Program 1 Środa, 07.08.2024 06:00 PROKURATOR ALICJA HORN Film sensacyjny, 48 min, Polska, 1933 Reżyseria: Michał Waszyński, Marta Flantz Scenariusz: Bolesław Land, Marta Flantz Zdjęcia: Albert Wywerka Muzyka: Władysław Dan Aktorzy: Jadwiga Smosarska, Zofia Mirska, Bogusław Samborski, Franciszek Brodniewicz, Tadeusz Fijewski, Loda Halama Prokurator Alicja Horn zakochuje się z wzajemnością w Janie Winklerze, właścicielu nocnego klubu. Jan w zamian za tysiąc złotych pożyczonych od sławnego biologa profesora Brunickiego przyprowadza mu młode dziewczyny potrzebne do badań naukowych. Winkler zostaje aresztowany i postawiony przed sądem pod zarzutem morderstwa. Mimo próśb ukochanej prowadzącej sprawę odmawia wszelkich zeznań. W tej sytuacji Horn zmuszona jest żądać dla niego kary śmierci. W ostatniej chwili pojawia się na sali profesor Brunicki, którego zeznanie powoduje uniewninnienie oskarżonego. Winkler odchodzi w niewiadomym kierunku. Alicja jest załamana. 07:30 ZRUJNOWANI ODBUDOWANI Magazyn, 23 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Łataś Scenariusz: Karol Gnat Prowadzący: Karol Gnat Z Karolem Gnatem rozmawia Andrzej Wanat, od prawie dziesięciu lat szczęśliwy emeryt. Od dziecka był zafascynowany elektroniką. W szkole średniej oddał kilkanaście skoków ze spadochronem, później wolny czas poświęcał na szybowce, które pilotował z wielkim zamiłowaniem. Andrzej zawodowo pracował w górnictwie w oddziale łączności. Tam kolega "zaraził" go sztuką filmowania i fotografii. Był operatorem kamery i montażystą. Odnajdywał w tym spokój i piękno świata. Od małego wychowywał się pośród "Świadków Jehowy" co wywarło ogromny wpływ na jego późniejsze życie. Po latach, na prośbę ojca, Andrzej wrócił do Kościoła katolickiego. 08:00 WYDZIAŁ KRYMINALNY KITZBÜHEL - ODC. 131 DO RZECZY (SOKO KITZBÜHEL EP. IN MEDIAS RES) Serial kryminalny, 42 min, Niemcy/Austria, 2019 Reżyseria: Fabian Eder Scenariusz: Bernhard Schärfl Aktorzy: Andrea L'Arronge, Anja Stöhr, Jakob Seeböck Lukas i Nina przyjmują praktykantów z akademii policyjnej. Młodzi biorą udział w nowym dochodzeniu. Na własnej skórze przekonują się, jak łatwo popełnić błąd. 08:55 RANCZO S.II - ODC. 17 (SERIA II, ODC. 4) - HONOR PARAFII Serial obyczajowy TVP, 48 min, Polska, 2006 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś, Arkadiusz Nader, Piotr Pręgowski, Marta Lipińska, Katarzyna Żak, Sylwester Maciejewski, Bogdan Kalus, Marta Chodorowska W Wilkowyjach szykuje się pierwsza od lat wizyta biskupa. Co prawda, kościelny hierarcha przybywa incognito, ale i tak parafia powinna się godnie zaprezentować. Nawet wójt jest gotów przeznaczyć z tej okazji specjalne środki na przygotowanie gminy do takich odwiedzin. Decyduje też o przyznaniu biskupowi dyskretnej ochrony w osobie policjanta po cywilnemu. Biskup, w przeszłości inwigilowany przez lepiej wyszkolonych funkcjonariuszy, łatwo demaskuje "ochronę". Czerepach podsuwa wójtowi pomysł sporządzenia rejestru wykroczeń obywateli wobec gminy. Początkowo wójtowi idea ta bardzo się podoba. Zmienia jednak zdanie, kiedy okazuje się, że Czerepach gromadzi dowody także przeciw niemu. 10:00 KOMISARZ ALEX S.VI - ODC. 73 (SERIA VI, ODC. 8) - PIĘKNA ŚMIERĆ Serial kryminalny TVP, 42 min, Polska, 2014 Reżyseria: Krzysztof Lang Scenariusz: Paweł Łopaciński, Peter Moser, Peter Hajek Zdjęcia: Marek Traskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Antoni Pawlicki, Magdalena Walach, Ireneusz Czop, Janusz Chabior, Marta Dąbrowska, Karolina Nolbrzak, Piotr Stramowski, Dorota Segda, Dominika Kryszczyńska Rygier, fotograf psychopata, w trakcie sesji fotograficznej zabija młodą kobietę, Katię. Wkrótce dokonuje kolejnego morderstwa. Jego ofiarą jest kandydatka na modelkę, Justyna. Rygier owija folią martwe ciała kobiet i robi zdjęcia. Fotografie prezentuje na swojej wystawie w galerii. Policjanci wpadają na trop Rygiera dzięki zeznaniom matki Katii. Ustalają, że poznawał fotografowane dziewczyny na basenie. Nina planuje prowokację. 10:55 OJCIEC MATEUSZ - ODC. 59 (SERIA V, ODC. 3) - KRYMINAŁ Serial kryminalny TVP, 41 min, Polska, 2011 Reżyseria: Wojciech Nowak Scenariusz: Agnieszka Błotnicka Zdjęcia: Adam Bajerski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Kinga Preis, Łukasz Lewandowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Rafał Cieszyński, Dorota Segda, Piotr Pilitowski, Szymon Rząca Biskup namawia księdza Mateusza, aby razem z nim wziął udział w spotkaniu ze znaną autorką kryminałów, Eweliną Linde, która jest córką jego dobrej znajomej. Impreza odbywa się w Dworku Reja w Nagłowicach. W trakcie spotkania dochodzi do nieprzyjemnego incydentu. Jeden z uczestników oskarża Ewelinę o kradzież pomysłu. Pisarka prosi swego agenta Rafała Iwińskiego o wyjaśnienie sprawy. Rano w pokoju hotelowym pokojówka znajduje nieprzytomnego mężczyznę. Został ciężko pobity kijem baseballowym. Ofiarą jest Norbert Kolarski, który dzień wcześniej zakłócił spotkanie z pisarką. 11:55 HALO, TU PARYŻ - ODC. 14 Cykl reportaży, 12 min, Polska, 2024 Autor: Justyna Szubert - Kotomska Zdjęcia: Jan Gęsikowski Cykl reportaży z Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024. Autorka programu dociera tam, gdzie oko transmisyjnej kamery nie sięga. "Halo, tu Paryż" opowiada o atmosferze sportowego święta. W reportażach będą pokazane wszystkie twarze Paryża. Program jest tworzony z myślą o ludziach, którzy kochają sport, historię, kulturę i są ciekawi świata! 18:00 DZIEWCZYNY ZE LWOWA S.III - ODC. 29 (SERIA III ODC. 3) - NARZECZONY? BYLE NIE POLAK Serial obyczajowy TVP, 45 min, Polska, 2018 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Arkadiusz Borowik Aktorzy: Adrian Zaremba, Stanisław Brejdygant, Sławomir Grzymkowski, Anna Maria Buczek, Anna Gorajska, Magda Wróbel, Katarzyna Ucherska, Marian Dziędziel, Marta Lipińska, Krzysztof Stelmaszyk, Aleksander Trąbczyński, Aldona Struzik, Marcin Piętowski, Bartosz Głogowski, Janusz Onufrowicz Olyia popada w coraz większą obsesję - jest pewna, że ktoś za nią cały czas chodzi. Zachowuje się tak irracjonalnie, że zaczyna to być trudne do zniesienia. Tomek postanawia sprawdzić, czy jego ukochana nie zwariowała i zaczyna... śledzić Olyę. Gdyby nie był tak bardzo skupiony na tym, żeby jej udowodnić, że to on ma rację, może zauważyłby, że dzieje się coś dziwnego. Pielęgniarki kontynuują rosyjskie konwersacje z panem Henrykiem, który zmęczony szukaniem w głowie słówek, znanych jeszcze z czasów szkolnych, postanawia przerwać tę maskaradę. Wyjaśnia, że te dziewczyny, które do niego przychodzą, to nie są jego córki, ale po prostu mieszkają razem. Pielęgniarka kiwa głową na znak, że wszystko zrozumiała - aż za dobrze. Henrulę odwiedza Matylda z mężem gangsterem. Czy ordynator zrozumie, że jego przyjaciel ma mieć w szpitalu warunki jak w najlepszym SPA? Halina i Adam nie mogą dłużej patrzeć, jak profesor marnieje. Kablówka z transmisjami koncertów nie pomogła, wizyty Uljany też nie pomagają. A na to, by profesor leczył melancholię koniakiem, pozwolić nie mogą. Halina przypomina sobie, że ma kuzynkę, której córka uczyła się grać na skrzypcach. Uważa, że koniecznie trzeba ją ściągnąć. Polina doznaje niemałego szoku, kiedy pewnego deszczowego dnia otwiera drzwi mieszkania pana Henryka i widzi stojącą z wielkimi walizkami, przemoczoną i wyglądającą jak tysiąc nieszczęść Katię. 19:30 PROGRAM INFORMACYJNY 19.30 28 min, Polska, 2024 Główne wydanie codziennego programu informacyjnego. 19:55 PYTANIE DNIA 20 min, Polska, 2024 "Pytanie dnia" to rozmowa i prośba o skomentowanie aktualnych wydarzeń dnia przez zaproszonego gościa. Emisja bezpośrednio po głównym wydaniu programu informacyjnego ma związek z charakterem problematyki poruszanej w każdym odcinku. 20:19 REPORTERZY Magazyn, 10 min, Polska, 2024 Codzienny magazyn reporterski. Reporterzy dotrą wszędzie tam, gdzie cierpią ludzie. Opowiedzą historie, które nie mogą pozostać nieopowiedziane. 23:30 E = MC2 Komedia, 93 min, Polska, 2002 Reżyseria: Olaf Lubaszenko Scenariusz: Robert Mąka Muzyka: Jan Borysewicz Aktorzy: Agnieszka Włodarczyk, Olaf Lubaszenko, Cezary Pazura, Renata Dancewicz, Edward Linde, Mirosław Zbrojewicz, Jan Nowicki Ciemne warszawskie podwórko. Na środku młodzież gra w piłkę, pod ścianą mężczyźni wysączają z butelki ostatnie łyki taniego wina. Nagle przez ciasną bramę na podwórko wjeżdża drogie zachodnie auto, czarne i z zaciemnionymi szybami. Na moment wszyscy cichną, gdy z samochodu wysiada Ramzes. Do odzianego w czarną, elegancką skórę gangstera szybo przypada jeden z pijących do tej pory wino mężczyzn i prosi o pieniądze. Ramzes szybko wręcza pijakowi banknot, patrzącemu zaś na całe wydarzenie z dezaprobatą bratu tłumaczy, że kolegom z podwórka trzeba pomagać. Gangster jest postacią dobrze znaną w stolicy. Mimo młodego wieku znajduje się wysoko w mafijnej hierarchii. Jego znajomości i wpływy dają mu poczucie bezkarności, przestępca nie obawia się policji ani polityków. Ostatnio jednak sny Ramzesa zakłóca kilka problemów. Jednym z nich jest aktywność jego rywala, Arnolda. Obaj bandyci mają ze sobą na pieńku, walczą o sporne terytorium. Kolejnych kłopotów przysparza Ramzesowi jego dziewczyna, piękna Stella, z którą ostatnio nie bardzo mu się układa. Gangster wciąż nie potrafi podjąć decyzji o rozwiedzeniu się z żoną. Dziecko z tego związku, niepełnosprawna córeczka, jest oczkiem w głowie Ramzesa. Tymczasem Stella zamierza zakończyć studia. Nie w głowie jej jednak pisanie pracy magisterskiej. Woli skorzystać z usług pracownika naukowego, Maksa. Młody doktor filozofii dorabia sobie do skąpej pensji na uczelni, pisząc różne prace na zamówienie. Oprócz Stelli klientem Maksa jest ambitny aktywista pewnej partii politycznej, wyjątkowo szybko wspinającej się na szczyty sondaży. Oczarowany piękną dziewczyną Maks zapomina o zleceniu niedoszłego dyplomaty. Pewnego wieczora, po spotkaniu w sprawie kolejnego rozdziału pracy magisterskiej, Maks odprowadza Stellę do jej mieszkania. Tam spotyka Ramzesa, który jest wyjątkowo zazdrosny o względy swojej kochanki. Maksowi z trudem udaje się wytłumaczyć, jaką rolę przyszło mu odegrać w karierze naukowej Stelli i powstrzymać gniew gangstera. Nie jest to jednak koniec kłopotów doktora. Ramzes, który swój dyplom magisterski też kupił, składa Maksowi propozycję nie do odrzucenia. Młody wykładowca musi przygotować gangstera do egzaminu doktoranckiego. W razie sprzeciwu Maks musi się liczyć z utratą zdrowia, a nawet życia. W dodatku jego uczucie do Stelli staje się coraz gorętsze. Z wzajemnością, bowiem znudzona dotychczasowym związkiem z gangsterem dziewczyna coraz życzliwiej patrzy na imponującego jej wiedzą naukowca. Para musi bardzo uważać, aby romans nie wyszedł na jaw, gdyż wówczas zemsta Ramzesa mogłaby być straszliwa. Wieści o naukowych ambicjach gangstera rozchodzą się szybko w przestępczym świadku. Ramzesem interesuje się tajemniczy Doktor X, potężny mafioso, którego organizacja ma międzynarodowe powiązania. Uaktywnia się także Arnold. Dla tego bandyty intelektualne zainteresowania jego głównego rywala Ramzesa oznaczają słabość. Arnold postanawia ją wykorzystać i uderzyć w znienawidzonego wroga. 01:20 HALLO SZPICBRÓDKA CZYLI OSTATNI WYSTĘP KRÓLA KASIARZY Komedia, 94 min, Polska, 1978 Reżyseria: Janusz Rzeszewski, Mieczysław Jahoda Scenariusz: Ludwik Starski Zdjęcia: Jan Laskowski Aktorzy: Piotr Fronczewski, Gabriela Kownacka, Ewa Wiśniewska, Irena Kwiatkowska, Wiesław Michnikowski, Jan Kobuszewski, Bohdan Łazuka, Emil Karewicz, Wiesław Gołas, Kazimierz Kaczor, Krzysztof Majchrzak, Włodzimierz Kwaskowski, Józef Nalberczak, "Życzliwie trzeba powitać pierwszą od bardzo wielu lat naprawdę udaną polską komedię muzyczną. Ma ona wdzięk, który doskonale wynagradza brak jakichkolwiek innych ambicji niż czysta rozrywka. Teatrzyk "Czerwony Młyn" i historia miłości kasiarza Szpicbródki alias inżyniera Freda Kampinosa do pięknej szansonistki ma nas bawić, a przy okazji posłużyć do prezentacji piosenek i rewiowych numerów w wykonaniu popularnych aktorów. Autorzy "Hallo, Szpicbródka" dobrze i fachowo wykonali błahe, ale niełatwe zadanie" - pisał po premierze filmu Rzeszewskiego i Jahody jeden z recenzentów. Nie byłoby jednak sukcesu "Szpicbródki" bez świetnie skonstruowanego scenariusza pióra Ludwika Starskiego, przed wojną związanego z kabaretami "Qui pro Quo" i "Czarny Kot", oraz udziału wielu znakomitości aktorskich, które udało się zaangażować do filmu. Zapadające w pamięć, pełne farsowego wigoru kreacje stworzyli zwłaszcza Piotr Fronczewski i Gabriela Kownacka. Nie zawiedli także: Irena Kwiatkowska (brawurowa scena taneczno - wokalna, której tematem są "nogi roztańczone"), Jan Kobuszewski jako pechowy tajniak Mańkowski oraz Włodzimierz Kwaskowski, odtwarzający postać żydowskiego krawca Salomonowicza. I mimo że film Rzeszewskiego i Jahody roi się od zapożyczeń i świadomych aluzji, mimo upływu wielu lat od premiery ogląda się go wciąż z przyjemnością. Akcja "Hallo, Szpicbródka..." toczy się w latach dwudziestych w Warszawie. Miejscowemu teatrzykowi rewiowemu o wdzięcznej nazwie "Czerwony Młyn" grozi bankructwo. Pewnego dnia w gabinecie przygnębionego właściciela Kulki - Lalewicza zjawia się tajemniczy inżynier Fred Kampinos i oferuje, że za własne pieniądze postawi teatr na nogi. Rozpoczynają się przygotowania do nowej rewii oraz intensywne prace remontowe. Co dziwne - przeważnie w piwnicach budynku. Niebawem okazuje się, że nie przypadkiem. Złote Grona dla Gabrieli Kownackiej i Piotra Fronczewskiego na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie w 1979 roku. 03:10 U PANA BOGA ZA PIECEM Komedia, 95 min, Polska, 1998 Reżyseria: Jacek Bromski Scenariusz: Zofia Miller Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henri Seroka Aktorzy: Ira Łaczina, Jan Wieczorkowski, Krzysztof Dzierma, Andrzej Zaborski, Ania Janowska, Artur Krajewski, Alicja Bach, Iwona Szczęsna, Eliza Krasicka, Małgorzata Płońska, Mieczysław Fiodorow, Ewa Sierzputowska, Babiker Artoli, Władimir Abramuszkin, Alicja Butkiewicz Wschodnią granicę Polski przekracza autobus pełen drobnych handlarzy zza Buga, udających się na przygraniczny bazar. W lesie autobus zostaje napadnięty przez bandę "reketierów", dowodzonych przez pewnego Ukraińca, kamuflującego się pod pseudonimem "Gruzin". Przestępcy zmuszają handlarzy do złożenia haraczu. Wśród pokrzywdzonych jest młoda dziewczyna Marusia. Choć w porównaniu z innymi traci stosunkowo niewiele, to jako jedyna decyduje się zawiadomić policję. Najbliżej ma do komisariatu w Królowym Moście. Jest głównym świadkiem napadu, miejscowy komisarz postanawia więc na pewien czas zatrzymać ją w miasteczku. Proboszcz, faktycznie osoba numer jeden w okolicy, umieszcza Marusię w domu młodego organisty Witka, ćwiczącego właśnie "Ave Maria" na ślub córki burmistrza. Urocza przybyszka od razu wpada chłopakowi w oko, lecz nieśmiałość uniemożliwia mu rozpoczęcie otwartych zalotów. Kiedy proboszcz odkrywa, że dziewczyna ma piękny głos, postanawia za wszelką cenę zatrzymać ją do dnia ślubu. Nie będzie to jednak łatwe, gdyż Marusia myśli przede wszystkim o odzyskaniu utraconej gotówki. Choć z drugiej strony zarówno miasteczko, jak i Witek coraz bardziej się jej podobają. "Czytając pamiętniki Marii Dąbrowskiej, natknąłem się na refleksję, dotyczącą jakiejś wizyty w małym miasteczku, jakiejś kolacji w towarzystwie lekarza, proboszcza i aptekarza: "Jakaż ta prowincja duchowo samowystarczalna, jak właściwie ona nas do niczego nie potrzebuje... "Pomyślałem sobie, że jeśli mamy gdzieś szukać jakichś wartości, o których w mieście dawno zapomnieliśmy, to właśnie w prowincjonalnym miasteczku na Białostocczyźnie, cokolwiek by to znaczyło" - mówił w jednym z wywiadów Jacek Bromski. Przyczyną powstania "U Pana Boga za piecem" nie było jednak reżyserskie pragnienie apoteozy tradycyjnego polskiego etosu. To pojawiło się nieco później. Najpierw Studio Filmowe "OKO" zaproponowało Bromskiemu scenariusz, którego akcja toczy się w prowincjonalnym miasteczku. Potem reżyser przypomniał sobie o Białostockim Teatrze Lalek, który niegdyś zrobił na nim wielkie wrażenie. W efekcie większość ról w "U Pana Boga za piecem" zagrali aktorzy tej sceny, a miasteczko ze scenariusza zostało umieszczone przy wschodniej granicy i nazwane Królowym Mostem. Skoro mieszkańcy Białostocczyzny wcielili się w filmowe postacie z macierzystego regionu, to główną rolę Rosjanki mogła zagrać tylko Rosjanka. Na próbne zdjęcia w Moskwie stawiło się około pięćdziesięciu kandydatek. Rywalizację wygrała aktorka sławnego Teatru na Tagance Ira Łaczina, która, mimo młodego wieku, miała już na koncie występy po francusku i angielsku. Krytyka przyjęła komedię Bromskiego życzliwie. "W końcu na ekranach pojawiły się filmy, świadczące, że twórcy przestali się wstydzić polskiej, niekiedy żenującej, niekiedy magicznej swojskości" - donosiła prasa. Potwierdzeniem tych opinii były liczne wyróżnienia, w tym nagrody publiczności na festiwalach w Słupcy k. Konina (1999) i w Chicago (1998), Brązowe Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1998), Brązowy Granat na Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu (1999) oraz grad laurów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni ("Złoty Klakier" oraz za dźwięk, drugoplanową rolę męską, scenariusz, reżyserię i inne).