Program 1 Wtorek, 06.08.2024 05:30 SKŁAMAŁAM Dramat, 80 min, Polska, 1937 Reżyseria: Mieczysław Krawicz Zdjęcia: Zbigniew Gniazdowski Aktorzy: Jadwiga Smosarska, Eugeniusz Bodo, Tadeusz Wesołowski, Michał Znicz, Zygmunt Chmielewski, Pelagia Relewicz Ziembińska, Zofia Tatarkiewicz - Woskowska Helena Urbankówna przyjeżdża do Łodzi w poszukiwaniu pracy i zostaje opiekunką do dziecka. Poznaje Karola Borowicza, człowieka uwikłanego w ciemne interesy. Nawiązuje z nim bliższą znajomość, co powoduje, że zostaje zwolniona z pracy. Karol uwodzi ją i postanawia czerpać z niej zyski. Helena ucieka do Warszawy. W pociągu poznaje małżeństwo, które postanawia jej pomóc. Otrzymuje pracę korektorki w gazecie. W redakcji poznaje Stefana Barskiego. Rodzi się między nimi uczucie, która doprowadza do małżeństwa. Po dwóch latach pojawia się Karol, który wyszedł z więzienia. Domaga się pieniędzy, domyślając się, że Helena nie powiedziała mężowi o swej przeszłości. Szantażowana, próbuje zastrzelić Karola i zostaje aresztowana. Ale wiedziony wyrzutami sumienia Borowicz bierze na siebie całą winę i Helena może wrócić do rodziny. 08:00 WYDZIAŁ KRYMINALNY KITZBÜHEL - ODC. 130 W RAZIE KATASTROFY (SOKO KITZBÜHEL EP. WORST CASE SCENARIO) Serial kryminalny, 43 min, Niemcy/Austria, 2019 Reżyseria: Fabian Eder Scenariusz: Bernhard Schärfl Aktorzy: Andrea L'Arronge, Anja Stöhr, Jakob Seeböck Stary paranoik buduje pod domem schron przeciwatomowy. Pomaga mu w tym zaprzyjaźniony elektryk. Nagle dochodzi do katastrofy. 08:55 RANCZO S.II - ODC. 16 (SERIA II, ODC. 3) - LOKALNA REWOLUCJA Serial obyczajowy TVP, 48 min, Polska, 2006 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Generalny remont gospody nareszcie ma się ku końcowi. Nad wejściem do lokalu pyszni się światowa nazwa Country Club. Podczas uroczystego otwarcia ekskluzywnego klubu dla miejscowej elity dochodzi jednak do awantury. Burdę prowokują dawni bywalcy gospody z Japyczem na czele. W obawie przed dalszymi zamieszkami wójt postanawia udostępnić Country Club miejscowej ludności. Tymczasem Lucy znajduje w internecie informacje o Grundtvigu, twórcy idei uniwersytetów ludowych. Wpada na pomysł, aby taki uniwersytet powstał również w Wilkowyjach. Uznaje, że najwłaściwszym sojusznikiem w przeforsowaniu tej sprawy będzie Czerepach, obeznany w zawiłościach unijnych funduszy. Ale Czerepachowi zaczyna się wydawać, że stał się dla Amerykanki interesujący także jako mężczyzna. Wiąże z tą znajomością wielkie plany na przyszłość. Kiedy Lucy studzi zapały coraz bardziej natrętnego Czerepacha, urażony mężczyzna postanawia się zemścić. 10:00 KOMISARZ ALEX S.VI - ODC. 72 (SERIA VI, ODC. 7) - MĘŻCZYZNA, KTÓRY PATRZY Serial kryminalny TVP, 44 min, Polska, 2014 Reżyseria: Krzysztof Lang Scenariusz: Paulina Murawska, Peter Moser, Peter Hajek Zdjęcia: Marek Traskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Antoni Pawlicki, Magdalena Walach, Ireneusz Czop, Janusz Chabior, Karolina Nolbrzak, Mariusz Kiljan, Daria Iwan, Beata Chruścińska, Michał Chorosiński W wypadku samochodowym ginie kobieta. Według zeznań świadka, ktoś groził jej przez telefon. Okazuje się, że ofiarę od miesięcy dręczył stalker psychopata. Włamał się do jej mieszkania, skradł osobiste rzeczy, prześladował telefonami. Orlicz współczuje córce ofiary, a ta obdarowuje Alexa charakterystyczną zabawką. Komisarz Michał Orlicz wpada na trop kolejnej kobiety dręczonej przez tajemniczego psychopatę. Uratowana z pożaru zeznaje, że obcy mężczyzna szantażował ją przez telefon. Dochodzenie trwa, ale stalker wciąż pozostaje nieuchwytny. Śledztwo utyka w martwym punkcie. Tymczasem na miejskim bazarku, niepozorny czterdziestolatek handluje zabawkami zdobywając od kolejnych klientek numery telefonów. 10:55 OJCIEC MATEUSZ - ODC. 58 (SERIA V, ODC. 2) - POWÓDŹ Serial kryminalny TVP, 43 min, Polska, 2011 Reżyseria: Wojciech Nowak Scenariusz: Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Adam Bajerski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Kinga Preis, Łukasz Lewandowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Rafał Cieszyński, Małgorzata Zajączkowska, Marek Kossakowski, Bartlomiej Krat Sandomierz walczy ze skutkami powodzi. W akcji pomocy powodzianom uczestniczy cała plebania. Natalia wydaje dary przekazane przez Caritas. W pomoc powodzianom, a także w zdobywanie niezbędnych materiałów, angażuje się Pluskwa. Mateusz stara się pomóc Małgorzacie, która szczególnie ucierpiała w czasie powodzi. Kobieta mieszka z niepełnosprawnym synem Witkiem. Tymczasem policjanci znajdują wyrzucone przez rzekę ciało kobiety. Rozpoczyna się śledztwo. Przede wszystkim trzeba ustalić, kim była ofiara. 11:45 HALO, TU PARYŻ - ODC. 13 Cykl reportaży, 12 min, Polska, 2024 Autor: Justyna Szubert - Kotomska Zdjęcia: Jan Gęsikowski Cykl reportaży z Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024. Autorka programu dociera tam, gdzie oko transmisyjnej kamery nie sięga. "Halo, tu Paryż" opowiada o atmosferze sportowego święta. W reportażach będą pokazane wszystkie twarze Paryża. Program jest tworzony z myślą o ludziach, którzy kochają sport, historię, kulturę i są ciekawi świata! 18:00 DZIEWCZYNY ZE LWOWA S.III - ODC. 28 (SERIA III ODC. 2) - ROSYJSKI PACJENT Serial obyczajowy TVP, 43 min, Polska, 2018 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Arkadiusz Borowik Aktorzy: Adrian Zaremba, Stanisław Brejdygant, Sławomir Grzymkowski, Anna Maria Buczek, Anna Gorajska, Magda Wróbel, Katarzyna Ucherska, Marian Dziędziel, Marta Lipińska, Krzysztof Stelmaszyk, Anna Maria Buczek, Stanisław Brejdygant, Marian Dziędziel, Sławomir Grzymkowski, Marcin Piętowski Przerażona Swieta patrzy na odjeżdżającą sprzed ZUS - u karetkę z panem Henrykiem w środku - jego wrażliwe serce nie wytrzymało urzędniczej "inwigilacji" i Henrula padł powalony zawałem. Swieta ma wyrzuty sumienia, że to przez nią. Mecenas uspokaja ukochaną, że wszystko będzie dobrze. Olya ma wrażenie, że jest śledzona. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami z Tomkiem, przekonana, że to policjanci, których postraszył Tomek, teraz chcą postraszyć ją. Tomek robi wszystko, żeby przegonić jej natrętne myśli o tym, że jest obserwowana. Polina zaczęła zdecydowanie przeginać z zaangażowaniem w pracę - tak bardzo, że ekipa restauracji jest bliska zastrajkowania. Matylda podejmuje decyzję o wysłaniu wspólniczki na przymusowy urlop. Polinie trudno wysiedzieć w domu - ani jej charakter, ani zaangażowanie w restaurację nie pozwalają jej na bezczynność. Znajduje pretekst, żeby pojawić się w restauracji. W przebraniu - żeby się nie wydało przed Matyldą. Pechowo dla niej, kapitan, który jako policjant ma wyczulony węch, odkrywa jej zamiary i pojawia się w restauracji przed nią. U pana Henryka w szpitalu pojawiają się Polina, Swieta i Olya. Dziewczyny wmawiają pielęgniarkom, że są jego córkami. A dlaczego niepodobne - to się wyjaśni. Pielęgniarki zaś, głównie z powodu akcentu dziewczyn, nabierają przekonania, że pan Henryk, który niewiele mówi, jest Rosjaninem i zaczynają porozumiewać się z nim po rosyjsku. Henrula nie bardzo rozumie, czemu tak jest, ale na wszelki wypadek dostosowuje się do sytuacji i też zaczyna rozmawiać z pielęgniarkami po rosyjsku. Swieta podejmuje decyzję - skoro legalne załatwianie firmowych papierów niemal zabiło pana Henryka, sprawy trzeba załatwić inaczej. 19:30 PROGRAM INFORMACYJNY 19.30 28 min, Polska, 2024 Główne wydanie codziennego programu informacyjnego. 19:55 PYTANIE DNIA 20 min, Polska, 2024 "Pytanie dnia" to rozmowa i prośba o skomentowanie aktualnych wydarzeń dnia przez zaproszonego gościa. Emisja bezpośrednio po głównym wydaniu programu informacyjnego ma związek z charakterem problematyki poruszanej w każdym odcinku. 20:20 REPORTERZY Magazyn, 10 min, Polska, 2024 Codzienny magazyn reporterski. Reporterzy dotrą wszędzie tam, gdzie cierpią ludzie. Opowiedzą historie, które nie mogą pozostać nieopowiedziane. 23:25 HALLO SZPICBRÓDKA CZYLI OSTATNI WYSTĘP KRÓLA KASIARZY Komedia, 94 min, Polska, 1978 Reżyseria: Janusz Rzeszewski, Mieczysław Jahoda Scenariusz: Ludwik Starski Zdjęcia: Jan Laskowski Aktorzy: Piotr Fronczewski, Gabriela Kownacka, Ewa Wiśniewska, Irena Kwiatkowska, Wiesław Michnikowski, Jan Kobuszewski, Bohdan Łazuka, Emil Karewicz, Wiesław Gołas, Kazimierz Kaczor, Krzysztof Majchrzak, Włodzimierz Kwaskowski, Józef Nalberczak, "Życzliwie trzeba powitać pierwszą od bardzo wielu lat naprawdę udaną polską komedię muzyczną. Ma ona wdzięk, który doskonale wynagradza brak jakichkolwiek innych ambicji niż czysta rozrywka. Teatrzyk "Czerwony Młyn" i historia miłości kasiarza Szpicbródki alias inżyniera Freda Kampinosa do pięknej szansonistki ma nas bawić, a przy okazji posłużyć do prezentacji piosenek i rewiowych numerów w wykonaniu popularnych aktorów. Autorzy "Hallo, Szpicbródka" dobrze i fachowo wykonali błahe, ale niełatwe zadanie" - pisał po premierze filmu Rzeszewskiego i Jahody jeden z recenzentów. Nie byłoby jednak sukcesu "Szpicbródki" bez świetnie skonstruowanego scenariusza pióra Ludwika Starskiego, przed wojną związanego z kabaretami "Qui pro Quo" i "Czarny Kot", oraz udziału wielu znakomitości aktorskich, które udało się zaangażować do filmu. Zapadające w pamięć, pełne farsowego wigoru kreacje stworzyli zwłaszcza Piotr Fronczewski i Gabriela Kownacka. Nie zawiedli także: Irena Kwiatkowska (brawurowa scena taneczno - wokalna, której tematem są "nogi roztańczone"), Jan Kobuszewski jako pechowy tajniak Mańkowski oraz Włodzimierz Kwaskowski, odtwarzający postać żydowskiego krawca Salomonowicza. I mimo że film Rzeszewskiego i Jahody roi się od zapożyczeń i świadomych aluzji, mimo upływu wielu lat od premiery ogląda się go wciąż z przyjemnością. Akcja "Hallo, Szpicbródka..." toczy się w latach dwudziestych w Warszawie. Miejscowemu teatrzykowi rewiowemu o wdzięcznej nazwie "Czerwony Młyn" grozi bankructwo. Pewnego dnia w gabinecie przygnębionego właściciela Kulki - Lalewicza zjawia się tajemniczy inżynier Fred Kampinos i oferuje, że za własne pieniądze postawi teatr na nogi. Rozpoczynają się przygotowania do nowej rewii oraz intensywne prace remontowe. Co dziwne - przeważnie w piwnicach budynku. Niebawem okazuje się, że nie przypadkiem. Złote Grona dla Gabrieli Kownackiej i Piotra Fronczewskiego na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie w 1979 roku. 01:15 U PANA BOGA ZA PIECEM Komedia, 95 min, Polska, 1998 Reżyseria: Jacek Bromski Scenariusz: Zofia Miller Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henri Seroka Aktorzy: Ira Łaczina, Jan Wieczorkowski, Krzysztof Dzierma, Andrzej Zaborski, Ania Janowska, Artur Krajewski, Alicja Bach, Iwona Szczęsna, Eliza Krasicka, Małgorzata Płońska, Mieczysław Fiodorow, Ewa Sierzputowska, Babiker Artoli, Władimir Abramuszkin, Alicja Butkiewicz Wschodnią granicę Polski przekracza autobus pełen drobnych handlarzy zza Buga, udających się na przygraniczny bazar. W lesie autobus zostaje napadnięty przez bandę "reketierów", dowodzonych przez pewnego Ukraińca, kamuflującego się pod pseudonimem "Gruzin". Przestępcy zmuszają handlarzy do złożenia haraczu. Wśród pokrzywdzonych jest młoda dziewczyna Marusia. Choć w porównaniu z innymi traci stosunkowo niewiele, to jako jedyna decyduje się zawiadomić policję. Najbliżej ma do komisariatu w Królowym Moście. Jest głównym świadkiem napadu, miejscowy komisarz postanawia więc na pewien czas zatrzymać ją w miasteczku. Proboszcz, faktycznie osoba numer jeden w okolicy, umieszcza Marusię w domu młodego organisty Witka, ćwiczącego właśnie "Ave Maria" na ślub córki burmistrza. Urocza przybyszka od razu wpada chłopakowi w oko, lecz nieśmiałość uniemożliwia mu rozpoczęcie otwartych zalotów. Kiedy proboszcz odkrywa, że dziewczyna ma piękny głos, postanawia za wszelką cenę zatrzymać ją do dnia ślubu. Nie będzie to jednak łatwe, gdyż Marusia myśli przede wszystkim o odzyskaniu utraconej gotówki. Choć z drugiej strony zarówno miasteczko, jak i Witek coraz bardziej się jej podobają. "Czytając pamiętniki Marii Dąbrowskiej, natknąłem się na refleksję, dotyczącą jakiejś wizyty w małym miasteczku, jakiejś kolacji w towarzystwie lekarza, proboszcza i aptekarza: "Jakaż ta prowincja duchowo samowystarczalna, jak właściwie ona nas do niczego nie potrzebuje... "Pomyślałem sobie, że jeśli mamy gdzieś szukać jakichś wartości, o których w mieście dawno zapomnieliśmy, to właśnie w prowincjonalnym miasteczku na Białostocczyźnie, cokolwiek by to znaczyło" - mówił w jednym z wywiadów Jacek Bromski. Przyczyną powstania "U Pana Boga za piecem" nie było jednak reżyserskie pragnienie apoteozy tradycyjnego polskiego etosu. To pojawiło się nieco później. Najpierw Studio Filmowe "OKO" zaproponowało Bromskiemu scenariusz, którego akcja toczy się w prowincjonalnym miasteczku. Potem reżyser przypomniał sobie o Białostockim Teatrze Lalek, który niegdyś zrobił na nim wielkie wrażenie. W efekcie większość ról w "U Pana Boga za piecem" zagrali aktorzy tej sceny, a miasteczko ze scenariusza zostało umieszczone przy wschodniej granicy i nazwane Królowym Mostem. Skoro mieszkańcy Białostocczyzny wcielili się w filmowe postacie z macierzystego regionu, to główną rolę Rosjanki mogła zagrać tylko Rosjanka. Na próbne zdjęcia w Moskwie stawiło się około pięćdziesięciu kandydatek. Rywalizację wygrała aktorka sławnego Teatru na Tagance Ira Łaczina, która, mimo młodego wieku, miała już na koncie występy po francusku i angielsku. Krytyka przyjęła komedię Bromskiego życzliwie. "W końcu na ekranach pojawiły się filmy, świadczące, że twórcy przestali się wstydzić polskiej, niekiedy żenującej, niekiedy magicznej swojskości" - donosiła prasa. Potwierdzeniem tych opinii były liczne wyróżnienia, w tym nagrody publiczności na festiwalach w Słupcy k. Konina (1999) i w Chicago (1998), Brązowe Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1998), Brązowy Granat na Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu (1999) oraz grad laurów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni ("Złoty Klakier" oraz za dźwięk, drugoplanową rolę męską, scenariusz, reżyserię i inne). 03:05 NEGOCJATOR (THE NEGOTIATOR) Film akcji, 134 min, USA, 1998 Reżyseria: F. Gary Gray Scenariusz: James DeMonaco, Kevin Fox Aktorzy: Samuel L. Jackson, Kevin Spacey, David Morse, Ron Rifkin, John Spencer, Regina Taylor, J. T. Walsh, Paul Giamatti, Bruce Beatty Filarami, na których wspiera się cały film są bez wątpienia wielkie indywidualności kina amerykańskiego: Samuel L. Jackson i Kevin Spacey - reprezentujący różne temperamenty, style gry i dwie odmienne szkoły aktorstwa i ale doskonale się uzupełniający. Wcielili się w twardych, znających wszystkie chwyty policjantów prowadzących ze sobą psychologiczną rozgrywkę, w której stawką są honor i życie. Punktem wyjścia dla scenariusza była prawdziwa historia policjanta z St. Louis. Jeden z najlepszych funkcjonariuszy policji jest kozłem ofiarnym w kryminalnej aferze, w którą są uwikłani jego przełożeni. Niesłusznie oskarżony o morderstwo i malwersacje w desperacji staje pod drugiej stronie barykady, łamie prawo i stosuje przemoc, aby udowodnić swą niewinność. Choć film zrealizowano według klasycznego schematu kina akcji - policyjne radiowozy blokujące ulice, helikoptery krążące nad miastem, dużo strzelaniny, krwawych scen, spektakularnych wyczynów brygad antyterrorystycznych próbujących osaczyć ofiarę, to jednak widz jest raczej świadkiem psychodramy. Ten trzymający do samego końca w napięciu film wyreżyserował F. Gary Gray znany wcześniej z muzycznych teledysków, reporterskich przekazów na żywo oraz gangsterskiego obrazu "Desperatki", który przyniósł mu duży rozgłos. Autorem bardzo dobrych zdjęć jest profesjonalista, Russell Carpenter, zdobywca zasłużonego Oscara za "Titanica". Akcja sensacyjnego dramatu została osadzona w realiach współczesnej Ameryki. Danny Roman (Samuel L. Jackson) od lat służy w chicagowskiej policji, jest jednym z najlepszych funkcjonariuszy i mediatorów prowadzących negocjacje z terrorystami przetrzymującymi zakładników. Film otwiera sekwencja jednej z akcji Danny'ego. Ryzykując własne życie próbuje przechytrzyć szaleńca trzymającego na muszce nieletnią córkę. Taktycznie rozegrana walka na nerwy kończy się sukcesem. O kolejnej heroicznej akcji Romana donoszą wszystkie media, negocjator przyjmuje zasłużone gratulacje od szefów i kolegów, choć w oczach niektórych widać zazdrość i nienawiść. Od swego przyjaciela i partnera Danny dowiaduje się o kradzieży dwóch milionów dolarów z funduszu emerytalnego. Według informatora Nate'a w defraudację są zamieszani sami policjanci i wyżsi urzędnicy z komisji kontroli wewnętrznej, dlatego bulwersująca sprawa dotychczas nie ujrzała światła dziennego. Gdy Danny przyjeżdża na umówione spotkanie w odludnym miejscu, odkrywa zwłoki Nate'a zastrzelonego w samochodzie. Obecność na miejscu zbrodni rzuca na Danny'ego cień podejrzenia. Policjant o nieposzlakowanej dotąd reputacji zostaje oskarżony o morderstwo. Niebawem też znajdują się "dowody" świadczące o jego winie w sprawie finansowych malwersacji. Szef komisji kontroli wewnętrznej, Niebaum (J. T. Walsh) proponuje Danny'emu ugodę, by jak najszybciej zakończyć sprawę. Adwokat chce przyjąć propozycję, uznawszy, że to jedyna droga do ocalenia skóry klienta. Ale Danny Roman jest niewinny, zdaje sobie sprawę, że padł ofiarą wyjątkowo perfidnej intrygi i nie zamierza się poddać. Gdy wszelkie próby udowodnienia prawdy kończą się fiaskiem, barykaduje się w wieżowcu na 20 piętrze w gabinecie Niebauma wraz z nim i innymi zakładnikami. Żąda sprowadzenia niezależnego negocjatora, Chrisa Sabiana (Kevin Spacey), przy pomocy którego zamierza ujawnić prawdziwych defraudantów. Początkowo Sabian, podobnie jak wszyscy, jest przekonany o winie Danny'ego i rozpoczyna sprytną psychologiczną rozgrywkę, by zyskać na czasie. Wkrótce jednak zaczyna rozumieć, że ma do czynienia z zdesperowanym człowiekiem, który jest niewinny i zrobi wszystko, by oczyścić się z zarzutów.