Program 1 Piątek, 02.08.2024 18:00 DZIEWCZYNY ZE LWOWA S.II - ODC. 26 (SERIA II ODC. 13) - JEDNA ZA WSZYSTKIE Serial obyczajowy TVP, 42 min, Polska, 2017 Reżyseria: Wojciech Adamczyk, Adam Wojtyszko Scenariusz: Robert Brutter, Maciej Strzembosz, Arkadiusz Borowik Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Aktorzy: Stanisław Brejdygant, Sławomir Grzymkowski, Anna Maria Buczek, Anna Gorajska, Magda Wróbel, Katarzyna Ucherska, Marian Dziędziel, Marta Lipińska, Krzysztof Stelmaszyk, Dorota Segda, Adrian Zaremba, Monika Jarosińska, Piotr Zelt, Piotr Ligienza, Mateusz Rusin Polina wraca do Warszawy z upragnioną Kartą Polaka. Na dworcu czeka na nią niespodzianka. Ukraińskie pielęgniarki budzą się po nocy u mecenasa. Razem ze Swietą obmyślają biznesplan. Swieta dodatkowo musi znaleźć rozwiązanie problemu - jak założyć firmę, której nie można założyć, bo się jest Ukrainką. Z pomocą przychodzi nieoceniony Piotr. Tomek też ma plan jak rozwiązać problemy Olyi z tajniakami. Olya jest szczęśliwa bez względu na zakończenie sprawy. Wie, że zawsze może na niego liczyć. Po koncercie w klubie jazzowym, na którym pojawił się profesor z rodziną, Uljana postanawia odwiedzić go w domu. Jest zaskoczona tym, jak starszy pan ją przyjął. Zbliża się dzień otwarcia knajpy Poliny i Matyldy. Wszystko wydaje się być załatwione na sto procent restauracja wyremontowana i udekorowana, kucharze ściągnięci z najlepszej knajpy ze Lwowa, menu dopracowane, krytycy kulinarni w drodze na uroczyste otwarcie, które nastąpi za chwilę Nastąpi, albo nie tuż przed godziną zero, w kuchni wydarza się prawdziwa katastrofa. Cały misterny plan za chwilę legnie w gruzach. Zaczyna się wyścig z czasem, którego jest coraz mniej, ale od czego ma się przyjaciół. 19:30 PROGRAM INFORMACYJNY 19.30 28 min, Polska, 2024 Główne wydanie codziennego programu informacyjnego. 19:55 PYTANIE DNIA 20 min, Polska, 2024 "Pytanie dnia" to rozmowa i prośba o skomentowanie aktualnych wydarzeń dnia przez zaproszonego gościa. Emisja bezpośrednio po głównym wydaniu programu informacyjnego ma związek z charakterem problematyki poruszanej w każdym odcinku. 23:25 WYSPA CIENI (ISLAND OF SHADOWS) Thriller, 83 min, Kanada/USA, 2020 Reżyseria: Leo Scherman Scenariusz: Patrick Powell Aktorzy: Anna Hopkins, Christopher Jacot, Alex Paxton - Beesley, Erin Agostino, Carlos Gonzalez - Vio, Kim Roberts Carly Travers jest autorką popularnych kryminałów. Inspiracją są dla niej prawdziwe kryminalne historie. Razem z mężem Kevinem wyjeżdża na wakacje na wyspę. To lato mają spędzić tylko we dwoje. Para mieszka w starej rezydencji Crawfordów, położonej na odludziu. Kevin ma nadzieję, że to lato będzie tylko dla nich, że tu odnajdą dawne uczucie i znowu zbliżą się do siebie. Tymczasem Carly zaczyna interesować się kryminalną zagadką sprzed lat, niewyjaśnioną dotąd tajemnicą morderstwa Diany Crawford. Czy pisarka Carly Travers odkryje prawdę? Czy zabójcą może być ktoś z rodziny? 01:05 KAMIENIE NA SZANIEC Dramat wojenny, 107 min, Polska, 2014 Reżyseria: Robert Gliński Scenariusz: Dominik W. Rettinger, Wojciech Pałys Aktorzy: Tomasz Ziętek, Marcel Sabat, Kamil Szeptycki, Piotr Kaczyński, Jakub Wróblewski, Lech Łotocki Dramat wojenny zrealizowany na podstawie znanej książki Aleksandra Kamińskiego pod tym samym tytułem. Film opowiada o losach warszawskich maturzystów, którzy właśnie wkraczają w dorosłe życie i snują plany na przyszłość. Wszystko burzy jednak wybuch II wojny światowej. Głównymi bohaterami są harcerze Rudy, Zośka i Alek, członkowie Chorągwi Warszawskiej Szarych Szeregów. 03:10 MOJA KREW Dramat, 91 min, Polska, 2009 Reżyseria: Marcin Wrona Scenariusz: Marek Pruchniewski, Grażyna Trela, Marcin Wrona Zdjęcia: Paweł Flis Muzyka: Marcin Macuk Aktorzy: Eryk Lubos, Luu De Luy, Wojciech Zieliński, Marek Piotrowski, Krzysztof Kolberger, Magda Szeplik, Monika Obara, Piotr Sienkiewicz i inni Igor, obiecujący bokser zawodowy, doznaje ciężkiej kontuzji, w wyniku której musi nie tylko skończyć karierę, ale także niebawem rozstać się z życiem. Perspektywa rychłej śmierci sprawia, że żyjący dotąd samotnie pięściarz postanawia koniecznie zostawić po sobie potomka. Debiut fabularny Marcina Wrony (1973 - 2015), wcześniej cenionego głównie za reżyserię spektakli w Teatrze TV oraz za wielokrotnie nagradzany film absolutoryjny "Człowiek Magnes" (2001). Scenariusz "Mojej krwi" zdobył w 2007 roku główną nagrodę w polskiej edycji prestiżowego konkursu Hartley - Merrill oraz uplasował się na trzecim miejscu w międzynarodowej edycji tej imprezy. W trakcie pracy nad tekstem Wrona nie wahał się zapraszać do pomocy współpracowników, co sądząc po efekcie końcowym okazało się bardzo dobrym posunięciem. Pierwotnie film miał nosić tytuł "Tamagotchi", od japońskiej gry elektronicznej, polegającej na opiekowaniu się wirtualnym stworzonkiem od narodzin aż po dorosłość. Rzeczywiście, główny bohater dzieła Wrony początkowo traktuje przyszłą matkę swego dziecka jak przedmiot, by stopniowo dostrzec w niej (a przy okazji i w sobie) człowieka, który oprócz zaspokajania podstawowych popędów biologicznych, ma również potrzeby duchowe: pragnienie miłości, odpowiedzialności za innych, zadośćuczynienia za wyrządzone zło. Oprócz znakomitego scenariusza, wielką siłą "Mojej krwi" jest aktorstwo. Zarówno debiutującej na ekranie urodziwej Wietnamki Luu De Ly, jak i przede wszystkim rewelacyjnego Eryka Lubosa, który w bardzo wiarygodny i poruszający sposób ukazuje przemianę brutalnego, egoistycznego, pełnego zwierzęcej witalności macho w człowieka, który chcąc nadać sens swemu życiu musi stoczyć najcięższą walkę z samym sobą. Kreacja Lubosa znakomicie wpisuje się w klimat całego filmu, oferującego widzowi niemal doskonałą iluzję życiowego autentyzmu. "Moment, w którym pisaliśmy scenariusz, to był czas, kiedy sam chciałem założyć rodzinę. Niektóre z refleksji tamtego czasu znalazły się w tym filmie. Prywatnie, z rodziny nic nie wyszło, mam za to film. Poza tym też byłem kiedyś czynnym sportowcem i też w wyniku kontuzji musiałem z tego zrezygnować, zbudować nową przyszłość. Miałem też osobiste związki z Wietnamem. Ten film nie jest wymyślony przy biurku. Scenariusz tworzą historie i sytuacje wzięte z życia, które jest najlepszym scenarzystą" - mówił w jednym z wywiadów Marcin Wrona. Trudno się z nim nie zgodzić. "Moja krew" była wielokrotnie nagradzana w kraju i zagranicą, m.in. na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia i Cypryjskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Nikozji. Warszawa, pierwsza dekada XXI wieku. Igor, młody, odnoszący sukcesy bokser zawodowy, podczas walki doznaje ciężkiej kontuzji. Jak na prawdziwego twardziela przystało szybko wychodzi ze szpitala i zaczyna normalne życie, ale wyrok lekarzy neurologów jest nieubłagany. O dalszym boksowaniu nie ma mowy, a co gorsza szanse powodzenia ewentualnej operacji wynoszą około 30 procent. Jeśli zaś zabieg się nie uda Igor, jak sam mówi, stanie się roślinką. Na to jednak nie zamierza się zgodzić, mimo że brak dalszej kuracji spowoduje rychłą śmierć. Mężczyzna, dla którego boks był wszystkim, próbuje stłumić rozpacz upijając się w nocnych klubach i uprawiając seks z przypadkowymi partnerkami. Bez skutku. Szuka zatem pocieszenia u byłej dziewczyny, którą kiedyś odbił Olowi, swemu najlepszemu przyjacielowi. Jednak Monika wciąż nie może mu wybaczyć, że kiedy zaszła w ciążę, zmusił ją do aborcji. Podobnie Olo, obecnie narkotyzujący się skrycie pracownik firmy przewozowej, nie chce go widzieć. Igor, choć stara się zachowywać fason twardziela i macho, coraz mocniej czuje, że jego życie jest puste i bezsensowne. Opętany gonitwą za sportowym sukcesem, pieniędzmi i erotycznymi podbojami zniszczył wszystkie głębsze relacje z innymi ludźmi. Dziś nie ma już nic, na czym mógłby się oprzeć w tak trudnej dla siebie chwili. Nic, co mogłoby w jakimś sensie przedłużyć jego istnienie po śmierci. Wtedy przychodzi mu do głowy myśl, by zanim umrze, spłodzić dziecko. Wybiera młodą Wietnamkę, pracującą w barze na Stadionie Dziesięciolecia. Wie, że dziewczyna zarabia w Polsce na życie niezgodnie z prawem, ryzykując areszt i eportację. Proponuje jej umowę: urodzi mu dziecko w zamian za ślub. Yen Ha nie ma zbyt wielkiego wyboru. Przystaje więc na propozycję młodego Polaka, mimo że ten wydaje się wyprany z jakichkolwiek form czułości i empatii. Stopniowo jednak między Yen Ha i Igorem rodzi się nić autentycznego uczucia i porozumienia. Ku radości mężczyzny Wietnamka oznajmia mu też, że spodziewa się dziecka. I mimo silnego wewnętrznego oporu, decyduje się też wyznać prawdę, że zaszła w ciążę .