TVP Kultura Czwartek, 01.08.2024 06:50 TAMTE LATA, TAMTE DNI - MAGDALENA ZAWADZKA Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: JOANNA MAKOWSKA Prowadzący: MARTA PERCHUĆ-BURZYŃSKA Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem lata dzieciństwa i młodości wspomina popularna aktorka filmowa i teatralna, Magdalena Zawadzka. 07:30 PODRÓŻE Z HISTORIĄ - ŚLADEM WIKINGÓW Cykl reportaży, 26 min, Polska, 2014 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Zdjęcia: Michał Wilczek Czy w dzisiejszej Skandynawii znajdują się ślady, które zostawili po sobie wikingowie? Aby to sprawdzić, Radosław Kotarski rusza na wyprawę po szwedzkiej Skanii, która w przeszłości była sercem wikińskiego świata. Podczas tej podróży natrafia między innymi na tajemniczy kompleks równo ustawionych kamieni o niewiadomym pochodzeniu, wioskę wikingów i las trolli. Ponadto odkrywa, że wpływy wikingów są nadal świetnie widoczne, nawet we współczesnym świecie. 08:10 RZECZ POLSKA - POLSKA ILUSTRACJA DZIECIĘCA Cykl dokumentalny, 12 min, Polska, 2021 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Zdjęcia: Nicolas Villegas, Piotr Pawlus Muzyka: Adam Walicki, Bartosz Kruczyński W tym odcinku przyjrzymy się historii polskiej ilustracji, która jest jednym z największych sukcesów polskiej grafiki użytkowej, a więc i szerzej rozumianego designu. Książka "Admirałowie wyobraźni" Anity Wincencjusz - Patyny, wydana przez Instytut Adama Mickiewicza, ukazuje bogactwo i różnorodność tej dziedziny ostatnich stu lat. W odcinku spotkamy twórców niezwykłych ilustracji m.in: Elżbietę Murawską, Mariannę Oklejak, Olę Niepsuj i Józefa Wilkonia. Ilustratorzy opowiedzą nie tylko o swojej pracy, ale także o mistrzach, którzy fascynowali ich w dzieciństwie, inspiracjach i tradycji polskiego rysunku. 08:35 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - OLGA BOZNAŃSKA Magazyn, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Zdjęcia: Magda Seweryn, Nicolas Villegas Wykonawcy: Renata Higersberger Olga Boznańska jest powszechnie znana przede wszystkim za sprawą swoich ikonicznych portretów, w których udawało się jej przedstawić nie tylko wizerunek portretowanego, ale również jego wnętrze. W największym z namalowanych swoich płócien, "W oranżerii", artystka portretuje kobietę z końca XIX wieku. Ta młoda osoba w wieku Boznańskiej, gdy malowała jej obraz - jest symbolem braku możliwości decydowania o swoim losie. Narzucone społeczne wymogi osadzają ją w środowisku zbliżonym do cieplarni. O Oldze Boznańskiej, jednej z pierwszych artystek, które mogły utrzymać się ze swojej sztuki opowie Renata Higersberger. 09:00 DOM - ODC. 23/25 - KOLEJKA DO ŻYCIA Serial TVP, 88 min, Polska, 2000 Reżyseria: Jan Łomnicki, Marcin Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Tomasz Borkowy, Halina Rowicka, Adam Wojtyszko, Bożena Dykiel, Monika Kwiatkowska, Anna Romantowska, Waldemar Barwiński, Jan Englert, Magdalena Stużyńska, Marek Bukowski, Magdalena Stużyńska, Zbigniew Buczkowski, Piotr Fronczewski, Jerzy Bończak W szpitalu Majka czeka na transplantację nerki. Kajtek próbuje dzięki protekcji przyspieszyć operację. Henio Lermaszewski skupuje złoto i ukrywa je w lodówce. Nieświadoma niczego Danusia daje lodówkę Prokopowi do naprawy. Gospodarz domu znajduje szlachetnykruszec i zabiera go. Kiedy odkrywa to Henio, wpada w szał. Dopada Prokopa i torturami wymusza zwrot części złota. Halina zostawia u Wrotka Anusię, sierotę, którą przygarnęła. Po kilku dniach Rajmund na tyle przywiązuje się do dziecka, że postanawia wrócić do żony. Tymczasem dzięki protekcji Majka otrzymuje nową nerkę. Teraz uszczęśliwieni młodzi mogą już wyznaczyć datę ślubu. Do Katowic, z delegacją radzieckich inżynierów przyjeżdża Klara, siostra Martyny. Martyna namawia ją, by została w Polsce. Nadchodzi październik 1978 roku. Lokatorzy kamienicy na Złotej z wielką radością przyjmują wieść o wyborze kardynała Karola Wojtyły na papieża. 10:40 ZAKAZANE PIOSENKI Film wojenny, 100 min, Polska, 1946 Reżyseria: Leonard Buczkowski Scenariusz: Ludwik Starski Zdjęcia: Adolf Forbert Muzyka: Roman Palester Aktorzy: Danuta Szaflarska, Jerzy Duszyński, Hanka Bielicka, Jan Świderski, Jan Kurnakowicz, Alina Janowska, Zofia Mrozowska Pierwszy polski film fabularny, zrealizowany po wojnie. Rejestrował na gorąco życie obyczajowe w okupowanej stolicy i specyficzną formę oporu, jaką było publiczne wykonywanie zakazanych utworów patriotycznych i piosenek ośmieszających okupanta. Roman Tokarski, kompozytor kolekcjonujący okupacyjne melodie, opowiada historię "zakazanej piosenki" w stolicy. "Warszawianka" przywołuje obrazy z jesieni 1939 roku: pierwsze, uliczne koncerty patriotyczne, w których uczestniczył muzyk i jego siostra Halinka. Razem zorganizowali orkiestrę uliczną, poźniej pracowali w konspiracji przewożąc broń i bibułę, biorąc udział w akcjach dywersyjnych. Po powstaniu warszawskim schronili się w partyzanckich oddziałach. Ich losy krzyżują się z historią Żyda ukrywającego się w ich kamienicy, tchorzliwego sąsiada Cieślaka, fałszywego skrzypka - zdrajcy, niemieckiej konfidentki. 12:35 REŻYSERZY S.VI - J LEE THOMPSON 10/10 SEZON 6 (J LEE THOMPSON 10/10 SEZON 6) Cykl dokumentalny, 50 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości J Lee Thompsona, reżysera m.in. filmów: "Kopalnie króla Salomona", "Złoto MacKenny" czy "Działa Navarony". 13:35 POWRÓT ARABELI S.I - ODC. 12/26 - ROKSANA ZNOWU NA PASTWISKU (ODC. 12/26 - ROXANA ZNOVU NA PASTVE (TYT. Z WIDOTEK. ROKSANA WRACA NA PASTWISKO)) Serial, 28 min, Czechy, 1993 Reżyseria: Vaclav Vorlicek Muzyka: Vitezslav Hadl, Angelo Michajlov Aktorzy: Miroslava Safrankova, Jiri Labus, Jana Brejchova, Pavel Zednicek Serial opowiada o dalszych losach bohaterów serialu "Arabela". Arabela i Petr są szczęśliwym małżeństwem, właśnie spodziewają się dziecka. Honzil i Marzenka są na studiach, związanych tematycznie z bajkami. Aby zdać pomyślnie egzamin, chcą przyprowadzić do profesora jakąś bajkową postać. Muszą się więc dostać do kraju bajki, gdzie byli już jako dzieci. Przeżywają tam wiele ciekawych przygód. W filmie pojawia sie także Rumburak, który za wszelką cenę chce zostać królem bajek. Musi zatem 'unieszkodliwić' męża Xeni - starszej córki króla, by pojąć ją za żonę. Chce także 'wyrównać porachunku z Arabelą, sprawiająć, że zamiast dwóch małych bobasków, rodzi dwóch dziadków... 14:10 POWRÓT ARABELI S.I - ODC. 13/26 - SZANSA PETRA (ODC. 13/26 - PETROVA SANCE (TYT. Z WIDOTEK. PIOTR MA SZANSĘ)) Serial, 28 min, Czechy, 1993 Reżyseria: Vaclav Vorlicek Muzyka: Vitezslav Hadl, Angelo Michajlov Aktorzy: Miroslava Safrankova, Jiri Labus, Jana Brejchova, Pavel Zednicek Serial opowiada o dalszych losach bohaterów serialu "Arabela". Arabela i Petr są szczęśliwym małżeństwem, właśnie spodziewają się dziecka. Honzil i Marzenka są na studiach, związanych tematycznie z bajkami. Aby zdać pomyślnie egzamin, chcą przyprowadzić do profesora jakąś bajkową postać. Muszą się więc dostać do kraju bajki, gdzie byli już jako dzieci. Przeżywają tam wiele ciekawych przygód. W filmie pojawia sie także Rumburak, który za wszelką cenę chce zostać królem bajek. Musi zatem 'unieszkodliwić' męża Xeni - starszej córki króla, by pojąć ją za żonę. Chce także 'wyrównać porachunku z Arabelą, sprawiająć, że zamiast dwóch małych bobasków, rodzi dwóch dziadków... 14:55 GODZINA "W" Dramat, 77 min, Polska, 1979 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Ewa Błaszczyk, Jerzy Gudejko, Piotr Łysak, Wojciech Wysocki, Tomasz Stockinger, Irena Laskowska, Katarzyna Łaniewska Scenariusz "Godziny W" powstał na motywach opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego, opublikowanego w 1956 roku. Stawiński - były uczestnik Powstania na Mokotowie - napisał swój utwór w formie zbeletryzowanego reportażu. Obrazowy język, oszczędna narracja i znakomite dialogi przypadły do gustu Jerzemu Morgensternowi, który przeniósł nowelę na ekran. Postanowił też dochować maksymalnej wierności oryginałowi. Wiarygodność wydarzeń ukazanych w filmie gwarantowały również nazwiska konsultantów. Byli nimi: Tadeusz Szarota - historyk, autor książki "Okupowanej Warszawy dzień powszedni" i Lech Cergowski - były żołnierz powstańczego pułku "Baszta". Głównymi bohaterami filmu są właśnie członkowie jego oddziału. Zagrali ich podówczas jeszcze studenci warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Młodzi aktorzy zebrali pochlebne recenzje. Podobał się zwłaszcza Jerzy Gudejko jako "Czarny". "Miał w oczach ten ogień, który cechował jego rówieśników, ten błysk inteligencji i entuzjazmu. Pozostali aktorzy również znakomicie wczuli się w specyfikę gorącego czasu. Byli - chociaż współcześni - chłopcami z tamtych lat" - pisała jedna z recenzentek. Zaś Janusz Morgenstern tak charakteryzował przesłanie swego filmu: "Tematyki okupacyjnej nie traktuję jako historii. Interesują mnie najbardziej węzłowe momenty życia narodu. Wojna i okupacja to długie, brzemienne lata, obfitujące w dramaty i tragedie, to zróżnicowane ludzkie losy. Są to słupy milowe w rozwoju społeczeństwa i jego świadomości. To są sprawy i bruzdy, które tworzą zapach czasu". W warstwie fabularnej "Godzina W" to zapis jednego, przełomowego dla dziejów stolicy dnia - 1 sierpnia 1944 roku. Niemcy powoli wycofują się z miasta. Całe konspiracyjne podziemie czeka na rozkaz wybuchu powstania. Trwają gorączkowe przygotowania do zbrojnego wystąpienia. W jednym z umówionych punktów zbiera się pluton Armii Krajowej pod dowództwem "Czarnego". Mają zaatakować hitlerowskie koszary. Tuż przed akcją dowiadują się, że nie otrzymają wsparcia drugiego plutonu. Wybija godzina W. Młodzi żołnierze chwytają za broń. 16:25 DOM - ODC. 24/25 - DROGA NA SKRÓTY Serial TVP, 89 min, Polska, 2000 Reżyseria: Jan Łomnicki, Marcin Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Tomasz Borkowy, Halina Rowicka, Adam Wojtyszko, Bożena Dykiel, Monika Kwiatkowska, Jolanta Fraszyńska, Waldemar Barwiński, Jan Englert, Magdalena Stużyńska, Marek Bukowski, Edyta Olszówka, Krzysztof Kołbasiuk, Stefan Szmidt, Jerzy Gudejko, Jerzy Bończak Krzysio Talar bez wiedzy ojca trenuje poślizgi jego "polonezem". Wkrótce kradnie też samochód szefa stajni rajdowej, lecz ścigany przez policję porzuca wóz i ucieka. Mietek i Nina prowadzą w kościele głodówkę protestacyjną w obronie uwięzionych robotników z Radomia. UB zakłada podsłuch w telefonie Jasińskich. W efekcie następują aresztowania działaczy opozycji. Wśród zatrzymanych jest Łukasz Zbożny. Tymczasem przedsiębiorczy Henio znajduje kolejne źródło dochodów. Produkuje koszulki z podobizną Elvisa Presleya, a potem papieża. W dystrybucji pomaga mu Krzysio. Bawolik organizuje turniej piłkarski dla młodzieży. Podpada jednak władzom, gdyż ubiera chłopców w koszulki z wizerunkiem papieża. Zostaje posądzony o prowokację, a niebawem wysłany na wcześniejszą emeryturę. Po kolejnej wpadce u Jasińskich Mietek odkrywa podsłuch. Niesforny Krzysio w dyskotece wdaje się w bójkę w obronie Joli, córki szefa stajni rajdowej. Klara i Adam decydują się na wyjazd do Włoch. 18:10 TAMTE LATA, TAMTE DNI - MAGDALENA ZAWADZKA Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: JOANNA MAKOWSKA Prowadzący: MARTA PERCHUĆ-BURZYŃSKA Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem lata dzieciństwa i młodości wspomina popularna aktorka filmowa i teatralna, Magdalena Zawadzka. 18:45 KEITH JARRETT - "SZTUKA IMPROWIZACJI" (KETTH JARRETT "THE ART OF IMPROVISATION") Film dokumentalny, 56 min, Francja, 2005 Reżyseria: Mike Dibb Wykonawcy: Kieth Jarrett Pianista, Keith Jarrett, opowiada o rozpiętości swojej muzyki, znaczeniu improwizacji, wielkich artystach, z którymi współpracował, oraz o wzlotach i upadkach swojego życia. Dalsze spostrzeżenia są dostarczane przez innych muzyków, członków rodziny oraz współpracowników muzycznych. 20:00 TEATR TELEWIZJI - PAMIĘTNIK Z POWSTANIA WARSZAWSKIEGO Spektakl teatralny, 66 min, Polska, 2004 Reżyseria: Maria Zmarz-Koczanowicz Zdjęcia: Krzysztof Pakulski Aktorzy: Adam Woronowicz, Anna Gryszkówna, Grażyna Zielińska, Monika Krzywkowska, Teresa Branna, Krzysztof Janczar, Paweł Małaszyński, Ewa Bułhak, Maria Robaszkiewicz, Marta Chodorowska, Marek Kępiński, Beata Fudalej, Teresa Marczewska, Maciej Szary, Katarzyna Stanisławska Adaptacja pamiętników Mirona Białoszewskiego. W spektaklu narrator, odtwarzając bieg powstania, przywołuje z pamięci zapamiętane rozmowy, obrazy i przemyślenia. Prostota i "zwyczajność" języka narratora zderza się z drastycznością i dramatyzmem archiwalnych materiałów filmowych ilustrujących spektakl. Narrator spektaklu, podobnie jak autor "Pamiętnika z Powstania Warszawskiego", nie szedł z visem na tygrysa, nie szturmował PASTY ani elektrowni na Powiślu, nie nosił na powstańcze pozycje amunicji i butelek z benzyną, nie dostarczał dowódcom meldunków. Dwudziestodwuletni student polonistyki tajnego UW (róg Świętokrzyskiej i Jasnej, na drugim piętrze) nie należał do zbrojnej konspiracji i nie brał udziału w boju. Z setkami tysięcy warszawiaków dzielił euforię pierwszych starć i radość z pierwszych sukcesów żołnierzy podziemia, a potem, jak większość cywilów, pragnął już tylko przetrwać - choć nie za każdą cenę - koszmar okrutnych walk toczonych w ludnym mieście z nierównie silniejszym wrogiem. Tak jak setki tysięcy mieszkańców stolicy, lepiej od heroicznej scenerii redut i barykad poznał mroczny świat podwórek - studni, piwnic, improwizowanych schronów, kanałów i ukrytych przejść przebitych w suterenach kamienic. I podobnie jak rzesze warszawiaków, toczył ciężką walkę z głodem, pragnieniem i strachem, codzienną walkę o w miarę bezpieczny kąt, odrobinę pożywienia, wiadro wody. O życie. 21:45 KANAŁ Dramat wojenny, 92 min, Polska, 1956 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Lipman Muzyka: Jerzy Krenz Aktorzy: Teresa Iżewska, Tadeusz Janczar, Wieńczysław Gliński, Stanisław Mikulski, Emil Karewicz, Tadeusz Gwiazdkowski, Władysław Sheybal, Teresa Berezowska, Zofia Lindorf, Jan Englert Tragiczne dzieje powstania warszawskiego domagały się nie tylko opartego na faktach surowego rozrachunku historycznego, ale także ich odzwierciedlenia i oceny w sztuce. Taką artystyczną próbę podjęli Wajda i Stawiński, ale ich "Kanał" przyjęto w kraju dość chłodno: zamiast pomnika tragicznej chwały obaj pokazali bowiem koszmar klęski i rozbitych psychicznie bojowników, których bohaterstwo okazało się daremne. Taka własna ocena najnowszej historii, próba osądu i demitologizacji powstania, wyprzedzała ówczesną literaturę i analizy historyków, stanowiła zamach na uświęcone wartości. Dopiero przyznanie "Kanałowi" w 1957 r. Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Cannes sprawiło, że krajowa krytyka w pełni doceniła dzieło Wajdy i przyznała, że autorzy filmu mówią jednak prawdę, choć jest to prawda wycinkowa, odnosząca się do schyłkowej fazy operacji. "Kanał" nie jest filmem antybohaterskim, a jedynie antykoturnowym. Opisuje bohaterów takich, jakich ukształtowała ich historia: są tu czyny dobre, wątpliwe i złe, są charaktery mężnie trwających oraz tych, którzy załamali się w różny sposób - ich szczere ukazanie stanowi największą wartość filmu. Dzieło Wajdy składa się niejako z dwóch części: pierwszej, reportażowej w stylu, i drugiej - apokaliptycznej relacji z wędrówek przez kanały. Scenariusz oparty na osobistych doświadczeniach Stawińskiego, dowódcy powstańczego oddziału łączności, relacjonuje tragiczny koniec żołnierzy przedstawionej jednostki. Koniec września 1944 r. , powstanie ma wkrótce upaść. Walczący na Mokotowie zdziesiątkowany oddział porucznika "Zadry", po nieudanej próbie przebicia się przez otaczające go wojska niemieckie, podejmuje jedyną możliwą w tej sytuacji decyzję: schodzi do kanałów, aby tą drogą przedrzeć się do Śródmieścia, gdzie jeszcze bronią się powstańcy. W krętych, podziemnych korytarzach pełnych ekskrementów, gdzie u każdego włazu czuwają Niemcy rzucając do wnętrza granaty, czterdziestoosobowy oddział rozpada się na trzy grupy. Zasadniczą grupę prowadzi "Zadra" ze "Smukłym" i szefem kompanii "Kulą". Jest przekonany, że idzie za nim cały oddział, w czym utwierdza go "Kula", tchórz, który boi się, że porucznik zawróci w poszukiwaniu rozproszonych ludzi. Rannego "Koraba" prowadzi zakochana w nim łączniczka "Stokrotka". W trzeciej grupie idzie podporucznik "Mądry", zakochana w nim "Halinka" i muzyk o pseudonimie "Ogromny". "Stokrotka" i "Korab" giną z wyczerpania u kraty, którą Niemcy zamknęli wylot z kolektora nad Wisłą. "Halinka" popełnia samobójstwo, gdy "Mądry" wyznaje jej prawdę o żonie i dzieciach, a on sam wychodzi na powierzchnię wprost na niemiecki patrol. Kompozytor Michał, postradawszy zmysły, błąka się w plątaninie kanałów. Przy próbie sforsowania zaminowanego włazu ginie "Smukły". Dowódca i szef kompanii osiągają cel, ale gdy wychodzi na jaw oszustwo "Kuli", "Zadra", zastrzeliwszy podoficera, wraca do podziemi po swoich żołnierzy, nie wiedząc, że podzielili los "Mądrego". 23:30 SERIALOWA NOSTALGIA - TRZECI OFICER - ODC. 8/13 - ZAWIESZENI Serial sensacyjny TVP, 47 min, Polska, 2008 Reżyseria: Maciej Dejczer Scenariusz: Wojciech Tomczyk Aktorzy: Paweł Małaszyński, Borys Szyc, Cezary Pazura, Katarzyna Cynke, Katarzyna Różczka Ala i Sznajder podejrzewają, że Perła pomógł Kruszonowi. Rozmawiają z Perłą w więzieniu, ale ten wszystkiemu zaprzecza. Całą sytuację obserwuje Lucyna, inspektor spraw wewnętrznych. Sznajder i Ala zostają zatrzymani przez funkcjonariuszy z wydziału wewnętrznego pod zarzutem mataczenia i przewiezieni do tajnego więzienia. Kruszon na własną rękę chce ustalić, w jaki sposób Sent odzyskał Agatkę. Matejewski osiąga zamierzony cel: Kruszon zgadza się wykonać zadanie dla wywiadu i dzięki temu przestaje być poszukiwany. Kruszon dostaje mieszkanie operacyjne i nową tożsamość: teraz nazywa się Krzysztof Ryś. Otrzymuje też informacje. Jego zadaniem jest zaprzyjaźnienie się z Wiktorem. Specjalna grupa pościgowa zostaje rozwiązana. W CBŚ zostaje tylko Sent. Kruszon zbiera informacje o Wiktorze i jego powiązaniach z Koneckim, Bogutąoraz Babiniczem. Kaj więzi Sophie. Kruszon prowokuje stłuczkę samochodową i poznaje Wiktora oraz Zosię. 00:35 KINO NOCNE - GRA POZORÓW (THE CRYING GAME) Film fabularny, 106 min, Wielka Brytania, 1992 Reżyseria: Neil Jordan Scenariusz: Neil Jordan Zdjęcia: Ian Wilson Muzyka: Anne Dudley Aktorzy: Stephen Rea, Forest Whitaker, Miranda Richardson, Adrian Dunbar Brytyjski żołnierz (Forest Whitaker) wpada w pułapkę zastawioną przez bezwzględnego bojownika IRA i zostaje uprowadzony gdzieś w Północnej Irlandii. Zdając sobie sprawę z tego, jak niewiele czasu mu pozostało, żołnierz prosi Fergusa (Stephen Rea), jednego z porywaczy, aby pożegnał od niego jego dziewczynę, która mieszka w Londynie. Gra właśnie się rozpoczęła! 02:40 GALERIA SZTUKI NA EKRANIE - MANET (EXHIBITION ON SCREEN EP. 26 MANET) Cykl dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Phil Grabsky Seria dokumentalna. To spotkanie z najbardziej znanymi artystami i dziełami sztuki na świecie. Każdy odcinek opowie o innym artyście i przybliży jego życie, odkrywając miejsca, w których żył i pracował, relacje z przyjaciółmi czy rodziną, za pomocą prywatnych listów i ożywiając ich osobiste historie. Wystawa na ekranie zapewnia uprzywilejowany dostęp do arcydzieł artystów zakulisowych w wiodących muzeach i galeriach na świecie. M. in. Leonardo, Rembrandt; Cezanne, Monet, Picasso. Odcinek 26. Manet. W Królewskiej Akademii Sztuki powstaje wystawa Manet. Portrecista życia. Przyjrzymy się temu wydarzeniu od kulis i wysłuchamy wyjątkowych gości. Zajmiemy się też samym Manetem i tym, jak postrzegał swoją twórczość. Często bywa błędnie zaliczany do impresjonistów, choć nigdy nie uważał się za jednego z nich. Malował współczesny świat - szybko zmieniający się XIX - wieczny Paryż i jego mieszkańców, w tym swoich bliskich, przyjaciół, znajomych. Londyńska wystawa pokaże, jak Manet z portretu zrobił narzędzie, które pomaga poznawać świat.