TVP Kultura Sobota, 10.08.2024 06:00 ÓSMY DZIEŃ (LE HUITIEME JOUR) Dramat, 112 min, Francja/Belgia, 1996 Reżyseria: Jaco Van Dormael Scenariusz: Jaco Van Dormael Zdjęcia: Walther Van Den Ende Muzyka: Pierre Van Dormael Aktorzy: Daniel Auteil, Pascal Duquenne, Miou - Miou Miou - Miou, Hernri Garcin Nocą, pod koła pędzącego autostradą samochodu wpada pies. Zwierzę ginie na miejscu. Kierowcą jest Harry - zabiegany biznesmen. Okazuje się, że pies był przyjacielem upośledzonego umysłowo młodego mężczyzny. Właśnie w takich okolicznościach samotny biznesmen poznaje uciekiniera z ośrodka dla ludzi z zespołem Downa. Nieświadomy realiów George szuka swojej matki, która od dawna nie żyje. Między mężczyznami nawiązuje się specyficzna przyjaźń... Film został okrzyknięty europejskim "Rain Manem". Odtwórców głównych ról, Daniela Auteuil i Pascala Duquenne, nagrodzono w Cannes oraz nominowano do Cezara i Złotego Globu. 08:10 EWA DEMARCZYK - KONCERT W POZNANIU Recital, 51 min, Polska, 1980 Zdjęcia: Jerzy Gościk, Andrzej Żydaczewski, Ryszard Janowski Wykonawcy: Ewa Demarczyk, Andrzej Zarycki, Zbigniew Paleta, Janusz Kopytko, Józef Modrzejewski, Adam Pukalak, Witold Swoboda, Roman Opuszyński Recital Ewy Demarczyk zrealizowany w Poznaniu w maju 1980 roku. 09:15 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JERZY KISIELEWSKI Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: JOANNA MAKOWSKA Prowadzący: MARTA PERCHUĆ-BURZYŃSKA Marta Perchuć-Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Dziennikarz radiowy i telewizyjny Jerzy Kisielewski - syn znanego pisarza, muzyka i felietonisty Stefana Kisielewskiego oraz brat tragicznie zmarłego pianisty Wacława Kisielewskiego - opowiada o dzieciństwie i dorastaniu w artystycznej rodzinie, pełnej mocnych osobowości. 09:50 SERIALOWA NOSTALGIA - ZMIENNICY - ODC. 2/15 - OSTATNI KURS Serial TVP, 58 min, Polska, 1986 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Jacek Janczarski Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Przemysław Gintrowski Aktorzy: Ewa Błaszczyk, Irena Kwiatkowska, Krystyna Tkacz, Adam Ferency, Kazimierz Kaczor, Kazimierz Kaczor, Krzysztof Kowalewski, Katarzyna Skawina, Bronisław Pawlik, Wojciech Pokora, Piotr Pręgowski, Mieczysław Hryniewicz Pan Stanisław wraca z ostatniego kursu swoją starą taksówką, wchodzi pod samochód i bierze się do naprawy. Na nieszczęście, na auto spada posąg myszy, który urwał się spod lecącego helikoptera. Dyrektor Michalik, z ważnego ministerstwa, również ma pechowy dzień. Gdy wychodzi z domu na spotkanie z kochanką, wpada do wykopu kanalizacyjnego. Zarówno taksówkarz, jak i dygnitarz trafiają do tego samego szpitala. Żona Michalika, córka partyjnego działacza, załatwia mężowi wspaniałą opiekę. Jednak wskutek zamiany dokumentów lekarze i pielęgniarki biorą za Michalika pana Stanisława. 11:05 ROYAL CONCERTGEBOUW ORCHESTRA POD DYREKCJĄ PAAVO JÄRVI. MOZART I SCHUMANN Koncert, 70 min, Niderlandy (Holandia), 2021 Wykonawcy: Royal Concertgebouw Orchestra, Vkingur Ólafsson, Paavo Järvi Koncert z udziałem islandzkiego pianisty Vkingura Ólafssona i Royal Concertgebouw Orchestra pod dyrekcją Paavo Järvi. 12:35 DOKUMENT TYGODNIA - JULIE ANDREWS, NIEZAPOMNIANA MARY POPPINS. (JULIE ANDREWS FOREVER) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2020 Reżyseria: Yves Riou Julie Andrews pierwsze swoje słynne role zagrała w wielkich hollywoodzkich produkcjach - magicznych musicalach z lat 60. XX wieku, zdobywając Oscara za rolę Mary Poppins, oraz nominację do tej nagrody za "Dźwięki muzyki". Kolejną nominację otrzymała za rolę śpiewaczki - transwestyty w komedii muzycznej swego męża Blake ’ a Edwardsa "Victor/Victoria". Występowała też w broadwayowskich musicalach: m. in. jako niezapomniana Eliza w "My Fair Lady". 13:40 JAK UTOPIĆ DOKTORA MRACZKA (JAK UTOPIT DR MRACKA ANEB KONEC VODNIKU V CECHACH) Komedia, 95 min, Czechosłowacja, 1974 Reżyseria: Vaclav Vorlicek Scenariusz: Petr Markov, Vaclav Vorlicek, Milos Macourek Aktorzy: Vladimir Mensik, Jaromir Hanzlik, Libuse Safrankova, Frantisek Filipovsky Rodzinie praskich wodników grozi niebezpieczeństwo, mogą ulec zagładzie przez wysuszenie. Muszą bowiem opuścić zamieszkaną przez siebie zawilgoconą willę położną na rzeką i przenieść się do budynku z centralnym ogrzewaniwem. W tej sytuacji przywódca wodników, Wassermann, wydaje wyrok śmierci na pracownika administracji mieszkaniowej, doktora Mraczka, który zupełnie nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji decyzji o nagłej eksmisji wodników. Wyrok ma być wykonany niezwłocznie. Mraczek zostanie pozbawiony życia przez utopienie w miejskim basenie. Na tymże basenie wraz z koleżankami przebywa akurat licealistka Jana Vodickova, córka owych nieszczęśników objętych eksmisją. Nie mając pojęcia o wydanym wyroku, nastolatka ratuje doktora Mraczka, ściągając na siebie gniew szefa wodników. Tymczasem niespodziewanie Mraczek zostaje zamieniony w rybę, wskutek eksperymentów prowadzonych przez jego matkę, docent Mraczkową. Od tej pory wszystkie wodniki biorą go za wodnika, co wywołuje całą lawinę nieprzewidzianych sytuacji. 16:00 KOMEDIOWE LATO - ŻONA DLA AUSTRALIJCZYKA Komedia, 91 min, Polska, 1963 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Roman Niewiarowicz, Hieronim Przybył Zdjęcia: Kazimierz Konrad Muzyka: Tadeusz Sygietyński Aktorzy: Wiesław Gołas, Elżbieta Czyżewska, Edward Dziewoński, Bogumiła Olędzka, Mieczysław Czechowicz, Wiesław Michnikowski "Żona dla Australijczyka" - bezpretensjonalna komedia, inkrustowana melodyjnymi pieśniami zespołu "Mazowsze", dziś raczej nie bywa zaliczana do najwybitniejszych osiągnięć Stanisława Barei. We wczesnych latach sześćdziesiątych wyświetlające ją kina pękały w szwach, a młodzi odtwórcy głównych ról - Wiesław Gołas i Elżbieta Czyżewska - stali się jedną z najpopularniejszych par filmowych nad Wisłą. Robert - młody, zamożny australijski farmer polskiego pochodzenia przyjeżdża do ojczyzny swych przodków. Cel jego wizyty jest nad wyraz konkretny: znaleźć żonę. Wymagania ma też jasno sprecyzowane: wybranka musi być piękna i gospodarna. Powie ktoś, że oczekiwania niezbyt wygórowane, ale czy na pewno? Obrotny dziennikarz Żelazkiewicz podejmuje się znaleźć dla gościa odpowiednią partię w ciągu trzech dni. Robert chce szukać również na własną rękę. Szczęśliwym trafem, występuje wówczas na Wybrzeżu zespół "Mazowsze". A wiadomo, że tam urodziwych panien w bród. Australijczykowi wpada w oko jedna z chórzystek imieniem Hanka. Wskutek nieporozumienia dziewczyna zostaje uprowadzona i osadzona w willi kapitana. Robert, święcie przekonany, że Hanka od dawna marzyła o romantycznym porwaniu, więzi ją w domu całą dobę. Niestety, chórzystka jest z takiego obrotu rzeczy mocno niezadowolona, co daje odczuć pełnemu dobrych chęci Australijczykowi. Wreszcie przez nikogo nie zatrzymywana wraca do Gdyni. Po pewnym czasie zaczyna się jednak zastanawiać, czy postąpiła słusznie. 18:15 RETRO KINO - JAK ZABIĆ STARSZĄ PANIĄ (LADYKILLERS) Komedia kryminalna, 86 min, Wielka Brytania, 1955 Reżyseria: Alexander Mackendrick Scenariusz: William Rose Muzyka: Tristram Cary Aktorzy: Alec Guinness, Cecil Parker, Herbert Lom, Peter Sellers, Katie Johnson, Danny Green, Jack Warner Szacowna właścicielka londyńskiego domku nawet nie podejrzewa, że stali goście jej lokatora zbierają się, by zorganizować napad na furgonetkę bankową... 20:00 BILET DO KINA - PRZEŁĘCZ OCALONYCH (HACKSAW RIDGE) Dramat, 133 min, USA/Australia, 2016 Reżyseria: Mel Gibson Aktorzy: Andrew Garfield, Sam Worthington, Luke Bracey Bardzo dobrze przyjęty przez krytykę film nawiązuje do biografii Desmonda Dossa, żołnierza Armii Stanów Zjednoczonych. Należał on do wiernych Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, odmawiał dotykania broni i zabijania. Zawsze postępował zgodnie ze swoimi przekonaniami religijnymi. Pełnił służbę wojskową podczas II wojny światowej, był sanitariuszem. Ratował życie swoich żołnierzy, jak i rannych z armii wroga. Akcja filmu rozgrywa się w czasie, gdy wojna ma się już ku końcowi. Armia amerykańska toczy ciężkie walki z Japończykami na Pacyfiku. Rozpoczyna się amerykański desant na japońską o wyspę Okinawa. Jej zajęcie ma kluczowe znaczenie. Zdobycie wyspy może oznaczać ostateczną klęskę Japonii. Wśród setek tysięcy amerykańskich żołnierzy jest także Desmond Thomas Doss, sanitariusz, który ze względu na przekonania religijne stanowczo odmawia noszenia i używania broni. Jego postawa sprawia, że jest traktowany z nieufnością, oskarża się go o tchórzostwo. Czas pokaże, jak bardzo się wszyscy mylili. Po bitwie o Okinawę to Desmond Doss staje się bohaterem amerykańskiej armii. Podczas najcięższych starć ryzykuje własne życie, ratując innych, bez względu na to po jakiej stronie walczą. Tak rodzi się legenda bezbronnego żołnierza. (HACKSAW RIDGE) 22:25 KONCERT KACZMAREK2CINEMA CZ. 2 Koncert, 39 min, Polska, 2023 Wykonawcy: Krzysztof Łochtowicz, Iwona Sobotka, Janusz Wojtarowicz, Marta Maślanka Koncert Kaczmarek2Cinema to gest uznania dla jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów i zarazem przyjaciela FMF - Jana A. P. Kaczmarka. Z okazji 70. urodzin Mistrza przygotowaliśmy szeroki przegląd jego twórczości, włącznie z oscarową muzyką z Marzyciela. Wydarzenie będzie unikalnym połączeniem specjalnie przygotowanych aranżacji z innowacyjną technologicznie oprawą. 23:20 KINO NOCNE - VOLVER (VOLVER) Dramat, 115 min, Hiszpania, 2006 Reżyseria: Pedro Almodovar Aktorzy: Penelope Cruz, Carmen Maura, Lola Duenas "Volver" to niezapomniany klimat filmu i mieszanina stylów: w obyczajową opowieść wplatają się elementy czarnej komedii, melodramatu, kryminału i groteski. W swoim kolejnym dziele reżyser Pedro Almodovar ("Kwiat mego sekretu", "Drżące ciało", "Kika", "Kobiety na skraju załamania nerwowego", "Wszystko o mojej matce", "Porozmawiaj z nią") na planie filmowym zgromadził ulubione aktorki Carmen Maurę oraz piękną i zmysłową Penelope Cruz, która za główną rolę otrzymała nominację do Oscara. Nie można przeoczyć w tym filmie tytułowej piosenki i innych utworów w niezapomnianym wykonaniu Penelope Cruz (właściwie śpiewa hiszpańska śpiewaczka flamenco Estrella Morente). Głównym tematem filmu jest - podobnie jak w "Kwiecie mego sekretu" - samotność, potrzeba miłości i bliskości drugiej osoby, ale to także film o śmierci. Opowieść o kobietach - bo one są tu pierwszoplanowymi postaciami - które z różnych względów pozostały same i muszą podołać trudom codziennego życia, zmierzyć się z przeciwnościami losu, a na koniec ostatecznie wyjaśnić mroczną tajemnicę rodziny. Samotna jest Raimunda, mieszkająca w Madrycie. Ona wprawdzie ma męża Paco, ale nie łączy ją z nim nic, oprócz marnego świstka papieru o zawartym ślubie. Nawet 14 - letnia Paula nie jest jego córką, co matka przez tyle lat ukrywała przed dziewczyną. Paco to nieudacznik i leń, z każdej pracy go zwalniają. Jego główne zajęcie to siedzenie na kanapie przed telewizorem i raczenie się piwem, a żona ma mu jeszcze usługiwać. W nocy żąda uległości od Raimundy, która po całodziennej pracy fizycznej nie myśli o amorach, a raczej o wzięciu dodatkowego zajęcia w niedziele, by jeszcze dorobić do skromnej pensji. Zresztą ciągle pijany mąż napawa ją jedynie wstrętem. A Paco nie zaspokoiwszy swoich potrzeb w małżeńskiej sypialni, coraz bardziej natarczywie gapi się na Paulę, co w rezultacie prowadzi do tragedii. Kiedy pod nieobecność Raimundy, podpity mężczyzna próbuje dobrać się do nastolatki w kuchni, dziewczyna wyciąga z szuflady nóż i zadaje ojcu śmiertelne ciosy, choć chciała go tylko nastraszyć. Przerażona swoim czynem Paula czeka na matkę wieczorem na przystanku autobusu. Kiedy Raimunda dowiaduje się o tym co zaszło w ich domu, zachowuje zimną krew. Uważa, że sama rozwiąże ten problem, jak zresztą większość życiowych spraw, z którymi zawsze musiała radzić sobie sama. Dopiero teraz wyjawia córce, że Paco nie był jej biologicznym ojcem. U Raimundy akurat zjawia się sąsiad Emilio, który wyjeżdża do Barcelony na stałe. Zostawia jej klucze, gdyby trafił się klient zainteresowany jego restauracją naprzeciwko, którą wystawił na sprzedaż. Kobieta ukrywa tam ciało męża w chłodziarce. Tymczasem zgłaszają się do niej członkowie ekipy filmowej, którzy pytają o lokal. Na czas kręcenia zdjęć chcieliby się tu stołować. Razem 30 osób, proponują dobre wynagrodzenie. Chęć szybkiego zarobku nie pozwala jej długo się zastanawiać. Raimunda podejmuje się codziennego gotowania obiadów w restauracji. Okazuje się, że jest świetną organizatorką i jeszcze lepszą kucharką. Ekipa jest zachwycona "właścicielką", która do tego potrafi umilić im czas, śpiewając. Pozostałe bohaterki "Volvera" to siostra Raimundy, Sole, która także mieszka Madrycie. Sole rozwiodła się z mężem. Pewnego dnia zjawia się u niej ich zmarła matka, Irene, która postanawia z nią zamieszkać i pomóc w prowadzeniu nielegalnego biznesu. Samotna jest także ich przyjaciółka Augustina z rodzinnej wioski, która opiekuje się swoją ciotką. Stara kobieta umiera, Sole jedzie na pogrzeb, ale Raimunda wymiguje się od wyjazdu, tłumacząc się rzekomą kłótnią z mężem. Wkrótce do Madrytu przyjeżdża Augustina, u której lekarze wykryli raka. Przyjaciółka będzie się chciała spotkać z matką Raimundy i Sole, by wyjaśnić okoliczności pożaru, w którym nie tylko zginęła Irene, ale także jej matka. (VOLVER) Film obyczajowy, Hiszpania 2006 Scenariusz i reżyseria: Pedro Almodovar Muzyka: Alberto Iglesias Zdjęcia: Jose Luis Alcaine Aktorzy: Penelope Cruz, Carmen Maura, Lola Duenas, Blanca Portillo, Yohana Cobo, Chus Lampreave 01:30 SEANS KULTOWY - SZALONY PIOTRUŚ (PIERROT LE FOU) Film obyczajowy, 105 min, Francja, 1965 Reżyseria: Jean-Luc Godard Zdjęcia: Raoul Coutard Muzyka: Antoine Duhamel Aktorzy: Jean-Paul Belmondo, Anna Karina Klasyczny film z najpłodniejszego i najciekawszego okresu w twórczości "papieża" Nowej Fali, Jean - Luc Godarda. Jeżeli francuski reżyser uważany jest za jedną z najważniejszych i najbardziej wpływowych postaci nowoczesnego kina, to właśnie dzięki takim obrazom jak "Szalony Piotruś". Fabuła "Szalonego Piotrusia", jak to najczęściej bywa u Godarda, jest raczej pretekstem niż powodem do nakręcenia filmu. Tytułowy Piotruś - Pierrot (Jean - Paul Belmondo) - w rzeczywistości nazywa się Ferdynand i wiedzie tyleż ustabilizowane, co nudne mieszczańskie, rodzinne życie. Pewnego dnia porzuca je pod wpływem impulsu, by podążyć za tajemniczą Marianne (Anna Karina), która uparcie, nie wiedzieć czemu, nazywa bohatera Piotrusiem. Piękna dziewczyna jest zamieszana w podejrzane i niebezpieczne sprawy; ścigają ją płatni zabójcy z Algierii, szalona podróż kochanków na południe Francji będzie, więc jedną wielką ucieczką. Podobnie jak w swoim przełomowym dziele "Do utraty tchu" JEAN - LUC GODARD sięga po konwencję kryminału, ale sensacyjna intryga niespecjalnie interesuje reżysera. "Szalony Piotruś" to film pełen dygresji, drugoplanowych postaci. Bohaterowie czytają fragmenty literatury, wygłaszają filozoficzne komentarze na temat współczesności, akcja naszpikowana jest też krytycznymi odniesieniami do sytuacji politycznej lat 60. , między innymi do zaczynającej się amerykańskiej interwencji w Wietnamie. Przede wszystkim jednak "Szalony Piotruś" to poemat na temat straconej, niemożliwej miłości oraz hołd złożony urodzie i wdziękowi grającej tajemniczą Marianne Anny Kariny, ówczesnej towarzyszki życia Godarda. W filmie aktorce partneruje odtwarzający Piotrusia Jean - Paul Belmondo, który tak doskonale sprawdził się kilka lat wcześniej w "Do utraty tchu". To między innymi dzięki energetycznej, niesfornej osobowości Belmonda "Szalony Piotruś", mimo dużego ładunku polityki oraz literackich i filozoficznych aluzji, zachowuje świeżość młodzieńczej, anarchicznej przygody, pozostając jedną z najbardziej udanych demonstracji reżyserskiej samoświadomości, z której słynął Godard. 04:55 PODRÓŻE Z HISTORIĄ S.I - ODC. 9 320 METRÓW POD ZIEMIĄ Cykl dokumentalny, 27 min, Polska, 2015 Reżyseria: Radosław Kotarski Scenariusz: Radosław Kotarski Jak trudne życie wiódł górnik sto lat temu? Aby to sprawdzić, Radosław Kotarski wyrusza do Zabrza, by w zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego Guido na własnej skórze przekonać się o znojach pracy na dole. Na dodatek tłumaczy, dlaczego XIX - wieczni górnicy chodzili do pracy w eleganckich koszulach i sam, w podobnym ubraniu, zabiera się za fedrowanie węgla. Co najciekawsze, po paru dniach spędzonych w kopalni prowadzący zupełnie zmienia zdanie o współczesnym wyobrażeniu o górniku, którego praca jest jeszcze trudniejsza, niż mogłaby się wydawać na pierwszy rzut oka.