Program 2 Wtorek, 30.07.2024 05:35 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1627 Serial obyczajowy TVP, 43 min, Polska, 2021 Reżyseria: Marcin Krzyształowicz Scenariusz: Wojtek Nerkowski, Alina Puchała, Marta Kuszewska Zdjęcia: Piotr Bernat Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Marcin Bosak, Mikołaj Roznerski, Maurycy Popiel, Ilona Janyst, Adriana Kalska, Stanisław Szczypiński, Krzysztof Kwiatkowski, Aleksandra Nieśpielak, Melania Grzesiewicz, Jacek Kalarus, Małgorzata Pieczyńska, Hanna Nowosielska, Michał Kruk Kamil szaleje z niepokoju, bo porywacz Poli zerwał z nim kontakt, a policja nie ma żadnych nowych tropów. Niespodziewanie bandytę odnajduje jednak Marcin. Tymczasem Orzechowski, by uniknąć aresztowania, brutalnie atakuje detektywa. W agencji Chodakowski zajmuje się poza tym sprawą Sylwii, atrakcyjnej klientki, której przekazuje dowody na zdradę męża. Aneta postanawia zaprosić całą rodzinę na kolację i po spotkaniu z bliskimi zalewa się nagle łzami. 06:25 SERCE PEŁNE MIŁOŚCI 20 min, Polska, 2024 Autor: Piotr Boruszkowski Co roku w czerwcu do Świątyni Miłosierdzia i Miłości w Płocku przybywają młodzi mariawici, którzy kilka tygodni wcześniej przystąpili do Pierwszej Komunii Świętej. Reportaż opowie o tym, jakie znaczenie ma dla nich modlitwa oraz w ogóle jaka jest jej rola w życiu wiernych Kościoła Starokatolickiego Mariawitów. 06:55 RODZINKA.PL - ODC. 250 "PING - PONG"SEZON 13 Serial komediowy TVP, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Jacques Davidts, Karol Klementewicz, Patrick Yoka Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Magdalena Stużyńska, Olga Kalicka, Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski, Julia Wieniawa - Narkiewicz, Wiktoria Gąsiewska, Krzysztof Dracz, Agnieszka Wosińska Kuba i Paula spotykają się, aby omówić zakończony związek. Boscy wspierają Marię i Marka po rozstaniu, każde na swój sposób. Gdy w grę wchodzi wygrana w ping-ponga, wieczór z rodzicami Magdy nie może skończyć się dobrze. 11:15 LENA NA BAŁKANACH - ODC. 8. TRADYCJA Cykl reportaży, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Konrad Zagórski Scenariusz: Konrad Zagórski Prowadzący: Lena Urbańska Wykonawcy: Agnieszka Barjasz Seria podróżnicza, niewiele mająca wspólnego z typowym przewodnikiem turystycznym. Spróbujemy wejść głębiej w tkankę społeczeństwa, zanurzymy się w bałkańskim kotle, czyli mieszance religii, wyjątkowych kultur i ich burzliwej historii. W każdym odcinku będziemy skupiać się na wybranym zagadnieniu współczesnych Bałkanów. Zagadnienia te będą przedstawione poprzez kilku lokalnych bohaterów, którzy przybliżą nam swoją kulturę i opowiedzą o swojej działalności. Jest to seria skupiająca się na człowieku, opowiadająca o regionie przez poznanie ludzi. To seria o podróżach poza utartym szlakiem. 11:50 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2996 Serial obyczajowy TVP, 24 min, Polska, 2024 Reżyseria: Wojciech Klimala Scenariusz: Maciej Sobczyk, Dominik Rutkowski, Maria Czudowska, Dorota Jankojć Zdjęcia: Jarosław Szmidt, Michał Jaskulski, Łukasz Łasica Aktorzy: Anna Mrozowska, Katarzyna Glinka, Karolina Chapko, Oskar Stoczyński, Michał Lesień - Głowacki, Paweł Ławrynowicz, Ewa Ziętek, Marian Jaskulski, Marek Molak, Natalia Zambrzycka, Sebastian Perdek, Sławomira Łozińska, Joanna Gleń, Nina Szumowska, Bartosz Gruchot Marcin i Damian robią niespodziankę dziewczynom z Feel Good. Sprzątają bałagan po "remoncie", by lokal mógł znowu działać, co doprowadza Stefaniaka do wściekłości. Waleria nadal próbuje zbliżyć Czesława do Kasi i zalicza przez to bolesny wypadek. Z kolei Hubert wraca z USA i wyznaje Agacie, że zdołał porozumieć się z Klarą w sprawie rozwodu, a także poznał jej nowego ukochanego. Klemens ostrzega jednak później Pyrkę, że jego żona z ich ustaleń może się wycofać i w sądzie niemiło go zaskoczyć. Tymczasem Renata źle się czuje, Gdy robi test ciążowy i poznaje wynik, jest załamana. 13:10 AKACJOWA 38 - ODC. 394 (ACACIAS 38) Serial, 40 min, Hiszpania, 2016 Reżyseria: Humberto Miró Scenariusz: Jorge Daz, Josep Cister Rubio Aktorzy: Sandra Marchena, Inma Perez, Juanma Navas, Amparo Fernandez, Marc Parejo Teresa postanawia powiedzieć Maurowi, że Cayetana uwiodła Oliwę. Trini idzie do Durana, lecz zastaje go konającego. Fabiana donosi Cayetanie, że Teresa ma konszachty z Maurem. Trini wypytuje męża, czym się zajmuje i czy ma związek z zamordowaniem Durana. Ramón kłamie jej, że ma kochankę. Leandro naciska na Julianę, by zgodziła się rozgłosić, iż Felipe jest jego synem. 14:25 NA SYGNALE - ODC. 564 "MARTWI NIE UMIERAJĄ" Serial fabularyzowany TVP, 22 min, Polska, 2024 Reżyseria: Grzegorz Waller Scenariusz: Tomasz Titkow Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Monika Mazur, Tomasz Piątkowski, Dariusz Wieteska, Kamil Wodka, Anna Wysocka - Jaworska, Klaudia Janas, Paulina Zwierz, Justyna Sieniawska, Julia Foks, Julia Marciniak, Filip Witkowski, Klara Kozaczuk, Kinga Stańko, Adam Grzywacz, Marcin Nowicki Piotr wciąż myśli o Karolinie i nie umie sobie z tym poradzić, zwłaszcza że koleżanka uparcie szuka z nim kontaktu. Tymczasem na dyżurze Basia z Karoliną trafiają na imprezę studentów medycyny, podczas której jedna z dziewczyn nagle zasłabła i zaczęła mieć problemy z oddychaniem. A po chwili na miejscu dochodzi do niebezpiecznego wypadku. Zespół doktora Góry zostaje wezwany do pieszej potrąconej na ulicy. Kobieta celowo weszła prosto pod koła jadącego auta. Na miejscu ratowników czeka „niespodzianka”, bo ranna ma poważne złamania, ale nie odczuwa bólu i twierdzi, że… już nie żyje. A w trakcie transportu do szpitala stan pacjentki gwałtownie się pogarsza. Britney niepokoi się o przyjaciół z osiedla, którzy nagle gdzieś zniknęli – Łukiego, Ogórasa i Rodzyna. A gdy wraca po pracy do domu, zostaje brutalnie zaatakowana. 14:55 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1799 Serial TVP, 44 min, Polska, 2024 Reżyseria: Sylwester Jakimow Scenariusz: Alina Puchała, Marta Michalak, Katarzyna Terechowicz Zdjęcia: Piotr Bernat Muzyka: Sebastian Krajewski, Bartosz Chajdecki Aktorzy: Michalina Sosna, Mikołaj Roznerski, Alina Szczegielniak, Andrzej Dopierała, Kamil Drężek, Stanisław Szczypiński, Laura Jankowska, Małgorzata Pieczyńska, Paulina Lasota, Magdalena Wieczorek, Ilona Janyst, Maurycy Popiel, Karol Strasburger, Paweł Parczewski Kama, mimo początkowych wątpliwości, przeprowadza się do Marcina, korzystając z pomocy Ani, Erwina i Roberta. Wieczorem Chodakowski - razem z dziećmi - wita radośnie ukochaną w nowym domu. Wybrankę syna akceptuje także Aleksandra, choć dopiero po ostrej sprzeczce z Erwinem. Ania postanawia spędzić noc z Robertem. Gdy jednak odkrywa, że mężczyzna ma w domu broń, ucieka nagle bez słowa. Z kolei Erwin daje ostatecznie kosza Brygidzie, gdy ta robi mu niespodziankę i odwiedza go w Warszawie. A ich rozstanie widzi Aleksandra. Justyna wyznaje Kasi, że chce uniknąć więzienia i po urodzeniu dziecka planuje uciec za granicę razem z Krzysztofem. Olek zaczyna w pracy ostro rywalizować z Wojtkiem, co dostrzega Argasiński. Zaniepokojony profesor prosi o interwencję Anetę, która zaprasza Majera do domu na kolację. A gdy obaj chirurdzy zaczynają się kłócić, Chodakowska wybucha, co doprowadza w finale do ich rozejmu. Znając bowiem temperament gospodyni, żaden z mężczyzn nie chce się jej narazić. 20:40 DZIEŃ DOBRY, KOCHAM CIĘ Komedia romantyczna, 88 min, Polska, 2014 Reżyseria: Ryszard Zatorski Scenariusz: Ryszard Zatorski, Joanna Wilczewska Zdjęcia: Tomasz Dobrowolski Muzyka: Rafał Kulczycki Aktorzy: Barbara Kurdej-Szatan, Aleksy Komorowski, Paweł Domagała, Olga Bołądź, Weronika Książkiewicz, Łukasz Garlicki, Maciej Musiał, Anna Dereszowska, Marian Dziędziel Promocję filmu wspierała piosenka pod tym samym tytułem zespołu Strachy na Lachy, którą w tym przypadku zaśpiewała odtwórczyni głównej roli Barbara Kurdej - Szatan wraz ze znanym raperem Liberem. To zabawna, pełna zaskakujących zwrotów akcji opowieść o miłości w wielkim mieście. Lekarz Szymon Kosowski z jednej z prywatnych warszawskich klinik jest obiektem westchnień wszystkich pacjentek i żeńskiej części personelu, zabiegających o względy przystojnego i wysportowanego pana doktora. Szczególną sympatią obdarza go młoda, atrakcyjną pielęgniarka Pati, ale i jej usilne starania nie robią na Szymonie żadnego wrażenia i pozostają niezauważone. Niespodziewanie w życiu pana doktora pojawia się śliczna blondynka, na widok której mocniej zabije jego serce. To zatrudniona w korporacji miłośniczka jazdy na rolkach, Basia, na którą Szymon przypadkowo wpada na ulicy. Splot wydarzeń sprawia jednak, że nie poznają się bliżej. Ale nieczuły dotąd na kobiece wdzięki lekarz, nie może zapomnieć o pełnej uroku, sympatycznej dziewczynie. Szuka jej w całej Warszawie, ale bez skutku i zaczyna już tracić nadzieję, że kiedykolwiek znowu się spotkają. Tymczasem Basia wpada w oko playboyowi Leonowi, któremu rodzice stawiają ultimatum: albo się ustatkuje i szybko ożeni, albo oni go wydziedziczą. W 2014 roku film zdobył Srebrny Bilet, nagrodę Stowarzyszenia Kina Polskie. 23:10 IZABELA, KRÓLOWA HISZPANII - ODC. 40 (ISABEL) Serial kostiumowy, 41 min, Hiszpania, 2011 Reżyseria: Jordi Frades Aktorzy: Jordi Daz, Ramon Madaula, Rodolfo Sancho, Michelle Jenner Król Ferdynand wyrusza z wojskiem, by zdobyć Malagę. Na dworze niespodziewanie zjawia się Isabel de Sols z synami. Boabdil spiskuje z możnymi Malagi za plecami Zagala. Izabela spotyka się z Aixą, matką Boabdila, która zręcznie manipuluje królową. Zagal wycofuje się z Alhambry, by bronić Malagi. Oblężenie miasta przeciąga się. 23:55 IZABELA, KRÓLOWA HISZPANII - ODC. 41 (ISABEL) Serial kostiumowy, 41 min, Hiszpania, 2011 Reżyseria: Jordi Frades Aktorzy: Jordi Daz, Ramon Madaula, Rodolfo Sancho, Michelle Jenner Izabela, słysząc o chorobie męża, jedzie do obozowiska pod Malagą. Zagal postanawia zabić królową. Wysyła emisariusza z propozycją negocjacji. Boabdil prosi świat muzułmański o wsparcie w walce z chrześcijanami. Cabrera chce pomóc wypędzonym z Malagi Żydom. 00:55 KANAŁ Dramat wojenny, 92 min, Polska, 1956 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Lipman Muzyka: Jerzy Krenz Aktorzy: Teresa Iżewska, Tadeusz Janczar, Wieńczysław Gliński, Stanisław Mikulski, Emil Karewicz, Tadeusz Gwiazdkowski, Władysław Sheybal, Teresa Berezowska, Zofia Lindorf, Jan Englert Tragiczne dzieje powstania warszawskiego domagały się nie tylko opartego na faktach surowego rozrachunku historycznego, ale także ich odzwierciedlenia i oceny w sztuce. Taką artystyczną próbę podjęli Wajda i Stawiński, ale ich "Kanał" przyjęto w kraju dość chłodno: zamiast pomnika tragicznej chwały obaj pokazali bowiem koszmar klęski i rozbitych psychicznie bojowników, których bohaterstwo okazało się daremne. Taka własna ocena najnowszej historii, próba osądu i demitologizacji powstania, wyprzedzała ówczesną literaturę i analizy historyków, stanowiła zamach na uświęcone wartości. Dopiero przyznanie "Kanałowi" w 1957 r. Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Cannes sprawiło, że krajowa krytyka w pełni doceniła dzieło Wajdy i przyznała, że autorzy filmu mówią jednak prawdę, choć jest to prawda wycinkowa, odnosząca się do schyłkowej fazy operacji. "Kanał" nie jest filmem antybohaterskim, a jedynie antykoturnowym. Opisuje bohaterów takich, jakich ukształtowała ich historia: są tu czyny dobre, wątpliwe i złe, są charaktery mężnie trwających oraz tych, którzy załamali się w różny sposób - ich szczere ukazanie stanowi największą wartość filmu. Dzieło Wajdy składa się niejako z dwóch części: pierwszej, reportażowej w stylu, i drugiej - apokaliptycznej relacji z wędrówek przez kanały. Scenariusz oparty na osobistych doświadczeniach Stawińskiego, dowódcy powstańczego oddziału łączności, relacjonuje tragiczny koniec żołnierzy przedstawionej jednostki. Koniec września 1944 r. , powstanie ma wkrótce upaść. Walczący na Mokotowie zdziesiątkowany oddział porucznika "Zadry", po nieudanej próbie przebicia się przez otaczające go wojska niemieckie, podejmuje jedyną możliwą w tej sytuacji decyzję: schodzi do kanałów, aby tą drogą przedrzeć się do Śródmieścia, gdzie jeszcze bronią się powstańcy. W krętych, podziemnych korytarzach pełnych ekskrementów, gdzie u każdego włazu czuwają Niemcy rzucając do wnętrza granaty, czterdziestoosobowy oddział rozpada się na trzy grupy. Zasadniczą grupę prowadzi "Zadra" ze "Smukłym" i szefem kompanii "Kulą". Jest przekonany, że idzie za nim cały oddział, w czym utwierdza go "Kula", tchórz, który boi się, że porucznik zawróci w poszukiwaniu rozproszonych ludzi. Rannego "Koraba" prowadzi zakochana w nim łączniczka "Stokrotka". W trzeciej grupie idzie podporucznik "Mądry", zakochana w nim "Halinka" i muzyk o pseudonimie "Ogromny". "Stokrotka" i "Korab" giną z wyczerpania u kraty, którą Niemcy zamknęli wylot z kolektora nad Wisłą. "Halinka" popełnia samobójstwo, gdy "Mądry" wyznaje jej prawdę o żonie i dzieciach, a on sam wychodzi na powierzchnię wprost na niemiecki patrol. Kompozytor Michał, postradawszy zmysły, błąka się w plątaninie kanałów. Przy próbie sforsowania zaminowanego włazu ginie "Smukły". Dowódca i szef kompanii osiągają cel, ale gdy wychodzi na jaw oszustwo "Kuli", "Zadra", zastrzeliwszy podoficera, wraca do podziemi po swoich żołnierzy, nie wiedząc, że podzielili los "Mądrego". 02:35 ZA DRZWIAMI GALERII UFFIZI (INSIDE THE UFFIZI) Film dokumentalny, 96 min, Niemcy, 2021 Reżyseria: Corinna Belz, Enrique Sanchez Lansch Film dokumentalny, który przeniesie widzów do Galerii Uffizi we Florencji. 500 sal i tysiące odwiedzających dziennie. Galeria Uffizi skarbiec Medyceuszy i jedno z najstarszych muzeów na świecie. Ta florencka instytucja przyciąga cały świat, ale żeby tak dalej było, musi znaleźć dla siebie nowe formy prezentacji sztuki. Poznajemy współpracowników dyrektora Eike Schmidta: architektów, kustoszy i obsługę gości. Spotykają się tu różne mentalności i punkty widzenia. Obserwujemy współpracę europejskiego świata sztuki w miniaturze. Jednocześnie film zaprasza nas do zanurzenia się w dziełach Botticellego i konfrontuje nas z ulotnością życia. Sceny wojny i ataki bombowe mafii w przeszłości uświadamiają nam z kolei wyzwania, jakie stoją przed tymi, którzy dbają o to, żeby arcydzieła sztuki przetrwały dla następnych pokoleń. Florencja stawała się coraz ważniejszym ośrodkiem, centrum ówczesnego świata, czyli wówczas przede wszystkim Europy, już w połowie trzynastego wieku. Zaczęto tu bić pierwszą monetę z czystego złota, która zawsze miała tę samą wagę: floren. W ten sposób Florencja stała się swego rodzaju centrum gospodarczym Europy, a floren powszechnie używanym środkiem płatniczym. Ludzie zaczęli mówić o Florencji, o florenckich kupcach i bankierach, którzy szybko się bogacili. Co robili z pieniędzmi? Kupowali ziemię? Nie. Szukali artystów, bo dzieła sztuki byli wówczas we Florencji wyznacznikiem wysokiego statusu społecznego.