Дарэлы (The Durrells), серыял 46 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Roger Goldby Scenariusz: Simon Nye Aktorzy: Milo Parker, Alexis Georgoulis, Keeley Hawes, Callum Woodhouse, Daisy Waterstone, Josh O'Connor Rok 1936. Owdowiała Luisa Durrell (Keeley Hawes) mieszka razem z czworgiem swoich dzieci w wieku od 11 do 21 lat, Lawrence'em (Josh O'Connor), Lesliem (Callum Woodhouse), Margo (Daisy Waterstone) i Geraldem (Milo Parker). Kobieta decyduje się przeprowadzić wraz z nimi z angielskiego Bournemouth na słoneczne Korfu. Po dotarciu na miejsce tytułowi bohaterowie produkcji "Durrelowie" wspierają się, starając się przystosować do nowego miejsca zamieszkania. Nie jest to łatwe, ponieważ wszystko tutaj - począwszy od warunków atmosferycznych, a skończywszy na zwyczajach i języku miejscowej ludności - jest inne niż w ich ojczyźnie. W miejscu, w którym modzi Anglicy mieszkają teraz razem z matką, nie ma jeszcze elektryczności. Durrellowie jednak nie poddają się. Na Korfu stawiają czoła kolejnym trudnym wyzwaniom, nawiązują pierwsze przyjaźnie, a nawet się zakochują. 13:40 BŁĘKITNA NUTA (LA NOTE BLEUE / BLUE NOTE) Dramat, 126 min, Francja/Niemcy, 1990 Reżyseria: Andrzej Żuławski Scenariusz: Andrzej Żuławski Zdjęcia: Andrzej J. Jaroszewicz Muzyka: Fryderyk Chopin Aktorzy: Sophie Marceau, Roman Wilhelmi, Marie-France Pisier, Janusz Olejniczak Film ukazuje 36 godzin z życia Chopina, które kompozytor spędza w Nohant. W tym ostatnim dniu miłość Chopina i George Sand kończy się, a wraz z nią kończy się twórczość kompozytora, który na parę lat przed śmiercią umieścił na papierze ostatnią nutę. Tę właśnie George Sand nazwała "La note bleue". 16:00 DOM - ODC. 6/25 - NOSIĆ SWOJĄ SKÓRĘ Serial obyczajowy, 96 min, Polska, 1980 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jolanta Żółkowska, Tomasz Borkowy, Bożena Dykiel, Stefania Iwińska, Barbara Soltysik, Joanna Szczepkowska, Anna Ciepielewska, Jan Englert, Wirgiliusz Gryń, Tadeusz Janczar, Wacław Kowalski, Gustaw Lutkiewicz, Zymunt Malanowicz Andrzej i Basia są szczęśliwi w pierwszych miesiącach małżeństwa. Nie zdają sobie sprawy z rozterek, jakie przeżywają państwo Lawinowie, ilekroć odbierają listy od Łukasza z Kanady. Andrzej popada w konflikt z uczelnianą organizacją ZMP, martwi go też tryb życia jego brata, Bronka. Pomimo trudności Talar kończy studia, otrzymuje wymarzony dyplom inżyniera. Życie Bronka przypomina natomiast staczanie się po równi pochyłej; dawny bohater pracy socjalistycznej, zapijaczony i wykolejony, ginie tragicznie. Najmłodszy z braci, Leszek, obwinia Andrzeja o jego śmierć. Propagandowa szopka, jaką urządzają podczas pogrzebu szefowie organizacji młodzieżowej, pogłębia rozdźwięk w rodzinie Talarów. Konflikty i kłopoty osobiste nie pozwalają Andrzejowi w pełni cieszyć się sukcesami w fabryce, gdzie właśnie uruchomiono produkcję pierwszego samochodu marki Warszawa. 18:50 ELVIS COSTELLO: MYSTERY DANCE Film dokumentalny, 59 min, Wielka Brytania, 2013 Reżyseria: Mark Kidel Wykonawcy: Elvis Costello, Pete Thomas, Stive Nieve, Dovey Faradrer, Elton John, Smokey Robinson W pełni autoryzowany dokument o pionierskim piosenkarzu i autorze tekstów Elvisie Costello, zawierający obszerne i ekskluzywne materiały archiwalne z całej jego kariery. Film zawiera niepublikowane wersje demo piosenek napisanych przez Costello i McCartneya. 20:00 LEKKIE OBYCZAJE - MĄŻ FRYZJERKI (LE MARI DE LA COIFFEUSE) Dramat, 78 min, Francja, 1990 Reżyseria: Patrice Leconte Scenariusz: Patrice Leconte, Claude Klotz Zdjęcia: Eduardo Serra Muzyka: Michael Nyman Aktorzy: Jean Rochefort, Anna Galiena, Roland Bertin, Maurice Chevit, Philippe Clevont, Jacques Mathou Miłość do fryzjerki powoduje, że młody chłopiec Antoine często przychodzi do fryzjera. Jako dorosły mężczyzna poznaje piękną fryzjerkę Mathildę i oboje zakochują się w sobie. Reżyser Patrice Leconte mówi tak o swoim filmie: "Chodzenie do fryzjera sprawiało mi przyjemność, już gdy byłem małym chłopcem. Doznanie to zintensyfikowało się szczególnie, gdy miałem 12 lub 13 lat. Wtedy zacząłem się strzyc u fryzjerki. Nie istniała czynność, która odpowiadałaby mi bardziej niż sposób, w jaki byłem przez nią traktowany. Podobał mi się jej zapach, była delikatna i miała spokojny głos. Oczyma wyobraźni widziałem niezwykłe szczęście człowieka, który z nią żyje. Od tamtej pory przyrzekłem sobie, że któregoś dnia poślubię fryzjerkę. Los jednak chciał inaczej. To właśnie niezrealizowanie tych zamierzeń musiało skłonić mnie do napisania opowieści, której mógłbym być bohaterem. >>Mąż fryzjerki<< mówi o miłości. Nie jest to historia autobiograficzna, choć w rzeczywistości powinna nią być". 21:35 DOKUMENT W PODRÓŻY - BĄDŹ SOBĄ, CZYLI NIEOPOWIEDZIANA HISTORIA ALICE GUY - BLACHE (BE NATURAL: THE UNTOLD STORY OF ALICE GUY - BLACHE) Film dokumentalny, 103 min, USA, 2018 Reżyseria: Pamela B. Green Scenariusz: Joan Simon Kino biograficzne czy trzymające w napięciu detektywistyczne śledztwo? Dokument zrealizowany przez Pamelę B. Green łączy w sobie elementy jednego i drugiego. Nie może być inaczej, skoro bohaterką tej niezwykłej opowieści jest postać tak nietuzinkowa jak pionierka kinematografii, uznawana za pierwszą reżyserkę w historii X Muzy Alice Guy - Blache. Francuzka swoją przygodę z kinem zaczęła, pracując jako sekretarka Lona Gaumonta. Szybko pięła się po szczeblach kariery, by w wieku 23 lat nakręcić swój pierwszy film. Po ponad dziesięcioletniej współpracy z wytwórnią Gaumont wraz z mężem przeprowadziła się do Stanów Zjednoczonych, gdzie założyła własne studio. Szacuje się, że Alice Guy - Blache miała udział jako reżyser, scenarzystka czy producentka w blisko tysiącu filmów. W "Bądź sobą...", którego realizacja zajęła ponad osiem lat, Pamela B. Green opowiada nie tylko o niezwykłym wkładzie swojej bohaterki w rozwój X Muzy, ale też o tym, jak łatwo została ona zepchnięta na boczny tor. Amerykańska dokumentalistka dotarła do niepublikowanych wcześniej materiałów archiwalnych, wplatając w nie szereg wywiadów z ludźmi filmu. Wśród nich m.in. Patty Jenkins, Ben Kingsley, Ava DuVernay czy Julie Delpy. Narratorką tej wyjątkowej opowieści o pierwszej kobiecie kina jest Jodie Foster. 23:30 TAMTE LATA, TAMTE DNI - KAROL STRASBURGER Magazyn, 26 min, Polska, 2022 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Prowadzący: Marta Perchuć - Burzyńska Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Spotykają się w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie i budzą w nich sentyment. Dzisiaj odwiedzimy podwarszawski Konstancin, w którym przyjmie nas Karol Strasburger. Podzieli się z nami garścią wspomnień rodzinnych. Wspomnimy studia w szkole morskiej, nieoczywistą drogę, która zaprowadziła Karola Strasburgera na deski teatru oraz najbardziej istotne kreacje aktorskie, w tym słynną rolę Józefa Toliboskiego z "Nocy i dni". 00:10 KINO MISTRZÓW - RAN (RAN) Dramat, 153 min, Japonia/Francja, 1985 Reżyseria: Akira Kurosawa Lektor: Tomasz Soudak Aktorzy: Tatsuya Nakadai, Akira Terao, Jinpachi Nezu, Daisuke Ryu, Mieko Harada Film Akiry Kurosawy z 1985 roku, oparty na fabule Króla Leara Williama Shakespeare'a. Akcja toczy się w Japonii okresu Sengoku. Postać króla Leara została w filmie zastąpiona przez Wielkiego Pana Hidetorę Ichimonjiego, starzejącego się władcę. Zamiast córek ma on trzech synów: Taro, Jiro i Saburo (który jest odpowiednikiem szekspirowskiej Cordelii). Hidetora postanawia oddać władzę w swoim królestwie w ręce Taro, najstarszego syna, podczas gdy Jiro i Saburo otrzymają we władanie Pierwszy i Drugi Zamek. Jiro i Saburo mają wspierać Taro. Saburo jednak krytykuje plan Hidetory - twierdzi, iż jest on głupcem myśląc, że bracia będą żyli ze sobą w pokoju. Tango, jeden ze sług Hidetory, staje w obronie Saburo, a Lord skazuje ich obu na wygnanie. Niedługo potem Hidetora zostaje odtrącony przez swoich synów i jest zmuszony tułać się wraz z Tango i błaznem Kyoami. Jiro pokonuje Taro, a potem sam zostaje pokonany przez innego władcę, który sprzymierzył się z Saburo. W końcu Saburo odnajduje Hidetorę, ale w chwilę później zostaje zabity przez zbłąkaną kulę, a Hidetora umiera z rozpaczy. Film zawiera wiele misternych wątków pobocznych dotyczących zdrady i zabójstw wewnątrz rodzin, obnażających próżność i fałszywość dworskiego życia. Ran uważany jest za jeden z najlepszych filmów Kurosawy. W 1985 roku zdobył Oscara za najlepsze kostiumy. Ścieżka dźwiękowa do filmu została jest autorstwa Toru Takemitsu. 03:00 PANORAMA KINA POLSKIEGO - ŻEBY NIE BYŁO ŚLADÓW Dramat, 153 min, Polska, 2021 Reżyseria: Jan P. Matuszyński Scenariusz: Kaja Krawczyk - Wnuk Aktorzy: Tomasz Ziętek, Jacek Braciak, Sandra Korzeniak, Agnieszka Grochowska, Tomasz Kot, Robert Więckiewicz, Aleksandra Konieczna, Sebastian Pawlak, Andrzej Chyra Polska, 1983 roku. W kraju wciąż obowiązuje, mimo zawieszenia, wprowadzony przez komunistyczne władze stan wojenny, mający na celu zduszenie solidarnościowej opozycji. 12 maja Grzegorz Przemyk, syn opozycyjnej poetki Barbary Sadowskiej, zostaje zatrzymany i ciężko pobity przez patrol milicyjny. Przemyk umiera po dwóch dniach agonii. Jedynym świadkiem śmiertelnego pobicia jest jeden z kolegów Grzegorza, Jurek Popiel, który decyduje się walczyć o sprawiedliwość i złożyć obciążające milicjantów zeznania. Początkowo aparat państwowy, w tym Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, bagatelizuje sprawę. Jednak gdy ponad 20 tysięcy ludzi przemaszeruje przez ulice Warszawy za trumną Przemyka, władza decyduje się użyć wszelkich narzędzi przeciwko świadkowi i matce zmarłego, aby ich skompromitować i zapobiec złożeniu przez Jurka zeznań w sądzie. Rozpoczyna się, nadzorowana osobiście przez Ministra Spraw Wewnętrznych, generała Czesława Kiszczaka, operacja „Junior”, której głównym celem jest powstrzymanie Jurka przed ujawnieniem prawdy oraz zrzucenie winy na sanitariuszy, którzy wieźli Przemyka po pobiciu na pogotowie. Armia esbeków zaczyna śledzić Jurka i jego rodziców, inwigilując ich życie prywatne 24 godziny na dobę, zaś media i prokuratura są kierowane i naciskane przez władzę, aby do opinii publicznej trafiały tylko „właściwe” komunikaty. Z kolei Barbara Sadowska nie traci nadziei na sprawiedliwość, a przedstawiciele władzy państwowej i specjalna grupa śledczych prowadzą kolejne narady, jak ukręcić łeb sprawie Przemyka. W czołówce film jest informacja: "Film oparty na prawdziwych wydarzeniach i materiałach historycznych. Niektóre zdarzenia, wątki i postaci zostały celowo zmienione lub wymyślone na potrzeby filmu".